Capitolul iii - Procedura şi criteriile de selecţionare şi repartizare la muncă - Instructiuni din 2017 privind organizarea muncii persoanelor private de libertate
M.Of. 904 bis
În vigoare Versiune de la: 20 August 2025
CAPITOLUL III:Procedura şi criteriile de selecţionare şi repartizare la muncă
SECŢIUNEA 1:Procedura şi criteriile generale
SUBSECŢIUNEA 0:_
Art. 14
(1)Administraţia locului de deţinere întreprinde demersurile necesare pentru identificarea posibilităţilor de a asigura folosirea la muncă a unui număr cât mai mare de deţinuţi.
(2)În raport cu tipul regimului de executare, deţinuţilor li se poate cere să muncească.
(3)Deţinuţii pot fi folosiţi la activităţi lucrative, în regimurile de prestare a muncii prevăzute la art. 83 alin. (1) lit. a)-e) din Lege, în spaţii din interiorul sau exteriorul penitenciarului.
(4)Munca prestată de deţinuţi urmăreşte menţinerea şi creşterea capacităţii acestora de a-şi câştiga existenţa după liberare şi realizarea unor venituri, care se pot folosi la îmbunătăţirea condiţiilor de detenţie prevăzute în cap. IV din Lege şi pentru susţinerea acţiunilor de reintegrare socială a persoanelor condamnate.
(5)Selecţionarea la muncă a deţinuţilor se face în funcţie de regimul de executare, cu aprobarea directorului locului de deţinere, la propunerea unei comisii formate din reprezentanţii sectorului reintegrare socială, regim penitenciar, medical, evidenţă şi organizarea muncii, sub coordonarea directorului adjunct pentru siguranţa deţinerii şi regim penitenciar, în calitate de preşedinte. Comisia poate fi completată cu personal de specialitate, în vederea verificării deprinderilor profesionale sau abilităţilor practice ale deţinuţilor.
(6)Comisia îşi desfăşoară activitatea, de regulă, săptămânal. Secretariatul comisiei va fi asigurat de persoana desemnată de directorul locului de deţinere, din cadrul structurii de organizare a muncii.
(7)Procedura privind selecţionarea la activităţi lucrative a persoanelor private de libertate este următoarea:
a)identificarea locurilor de muncă disponibile;
b)afişarea în format fizic, electronic sau prin intermediul InfoChioşc din cadrul secţiilor de deţinere a locurilor disponibile de muncă, cu prezentarea activităţii prestate, precum şi a beneficiilor obţinute;
c)comisia este convocată în baza nevoilor identificate, a solicitărilor motivate înaintate de către persoanele coordonatoare ale sectorului de activitate şi a cererilor formulate de persoanele private de libertate;
d)identificarea persoanelor private de libertate apte pentru a presta activităţi lucrative şi care nu sunt repartizate sau nu au refuzat participarea la activităţi lucrative;
e)în cazul cererilor formulate de persoanele private de libertate, acestea sunt analizate după aprobarea de către directorul adjunct siguranţa deţinerii şi regim penitenciar, cu avizul personalului din cadrul structurii medicale, reintegrării sociale şi secretarului comisiei de disciplină;
f)analizarea persoanelor private de libertate în cadrul comisiei de selecţionare la muncă;
g)constituirea unei rezerve de persoane private de libertate eligibile pentru a presta muncă.
(8)La selecţionarea persoanelor private de liberate la muncă, în situaţiile prevăzute la art. 83 alin. (1) lit. a)-f) din Lege, comisia are în vedere următoarele criterii:
a)calificarea;
b)deprinderile şi aptitudinile fiecăruia;
c)vârsta;
d)starea de sănătate;
e)asigurarea măsurilor de siguranţă specifice fiecărui regim de executare;
f)programele destinate sprijinirii formării profesionale a acestora;
g)interdicţiile ce decurg din hotărârea de condamnare;
h)situaţia disciplinară, atitudinea manifestată în relaţionarea cu personalul angajat şi alţi deţinuţi, precum şi interesul faţă de activităţile de reintegrare socială şi muncă;
i)cauzele aflate pe rolul instanţelor de judecată care pot influenţa comportamentul persoanei private de libertate;
j)timpul avut la dispoziţie pentru cunoaşterea suficientă a persoanei private de libertate;
k)alte aspecte relevante.
(9)Fiecare membru analizează situaţia persoanelor private de libertate şi formulează o propunere motivată. Hotărârea comisiei se menţionează în procesul-verbal de selecţionare la muncă.
(10)Deţinuţii selecţionaţi la muncă semnează un angajament care cuprinde drepturile, obligaţiile şi interdicţiile prevăzute de Lege în perioada desfăşurării activităţilor lucrative şi care se păstrează la dosarul individual.
(11)Angajamentul prevăzut la alin. (10) cuprinde şi referiri cu privire la posibilitatea încheierii unui contract de asigurare privind contribuţia la bugetul asigurărilor sociale de stat, potrivit dispoziţiilor art. 87 alin. (2) din Lege.
(12)Participarea deţinuţilor la activităţi lucrative într-un anumit regim de prestare a muncii nu exclude repartizarea acestora şi la alte activităţi, în interiorul sau în exteriorul penitenciarului, cu condiţia respectării programului de lucru şi a dispoziţiilor legale privind durata muncii prestate.
