Secţiunea 9 - Evaluarea activităţii profesionale a grefierilor şi a altor categorii de personal care ocupă funcţii de specialitate în cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea - Legea 11/2024 privind statutul grefierilor şi al altor categorii de personal care ocupă funcţii de specialitate în cadrul instanţelor judecătoreşti, al parchetelor de pe lângă acestea şi al Institutului Naţional de Expertize Criminalistice
M.Of. 26
În vigoare Versiune de la: 12 Ianuarie 2024 până la: 9 Ianuarie 2025
SECŢIUNEA 9:Evaluarea activităţii profesionale a grefierilor şi a altor categorii de personal care ocupă funcţii de specialitate în cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea
Art. 117
(1)Evaluarea activităţii profesionale a personalului prevăzut la art. 2 alin. (1) are ca scop stabilirea nivelului de competenţă profesională al acestuia, aprecierea activităţii profesionale desfăşurate şi vizează îmbunătăţirea performanţelor profesionale, creşterea eficienţei activităţii instanţelor şi parchetelor şi a încrederii publice în autoritatea judecătorească, menţinerea şi consolidarea calităţii sistemului judiciar.
(2)Evaluarea activităţii profesionale se realizează în mod imparţial şi obiectiv, prin compararea gradului de îndeplinire a obiectivelor individuale şi a criteriilor de performanţă profesională stabilite pentru perioada respectivă cu rezultatele obţinute în mod efectiv. În acest scop se vor analiza nivelul/gradul de îndeplinire a acestor obiective, precum şi responsabilităţile profesionale în strânsă legătură cu potenţialul profesional şi conduita interpersonală manifestate de persoanele evaluate, avându-se în vedere specificul muncii, funcţia ocupată şi aportul concret al acestora la îndeplinirea atribuţiilor specifice.
Art. 118
(1)Activitatea de evaluare a activităţii profesionale a personalului prevăzut la art. 2 alin. (1) presupune următoarele etape:
a)observarea, după caz, de către evaluator a unor activităţi cu caracter public desfăşurate de persoana evaluată;
b)analiza, de către evaluator, a unor documente ce conţin rezultate ale activităţii profesionale desfăşurate de către persoana evaluată;
c)autoanaliza şi autoaprecierea;
d)acordarea calificativului de către evaluator.
(2)Evaluarea activităţii profesionale a personalului prevăzut la art. 2 alin. (1) care ocupă funcţii de conducere va avea în vedere şi modul de îndeplinire a atribuţiilor manageriale specifice funcţiei de conducere ocupate.
(3)Evaluarea activităţii profesionale a personalului prevăzut la art. 2 alin. (1) se face o dată la 3 ani.
(4)Sunt exceptate de la evaluarea prevăzută la alin. (1) persoanele al căror raport de muncă este suspendat, în condiţiile legii, caz în care evaluarea se face la expirarea unei perioade cuprinse între 6 şi 12 luni de la reluarea activităţii.
(5)În mod excepţional, evaluarea activităţii profesionale se face şi în cursul perioadei evaluate, atunci când pe parcursul perioadei evaluate raportul de muncă al persoanei evaluate încetează sau se modifică în condiţiile legii. În acest caz, persoana respectivă va fi evaluată pentru perioada de până la încetarea sau modificarea raportului de muncă.
(6)Evaluarea activităţii profesionale a personalului prevăzut la art. 2 alin. (1), delegat sau detaşat la alte instituţii, se face de instituţia la care acesta funcţionează, în raport cu specificul activităţii desfăşurate.
Art. 119
În vederea realizării unei evaluări unitare, modalitatea concretă de apreciere a criteriilor de evaluare, domeniile din care se culeg datele şi informaţiile necesare evaluării personalului prevăzut la art. 2 alin. (1), activitatea de autoevaluare şi autoapreciere, precum şi desfăşurarea interviului vor fi detaliate în cuprinsul Regulamentului de evaluare a grefierilor şi a altor categorii de personal care ocupă funcţii de specialitate în cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, aprobat prin hotărâre a Secţiei corespunzătoare a Consiliului Superior al Magistraturii.
