Partea i - Organizarea si efectuarea transporturilor rutiere - Norma din 1997 de organizare si efectuare a transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora -M.Of.50 bis/1998
M.Of. 50 bis
Ieşit din vigoare Versiune de la: 11 Decembrie 1998
PARTEA I:Organizarea si efectuarea transporturilor rutiere
CAPITOLUL I:Dispozitii generale
Art. 1
Transporturile rutiere publice si/sau in interes propriu se pot efectua numai pe baza licentei de transport si a licentei de executie, dupa caz, eliberate de Ministerul Transporturilor prin Oiciul Rutier Central.
Transporturile in interes propriu pot fi transporturi in folos propriu sau in interes personal.
Art. 2
(1)Licentele de transport pot fi:
- licente de transport rutier public;
- licente de transport in folos propriu.
(2)Licentele de executie pot fi:
- licente de executie pentru transporturile nationale;
- licente de executie pentru transporturile internationale.
Art. 3
Licentele prevazute la art. 1 si 2 se elibereaza pe baza unor caiete de sarcini, in conditiile prezentelor norme.
Art. 4
(1)Caietul de sarcini este documentul obligatoriu, care contine conditiile pe care operatorul de transport trebuie sa le indeplineasca pentru efectuarea unui transport de calitate, in conditii de siguranta si protectie a mediului.
(2)Dupa depunerea angajamentului scris, operatorul de transport primeste licentele corespunzatoare, care ii dau dreptul sa efectueze respectivele categorii si tipuri de transporturi.
Art. 5
Transporturile rutiere de marfuri si persoane, in interes personal, se pot efectua fara licente de transport si de executie, cu respectarea reglementarilor privind circulatia si transportul pe drumurile publice.
Art. 6
(1)Transporturile rutiere nationale de marfuri si de persoane, in folos propriu, cu exceptia transporturilor periculoase sau agabaritice, se pot efectua fara licenta de transport si de executie, daca vehiculul se afla in proprietatea persoanei fizice sau juridice care efectueaza transportul.
(2)Transporturile rutiere nationale de marfuri si persoane, in folos propriu, pot fi efectuate cu vehicule inchiriate, cu respectarea uneia dintre urmatoarele conditii, care va fi mentionata in mod expres in contractul de inchiriere:
- proprietarul vehiculului (locatorul) detine licenta de transport public si licenta de executie pentru vehiculul inchiriat, fiind direct raspunzator de respectarea caietelor de sracibni si a reglementarilor legale in vigoare;
- persoana fizica sau juridica ce a luat cu chirie vehiculul (locatarul) detine licenta de transport si are obligatia sa obtina licenta de executie pentru vehiculul inchiriat, fiind direct raspunzator de respectarea caietelor de sarcini si a reglementarilor legale in vigoare.
Art. 7
Operatorii de transport rutier romani au acces la activitatea de transport pe baza de licente, cu indeplinirea conditiilor de onorabilitate, dotare tehnica, capacitate profesionala si financiara, stabilite prin prezentele norme, si numai dupa inscrierea in Registrul operatorilor de transport rutier.
Art. 8
Eliberarea licentelor de transport si a licentelor de executie, precum si controlul desfasurarii activitatii de transport rutier se realizeaza prin Oficiul Rutier Central si serviciile sale organizate la nivelul judetelor si al municipiului, Bucuresti.
Art. 9
Licentele de transport si licentele de executie sunt documente de valoare, cu regim special, emise in conditiile prezentelor norme.
Art. 10
Termenii specifici utilizati in prezentele norme sunt definiti in anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997.
CAPITOLUL II:Licenta de transport
SECTIUNEA 1:Generalitati
Art. 11
Operatorii de transport in interes public sau in folos propriu, care executa transporturi rutiere pentru care este obligatorie detinerea de licente, indiferent de capacitatea vehiculelor utilizate, au obligatia de a dobandi licenta de transport intr-un numar de exemplare corespunzator filialelor, sucursalelor sau punctelor de lucru proprii din alte judete.
Art. 12
Licenta de transport se intocmeste intr-un singur exemplar original pentru fiecare operator de transport si in atataea exemplare de serviciu [model - anexa nr. 1c], corespunzatoate numarului de filiale, sucursale, puncte de lucru etc. ale operatorului de transport din alte judete.
Art. 13
Operatorul de transport are obligatia transmiterii unui exemplar de serviciu al licentei de transport la fiecare filiala, sucursala, punct de lucru etc., acestea instiintand pentru luare in evidenta serviciul rutier judetean pe teritoriul caruia isi au sediul.
Art. 14
Licenta de transport se atribuie pentru o perioada de 5 ani de la data eliberarii si este valabila in conditiile vizarii sale anuale de catre oficiul Rutier Central, cu plata tarifelor aferente. Modelele licentelor de transport public si transport in folos propriu sunt prezentate in anexele nr. 1a) si 1b) la prezentele norme.
Art. 15
La vizarea anuala a licentei de transport, Oficiul Rutier central va proceda la verificarea actualizarii documentelor care au stat la baza emiterii acesteia si la reactualizarea dosarului operatorului de transport.
Art. 16
Licenta de transport este documentul nominal al operatoului de transport si nu este transmisibila.
Art. 17
Licenta de transport, impreuna cu caietul de sarcini, se pastreaza in original de catre operatorul de transport la sediul acestuia.
SECTIUNEA 2:Eliberarea licentei de transport
Art. 18
(1)Pentru dobandirea licentei de transport public, operatorul trebuie sa faca dovada ca indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a)onorabilitate;
b)capacitate financiara;
c)baza materiala;
d)capacitate profesionala.
(2)Pentru dobandirea licentei de transport in folos propriu operatorul trebuie sa faca doar dovada indeplinirii conditiilor pe baza materiala si capacitate profesionala.
a)Conditia de onorabilitate
Se considera a fi indeplinita conditia de onorabilitate atunci cand administratorul si persoanele care conduc efectiv si permanent activitatea de transport rutier satisfac urmatoarele conditii;
- nu au fost condamnate pentru infractiuni penale grave, inclusiv de natura comerciala, si nu au interdictia exercitarii unor drepturi civile;
- nu au fost declarate necorespunzatoare sa exercite activitatea de transport rutier, de catre autoritatea competenta.
b)Conditia capacitatii financiare
Operatorul de transport indeplineste aceasta conditie, daca prezinta scrisoarea de bonitate din partea bancii sau a bancilor unde detine conturi.
c)Conditii de baza materiala
Operatorul de transport trebuie sa faca dovada ca detine in proprietate sau cu chirie mijloace de transport, prezentand la Oficiul Rutier central lista cu structura parcului de autovehicule si vehicule - propriu sau inchiriat -, cu precizarea numarului de inmatriculare, marcii si tipului de vehicul, anului fabircatiei, caracteristicilor constructive si amenajarilor speciale, precum si atestarea starii tehnice a acestora.
Operatorul de transport trebuie sa faca si dovada posibilitatilor de parcare.
d)Conditii privind capacitatea profesionala
Operatorul de transport trebuie sa desemneze o peraoana, pentru organizarea si conducerea nemijlocita a actiivtatii de transport, care trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
- competenta profesionala;
- probitate morala.
Pentru a putea indeplini aceasta functie, intre persoana care organzieaza si conduce activitatea de transport si operatorul de transport trebuie sa fie incheiat un contract de munca legal sau o conventie civila de prestari servicii inregistrata la Camera de munca, cu exceptia cazului in care peroana desemnata este chiar administratorul operatoului de transport.
Organizarea si conducerea nemijlocita a activitatii de transport pot fi facute si de catre o persoana juridica, cu indeplinirea urmatoarelor conditii:
- sa faca dovada ca are ca obiect de activitate organizarea si conducerea nemijlocita a activitatii de transport;
- sa aiba angajate cu carte de munca una sau mai multe persoane cu studii superioare care sa indeplineasca conditiile prevazute de prezentele norme.
In cazul persoanelor fizice autorizate conform decretului-lege nr. 54/1990 ce au ca obiet de activitate transporturi nationale si detin pana la doua autovehicule (indiferent de capacitate), organizarea si conducerea nemijlocita a activitatii de transport pot fi facute si de catre un sofer cu o vechime de minimum 3 ani.
Art. 19
Procedura de eliberare a licentei de transport este urmatoarea:
1.La serviciul rutier din judetul unde este stabilit sediul operatoului de transport se prezinta un dosar care trebuie sa cuprinda documentatia solicitata.