(13)Încredinţarea responsabilităţilor persoanei private de libertate se va face gradual.
(14)În măsura posibilităţilor, a cerinţelor de disciplină din locurile de deţinere şi în limite rezonabile, deţinuţii pot opta pentru un anumit loc de muncă sau pot solicita schimbarea acestuia dacă posedă calificarea sau deprinderile necesare noului loc de muncă.
(15)Prestarea muncii se face individual sau în grupuri organizate, în interiorul sau în exteriorul locului de deţinere.
(16)În situaţia refuzului de a munci, comisia prevăzută la alin. (5) întocmeşte un proces-verbal care se depune la dosarul individual, fiind avut în vedere la evaluarea conduitei deţinutului şi a eforturilor depuse în cadrul muncii prestate.
(17)Procesul-verbal prevăzut la alin. (16) este avut în vedere la analiza efectuată în vederea schimbării regimului de executare de către comisia prevăzută de art. 32 din Lege, comisia prevăzută la art. 98 alin. (2) din Lege, precum şi în cadrul comisiei pentru liberare condiţionată.
(18)Pe parcursul cercetării disciplinare, deţinutul căruia i-a fost întocmit raport de incident poate fi suspendat temporar de la muncă în situaţiile în care continuarea activităţii la locul de muncă ar putea afecta starea de ordine şi disciplină ori siguranţa locului de deţinere.
(19)După încheierea cercetării disciplinare, deţinutul care a fost suspendat temporar de la muncă, în condiţiile alin. (18), este reanalizat în cadrul comisiei.
Art. 15 [textul din Art. 15 din capitolul III, sectiunea 1, subsectiunea 0 a fost abrogat la 20-aug-2025 de Art. I, punctul 7. din Ordinul 267/2025]
Art. 16
(1)Secretarul comisiei înscrie persoanele private de libertate în procesul-verbal de selecţionare la muncă întocmit conform anexei nr. 2, consemnând menţiunile făcute cu ocazia analizării de către membrii comisiei, respectiv «selecţionat» sau «neselecţionat» şi motivul neselecţionării, locul de muncă, precum şi opiniile divergente. În urma selecţionării persoanelor private de libertate la activităţi care presupun munca în sectoarele cu risc epidemiologic, prevăzute în anexa nr. 6, secretarul comisiei întocmeşte tabelul cu persoanele private de libertate selecţionate, în vederea efectuării investigaţiilor medicale specifice prin grija sectorului medical, din fonduri asigurate de la buget cu această destinaţie.
(2)Secretarul comisiei înscrie în procesul-verbal de selecţionare la muncă avizul responsabilului cu securitatea muncii, pozitiv sau negativ, cu privire la desfăşurarea activităţii într-un anumit loc de muncă şi, după caz, menţiunile personalului de specialitate pentru verificarea deprinderilor profesionale sau abilităţilor practice ale persoanelor private de libertate, prevederile alin. (1) aplicându-se în mod corespunzător. Avizul responsabilului cu securitatea muncii are caracter consultativ.
(3)Cu ocazia selecţionării, secretarul comisiei solicită persoanelor private de libertate selecţionate semnarea, în faţa comisiei, a angajamentului prevăzut în anexa nr. 3, care cuprinde drepturile, obligaţiile şi interdicţiile pe perioada desfăşurării activităţilor lucrative. Persoanelor private de libertate selecţionate la activităţi de voluntariat sau calamitate li se solicită semnarea, în faţa comisiei, a angajamentului prevăzut în anexa nr. 3a sau 3b, după caz.
(4)În situaţia refuzului de muncă, secretarul comisiei completează procesul-verbal prevăzut de art. 174 alin. (8) din Regulament, conform anexei nr. 19. Procesul-verbal de refuz de muncă se înregistrează în aplicaţia informatizată de evidenţă şi se depune la dosarul individual al persoanei private de libertate.
(1)Secretarul comisiei înscrie persoanele private de libertate în procesul-verbal de selecţionare la muncă întocmit conform anexei nr. 2, consemnând menţiunile făcute cu ocazia analizării de către membrii comisiei, respectiv «selecţionat» sau «neselecţionat» şi motivul neselecţionării, locul de muncă, precum şi opiniile divergente. În urma selecţionării persoanelor private de libertate la activităţi care presupun munca în sectoarele cu risc epidemiologic, prevăzute în anexa nr. 6, secretarul comisiei întocmeşte tabelul cu persoanele private de libertate selecţionate, în vederea efectuării investigaţiilor medicale specifice prin grija sectorului medical, din fonduri asigurate de la buget cu această destinaţie.
(2)Secretarul comisiei înscrie în procesul-verbal de selecţionare la muncă avizul responsabilului cu securitatea muncii, pozitiv sau negativ, cu privire la desfăşurarea activităţii într-un anumit loc de muncă şi, după caz, menţiunile personalului de specialitate pentru verificarea deprinderilor profesionale sau abilităţilor practice ale persoanelor private de libertate, prevederile alin. (1) aplicându-se în mod corespunzător. Avizul responsabilului cu securitatea muncii are caracter consultativ.