Art. 120
(1)Evaluarea activităţii profesionale a personalului prevăzut la art. 2 alin. (1) presupune analiza şi notarea criteriilor de evaluare a performanţelor profesionale.
(2)Criteriile de evaluare a performanţelor profesionale sunt structurate în funcţie de specificul activităţii fiecăreia dintre funcţiile prevăzute la art. 2 alin. (1), astfel încât să stimuleze dezvoltarea profesională a acestora, concomitent cu diferenţierea performanţelor profesionale ale persoanelor evaluate.
Art. 121
Prima evaluare a performanţelor profesionale a personalului prevăzut la art. 2 alin. (1) se face la un an de la numirea în funcţie a persoanei evaluate.
Art. 122
Evaluarea performanţelor profesionale ale personalului prevăzut la art. 2 alin. (1) poate fi realizată şi în altă perioadă calendaristică, la cererea persoanei evaluate, în măsura în care aceasta este necesară pentru promovarea în funcţii de execuţie ori numirea în funcţii de conducere, însă numai după împlinirea intervalului prevăzut la art. 118 alin. (3), respectiv la art. 121.
Art. 123
Criteriile generale de evaluare a performanţelor profesionale ale grefierilor judiciari, ale grefierilor de şedinţă, ale grefierilor principali, ale grefierilor, ale specialiştilor criminalişti, ale tehnicienilor criminalişti, ale agenţilor procedurali şi ale şoferilor sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 124
Fişele de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale personalului prevăzut la art. 2 alin. (1) sunt stabilite în anexele nr. 2, 3, 5 şi 6.
Art. 125
Criteriile generale de evaluare a activităţii profesionale a specialiştilor IT sunt prevăzute în anexa nr. 4.
Art. 126
Procesul de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale personalului prevăzut la art. 2 alin. (1) are ca elemente de referinţă:
a)fişa postului, ca element de raportare la cerinţele, activităţile şi responsabilităţile corespunzătoare postului;
b)obiectivele profesionale individuale stabilite pentru perioada evaluată;
c)criteriile de evaluare a performanţelor profesionale individuale.
Art. 127
În raport cu funcţia deţinută de personalul prevăzut la art. 2 alin. (1), competenţa de evaluator, potrivit art. 118 alin. (1) lit. a), revine:
a)pentru prim-grefier, grefier-şef, grefier-şef cabinet şi grefier-şef direcţie, evaluator este, după caz, preşedintele instanţei, procurorul general, prim-procurorul sau procurorul-şef direcţie ori judecătorul/procurorul din conducerea instanţei/parchetului căreia/căruia i s-a delegat activitatea de evaluare a personalului. Evaluarea activităţii profesionale a prim-grefierului, a grefierului-şef, a grefierului-şef direcţie şi a grefierului şef-cabinet nu este supusă contrasemnării;
b)pentru grefierul-şef secţie, evaluator este, după caz, prim-grefierul sau grefierul-şef direcţie, iar contrasemnatar este, după caz, preşedintele instanţei, procurorul general, prim-procurorul sau procurorul-şef direcţie;
c)pentru grefierul-şef serviciu, evaluator este, după caz, procurorul şef-serviciu, grefierul-şef sau grefierul-şef secţie, iar contrasemnatar este, după caz, procurorul general, procurorul-şef direcţie, procurorul-şef secţie sau procurorul din conducerea parchetului căruia i s-a delegat activitatea de evaluare a personalului;
d)pentru grefierul judiciar, evaluator este preşedintele instanţei în cadrul căreia acesta îşi desfăşoară activitatea sau judecătorul din conducerea instanţei căruia i s-a delegat activitatea de evaluare a personalului; evaluarea activităţii profesionale a grefierului judiciar nu este supusă contrasemnării;
e)pentru grefierul de şedinţă, evaluator este, după caz, grefierul-şef sau grefierul-şef secţie, iar contrasemnatar este, după caz, preşedintele de secţie sau judecătorul din conducerea instanţei căruia i s-a delegat activitatea de evaluare a personalului;
f)pentru grefierul principal, evaluator este, după caz, grefierul-şef, grefierul şef-secţie, grefierul-şef serviciu sau grefierul-şef cabinet, iar contrasemnatar este, după caz, procurorul-şef secţie, procurorul-şef serviciu sau procurorul din conducerea parchetului căruia i s-a delegat activitatea de evaluare a personalului;
g)pentru grefieri, agenţi procedurali şi şoferi, evaluator este, după caz, prim-grefierul, grefierul-şef, grefierul-şef direcţie, grefierul-şef secţie sau grefierul-şef serviciu, iar contrasemnatar este, după caz, preşedintele secţiei, procurorul-şef secţie, procurorul-şef serviciu sau judecătorul/procurorul din conducerea instanţei/parchetului căruia i s-a delegat activitatea de evaluare a personalului.
