Capitolul iv - Obligaţii şi responsabilităţi - Legea 121/2019 privind evaluarea şi gestionarea zgomotului ambiant
M.Of. 604
În vigoare Versiune de la: 18 Iunie 2022
CAPITOLUL IV:Obligaţii şi responsabilităţi
SECŢIUNEA 1:Obligaţiile şi responsabilităţile generale ale autorităţilor administraţiei publice şi ale operatorilor economici care realizează cartarea zgomotului, hărţile strategice de zgomot şi planurile de acţiune
Art. 38
Autorităţile administraţiei publice locale realizează cartarea zgomotului şi elaborează hărţile strategice de zgomot şi planurile de acţiune şi creează baza de date geospaţială necesară realizării hărţilor strategice de zgomot, potrivit prevederilor prezentei legi, pentru:
a)traficul rutier şi de tramvaie de pe drumurile din interiorul aglomerărilor;
b)drumurile naţionale, drumurile judeţene sau comunale aflate în administrarea unei autorităţi a administraţiei publice locale, care au un trafic mai mare de 3 milioane de treceri de vehicule pe an, indiferent dacă se află poziţionate în interiorul sau în exteriorul unor aglomerări;
c)amplasamentele unde se desfăşoară activităţi industriale prevăzute în anexa nr. 1 la Legea nr. 278/2013, cu modificările şi completările ulterioare, aflate în interiorul aglomerărilor, sau cele din exteriorul aglomerărilor dacă activitatea acestora influenţează nivelele de zgomot din interiorul aglomerărilor.
Art. 39
Operatorii economici care au în administrare infrastructuri rutiere, feroviare, aeroportuare şi portuare, după caz, realizează cartarea zgomotului şi elaborează hărţile strategice de zgomot şi planurile de acţiune, potrivit prevederilor prezentei legi, pentru:
a)traficul rutier desfăşurat pe drumurile principale care se află în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A. şi care au un trafic mai mare de 3 milioane de treceri de vehicule pe an, indiferent dacă se află poziţionate în interiorul sau în exteriorul unor aglomerări;
b)traficul feroviar desfăşurat pe căile ferate principale care se află în administrarea Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A., indiferent dacă acestea se află în interiorul sau în exteriorul unor aglomerări;
c)traficul feroviar desfăşurat pe căile ferate, altele decât cele principale, care sunt în administrarea Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. şi aflate în interiorul aglomerărilor;
d)traficul aerian desfăşurat pe aeroporturile principale;
e)traficul aerian desfăşurat pe aeroporturile civile urbane din interiorul aglomerărilor şi cele poziţionate în exteriorul aglomerărilor în cazul în care traficul aerian al acestora influenţează nivelele de zgomot din interiorul aglomerărilor;
f)porturile din interiorul aglomerărilor, inclusiv pentru drumurile şi căile ferate aflate în administrarea porturilor şi care sunt amplasate în interiorul zonelor portuare, precum şi porturile din exteriorul aglomerărilor în cazul în care activitatea acestora influenţează nivelele de zgomot din interiorul aglomerărilor.
Art. 40
Fondurile necesare pentru cartografierea zgomotului, elaborarea hărţilor strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune se stabilesc potrivit prevederilor art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează:
a)de către autorităţile administraţiei publice locale, pentru traficul rutier şi de tramvaie desfăşurat pe drumurile din interiorul aglomerărilor, pentru drumurile naţionale, drumurile judeţene sau comunale aflate în administrarea acestora din interiorul aglomerărilor, precum şi pentru instalaţiile industriale din interiorul aglomerărilor sau cele din exteriorul aglomerărilor dacă activitatea acestora influenţează nivelele de zgomot din interiorul aglomerărilor;
b)de către operatorii economici, pentru aeroporturile principale, drumurile principale şi căile ferate principale, aflate în administrarea acestora;
c)de către operatorii economici, pentru aeroporturile civile urbane şi porturile din interiorul aglomerărilor, aflate în administrarea acestora;
d)de către operatorii economici, pentru aeroporturile civile urbane şi porturile din exteriorul aglomerărilor, aflate în administrarea acestora, în cazul în care activitatea acestora influenţează nivelele de zgomot din interiorul aglomerărilor.
Art. 41
(3)Rapoartele prevăzute la alin. (1) lit. b)-d) se transmit atât în format letric, cât şi pe suport electronic în format.doc după aprobarea hărţilor strategice de zgomot conform prevederilor art. 59 şi 65.
(1)Autorităţile administraţiei publice locale şi operatorii economici care au în responsabilitate realizarea hărţilor strategice de zgomot transmit autorităţilor pentru protecţia mediului prevăzute la art. 43 şi 44 următoarele:
a)fiecare hartă strategică de zgomot care arată situaţia anului calendaristic precedent termenului-limită de transmitere şi care să conţină toate straturile tematice utilizate la realizarea acesteia pe suport electronic în format de set de date spaţiale astfel încât acesta să respecte prevederile art. 7 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010 privind instituirea Infrastructurii naţionale pentru informaţii spaţiale în România, republicată;
b)un raport care să prevadă datele de intrare utilizate în procesul de cartare a zgomotului în vederea realizării hărţilor strategice de zgomot, precum şi calitatea, acurateţea, modul de utilizare şi sursa acestora, pe suport electronic în format.doc;
c)un raport care să conţină toate datele obţinute în urma realizării fiecărei hărţi strategice de zgomot, pe suport electronic în format.doc;
d)un raport care să conţină o prezentare a evaluării rezultatelor obţinute prin cartarea de zgomot pentru fiecare hartă strategică de zgomot în parte, pe suport electronic în format.doc.;
(2)Conţinutul rapoartelor prevăzute la alin. (1) lit. b)-d) trebuie să conţină informaţiile aferente strict scopului fiecărui raport în parte şi să nu conţină informaţii duplicate, pentru a putea fi utilizate de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului la realizarea raportărilor către Comisia Europeană.
(3)Rapoartele prevăzute la alin. (1) lit. b)-d) se transmit atât în format letric, cât şi pe suport electronic în format.doc după aprobarea hărţilor strategice de zgomot conform prevederilor art. 59 şi 65.Art. 42
a)planurile de acţiune realizate în baza hărţilor strategice de zgomot şi elaborate potrivit prevederilor prezentei legi, care să conţină măsuri de reducere şi/sau gestionare a zgomotului, cu precizarea termenelor de implementare, inclusiv în cazul zonelor liniştite, autorităţile responsabile cu implementarea acestora, precum şi aplicarea metodelor de evaluare a efectelor dăunătoare în baza aplicării relaţiilor doză-efect prevăzute în anexa nr. 3, utilizând în acest sens intervale de valori de 1 dB, pe suport electronic în format.doc, în vederea evaluării de către comisiile constituite conform prevederilor art. 91 alin. (2);
c)planurile de acţiune prevăzute la lit. a), atât în format letric, cât şi pe suport electronic în format .doc, după aprobarea acestora conform prevederilor art. 60 şi 66.