(3)Cu ocazia selecţionării, secretarul comisiei solicită persoanelor private de libertate selecţionate semnarea, în faţa comisiei, a angajamentului prevăzut în anexa nr. 3, care cuprinde drepturile, obligaţiile şi interdicţiile pe perioada desfăşurării activităţilor lucrative. Persoanelor private de libertate selecţionate la activităţi de voluntariat sau calamitate li se solicită semnarea, în faţa comisiei, a angajamentului prevăzut în anexa nr. 3a sau 3b, după caz.
(4)În situaţia refuzului de muncă, secretarul comisiei completează procesul-verbal prevăzut de art. 174 alin. (8) din Regulament, conform anexei nr. 19. Procesul-verbal de refuz de muncă se înregistrează în aplicaţia informatizată de evidenţă şi se depune la dosarul individual al persoanei private de libertate.(5)După încheierea şedinţei de lucru, secretarul comisiei înaintează spre aprobare directorului unităţii procesul-verbal de selecţionare la muncă, după care întocmeşte tabelele nominale cu persoanele private de libertate scoase la muncă.
(6)Analizând procesul-verbal de selecţionare, directorul unităţii poate să aprobe sau să respingă propunerile formulate.
Art. 17
(1)La solicitarea motivată a personalului locului de deţinere sau a persoanei private de libertate în cauză, directorul adjunct pentru siguranţa deţinerii şi regim penitenciar poate dispune suspendarea, cu caracter temporar, a folosirii la muncă a persoanei private de libertate, dacă există date sau informaţii potrivit cărora comportamentul acesteia ar afecta starea de ordine şi disciplină ori siguranţa locului de deţinere, dacă se constată că nu posedă deprinderile sau aptitudinile necesare locului de muncă, dacă nu manifestă interes pentru munca la care a fost repartizată.
(11)La sesizarea medicului unităţii, directorul adjunct pentru siguranţa deţinerii şi regim penitenciar poate dispune suspendarea, cu caracter temporar, a deţinuţilor care desfăşoară activităţi lucrative şi care prezintă afecţiuni medicale ce nu erau cunoscute la momentul analizării în cadrul comisiei de selecţionare şi repartizare la muncă şi care împiedică continuarea activităţii în bune condiţii la punctul de lucru la care au fost repartizaţi. Ulterior, aceştia vor fi analizaţi în cadrul comisiei de selecţionare şi repartizare la muncă, rezoluţia fiind retras muncă din motive medicale.
(2)Şeful secţiei de deţinere îl informează în scris pe directorul adjunct pentru siguranţa deţinerii şi regim penitenciar cu privire la persoanele private de libertate implicate în activităţi lucrative sau asimilate acestora cărora le-au fost întocmite rapoarte de incident sau cu privire la care există date sau informaţii care justifică reanalizarea oportunităţii menţinerii sau, după caz, a suspendării temporare de la muncă. Pe parcursul cercetării disciplinare, folosirea la muncă a persoanelor private de libertate pe numele cărora a fost întocmit raport de incident poate fi suspendată în situaţiile în care comportamentul acestora afectează starea de ordine şi disciplină ori siguranţa locului de deţinere.
(3)Suspendarea folosirii la muncă se dispune, prin rezoluţie, de către directorul adjunct pentru siguranţa deţinerii şi regim penitenciar şi produce efecte până la data discutării în prima comisie de selecţionare la muncă, conform anexei nr. 17. În cazul în care folosirea la muncă a persoanei private de libertate a fost suspendată ca urmare a întocmirii unui raport de incident, analiza în comisia de selecţionare la muncă în vederea menţinerii/întreruperii la/de la muncă/schimbării locului de muncă se va face după soluţionarea raportului de incident.
(4)Întreruperea folosirii la muncă, conform anexei nr. 18, sau schimbarea locului de muncă al persoanei private de libertate se aprobă de directorul locului de deţinere, la propunerea comisiei prevăzute la art. 174 alin. (1) din Regulament.
(5)Motivele refuzului persoanei private de libertate de a continua munca la punctul de lucru la care a fost repartizată, consemnate în procesul-verbal prevăzut la art. 16 alin. (4), precum şi ale întreruperii de la muncă vor fi avute în vedere de către comisia de selecţionare la muncă la o viitoare analiză a acesteia.Art. 18
(3)Preselecţionarea persoanelor private de libertate în vederea participării la muncă se poate realiza de către administraţia locului de deţinere de destinaţie în baza informaţiilor consemnate în aplicaţia informatică IMSWeb şi, după caz, a administraţiei curente. Preselecţionarea persoanelor private de libertate se face având în vedere criteriile stabilite la art. 14, precum şi cele specifice regimului de muncă ce va fi prestată.
(4)La propunerile de transfer se înaintează nota de solicitare întocmită de conducerea penitenciarului de destinaţie, în care se menţionează şi activitatea la care urmează a fi folosite persoanele private de libertate cu privire la care s-a propus transferul.
(6)Selecţionarea şi repartizarea la muncă a persoanelor private de libertate transferate se realizează de către comisia constituită în acest sens la nivelul unităţii de destinaţie, cu respectarea criteriilor de selecţionare specifice regimului de prestare a muncii, prevăzute de prezentele instrucţiuni.
