Capitolul iii - Sistemul de servicii sociale - Legea 292/2011 asistenţei sociale
M.Of. 905
În vigoare Versiune de la: 9 Decembrie 2025 până la: 30 Decembrie 2031
CAPITOLUL III:Sistemul de servicii sociale
SECŢIUNEA 1:Definirea şi clasificarea serviciilor sociale
Art. 27
(1)Serviciile sociale reprezintă activitatea sau ansamblul de activităţi realizate pentru a răspunde nevoilor sociale, precum şi celor speciale, individuale, familiale sau de grup, în vederea depăşirii situaţiilor de dificultate, prevenirii şi combaterii riscului de excluziune socială, promovării incluziunii sociale şi creşterii calităţii vieţii.
(2)Serviciile sociale sunt servicii de interes general şi se organizează în forme/structuri diverse, în funcţie de specificul activităţii/activităţilor derulate şi de nevoile particulare ale fiecărei categorii de beneficiari.
Art. 28 (1)Serviciile sociale au caracter proactiv şi presupun o abordare integrată a nevoilor persoanei, în relaţie cu situaţia socioeconomică, starea de sănătate, nivelul de educaţie şi mediul social de viaţă al acesteia.
(2)Pornind de la nevoile fiecărei persoane, serviciile sociale pot avea o adresabilitate mai largă, la nivel de grup sau comunitate.
(3)Pentru realizarea unor acţiuni sociale coerente, unitare şi eficiente în beneficiul persoanei, serviciile sociale se pot organiza şi acorda în sistem integrat cu serviciile de ocupare, de sănătate, de educaţie, precum şi cu alte servicii sociale de interes general, după caz.
*) O.U.G. 32/2020 art. XV:
(1)În aplicarea prevederilor art. 4 alin. (4) lit. d) din Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României şi a prevederilor art. 28, 58 şi art. 112 alin. (3) lit. c) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile administraţiei publice locale pot dispune următoarele măsuri:
a)contractarea sau angajarea unor specialişti definiţi de art. 121 din Legea nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, pentru acordarea serviciilor de asistenţă socială, consiliere psihologică, consiliere juridică, acordate prin telefon sau prin alte mijloace electronice;
b identificarea de spaţii pentru izolarea persoanelor fără adăpost, în situaţia în care în adăposturile existente nu pot fi implementate regulile de prevenire a infecţiei cu coronavirusul SARS-CoV-2, în special cele referitoare la păstrarea distanţei sociale minime prevăzute;
c)încheierea de contracte de voluntariat pentru implementarea serviciilor de sprijin acordate persoanelor izolate la domiciliu sau celor care au restricţii de deplasare.
(2)Activităţile prevăzute la alin. (1) se finanţează din bugetele locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale şi de la bugetul de stat.
Art. 29
Clasificarea serviciilor sociale are la bază următoarele criterii:
a)scopul serviciului;
b)categoriile de beneficiari cărora li se adresează;
c)regimul de asistare, respectiv regimul rezidenţial sau nerezidenţial;
d)locul de acordare;
e)regimul juridic al furnizorului de servicii sociale;
f)regimul de acordare.
Art. 30
(1)După scopul lor, serviciile sociale pot fi clasificate în: servicii de asistenţă şi suport pentru asigurarea nevoilor de bază ale persoanei, servicii de îngrijire personală, de recuperare/reabilitare, de inserţie/reinserţie socială etc.
(2)După categoriile de beneficiari, serviciile sociale pot fi clasificate în servicii sociale destinate copilului şi/sau familiei, persoanelor cu dizabilităţi, persoanelor vârstnice, victimelor violenţei în familie, persoanelor fără adăpost, persoanelor cu diferite adicţii, respectiv consum de alcool, droguri, alte substanţe toxice, internet, jocuri de noroc etc., victimelor traficului de persoane, persoanelor private de libertate, persoanelor sancţionate cu măsură educativă sau pedeapsă neprivativă de libertate aflate în supravegherea serviciilor de probaţiune, persoanelor cu afecţiuni psihice, persoanelor din comunităţi izolate, şomerilor de lungă durată, precum şi servicii sociale de suport pentru aparţinătorii beneficiarilor.
(3)După regimul de asistare, serviciile sociale se clasifică în:
a)servicii cu cazare, pe perioadă determinată sau nedeterminată: centre rezidenţiale, locuinţe protejate, adăposturi de noapte sau alte categorii de centre cu cazare stabilite în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
a)servicii cu cazare, pe perioadă determinată sau nedeterminată: centre rezidenţiale, locuinţe protejate, adăposturi de noapte sau alte categorii de centre cu cazare stabilite în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare;b)servicii fără cazare: centre de zi, centre şi/sau unităţi de îngrijire la domiciliu, cantine sociale, servicii mobile de acordare a hranei, ambulanţa socială etc.