Autorităţile administraţiei publice locale şi operatorii economici care au în responsabilitate realizarea planurilor de acţiune au obligaţia de a transmite autorităţilor pentru protecţia mediului prevăzute la art. 43 şi 44 următoarele:
a)planurile de acţiune realizate în baza hărţilor strategice de zgomot şi elaborate potrivit prevederilor prezentei legi, care să conţină măsuri de reducere şi/sau gestionare a zgomotului, cu precizarea termenelor de implementare, inclusiv în cazul zonelor liniştite, autorităţile responsabile cu implementarea acestora, precum şi aplicarea metodelor de evaluare a efectelor dăunătoare în baza aplicării relaţiilor doză-efect prevăzute în anexa nr. 3, utilizând în acest sens intervale de valori de 1 dB, pe suport electronic în format.doc, în vederea evaluării de către comisiile constituite conform prevederilor art. 91 alin. (2);b)zonele liniştite identificate, pe suport electronic în format de set de date spaţiale astfel încât acesta să respecte prevederile art. 7 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010, republicată;
c)planurile de acţiune prevăzute la lit. a), atât în format letric, cât şi pe suport electronic în format .doc, după aprobarea acestora conform prevederilor art. 60 şi 66.Art. 43
d)pentru amplasamentele aflate în interiorul aglomerărilor, unde se desfăşoară activităţile industriale prevăzute în anexa nr. 1 la Legea nr. 278/2013 privind emisiile industriale, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv pentru drumurile şi căile ferate din interiorul respectivelor amplasamente, aflate în administrarea operatorilor economici;
e)pentru amplasamentele aflate în exteriorul aglomerărilor, dacă activitatea acestora influenţează nivelele de zgomot din interiorul aglomerărilor, unde se desfăşoară activităţi industriale prevăzute în anexa nr. 1 la Legea nr. 278/2013, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv pentru drumurile şi căile ferate aflate în administrarea operatorilor economici, din interiorul respectivelor amplasamente;
Hărţile strategice de zgomot şi planurile de acţiune se transmit agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului, în termenele prevăzute la art. 15, 16 şi 24, după caz:
a)pentru traficul rutier şi de tramvaie desfăşurat pe drumurile din interiorul aglomerărilor;
b)pentru traficul rutier desfăşurat pe drumurile principale din interiorul aglomerărilor aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale;
c)pentru traficul feroviar desfăşurat pe căile de rulare a tramvaielor din interiorul aglomerărilor aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale;
d)pentru amplasamentele aflate în interiorul aglomerărilor, unde se desfăşoară activităţile industriale prevăzute în anexa nr. 1 la Legea nr. 278/2013 privind emisiile industriale, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv pentru drumurile şi căile ferate din interiorul respectivelor amplasamente, aflate în administrarea operatorilor economici;
e)pentru amplasamentele aflate în exteriorul aglomerărilor, dacă activitatea acestora influenţează nivelele de zgomot din interiorul aglomerărilor, unde se desfăşoară activităţi industriale prevăzute în anexa nr. 1 la Legea nr. 278/2013, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv pentru drumurile şi căile ferate aflate în administrarea operatorilor economici, din interiorul respectivelor amplasamente;f)pentru traficul aerian desfăşurat pe aeroporturile urbane din interiorul aglomerărilor, cu excepţia Aeroportului Internaţional "Aurel Vlaicu";
g)pentru traficul aerian desfăşurat pe aeroporturile urbane din exteriorul aglomerărilor, în cazul în care activitatea acestora influenţează nivelele de zgomot din interiorul aglomerărilor;
h)pentru porturile din interiorul aglomerărilor, inclusiv pentru drumurile şi căile ferate amplasate în interiorul zonelor portuare;
i)pentru porturile din exteriorul aglomerărilor, inclusiv pentru drumurile şi căile ferate amplasate în interiorul zonelor portuare, în cazul în care activitatea acestora influenţează nivelele de zgomot din interiorul aglomerărilor.
Art. 44
Hărţile strategice de zgomot şi planurile de acţiune se transmit Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului în termenele prevăzute la art. 15, 16 şi 24, după caz:
a)pentru traficul rutier desfăşurat pe drumurile principale aflate în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A.;
b)pentru traficul feroviar desfăşurat pe căile ferate din interiorul aglomerărilor aflate în administrarea Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A.;
c)pentru traficul feroviar desfăşurat pe căile ferate principale din interiorul sau exteriorul aglomerărilor, aflate în administrarea Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A.;
d)pentru traficul aerian desfăşurat pe aeroporturile principale;
e)pentru traficul aerian desfăşurat pe Aeroportul Internaţional "Aurel Vlaicu".
Art. 45
Autorităţile administraţiei publice locale şi operatorii economici care au în responsabilitate realizarea hărţilor strategice de zgomot au obligaţia de a transmite către autorităţile pentru protecţia mediului prevăzute la art. 43 şi 44, din 5 în 5 ani, începând cu termenul de referinţă 30 iunie 2017, toate hărţile strategice de zgomot şi rapoartele prevăzute la art. 41 alin. (1) lit. a) -d).
Art. 46
Autorităţile administraţiei publice locale şi operatorii economici care au în responsabilitate realizarea planurilor de acţiune au obligaţia de a transmite către autorităţile pentru protecţia mediului prevăzute la art. 43 şi 44, din 5 în 5 ani, începând cu termenul de referinţă 18 iulie 2018, toate planurile de acţiune prevăzute la art. 42 lit. a) şi zonele liniştite prevăzute la art. 42 lit. b).
Art. 47
Autorităţile administraţiei publice locale şi operatorii economici care au în responsabilitate realizarea hărţilor strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune pun la dispoziţia autorităţilor pentru protecţia mediului prevăzute la art. 43 şi 44, la solicitarea acestora, toate datele utilizate la elaborarea acestora.
Art. 48
Autorităţile administraţiei publice şi operatorii economici au obligaţia să îndeplinească procedura de participare şi consultare a publicului potrivit prevederilor art. 34 şi 35, după caz.
Art. 49
b)propunerile persoanelor fizice sau juridice atestate potrivit prevederilor art. 12 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, în domeniul zgomotului ambiant;
Măsurile de reducere şi gestionare a zgomotului prevăzute la art. 30 se stabilesc ţinându-se seama de următoarele:
a)identificarea acestora în cadrul procesului de elaborare şi revizuire a planurilor de acţiune care se supun procedurii de participare şi consultare a publicului, potrivit prevederilor art. 34 şi 35, după caz;
b)propunerile persoanelor fizice sau juridice atestate potrivit prevederilor art. 12 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, în domeniul zgomotului ambiant;c)aplicarea, în cazul aeroporturilor principale, a Regulamentului (UE) nr. 598/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2014 de stabilire a normelor şi a procedurilor cu privire la introducerea restricţiilor de operare referitoare la zgomot pe aeroporturile din Uniune în cadrul unei abordări echilibrate şi de abrogare a Directivei 2002/30/CE.
Art. 50
f)de a asigura, pe terenul aflat în administrarea acestora, locaţia necesară amplasării şi funcţionării staţiilor de monitorizare a zgomotului, la solicitarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului ori a agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului sau a Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bucureşti, după caz.