(1)Transferarea persoanelor private de libertate în vederea folosirii la muncă se realizează cu aprobarea directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, la propunerea comisiei pentru individualizarea regimului de executare a pedepselor privative de libertate din penitenciarul din care sunt transferate.
(2)[textul din Art. 18, alin. (2) din capitolul III, sectiunea 1, subsectiunea 0 a fost abrogat la 11-ian-2022 de Art. I, punctul 23. din Decizia 1.106/2021]
(3)Preselecţionarea persoanelor private de libertate în vederea participării la muncă se poate realiza de către administraţia locului de deţinere de destinaţie în baza informaţiilor consemnate în aplicaţia informatică IMSWeb şi, după caz, a administraţiei curente. Preselecţionarea persoanelor private de libertate se face având în vedere criteriile stabilite la art. 14, precum şi cele specifice regimului de muncă ce va fi prestată.
(4)La propunerile de transfer se înaintează nota de solicitare întocmită de conducerea penitenciarului de destinaţie, în care se menţionează şi activitatea la care urmează a fi folosite persoanele private de libertate cu privire la care s-a propus transferul.(5)În cazul în care după formularea propunerilor de transfer au intervenit elemente noi, de natură a influenţa selecţionarea la muncă, conducerea penitenciarului de origine informează unitatea de destinaţie sau, după caz, Administraţia Naţională a Penitenciarelor pentru a dispune în consecinţă.
(6)Selecţionarea şi repartizarea la muncă a persoanelor private de libertate transferate se realizează de către comisia constituită în acest sens la nivelul unităţii de destinaţie, cu respectarea criteriilor de selecţionare specifice regimului de prestare a muncii, prevăzute de prezentele instrucţiuni.Art. 19
(2)Cu aprobarea directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, în cadrul penitenciarelor-spital, persoanele condamnate folosite la activităţi cu caracter gospodăresc sunt cazate în alte spaţii decât cele destinate internării persoanelor cu afecţiuni medicale. Prin excepţie, în situaţiile în care se impune alocarea unui deţinut de sprijin unei persoane private de libertate internate în penitenciarul-spital, acesta poate fi cazat în salonul respectiv, cu aprobarea directorului unităţii sanitare.
(1)Penitenciarele spital pot folosi la activităţi lucrative persoanele condamnate care execută pedeapsa privativă de libertate într-un singur regim de executare, după caz semideschis sau închis.
(2)Cu aprobarea directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, în cadrul penitenciarelor-spital, persoanele condamnate folosite la activităţi cu caracter gospodăresc sunt cazate în alte spaţii decât cele destinate internării persoanelor cu afecţiuni medicale. Prin excepţie, în situaţiile în care se impune alocarea unui deţinut de sprijin unei persoane private de libertate internate în penitenciarul-spital, acesta poate fi cazat în salonul respectiv, cu aprobarea directorului unităţii sanitare.(3)Ţinerea evidenţei muncii prestate şi acordarea drepturilor corespunzătoare sunt realizate de administraţia penitenciarului spital.
(4)Prevederile art. 18 din prezentele instrucţiuni se aplică în mod corespunzător.
Art. 20
(1)În cazul penitenciarelor-spital care nu pot caza persoane condamnate în vederea folosirii la muncă, penitenciarul aflat în proximitate asigură numărul necesar de persoane condamnate pentru desfăşurarea activităţilor gospodăreşti în cadrul penitenciarului-spital, la solicitarea scrisă a unităţii spitaliceşti.
(2)Selecţionarea şi repartizarea la muncă se realizează de comisia constituită la nivelul penitenciarului, unitate în custodia căreia rămân persoanele condamnate repartizate la muncă, având în vedere solicitarea penitenciarului-spital şi cu respectarea criteriilor de selecţionare specifice regimului de prestare a muncii, prevăzute de prezentele instrucţiuni.
(1)În cazul penitenciarelor-spital care nu pot caza persoane condamnate în vederea folosirii la muncă, penitenciarul aflat în proximitate asigură numărul necesar de persoane condamnate pentru desfăşurarea activităţilor gospodăreşti în cadrul penitenciarului-spital, la solicitarea scrisă a unităţii spitaliceşti.
(2)Selecţionarea şi repartizarea la muncă se realizează de comisia constituită la nivelul penitenciarului, unitate în custodia căreia rămân persoanele condamnate repartizate la muncă, având în vedere solicitarea penitenciarului-spital şi cu respectarea criteriilor de selecţionare specifice regimului de prestare a muncii, prevăzute de prezentele instrucţiuni.(3)Ţinerea evidenţei muncii prestate şi acordarea drepturilor corespunzătoare se asigură de penitenciar, pe baza tabelelor nominale de scoatere la muncă completate zilnic de persoanele desemnate de penitenciarul spital.
(4)Programul de lucru se stabileşte de comun acord între penitenciar şi penitenciarul-spital, având în vedere desfăşurarea corespunzătoare a activităţilor necesare bunei funcţionări a penitenciarului spital.