(4)După locul de acordare, serviciile sociale se asigură:
a)în locuinţa de domiciliu sau reşedinţă a beneficiarului, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 24;
c1)[textul din Art. 30, alin. (4), litera C^1. din capitolul III, sectiunea 1 a fost abrogat la 21-apr-2024 de Art. III, punctul 27. din Legea 100/2024]
a)în locuinţa de domiciliu sau reşedinţă a beneficiarului, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 24;b)în centre de zi;
c)în centre rezidenţiale;
c1)[textul din Art. 30, alin. (4), litera C^1. din capitolul III, sectiunea 1 a fost abrogat la 21-apr-2024 de Art. III, punctul 27. din Legea 100/2024]d)la domiciliul persoanei care acordă serviciul;
e)în comunitate.
(5)După regimul juridic al furnizorului, serviciile sociale pot fi organizate ca structuri publice sau private.
(6)După regimul de acordare serviciile se acordă în regim normal şi regim special:
b)servicii acordate în regim special cu eligibilitate şi accesibilitate extinsă, care vizează măsurile preventive care se oferă în regim de birocraţie redusă şi un set de servicii sociale, care vor fi accesate de beneficiari doar în condiţiile păstrării anonimatului, respectiv de persoane dependente de droguri, alcool, persoane care practică prostituţia, victimele violenţei în familie, victime ale traficului de persoane. Serviciile acordate în regim special pot fi furnizate fără a încheia contract cu beneficiarii;
a)servicii acordate în regim de accesare, contractare şi documentare uzuale;
b)servicii acordate în regim special cu eligibilitate şi accesibilitate extinsă, care vizează măsurile preventive care se oferă în regim de birocraţie redusă şi un set de servicii sociale, care vor fi accesate de beneficiari doar în condiţiile păstrării anonimatului, respectiv de persoane dependente de droguri, alcool, persoane care practică prostituţia, victimele violenţei în familie, victime ale traficului de persoane. Serviciile acordate în regim special pot fi furnizate fără a încheia contract cu beneficiarii;c)categoria serviciilor acordate în regim special este reglementată prin lege specială.
Art. 31
[textul din Art. 31 din capitolul III, sectiunea 1 a fost abrogat la 21-apr-2024 de Art. III, punctul 29. din Legea 100/2024]
Art. 32
[textul din Art. 32 din capitolul III, sectiunea 1 a fost abrogat la 21-apr-2024 de Art. III, punctul 29. din Legea 100/2024]
Art. 33
[textul din Art. 33 din capitolul III, sectiunea 1 a fost abrogat la 21-apr-2024 de Art. III, punctul 29. din Legea 100/2024]
Art. 34
Categoriile şi tipurile de servicii sociale, activităţile principale aferente fiecărui tip de serviciu social, precum şi regulamentele-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale se stabilesc prin Nomenclatorul serviciilor sociale, elaborat cu respectarea Clasificării activităţilor din economia naţională (CAEN) şi aprobat prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi a Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse.SECŢIUNEA 2:Beneficiarii şi furnizorii de servicii sociale
Art. 35
(3)Responsabilitatea iniţierii programelor de acţiune comunitară destinate prevenirii şi combaterii riscului de marginalizare şi excluziune socială şi a acordării serviciilor sociale prevăzute la art. 56 alin. (1) revine autorităţii administraţiei publice locale, la propunerea asistentului social din cadrul serviciului public de asistenţă socială.
(1)Beneficiază de servicii sociale persoanele şi familiile aflate în situaţii de dificultate, cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 4.
(2)Grupurile şi comunităţile aflate în situaţii de dificultate beneficiază de servicii sociale, în cadrul programelor de acţiune comunitară destinate prevenirii şi combaterii riscului de marginalizare şi excluziune socială, aprobate prin hotărâri ale consiliilor judeţene/locale.
(3)Responsabilitatea iniţierii programelor de acţiune comunitară destinate prevenirii şi combaterii riscului de marginalizare şi excluziune socială şi a acordării serviciilor sociale prevăzute la art. 56 alin. (1) revine autorităţii administraţiei publice locale, la propunerea asistentului social din cadrul serviciului public de asistenţă socială.Art. 36
(1)Orice persoană dependentă are dreptul la servicii de îngrijire personală, acordate în funcţie de nevoile individuale de ajutor, situaţia familială, socioeconomică şi mediul personal de viaţă.
(2)Beneficiarii serviciilor de îngrijire personală sunt persoanele vârstnice, persoanele cu dizabilităţi şi bolnavii cronici.
Art. 361
(1)Beneficiarii de servicii sociale au următoarele drepturi:
a)să li se respecte drepturile şi libertăţile fundamentale, fără discriminare;
b)să fie informaţi asupra situaţiilor de risc, precum şi asupra drepturilor sociale;
c)să li se comunice, în limbaj simplu, informaţii accesibile privind drepturile fundamentale şi măsurile legale de protecţie, precum şi informaţii privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru a le obţine;
d)să participe la procesul de luare a deciziilor cu privire la furnizarea serviciilor sociale;
e)să li se asigure păstrarea confidenţialităţii asupra informaţiilor furnizate şi primite;
f)să li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate, atât timp cât se menţin condiţiile care au generat situaţia de dificultate;
g)să fie protejaţi de lege atât ei, cât şi bunurile lor, atunci când nu au capacitate de decizie, chiar dacă sunt îngrijiţi în familie sau într-o instituţie;
h)să li se respecte demnitatea şi intimitatea;
i)să participe la luarea deciziilor privind intervenţia socială, putând alege variante de intervenţii, dacă acestea există;
j)să participe la evaluarea serviciilor sociale primite;
k)să participe în organismele de reprezentare ale furnizorilor de servicii sociale.
