Art. 5. - Art. 5: Definiţii şi abrevieri - Metodologie din 2024 de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor la nivelul Ministerului Energiei şi al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor
M.Of. 102
În vigoare Versiune de la: 5 Februarie 2024
Art. 5: Definiţii şi abrevieri
(1)În sensul prezentei metodologii, următorii termeni se definesc după cum urmează:
a)consumator - orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, aşa cum sunt definite la art. 2 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)comerciant - orice persoană fizică sau juridică, publică ori privată, care acţionează în cadrul activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale, precum şi orice persoană care acţionează în acelaşi scop, în numele sau pe seama acesteia;
c)procedura de soluţionare alternativă a litigiilor - procedură de soluţionare extrajudiciară a litigiilor naţionale şi transfrontaliere izvorâte din contractele de vânzări sau din contractele de prestări de servicii încheiate între un comerciant care desfăşoară activităţi în România şi un consumator rezident în Uniunea Europeană prin intervenţia unei entităţi de soluţionare alternativă a litigiilor, care propune sau impune o soluţie şi care acţionează în România;
d)entitate de soluţionare alternativă a litigiilor - structură care oferă soluţionarea unui litigiu printr-o procedură SAL şi care poate funcţiona exclusiv în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, în cadrul unei autorităţi publice centrale sau al unei autorităţi administrative autonome cu responsabilităţi în domeniul protecţiei consumatorilor;
e)norme din domeniul soluţionării alternative a litigiilor - norme legislative, set de reguli, instrucţiuni, cu caracter obligatoriu;
f)constatarea contravenţiilor - activitatea de control pe care o desfăşoară reprezentanţii împuterniciţi ai ANPC şi ai Ministerului Energiei pentru a verifica dacă persoanele responsabile cu activitatea SAL din cadrul entităţilor SAL sau comercianţii respectă legislaţia în domeniul protecţiei consumatorilor;
g)contravenţie - fapta săvârşită cu vinovăţie, stabilită şi sancţionată prin lege, ordonanţă, prin hotărâre a Guvernului sau, după caz, prin hotărâre a consiliului local al comunei, oraşului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, a consiliului judeţean ori a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, definită la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare; în cazul contravenţiilor săvârşite în legătură cu activitatea SAL, faptele prevăzute în legislaţia care reglementează SAL;
h)contravenient - persoana fizică sau persoana juridică vinovată pentru săvârşirea unei contravenţii; în cazul entităţilor SAL, persoana juridică ce are capacitatea de a răspunde contravenţional este persoana juridică de drept public în cadrul căreia funcţionează entitatea SAL; entităţile fără personalitate juridică nu răspund contravenţional;
i)reprezentant împuternicit cu constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor - persoana fizică, salariat, împuternicită în acest scop de ministrul energiei, respectiv personalul împuternicit al ANPC să desfăşoare activitatea de constatare a contravenţiilor şi de aplicare a sancţiunilor;
j)sancţiune - măsura coercitivă aplicată de agenţii constatatori, în calitate de reprezentanţi împuterniciţi ai ANPC şi ai Ministerului Energiei, persoanelor juridice care au săvârşit o contravenţie;
k)zi - zi calendaristică.
(2)Termenii definiţi mai sus se completează cu noţiunile definite de O.G. nr. 38/2015.
(3)Termenii şi abrevierile utilizate în cadrul prezentei metodologii au următoarele semnificaţii:
a)O.G. nr. 38/2015 - Ordonanţa Guvernului nr. 38/2015 privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, cu modificările ulterioare;
b)structura SAL - structura responsabilă din cadrul Ministerului Energiei cu atribuţii privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi;
c)entitate SAL - entitate de soluţionare alternativă a litigiilor;
d)procedură SAL - procedură de soluţionare alternativă a litigiilor;
e)ANPC - Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului;
f)platforma SOL - platforma de soluţionare online a litigiilor;
g)metodologia de monitorizare - metodologia privind activitatea de monitorizare a entităţilor cu atribuţii privind soluţionarea alternativă a litigiilor desfăşurată de structura responsabilă din cadrul Ministerului Energiei;
h)metodologia de cooperare - metodologia privind stabilirea sistemului de cooperare cu entităţile SAL;
i)O.G. nr. 2/2001 - Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.