Autorităţile administraţiei publice locale care administrează aglomerările prevăzute în anexa nr. 7 sau, după caz, care administrează localităţile adiacente drumurilor principale, căilor ferate principale, aeroporturilor principale, aeroporturilor urbane şi porturilor care se stabilesc conform prevederilor art. 88 şi 89 au următoarele obligaţii:
a)după realizarea hărţilor strategice de zgomot şi în baza datelor furnizate de acestea, stabilesc zone liniştite în interiorul aglomerărilor, cu respectarea prevederilor art. 2 lit. b);
b)limitele zonelor liniştite stabilite conform prevederilor lit. a) se introduc în Planul urbanistic general;
c)zonele identificate în hărţile strategice de zgomot cu valori mai mari decât valorile-limită stabilite conform prevederilor art. 91 alin. (3) se preiau în cadrul Planului urbanistic general;
d)în cazul zonelor identificate conform prevederilor lit. c) se stabilesc, prin Regulamentul local de urbanism aferent Planului urbanistic general, restricţii şi recomandări specifice, care să conducă la o izolare fonică adecvată a locuinţelor faţă de zgomotul exterior, precum şi interzicerea construirii de noi construcţii de învăţământ şi/sau construcţii de sănătate;
e)în cazul clădirilor rezidenţiale, de învăţământ sau de sănătate existente în zonele identificate conform prevederilor lit. c), autorităţile administraţiei publice locale pot dezvolta programe de izolare fonică pentru îmbunătăţirea izolării fonice a acestora.
f)de a asigura, pe terenul aflat în administrarea acestora, locaţia necesară amplasării şi funcţionării staţiilor de monitorizare a zgomotului, la solicitarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului ori a agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului sau a Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bucureşti, după caz.Art. 51
Autorităţile administraţiei publice locale şi operatorii economici care realizează hărţile strategice de zgomot şi planurile de acţiune au obligaţia să pună la dispoziţia publicului datele aferente hărţilor strategice de zgomot şi planurilor de acţiune potrivit prevederilor art. 36 şi 37.
Art. 52
Operatorii economici care desfăşoară activităţi industriale potrivit anexei nr. 1 la Legea nr. 278/2013, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile administraţiei publice centrale sau alte instituţii ale statului, care deţin sau au competenţa legală de gestionare a unor date care sunt necesare în procesul de cartare a zgomotului ambiant, au obligaţia de a pune aceste date, cu titlu gratuit, potrivit legii, la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice locale sau a operatorilor economici care au obligaţia să realizeze hărţi strategice de zgomot şi planuri de acţiune, numai în scopul realizării acestora.
Art. 53
d)de a asigura, pe terenul aflat în administrarea acestora, locaţia necesară amplasării şi funcţionării staţiilor de monitorizare a zgomotului, la solicitarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului ori a agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului sau a Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bucureşti, după caz.
Operatorii economici care administrează amplasamentele industriale care desfăşoară activităţi industriale potrivit anexei nr. 1 la Legea nr. 278/2013, cu modificările şi completările ulterioare, au următoarele obligaţii:
a)de a permite accesul în interiorul amplasamentelor industriale al reprezentanţilor autorităţilor administraţiei publice locale şi ai agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului sau ai Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bucureşti, după caz, în vederea identificării surselor de zgomot din interiorul amplasamentului;
b)de a permite realizarea măsurătorilor acustice pentru toate sursele de zgomot identificate în interiorul amplasamentelor industriale, măsurători care se realizează de către reprezentanţii agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului sau ai Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bucureşti, după caz, în scopul utilizării rezultatelor acestora la realizarea de către autorităţile administraţiei publice locale a hărţilor strategice de zgomot sau a planurilor de acţiune;
c)de a implementa măsuri de reducere a zgomotului ţinând seama de deciziile de punere în aplicare ale Comisiei Europene, de stabilire a concluziilor privind cele mai bune tehnici disponibile în temeiul Directivei 2010/75/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind emisiile industriale.
d)de a asigura, pe terenul aflat în administrarea acestora, locaţia necesară amplasării şi funcţionării staţiilor de monitorizare a zgomotului, la solicitarea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului ori a agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului sau a Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bucureşti, după caz.Art. 54
Autorităţile administraţiei publice locale şi operatorii economici care au obligaţia să realizeze hărţi strategice de zgomot şi planuri de acţiune au obligaţia de a realiza schimbul de date care sunt necesare în procesul de cartare a zgomotului ambiant, în termen de 30 de zile de la data primirii de către oricare dintre aceştia a unei solicitări în acest sens.
Art. 55
Autorităţile administraţiei publice locale şi operatorii economici, atunci când realizează hărţile strategice de zgomot şi planurile de acţiune, au obligaţia să utilizeze următoarele date:
a)numărul populaţiei din datele statistice oficiale;
b)distribuţia populaţiei pe clădiri rezidenţiale ţinând seama de datele statistice oficiale;
c)seturi de date geospaţiale pentru aglomerările specificate în anexa nr. 7, care să conţină cel puţin următoarele straturi tematice: străzile, căile ferate, liniile de tramvai, pistele de biciclişti, infrastructura portuară, infrastructura aeroportuară, traiectele de decolare şi aterizare ale aeronavelor, clădirile rezidenţiale, clădirile administrative, clădirile industriale, spitalele şi alte unităţi sanitare, şcolile şi alte unităţi de învăţământ, spaţiile verzi, parcurile, râurile şi lacurile, topografia terenului, tipul de terenuri, podurile şi pasajele rutiere şi/sau feroviare, panourile fonice, după caz;
d)seturi de date geospaţiale pentru aeroporturile, căile ferate şi drumurile din afara aglomerărilor prevăzute în anexa nr. 7, care să conţină cel puţin următoarele straturi tematice: clădirile rezidenţiale, clădirile administrative, clădirile industriale, spitalele şi alte unităţi sanitare, şcolile şi alte unităţi de învăţământ, spaţiile verzi, parcurile, râurile şi lacurile, tipul de terenuri, topografia terenului, precum şi infrastructura de drumuri, căi ferate şi aeroportuară, traiectele de aterizare şi decolare ale aeronavelor, podurile şi pasajele rutiere şi/sau feroviare, panourile fonice, după caz;
e)date de trafic rutier conform recensămintelor de trafic rutier în cazul drumurilor principale;
f)date de trafic rutier în urma realizării unor studii de trafic rutier în cazul aglomerărilor prevăzute în anexa nr. 7;
g)date de trafic feroviar furnizate de regulatoarele de circulaţie care asigură dirijarea traficului feroviar;
h)date statistice în domeniul aviaţiei civile - servicii de navigaţie terminală, furnizate de Regia Autonomă "Administraţia română a serviciilor de trafic aerian - ROMATSA - S.A.";
i)datele şi informaţiile cuprinse în actele de reglementare emise operatorilor, astfel cum sunt definiţi la art. 3 lit. o) din Legea nr. 278/2013, cu modificările şi completările ulterioare;
j)datele şi informaţiile cuprinse în actele de reglementare emise operatorilor economici care au în administrare aeroporturi, drumuri principale şi căi ferate principale, după caz;
k)datele şi informaţiile furnizate de temele de date spaţiale prevăzute în anexele nr. 1-3 la Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010, republicată.
Art. 56
Autorităţile administraţiei publice locale şi operatorii economici care au obligaţia să realizeze hărţile strategice de zgomot şi planurile de acţiune au obligaţia să dezvolte, să întreţină şi să actualizeze baze de date geospaţiale cu datele spaţiale necesare pentru realizarea hărţilor strategice de zgomot, astfel încât efortul acestora de realizare a hărţilor strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune, la fiecare 5 ani faţă de termenele de referinţă prevăzute la art. 45 şi 46, după caz, să se realizeze cu costuri financiare minime şi fără să conducă la depăşirea termenelor de realizare a acestora.
