Capitolul iii - Informarea periodică - Legea 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă - Republicare
M.Of. 772
În vigoare Versiune de la: 15 Martie 2025
CAPITOLUL III:Informarea periodică
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 63
(2)Rapoartele sunt puse la dispoziţia publicului de către emitent prin publicarea pe site-ul propriu, precum şi pe suport durabil, la cerere.
(1)Emitenţii întocmesc, pun la dispoziţia publicului şi transmit A.S.F. şi operatorului de piaţă rapoarte trimestriale, semestriale şi anuale.
(2)Rapoartele sunt puse la dispoziţia publicului de către emitent prin publicarea pe site-ul propriu, precum şi pe suport durabil, la cerere.(3)Raportarea include orice informaţie semnificativă, pentru ca investitorii să facă o evaluare fundamentată privind activitatea societăţii, a profitului sau pierderii şi indică orice factor special care a influenţat aceste activităţi. Situaţia financiară este prezentată comparativ cu situaţia financiară existentă în aceeaşi perioadă a anului financiar precedent. A.S.F. emite reglementări privind conţinutul acestor rapoarte.
(4)[textul din Art. 63, alin. (4) din titlul III, capitolul III, sectiunea 1 a fost abrogat la 15-mar-2025 de Art. I, punctul 9. din Legea 11/2025]
Art. 64
Membrii organelor administrative, de conducere sau de supraveghere ale emitentului sunt obligaţi să prezinte deţinătorilor de valori mobiliare situaţii financiare exacte şi informaţii reale privind condiţiile economice ale emitentului.
SECŢIUNEA 2:Raportul anual
Art. 65
(4)Situaţiile financiare, inclusiv cele consolidate, ale emitenţilor sunt auditate de auditori financiari/firme de audit, în conformitate cu dispoziţiile privind activitatea de audit financiar prevăzute la nivelul reglementărilor contabile menţionate la art. 47 alin. (4), după caz.
(5)Auditorul statutar emite opinia privind consecvenţa raportului administratorilor cu situaţiile financiare anuale pentru acelaşi exerciţiu financiar, respectiv privind întocmirea raportului administratorilor în conformitate cu cerinţele legale aplicabile, cu excepţia cerinţelor referitoare la raportarea privind durabilitatea, precum şi declaraţia din care rezultă dacă a identificat informaţii eronate semnificative prezentate în raportul administratorilor, indicând natura acestor informaţii eronate, în conformitate cu dispoziţiile aplicabile privind activitatea de audit financiar şi asigurarea raportării privind durabilitatea, prevăzute la nivelul reglementărilor contabile menţionate la art. 47 alin. (4), după caz.
(6)Raportul de audit menţionat la art. 34 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, semnat de persoana responsabilă sau de persoanele responsabile cu desfăşurarea activităţilor de audit potrivit dispoziţiilor privind activitatea de audit financiar şi asigurarea raportării privind durabilitatea prevăzute la nivelul reglementărilor contabile menţionate la art. 47 alin. (4), după caz, se publică integral, împreună cu raportul financiar anual.
(7)Dacă este cazul, se pune la dispoziţie o opinie de asigurare referitoare la raportarea privind durabilitatea, în conformitate cu dispoziţiile aplicabile privind auditul financiar şi asigurarea raportării privind durabilitatea prevăzute la nivelul reglementărilor contabile menţionate la art. 47 alin. (4), după caz.
(8)Raportul de asigurare referitor la raportarea privind durabilitatea prevăzută de reglementările aplicabile se publică integral împreună cu raportul financiar anual.
(9)Dispoziţiile alin. (5)-(8) se aplică în mod corespunzător şi în ceea ce priveşte situaţiile financiare consolidate, raportul administratorilor consolidat şi raportarea consolidată privind durabilitatea, potrivit dispoziţiilor aplicabile privind activitatea de audit financiar şi asigurarea raportării privind durabilitatea prevăzute la nivelul reglementărilor contabile menţionate la art. 47 alin. (4), după caz.