Actele se prezinta in original si in copie, pentru certificarea autenticitatii de catre serviciul rutier, si sunt urmatoarele:
a)cererea operatorului de transport, cu indicarea eventualelor filiale, sucursale, puncte de lucru etc, din alte judete pentru care se solicita exemple de servicu ale licentei;
b)certificatul de inmatriculare de la oficiul registrului comertului si statului operatorului. Pentru obtinerea licentei de transport public, din statul prezentat trebuie sa reiasa explicit ca efectuarea de transporturi rutiere este obiect de activitate al acestuia;
c)autorizatia emisa in baza Decretului-lege nr. 54/1990 pentru persoanele fizice, din care sa rezulte ca pot efectua transporturi rutiere;
d)actul legal de infiintare pentru fundatii, asociatii nonprofit si altele asemenea, impreuna cu statutul acestora, din care sa rezulte ca pot desfasura activitati de transport rutier;
e)lista vehiculelor detinute, atestate pentru cirsulatie pe drumurile publice prin dovada de inspectie tehnica;
f)dovada posibilitatilor de parcare a vehiculelor, care poate fi titlul de proprietate ori contractul de inchiriere, dupa caz;
g)actele persoanei desemnate sa organizeze si sa conduca nemijlocit activitatea de transport, si anume:
- contractul de munca sau conventia civila de prestari servicii inregistrate la camera de munca teritoriala;
- decizia de numire;
- diploma de studii, care poate fi:
- de invatamant superior tehnic, specialitatea transport rutier, autovehicule rutiere, management si productie in transporturi, automobile si tractoare su transporturi auto, recunoscuta de Ministerul Educatiei Nationale si Ministerul Muncii si Protectiei Sociale;
- de invamant superior tehnic sau economic cu specializare si in tansporturi (economia industriei, constructii si transporturi, mecanica agricola etc.);
- de bacalaureat, insotita de carnetul de munca din care sa rezulte cel putin 3 ani vechime de incadrare in domeniul transporturilor rutiere, in functiile de: inspector cu siguranta circulatiei, sef garaj, contabil, impiegat auto, sef autocoloana, tehnician, maistru instructor, revizor tehnic, maistru auto, sofer cu activitate T.I.R. si altele asemenea;
- de bacalaureat, insotita de certificat de absolvire a unui curs de formare profesionala in domeniul transporturilor rutiere, recunoscut de Ministerul Transproturilor;
- curriculum vitae al persoanei desemnate, care sa cuprinda functiile indeplinite si durata lor de activitate de transport rutier;
- cazierul judiciar;
- atestat de consilier de siguranta publica pentru transportul de marfuri periculoase, obtinut in urma unui curs de pregatire recunoscut de Ministerul Transporturilor;
-adeverinta din care sa reiasa ca a detinut functii de conducere in activitatea de transport international de calatori, cel putin 2 ani, in cazul in care operatorul de transport executa transport international de calatori prin servicii regulate;
h)cazierul judiciar al administratorului;
i)declaratie pe proprie raspundere a administratorului, din care sa reiasa ca indeplineste conditiile prevazute la art. 18 lit. a) si b);
j)adeverinta necuprinderii pe lista speciala a Ministerului Finantelor;
k)o scrisoare de bonitate de la unitatea sau unitatile bancare unde are deschise conturi.
2.Serviciul rutier judetean analizeaza dosarul depus de operatorul de transport si, in functie de indepliniria conditiilor de licentiere, in termen de 15 zile, elibereaza licenta de transport sau comunica in scris refuzul motivat al eliberarii licentei de transport, dupa caz;
3.Contestatiile operatorului de transport cu privire la refuzul de eliberare a licentei se depun, in termen de 15 zile de la comunicare, la Oficiul Rutier Central, care are obligatia de a le rezolva in termen de 30 de zile de la prezentare.
Art. 20
Licenta de transport se elibereaza dupa prezentarea documentului de plata a tarifului de eliberare (ordin de plata, foaie de varsamant, recipisa cec etc.) si a unui angajament scris al administratorului, conform modelului prezentat in anexa nr. 2 la prezentele norme.
Art. 21
Anual, o data cu vizarea licentei de transport si a exemplaselor de serviciu ale acesteia de catre emitent, persoana desemnata sa conduca si sa organizeze nemijlocit activitatea de transport a operatorului de transport va fi atestata la sediul serviciului rutier care a eliberat licenta de transport.
Testarea are ca scop verificarea cunostintelor din legile si reglementarile specifice prevazute in caietul de sracini al licentei de transport.
Testul se sustine pe formulare tip grila aprobate de Ministerul Transporturilor.
In caz de nepromovare a testului, solicitantul este reprogramat in termen de 10 zile pentru o noua testare.
In conditiile in care nici dupa a doua examinare testul nu este promovat, persoana respectiva isi pierde calitatea de organizator al activitatii de transport si este obligata sa urmeze un curs de formare profesionala.
Art. 22
Pierderea, sustragerea sau deteriorarea licentelor de transport se anunta de catre operatorul de transport la serviciul rutier teritorial emitent, in termen de 15 zile, care va elibera un duplicat, cu plata tarifelor aferente. Pierderea sau sustragerea se publica in Monitorul Oficial al Roaniei, Partea a III-a.
Suspendarea si anularea licentei de transport
Art. 23
Licenta de transport se poate suspenda sau anula in caz de abateri grave sau repetate de la reglementarile specifice privind transportul rutier si protectia mediului sau cand una dintre conditiile impuse pentru obtinerea licentei de transport nu mai este indeplinita.
Suspendarea licentei de transport se dispune de catre serviciul teritorial in rumatoarele cazuri:
- operatorul de transport nu mai indeplineste conditiile care au stat la baza dobandirii licentei de transport;
- incalcari ale prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 44/1997 sau ale caietului de sracini al licentei de transport, constatate de organele abilitate sa execute controlul
- executarea altor categorii si tipuri de trasport decat cele pentru care vehiculul detine licenta de executie;
- utilizarea vehiculelor din adinistrarea operatorului de transport la transportul de produse de contrabanda, droguri, arme si munitii, materiale radioactive, treceri ilegale de persoane peste frontiera;
- nerespectarea in mod repetat a locului de parcare comunicat;
- reclamatii repetate adresate serviciului rutier teritorial, din partea beneficiarilor sau a altor organe, privind calitatea prestatiilor realizate, confirmate, comunicate in scris detinatorului de licenta si neremediate.
Licenta de transport suspendata se poate recomanda, la cererea operatorului de transport, astfel:
- prima data, la 3 luni de la data suspendarii;
- a doua oara, la 6 luni de la data suspendarii.
Oficiul Rutier Central poate reacorda licenta de transport suspendata, inainatea termenului stabilit de sreviciul rutier teritorial, in cazuri speciale si din motive bine intemeiate.
Art. 24
Anularea licentei de transport se dispune de catre serviciul rutier teritorial, la a treia suspendare sau in urmatoarele cazuri:
- comiterea a mai mult de doua accidente grave, colective, in decursul unui an calendaristic, soldate cu victime omenesti sau cu deteriorarea grava a mediului inconjurator, din vina operatorului de transport sau a angajatilor acestuia;
- falsificarea documentelor de transport de catre operatorul de transport sau angajatii acestuia si utilizarea lor la efectuarea transporturilor.
Art. 25
Impotriva masurii de suspendare sau de anulare a licentei de transport, operatorul de transport se poate adresa cu plangere instantelor de contencios administrativ, conform Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990.
Art. 26
In cazul in care masura anularii licentei de transport ramane definitiva, serviciul rutier va proceda la anularea pozitiei respective din registrul operatorilor de transport rutier.
Caietul de sracini al licentei de transport
Art. 27
Caietul de sarcini contine conditiile si obligatiile pe care operatorul de transport le cunoaste si se angajeaza sa le respecte in organizarea si executarea activitatii de transport.
Art. 28
Caietul de sracini cuprinde prevederi din:
- legi si reglementari specifice privind activitatea de transport;
- acorduri si conventii internationale, privind transporturi rutiere, la care Romania este parte sau a aderat;
- alte prevederi specifice pentru categoriile si tipurile de transport pentru care se acorda licenta.
Art. 29
Caietul de sarcini anexa la licenta de transport se elibereaza de catre oficiul Rutier Central prin serviciile rutiere teritoriale, avand acelasi numar si aceeasi perioada de valabilitate ca si licenta de transport pe care o insoteste.
Art. 30
Caietul de sracini se complteaza de drept cu prevederile legale aparute dupa data intocmirii lui.
Art. 31
Caietul de sarcini al licentei de transport, al carui model este prezentat in anexa nr. 3 la prezentele norme, poate fi modificar si completat de catre Ministerul Transporturilor ori de cate ori este cazul.
CAPITOLUL III:Registrul operatorilor de transport rutier
Art. 32
Datele privind operatorii de transport detinatori de licenta de transport se inscriu in Registrul operatorilor de transport rutier, tinut la fiecare serviciu rutier teritorial, care cuprinde:
- numarul curent;
- denumirea operatorului de transport;
- adresa si numarul de telefon;
- numarul de inregistrate de la camera de comert, codul fiscal;
- tipul capitalului (de stat, privat, strain, mixt);
- numarul de dosar la servicul rutier judetean;
- data eliberarii licentei de transport;
- seria si numarul licentei de transport si numarul exemplarelor de serviciu;
- adresele si numerele de telefon ale filialelor;
- vizele anuale;
- semnatura de primire a licentei;
- numele si prenumele administratorului;
- persoana desemnata de operatorul de transport pentru organizarea si conducerea nemijlocita a activitatii de transport;
- suspendarea, contestatiile, modul de rezolvare;
- sanctiunile;
- alte mentiuni.