Art. 57
Autorităţile administraţiei publice locale şi operatorii economici care au în responsabilitate realizarea hărţilor strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune, precum şi operatorii economici care desfăşoară activităţi industriale potrivit anexei nr. 1 la Legea nr. 278/2013, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul amplasamentelor industriale care se stabilesc potrivit prevederilor ordinului conducătorului autorităţii administraţiei publice centrale pentru protecţia mediului prevăzut la art. 89, pot depune cereri de finanţare din Fondul pentru mediu, după cum urmează:
a)pentru programe privind reducerea nivelului de zgomot, potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
b)pentru studii şi cercetări în domeniul protecţiei mediului privind sarcini derivate din directive europene, potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) lit. m) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 58
Autorităţile administraţiei publice locale şi operatorii economici care au în responsabilitate realizarea hărţilor strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune au obligaţia de a pune la dispoziţia autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, la solicitarea acesteia, orice date suplimentare aflate în responsabilitatea acestora faţă de cele prevăzute la art. 41 şi 42, în vederea îndeplinirii obligaţiilor ce revin României în calitate de stat membru al Uniunii Europene, ce decurg din implementarea prezentei legi.
Art. 59
Înainte ca autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului să realizeze raportarea către Comisia Europeană, se aprobă, prin hotărâre a consiliilor judeţene, a consiliilor locale sau, după caz, a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, următoarele:
a)datele aferente hărţilor strategice de zgomot elaborate pentru traficul rutier din interiorul aglomerărilor prevăzute în anexa nr. 7;
b)datele aferente hărţilor strategice de zgomot elaborate pentru traficul rutier desfăşurat pe drumurile principale aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale respective, stabilite potrivit prevederilor ordinului conducătorului autorităţii administraţiei publice centrale pentru protecţia mediului prevăzut la art. 89;
c)datele aferente hărţilor strategice de zgomot elaborate pentru traficul aerian desfăşurat pe aeroporturile civile urbane stabilite prin actul normativ care se elaborează conform art. 88 şi care se află în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale;
d)datele aferente hărţilor strategice de zgomot elaborate pentru amplasamentele industriale stabilite potrivit prevederilor ordinului conducătorului autorităţii administraţiei publice centrale pentru protecţia mediului prevăzut la art. 89.
Art. 60
Înainte ca autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului să realizeze raportarea către Comisia Europeană, se aprobă, prin hotărâre a consiliilor judeţene, a consiliilor locale sau, după caz, a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, următoarele:
a)planurile de acţiune elaborate pentru traficul rutier din interiorul aglomerărilor prevăzute în anexa nr. 7;
b)planurile de acţiune elaborate pentru traficul rutier desfăşurat pe drumurile principale aflate în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale respective şi care se stabilesc potrivit prevederilor ordinului conducătorului autorităţii administraţiei publice centrale pentru protecţia mediului prevăzut la art. 89;
c)planurile de acţiune elaborate pentru traficul aerian desfăşurat pe aeroporturile civile urbane care se stabilesc în conformitate cu actul normativ care se elaborează conform prevederilor art. 88 şi care se află în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale;
d)planurile de acţiune elaborate pentru amplasamente industriale care se stabilesc potrivit prevederilor ordinului conducătorului autorităţii administraţiei publice centrale pentru protecţia mediului prevăzut la art. 89.
Art. 61
Hotărârile consiliilor judeţene, consiliilor locale sau, după caz, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, prevăzute la art. 59, trebuie să fie distincte de hotărârile consiliilor judeţene, consiliilor locale sau, după caz, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, prevăzute la art. 60, pentru a nu împiedica, în caz contrar, realizarea de către autoritatea administraţiei publice centrale pentru protecţia mediului a raportărilor la termen către Comisia Europeană.
Art. 62
Hotărârile consiliilor judeţene, consiliilor locale sau, după caz, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, prevăzute la art. 59, se aprobă cu celeritate după evaluarea acestora de către comisia constituită în acest sens în cadrul autorităţii pentru protecţia mediului competente, fără a se depăşi termenele prevăzute la art. 15 şi 16.
Art. 63
Hotărârile consiliilor judeţene, consiliilor locale sau, după caz, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, prevăzute la art. 60, se aprobă cu celeritate după evaluarea acestora de către comisia constituită în acest sens în cadrul autorităţii pentru protecţia mediului competente, fără a se depăşi termenele prevăzute la art. 24.
Art. 64
Data la care se aprobă prin hotărâre a consiliilor judeţene, a consiliilor locale sau, după caz, a Consiliului General al Municipiului Bucureşti atât datele aferente hărţilor strategice de zgomot, cât şi planurile de acţiune nu reprezintă data de la care la un interval de 5 ani există obligaţia refacerii hărţilor strategice de zgomot, respectiv a reevaluării planurilor de acţiune, această obligaţie realizându-se conform prevederilor art. 16 şi 25, după caz.
Art. 65
b)datele aferente hărţilor strategice de zgomot elaborate pentru traficul feroviar desfăşurat pe căile ferate din interiorul aglomerărilor prevăzute în anexa nr. 7, inclusiv pentru căile ferate principale stabilite prin actul normativ care se elaborează conform art. 87, aflate în administrarea Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A.;
d)datele aferente hărţilor strategice de zgomot elaborate pentru porturile aflate în administrarea Companiei Naţionale «Administraţia Porturilor Maritime» - S.A. Constanţa, Companiei Naţionale «Administraţia Porturilor Dunării Maritime» - S.A. Galaţi şi Companiei Naţionale «Administraţia Porturilor Dunării Fluviale» - S.A. Giurgiu, stabilite prin ordinul prevăzut la art. 87.
Înainte ca autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului să realizeze raportarea către Comisia Europeană se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru transporturi următoarele:
a)datele aferente hărţilor strategice de zgomot elaborate pentru traficul rutier desfăşurat pe drumurile principale stabilite prin actul normativ care se elaborează conform art. 87, aflate în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A.;
b)datele aferente hărţilor strategice de zgomot elaborate pentru traficul feroviar desfăşurat pe căile ferate din interiorul aglomerărilor prevăzute în anexa nr. 7, inclusiv pentru căile ferate principale stabilite prin actul normativ care se elaborează conform art. 87, aflate în administrarea Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A.;c)datele aferente hărţilor strategice de zgomot elaborate pentru traficul aerian desfăşurat pe aeroporturile aflate în administrarea Companiei Naţionale "Aeroporturi Bucureşti" - S.A., stabilite prin actul normativ care se elaborează conform art. 87;
d)datele aferente hărţilor strategice de zgomot elaborate pentru porturile aflate în administrarea Companiei Naţionale «Administraţia Porturilor Maritime» - S.A. Constanţa, Companiei Naţionale «Administraţia Porturilor Dunării Maritime» - S.A. Galaţi şi Companiei Naţionale «Administraţia Porturilor Dunării Fluviale» - S.A. Giurgiu, stabilite prin ordinul prevăzut la art. 87.Art. 66
d)planurile de acţiune elaborate pentru porturile stabilite prin actul normativ care se elaborează conform art. 87, aflate în administrarea Companiei Naţionale «Administraţia Porturilor Maritime» - S.A. Constanţa, Companiei Naţionale «Administraţia Porturilor Dunării Maritime» - S.A. Galaţi şi Companiei Naţionale «Administraţia Porturilor Dunării Fluviale» - S.A. Giurgiu.