(2)Acordul persoanei beneficiare pentru divulgarea informaţiilor confidenţiale se asumă numai în formă scrisă.
(3)Informaţiile confidenţiale pot fi dezvăluite fără acordul beneficiarilor în următoarele situaţii:
a)atunci când dispoziţiile legale o prevăd în mod expres;
b)când este pusă în pericol viaţa persoanei beneficiare sau a membrilor unui grup social;
c)pentru protecţia vieţii, integrităţii fizice sau a sănătăţii persoanei, în cazul în care aceasta se află în incapacitate fizică, psihică, senzorială ori juridică de a-şi da consimţământul.
(4)Prelucrarea datelor persoanelor beneficiare de servicii sociale, de către toate entităţile implicate în toate etapele procesului de acordare a serviciilor sociale, se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.
Art. 362
Beneficiarii de servicii sociale au următoarele obligaţii:
a)să furnizeze informaţii corecte cu privire la identitate, situaţie familială, socială, medicală şi economică;
b)să participe la procesul de furnizare a serviciilor sociale;
c)să contribuie, în conformitate cu legislaţia în vigoare, la plata serviciilor sociale furnizate, în funcţie de tipul serviciului şi de situaţia lor materială;
d)să comunice orice modificare intervenită în legătură cu situaţia lor personală;
e)să respecte regulamentul de organizare şi funcţionare a serviciului social.
Art. 37
(1)Furnizorii de servicii sociale sunt:
a)persoane juridice de drept public, care au atribuţii stabilite prin lege privind acordarea serviciilor sociale;
b)persoane fizice autorizate sau persoane juridice de drept privat, cu sau fără scop lucrativ, care au prevăzută în actul de înfiinţare/statut acordarea de servicii sociale, aşa cum sunt clasificate în Nomenclatorul serviciilor sociale prevăzut la art. 34.
(2)Furnizorii de servicii sociale prevăzuţi la alin. (1) pot fi:
a)serviciile publice de asistenţă socială cu personalitate juridică;
b)unitatea administrativ-teritorială, prin primărie, pentru serviciile publice de asistenţă socială organizate ca un compartiment funcţional în aparatul de specialitate al primarului;
c)asociaţiile de dezvoltare intercomunitară înfiinţate de mai multe unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale în vederea furnizării în comun a serviciilor publice de asistenţă socială şi/sau a serviciilor sociale;
d)structuri specializate ale administraţiei publice centrale;
e)asociaţiile, fundaţiile şi federaţiile;
f)cultele recunoscute în România;
g)formele de exercitare independentă, în condiţii de liberă practică, a profesiei de asistent social, prevăzute la art. 9 din Legea nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social, cu modificările şi completările ulterioare;
h)operatorii economici cu scop lucrativ, pentru toate categoriile de servicii sociale organizate în condiţiile legii, cu excepţia celor prevăzute la art. 73 alin. (2) lit. a) şi c), la art. 77, precum şi a celor prevăzute la art. 83.
(3)Toţi furnizorii de servicii sociale, atât publici, cât şi privaţi, sunt obligaţi să respecte prevederile legale aplicabile serviciilor sociale furnizate.
(4)Persoanele fizice nu pot avea calitatea de furnizor de servicii sociale.
(5)Persoanele fizice care încheie contracte în condiţiile prevăzute de art. 30 alin. (2) din Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările ulterioare, în scopul găzduirii sau, după caz, îngrijirii şi întreţinerii persoanei vârstnice, precum şi îngrijitorii informali nu au calitatea de furnizor de servicii sociale şi sunt supuse controlului în condiţiile art. 35 din legea menţionată.
Art. 38
(1)Pentru a acorda servicii sociale pe teritoriul României, furnizorii de servicii sociale, indiferent de forma lor juridică, trebuie acreditaţi în condiţiile legii.
(2)Serviciile sociale, indiferent dacă sunt acordate de furnizori de servicii sociale publici sau privaţi, pot funcţiona pe teritoriul României numai dacă sunt licenţiate în condiţiile legii.
(3)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), serviciile publice de asistenţă socială acreditate pot derula activităţile cuprinse în pachetul minim de asistenţă socială, fără deţinerea licenţei de funcţionare pentru acest tip de serviciu, pe durată nedeterminată, cu respectarea cerinţelor referitoare la existenţa personalului de specialitate.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (2), formele de exercitare independentă ale profesiei de asistent social pot derula activităţi de identificare, evaluare şi elaborare a planului de intervenţie, pe durată nedeterminată, fără deţinerea licenţei de funcţionare.
(5)Sunt exceptate de la obligaţia deţinerii licenţei de funcţionare serviciile sociale cu caracter secundar sau auxiliar, acordate în cadrul altor servicii de interes public, în vederea respectării unor drepturi fundamentale, prevăzute la art. 53 alin. (2).
