Capitolul i - Dispoziţii generale - Metodologie din 2024 de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor la nivelul Ministerului Energiei şi al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor

M.Of. 102

În vigoare
Versiune de la: 5 Februarie 2024
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1: Descrierea contextului metodologiei
(1)Prezenta metodologie privind constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor este adoptată în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, cu modificările ulterioare, denumită în continuare O.G. nr. 38/2015, prin care a fost transpusă Directiva 2013/11/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE.
(2)Prezenta metodologie se aplică de structura de specialitate din cadrul Ministerului Energiei, Compartimentul de soluţionare alternativă a litigiilor - Serviciul contencios din cadrul Direcţiei generale juridice şi relaţii instituţionale, competentă pentru activitatea de soluţionare alternativă a litigiilor şi, respectiv, de către Direcţia de soluţionare alternativă a litigiilor din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) asociaţiilor de consumatori şi comercianţilor, autorităţilor centrale şi autorităţilor administrative autonome care au în subordine entităţi SAL, precum şi autorităţilor naţionale însărcinate să asigure respectarea legislaţiei în materia protecţiei consumatorilor.
Art. 2: Scopul general
(1)Prezenta metodologie stabileşte cadrul legal, standardizat şi unitar privind activitatea de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor de către reprezentanţi împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din cadrul structurii responsabile cu soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi din cadrul Ministerului Energiei, ca autoritate competentă, precum şi de către reprezentanţi împuterniciţi cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
(2)Prin crearea unui ansamblu metodologic alcătuit din reguli şi proceduri clare cu privire la activităţile de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor se urmăreşte implementarea unui sistem eficient şi proporţional care să contribuie la optimizarea activităţii SAL în România.
Art. 3: Scopul specific
(1)Scopul activităţii de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor constă în asigurarea respectării legislaţiei în vigoare, naţionale şi comunitare, principale şi secundare, în domeniul soluţionării alternative a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, precum şi în descurajarea contravenienţilor în legătură cu încălcarea normelor, prin măsuri coercitive.
(2)Măsurile coercitive au în vedere corijarea conduitei persoanelor ce fac obiectul controlului, în scopul armonizării acesteia cu dispoziţiile legale.
Art. 4: Obiective
Prezenta metodologie de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor are drept obiective:
a)stabilirea normelor din legislaţia soluţionării alternative a litigiilor a căror încălcare constituie contravenţie;
b)aplicarea unor sancţiuni proporţionale şi eficiente pentru persoanele care săvârşesc contravenţii;
c)reglementarea procedurilor de constatare a contravenţiilor;
d)reglementarea procedurilor de aplicare a sancţiunilor, astfel încât sancţiunile aplicate să fie eficiente, proporţionale şi disuasive;
e)reglementarea conduitei persoanelor împuternicite cu atribuţii în activitatea de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor.
Art. 5: Definiţii şi abrevieri
(1)În sensul prezentei metodologii, următorii termeni se definesc după cum urmează:
a)consumator - orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, aşa cum sunt definite la art. 2 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)comerciant - orice persoană fizică sau juridică, publică ori privată, care acţionează în cadrul activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale, precum şi orice persoană care acţionează în acelaşi scop, în numele sau pe seama acesteia;
c)procedura de soluţionare alternativă a litigiilor - procedură de soluţionare extrajudiciară a litigiilor naţionale şi transfrontaliere izvorâte din contractele de vânzări sau din contractele de prestări de servicii încheiate între un comerciant care desfăşoară activităţi în România şi un consumator rezident în Uniunea Europeană prin intervenţia unei entităţi de soluţionare alternativă a litigiilor, care propune sau impune o soluţie şi care acţionează în România;
d)entitate de soluţionare alternativă a litigiilor - structură care oferă soluţionarea unui litigiu printr-o procedură SAL şi care poate funcţiona exclusiv în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, în cadrul unei autorităţi publice centrale sau al unei autorităţi administrative autonome cu responsabilităţi în domeniul protecţiei consumatorilor;
e)norme din domeniul soluţionării alternative a litigiilor - norme legislative, set de reguli, instrucţiuni, cu caracter obligatoriu;
f)constatarea contravenţiilor - activitatea de control pe care o desfăşoară reprezentanţii împuterniciţi ai ANPC şi ai Ministerului Energiei pentru a verifica dacă persoanele responsabile cu activitatea SAL din cadrul entităţilor SAL sau comercianţii respectă legislaţia în domeniul protecţiei consumatorilor;
g)contravenţie - fapta săvârşită cu vinovăţie, stabilită şi sancţionată prin lege, ordonanţă, prin hotărâre a Guvernului sau, după caz, prin hotărâre a consiliului local al comunei, oraşului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, a consiliului judeţean ori a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, definită la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare; în cazul contravenţiilor săvârşite în legătură cu activitatea SAL, faptele prevăzute în legislaţia care reglementează SAL;
h)contravenient - persoana fizică sau persoana juridică vinovată pentru săvârşirea unei contravenţii; în cazul entităţilor SAL, persoana juridică ce are capacitatea de a răspunde contravenţional este persoana juridică de drept public în cadrul căreia funcţionează entitatea SAL; entităţile fără personalitate juridică nu răspund contravenţional;
i)reprezentant împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor - persoana fizică, salariat, împuternicită în acest scop de ministrul energiei, respectiv personalul împuternicit al ANPC să desfăşoare activitatea de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor;
j)sancţiune - măsura coercitivă aplicată de agenţii constatatori, în calitate de reprezentanţi împuterniciţi ai ANPC şi ai Ministerului Energiei, persoanelor juridice care au săvârşit o contravenţie;
k)zi - zi calendaristică.