Înainte ca autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului să realizeze raportarea către Comisia Europeană se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru transporturi următoarele:
a)planurile de acţiune elaborate pentru drumurile principale stabilite prin actul normativ care se elaborează conform art. 87, aflate în administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere - S.A.;
b)planurile de acţiune elaborate pentru căile ferate din interiorul aglomerărilor prevăzute în anexa nr. 7, inclusiv pentru căile ferate principale stabilite prin actul normativ care se elaborează conform art. 87, aflate în administrarea Companiei Naţionale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A.;
c)planurile de acţiune elaborate pentru aeroporturile stabilite prin actul normativ care se elaborează conform art. 87, aflate în administrarea Companiei Naţionale "Aeroporturi Bucureşti" - S.A.;
d)planurile de acţiune elaborate pentru porturile stabilite prin actul normativ care se elaborează conform art. 87, aflate în administrarea Companiei Naţionale «Administraţia Porturilor Maritime» - S.A. Constanţa, Companiei Naţionale «Administraţia Porturilor Dunării Maritime» - S.A. Galaţi şi Companiei Naţionale «Administraţia Porturilor Dunării Fluviale» - S.A. Giurgiu.Art. 67
Ordinul conducătorului autorităţii publice centrale pentru transporturi, prevăzut la art. 65, trebuie să fie distinct de ordinul conducătorului autorităţii publice centrale pentru transporturi, prevăzut la art. 66, pentru a nu împiedica, în caz contrar, realizarea de către autoritatea administraţiei publice centrale pentru protecţia mediului, la termen, a raportărilor către Comisia Europeană.
Art. 68
Ordinul conducătorului autorităţii publice centrale pentru transporturi, prevăzut la art. 65, se aprobă cu celeritate după evaluarea hărţilor strategice de zgomot de către comisia constituită în acest sens în cadrul autorităţii pentru protecţia mediului competente, fără a se depăşi termenele prevăzute la art. 15 şi 16.
Art. 69
Ordinul conducătorului autorităţii publice centrale pentru transporturi, prevăzut la art. 66, se aprobă cu celeritate după finalizarea planurilor de acţiune şi după evaluarea acestora de către comisia constituită în acest sens în cadrul autorităţii pentru protecţia mediului competente, în termenele prevăzute la art. 23 şi 24.
Art. 70
Data la care se aprobă ordinul conducătorului autorităţii publice centrale pentru transporturi, atât pentru datele aferente hărţilor strategice de zgomot, cât şi pentru planurile de acţiune, nu reprezintă data de la care la un interval de cinci ani există obligaţia refacerii hărţilor strategice de zgomot, respectiv a reevaluării planurilor de acţiune, această obligaţie realizânduse conform prevederilor art. 16 şi 25, după caz.
SECŢIUNEA 2:Responsabilităţi specifice ale autorităţilor publice pentru protecţia mediului
Art. 71
l)desemnează preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, să aprobe procedura de măsurare a zgomotului, care trebuie utilizată în mod unitar la nivelul agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului sau al Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bucureşti;
m)coordonează împreună cu Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului activitatea agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului şi a Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bucureşti cu privire la alegerea locaţiilor unde se amplasează staţii de monitorizare a zgomotului, ţinând seama de rezultatele hărţilor strategice de zgomot şi de conţinutul planurilor de acţiune.
Autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului are următoarele responsabilităţi:
a)transmite către Comisia Europeană, din 5 în 5 ani faţă de termenul de referinţă 30 iunie 2015, conform formatului de raportare stabilit de către aceasta, un raport cu privire la aglomerările cu o populaţie mai mare de 250.000 de locuitori, drumurile principale cu un trafic mai mare de 6.000.000 de treceri de vehicule pe an, căile ferate principale cu un trafic mai mare de 60.000 de treceri de trenuri pe an şi aeroporturile principale, existente în România;
b)transmite Comisiei Europene, conform formatului de raportare stabilit de către aceasta, un raport care cuprinde informaţii cu privire la autorităţile responsabile cu elaborarea, evaluarea, colectarea şi aprobarea datelor aferente hărţilor strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune, ori de câte ori intervine o schimbare cu privire la identitatea şi numărul acestor autorităţi, şi asigură informarea publică cu privire la aceste informaţii;
c)transmite Comisiei Europene, ori de câte ori este cazul, conform formatului de raportare stabilit de către aceasta, raportul care cuprinde informaţii cu privire la valorile-limită în vigoare sau în pregătire pe teritoriul României pentru traficul rutier, feroviar şi aeroportuar din aglomerări, pentru porturile din aglomerări şi amplasamentele industriale din aglomerări, care desfăşoară activităţi industriale în conformitate cu anexa nr. 1 la Legea nr. 278/2013, cu modificările şi completările ulterioare, pentru traficul rutier pe drumurile principale, traficul feroviar pe căile ferate principale şi traficul aeroportuar pe aeroporturile principale împreună cu explicarea implementării acestor valori-limită;
d)transmite Comisiei Europene, din 5 în 5 ani faţă de termenul de referinţă 30 decembrie 2017, conform formatului de raportare stabilit de către aceasta, un raport care cuprinde informaţiile prevăzute în anexa nr. 6 cu privire la hărţile strategice de zgomot şi datele aferente acestora, pentru toate aglomerările, drumurile principale, căile ferate principale şi aeroporturile principale;
e)transmite Comisiei Europene, ori de câte ori este cazul, conform formatului de raportare stabilit de către aceasta, un raport cu privire la toate aglomerările, drumurile principale şi căile ferate principale existente în România şi actualizează aceste informaţii ori de câte ori este cazul;
f)transmite Comisiei Europene, din 5 în 5 ani începând cu termenul de referinţă 18 ianuarie 2019, conform formatului de raportare stabilit de către aceasta, un raport care cuprinde informaţiile prevăzute în anexa nr. 6 cu privire la planurile de acţiune pentru toate aglomerările, drumurile principale, căile ferate principale şi aeroporturile principale şi criteriile utilizate la realizarea planurilor de acţiune;
g)transmite Comisiei Europene, ori de câte ori este cazul, o informare cu privire la alte criterii relevante în afara valorilor-limită, criterii identificate în vederea stabilirii priorităţilor atunci când se elaborează planurile de acţiune;
h)solicită autorităţilor administraţiei publice locale şi operatorilor economici care au ca obligaţie realizarea hărţilor strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune furnizarea, dacă este cazul, a unor informaţii suplimentare faţă de cele care se transmit conform prevederilor art. 41 şi 42, după caz;
i)asigură dotarea cu tehnică de calcul, software de cartare a zgomotului şi software GIS a personalului propriu care desfăşoară activităţi în domeniul evaluării şi gestionării zgomotului ambiant;
j)asigură organizarea unei baze de date şi a serviciilor aferente în format geospaţial, în domeniul evaluării şi gestionării zgomotului ambiant, cu respectarea normelor de aplicare a Directivei 2007/2/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 martie 2007 de instituire a unei infrastructuri pentru informaţii spaţiale în Comunitatea Europeană (Inspire) stabilite de Comisia Europeană;
k)asigură elaborarea şi actualizarea actelor normative prevăzute la art. 86 şi art. 91 alin. (6).
l)desemnează preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, să aprobe procedura de măsurare a zgomotului, care trebuie utilizată în mod unitar la nivelul agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului sau al Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bucureşti;
m)coordonează împreună cu Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului activitatea agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului şi a Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bucureşti cu privire la alegerea locaţiilor unde se amplasează staţii de monitorizare a zgomotului, ţinând seama de rezultatele hărţilor strategice de zgomot şi de conţinutul planurilor de acţiune.Art. 72
k)realizează procedura de măsurare a zgomotului ambiant, care trebuie utilizată în mod unitar la nivelul agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului şi al Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bucureşti, care se aprobă de către preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului;
l)asigură coordonarea activităţii de monitorizare a zgomotului ambiant la nivel naţional.