(6)Pentru respectarea principiului complementarităţii şi al abordării integrate, în situaţia prevăzută la alin. (5), în actele normative prin care se reglementează funcţionarea acestor servicii sociale şi/sau asigurarea calităţii în prestarea lor sunt incluse prevederi pentru asigurarea caracterului integrat al acestora, respectiv:
a)angajarea/contractarea asistentului social, ca personal auxiliar;
b)comunicarea/încheierea de protocoale cu serviciul public de asistenţă socială.SECŢIUNEA 3:Organizarea şi administrarea serviciilor sociale
Art. 39
Responsabilitatea dezvoltării, administrării şi acordării serviciilor sociale este partajată astfel:
a)elaborarea politicilor publice, programelor şi strategiilor naţionale în domeniu, reglementarea, coordonarea şi controlul aplicării lor, precum şi evaluarea şi monitorizarea calităţii serviciilor sociale sunt în responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice centrale;
b)organizarea, administrarea şi acordarea serviciilor sociale sunt în responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale, atribuţii ce pot fi contractate către sectorul neguvernamental, instituţiile de cult, alte persoane fizice şi juridice de drept public sau privat, în condiţiile legii;
c)finanţarea serviciilor sociale în condiţiile legii este în responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale şi se asigură din veniturile proprii ale bugetului local, din bugetul de stat, precum şi din alte surse.
Art. 40
(1)Furnizarea serviciilor sociale se realizează la nivelul comunităţii.
(2)Furnizarea serviciilor sociale are la bază planul de intervenţie realizat în baza evaluării iniţiale a nevoilor sociale individuale, familiale sau de grup.
(3)Serviciile publice de asistenţă socială asigură activităţile prevăzute la alin. (2) prin asistenţii sociali angajaţi în structurile proprii sau, în lipsa acestora, pot achiziţiona serviciile acordate de asistenţii sociali înregistraţi cu cabinete individuale sau societăţi civile profesionale de asistenţă socială, în baza unui contract de prestări servicii încheiat cu respectarea legislaţiei privind achiziţiile publice.
(4)În situaţia în care, din cauze obiective, nu se pot angaja asistenţi sociali sau nu se pot achiziţiona serviciile acestora, serviciile publice de asistenţă socială pot angaja tehnicieni asistenţă socială pentru realizarea activităţilor de identificare şi, după caz, pentru participarea la evaluarea nevoilor persoanelor care solicită acordarea de beneficii de asistenţă socială şi servicii sociale.
(5)În situaţia prevăzută la alin. (4), serviciul public de asistenţă socială va continua permanent demersurile de angajare sau contractare a unui asistent social.
(6)Activitatea tehnicianului asistenţă socială este coordonată de asistentul social şi acoperă activităţile specifice ocupaţiei prevăzute în standardul ocupaţional, în principal:
a)oferă informaţii despre serviciul de asistenţă socială comunitară şi despre alte servicii de interes public necesare pentru soluţionarea situaţiilor de dificultate şi asistă beneficiarul în procesul de accesare a acestora;
b)administrează şi implementează programe de asistenţă socială şi servicii comunitare şi asistă persoanele pentru rezolvarea problemelor personale şi sociale, inclusiv prin însoţirea acestora la întâlnirea cu alţi specialişti sau servicii;
c)participă la realizarea evaluării prin analizarea, verificarea, inclusiv prin activitate în teren, obţinerea de documente şi informaţii necesare asistentului social în realizarea diagnozei sociale;
d)acţionează ca persoană de contact pentru beneficiari şi membrii familiei acestora, în lipsa asistentului social;
e)participă, după caz, sub coordonarea/împreună cu asistentul social la intervenţii care presupun punerea în aplicare a măsurilor de urgenţă pentru asigurarea siguranţei persoanelor vulnerabile;
f)întocmeşte rapoarte de vizită, de întâlnire, completează fişe de observaţie, note telefonice, sinteze şi analize necesare în activitatea de monitorizare şi raportare.
(7)Furnizorii publici de servicii sociale pot asigura coordonarea tehnicianului asistenţă socială de către asistentul social, în funcţie de resursele de care dispun, prin una din următoarele forme/opţiuni:
a)prin încheierea de contracte de prestări de servicii pentru activitatea de coordonare, în condiţiile legii;
b)de către un asistent social angajat sau contractat în cadrul acordurilor de cooperare pentru organizarea şi exercitarea unor activităţi în scopul realizării unor atribuţii stabilite prin lege autorităţilor administraţiei publice locale, la nivelul structurilor judeţene cu personalitate juridică ale structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale recunoscute ca fiind de utilitate publică sau prin asociaţii de dezvoltare intercomunitară înfiinţate potrivit legii, cu respectarea modelului-cadru al Acordului de cooperare pentru organizarea şi exercitarea unor activităţi în scopul realizării unor atribuţii stabilite prin lege autorităţilor administraţiei publice locale, aprobat prin Ordinul ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor publice nr. 232/2.477/2010;
c)de către un asistent social din cadrul direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului din subordinea consiliului judeţean, în cadrul contractelor de parteneriat pentru cofinanţarea serviciilor sociale care funcţionează în mediul rural şi în localităţi defavorizate.