(2)Termenii definiţi mai sus se completează cu noţiunile definite de O.G. nr. 38/2015.
(3)Termenii şi abrevierile utilizate în cadrul prezentei metodologii au următoarele semnificaţii:
a)O.G. nr. 38/2015 - Ordonanţa Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, cu modificările ulterioare;
b)structura SAL - structura responsabilă din cadrul Ministerului Energiei cu atribuţii privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi;
c)entitate SAL - entitate de soluţionare alternativă a litigiilor;
d)procedură SAL - procedură de soluţionare alternativă a litigiilor;
e)ANPC - Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului;
f)platforma SOL - platforma de soluţionare online a litigiilor;
g)metodologia de monitorizare - metodologia privind activitatea de monitorizare a entităţilor cu atribuţii privind soluţionarea alternativă a litigiilor desfăşurată de structura responsabilă din cadrul Ministerului Energiei;
h)metodologia de cooperare - metodologia privind stabilirea sistemului de cooperare cu entităţile SAL;
i)O.G. nr. 2/2001 - Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 6: Principii
Activitatea de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor se desfăşoară cu respectarea următoarelor principii:
a)principiul transparenţei, sub aspectul obligaţiei reprezentanţilor împuterniciţi ai ANPC şi ai Ministerului Energiei de desfăşurare a activităţii de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor într-o manieră deschisă, în care accesul liber şi neîngrădit la informaţiile de interes pentru persoanele controlate constituie regula, iar limitarea accesului constituie excepţia, în condiţiile legii;
b)principiul legalităţii, în sensul că activităţile specifice controlului, de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor, se desfăşoară cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare;
c)principiul obiectivităţii, cu privire la faptul că activităţile realizate în cadrul misiunilor de control sunt guvernate de imparţialitate, evitarea conflictelor de interese, a subiectivismului sau a altor influenţe care să afecteze judecata profesională sau să denatureze concluziile misiunii de control;
d)principiul responsabilităţii, în sensul că reprezentanţii împuterniciţi ai ANPC şi ai Ministerului Energiei care execută activităţi de control răspund pentru corectitudinea constatărilor, precum şi pentru acţiunile derulate în procesul de control;
e)principiul libertăţii şi respectării demnităţii umane cu privire la faptul că în exercitarea activităţii de control trebuie respectate drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului;
f)principiul proporţionalităţii, sub aspectul aplicării unei sancţiuni adecvate cu gradul de pericol social al contravenţiei şi corespunzătoare scopului preventiv sau coercitiv urmărit, respectiv ca aplicarea sancţiunii să se realizeze în mod nediscriminatoriu, să fie justificată de obiectivul de interes public urmărit, să fie adecvată pentru a garanta îndeplinirea obiectivului urmărit şi să nu depăşească ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului respectiv;
g)principiul celerităţii, sub aspectul desfăşurării activităţii de constatare a contravenţiilor şi aplicare a sancţiunilor, în mod operativ, într-un termen optim şi rezonabil;
h)principiul individualizării/personalizării sancţiunii contravenţionale se realizează pe baza criteriilor de individualizare prevăzute la art. 21 alin. (3) din O.G. nr. 2/2001, respectiv sancţiunea trebuie să fie proporţională cu gradul de pericol social al faptei săvârşite, ţinându-se seama de împrejurările în care a fost săvârşită fapta, de modul şi mijloacele de săvârşire a acesteia, de scopul urmărit, de urmarea produsă, precum şi de circumstanţele personale ale contravenientului şi de celelalte date înscrise în procesul-verbal;
i)principiul personalităţii sancţiunilor contravenţionale, în sensul că aplicarea acestora nu se poate extinde asupra altor persoane, ci doar asupra acelora care, cu vinovăţie, au neglijat norma contravenţională materială;
j)principiul unicităţii aplicării sancţiunilor contravenţionale, cu privire la faptul că subiectul de drept nu poate fi sancţionat decât o singură dată pentru aceeaşi faptă contravenţională, putându-se aplica doar o singură sancţiune contravenţională principală şi una sau mai multe sancţiuni complementare - principiul "ne bis in idem";
k)principiul oportunităţii în sensul că, prin alegerea unei sancţiuni, agentul constatator trebuie să se asigure că aceasta desăvârşeşte caracterul preventiv, educativ şi/sau represiv al sancţiunii contravenţionale;
l)principiul prevenirii - realizarea efectului disuasiv al sancţiunilor penale sub aspectul modului concret în care se realizează individualizarea sancţiunii, în scopul descurajării contravenientului în a continua activitatea ilicită.