Registrul in care se trec aceste date va avea filele numerotatem legate si sigilate.
Registrul operatorilor de transport rutier va fi structurat pe doua sectiuni, respectiv pentru transport public is transport in folos propriu.
Datele cuprinse in Registrul operatorilor de transport rutier se vor pastra si pe suportul magnetic la sediul serviciului rutier teritorial, ca parte din banca de date a acestora.
La expirarea perioadei de valabilitate a licentei de transport, operatorului de transport I se elibereaza o noua licenta, in conditiile reactualizarii dosarului initial, cu pastrarea numarului din Registrul operatorilor de transport rutier.
CAPITOLUL IV:Licenta de executie
Art. 33
Licenta de executie este documentul prin care operatorul de transport rutier poate sa execute anumite categorii si tipuri de transport rutier, in conformitate cu caietele de sarcini.
Licenta de executie poate fi, dupa caz, licenta de executie pentru vechiul si/sau licenta de executie pentru traseu.
Art. 34
Sunt obligati sa detina licenta de executie pentru vehiul operatorii de transport public pentru toate tipurile de transport national si international, precum si operatorii de transport in folos propriu pentru transporturi internationale de marfuri si persoane, transporturi nationale rutiere de marfuri periculoase sau agabaritice.
Art. 35
Sunt obligati sa detina licenta pentru traseu operatorii de transport care efectueaza transport de persoane prin servicii regulate.
Art. 36
Licentele de executie pentru vehicul sunt emise de catre Ministerul Transporturilor prin Oficul Rutier Central si sunt eliberate de Oficul Rutier Central prin serviciile rutiere teritoriale, pentru o perioada de pana la un an, dar nu mai putin de 3 luni, operatorilor de transport detinatori ai licentei de transport.
SECTIUNEA A:Licenta de executie pentru vehicul
Art. 37
Licenta de executie pentru vehicul se emite nominal pentru fiecare dintre mijloacele de transport cu inspectia tehnica valabila, indiferent de capacitatea de transport, si este netransmisibila. Modelele de licente sunt prevazute in anexele nr. 4a), 4b) si 4c) la prezentele norme.
Documentele care stau la baza emiterii licentei de executie pentru vehicul sunt, dupa caz, pentru fiecare tip de transport in parte:
- cartea de identitate sau certificatul de inmatriculare din care sa rezulte caracteristicile constructive ale vehiculului;
- talonul
- anexa la certificatul de inmatriculare, cu inspectie tehnica valabila;
- certificatul eliberat de Registrul Auto Roman;
- privind gradul de poluare cu noxe;
- de clasificare pe stele si categorii;
- pentru produse periculoase si toxice.
- certificatul eliberat de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatii Nucleare pentru materiale radioactive;
- certificatul eliberat de organisme specializate, abilitate, pentru fiecare grupa de produse periculoase, conform Acordului european referitot la transportul rutier al marfurilor periculoase (ADR).
Pentru conformitate, documentele vor fi prezxentate la sediul serviciului rutier, in original si in copie.
In cazul expirarii valabilitatii inspectiei tehnice periodice, precum si a certificatelor enumerate mai sus, operatorul de transport are obligatia reinnoirii imediate a acestora.
Licentele de executie pentru vehicul se elibereaza pentru transportul national si/sau transportul international.
Licentele de executie pentru vehicul pentru transporturile internationale da dreptul vehiculelor care indeplinesc conditiile prevazute de inspectia tehnica sa efectueze transporturi de marfuri sau pasageri in trafic international, avand dreptul de a trece frontiera de stat a Romaniei in acest scop.
Art. 38
La fiecare serviciu rutier teritorial se va deschide un registru de evidenta, care va cuprinde informatii despre toate vehiculele ce efectueaza transporturi din judetul respectiv, ca parte componenta a bancii de date.
Datele inscrise vor fi:
- numarul curent;
- operatorul de transport;
- numarul de inmatriculare;
- marca;
- tipul;
- anul fabricatiei;
- masa proprie;
- masa totala autorizata;
- caracteristicile constructive;
- amenajarile speciale;
- seria, numarul si tipul licentei de executie;
- tipul si categoria de transport;
- numarul de locuri pe scaune, inclusiv al soferului.
Informatiile vor fi pastrate si pe suport magnetic.
Art. 39
Serviciul rutier emitent, in termen de 10 zile de la depunerea tuturor documentelor prevazute, emite licentele de executie pentru vehicul sau comunica in scris operatorului de transport refuzul motivat al emiterii licentei de executie pentru vehicul.
Art. 40
Operatorul de transport, impreuna cu persoana imputernicita, atestata pentru conducerea si organizarea nemijlocita a activitatii de transport raspund de utilizarea licentelor de executie pentru vehicul si instruirea personalului pentru efectuarea transporturlor in conformitate cu prevederile caietelor de sarcini.
Art. 41
Utilizarea de catre o alta persoana juridica sau fizica, detinatoare de licenta de transport, a licentei de executie pentru vehicul apartinand unui alt operator de transport nu este permisa.
Licenta de executie pentru vehicul, eliberata in baza licentei de transport, da dreptul efectuarii de transporturi numai operatorului de transport caruia i-a fost eliberata.
Art. 42
Renuntarea la licenta de executie pentru vehicul se poate face in urmatoarele cazuri:
a)incetarea activitatii ca operator de transport;
b)vehiculul nu mai indeplineste conditiile tehnice care au stat la baza acordarii licentei de executie.
Art. 43
Licenta de executie pentru vehicul poate fi suspendata de emitent in cazul in care nu sunt respectate conditiile impuse la eliberare.
Art. 44
Contestatia impotriva masurii de suspendare sau de anulare a licentei de executie pentru vehicul se depune, in termen de 15 zile de la comunicare, la oficiul Rutier Central.
Art. 45
In cazul in care masura aplicata este confirmata de Oficiul Rutier Central, operatorul de transport se poate adresa cu plangere instantelor de contencios administrativ, conform Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990.
Art. 46
Licenta de executie pentru vehicul se restituie dupa ce operatorul de transport face dovada ca au fost inlaturate cauzele care au condus la retragerea acesteia, cu plata tarifelor aferente.
Art. 47
Durata de valabilitate a licentei de executie pentru vehicul este de un an de la data eliberarii ei, fara a depasi perioada de valabilitate a licentei de transport. Se pot emite licente de executie pentru vehicul pe o perioada limitata de timp, dar nu mai putin de 3 luni de la data emiterii.
Art. 48
Pierderea, sustragerea sau deteriorarea licentelor de executie pentru vehicul se comunica la serviciul rutier emitent in termen de 15 zile de la data constatarii, acestea inlocuinduse cu documente noi, cu plata tarifelor aferente. Licentele pierdute sau sustrase se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.
Cazuri particulare la eliberarea licentelor de executie pentru vehicul
SUBSECTIUNEA 1:Transporturi ocazionale si turistice de persoane in trafic intern si international
Art. 49
Tramsporturile ocazionale si turistice de persoane in trafic intern si international pot fi executate de catre operatorii de transport in baza urmatoarelor documente, dupa caz:
- licenta de transport;
- licenta de executie pentru vehicul, corespunzatoare tipului si categoriei de transport;
- contract sau comanda din partea beneficiarului transportului ori a unei agentii de turism;
- lista pasagerilor transportati, intomicta de beneficiar, care pana la aparitia altor dispozitii, va fi vizata de catre serviciul rutier teritorial cu minimum 24 de ore inainte de efectuarea cursei. Dupa vizare, transportul va fi evidentiat in fisa transportatorului;
- asigurarea serviciilor turistice platite (voucher).
Operatorii de transport care efectueaza transporturi rutiere internationale de persoane, ocazionale sau turistice, in folos propriu trebuie sa faca si dovada ca persoanele transportate sunt angajati ai operatorului de transport sau membrii de familie ai acestora.
In cazul transporturilor internationale de persoane, turistice sau ocazionale, se vor utiliza foi de parcurs tip ASOR (Acordul de la Dublin privind serviciile ocazionale internationale de calatoril efectuate cu autocare sau autobuze) al caror model este prezentat in anexa nr. 5 la prezentele norme.
Foaia de parcurs tip ASOR cuprinde urmatoarele feluri de servicii de transport:
A.- circuitele cu "usile inchise", adica serviciile prin care acelasi vehicul este utilizat pentru transportul aceluiasi grup de pasageri pe intregul traseu si aducerea lui inapoi la locul de plecare, acest loc fiind situat pe teritoriul tarii de inregistrare a operatorului de transport (casuta "A" pe foaia de parcurs tip ASOR).
B.- servicii care fac calatoria de dus cu pasageri si calatoria de intors fara pasageri. Locul de plecare este situat pe teritoriul tarii de inregistrare a operatorului de transport (casuta "B" pe foaia de parcurs tip ASOR).