(8)Obiectul-cadru al contractului de prestări de servicii pentru activităţile realizate de către asistenţii sociali prin formele independente de exercitare a profesiei, prevăzut la alin. (3), pentru prestarea de servicii ca asistent social în relaţie cu furnizorii de servicii sociale, precum şi pentru activitatea de coordonare prevăzută la alin. (7) se aprobă prin ordin al ministrului muncii şi solidarităţii sociale, în baza propunerii Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din România.
(9)Dovada existenţei cauzelor obiective prevăzute la alin. (4) este îndeplinită în situaţia în care, după organizarea concursului pentru ocuparea postului, cu respectarea regulilor de publicitate a concursului prevăzute de legislaţia în vigoare şi a obligaţiei de a trimite documentele aferente concursului şi Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din România, furnizorul de servicii sociale nu a putut angaja un asistent social sau nu a putut încheia un contract de prestări de servicii cu un cabinet individual de asistenţă socială.
(10)Furnizorii de servicii sociale pot încheia contracte de voluntariat, potrivit prevederilor Legii nr. 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România, cu modificările ulterioare, precum şi contracte de internship, cu respectarea prevederilor Legii nr. 176/2018 privind internshipul, cu completările ulterioare.
(11)Autorităţile administraţiei publice locale pot acorda facilităţi şi stimulente în natură şi/sau bani pentru angajarea asistenţilor sociali şi a tehnicienilor asistenţă socială în cadrul serviciului public de asistenţă socială, stabilite prin hotărâre a consiliului local/judeţean/general al municipiului Bucureşti.Art. 41
(6)În unităţile administrativ-teritoriale în care cetăţenii minorităţilor naţionale fie au o pondere de peste 20% din numărul total al locuitorilor, fie numără cel puţin 5.000 de cetăţeni, prin grija autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiile şi unităţile de asistenţă socială asigură şi personal cunoscător al limbii minorităţilor naţionale respective, cu respectarea celorlalte prevederi din fişa postului.
(1)Serviciile sociale acordate şi administrate de către autorităţile administraţiei publice locale se înfiinţează prin hotărâre a consiliului local şi pot fi organizate ca structuri cu sau fără personalitate juridică.
(2)Structurile publice cu personalitate juridică sunt organizate ca instituţii de asistenţă socială conduse de un director, sprijinit de un consiliu consultativ compus din reprezentanţi ai beneficiarilor şi ai partenerilor sociali din unitatea administrativ-teritorială respectivă.
(3)Structurile publice fără personalitate juridică se organizează ca unităţi de asistenţă socială în cadrul aparatului de specialitate al primarului, precum şi în cadrul serviciului public de asistenţă socială din subordinea consiliilor judeţene, consiliilor locale ale municipiilor şi oraşelor, consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(4)În scopul realizării unui management eficient, în cazul unităţilor de asistenţă socială, responsabilitatea privind coordonarea şi administrarea resurselor umane şi materiale aferente serviciului respectiv poate fi delegată şefului unităţii.
(5)Instituţiile şi unităţile de asistenţă socială funcţionează sub denumiri diverse, cum ar fi: centre de zi sau rezidenţiale, locuinţe protejate şi unităţi protejate, complexuri multifuncţionale sau complexuri de servicii, cantine sociale, servicii mobile de distribuţie a hranei etc.
(6)În unităţile administrativ-teritoriale în care cetăţenii minorităţilor naţionale fie au o pondere de peste 20% din numărul total al locuitorilor, fie numără cel puţin 5.000 de cetăţeni, prin grija autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiile şi unităţile de asistenţă socială asigură şi personal cunoscător al limbii minorităţilor naţionale respective, cu respectarea celorlalte prevederi din fişa postului.Art. 42
(2)Pentru serviciile sociale prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c), înfiinţarea, organizarea şi finanţarea acestora au la bază un contract de parteneriat între unităţile administrativ-teritoriale care se aprobă prin hotărâri ale consiliilor judeţene sau locale partenere.
(31)În aplicarea prevederilor alin. (2) şi (3), serviciile sociale pot fi furnizate în comun prin asociaţiile de dezvoltare intercomunitară înfiinţate în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)În vederea înfiinţării, organizării şi finanţării serviciilor sociale, autorităţile administraţiei publice locale se pot asocia şi cu furnizori privaţi de servicii sociale, în condiţiile legii.
(41)Pentru încheierea de protocoale de colaborare cu furnizorii privaţi de servicii sociale, autorităţile administraţiei publice locale aplică o procedură de selecţie a acestora, cu respectarea cadrului legal în domeniul achiziţiilor publice.
(1)Serviciile sociale înfiinţate de furnizorii publici şi privaţi se organizează la nivel teritorial astfel:
c)servicii sociale de interes intercomunitar, adresate beneficiarilor din mai multe unităţi administrativ-teritoriale.
a)servicii sociale de interes local, adresate beneficiarilor care trăiesc şi locuiesc pe raza teritorială a comunei, oraşului, municipiului, respectiv a sectoarelor municipiului Bucureşti;
b)servicii sociale de interes judeţean, adresate beneficiarilor care trăiesc şi locuiesc pe raza teritorială a judeţului.
c)servicii sociale de interes intercomunitar, adresate beneficiarilor din mai multe unităţi administrativ-teritoriale.