(10)Raportul administratorilor se întocmeşte în conformitate cu dispoziţiile reglementărilor contabile aplicabile referitoare la conţinutul raportului administratorilor, al raportării privind durabilitatea şi al declaraţiei privind guvernanţa corporativă, precum şi referitoare la întocmirea raportului administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815, respectiv referitoare la marcarea raportării privind durabilitatea, inclusiv a informaţiilor prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat, prevăzute la nivelul reglementărilor contabile menţionate la art. 47 alin. (4), după caz, şi include precizările adoptate în temeiul art. 8 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2020/852, atunci când este întocmit de entităţile vizate de actele normative menţionate în prezentul alineat.
(11)În cazul în care emitentul are obligaţia să întocmească situaţii financiare consolidate, raportul consolidat al administratorilor se întocmeşte în conformitate cu dispoziţiile reglementărilor contabile aplicabile referitoare la raportul consolidat al administratorilor, la raportarea consolidată privind durabilitatea, precum şi referitoare la întocmirea raportului consolidat al administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815, respectiv referitoare la marcarea raportării privind durabilitatea, inclusiv a informaţiilor prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat, prevăzute la nivelul reglementărilor contabile menţionate la art. 47 alin. (4), după caz, şi include precizările adoptate în temeiul art. 8 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2020/852, atunci când este întocmit de entităţile vizate de actele normative menţionate în prezentul alineat.
(1)Emitentul publică un raport financiar anual cel târziu la 4 luni după sfârşitul fiecărui exerciţiu financiar şi asigură disponibilitatea publică a acestuia pentru cel puţin 10 ani.
(2)Raportul financiar anual este compus din:
c)declaraţia persoanelor responsabile din cadrul emitentului, ale căror nume şi funcţii vor fi precizate explicit, din care să reiasă că, din punctul lor de vedere, situaţia financiar-contabilă anuală care a fost întocmită în conformitate cu standardele contabile aplicabile oferă o imagine corectă şi conformă cu realitatea activelor, obligaţiilor, poziţiei financiare, contului de profit şi pierdere ale emitentului sau ale filialelor acestuia incluse în procesul de consolidare a situaţiilor financiare, în ansamblu, şi că raportul prevăzut la lit. b) cuprinde o analiză corectă a dezvoltării şi performanţelor emitentului şi a societăţilor implicate în consolidare, precum şi o descriere a principalelor riscuri şi incertitudini specifice activităţii desfăşurate şi, dacă este cazul, că sunt întocmite în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea menţionate la art. 29b din Directiva 2013/34/UE şi cu precizările adoptate în temeiul art. 8 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2020/852;
a)situaţiile financiare anuale auditate;
b)raportul consiliului de administraţie;
c)declaraţia persoanelor responsabile din cadrul emitentului, ale căror nume şi funcţii vor fi precizate explicit, din care să reiasă că, din punctul lor de vedere, situaţia financiar-contabilă anuală care a fost întocmită în conformitate cu standardele contabile aplicabile oferă o imagine corectă şi conformă cu realitatea activelor, obligaţiilor, poziţiei financiare, contului de profit şi pierdere ale emitentului sau ale filialelor acestuia incluse în procesul de consolidare a situaţiilor financiare, în ansamblu, şi că raportul prevăzut la lit. b) cuprinde o analiză corectă a dezvoltării şi performanţelor emitentului şi a societăţilor implicate în consolidare, precum şi o descriere a principalelor riscuri şi incertitudini specifice activităţii desfăşurate şi, dacă este cazul, că sunt întocmite în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea menţionate la art. 29b din Directiva 2013/34/UE şi cu precizările adoptate în temeiul art. 8 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2020/852;d)[textul din Art. 65, alin. (2), litera D. din titlul III, capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 15-mar-2025 de Art. I, punctul 11. din Legea 11/2025]
(3)În cazul în care emitentul întocmeşte conturi consolidate, situaţiile financiare auditate, prevăzute la alin. (2) lit. a), cuprind aceste conturi consolidate întocmite în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.606/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 iulie 2002 privind aplicarea standardelor internaţionale de contabilitate, precum şi conturile anuale ale societăţii-mamă, întocmite în conformitate cu reglementările naţionale ale statului membru în care societatea-mamă este înregistrată.
