Capitolul v - Aplicarea Sistemului european de credite transferabile (ECTS) în procesul de evaluare, recunoaştere a competenţelor dezvoltate şi a rezultatelor învăţării în cadrul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică - Metodologie-Cadru din 2025 privind tipul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, asigurarea calităţii programelor şi sistemul de acumulare a creditelor ECTS pentru cadrele didactice din învăţământul preuniversitar
M.Of. 472
În vigoare Versiune de la: 1 Septembrie 2025
CAPITOLUL V:Aplicarea Sistemului european de credite transferabile (ECTS) în procesul de evaluare, recunoaştere a competenţelor dezvoltate şi a rezultatelor învăţării în cadrul programelor pentru dezvoltare în cariera didactică
Art. 27
(1)Monitorizarea impactului programelor pentru dezvoltare în cariera didactică la nivel naţional/judeţean/local se realizează de către inspectoratele şcolare, casele corpului didactic şi unităţile de învăţământ.
(2)Formele de monitorizare a impactului programelor pentru dezvoltare în cariera didactică asupra calităţii procesului educaţional pot fi: asistenţe la ore, inspecţii şcolare, rezultatele testelor/examenelor naţionale ale elevilor şi ale cadrelor didactice, feedback calitativ asigurat de formatori şi de formabili, schimburi de bune practici, aplicare de chestionare, focus-grupuri, sesiuni de diseminare a informaţiilor, sistemul de acumulare a creditelor transferabile ECTS, evaluarea şi recunoaşterea competenţelor şi a rezultatelor învăţării în cariera didactică etc.
(3)Casa corpului didactic, în calitate de facilitator şi furnizor de formare continuă, este centru de resurse, de asistenţă, de sprijin pentru dezvoltarea profesională şi managerială a personalului didactic la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti şi asigură suport unităţilor de învăţământ preuniversitar în procesul de monitorizare a impactului programelor asupra calităţii procesului educaţional şi în procesul de acumulare a creditelor ECTS.
(4)În exercitarea atribuţiilor legale de monitorizare, Ministerul Educaţiei şi Cercetării poate organiza activităţi de monitorizare şi de evaluare a impactului dezvoltării profesionale continue a personalului didactic asupra calităţii procesului educaţional.
Art. 28
(1)CFDCD este organism cu caracter permanent, constituit la nivelul unităţii de învăţământ preuniversitar prin decizie a directorului, având rol specific în domeniul formării şi dezvoltării în cariera didactică.
(2)CFDCD identifică nevoile de formare continuă ale personalului didactic din unitatea de învăţământ, programele şi proiectele destinate formării continue a personalului didactic şi monitorizează evoluţia în carieră a cadrelor didactice şi participarea personalului didactic la programe şi proiecte de formare continuă.
(3)Implementarea şi gestionarea sistemului de acumulare a creditelor la nivelul unităţii de învăţământ se realizează prin CFDCD, pentru toate cadrele didactice din unitatea de învăţământ respectivă.
Art. 29
(1)În relaţie cu sistemul de acumulare a creditelor ECTS se stabileşte condiţia de formare în cariera didactică, expresie a obligativităţii formării ca dezvoltare profesională.
(2)Condiţia de formare prevăzută la alin. (1) implică acumularea de către un cadru didactic, la fiecare interval consecutiv de 5 ani şcolari de activitate didactică la catedră, calculat de la data promovării examenului de definitivare în învăţământ, sau, după caz, a examenului de licenţiere în cariera didactică, a unui număr de minimum 15 credite ECTS, care atestă dobândirea de competenţe ca urmare a parcurgerii unor programe de formare din categoriile prevăzute la art. 4 lit. a) şi b).
(3)În sensul prezentei metodologii-cadru, prin interval legal prevăzut se înţelege intervalul consecutiv de 5 ani şcolari de activitate didactică la catedră, precizat la alin. (2), calculat de la data promovării examenului de definitivare în învăţământ sau, după caz, a examenului de licenţiere în cariera didactică, fără a lua în calcul perioadele de suspendare, în condiţiile legii, a contractului individual de muncă.
(4)Ministerul Educaţiei şi Cercetării elaborează, cu consultarea reprezentanţilor federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, o procedură specifică în baza căreia CFDCD din fiecare unitate de învăţământ verifică îndeplinirea de către cadrele didactice a condiţiei de formare. Pentru cadrele didactice care au acumulat numărul minim de credite ECTS precizat la alin. (2), unitatea de învăţământ eliberează o adeverinţă din care să rezulte îndeplinirea condiţiei de formare, conform unui model elaborat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
(5)Condiţia de formare se consideră îndeplinită de drept în condiţiile în care, în intervalul legal prevăzut, cadrul didactic s-a încadrat în una dintre următoarele situaţii:
a)obţinerea gradului didactic II sau a gradului didactic I, conform ordinului de ministru de validare a rezultatelor examenelor de acordare a gradelor didactice;
b)dobândirea unei noi specializări prin absolvirea unui program de studii universitare de licenţă;
c)absolvirea unui program de studii postuniversitare;
d)absolvirea unui program de studii postuniversitare de conversie profesională;
e)absolvirea unui program de studii universitare de masterat;
f)absolvirea studiilor universitare de doctorat;
g)absolvirea unui program de studii postdoctorale.