(2)Pentru serviciile sociale prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c), înfiinţarea, organizarea şi finanţarea acestora au la bază un contract de parteneriat între unităţile administrativ-teritoriale care se aprobă prin hotărâri ale consiliilor judeţene sau locale partenere.(3)Prevederile alin. (2) se aplică în mod corespunzător şi în cazul serviciilor sociale de interes local care se adresează beneficiarilor din mai multe comune, oraşe şi municipii din cadrul aceluiaşi judeţ ori sectoare ale municipiului Bucureşti, iar contractele de parteneriat se aprobă prin hotărârile consiliilor locale partenere.
(31)În aplicarea prevederilor alin. (2) şi (3), serviciile sociale pot fi furnizate în comun prin asociaţiile de dezvoltare intercomunitară înfiinţate în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)În vederea înfiinţării, organizării şi finanţării serviciilor sociale, autorităţile administraţiei publice locale se pot asocia şi cu furnizori privaţi de servicii sociale, în condiţiile legii.
(41)Pentru încheierea de protocoale de colaborare cu furnizorii privaţi de servicii sociale, autorităţile administraţiei publice locale aplică o procedură de selecţie a acestora, cu respectarea cadrului legal în domeniul achiziţiilor publice.(5)Autorităţile administraţiei publice locale vor asigura informarea beneficiarilor cu privire la serviciile oferite de furnizorii privaţi de servicii sociale.
Art. 43
(1)Serviciile sociale înfiinţate de furnizorii de servicii sociale, publici sau privaţi, se organizează la nivel teritorial în condiţiile prevăzute la art. 42 alin. (1), cu respectarea prevederilor Nomenclatorului serviciilor sociale prevăzut la art. 34 şi a standardelor minime de calitate.
(1)Serviciile sociale înfiinţate de furnizorii de servicii sociale, publici sau privaţi, se organizează la nivel teritorial în condiţiile prevăzute la art. 42 alin. (1), cu respectarea prevederilor Nomenclatorului serviciilor sociale prevăzut la art. 34 şi a standardelor minime de calitate.(2)La nivel naţional se organizează un sistem de evidenţă a serviciilor sociale care cuprinde datele şi informaţiile referitoare la serviciile sociale.
(3)Modalitatea de organizare, administrare şi funcţionare a sistemului de evidenţă prevăzut la alin. (2) se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.
SECŢIUNEA 4:Procesul de acordare a serviciilor sociale
Art. 44
(1)Serviciile sociale se acordă la cererea persoanei sau, după caz, a reprezentantului său legal, precum şi din oficiu.
(2)Cererea pentru acordarea de servicii sociale ca măsură de asistenţă socială se adresează serviciului public de asistenţă socială pe a cărui rază administrativ-teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa persoana solicitantă.
(3)Formularul cererii de servicii sociale acordate ca măsură de asistenţă socială se aprobă prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Ministerul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse.
(4)Aprobarea sau respingerea cererii se face prin dispoziţie scrisă a primarului/directorului executiv/general al serviciului public de asistenţă socială, organizat ca instituţie publică cu personalitate juridică, în maximum 5 zile de la finalizarea/actualizarea planului de intervenţie/planului de servicii sociale, conform prevederilor art. 47 alin. (3) şi art. 49 alin. (2).
(5)Persoanele beneficiare de servicii sociale sunt înregistrate în sistemul Registrul naţional de evidenţă a persoanelor beneficiare de servicii sociale, parte din sistemul integrat informatic de asistenţă socială.
(6)Registrul naţional de evidenţă a persoanelor beneficiare de servicii sociale cuprinde traseul instituţional al beneficiarilor, situaţia beneficiarilor în timp real la un anumit serviciu social, precum şi date cu privire la managerul de caz şi aparţinători/reprezentanţi legali; Registrul naţional de evidenţă a persoanelor beneficiare de servicii sociale conţine informaţii privind modalitatea de asigurare a finanţării, sursa/sursele de finanţare, contractele de finanţare/contribuţie a beneficiarului/aparţinătorului/reprezentantului legal, după caz, subvenţie de la bugetul de stat, finanţare privată. Durata de stocare, modalităţile de ştergere a datelor personale după expirarea perioadei de stocare se stabilesc prin legile speciale, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016, precum şi a celorlalte acte normative aplicabile protecţiei datelor.
(7)Registrul naţional de evidenţă a persoanelor beneficiare de servicii sociale este interoperabil cu Registrul electronic unic al serviciilor sociale şi alte registre în cadrul sistemului integrat informatic de asistenţă socială şi, după caz, alte registre naţionale.
(8)Prevederile art. 17 alin. (4) se aplică în mod corespunzător.
(9)Solicitarea pentru acordarea de servicii sociale poate fi adresată şi direct unui furnizor privat de servicii sociale, situaţie în care, dacă se încheie un contract de prestări de servicii cu persoana solicitantă, furnizorul are obligaţia de a informa, în scris, autoritatea administrativ-teritorială pe a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa beneficiarul serviciului social respectiv şi de a înregistra informaţiile în Registrul naţional de evidenţă a persoanelor beneficiare de servicii sociale.