Art. 128
(1)Fişa de evaluare a activităţii profesionale a specialiştilor IT se semnează de conducătorul instanţei sau al parchetului şi de conducătorul compartimentului de specialitate informatică din cadrul Ministerului Justiţiei sau, după caz, al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţiei, al Direcţiei Naţionale Anticorupţie sau al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism.
(2)În cazul specialiştilor IT, criteriile de natură administrativă sunt evaluate de către conducătorul instanţei sau al parchetului în cadrul căruia acesta funcţionează.
(3)În cazul specialiştilor IT cu funcţii de execuţie, criteriile de natură profesională sunt evaluate de conducătorul compartimentului din care face parte, iar pentru specialiştii IT cu funcţii de conducere, criteriile de natură profesională vor fi evaluate de conducătorul compartimentului de specialitate informatică din cadrul Ministerului Justiţiei, al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţiei, al Direcţiei Naţionale Anticorupţie sau al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, după caz.
Art. 129
Evaluarea activităţii profesionale a specialiştilor şi a tehnicienilor criminalişti se realizează de către conducătorul parchetului în cadrul căruia îşi desfăşoară activitatea.
Art. 130
(1)În cursul perioadei supuse evaluării, evaluatorul, dacă apreciază necesar pentru înlăturarea unor deficienţe constatate în activitatea desfăşurată, poate formula recomandări persoanei evaluate, în vederea îmbunătăţirii activităţii, întocmind în acest sens un referat.
(2)Referatul prevăzut la alin. (1) se aduce la cunoştinţă, sub semnătură, persoanei evaluate care poate formula observaţii cu privire la aspectele constatate.
Art. 131
(1)Activitatea de evaluare, pentru perioada de 3 ani, a personalului prevăzut la art. 2 alin. (1) se desfăşoară în perioada 1 ianuarie-15 martie, după cum urmează:
a)completarea fişei de evaluare de către evaluator;
b)desfăşurarea interviului;
c)stabilirea obiectivelor individuale pentru anul următor;
d)înaintarea fişelor de evaluare contrasemnatarului;
e)contrasemnarea fişelor de evaluare;
f)aducerea la cunoştinţă a fişei de evaluare către persoana evaluată;
g)depunerea contestaţiilor;
h)soluţionarea contestaţiilor.
(2)Termenele în care se vor desfăşura etapele prevăzute la alin. (1) vor fi stabilite în condiţiile regulamentului prevăzut la art. 119.
Art. 132
(1)În completarea fişei de evaluare, evaluatorul va proceda la notarea obiectivelor şi a criteriilor de performanţă profesională, prin acordarea pentru fiecare obiectiv şi criteriu a unei note de la 1 la 5, nota exprimând aprecierea gradului de îndeplinire.
