Secţiunea 3 - Organizarea şi administrarea serviciilor sociale - Legea 292/2011 asistenţei sociale

M.Of. 905

În vigoare
Versiune de la: 9 Decembrie 2025 până la: 30 Decembrie 2031
SECŢIUNEA 3:Organizarea şi administrarea serviciilor sociale
Art. 39
Responsabilitatea dezvoltării, administrării şi acordării serviciilor sociale este partajată astfel:
a)elaborarea politicilor publice, programelor şi strategiilor naţionale în domeniu, reglementarea, coordonarea şi controlul aplicării lor, precum şi evaluarea şi monitorizarea calităţii serviciilor sociale sunt în responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice centrale;
b)organizarea, administrarea şi acordarea serviciilor sociale sunt în responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale, atribuţii ce pot fi contractate către sectorul neguvernamental, instituţiile de cult, alte persoane fizice şi juridice de drept public sau privat, în condiţiile legii;
c)finanţarea serviciilor sociale în condiţiile legii este în responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale şi se asigură din veniturile proprii ale bugetului local, din bugetul de stat, precum şi din alte surse.

Art. 40
(1)Furnizarea serviciilor sociale se realizează la nivelul comunităţii.
(2)Furnizarea serviciilor sociale are la bază planul de intervenţie realizat în baza evaluării iniţiale a nevoilor sociale individuale, familiale sau de grup.
(3)Serviciile publice de asistenţă socială asigură activităţile prevăzute la alin. (2) prin asistenţii sociali angajaţi în structurile proprii sau, în lipsa acestora, pot achiziţiona serviciile acordate de asistenţii sociali înregistraţi cu cabinete individuale sau societăţi civile profesionale de asistenţă socială, în baza unui contract de prestări servicii încheiat cu respectarea legislaţiei privind achiziţiile publice.
(4)În situaţia în care, din cauze obiective, nu se pot angaja asistenţi sociali sau nu se pot achiziţiona serviciile acestora, serviciile publice de asistenţă socială pot angaja tehnicieni asistenţă socială pentru realizarea activităţilor de identificare şi, după caz, pentru participarea la evaluarea nevoilor persoanelor care solicită acordarea de beneficii de asistenţă socială şi servicii sociale.
(5)În situaţia prevăzută la alin. (4), serviciul public de asistenţă socială va continua permanent demersurile de angajare sau contractare a unui asistent social.
(6)Activitatea tehnicianului asistenţă socială este coordonată de asistentul social şi acoperă activităţile specifice ocupaţiei prevăzute în standardul ocupaţional, în principal:
a)oferă informaţii despre serviciul de asistenţă socială comunitară şi despre alte servicii de interes public necesare pentru soluţionarea situaţiilor de dificultate şi asistă beneficiarul în procesul de accesare a acestora;
b)administrează şi implementează programe de asistenţă socială şi servicii comunitare şi asistă persoanele pentru rezolvarea problemelor personale şi sociale, inclusiv prin însoţirea acestora la întâlnirea cu alţi specialişti sau servicii;
c)participă la realizarea evaluării prin analizarea, verificarea, inclusiv prin activitate în teren, obţinerea de documente şi informaţii necesare asistentului social în realizarea diagnozei sociale;
d)acţionează ca persoană de contact pentru beneficiari şi membrii familiei acestora, în lipsa asistentului social;
e)participă, după caz, sub coordonarea/împreună cu asistentul social la intervenţii care presupun punerea în aplicare a măsurilor de urgenţă pentru asigurarea siguranţei persoanelor vulnerabile;
f)întocmeşte rapoarte de vizită, de întâlnire, completează fişe de observaţie, note telefonice, sinteze şi analize necesare în activitatea de monitorizare şi raportare.
(7)Furnizorii publici de servicii sociale pot asigura coordonarea tehnicianului asistenţă socială de către asistentul social, în funcţie de resursele de care dispun, prin una din următoarele forme/opţiuni:
a)prin încheierea de contracte de prestări de servicii pentru activitatea de coordonare, în condiţiile legii;
b)de către un asistent social angajat sau contractat în cadrul acordurilor de cooperare pentru organizarea şi exercitarea unor activităţi în scopul realizării unor atribuţii stabilite prin lege autorităţilor administraţiei publice locale, la nivelul structurilor judeţene cu personalitate juridică ale structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale recunoscute ca fiind de utilitate publică sau prin asociaţii de dezvoltare intercomunitară înfiinţate potrivit legii, cu respectarea modelului-cadru al Acordului de cooperare pentru organizarea şi exercitarea unor activităţi în scopul realizării unor atribuţii stabilite prin lege autorităţilor administraţiei publice locale, aprobat prin Ordinul ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor publice nr. 232/2.477/2010;
c)de către un asistent social din cadrul direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului din subordinea consiliului judeţean, în cadrul contractelor de parteneriat pentru cofinanţarea serviciilor sociale care funcţionează în mediul rural şi în localităţi defavorizate.
(8)Obiectul-cadru al contractului de prestări de servicii pentru activităţile realizate de către asistenţii sociali prin formele independente de exercitare a profesiei, prevăzut la alin. (3), pentru prestarea de servicii ca asistent social în relaţie cu furnizorii de servicii sociale, precum şi pentru activitatea de coordonare prevăzută la alin. (7) se aprobă prin ordin al ministrului muncii şi solidarităţii sociale, în baza propunerii Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din România.
(9)Dovada existenţei cauzelor obiective prevăzute la alin. (4) este îndeplinită în situaţia în care, după organizarea concursului pentru ocuparea postului, cu respectarea regulilor de publicitate a concursului prevăzute de legislaţia în vigoare şi a obligaţiei de a trimite documentele aferente concursului şi Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali din România, furnizorul de servicii sociale nu a putut angaja un asistent social sau nu a putut încheia un contract de prestări de servicii cu un cabinet individual de asistenţă socială.
(10)Furnizorii de servicii sociale pot încheia contracte de voluntariat, potrivit prevederilor Legii nr. 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România, cu modificările ulterioare, precum şi contracte de internship, cu respectarea prevederilor Legii nr. 176/2018 privind internshipul, cu completările ulterioare.
(11)Autorităţile administraţiei publice locale pot acorda facilităţi şi stimulente în natură şi/sau bani pentru angajarea asistenţilor sociali şi a tehnicienilor asistenţă socială în cadrul serviciului public de asistenţă socială, stabilite prin hotărâre a consiliului local/judeţean/general al municipiului Bucureşti.