Art. 45
(1)Acordarea serviciilor sociale se realizează în baza unui contract de servicii sociale, încheiat între furnizorul de servicii sociale şi beneficiar sau, după caz, reprezentantul legal al acestuia, potrivit modelului aprobat prin ordinul comun prevăzut la alin. (5).
(2)Prin excepţie de la prevederile alin. (1), serviciile sociale acordate în regim de urgenţă şi serviciile de asistenţă comunitară pentru combaterea sărăciei şi prevenirea excluziunii sociale pot fi acordate fără contract de servicii sociale, caz în care evidenţa beneficiarilor se realizează pe liste de prezenţă sau, după caz, anonim.
(3)Furnizorul de servicii sociale cu care beneficiarul a încheiat contractul de servicii sociale are obligaţia de a informa, în scris, serviciul public de asistenţă socială pe a cărui rază administrativ-teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa beneficiarul cu privire la încheierea contractelor de servicii sociale, stadiul implementării planului de servicii sociale şi scoaterea din evidenţă a cazului.
(4)Pe baza informaţiilor privind încheierea contractelor de servicii sociale şi a rapoartelor privind stadiul implementării planului de servicii sociale, serviciul public de asistenţă socială în a cărui rază teritorială locuieşte beneficiarul monitorizează serviciile sociale acordate ca măsură de asistenţă socială şi fundamentează bugetul necesar finanţării acestora.
(5)Modelul contractului de servicii sociale, al informărilor şi rapoartelor prevăzute la alin. (3) şi (4), procedura de fundamentare a bugetului necesar, potrivit prezentei legi şi legislaţiei speciale, precum şi indicatorii pentru monitorizarea serviciilor sociale acordate ca măsură de asistenţă socială se aprobă prin ordin comun al ministrului muncii şi solidarităţii sociale şi al ministrului familiei, tineretului şi egalităţii de şanse.
Art. 46
Procesul de acordare a serviciilor sociale are următoarele etape obligatorii:
a)evaluarea iniţială, informarea beneficiarului asupra drepturilor şi obligaţiilor şi elaborarea planului de intervenţie;
b)evaluarea complexă şi întocmirea planului de intervenţie/de acordare a serviciilor sociale;
c)stabilirea dreptului la asistenţă socială şi a bugetului personal;
d)întocmirea şi semnarea contractului de servicii sociale, care are anexat planul de acordare a serviciilor sociale, respectiv întocmirea documentelor de evidenţă a beneficiarilor;
e)implementarea planului de intervenţie/planului de acordare a serviciilor sociale;
f)monitorizarea şi evaluarea acordării serviciilor sociale;
g)evaluarea finală şi încheierea furnizării serviciilor sociale.Art. 47
(1)Evaluarea iniţială şi planul de intervenţie sunt realizate de asistentul social din cadrul serviciului public de asistenţă socială.
(3)Planul de intervenţie realizat în condiţiile alin. (2) şi, după caz, revizuit pe baza rezultatelor evaluării detaliate/complexe se adresează persoanei şi familiei acesteia şi, după caz, furnizorului de servicii sociale şi cuprinde măsurile de asistenţă socială, respectiv serviciile sociale recomandate pentru soluţionarea situaţiilor de nevoie sau risc social identificate, serviciile sociale/alocaţia pentru servicii sociale şi beneficiile de asistenţă socială la care persoana are dreptul.
(6)Instituţiile publice, furnizorii de servicii sociale, publici sau privaţi, precum şi alte structuri publice sau private au obligaţia de a răspunde la solicitările asistentului social şi de a-i oferi sprijinul necesar în procesul de evaluare, în vederea stabilirii dreptului la asistenţă socială.
(7)În exercitarea atribuţiei de evaluare în vederea stabilirii dreptului la asistenţă socială, asistentul social este apărat de orice ingerinţă de natură să îi influenţeze libertatea de apreciere şi de decizie sau de alte influenţe care pot îngrădi realizarea anchetei sociale.
(8)Coordonarea şi integrarea tuturor activităţilor prevăzute în planul de intervenţie revin asistentului social care a realizat evaluarea iniţială şi a elaborat şi revizuit, după caz, planul de intervenţie.
(1)Evaluarea iniţială şi planul de intervenţie sunt realizate de asistentul social din cadrul serviciului public de asistenţă socială.(2)Evaluarea iniţială are drept scop identificarea nevoilor individuale şi familiale, în baza cărora este elaborat planul de intervenţie.
(3)Planul de intervenţie realizat în condiţiile alin. (2) şi, după caz, revizuit pe baza rezultatelor evaluării detaliate/complexe se adresează persoanei şi familiei acesteia şi, după caz, furnizorului de servicii sociale şi cuprinde măsurile de asistenţă socială, respectiv serviciile sociale recomandate pentru soluţionarea situaţiilor de nevoie sau risc social identificate, serviciile sociale/alocaţia pentru servicii sociale şi beneficiile de asistenţă socială la care persoana are dreptul.(4)În cadrul procesului de evaluare iniţială, persoana primeşte gratuit informaţiile referitoare la riscurile sociale şi drepturile de protecţie socială de care poate beneficia, precum şi, după caz, consilierea necesară în vederea depăşirii situaţiilor de dificultate.