C.- servicii pentru care cursa de dus se efectueaza fara pasageri si cursa de intors cu pasageri, pasagerii fiind imbarcati in acelasi loc, cu conditia sa fie indeplinita una dintre urmatoarele conditii:
C1.- pasagerii constituie un grup format sub un contract de transport incheiat pe teritoriul unei parti contractante, alta decat cea in care operatorul de transport este inregistrat sau de unde pasagerii sunt imbarcati, contract incheiat inainte de sosirea grupului in tara de imbarcare. Pasagerii sunt transportati in teritoriul tarii de resedinta a operatorului de transport.
C2.- pasagerii au fost adusi anterior, printr-un serviciu la care se refera punctul "B", de catre acelasi trasnportator, in teritoriul unei parti contractante, de unde pasagerii sunt imbarcati din nou si transportati in teritoriul tarii de resedinta a operatorului de transport.
C3.- pasagerii au fost invitati sa calatoreasca de pe teritoriul unei parti contractante pe teritoriul altei parti contractante, costul transportului fiind suportat de persoana care a facut invitatia. Acesti pasageri trebuie sa constituie un grup omogen, care nu a fost constituit in mod special in vederea acestei calatorii; grupul este adus apoi pe teritoriul tarii de resedinta a operatorului de transport.
Modul de ruilizare a foii de parcurs tip ASOR se stabileste de Ministerul Transporturilor.
SUBSECTIUNEA 2:Transporturile in regim TAXI
Art. 50
Transporturile in regim TAXI se desfasoara cu autovehicule omologate in acest sens si cu aparat de taxare (omologat de Borul National de Metrologie Legala din Romania), aflat in functiune pe toata durata transportului.
Derularea acetui tip de transport se efectueaza fara lista de pasageri sau comanda de transport, taxarea facandu-se strict in baza indicatiilor aparatului de taxare.
Art. 51
Cursele se pot derula:
a)in interiorul localitatii unde autovehiculul are parcarea (conform certificatului de inmatriculare);
b)interurban;
c)international.
In cazul curselor de tip a) transportul se desfasoara in conformitate cu normele emise de catre consiliile locale.
In cazul curselor de tip b) transportul se desfasoara pe baza de licenta de transport si licenta de executie pentru transport national.
In cazul curselor de tip c) transportul se desfasoara pe baza de licenta de transport si licenta de executie pentru transport international.
Licentele de transport si cele de executie pentru vehicul eliberate pentru transporturile de tip TAXI (tip b si tip c) sunt valabile si in interiorul localitatilor de plecare/destinatie sau pe care vehiculele le tranziteaza.
Amplasarea si modul de utilizare a statiilor TAXI se stabielsc de catre consiliile locale.
SUBSECTIUNEA 3:Transporturi de marfuri in trafic international
Art. 52
Transporturile internationale de marfuri se pot efectua numai de catre operatorii de transport rutier (persoane fizice sau juridice cu sediul pe teritoriul Romaniei) cu vehicule inmatriculate in Romania si cu respectarea reglementarilor internationale stabilite prin acordurile rutiere bilaterale, precum si a altor acorduri si conventii internationale la care Romania a aderat sau este parte.
Autovehiculele care efectueaza aceasta categorie de transporturi vor fi echipate cu aparate de control (tahograf), omologate international, instalate si sigilate conform prescriptiilor tehnice specifice.
Art. 53
Transporturile rutiere internationale de marfuri se executa in conformitate cu prevederile prezentelor norme, pe baza de licenta de transport public sau in folos prorpiu si a licentelor de executie pentru vehicul.
Art. 54
Distribuirea autorizatiilor pentru trensporturile internationale de marfuri si a autorizatiilor multiple tip CEMT (Conferinta Europeana a Ministrilor de Transport) se face de catre Ministerul Transporturilor.
Art. 55
Sunt exceptate de la prevederile art. 53, daca acordurile bilaterale nu prevad altfel, vehiculele inmatriculate in Romania care sunt fara incarcatura si prezinta documente justificative pentru urmatoarele situatii:
- vehiculele noi sau folosite exportate;
- vehiculele care se restituie proprietarului dupa incheierea unui contract de inchiriere sau leasing;
- vehiculele care merg pentru reparatii sau revizii;
- vehiculele exportate din zone libere;
- vehiculele echipate cu instalatii speciale (improprii transporturilor de marfuri);
- vehiculele apartinand Ministerului de Interne si Ministerului Apararii Nationale, care circula insotite de reprezentanti ai acestora.
Pentru transproturile efectuate prin si in tarile cu care Romania nu a stabilit liberalizarea lor, sunt necesare, pe langa documentele prezentate mai sus, si autorizatii pentru transport international de marfa, eliberate de autoritatile tarilor respective.
Art. 56
Operatorii de transport care efectueaza transporturi rutiere internationale de marfuri, in folos propriu, trebuie sa faca dovada ca marfurile sau bunurile transportate sunt proprietatea operatorului sau au fost vandute, cumparate sau inchiriate ori au fost produse, extrase, prelucrate sau reparate de catre acesta, scopul fiind numai de a le deplasa la sau de la operator, pentru satisfacerea intereselor proprii.
SUBSECTIUNEA 4:Transport de marfuri cu greutati si/sau gabarite depasite
Art. 57
Operatorii de transport rutier de marfuri cu greutati si/sau gabarite depasite, care efectueaza transporturi rutiere publice sau in folos propriu, in trafic national si international, pot desfasura aceste activitati in baza licentei de transport public sau in folos propriu, a licentelor de executie pentru vehicul, eliberate de Oficiul Rutier Central prin serviciile rutiere teritoriale, si a autorizatiilor eliberate de Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania" si/sau administratia locala.
SUBSECTIUNEA 5:Transportul marfurilor periculoase si al materialelor radioactive
Art. 59
Eliberarea lcientei de executie pentru vehicul se face dupa prezentarea de catre operatorul de transport a atestatelor, din care sa rezulte indeplinirea de catre vehicule a conditiilor tehnice de dotare si amenajare, eliberate de organiemele specializate.
Urmatoarele produse se transporta cu vehicule care necesita amenajari conform prescriptiilor ADR (Acordul european referitor la transportul rutier al marfurilor periculoase):
Clasa 1: Substante si obiecte explozive:
- (1a) - substante si obiecte explozive;
- (1b) - obiecte incarcate cu obiecte explozive;
- (1c) - focoase, artificii si obiecte de acelasi gen).
Clasa 2*: Gaze.
Clasa 3*: Substante lichide inflamabile.
Clasa 4.1.*: Substante solide inflamabile.
Clasa 4.2.*: Substante autoinflamabile.
Clasa 4.3.*: Substante care in contact cu apa degaja gaze inflamabile.
Clasa 5.1.*: Substante comburante.
Clasa 5.2.*: Peroxizi organici.
Clasa 6.1.*: Substante toxice.
Clasa 6.2.*: Substante infectionase.
Clasa 7: Substante radioactive.
Clasa 8*: Substante corozive.
Clasa 9*: Substante si obiecte periculoase diverse.
_____________
* Substante care se pot transporta in cisterna.
Tramsportul materialelor radioactive este reglementat prin Normele republicane de securitate nucleara pentru transportul materialelor radioactive, aprobate prin Ordinul presedintelui Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara nr. 318/1975.
- Operatorii de transport care doresc sa execute transporturi de astfel de materiale trebuie sa fie autorizati de catre Comisia Nationala pentru Controlul Activitatii Nucleare din cadrul Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, in conformitate cu normele amintite.
- Autovehiculele care urmeaza sa fie utilizate pentru executarea de transporturi cu materiale radioactive trebuie sa fie atestate de catre Comisia Nationala pentru Controlul Activitatii Nucleare din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Sunt exceptate autovehiculele care transporta materiale radioactive in containere atestate de catre Comisia Nationala pentru Controlul Activitatii Nucleare din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Atestarea indeplinirii de catre vehicule a conditiilor de dotare si amenajare se efectueaza de catre Registrul Auto Roman si de organismele abilitate, specializate pentru fiecare clasa in parte.
Transportul celorlalte produse periculoase care nu necesita amenajari speciale pentru vehicule se executa in baza licentei de transport si a licentei de executie pentru vehicul.
Conducatorii auto utilizati vor fi atestati de catre organisme recunoscute de Ministerul Transporturilor, pentru una sau mai multe clase periculoase care se transporta.
SECTIUNEA B:Licenta de executie pentru traseu
Art. 60
Transportul de persoane prins ervicii se poate executa de catre operatorul de transport in baza licentei de traseu numai cu vehicule special destinate acestui scop si anume: autocare, autobuze sau microbuze.
Modelul licentei pentru traseu este prezentat in anexa nr. 6 la prezentele norme.
Art. 61
Licenta pentru traseu da dreptul operatorului sa efectueze transport de persoane prins ervicii regulate numai insotita de caietul de sracini, al carui model este prezentat in anexa nr. 7 la prezentele norme.
Art. 62
Totalitatea traseelor pe care se realizeaza sau se solicita executarea trasportului de persoane formeaza "Programul de transport persoane prin servicii regulate".
Administratorul "Programului de transport persoane prin servicii regulate" este:
a)Ministerul Transporturilor, pentru traseele internationale;
b)Oficiul Rutier Central, pentru traseele interjudetene;
c)Oficiul Rutier Central, prin serviciile rutiere teritoriale, pentru traseele judetene.