Art. 41
(1)Serviciile sociale acordate şi administrate de către autorităţile administraţiei publice locale se înfiinţează prin hotărâre a consiliului local şi pot fi organizate ca structuri cu sau fără personalitate juridică.
(2)Structurile publice cu personalitate juridică sunt organizate ca instituţii de asistenţă socială conduse de un director, sprijinit de un consiliu consultativ compus din reprezentanţi ai beneficiarilor şi ai partenerilor sociali din unitatea administrativ-teritorială respectivă.
(3)Structurile publice fără personalitate juridică se organizează ca unităţi de asistenţă socială în cadrul aparatului de specialitate al primarului, precum şi în cadrul serviciului public de asistenţă socială din subordinea consiliilor judeţene, consiliilor locale ale municipiilor şi oraşelor, consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(4)În scopul realizării unui management eficient, în cazul unităţilor de asistenţă socială, responsabilitatea privind coordonarea şi administrarea resurselor umane şi materiale aferente serviciului respectiv poate fi delegată şefului unităţii.
(5)Instituţiile şi unităţile de asistenţă socială funcţionează sub denumiri diverse, cum ar fi: centre de zi sau rezidenţiale, locuinţe protejate şi unităţi protejate, complexuri multifuncţionale sau complexuri de servicii, cantine sociale, servicii mobile de distribuţie a hranei etc.
(6)În unităţile administrativ-teritoriale în care cetăţenii minorităţilor naţionale fie au o pondere de peste 20% din numărul total al locuitorilor, fie numără cel puţin 5.000 de cetăţeni, prin grija autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiile şi unităţile de asistenţă socială asigură şi personal cunoscător al limbii minorităţilor naţionale respective, cu respectarea celorlalte prevederi din fişa postului.

Art. 42
(1)Serviciile sociale înfiinţate de furnizorii publici şi privaţi se organizează la nivel teritorial astfel:
a)servicii sociale de interes local, adresate beneficiarilor care trăiesc şi locuiesc pe raza teritorială a comunei, oraşului, municipiului, respectiv a sectoarelor municipiului Bucureşti;
b)servicii sociale de interes judeţean, adresate beneficiarilor care trăiesc şi locuiesc pe raza teritorială a judeţului.
c)servicii sociale de interes intercomunitar, adresate beneficiarilor din mai multe unităţi administrativ-teritoriale.

(2)Pentru serviciile sociale prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c), înfiinţarea, organizarea şi finanţarea acestora au la bază un contract de parteneriat între unităţile administrativ-teritoriale care se aprobă prin hotărâri ale consiliilor judeţene sau locale partenere.

(3)Prevederile alin. (2) se aplică în mod corespunzător şi în cazul serviciilor sociale de interes local care se adresează beneficiarilor din mai multe comune, oraşe şi municipii din cadrul aceluiaşi judeţ ori sectoare ale municipiului Bucureşti, iar contractele de parteneriat se aprobă prin hotărârile consiliilor locale partenere.
(31)În aplicarea prevederilor alin. (2) şi (3), serviciile sociale pot fi furnizate în comun prin asociaţiile de dezvoltare intercomunitară înfiinţate în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.

(4)În vederea înfiinţării, organizării şi finanţării serviciilor sociale, autorităţile administraţiei publice locale se pot asocia şi cu furnizori privaţi de servicii sociale, în condiţiile legii.

(41)Pentru încheierea de protocoale de colaborare cu furnizorii privaţi de servicii sociale, autorităţile administraţiei publice locale aplică o procedură de selecţie a acestora, cu respectarea cadrului legal în domeniul achiziţiilor publice.

(5)Autorităţile administraţiei publice locale vor asigura informarea beneficiarilor cu privire la serviciile oferite de furnizorii privaţi de servicii sociale.
Art. 43
(1)Serviciile sociale înfiinţate de furnizorii de servicii sociale, publici sau privaţi, se organizează la nivel teritorial în condiţiile prevăzute la art. 42 alin. (1), cu respectarea prevederilor Nomenclatorului serviciilor sociale prevăzut la art. 34 şi a standardelor minime de calitate.

(2)La nivel naţional se organizează un sistem de evidenţă a serviciilor sociale care cuprinde datele şi informaţiile referitoare la serviciile sociale.
(3)Modalitatea de organizare, administrare şi funcţionare a sistemului de evidenţă prevăzut la alin. (2) se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.