(5)Evaluarea iniţială poate avea în vedere inclusiv realizarea diagnozei sociale la nivelul grupului şi comunităţii şi elaborarea planului de servicii comunitare.
(6)Instituţiile publice, furnizorii de servicii sociale, publici sau privaţi, precum şi alte structuri publice sau private au obligaţia de a răspunde la solicitările asistentului social şi de a-i oferi sprijinul necesar în procesul de evaluare, în vederea stabilirii dreptului la asistenţă socială.
(7)În exercitarea atribuţiei de evaluare în vederea stabilirii dreptului la asistenţă socială, asistentul social este apărat de orice ingerinţă de natură să îi influenţeze libertatea de apreciere şi de decizie sau de alte influenţe care pot îngrădi realizarea anchetei sociale.
(8)Coordonarea şi integrarea tuturor activităţilor prevăzute în planul de intervenţie revin asistentului social care a realizat evaluarea iniţială şi a elaborat şi revizuit, după caz, planul de intervenţie.
Art. 471
Pe baza planului de intervenţie sau, după caz, a planului de acordare a serviciilor sociale prevăzute la art. 47 se emite dispoziţia primarului sau, după caz, a directorului serviciului public de asistenţă socială pentru stabilirea dreptului la servicii sociale acordate ca măsură de asistenţă socială.
Art. 48
(1)În condiţiile în care evaluarea iniţială evidenţiază existenţa unor nevoi speciale, asistentul social solicită participarea unei echipe interdisciplinare şi/sau implicarea altor instituţii, în vederea realizării evaluării integrate/complexe.
(2)Asistentul social şi personalul de specialitate din cadrul echipelor interdisciplinare prevăzute la alin. (1), în activitatea de evaluare desfăşurată, utilizează instrumente şi tehnici standardizate, specifice domeniului propriu de activitate.
Art. 49
(1)Rezultatul evaluării complexe se comunică, în scris, în toate cazurile, în termen de 10 zile lucrătoare, de la data întocmirii documentului, serviciului public de asistenţă socială care a efectuat evaluarea iniţială.
(2)Pe baza rezultatelor evaluării complexe, serviciul public de asistenţă socială din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale completează sau, după caz, revizuieşte planul de intervenţie, în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii rezultatului evaluării potrivit alin. (1).
(3)Derularea procesului de evaluare complexă, precum şi beneficiile şi serviciile la care au dreptul beneficiarul şi familia acestuia sunt prevăzute în legile speciale.Art. 50
(1)[textul din Art. 50, alin. (1) din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 21-apr-2024 de Art. III, punctul 51. din Legea 100/2024]
(2)În urma evaluării complexe se elaborează un plan individualizat de îngrijire şi asistenţă care, pentru a fi eficient şi implementabil, trebuie să ţină cont de aspecte privind:
a)motivaţia persoanei sau a reprezentantului legal al acesteia de a solicita autorităţilor statului asistenţă şi îngrijire;
b)motivaţia persoanei de a participa activ la programele, măsurile de intervenţie şi serviciile sociale recomandate;
c)consecinţele negative asupra persoanei în cazul neacordării serviciilor sociale necesare;
d)percepţia proprie privind capacitatea funcţională, performanţele şi resursele;
e)capacitatea reţelei informale constituite din persoanele prevăzute la art. 52 alin. (2) lit. b) de a acorda servicii sociale;
f)nevoile de suport ale personalului de asistenţă şi îngrijire formală şi informală;
g)existenţa serviciilor sociale în comunitate, modul în care acestea pot răspunde nevoilor persoanei, precum şi posibilitatea de acces a beneficiarului la serviciul respectiv.
(3)Pe baza rezultatelor evaluării complexe, beneficiarului i se prezintă lista furnizorilor acreditaţi de servicii existenţi, care pot acoperi total sau parţial nevoile identificate. Beneficiarul are dreptul să aleagă în mod liber dintre furnizorii de servicii acreditaţi.
Art. 51
(1)Furnizarea serviciilor sociale se realizează în baza planului de intervenţie sau, după caz, a planului individualizat de asistenţă şi îngrijire, elaborat de asistentul social angajat sau contractat de furnizorul de servicii sociale, cu acordul şi participarea beneficiarului sau, după caz, a reprezentantului legal al acestuia.
(2)În vederea monitorizării eficienţei serviciilor sociale furnizate, precum şi pentru stabilirea continuării intervenţiei sau scoaterii din evidenţă a cazului, situaţia beneficiarului se reevaluează periodic, în condiţiile prevăzute de legislaţia specială.
(3)Serviciul public de asistenţă socială şi furnizorii de servicii sociale, publici şi privaţi, au obligaţia respectării etapelor procesului de acordare a serviciilor sociale, conform prezentei secţiuni, şi a asigurării personalului de specialitate, conform prevederilor standardelor minime de calitate.Art. 52
[textul din Art. 52 din capitolul III, sectiunea 4 a fost abrogat la 21-apr-2024 de Art. III, punctul 53. din Legea 100/2024]