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului are următoarele responsabilităţi:
a)centralizează la nivel naţional toate măsurile de gestionare şi reducere a zgomotului care sunt conţinute în planurile de acţiune şi transmite către Garda Naţională de Mediu centralizarea realizată;
b)utilizează hărţile strategice de zgomot şi datele aferente acestora la realizarea Raportului privind starea mediului în România;
c)asigură, la nivel naţional, gestionarea datelor obţinute din procesul de realizare a cartării zgomotului şi a hărţilor strategice de zgomot;
d)elaborează tematici pentru instruirea personalului agenţiilor pentru protecţia mediului din subordine, în domeniul verificării datelor utilizate la realizarea hărţilor strategice de zgomot şi al evaluării acestora;
e)centralizează la nivel naţional toate datele aferente hărţilor strategice de zgomot şi datele conţinute în planurile de acţiune şi pune la dispoziţia autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, în formatul solicitat, toate aceste date, în vederea raportării către Comisia Europeană;
f)asigură, la nivel naţional, gestionarea datelor şi informaţiilor conţinute în planurile de acţiune;
g)elaborează regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor care se constituie potrivit prevederilor art. 91 alin. (1) şi (2) şi îl transmite autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi autorităţii publice centrale pentru sănătate, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi;
h)nominalizează membrii comisiilor constituite potrivit prevederilor art. 91 alin. (1) şi (2) în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordinelor conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului prin care acestea au fost aprobate;
i)sprijină autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, la solicitarea acesteia, în activitatea de elaborare a rapoartelor prevăzute la art. 71 lit. d) şi f);
j)aplică prevederile art. 73 lit. f) şi g) pe domeniul său de competenţă.
k)realizează procedura de măsurare a zgomotului ambiant, care trebuie utilizată în mod unitar la nivelul agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului şi al Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bucureşti, care se aprobă de către preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului;
l)asigură coordonarea activităţii de monitorizare a zgomotului ambiant la nivel naţional.Art. 73
h)asigură monitorizarea zgomotului prin staţii de monitorizare fixe la limita zonelor funcţionale, în funcţie de dotarea tehnică disponibilă, pentru zonele liniştite din interiorul aglomerărilor prevăzute în anexa nr. 7, drumurile principale, căile ferate principale şi aeroporturile principale, precum şi pentru aeroporturile urbane al căror trafic aeroportuar survolează aceleaşi aglomerări, respectiv pentru amplasamentele unde se desfăşoară activităţi industriale prevăzute în anexa nr. 1 la Legea nr. 278/2013, cu modificările şi completările ulterioare, aflate în interiorul aglomerărilor, sau pentru acelea din exteriorul aglomerărilor dacă activitatea acestora influenţează nivelele de zgomot din interiorul aglomerărilor;
i)analizează şi decide sub coordonarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, în funcţie de dotarea tehnică disponibilă şi de situaţia existentă, zonele care urmează a fi monitorizate şi locaţiile unde se amplasează staţiile de monitorizare a zgomotului.
Agenţiile judeţene pentru protecţia mediului şi Agenţia pentru Protecţia Mediului Bucureşti au următoarele responsabilităţi:
a)solicită informaţii de la autorităţile administraţiei publice locale şi operatorii economici care au ca obligaţie realizarea hărţilor strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune, cu privire la stadiul îndeplinirii obligaţiilor acestora;
b)informează Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului cu privire la stadiul realizării hărţilor strategice de zgomot şi a planurilor de acţiune;
c)transmit autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului şi Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, în format electronic, toată documentaţia primită în temeiul art. 41 şi 42;
d)atunci când derulează proceduri de evaluare a mediului pentru aeroporturi au următoarele obligaţii:
1.să ţină seama de rezultatele hărţilor strategice de zgomot şi de conţinutul planurilor de acţiune;
2.să prevadă în actul de reglementare care sunt procedurile operaţionale care se utilizează pe aeroport, precum şi distribuţia maximală de trafic la aterizări şi decolări aferentă capetelor de pistă;
3.să solicite ca orice evaluare de mediu să se realizeze luând în considerare scenariile viitoare privind componenţa traficului aeroportuar, volumul traficului aeroportuar, procedurile operaţionale, lungimea pistelor, precum şi nivelul de zgomot previzionat de la faţadele clădirilor rezidenţiale din vecinătatea aeroportului, iar dacă aceste scenarii arată o înrăutăţire a situaţiei zgomotului faţă de hărţile strategice de zgomot aflate în vigoare pentru respectivul aeroport, atunci este obligatorie prevederea în actul de reglementare a unor măsuri concrete de reducere a zgomotului care să ţină seama de efectul previzibil al reducerii la sursă a zgomotului produs de aeronave, planificarea şi gestionarea terenului şi proceduri operaţionale de reducere a zgomotului;
e)atunci când derulează proceduri de evaluare a mediului pentru amplasamentele industriale din aglomerări sau din imediata vecinătate a acestora, care desfăşoară activităţi industriale în conformitate cu anexa nr. 1 la Legea nr. 278/2013, cu modificările şi completările ulterioare, au următoarele obligaţii:
1.să ţină seama de rezultatele hărţilor strategice de zgomot şi de conţinutul planurilor de acţiune;
2.să prevadă în actul de reglementare care sunt sursele de zgomot şi poziţia acestora în cadrul amplasamentului industrial, precum şi descrierea acestora;
3.să solicite ca orice evaluare de mediu să se realizeze luând în considerare scenariile viitoare privind amplasamentul surselor de zgomot şi programul de funcţionare a acestora, puterea acustică a acestora, precum şi nivelul de zgomot previzionat de la faţadele clădirilor rezidenţiale din vecinătatea amplasamentului industrial, iar dacă aceste scenarii arată o înrăutăţire a situaţiei zgomotului faţă de hărţile strategice de zgomot aflate în vigoare pentru respectivul amplasament industrial, atunci este obligatorie prevederea în actul de reglementare a unor măsuri concrete de reducere a zgomotului care să ţină seama de efectul previzibil al reducerii la sursă a zgomotului şi pe calea de propagare a acestuia, precum şi planificarea şi gestionarea terenului;
4.să ţină seama de deciziile de punere în aplicare ale Comisiei Europene, de stabilire a concluziilor privind cele mai bune tehnici disponibile în temeiul Directivei 2010/75/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind emisiile industriale;
f)atunci când derulează proceduri de evaluare a mediului pentru drumuri principale au următoarele obligaţii:
1.să ţină seama de rezultatele hărţilor strategice de zgomot şi de conţinutul planurilor de acţiune;
2.să solicite ca orice evaluare de mediu să se realizeze luând în considerare scenariile viitoare privind volumul de trafic, componenţa traficului şi nivelul de zgomot previzionat de la faţadele clădirilor rezidenţiale din vecinătatea drumului, iar dacă aceste scenarii arată o înrăutăţire a situaţiei zgomotului faţă de hărţile strategice de zgomot aflate în vigoare, atunci este obligatorie prevederea în actul de reglementare a unor măsuri concrete de reducere a zgomotului care să ţină seama de efectul previzibil al reducerii la sursă a zgomotului şi pe calea de propagare a acestuia, precum şi planificarea şi gestionarea terenului;
g)atunci când derulează proceduri de evaluare a mediului pentru căi ferate principale au următoarele obligaţii:
1.să ţină seama de rezultatele hărţilor strategice de zgomot şi de conţinutul planurilor de acţiune;
2.să solicite ca orice evaluare de mediu să se realizeze luând în considerare scenariile viitoare privind volumul de trafic, componenţa traficului şi nivelul de zgomot previzionat de la faţadele clădirilor rezidenţiale din vecinătatea căii ferate, iar dacă aceste scenarii arată o înrăutăţire a situaţiei zgomotului faţă de hărţile strategice de zgomot aflate în vigoare, atunci este obligatorie prevederea în actul de reglementare a unor măsuri concrete de reducere a zgomotului care să ţină seama de efectul previzibil al reducerii la sursă a zgomotului şi pe calea de propagare a acestuia precum şi planificarea şi gestionarea terenului.