Art. 63
Traseele pe care se executa tramsportul de persoane si cursele prin care se realizeaza acestea se pot propune de catre:
a)Ministerul Transporturilor, prin Oficiul Rutier Central;
b)Administratia locala;
c)detinatorii de licente de ransport public.
Art. 64
Graficul de circulatie in baza caruia se desfasoara cursele pe trasee se intocmeste si se propime de catre:
a)serviciul rutier, pentru traseele oferite de acesta;
b)operatorii de transport, pentru traseele propuse de catre acestia.
In localitatile in care exista autogari autorizate, capetele de traseu si statiile de tranzit vor fi amplasate in acestea.
In lipsa autogarilor autorizate, capetele de traseu si statiile de tranzit trebuie sa indeplineasca conditiile minime prevazute in caietul de sarcini si sa fie avizate in acest sens de catre administratia locala; fac exceptie traseele preurbane.
In conditiile in care capacitatea autogarilor autorizate este depasita (numar plecari, sosirim stationari), serviciul rutier teritorial poate stabili ca plecarea, sosirea in si din cursa la unele trasee judetene sa se poara face din punctele mentionate la alin. 2.
Constatarea depasirii capacitatii autogarilor se va face astfel:
In functie de numarul persoanelor existente - notat Nm - si numarul curselor programate pe ora - notat Nch - se calculeaza Nch/Np, care nu poate fi mai mare decat 4 (in cazul in care stationarea, in vederea imbarcarii/debarcarii pasagerilor este de 15 minute).
Pentru serviciile oferite de detinatorii autogarilor autorizate, operatorii de transport platesc tarife de prestatii, aprobate prin ordin al ministrului transporturilor.
Art. 65
Gruparea traseelor se va face, de regula, astfel incat sa se evite suprapunerea grupei respective cu alte trasee sau grupe de trasee independente, pe o portiune mai mare de circa 20 km, in functie de situatia concreta existenta.
In cazul portiunilor de drum comune mai multor trasee sau grupe de trasee independente, graficele de circulatie se vor armoniza astfel incat intre cursele existente sa fie decalaj de minimum 30 minute.
Art. 66
Proiectul programului de transport cuprinde:
a)lista nominala a traseelor propuse, pe grupe si subgrupe de trasee, gruparea facandu-se pe criterii geografice si economico-sociale;
b)pentru fiecare traseu, localitatile deservicte, autogari autorizate, cap linie, numarul de curse zilnice si graficul de circulatie respectiv;
c)zilele din saptamana in care circula cursele;
d)numarul de vehicule necesare pentru deservirea traseului respectiv, inclusiv vehicule de rezerva.
Licentele pentru traseu si caietele de sarcini aferente traseelor sau grupelor de trasee cuprinse in programul de transport, se ofera public pentru contractare, pana la data de 15 noiembrie a anului in curs, pentru anul urmator.
Oferta publica pentru contractarea licentelor de traseu se face prin afisarea la sediul serviciului rutier si anunt in presa locala.
SUBSECTIUNEA 1:Emiterea licentei pentru traseu pentru transportul public national de persoane prin servicii regulate
Art. 67
Serviciul teritorial elaboreaza proiectul programului judetean de transport persoane prin servicii regulate.
Art. 68
Oficiul Rutier Central, prin servicii rutiere teritoriale, elaboreaza proiectul programului interjudetean de transport persoane prins ervicii regulate.
Art. 69
Oficiul Rutier Central, prin serviciile rutiere teritoriale, armonizeaza graficele curselor interjudetene cu serviciile rutiere in cauza.
Art. 70
Serviciul rutier judetean definitiveaza proiectul programului judetean de transport persoane dupa armonizarea graficelor curselor interjudetene stabilite cu graficele curselor judetene.
Art. 71
Programul judetean de transport se inainteaza spre avizare delegatiei permanente a consiliului judetean pana la data de 1 noiembrie a anului in curs.
Art. 72
In termen de 3 zile de la avizarea programului judetean de transport de catre consiliul judetean, dar nu mai tarziu de 15 noiembrie, serviciul rutier face publice traseele si grupele de trasee operatorilor de transport, prin afisare la sediul acestuia.
Art. 73
Cererea pentru obtinerea unei licente de executie pentru traseu sau grupa de trasee poate fi depusa de un operator de transport sau de asociatie de operatori de transport.
In aczul asociatiei de operatori de transport, aceasta va prezenta, o data cu cererea de solicitare, contractul de asociere, legal intocmit, si turnusul de executare a curselor din caietul de sracini, semnat si parafat de toti membrii asociatiei.
Art. 74
Asociatia de operatori de transport se constituie in conditiile legii si poate avea sau nu personalitate juridica. membrii asociati vor fi in totalitate detinatori de licente de transport si de licente de executie pentru vehiculele cu care participa la asociere.
In cazul in care asociatia nu are personalitate juridica, ea va fi reprezentata in relatiile cu serviciul rutier teritorial de unul dintre asociati, desemnat de comun acord de membrii asociati si mentionat ca atare in contractul de asociere.
Licenta de traseu se elibereaza pe numele acestuia.
Art. 75
Contractul de asociere va cuprinde in mod obligatoriu:
- denumirea operatorilor de transport;
- seria si numarul licentei de transport pentru fiecare operator de transport in parte;
- seria si numarul licentelor de executie pentru vehiculele cu care participa la asociere;
- precizarea asociatului care reprezinta asociatia in relatia cu serviciul rutier judetean, cu mentiunea ca aceasta pozitie nu-i confera avantaje in relatiile cu ceilalti asociati;
- precizarea faptului ca toti membrii asociati cunosc prevederile caietului de sarcini si se obliga sa le respecte.
Art. 76
Regiile autonome care dorecs sa efectueze servicii regulate de calatori in trafic judetean au acces numai la traseele ramase nesolicitate din programul judetean de transport.
Art. 77
In cazul in care in cadrul regiilor autonome s-au constituit societati comerciale care desfasoara activitate de transport, acestea pot obtine licente pentru traseele interjudetene si internationale si pot participa la licitatie pentru obtinerea licentelor pentru traseele judetene, in conditiile prezentului ordin.
Art. 78
In termen de 10 zile de la publicarea programului de transport, a ofertei de licente si a caietului de sracini care le insotesc, solicitantii pot depune cereri pentru obtinerea acestora. Modelul cererii este cel prezentat in anexa nr. 8 la prezentele norme.
Art. 79
Operatorii de transport care doresc sa execute unul sau mai multe trasee sau grupe de trasee vor depune la serviciul rutier judetean, pentru fiecare dintre acestea, un dosar care cuprinde:
- traseul sau grupa de trasee solicitata;
- acceptul de principiu al autogarilor pe care le va utiliza;
- lista autovehiculelor pentru care detin licenta, aflate in administrare, care vor fi utilizate pe traseul sau pe grupa de trasee solicitate, corespunzator numarului de autovehicule precizat in oferta afisata. Nu este permisa inscrierea unui autovehicul pe mai multe liste, in diferite dosare, decat in cazul in care acesta se constituie ca rezerva.
Art. 80
Traseele sau grupele de trasee pentru care s-a depus o singura cerere se atribuie solicitantului.
Art. 81
In cazul in care pentru un traseu sau grupa de trasee s-au depus doua sau mai multe cereri, se convoaca toti solicitantii. Acestia se pot inscrie si vor alcatui turnusul de executare a curselor din caietul de sarcini, vizat de toti membrii asociatiei.
In cazul imposibilitatii alcatuirii turnusului conform paragrafului anterior, pentru fiecare operator de transport sau asociatie de operatori de transport, se acorda un punctaj in functie de criteriile prezentate in anexa nr. 9a) la prezentele norme.
Metodologia de punctare este prevazuta in anexa nr. 9b) la prezentele norme.
Operatorul de transport sau asociatiei de operatori de transport care obtine punctajul cel mai mare i se atribuie licenta de traseu in cauza.
Operatorul de transport sau asociatia de operatori de transport clasati pe locurile urmatoare cu acces doar la traseele ramase nesolicitate.
Art. 82
Licentele de traseu care nu au fost solicitate raman in continuare "oferta deschisa", ele putand fi obtinute in orice moment de catre operatorii de transport existenti sau nou-infiintati.
In scopul cresterii gradului de atractivitate a acestor trasee, administratia locala sau alte persoane fizice sau juridice pot oferi public, prin caietul de sarcini, in conditiile legii, subventii.
Art. 83
La sfarsitul fiecarui trimestru, operatorii de transport pot propune infiintarea de noi trase, licentele pentru acestea fiindu-le atribuite in urmatoarele conditii:
- operatorul de transport sau asociatia de operatori de transport nu renunta la alte licente pentru traseu sau grupa de trasee;
- posibilitatea armonizarii graficului de circulatie propus cu graficele de circulatie existente;
- avizarea modificarii programului de transport de catre delegatia permanenta a consiliului judetean;
- respectarea art. 65.
Art. 84
Licenta de traseu se elibereaza in numarul de exemplare corespunzator numarului de vehicule utilizate pentru efectuarea tuturor curselor prevazute in caietul de sarcini.