(2)Semnificaţia notelor prevăzute la alin. (1) este următoarea: nota 1 - nivel minim şi nota 5 - nivel maxim.
(3)Pentru a obţine nota finală a evaluatorului se face media aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obţinute ca urmare a aprecierii obiectivelor şi a criteriilor de performanţă profesională, rezultate din media aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate pentru fiecare indicator sau criteriu, după caz.
(4)În urma notării se poate acorda unul dintre următoarele calificative: "foarte bine", "bine", "satisfăcător" şi "nesatisfăcător".
(5)În situaţia în care personalul prevăzut la art. 2 este evaluat atât pentru funcţia de execuţie, cât şi pentru funcţia de conducere, se acordă un singur calificativ.
(6)Calificativul final al evaluării se stabileşte pe baza notei finale, după cum urmează:
a)între 4,01 şi 5,00 - calificativul "Foarte bine";
b)între 3,01 şi 4,00 - calificativul "Bine";
c)între 2,01 şi 3,00 - calificativul "Satisfăcător";
d)între 1,00 şi 2,00 - calificativul "Nesatisfăcător".
Art. 133
(1)Interviul, ca etapă a procesului de evaluare, reprezintă un schimb de informaţii care are loc între evaluator şi persoana evaluată, în cadrul căruia:
a)se aduc la cunoştinţa persoanei evaluate notările evaluatorului cuprinse în fişa de evaluare;
b)se semnează şi se datează fişa de evaluare de către evaluator şi de către persoana evaluată.
(2)În cazul în care între persoana evaluată şi evaluator există diferenţe de opinie asupra evaluării, evaluatorul poate modifica fişa de evaluare dacă se ajunge la un punct de vedere comun.
Art. 134
(1)În cadrul interviului, pentru o evaluare cât mai corectă a gradului de îndeplinire a obiectivelor individuale, evaluatorul, împreună cu persoana evaluată, poate să analizeze documentele relevante întocmite la nivelul instanţei sau al parchetului unde persoana evaluată îşi desfăşoară activitatea, în legătură cu aceste obiective.
(2)Evaluatorul şi persoana evaluată pot solicita şi folosi documente care conţin informaţii cu privire la activitatea supusă evaluării, cu respectarea cadrului legal privind accesul la informaţii clasificate. În etapa interviului aceştia se pot folosi de propriile constatări scrise întocmite cu privire la activitatea evaluată. Persoanele evaluate pot să întocmească o analiză a propriei activităţi în scopul prezentării ei în timpul discuţiilor purtate cu evaluatorul.
Art. 135
(1)În procesul de evaluare, contrasemnatarul este responsabil de corectitudinea şi realismul calificativelor acordate persoanelor evaluate. El monitorizează întregul proces, are un rol activ şi ia măsuri astfel încât:
a)obiectivele individuale stabilite de evaluator să respecte cerinţa de a fi specifice, măsurabile/cuantificabile, realizabile, relevante şi prevăzute cu termene de realizare;
b)evaluatorii să îşi înţeleagă rolul şi să cunoască legislaţia aferentă procesului de evaluare.
(2)Dacă este cazul, contrasemnatarul se poate consulta cu evaluatorii anterior demarării evaluării finale, respectiv evaluării parţiale, pentru realizarea unui schimb de opinii cu privire la procesul de evaluare şi cunoaşterea nivelului de performanţă atins de personalul din subordine.
Art. 136
(1)După contrasemnare, fişa de evaluare se aduce la cunoştinţa persoanei evaluate de către evaluator.
(2)În cazul în care persoana evaluată refuză să semneze de luare la cunoştinţă, dovada comunicării rezultatului evaluării activităţii profesionale se face prin proces-verbal constatator semnat de evaluator.
Art. 137
(1)În situaţia în care persoana evaluată este nemulţumită de calificativul acordat, are dreptul de a contesta rezultatul evaluării performanţelor profesionale, menţionând explicit şi motivat criteriile de evaluare a performanţelor profesionale ale căror punctaje acordate le consideră necorespunzătoare realităţii.