În situaţia în care emitentul nu este obligat să întocmească conturi consolidate, situaţiile financiare auditate conţin situaţiile financiare individuale ale emitentului.
(4)Situaţiile financiare, inclusiv cele consolidate, ale emitenţilor sunt auditate de auditori financiari/firme de audit, în conformitate cu dispoziţiile privind activitatea de audit financiar prevăzute la nivelul reglementărilor contabile menţionate la art. 47 alin. (4), după caz.
(5)Auditorul statutar emite opinia privind consecvenţa raportului administratorilor cu situaţiile financiare anuale pentru acelaşi exerciţiu financiar, respectiv privind întocmirea raportului administratorilor în conformitate cu cerinţele legale aplicabile, cu excepţia cerinţelor referitoare la raportarea privind durabilitatea, precum şi declaraţia din care rezultă dacă a identificat informaţii eronate semnificative prezentate în raportul administratorilor, indicând natura acestor informaţii eronate, în conformitate cu dispoziţiile aplicabile privind activitatea de audit financiar şi asigurarea raportării privind durabilitatea, prevăzute la nivelul reglementărilor contabile menţionate la art. 47 alin. (4), după caz.
(6)Raportul de audit menţionat la art. 34 din Legea nr. 162/2017, cu modificările şi completările ulterioare, semnat de persoana responsabilă sau de persoanele responsabile cu desfăşurarea activităţilor de audit potrivit dispoziţiilor privind activitatea de audit financiar şi asigurarea raportării privind durabilitatea prevăzute la nivelul reglementărilor contabile menţionate la art. 47 alin. (4), după caz, se publică integral, împreună cu raportul financiar anual.
(7)Dacă este cazul, se pune la dispoziţie o opinie de asigurare referitoare la raportarea privind durabilitatea, în conformitate cu dispoziţiile aplicabile privind auditul financiar şi asigurarea raportării privind durabilitatea prevăzute la nivelul reglementărilor contabile menţionate la art. 47 alin. (4), după caz.
(8)Raportul de asigurare referitor la raportarea privind durabilitatea prevăzută de reglementările aplicabile se publică integral împreună cu raportul financiar anual.
(9)Dispoziţiile alin. (5)-(8) se aplică în mod corespunzător şi în ceea ce priveşte situaţiile financiare consolidate, raportul administratorilor consolidat şi raportarea consolidată privind durabilitatea, potrivit dispoziţiilor aplicabile privind activitatea de audit financiar şi asigurarea raportării privind durabilitatea prevăzute la nivelul reglementărilor contabile menţionate la art. 47 alin. (4), după caz.
(10)Raportul administratorilor se întocmeşte în conformitate cu dispoziţiile reglementărilor contabile aplicabile referitoare la conţinutul raportului administratorilor, al raportării privind durabilitatea şi al declaraţiei privind guvernanţa corporativă, precum şi referitoare la întocmirea raportului administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815, respectiv referitoare la marcarea raportării privind durabilitatea, inclusiv a informaţiilor prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat, prevăzute la nivelul reglementărilor contabile menţionate la art. 47 alin. (4), după caz, şi include precizările adoptate în temeiul art. 8 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2020/852, atunci când este întocmit de entităţile vizate de actele normative menţionate în prezentul alineat.
(11)În cazul în care emitentul are obligaţia să întocmească situaţii financiare consolidate, raportul consolidat al administratorilor se întocmeşte în conformitate cu dispoziţiile reglementărilor contabile aplicabile referitoare la raportul consolidat al administratorilor, la raportarea consolidată privind durabilitatea, precum şi referitoare la întocmirea raportului consolidat al administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815, respectiv referitoare la marcarea raportării privind durabilitatea, inclusiv a informaţiilor prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat, prevăzute la nivelul reglementărilor contabile menţionate la art. 47 alin. (4), după caz, şi include precizările adoptate în temeiul art. 8 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2020/852, atunci când este întocmit de entităţile vizate de actele normative menţionate în prezentul alineat.