Art. 85
Cursele dubluri efectuate ocazional pentru preluarea unui flux suplimentar de calatori existent temporar in punctele de imbarcare sau pentru preluarea pasagerilor de la un vehicul imobilizat in traseu nu se considera curse noi, acestea se efectueaza dupa acelasi grafic ca al cursei dublate, in urmatoarele conditii:
- depasirea capacitatii de preluare a autobuzului initial;
- mentionarea in foaia de parcurs a caracterului ocazional al cursei;
- existenta la bord a unei copii de pe licenta pentru traseu si de pe caietul de sracini al acestuia.
Art. 86
Operatorul de transport poate solicita serviciului rutier teritorial suplimentarea numarului de curse sau modificarea graficului de circulatie pe traseul pe care il detine (cu licenta). Aprobarea modificarilor se poate acorda in conditiile in care noul caiet de sracini al licentei de traseu nu implica modificari si in caietele de sarcini ale altor operatori de transport si nu se incalca prevederile art. 65.
Art. 87
Pentru satisfacerea unor necesitati sociale sau din alte motive bine intemeiate, serviciul rutier teritorial poate face modificari in caietul de sarcini al licentei pentru traseu, operatorul de transport detinator al licentei respective fiind obligat sa le aplice. refuzul acestuia se considera ca si in cazul nerespectarii de sarcini.
Art. 88
Traseele interjudetene pot fi executate de mai multi transportatori numai in conditiile armonizarii graficelor de circulatie. Pentru traseele sau portiunile comune de traseu pentru care exista un numar mare de solicitari se vor stabili, de regula, grafice de circulatie decalate cu cel putin 30 de minute.
Art. 89
Pentru traseele interjudetene cuprinse in programul de transport interjudetean, operatorii de transport interesati vor prezenta avizul rutier din judetele in care sunt prevazute statii.
Art. 90
Caietul de sarcini insoteste, in original, licenta de traseu pe toata durata efectuarii transportului si cuprinde:
a)graficul de circulatie pentru toate cursele ce urmeaza a fi efectuate in baza licentelor respective;
b)perioada de valabilitate a licentei de traseu in care detinatorul are dreptul, dar si obligatia executarii cursei respective cu periodicitatea stabilita, indiferent de fluxul de pasageri;
c)numarul minim de autobuze active si de rezerva necesar pentru realizarea tuturor curselor prevazute a se executa sub acoperirea licentei de traseu respective;
d)conditiile de confort minim ce trebuie asigurate pentru fiecare cursa;
e)alte conditii privind securitatea si calitatea curselor respective.
Art. 91
Serviciile regulate speciale si asimilate sunt: serviciul regulat special, serviciul naveta si serviciul naveta cu cazare.
Caracteristicile acestora sunt definite in anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 44/1997.
Art. 92
Operatorii de transport pot dobandi licenta pentru traseu pentru servicii regulate speciale, in baza urmatoarelor documente:
- licenta de transport;
- licenta de executie pentru vehicul;
- contractul cu beneficiarul transportului;
- contractele pentru punctele de imbarcare-debarcare pasageri, in cazul in care acestea nu se afla in incinta beneficiarului;
- graficul de circulatie vizat de beneficiar;
- asigurarea pasagerilor si bagajelor.
Art. 93
Serviciile rutiere teritoriale vor emite licenta pentru traseu pentru servicii regulate speciale operatorilor de transport solicitanti in termen de 15 zile de la prezentarea socumentelor mai sus mentionate.
Traseele respective nu fac obiectul programului de transport prins ervicii regulate.
Serviciile regulate speciale si asimilate, asa cum sunt ele definite in Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 si enumerate in art. 91 din prezentele norme, exclud transportul altor persoane decat cele pentru care au fost angajate de catre beneficiarul transportului, iar oprirea pentru imbarcarea-debarcarea pasagerilor in statiile publice este interzisa.
SUBSECTIUNEA 2:Emiterea licentei pentru traseu pentru transportul public international de persoane prin servicii regulate
Art. 94
Transporturile internationale de persoane se pot efectua cu autocare, autobuze si microbuze echipate cu aparate de control (tahograf) omologate international, instalate si sigilate conform prescriptiilor tehnice specifice, si care detin certificat de clasificare pe stele si categorii in conformitate cu reglementarile existente.
Transporturile internationale de persoane se efectueaza in baza reglementarilor internationale si a acordurilor rutiere interguvernamentale incheiate de catre Romania.
Operatorii de transport care efectueaza transporturi de persoane prin servicii regulate speciale in trafic international pot obtine licenta de executie pentru traseu cu respectarea normelor stabilite pentru astfel de transporturi in trafic national, la care se adauga avizul Ministerului Transporturilor din Romania.
Art. 95
Traseele de transport international se propun de catre transportator si se aproba de catre Ministerul Transporturilor din Romania si Ministerul Transporturilor din tarile partenere. Ele se avizeaza de catre tarile de tranzit.
In baza aprobarilor existente, Ministerul Transporturilor intocmeste programul de transport international de persoane prin servicii regulate.
Cuprinderea de noi curse in program se poate face la intervale de timp si in conditiile prevazute in acordurile rutiere bilaterale incheiate de Romania cu tarile respective.
Operatorii de transport care au primit avizul de la Ministerul Transporturilor sunt obligati sa obtina licenta de traseu, dupa care sa inceapa derularea curselor in termen de 30 de zile. In caz contrar, pierd dreptul de executie a traseului respectiv.
Art. 96
Pentru a obtine dreptul de a efectua transportul international de persoane, transportatorii trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a)sa detina parc de vehicule inmatriculate in Romania, agreat pentru transportul international;
b)sa nu aiba in ultimul an calendaristic abateri de la reglementarile existente in trasportul rutier;
c)soferii angajati sa aiba cetatenie romana sau sa aiba drept legal de munca in Romania.
Art. 97
Pentru obtinerea avizului de la Ministerul Transporturilor din Romania, operatorul de transport va depune la Ministerul Transporturilor, Departamentul transporturilor rutiere, un dosar, care cuprinde:
- cerere;
- statutul societatii in copie;
- copia de pe licenta de transport si/sau copia de pe exemplarul de serviciul rutier din judetul unde se afla capul de traseu al cursei;
- copii de pe licentele de executie pentru vehiculele care vor fi utilizate;
- contractul perfectat cu un partener strain din tara de destinatie pentru efectuarea in comun a cursei respective cel putin la paritate pentru partea romana;
- abilitarea partenerului strain de catre Ministerul Transporturilor din tara de origine pentru derularea transporturilor internationale de calatori, in traducere autorizata;
- schita traseului pe care executa cursele, cu evidentierea punctelor de frontiera;
- graficul de circulatie pe traseul respectiv, intocmit de transportator si armonizat de oficiul Rutier Central. Graficul de circulatie trebuie sa prevada explicit localitatile unde sunt prevazute statii si locul acestora, distantele, timpul de stationare, orele de plecare, punctele de frontiera si tarile de tranzit;
- modelul biletelor de calatorie, care se vor emite in doua limbi: romana si a tarii partenerului strain;
- traficul practicat;
- raportul privind activitatea anterioara a firmei, efectuat de serviciul rutier judetean emitent al licetei de transport.
Orice modificare in graficul de circulatie se face numai cu avizul administratorului programului de transport persoane prin servicii regulate internationale.
Art. 98
Licenta pentru traseu, serviciu regulat in trafic international se elibereaza de catre serviciul rutier pe teritoriul caruia se afla capul de traseu, dupa prezentarea urmatoarelor documente:
- licente de executie pentru vehicul in trafic international de persoane in numar suficient pentru acoperirea tuturor curselor din graficul de circulatie, plus rezerva corespunzatoare.
- contract legal intocmit cu autogari autorizate pentru locurile de plecare in cursa si statii atat pentru partea romana, cat si pentru partea straina;
- contractarea pentru statiile de pe teritoriul Romaniei, altele decat autogarile, aprobate de administratiile locale;
- graficul de circulatie cu vizele serviciilor rutiere pe teritoriul carora exista statii;
- avizul Ministerului Transporturilor din Romania pentru efectuarea traseului solicitat;
- asigurarea pasagerilor si bagajelor tramsportate pentru riscurile ce cad in sarcina operatorilor de transport, roman si strain.
SUBSECTIUNEA 3:Renuntarea sau retragerea licentei pentru traseu
Art. 99
Renuntarea la licenta pentru traseu se poate face in urmatoarele cazuri:
a)incetarea activitatii ca operator de transport;
b)incetarea activitatii de transport a operatorului de transport;
c)lipsa bazei materiale;
d)renuntarea de catre operatorul de transport, ca urmare a unor considerente proprii,ca: interese economice, prelucrarea altor licente de traseu etc.
In cazul renuntarii la licenta pentru transport, operatorul de transport ste obligat sa anunte serviciul rutier emitent si publicul calator, cu minimum 30 de zile inainte de oprirea curselor pe traseul respectiv.