(5)Penitenciarul spital asigură, conform prevederilor legale, instructajul şi condiţiile de securitatea muncii, precum şi echipamentul individual de protecţie pentru persoanele condamnate, în funcţie de natura şi caracteristicile activităţii efective.
(6)Baremele prevăzute în anexa nr. 6 a prezentelor instrucţiuni pentru penitenciarele menţionate la alin. (1) se suplimentează corespunzător cu numărul de persoane condamnate necesar desfăşurării activităţilor gospodăreşti în penitenciarele spital.
(7)În acest caz, acordarea recompenselor pentru persoanele condamnate folosite la activităţi gospodăreşti în cadrul penitenciarelor spital se realizează de către comisia penitenciarului, cu avizul şefului secţiei unde acestea sunt cazate, la propunerea personalului penitenciarului spital care desfăşoară activităţi directe cu persoanele condamnate, după caz. Propunerea de recompensare se formulează ţinând cont de numărul creditelor comunicat de penitenciar şi se avizează de către directorul penitenciarului spital.
(8)Predarea - primirea persoanelor condamnate, asigurarea măsurilor de siguranţă pe durata efectuării activităţilor lucrative în penitenciarul spital, acordarea recompenselor persoanelor condamnate, asigurarea măsurilor preventive din punct de vedere epidemiologic, desfăşurarea activităţilor lucrative neprevăzute în afara orelor de program în penitenciarul spital, precum şi alte aspecte de interes comun se realizează în baza protocoalelor de colaborare încheiate între penitenciar şi penitenciarul spital.
Art. 21
(3)Activităţile educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială, structurate şi semistructurate, ce au ca obiect educaţia pentru muncă, se pot desfăşura în spaţiile destinate formării profesionale şi reintegrării sociale a persoanelor condamnate, prevăzute la art. 9 şi 10 din Regulament.
(4)Beneficiarii demersurilor de educaţie pentru muncă sunt selecţionaţi cu prioritate pentru activităţile lucrative derulate la nivelul unităţii, în spaţiile prevăzute la alin. (3).
(1)Participarea persoanelor private de libertate la cursuri de instruire şcolară sau de calificare şi recalificare profesională, nu exclude implicarea acestora în activităţi lucrative, indiferent de regimul de prestare a muncii.
(2)Persoanele private de libertate care participă atât la cursuri de şcolarizare sau formare profesională cât şi la activităţi lucrative, indiferent de natura acestora, beneficiază distinct de drepturile în zile considerate ca executate, în condiţiile Legii.
(3)Activităţile educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială, structurate şi semistructurate, ce au ca obiect educaţia pentru muncă, se pot desfăşura în spaţiile destinate formării profesionale şi reintegrării sociale a persoanelor condamnate, prevăzute la art. 9 şi 10 din Regulament.
(4)Beneficiarii demersurilor de educaţie pentru muncă sunt selecţionaţi cu prioritate pentru activităţile lucrative derulate la nivelul unităţii, în spaţiile prevăzute la alin. (3).Art. 22
(1)Selecţionarea şi repartizarea persoanelor private de libertate la muncă conform art. 83, alin. (1), lit. a) - f) din Lege se efectuează în raport de criteriile generale prevăzute la art. 14, alin. (1).
SECŢIUNEA 2:Selecţionarea persoanelor private de libertate la activităţi cu caracter gospodăresc necesare penitenciarului
Art. 23
Selecţionarea persoanelor private de libertate la activităţile cu caracter gospodăresc necesare penitenciarului, inclusiv pentru menţinerea stării de curăţenie şi igienă a camerelor de arest de la organele judiciare, este permisă cu respectarea baremelor prevăzute în anexa nr. 6, pe baza solicitării scrise prin care se motivează necesitatea.
Art. 231
Activităţile prevăzute în anexa nr. 6 se desfăşoară cu respectarea prevederilor Legii şi ale Regulamentului, coroborate cu dispoziţiile legale referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă pentru persoanele private de libertate.Art. 24
[textul din Art. 24 din capitolul III, sectiunea 2 a fost abrogat la 20-aug-2025 de Art. I, punctul 10. din Ordinul 267/2025]
Art. 25
(1)Solicitările de repartizare a persoanelor private de libertate la activităţi în interesul locului de deţinere, altele decât cele prevăzute în baremul stabilit prin anexa nr. 6, precum şi solicitările motivate de suplimentare a numărului persoanelor private de libertate prevăzute în barem pentru anumite activităţi se aprobă de către directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(2)Baremul de folosire menţionat în dreptul fiecărei activităţi priveşte numărul maxim de persoane private de libertate care vor fi folosite pentru efectivul sau activitatea respectivă şi se va reduce corespunzător în funcţie de gradul de mecanizare şi automatizare al procesului de producţie şi în condiţiile în care unitatea are personal încadrat pentru activitatea respectivă.
(3)Unităţile care au în administrare alte spaţii situate în exteriorul locului de deţinere vor prezenta spre aprobare Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor propuneri motivate privind necesarul de forţă de muncă pentru desfăşurarea de activităţi gospodăreşti în aceste spaţii.
(4)Directorul unităţii poate aproba desfăşurarea anumitor activităţi gospodăreşti cu program de lucru în schimburi, cu respectarea pentru fiecare schimb a baremului de folosire la muncă a persoanelor private de libertate.