(6)Condiţia de formare prevăzută la alin. (2) se recunoaşte de drept personalului didactic din învăţământul preuniversitar care a făcut dovada îndeplinirii condiţiei de formare prevăzute la art. 245 alin. (6) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 30
(1)Cadrul didactic încadrat în mai multe unităţi de învăţământ declară, la începutul fiecărui an şcolar, unitatea de învăţământ la nivelul căreia optează pentru gestionarea creditelor ECTS (de regulă, unitatea de învăţământ în care are cele mai multe ore).
(2)După constatarea îndeplinirii condiţiei de formare obligatorii se calculează numărul de credite ECTS acumulate suplimentar, inclusiv credite ECTS dobândite prin recunoaştere şi echivalare.
(3)CFDCD constituie baza de date privind numărul creditelor ECTS, inclusiv cele dobândite prin recunoaştere şi echivalare, acumulate de fiecare cadru didactic din unitatea de învăţământ.
(4)CFDCD actualizează anual, în perioada 1 septembrie-31 octombrie, baza de date privind numărul creditelor ECTS, constituită conform precizărilor de la alin. (3), acumulate de fiecare cadru didactic pe parcursul anului şcolar precedent, până la data de 31 iulie.
(5)Creditele ECTS acumulate de un cadru didactic în urma procesului de recunoaştere şi echivalare precizat la art. 5 alin. (2), prin programe de abilitare funcţională precizate la art. 4 lit. c), nu se iau în calcul la stabilirea condiţiei de formare.
(6)Pentru actualizarea bazei de date privind numărul creditelor ECTS, inclusiv pentru recunoaşterea şi echivalarea creditelor profesionale transferabile, CFDCD colaborează cu consiliul de administraţie şi cu consiliul profesoral ale unităţii de învăţământ.
Art. 31
(1)Personalul didactic din învăţământul preuniversitar este obligat să participe cel puţin o dată la 2 ani la cel puţin un program de formare continuă acreditat, conform unui plan stabilit la nivelul unităţii de învăţământ, pe baza analizei nevoilor de formare elaborate de CFDCD.
(2)Pentru personalul din învăţământul preuniversitar, formarea continuă include, în mod obligatoriu şi periodic, un program/un curs de prim ajutor, conform unui plan stabilit la nivelul unităţii de învăţământ, periodicitatea participării fiind stabilită la nivelul unităţii de învăţământ, pe baza analizei nevoilor de formare elaborate de CFDCD.
(3)CFDCD monitorizează inclusiv respectarea condiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2).
Art. 32
Implementarea sistemului de acumulare a creditelor ECTS în procesul de evaluare a rezultatelor învăţării în domeniul formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar se realizează prin recunoaştere şi echivalare, conform procedurii specifice prevăzute la art. 5 alin. (2), şi este luată în considerare la cuantificarea creditelor în portofoliul profesional al cadrului didactic.
Art. 33
Raportul de echivalare a creditelor profesionale transferabile (CPT), prevăzute la art. 245 alin. (6) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, cu creditele ECTS prevăzute la art. 188 alin. (3) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, este de 6 CPT: 1 credit ECTS.
Art. 34
Evaluarea rezultatelor învăţării în domeniul formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar, prevăzută la art. 188 alin. (4) din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, se realizează în conformitate cu prevederile prezentei metodologii-cadru şi ale procedurilor specifice, este exprimată în CPT şi, prin corespondenţă, este exprimată şi în credite ECTS.
Art. 35
(1)Pentru programele acreditate şi programele complementare naţionale avizate în baza prevederilor legislative anterioare intrării în vigoare a prezentei metodologii-cadru, precizate la art. 11 alin. (3) lit. c), incluse în Registrul (RUPA), cărora le-au fost alocate CPT, aflate în perioada de valabilitate a acreditării/avizării, gestionarea numărului de credite la nivelul CFDCD se va realiza în ambele sisteme de creditare, cu indicarea obligatorie a numărului echivalent de credite ECTS, calculat conform prevederilor art. 33 şi procedurii specifice prevăzute la art. 5 alin. (2).
(2)Documentele de certificare privind finalizarea programelor pentru dezvoltare în cariera didactică, eliberate formabililor în perioada anterioară intrării în vigoare a prezentei metodologii-cadru, sunt valabile şi vor fi luate în considerare în sistemul de acumulare, recunoaştere şi echivalare în credite ECTS.