Art. 100
Retragerea licente pentru traseu de catre serviciul emitent se poate face in urmatoarele cazuri:
a)incetarea activitatii ca operator de transport;
b)incetarea activitatii de transport a operatorului de transport;
c)suspendarea licentei de transport detinute de operatorul de transport;
d)sanctiuni repetate, aplicate conform Ordonantei Guvernului nr. 44/1997;
e)incalcarea repetata a prevederilor caietului de sarcini al licentei pentru traseu;
f)reclamatii repetate ale publicului calator privind calitatea prestatiilor, constatate si sesizate in scris de catre serviciul rutier executantului si neremediate in termenul prevazut;
g)pierderea temporara sau definitiva de catre vehiculul nominalizat a conditiilor tehnice care i-au dat dreptul sa dobandeasca licenta de executie pentru vehicul pentru transport persoane;
h)incalcarea repetata a prevederilor caietului de sarcini al licentei de transport;
i)lipsa numarului necesar de vehicule detinatoare de licenta de executie pentru efectuarea tuturor curselor din graficul de circulatie.
Suplimentar, in cazul liniilor internationale, licenta de executie pentru traseu se poate retrage pentru:
- abateri repetate de la legislatia nationala pe teritoriul altei tari de catre operatorul de transport roman ce executa un traseu international si comunicate de ministerele partenere, precum si in cazul interdictiei motivate de a mai opera pe teritoriul unei tari a operatorului respectiv, comunicate in scris de Ministerul Transporturilor Oficiului Rutier Central;
- cazul in care unui operator de transport strain, partenerul unui operator de transport roman in derulare unui traseu international, i se interzice operarea pe teritoriul Romaniei, comunicat in scris de Ministerul Transporturilor Oficiului Rutier Central;
- neavizarea graficului de circulatie.
Art. 101
In cazul in care traseul face parte dintr-o grupa de trasee, o data cu renuntarea sau retragerea licentei pentru traseul respectiv, se renunta sau sunt retrase licentele pentru intreaga grupa de trasee.
Art. 102
In cazul retragerii licentei pentru traseu sau pentru o grupa de trasee, operatorul de transport va fi instiintat de serviciul rutier judetean emitent cu 30 de zile inainte de aplicarea efectiva a acestei masuri.
Operatorul de transport in cauza poate contesta masura suspendarii, in termen de 15 zile de la comunicare, la Oficiul Rutier Central.
In aczul in care masura aplicata este confirmata, operatorul de transport se poate adresa cu plangere instantelor de contencios administrativ, conform Legii nr. 29/1990 a contenciosului administrativ.
Dupa hotararea definitiva de retragere a licentei de trasee, traseul se va oferi spre licitare operatorilor de transport care nu au obtinut trasee la lciitatia efectuata la inceputul anului.
La fel se va proceda si in cazul in care operatorul de transport renunta la executarea curselor pe traseul sau grupa de trasee obtinuta prin licitatie la inceputul anului.
Art. 103
Pentru o perioada de 30 de zile de la comunicarea deciziei definitive de retragere a licentei pentru traseu, operatorul de transport are obligatia sa efectueze cursele programate pe traseele sau grupa de trasee respectiva.
Art. 104
Pierderea, deteriorarea sau sustragerea licentelor de traseu se comunica de catre operatorul de transport la serviciul rutier emitent, in termen de 15 zile de la data constatarii, acestea inlocuindu-se cu un document nou, cu plata tarifelor aferente. Pierderea sau sustragerea licentelor se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.
CAPITOLUL V:Tarife pentru prestatiile efectuate de catre Oficiul Rutier Central
Art. 105
Pentru prestatiile efectuate de Oficiul Rutier Central prin serviciile rutiere teritoriale, in activitatea de eliberare a licentelor se percep tarife diferentiate, aprobate de Ministerul Transporturilor.
Metodologia de aplicare a tarifelor este prezentat in anexa nr. 23, iar nivelul actual al acestora este cel din anexa nr. 24 la prezentele norme.
Art. 106
Sumele datorate pentru operatiunile ocazionate de dobandirea licentelor se achita de catre operatorii de transport interesati, in conturile Oficiului Rutier Central deschise la unitatile bancare.
Art. 107
Modificarea tarifelor se face trimestrial in functie de coeficientul de inflatie publicat in Buletinul statistic editat de Comisia Nationala pentru Statistica, de prevederile legislative nou-aparute si se aproba de catre Ministerul Transporturilor.
CAPITOLUL VI:Metodologia de supraveghere si control al modului de respectare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 44/1997 si a prezentelor norme
Art. 108
Supravegherea si controlul modului de respectare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 44/1997 se executa de persoanele abilitate de Ministerul Transporturilor.
Art. 109
Serviciile rutiere judetene si a municipiului Bucuresti executa controlul privind respectarea Ordonantei Guvernului nr. 44/1997, precum si a prevederilor prezentelor norme, in baza autorizatiilor de control emise de Ministerul Transporturilor, corespunzator graficului lunar de control, apriobat de seful serviciului.
In cazul unor situatii deosebite, la sesizari sau prin dispozitii exprese din partea conducerii Ministerului Transporturilor sau a conducerii Oficiului Rutier Central, controalele pot fi facute si in afara graficului.
Art. 110
In graficul de control se vor prevedea obligatoriu actiuni de control cu privire la:
a)verificarea modului de utilizare a licentelor de catre operatorii de transport;
b)verificarea transporturilor pentru care ordonanta prevede obligativitatea existentei licentelor;
c)verificarea modului de respectare a caietelor de sarcini, inclusiv cele privind efectuiarea transporturilor de persoane pe trasee atribuite;
d)verificarea executarii de transporturi de persoane pe traseele pentru care operatorii de transport respectivi nu au primit licente de traseu sau pe traseele modificate fara avizul organelor in drept;
e)verificarea existentei documentelor de transport prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 si de prezentele norme;
f)verificarea existentei conditiilor pe baza carora operatorii de transport au dobandit licente;
g)orice alte verificari dispuse de conducerea Ministerului Transporturilor si conducerea Oficiului Rutier Central.
Art. 111
Obiectivele activitatii de control de la art. 110 lit. a) si f) se verifica la sediul operatorilor de transport, iar cele de la lit. b) -e) se verifica atat la sediul operatorilor de transport, cat si pe drumurile publice.
Art. 112
Controlul se poate efectua prin sondaj sau in totalitate, in fuctie de periada si numarul mijloacelor de transport supuse controlului, astfel incat toti operatorii de transport arondati, cu activitate de transport rutier, precum si filialele, sucursalele si punctele de lucru de pe teritoriul judetului respectiv sa fie controlate cel putin o data pe an.
Art. 113
Personalul din cadrul serviciilor rutiere va intocmi, in urma controlului efectuatm o nota de constatare, in care va consemna obiectivele acestuia, deficientele constatate si masurile luate.
Nota de constatare va fi prezentata, imediat dupa intocmire, sefului serviciului rutier, care va dispune masuri in conformitate cu competentele ce ii revin.
Evidenta notelor de constatare se va tine intr-un registru special.
Art. 114
In punctele de control trecere frontiera, controlul respectarii legale in domeniul transporturilor rutiere se efectueaza de catre personalul autorizat din cadrul Administratiei Nationale a Drumurilor.
Modul de efectuare a controlului se verifica periodic de catre personalul autorizat al Ministerului Transporturilor - Departamentul transporturilor rutiere, regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania" si Oficiul Rutier Central.
Art. 115
Personalul serviciilor rutiere din judetele pe raza carora se gasesc puncte de control trecere frontiera va efectua periodic verificari privind existenta documentelor care permit efectuarea transporturilor internationale, precum si modul de utilizare a autoritatilor de transport marfa in trafic international.
Art. 116
In cazul operatorilor de transport straini sau al angajatilor acestuia de la bordul autovehiculului, care incalca prevederile legale in vigoare, nationale sau internationale, organele de control romane abilitate vor sesiza operativ Ministerul Transporturilor, comunicand toate datele necesare pentru identificarea transportului si a transportatorului.
Art. 117
Personalul Departamentului transporturilor rutiere cu atributii de control, stabilit de catre conducerea Ministerului Transporturilor, poate efectua controlul pe baza de grafic sau ocazional, ca urmare a unor sesizari sau dispozitii exprese.
tematica de control cuprinde, de regula, obiectivele prevazute pentru serviciile rutiere, la care se va adauga verificarea modului de acordare a licentelor de transport si de executie de catre serviciile rutiere teritoriale.
In functie de situatiile ivite, tematica de control se poate completa si cu alte obiective.
Controlul exercitat de catre personalul Departamentului transporturilor rutiere se face pe baza de autorizatie, delegatie sau imputernicire si cuprinde atat serviciile rutiere teritoriale, cat si operatorii de transport rutier.
CAPITOLUL VII:Metodologia de constatare si sanctionare a contraventiilor prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 44/1997
Art. 118
Constatarea si sanctionarea contraventiilor prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 se face de inspectori si Inspectoratului rutier si functionari de specialitate din cadrul Departamentului transporturilor rutiere, ai Oficiului Rutier Central si ai serviciilor rutiere subordonate, autorizati in acest sens de seful Departamentului transporturilor rutiere.