Art. 26
(1)Activităţile cu caracter gospodăresc în interesul locului de deţinere şi regie proprie, desfăşurate de persoanele private de libertate, se organizează potrivit programului de lucru şi planificării acestora, întocmite de coordonatorul sectorului unde se desfăşoară activitatea. Documentele astfel întocmite vor fi avizate de către cei în drept şi aprobate de către directorul locului de deţinere, conform anexei nr. 16, după caz.
(11)În cursul lunii, atunci când se introduc noi persoane private de libertate în formaţiunea de lucru, coordonatorul sectorului unde se desfăşoară activitatea întocmeşte planificări distincte cu acestea, care constituie anexe la planificarea de bază.
(2)Persoanele private de libertate repartizate să desfăşoare activităţi cu caracter gospodăresc în interesul locului de deţinere, în interiorul locului de deţinere, sunt menţionate nominal de către agentul supraveghetor în registrul intrări-ieşiri constituit la nivelul secţiei.
(1)Activităţile cu caracter gospodăresc în interesul locului de deţinere şi regie proprie, desfăşurate de persoanele private de libertate, se organizează potrivit programului de lucru şi planificării acestora, întocmite de coordonatorul sectorului unde se desfăşoară activitatea. Documentele astfel întocmite vor fi avizate de către cei în drept şi aprobate de către directorul locului de deţinere, conform anexei nr. 16, după caz.
(11)În cursul lunii, atunci când se introduc noi persoane private de libertate în formaţiunea de lucru, coordonatorul sectorului unde se desfăşoară activitatea întocmeşte planificări distincte cu acestea, care constituie anexe la planificarea de bază.
(2)Persoanele private de libertate repartizate să desfăşoare activităţi cu caracter gospodăresc în interesul locului de deţinere, în interiorul locului de deţinere, sunt menţionate nominal de către agentul supraveghetor în registrul intrări-ieşiri constituit la nivelul secţiei.(3)Din menţiunile înscrise trebuie să reiasă orele efectiv lucrate de persoanele private de libertate, activitatea la care au fost folosite, şi, dacă este cazul, locurile unde s au deplasat, astfel încât la sfârşitul programului de lucru, să se poată efectua pontarea acestora, şefului secţiei de deţinere revenindu-i sarcina de a certifica alături de supraveghetor orele înscrise în tabelul nominal de scoatere la muncă.
Art. 27
(1)Repartizarea persoanelor private de libertate la activităţile gospodăreşti de menţinere a stării de curăţenie şi igienă pentru alte unităţi din sistemul administraţiei penitenciare, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 20 din prezenta decizie, se realizează cu aprobarea directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, la solicitarea motivată a unităţii în care persoanele private de libertate urmează a desfăşura activitatea şi cu acordul locului de deţinere în care se află respectivele persoane private de libertate.
(2)Selecţionarea şi repartizarea la muncă, evidenţa muncii şi acordarea drepturilor corespunzătoare muncii prestate în cazul persoanelor private de libertate repartizate la activităţile gospodăreşti de menţinere a stării de curăţenie şi igienă pentru alte unităţi din sistemul administraţiei penitenciare se realizează de către personalul locului de deţinere în care se află respectivele persoane private de libertate.
SECŢIUNEA 3:Selecţionarea persoanelor private de libertate la activităţi de planton pe timp de noapte la nivelul camerei de deţinere, de sprijinire şi însoţire a persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav ori în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale şi de întărire a supravegherii la punctele de lucru şi pe perimetrele locurilor de deţinere
SUBSECŢIUNEA 1:Paragraful 1 Dispoziţii comune
Art. 28
La selecţionarea persoanelor private de libertate la activităţi de planton pe timp de noapte la nivelul camerei de deţinere şi de sprijinire şi însoţire a persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale sunt avute în vedere criteriile şi interdicţiile prevăzute la art. 23, precum şi necesitatea respectării regimului de executare şi a criteriilor de separare.Art. 29
[textul din Art. 29 din capitolul III, sectiunea 3, subsectiunea 1 a fost abrogat la 20-aug-2025 de Art. I, punctul 12. din Ordinul 267/2025]
SUBSECŢIUNEA 2:Paragraful 2 Dispoziţii aplicabile serviciului de planton
Art. 30
Persoanele private de libertate selecţionate pentru efectuarea serviciului de planton îşi dau consimţământul scris şi semnează în acest sens angajamentul prevăzut în anexa nr. 4.
Art. 31
(1)Serviciul de planton se poate organiza în spaţiile de deţinere unde sunt cazate cel puţin patru persoane private de libertate, la solicitările prealabile primite din partea personalului medical, psihologilor sau şefilor de secţie.
(1)Serviciul de planton se poate organiza în spaţiile de deţinere unde sunt cazate cel puţin patru persoane private de libertate, la solicitările prealabile primite din partea personalului medical, psihologilor sau şefilor de secţie.(2)[textul din Art. 31, alin. (2) din capitolul III, sectiunea 3, subsectiunea 2 a fost abrogat la 20-aug-2025 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 267/2025]
Art. 32
(1)Serviciul de planton se execută numai pe timp de noapte, în două schimburi, organizate în intervalul orar 22.00-06.00, prin folosirea succesivă a unui număr de două persoane private de libertate. Participarea acestora la alte activităţi lucrative sau asimilate acestora, în interiorul sau exteriorul penitenciarului, este posibilă numai cu condiţia respectării programului de lucru şi a dispoziţiilor legale privind durata muncii prestate.