Art. 651
(1)Ulterior aprobării de către adunarea generală a acţionarilor, emitentul transmite raportul financiar anual A.S.F. şi operatorului de piaţă, în termen de 5 zile de la data aprobării.
(2)Rapoartele financiare anuale vor fi întocmite şi transmise A.S.F. şi operatorului de piaţă în formatul de raportare electronic unic, cu respectarea dispoziţiilor Regulamentului delegat (UE) 2019/815.Art. 66
(1)Emitenţii activi în industria extractivă sau de exploatare a pădurilor primare întocmesc anual, în conformitate cu reglementările naţionale aplicabile, un raport privind plăţile efectuate către guvern. Raportul se face public cel târziu la 6 luni după sfârşitul fiecărui exerciţiu financiar şi rămâne la dispoziţia publicului pentru cel puţin 10 ani. Plăţile efectuate către guverne se raportează la nivel consolidat.
(2)Prin emitent activ în industria extractivă se înţelege un emitent care desfăşoară orice activitate ce implică explorarea, prospectarea, descoperirea, exploatarea şi extracţia zăcămintelor de minerale, petrol, gaze naturale şi altele, în cadrul activităţilor economice enumerate în secţiunea B diviziunile 05-08 din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1.893/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităţilor economice NACE a doua revizuire şi de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3037/90 al Consiliului, precum şi a anumitor regulamente CE privind domenii statistice specifice.
(3)Prin emitent activ în sectorul exploatării pădurilor primare se înţelege un emitent care desfăşoară activităţi prevăzute în secţiunea A diviziunea 02, grupa 02.2 din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1.893/2006, în legătură cu pădurile primare.
SECŢIUNEA 3:Raportul semestrial
Art. 67
(2)Raportul financiar semestrial este compus din:
a)situaţiile financiare semestriale simplificate;
b)raportul semestrial al consiliului de administraţie;
c)declaraţia persoanelor responsabile din cadrul emitentului, ale căror nume şi funcţii vor fi precizate explicit, din care să reiasă că, din punctul lor de vedere, situaţiile financiare semestriale simplificate care au fost întocmite în conformitate cu standardele contabile aplicabile oferă o imagine corectă şi conformă cu realitatea activelor, obligaţiilor, poziţiei financiare, contului de profit şi pierdere ale emitentului sau ale filialelor acestuia incluse în procesul de consolidare a situaţiilor financiare şi că raportul prevăzut la lit. b) prezintă în mod corect şi complet informaţiile despre emitent;
d)raportul integral al auditorului financiar/firmei de audit, în cazul în care raportul financiar semestrial a fost auditat/revizuit. Dacă raportul financiar semestrial nu a fost auditat sau revizuit de auditorul financiar/firma de audit, emitentul precizează expres acest lucru în raportul semestrial.
(1)Emitentul de acţiuni sau de titluri de datorie publică un raport financiar semestrial pentru primele 6 luni ale fiecărui exerciţiu financiar, cât mai curând posibil după încheierea perioadei relevante, dar cel târziu la 3 luni după încheierea acesteia. Emitentul se asigură că raportul financiar semestrial rămâne la dispoziţia publicului cel puţin 10 ani.
(2)Raportul financiar semestrial este compus din:
a)situaţiile financiare semestriale simplificate;
b)raportul semestrial al consiliului de administraţie;
c)declaraţia persoanelor responsabile din cadrul emitentului, ale căror nume şi funcţii vor fi precizate explicit, din care să reiasă că, din punctul lor de vedere, situaţiile financiare semestriale simplificate care au fost întocmite în conformitate cu standardele contabile aplicabile oferă o imagine corectă şi conformă cu realitatea activelor, obligaţiilor, poziţiei financiare, contului de profit şi pierdere ale emitentului sau ale filialelor acestuia incluse în procesul de consolidare a situaţiilor financiare şi că raportul prevăzut la lit. b) prezintă în mod corect şi complet informaţiile despre emitent;
d)raportul integral al auditorului financiar/firmei de audit, în cazul în care raportul financiar semestrial a fost auditat/revizuit. Dacă raportul financiar semestrial nu a fost auditat sau revizuit de auditorul financiar/firma de audit, emitentul precizează expres acest lucru în raportul semestrial.