(2)Termenul de depunere a contestaţiei este de 10 zile de la data aducerii la cunoştinţă a fişei de evaluare.
(3)Opţiunea de a face contestaţie se consemnează în fişa de evaluare, iar contestaţia scrisă se depune în termenul prevăzut la alin. (2) la instanţa sau parchetul unde îşi desfăşoară activitatea persoana evaluată.
Art. 138
(1)Contestaţia se soluţionează, în termen de 10 zile de la data expirării termenului de depunere a contestaţiei, de către o comisie de soluţionare a contestaţiilor formată din 3 membri, constituită în acest scop de conducătorul instanţei sau parchetului superioare/superior celei/celui în cadrul căreia/căruia îşi desfăşoară activitatea persoana evaluată. Din comisia de soluţionare a contestaţiilor va face parte şi un membru care are una din funcţiile prevăzute la art. 2 alin. (1). Persoanele care au făcut parte din comisia de evaluare nu pot participa la soluţionarea contestaţiei.
(2)Comisia de soluţionare a contestaţiilor poate solicita evaluatorului şi/sau contrasemnatarului, precum şi altor persoane, după caz, informaţii scrise privind activitatea persoanei evaluate.
(3)Contestaţia se soluţionează cu citarea obligatorie a persoanei evaluate. Audierea persoanei evaluate prezente este obligatorie. Neprezentarea persoanei evaluate legal citate nu împiedică soluţionarea contestaţiei.
(4)În urma analizării documentaţiei, comisia de soluţionare a contestaţiilor adoptă una dintre următoarele hotărâri:
a)respinge contestaţia ca neîntemeiată, tardivă sau inadmisibilă;
b)admite contestaţia.
(5)În cazul admiterii contestaţiei, comisia de soluţionare a contestaţiilor:
a)modifică fişa de evaluare, acordând un alt calificativ;
b)desfiinţează fişa de evaluare şi dispune refacerea evaluării, atunci când constată încălcări ale procedurii de evaluare de natură să influenţeze calificativul acordat;
c)desfiinţează fişa de evaluare, atunci când evaluarea a fost efectuată înainte de perioada de evaluare.
(6)Ca urmare a soluţiei adoptate nu se poate crea o situaţie mai grea pentru cel care a formulat contestaţia.
(7)În situaţiile prevăzute la alin. (5) lit. b) şi c), comisia de soluţionare a contestaţiilor stabileşte termenul şi, după caz, limitele în care se va reface evaluarea.
Art. 139
(1)Specialiştii IT depun contestaţia la compartimentul de specialitate informatică din cadrul Ministerului Justiţiei, al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, al Direcţiei Naţionale Anticorupţie sau al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, după caz.
(2)Contestaţia se soluţionează de către o comisie constituită în acest scop prin ordin comun al ministrului justiţiei, al preşedintelui Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, al procurorului-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie sau cel al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, după caz.
(3)Prevederile art. 138 se aplică în mod corespunzător.
Art. 140
Personalul nemulţumit de modul de soluţionare a contestaţiei se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.
Art. 141
(1)Grefierii judiciari, grefierii de şedinţă şi grefierii principali care primesc calificativul "nesatisfăcător" sunt obligaţi să urmeze pentru o perioada de două luni cursuri speciale organizate de Şcoala Naţională de Grefieri.
(2)Grefierii care primesc calificativul "nesatisfăcător" sunt obligaţi să urmeze cursuri speciale organizate de instanţa sau parchetul în cadrul căreia/căruia îşi desfăşoară activitatea, cu sprijinul Şcolii Naţionale de Grefieri.
(3)Personalul prevăzut la alin. (1) şi (2) care primeşte calificativul "satisfăcător" în urma a două evaluări consecutive este obligat să urmeze pentru o perioadă de o lună cursuri speciale organizate de Şcoala Naţională de Grefieri sau, după caz, cu sprijinul Şcolii Naţionale de Grefieri.