(2)Planificarea şi instruirea plantoanelor se efectuează de către şeful secţiei de deţinere sau de o altă persoană desemnată de directorul locului de deţinere, acolo unde nu este prevăzută această funcţie.
(3)Obligaţia verificării modului în care plantoanele îşi îndeplinesc atribuţiile şi a consemnării în documentele operative a aspectelor constatate îi revine supraveghetorului secţiei de deţinere. Carnetele posturilor sunt completate, în mod corespunzător, cu aceste îndatoriri specifice de către şefii secţiilor de deţinere.
(4)În situaţii deosebite, schimbarea plantonului planificat în serviciu se face numai cu aprobarea şefului de tură şi se consemnează în documentele operative.
(5)Ţinerea evidenţei timpului afectat desfăşurării activităţii de planton se face pe baza tabelului nominal de scoatere la muncă, completat zilnic de supraveghetorul din serviciul de noapte şi avizat de şeful secţiei de deţinere.
(6)Persoanele private de libertate faţă de care s-a declanşat procedura disciplinară nu pot fi planificate în serviciul de planton până la definitivarea procedurii disciplinare. După finalizarea procedurii disciplinare, şeful secţiei de deţinere formulează propuneri directorului locului de deţinere cu privire la oportunitatea menţinerii calităţii de planton a celui în cauză.
SUBSECŢIUNEA 3:Paragraful 3 Dispoziţii aplicabile activităţii de sprijinire şi însoţire a persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau care se află în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale
Art. 33
(11)Dispoziţiile aplicabile activităţii de sprijinire şi însoţire a persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante, care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau care se află în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale din prezentele instrucţiuni, se aplică în mod corespunzător tuturor unităţilor subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
(3)Unei persoane private de libertate cu afecţiuni invalidante care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau care se află în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale îi corespunde zilnic o persoană privată de libertate însoţitoare care, în funcţie de nevoile persoanei sprijinite, cu respectarea regimului de executare, va fi cazată în aceeaşi cameră şi va acorda sprijinul necesar pentru desfăşurarea activităţilor pentru care a fost instruită.
(1)Selecţionarea însoţitorilor se realizează de către comisia prevăzută la art. 174 alin. (1) din Regulament, care se întruneşte la sesizarea medicului unităţii, din oficiu sau la cererea persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau care se află în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale.
(11)Dispoziţiile aplicabile activităţii de sprijinire şi însoţire a persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante, care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau care se află în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale din prezentele instrucţiuni, se aplică în mod corespunzător tuturor unităţilor subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.(2)Persoanele private de libertate selecţionate îşi dau consimţământul scris şi semnează în acest sens angajamentul prevăzut în anexa nr. 5.
(3)Unei persoane private de libertate cu afecţiuni invalidante care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau care se află în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale îi corespunde zilnic o persoană privată de libertate însoţitoare care, în funcţie de nevoile persoanei sprijinite, cu respectarea regimului de executare, va fi cazată în aceeaşi cameră şi va acorda sprijinul necesar pentru desfăşurarea activităţilor pentru care a fost instruită.(4)[textul din Art. 33, alin. (4) din capitolul III, sectiunea 3, subsectiunea 3 a fost abrogat la 20-aug-2025 de Art. I, punctul 15. din Ordinul 267/2025]
(5)Instruirea însoţitorilor se efectuează de către personalul medical care va aduce la cunoştinţa şefului secţiei de deţinere sau persoanei desemnate de directorul locului de deţinere acolo unde nu este prevăzută această funcţie, sarcinile pe care le au însoţitorii.
(6)Supraveghetorul secţiei şi personalul medical verifică modul cum însoţitorii îşi îndeplinesc atribuţiile şi consemnează constatările în documentele operative.
Art. 34
(1)Ţinerea evidenţei timpului aferent activităţii de sprijinire şi însoţire a persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante, care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau care se află în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale, se face pe baza tabelului nominal de scoatere la muncă, completat zilnic de supraveghetorii de pe secţie şi avizat de şeful secţiei de deţinere.
(2)Timpul aferent însoţirii este organizat astfel încât să nu depăşească 40 de ore pe săptămână.
(1)Ţinerea evidenţei timpului aferent activităţii de sprijinire şi însoţire a persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante, care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau care se află în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale, se face pe baza tabelului nominal de scoatere la muncă, completat zilnic de supraveghetorii de pe secţie şi avizat de şeful secţiei de deţinere.