Art. 68
(1)În cazul în care emitentul este obligat să întocmească conturi consolidate, situaţiile financiare semestriale simplificate sunt întocmite în conformitate cu standardele internaţionale de contabilitate aplicabile raportărilor financiare interimare adoptate potrivit procedurii prevăzute la art. 6 din Regulamentul (CE) nr. 1.606/2002. În acest caz, raportul financiar semestrial conţine situaţiile financiare semestriale simplificate consolidate, precum şi celelalte documente componente ale acestuia menţionate la art. 67 alin. (2). Emitentul poate publica opţional situaţiile financiare semestriale simplificate individuale, precum şi celelalte documente componente ale acestuia prevăzute la art. 67 alin. (2).
(2)În cazul în care emitentul nu este obligat să întocmească conturi consolidate, situaţiile financiare semestriale simplificate cuprind bilanţul contabil şi contul de profit şi pierdere simplificate, precum şi notele explicative anexate acestora. La întocmirea bilanţului contabil şi contului de profit şi pierdere simplificate, emitentul respectă aceleaşi principii ca în cazul întocmirii rapoartelor financiare anuale.SECŢIUNEA 4:Raportul trimestrial
Art. 69
(1)Emitentul de acţiuni întocmeşte un raport financiar trimestrial pentru primul şi cel de-al treilea trimestru al anului, care va fi publicat în termen de 60 de zile de la încheierea perioadei de raportare. Dispoziţiile art. 67 alin. (2) şi al art. 68 se aplică în mod corespunzător pentru raportul financiar trimestrial, cu excepţia dispoziţiilor privind obligativitatea publicării raportului administratorilor, care poate fi publicat opţional de către emitent.
(1)Emitentul de acţiuni întocmeşte un raport financiar trimestrial pentru primul şi cel de-al treilea trimestru al anului, care va fi publicat în termen de 60 de zile de la încheierea perioadei de raportare. Dispoziţiile art. 67 alin. (2) şi al art. 68 se aplică în mod corespunzător pentru raportul financiar trimestrial, cu excepţia dispoziţiilor privind obligativitatea publicării raportului administratorilor, care poate fi publicat opţional de către emitent.(2)Rapoartele trimestriale rămân disponibile publicului cel puţin 5 ani.
Art. 70
(1)Prevederile art. 65-69 nu se aplică în cazul următorilor emitenţi:
a)un stat, o autoritate regională sau locală a unui stat, un organism public internaţional din care face parte cel puţin un stat membru, Banca Centrală Europeană, Fondul European de Stabilitate Financiară, denumit în continuare FESF, creat prin Acordul-cadru privind FESF şi oricare alt mecanism instituit cu obiectivul de a menţine stabilitatea financiară a uniunii monetare europene prin furnizarea de asistenţă financiară temporară statelor membre a căror monedă este euro şi băncilor centrale naţionale ale statelor membre, indiferent dacă emit sau nu acţiuni sau alte valori mobiliare; şi
b)entităţi care emit exclusiv titluri de datorie admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, cu valoarea nominală unitară cel puţin egală cu 100.000 de euro sau, pentru titlurile de datorie exprimate în altă monedă decât euro, cu valoarea nominală unitară echivalentă cu cel puţin 100.000 de euro la data emisiunii.
(2)Prevederile art. 65-69 nu se aplică nici în cazul emitenţilor care emit exclusiv titluri de datorie a căror valoare nominală este de cel puţin 50.000 de euro sau, în cazul titlurilor de datorie exprimate într-o altă monedă decât euro, cu o valoare nominală, la data emisiunii, echivalentă cu cel puţin 50.000 de euro, care au fost deja admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată din Uniunea Europeană înainte de 31 decembrie 2010, atât timp cât aceste titluri de datorie sunt în circulaţie.