h)asigură monitorizarea zgomotului prin staţii de monitorizare fixe la limita zonelor funcţionale, în funcţie de dotarea tehnică disponibilă, pentru zonele liniştite din interiorul aglomerărilor prevăzute în anexa nr. 7, drumurile principale, căile ferate principale şi aeroporturile principale, precum şi pentru aeroporturile urbane al căror trafic aeroportuar survolează aceleaşi aglomerări, respectiv pentru amplasamentele unde se desfăşoară activităţi industriale prevăzute în anexa nr. 1 la Legea nr. 278/2013, cu modificările şi completările ulterioare, aflate în interiorul aglomerărilor, sau pentru acelea din exteriorul aglomerărilor dacă activitatea acestora influenţează nivelele de zgomot din interiorul aglomerărilor;
i)analizează şi decide sub coordonarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, în funcţie de dotarea tehnică disponibilă şi de situaţia existentă, zonele care urmează a fi monitorizate şi locaţiile unde se amplasează staţiile de monitorizare a zgomotului.Art. 74
Garda Naţională de Mediu are următoarele responsabilităţi:
a)urmăreşte stadiul implementării măsurilor din planurile de acţiune, ţinând seama de termenele precizate în acest sens în planurile de acţiune;
b)în cazul în care operatorii economici care administrează amplasamente industriale care desfăşoară activităţi industriale potrivit anexei nr. 1 la Legea nr. 278/2013, cu modificările şi completările ulterioare, nu permit accesul reprezentanţilor autorităţilor administraţiei publice locale şi ai agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului sau ai Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bucureşti, după caz, în scopul identificării surselor de zgomot din interiorul amplasamentelor industriale şi al realizării măsurătorilor acustice la aceste surse de zgomot conform prevederilor art. 53, atunci identificarea surselor de zgomot din interiorul amplasamentelor industriale şi realizarea măsurătorilor acustice la aceste surse de zgomot se efectuează în condiţiile stabilite la art. 53 în cadrul acţiunii de control al reprezentanţilor Gărzii Naţionale de Mediu.
SECŢIUNEA 3:Responsabilităţile specifice ale autorităţilor publice centrale pentru transporturi şi ale autorităţilor aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea acestora
Art. 75
Ministerul Transporturilor aprobă prin ordin:
a)datele aferente hărţilor de zgomot, potrivit prevederilor art. 65;
b)planurile de acţiune potrivit prevederilor art. 66.
Art. 76
e)la realizarea planurilor de acţiune utilizează datele şi informaţiile obţinute din hărţile strategice de zgomot realizate anterior, luând în considerare conţinutul planurilor de acţiune realizate anterior, utilizează hărţi de zgomot care să arate depăşirea unei valori-limită şi hărţi comparative potrivit prevederilor pct. 6 lit. b) şi c) din anexa nr. 4, precum şi metodele de evaluare a efectelor dăunătoare realizate în baza aplicaţiilor doză-efect specificate în anexa nr. 3, utilizând în acest sens intervale de valori de 1 dB pentru indicatorii Lzsn şi Lnoapte, obţinute din rezultatele hărţilor strategice de zgomot realizate.
Compania Naţională "Aeroporturi Bucureşti" - S.A. are următoarele responsabilităţi:
a)realizează baza de date geospaţială care să conţină straturile tematice prevăzute la art. 55 lit. d) necesare realizării hărţilor strategice de zgomot pentru trafic aeroportuar;
b)realizează repartizarea datelor de trafic utilizate la realizarea hărţilor strategice de zgomot pe intervalele de zi, seară şi noapte şi pe categorie de aeronavă;
c)realizează seturile de date spaţiale aferente hărţilor strategice de zgomot astfel încât acestea să respecte prevederile art. 7 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010, republicată;
d)la realizarea hărţilor strategice de zgomot utilizează datele şi informaţiile furnizate de temele de date spaţiale prevăzute în anexele nr. 1-3 la Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010, republicată.
e)la realizarea planurilor de acţiune utilizează datele şi informaţiile obţinute din hărţile strategice de zgomot realizate anterior, luând în considerare conţinutul planurilor de acţiune realizate anterior, utilizează hărţi de zgomot care să arate depăşirea unei valori-limită şi hărţi comparative potrivit prevederilor pct. 6 lit. b) şi c) din anexa nr. 4, precum şi metodele de evaluare a efectelor dăunătoare realizate în baza aplicaţiilor doză-efect specificate în anexa nr. 3, utilizând în acest sens intervale de valori de 1 dB pentru indicatorii Lzsn şi Lnoapte, obţinute din rezultatele hărţilor strategice de zgomot realizate.Art. 77
g)la realizarea planurilor de acţiune utilizează datele şi informaţiile obţinute din hărţile strategice de zgomot realizate anterior, luând în considerare conţinutul planurilor de acţiune realizate anterior, utilizează hărţi de zgomot care să arate depăşirea unei valori-limită şi hărţi comparative potrivit prevederilor pct. 6 lit. b) şi c) din anexa nr. 4, precum şi metodele de evaluare a efectelor dăunătoare realizate în baza aplicaţiilor doză-efect specificate în anexa nr. 3, utilizând în acest sens intervale de valori de 1 dB pentru indicatorii Lzsn şi Lnoapte, obţinute din rezultatele hărţilor strategice de zgomot realizate.
Administratorii căilor ferate au următoarele responsabilităţi:
a)comunică către autoritatea publică centrală pentru transporturi datele de trafic în vederea identificării periodice a căilor ferate aflate în administrarea lor care au un trafic mai mare de 30.000 de treceri de trenuri pe an;
b)comunică către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului toate căile ferate care au un trafic mai mare de 30.000 de treceri de trenuri pe an pentru care s-a schimbat administratorul căii ferate;
c)realizează baza de date geospaţială care să conţină straturile tematice prevăzute la art. 55 lit. d) necesare realizării hărţilor strategice de zgomot pentru trafic feroviar;
d)realizează repartizarea datelor de trafic utilizate la realizarea hărţilor strategice de zgomot pe intervalele de zi, seară şi noapte şi pe categorie de tren;
e)realizează seturile de date spaţiale aferente hărţilor strategice de zgomot astfel încât acestea să respecte prevederile art. 7 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010, republicată;
f)la realizarea hărţilor strategice de zgomot utilizează datele şi informaţiile furnizate de temele de date spaţiale prevăzute în anexele nr. 1-3 la Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010, republicată.