(2)Timpul aferent însoţirii este organizat astfel încât să nu depăşească 40 de ore pe săptămână.SECŢIUNEA 4:Dispoziţii aplicabile persoanelor condamnate folosite la activităţi de întărire a supravegherii la punctele de lucru şi pe perimetrele locurilor de deţinere
Art. 35
(1)Atunci când şeful serviciului siguranţa deţinerii identifică necesitatea folosirii persoanelor condamnate la activităţi de întărire a supravegherii la punctele de lucru şi pe perimetrele locurilor de deţinere, întocmeşte un referat în acest sens, iar la selecţionarea şi repartizarea acestora are în vedere criteriile generale prevăzute la art. 14, dispoziţiile art. 23 şi îndeplinirea următoarelor condiţii:
a)să fie clasificate în regim deschis;
b)să nu se fi sustras în orice mod de la executarea pedepselor sau măsurilor privative de libertate;
c)să menţină legătura cu membrii familiei;
d)să nu fie în curs de cercetare, urmărire penală sau judecată pentru săvârşirea altor infracţiuni.
(2)La selecţionarea persoanelor condamnate prevăzute la alin. (1) se au în vedere şi informaţiile de specialitate cuprinse în Dosarul de educaţie şi asistenţă psihosocială, precum şi alte informaţii din aplicaţia informatică de evidenţă a persoanelor private de libertate.
(3)Persoanele condamnate folosite la activităţi de întărire a supravegherii la punctele de lucru şi pe perimetrele locurilor de deţinere au doar atribuţii de alarmare a personalului locului de deţinere cu privire la producerea unor evenimente negative, sens în care nu li se stabilesc atribuţii care să presupună folosirea mijloacelor de imobilizare, urmărirea persoanelor private de libertate ori intervenţia în orice mod.
(4)În centrele de detenţie şi în centrele educative, pentru desfăşurarea activităţilor prevăzute la alin. (1) pot fi folosite numai persoane condamnate cu vârsta de peste 21 de ani, cu respectarea criteriilor de selecţionare prevăzute la alin. (1)-(3).SECŢIUNEA 5:Constituirea formaţiunilor de lucru
Art. 36
(3)Zilnic, şeful biroului/serviciului evidenţă şi organizarea muncii sau persoana desemnată de acesta înregistrează efectivele de persoane private de libertate scoase la muncă.
(1)Administraţia locului de deţinere pune la dispoziţia beneficiarilor forţa de muncă contractată, care poate fi organizată în formaţiuni de lucru.
(2)Persoanele private de libertate clasificate în regim deschis pot desfăşura individual activităţi lucrative nesupravegheate în exteriorul şi interiorul locului de deţinere.
(3)Zilnic, şeful biroului/serviciului evidenţă şi organizarea muncii sau persoana desemnată de acesta înregistrează efectivele de persoane private de libertate scoase la muncă.(4)Formaţiunile de lucru constituite îşi vor desfăşura activitatea sub directa coordonare a şefilor punctelor de lucru, cu excepţia situaţiei prevăzute la alin. (2).
Art. 37
Lucrătorul de organizarea muncii înregistrează în modulul specific de organizarea muncii din aplicaţia informatizată de evidenţă a persoanelor private de libertate, componenţa nominală a formaţiunii de lucru şi datele referitoare la persoanele private de libertate şi listează tabelele nominale cu cei repartizaţi la muncă.
Art. 38
(1)Schimbările sau completările în cadrul formaţiunilor de lucru se fac atunci când este necesar de către comisia prevăzută la art. 174 alin. (1) din Regulament, cu aprobarea directorului locului de deţinere şi se efectuează prin biroul sau serviciul evidenţă şi organizarea muncii.
(2)Analizarea persoanelor private de libertate în comisia de selecţionare la muncă nu este necesară în cazul reorganizării formaţiunilor de lucru prin trecerea acestora de la un punct de lucru la altul, dacă se prestează activităţi de aceeaşi natură şi în acelaşi regim de muncă, în condiţii similare celor anterioare reorganizării, în locaţii care prezintă aceleaşi caracteristici şi riscurile la locul de muncă nu s-au modificat.
(3)Analizarea în comisia de selecţionare la muncă se impune:
c)în cazul întreruperii folosirii la muncă a persoanei private de libertate sau al trecerii unei persoane private de libertate de la un punct de lucru la altul;
f)în cazul persoanelor private de libertate care au revenit din transfer temporar sau au absentat o perioadă mai mare din cadrul formaţiunii de lucru din motive medicale sau din alte cauze. În această situaţie, analiza se va face în prima şedinţă a comisiei de selecţionare şi repartizare la muncă, cu respectarea prevederilor art. 15 alin. (2).
a)în cazul schimbării naturii activităţii desfăşurate precum şi a caracteristicilor şi riscurilor locului de muncă;
b)în situaţia în care noua activitate implică o calificare specială;
c)în cazul întreruperii folosirii la muncă a persoanei private de libertate sau al trecerii unei persoane private de libertate de la un punct de lucru la altul;d)în situaţia modificării regimului de prestare a muncii;
e)în cazul în care criteriile de selecţionare care au stat la baza analizei iniţiale nu mai sunt aplicabile;
f)în cazul persoanelor private de libertate care au revenit din transfer temporar sau au absentat o perioadă mai mare din cadrul formaţiunii de lucru din motive medicale sau din alte cauze. În această situaţie, analiza se va face în prima şedinţă a comisiei de selecţionare şi repartizare la muncă, cu respectarea prevederilor art. 15 alin. (2).