(4)Cursurile prevăzute la alin. (1) şi (2) se încheie prin susţinerea unui examen, organizat de Şcoala Naţională de Grefieri sau, după caz, cu sprijinul Şcolii Naţionale de Grefieri.
(5)Personalul prevăzut la alin. (1) şi (2) care primeşte în urma a două evaluări consecutive calificativul "nesatisfăcător" sau care nu a promovat examenul prevăzut la alin. (4) este eliberat din funcţie pentru incapacitate profesională de către persoanele care, potrivit art. 60, au competenţa de numire.
(6)Tematica, bibliografia şi metodologia de desfăşurare a examenului prevăzut la alin. (4) se aprobă prin hotărâre a Secţiei pentru judecători, respectiv Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea Şcolii Naţionale de Grefieri.
(7)Absenţa nejustificată de la examenul prevăzut la alin. (4) echivalează cu nepromovarea examenului.
(8)Persoana care din motive temeinice nu poate participa la examenul prevăzut la alin. (4) va susţine examenul în termen de maximum o lună de la încetarea cauzei care a determinat neprezentarea. Aceasta are obligaţia de a înştiinţa conducerea Şcolii Naţionale de Grefieri despre motivul neprezentării la examen, precum şi despre data încetării acestuia, prezentând dovada celor invocate.
Art. 142
(1)Specialiştii IT care primesc calificativul "nesatisfăcător" sunt obligaţi să urmeze pentru o perioadă de două luni cursuri speciale organizate de compartimentul de specialitate din cadrul Ministerului Justiţiei, al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, al Direcţiei Naţionale Anticorupţie sau al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, după caz.
(2)Specialiştii IT care primesc calificativul "satisfăcător" în urma a două evaluări consecutive sunt obligaţi să urmeze, pentru o perioadă de o lună, cursuri speciale organizate de compartimentul de specialitate informatică din instituţiile menţionate la alin. (1).
(3)Cursurile prevăzute la alin. (1) şi (2) se încheie prin susţinerea unui examen, organizat de compartimentul de specialitate din cadrul instituţiilor menţionate la alin. (1).
(4)Prevederile art. 141 alin. (5), (7) şi (8) se aplică în mod corespunzător.
(5)Tematica, bibliografia şi metodologia de desfăşurare a examenului prevăzut la alin. (3) se aprobă prin ordin al conducătorilor instituţiilor prevăzute la alin. (1), după caz, la propunerea compartimentelor de specialitate informatică.
Art. 143
(1)Specialiştii şi tehnicienii criminalişti care primesc calificativul "nesatisfăcător" sunt obligaţi să urmeze, pentru o perioadă de două luni, cursuri special organizate de parchetul în cadrul căruia îşi desfăşoară activitatea.
(2)Specialiştii şi tehnicienii criminalişti care primesc calificativul "satisfăcător" în urma a două evaluări consecutive sunt obligaţi să urmeze, pentru o perioadă de o lună, cursuri speciale organizate de parchetul în cadrul căruia îşi desfăşoară activitatea.
(3)Cursurile prevăzute la alin. (1) şi (2) se încheie prin susţinerea unui examen, organizat de parchetul în cadrul căruia îşi desfăşoară activitatea.
(4)Prevederile art. 141 alin. (5), (7) şi (8) se aplică în mod corespunzător.
(5)Tematica, bibliografia şi metodologia de desfăşurare a examenului prevăzut la alin. (3) se aprobă prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Art. 144
(1)Personalul prevăzut la art. 2 alin. (1) este supus la fiecare 5 ani unei evaluări/reevaluări psihologice.
(2)Procedura de evaluare/reevaluare psihologică, inclusiv plata membrilor comisiilor şi desfăşurarea programului de consiliere psihologică se stabilesc prin hotărâre a Secţiei corespunzătoare a Consiliului Superior al Magistraturii.