g)la realizarea planurilor de acţiune utilizează datele şi informaţiile obţinute din hărţile strategice de zgomot realizate anterior, luând în considerare conţinutul planurilor de acţiune realizate anterior, utilizează hărţi de zgomot care să arate depăşirea unei valori-limită şi hărţi comparative potrivit prevederilor pct. 6 lit. b) şi c) din anexa nr. 4, precum şi metodele de evaluare a efectelor dăunătoare realizate în baza aplicaţiilor doză-efect specificate în anexa nr. 3, utilizând în acest sens intervale de valori de 1 dB pentru indicatorii Lzsn şi Lnoapte, obţinute din rezultatele hărţilor strategice de zgomot realizate.Art. 78
h)la realizarea planurilor de acţiune utilizează datele şi informaţiile obţinute din hărţile strategice de zgomot realizate anterior, luând în considerare conţinutul planurilor de acţiune realizate anterior, utilizează hărţi de zgomot care să arate depăşirea unei valori-limită şi hărţi comparative potrivit prevederilor pct. 6 lit. b) şi c) din anexa nr. 4, precum şi metodele de evaluare a efectelor dăunătoare realizate în baza aplicării relaţiilor doză-efect specificate în anexa nr. 3, utilizând în acest sens intervale de valori de 1 dB pentru indicatorii Lzsn şi Lnoapte, obţinute din rezultatele hărţilor strategice de zgomot realizate.
Administratorii de drumuri au următoarele responsabilităţi:
a)comunică către autoritatea publică centrală pentru transporturi datele aferente recensământului de trafic în vederea identificării periodice a drumurilor aflate în administrarea lor care au un trafic mai mare de 3 milioane de treceri de vehicule pe an;
b)comunică către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului următoarele informaţii:
1.datele aferente recensământului de trafic în vederea identificării periodice a drumurilor aflate în administraţia autorităţilor administraţiei publice locale care au un trafic mai mare de 3 milioane de treceri de vehicule pe an;
2.toate drumurile care au un trafic mai mare de 3 milioane de treceri pe an pentru care s-a schimbat administratorul drumului;
c)realizează baza de date geospaţială care să conţină straturile tematice prevăzute la art. 55 lit. d) necesare realizării hărţilor strategice de zgomot pentru trafic rutier;
d)realizează repartizarea datelor de trafic utilizate la realizarea hărţilor strategice de zgomot pe intervalele de zi, seară şi noapte şi pe categorie de vehicul;
e)realizează seturile de date spaţiale aferente hărţilor strategice de zgomot astfel încât acestea să respecte prevederile art. 7 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010, republicată;
f)la realizarea hărţilor strategice de zgomot utilizează datele şi informaţiile furnizate de temele de date spaţiale prevăzute în anexele nr. 1-3 la Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010, republicată;
g)adaptează normativul AND 602/2012 "Metode de investigare a traficului rutier" în vederea îndeplinirii prevederilor lit. a) şi b).
h)la realizarea planurilor de acţiune utilizează datele şi informaţiile obţinute din hărţile strategice de zgomot realizate anterior, luând în considerare conţinutul planurilor de acţiune realizate anterior, utilizează hărţi de zgomot care să arate depăşirea unei valori-limită şi hărţi comparative potrivit prevederilor pct. 6 lit. b) şi c) din anexa nr. 4, precum şi metodele de evaluare a efectelor dăunătoare realizate în baza aplicării relaţiilor doză-efect specificate în anexa nr. 3, utilizând în acest sens intervale de valori de 1 dB pentru indicatorii Lzsn şi Lnoapte, obţinute din rezultatele hărţilor strategice de zgomot realizate.Art. 79
f)la realizarea planurilor de acţiune utilizează datele şi informaţiile obţinute din hărţile strategice de zgomot realizate anterior, luând în considerare conţinutul planurilor de acţiune realizate anterior, şi utilizează hărţi de zgomot care să arate depăşirea unei valori-limită şi hărţi comparative potrivit prevederilor pct. 6 lit. b) şi c) din anexa nr. 4, precum şi metodele de evaluare a efectelor dăunătoare realizate în baza aplicării relaţiilor doză-efect specificate în anexa nr. 3, utilizând în acest sens intervale de valori de 1 dB pentru indicatorii Lzsn şi Lnoapte, obţinute din rezultatele hărţilor strategice de zgomot realizate.
Compania Naţională «Administraţia Porturilor Maritime» - S.A. Constanţa, Compania Naţională «Administraţia Porturilor Dunării Maritime» - S.A. Galaţi şi Compania Naţională «Administraţia Porturilor Dunării Fluviale» - S.A. Giurgiu au următoarele responsabilităţi:
a)realizează baza de date geospaţială care să conţină straturile tematice prevăzute la art. 55 lit. d) necesare realizării hărţilor strategice de zgomot pentru porturi;
b)realizează repartizarea datelor utilizate la realizarea hărţilor strategice de zgomot pe intervalele de zi, seară şi noapte şi pe fiecare sursă de zgomot identificată;
c)comunică către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului toate porturile pentru care s-a schimbat administratorul;
d)realizează seturile de date spaţiale aferente hărţilor strategice de zgomot astfel încât acestea să respecte prevederile art. 7 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010, republicată;
e)la realizarea hărţilor strategice de zgomot utilizează datele şi informaţiile furnizate de temele de date spaţiale prevăzute în anexele nr. 1-3 la Ordonanţa Guvernului nr. 4/2010, republicată.
f)la realizarea planurilor de acţiune utilizează datele şi informaţiile obţinute din hărţile strategice de zgomot realizate anterior, luând în considerare conţinutul planurilor de acţiune realizate anterior, şi utilizează hărţi de zgomot care să arate depăşirea unei valori-limită şi hărţi comparative potrivit prevederilor pct. 6 lit. b) şi c) din anexa nr. 4, precum şi metodele de evaluare a efectelor dăunătoare realizate în baza aplicării relaţiilor doză-efect specificate în anexa nr. 3, utilizând în acest sens intervale de valori de 1 dB pentru indicatorii Lzsn şi Lnoapte, obţinute din rezultatele hărţilor strategice de zgomot realizate.Art. 80
Furnizorii de servicii de navigaţie aeriană au următoarele responsabilităţi:
a)comunică către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului şi autoritatea publică centrală pentru transporturi, la solicitarea acestora, următoarele informaţii:
1.prognozele cu privire la evoluţia traficului aerian pe teritoriul României utilizate de furnizorul de servicii de navigaţie aeriană din România, având ca sursă inclusiv prognozele realizate de EUROCONTROL;
2.numărul de mişcări de aeronave aferente anului calendaristic pentru care se realizează hărţile strategice de zgomot pentru traficul aerian de pe aeroporturi;
b)comunică către administraţiile aeroportuare, la solicitarea acestora, toate traiectele reale de decolare şi aterizare aferente anului calendaristic pentru care se realizează hărţile strategice de zgomot, din 5 în 5 ani începând cu anul calendaristic 2021, în format electronic compatibil cu standardele EUROCONTROL pentru date radar Asterix, care se păstrează de către administraţiile aeroportuare pentru o perioadă de 12 luni de la momentul solicitării;
c)asigură proiectarea procedurilor de zbor ţinând seama inclusiv de impactul zgomotului produs de utilizarea acestora asupra populaţiei care locuieşte în vecinătatea aeroporturilor din România, prin realizarea unor modelări acustice care să aibă ca scop previzionarea amprentei zgomotului la sol cauzată de utilizarea în viitor a respectivelor proceduri de zbor.