Art. 119
Constatatorii prevazuti la articolul precedent primesc carnete chitantiere, precum si carnete de procese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor.
Art. 120
Eliberarea si evidenta autorizatiilor de control, a carnetelor chitantiere, precum si a carnetelor de rpocese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor se fac la nivelul institutiilor emitente, in registre separate, cu respectarea regulilor privind evidenta si circuitul imprimatelor cu regim special.
Art. 121
Constatarea contraventiilor se face in prezenta a cel putin unui martor, in cazul in care contravenientul nu recunoaste fapta comisa sau refuza sa semneze si sa primeasca procesul-verbal.
Art. 122
Daca se plateste pe loc jumatate din amenda minima, nu se mai intocmeste proces-verbal, ci se elibereaza chitanta in doua exemplare, dintre care unul se inmaneaza contravenientului, iar copia ramane la matca chitantierului.
Art. 123
Sumele incasate de la contravenienti se depun in termen de 24 de ore la filialele bancare sau C.E.C. stabilite, in contul corespunzator, foaia de varsamant insotita de un borderou al chitantelor corespunzatoare sumei depuse predandu-se la institutia de care apartine constatatorul.
Art. 124
Completarea procesului-verbal se face citet, in 3 exemplare, cu respectarea tuturor rubricilor prevazute, barandu-se cuvintele sau rubricile care nu corespund. Modelul procesului-verbal ste prezentat in anexa nr. 10 la prezentele norme.
Art. 125
Contraventia se aplica operatorului de transport sau persoanei fizice care a savarsit abaterea, potrivit legii.
In cazul asociatiilor de transportatori, constituite fara personalitate juridica, amenzile contraventionale se aplica membrului asociat care reprezinta asociatia in relatiile cu serviciul rutier teritorial, pentru faptele savarsite de unul dintre membrii asociatiei, daca acestea implica incalcarea prevederilor caietului de sarcini al licentei pentru traseu, si operatorului de transport in cauza sau angajatului acestuia, pentru celelalte abateri, potrivit legii.
Art. 126
Incadrarea contraventiilor se face potrivit art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997, iar stabilirea amenzii se face, in functie de gravitate, potrivit art. 41 din ordonanta.
Art. 127
Daca ceeasi persoana savarseste mai multe contraventii, sanctiunea se aplica pentru fiecare contraventie in parte, potrivit legii.
Art. 128
Daca prin acelasi proces-verbal se constata mai multe contraventii, se aplica prevederile art. 9 alin. 2 din Legea nr. 32/1968, respectiv amenzile totalizate nu pot depasi dublul maximului prin Ordonanta Guvernului nr. 44/1997, pentru contraventia cea mai grava.
Art. 129
Lunar, agentii constatatori raporteaza sefului institutiei de care apartin situatia proceselor-verbale intocmite si a amenzilor aplicate.
Art. 130
Procesele-verbale si chitantele vor fi inseriate si vor purta stampila organului emitent pe fiecare exemplar.
Art. 131
Carnetele chitantiere si cotoarele proceselor-verbale consumate se depun imediat la organul care le-a eliberat.
Art. 132
Evidenta proceselor-verbale de constatare si stabilire a contraventiilor se tine la institutiile de care apartin agentii constatatori, in registrele de evidenta, dupa modelul prezentat in anexa nr. 11 la prezentele norme.
Primul exemplar (unicatul procesului-verbal) se depune periodic, de catre constatator, la seiul institutiei de care apartine, operandu-se in Registrul de evidenta a contraventiilor.
Al doilea exemplar, duplicatul, se comunica sau se inmaneaza contravenientului.
In cazul in care contraveninetul nu este de fata la intocmirea procesului-verbal sau refuza sa orimeasca duplicatul, constatatorul va trimite prin posta duplicatul, constatatorul va trimite prin posta duplicatul, in termen de cel mult 15 zile de la data aplicarii sanctiunii contraventionale.
Al treilea exemplar (triplicatul) ramane la matca carnetului de procese-verbale.
Art. 133
Atunci cand contravenientii nu pot fi identificati in timpul constatarii contraventiilor, se completeaza elementele de identificare posibile, dupa care se urmareste identificarea completa si comunicarea conform art. 132 alin. 4 din prezentele norme.
In conformitate cu art. 16 alin. 2 din Legea nr. 32/1968, pentru legitimarea contravenientului si stabilirea locului sau de munca, constatatorii pot apela, in caz de nevoie, la ofiterii sau subofiterii de politie, care sunt obligati sa le acorde sprijin potrivit legii.
Lipsa din procesul-verbal a mentiunilor privind numele si prenumele contravenientului, fapta savarsita si data comiterii acesteia sau a semnaturii constatatorului atrage nulitatea procesului-verbal. Nulitatea se poate constata si din ofiviu, potrivit legii.
Art. 134
Daca, dupa expirarea termenului de plata, contravenientul nu a chitat amenda, se pune in executare amenda conform prevederilor art. 40 din Legea nr. 32/1968, prin comunicarea din oficiu catre organul financiar pe raza caruia se afla domiciliul contravenintului a procesului-verbal de constatare a contraventiei sau, dupa caz, o copie de pe incheierea sau de pe dispozitia hotararii judecatoresti de solutionare a plangerii.
Comunicarea catre organul financiar se face potrivit modelului din anexa nr. 12 la prezentele norme.
Art. 135
Procesele-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor se considera rezolvate in urmatoarele situatii:
- a fost incasata amenda;
- a fost dat in urmarire organului financiar si s-a confirmat primirea;
- a fost anulat prin sentinta unei instante judecatoresti, ramasa definitiva;
- a fost prescris (conform prevederilor Legii nr. 32/1968);
- in cazul impozibilitatii identificarii domiciliului contravenientului.
Art. 136
Contestatiile sau plangerile impotriva proceselor-verbale de contraventii se depun la judecatorie in termen de 15 zile de la data luarii la cunostinta sau a comunicarii, potrivit legii.
Art. 138
Impotriva constatatorului care, din rea-vointa, necunoasterea si neaplicarea corespunzatoare a legii sau a altor reglementari, prezinta procese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor lovite de nulitate se pot lua urmatoarele masuri, potrivit legii:
a)sanctionarea conform prevederilor Codului muncii;
b)suspendarea sau anularea imputernicirii de a constata si aplica sanctiuni contraventionale;
c)obligarea la suportarea cunatumului amenzii care nu mai poate fi aplicata contravenientului.
CAPITOLUL VIII:Dispozitii tranzitorii
Art. 139
In vederea asigurarii continuitatii activitatii de transport si pentru a permite pregatirea corespunzatoare a aplicarii prezentelor norme, atat de care organismele abilitate, cat si de catre operatorii de transport, se stabilesc urmatoarele termene de aplicare:
1.Pentru operatorii de transport care in prezent detin licente:
- completarea dosarului existent la serviciile rutiere se va face pana la vizarea anuala sau reinnoirea licentei de transport, dar nu mai tarziu de 31.12.1998;
- eprsoana desemnata sa conduca si sa organizeze nemijlocit activitatea de transport va urma cursurile de perfectionare neceare sau, dupa caz, va fi inlocuita astfel incat sa corespunda cerintelor din prezentele norme, pana cel mai tarziu la data de 31.12.1998.
- in cazul operatorilor de transport care desfasoara activitate de transport de marfuri periculoase, angajarea unui consilier autorizat de asiguranta publica pentru acest tip de transporturi, cel mai tarziu pana la data de 31.12.1998.
2.Pentru operatorii de transport care nu au mai detinut licente pana in prezent:
- licenta de transport se poate elibera cu respectarea conditiilor prevazute in ordinul ministrului transporturilor nr. 585/1992 referitoare la persoana desemnata sa conduca si sa organizeze nemijlocit activitatea de transport, atestarea profesionala ori inlocuirea acesteia, astfel incat sa corespunda cerintelor din prezentele norme, facandu-se pana cel mai tarziu la data de 31.12.1998;
- in cazul operatorilor de transport care desfasoara activitate de transport marfuri periculoase, angajarea unui consilier autorizat de siguranta publica pentru acest tip de transporturi se va face pana cel mai tarziu la data de 31.12.1998.
Licentele de transport, eliberate in conditiile de mai sus, vor fu suspendate daca operatorul de transport nu prezinta documentele necesare in termenele stabilite.
Licitatiile pentru dobandirea licentelor pentru traseele judetene vor avea loc, conform metodologiei prezentate, incepand cu sfarsitul trimestrului urmator datei de intrare in vigoare a prezentelor norme. Pana la acea data eliberarea licentelor pentru traseele judetene se va face cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului transporturilor nr. 585/1992, cu precizarea ca se pot efectua transporturi de calatori prin curse regulate de catre operatorii de transport care detin licenta de transport public si au in dotare microbuze, autobuze si autocare omologate in acest sens.
Pana la autorizarea autogarilor pentru punctele de plecare.sosire in/din cursa, precum si pentru statiile existente pe trasee se aplica prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 585/1992, in conditiile prezentelor norme.