Secţiunea 3 - Selecţionarea persoanelor private de libertate la activităţi de planton pe timp de noapte la nivelul camerei de deţinere, de sprijinire şi însoţire a persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav ori în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale şi de întărire a supravegherii la punctele de lucru şi pe perimetrele locurilor de deţinere - Instructiuni din 2017 privind organizarea muncii persoanelor private de libertate

M.Of. 904 bis

În vigoare
Versiune de la: 20 August 2025
SECŢIUNEA 3:Selecţionarea persoanelor private de libertate la activităţi de planton pe timp de noapte la nivelul camerei de deţinere, de sprijinire şi însoţire a persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav ori în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale şi de întărire a supravegherii la punctele de lucru şi pe perimetrele locurilor de deţinere
SUBSECŢIUNEA 1:Paragraful 1 Dispoziţii comune
Art. 28
La selecţionarea persoanelor private de libertate la activităţi de planton pe timp de noapte la nivelul camerei de deţinere şi de sprijinire şi însoţire a persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale sunt avute în vedere criteriile şi interdicţiile prevăzute la art. 23, precum şi necesitatea respectării regimului de executare şi a criteriilor de separare.

Art. 29
[textul din Art. 29 din capitolul III, sectiunea 3, subsectiunea 1 a fost abrogat la 20-aug-2025 de Art. I, punctul 12. din Ordinul 267/2025]
SUBSECŢIUNEA 2:Paragraful 2 Dispoziţii aplicabile serviciului de planton
Art. 30
Persoanele private de libertate selecţionate pentru efectuarea serviciului de planton îşi dau consimţământul scris şi semnează în acest sens angajamentul prevăzut în anexa nr. 4.
Art. 31
(1)Serviciul de planton se poate organiza în spaţiile de deţinere unde sunt cazate cel puţin patru persoane private de libertate, la solicitările prealabile primite din partea personalului medical, psihologilor sau şefilor de secţie.

(2)[textul din Art. 31, alin. (2) din capitolul III, sectiunea 3, subsectiunea 2 a fost abrogat la 20-aug-2025 de Art. I, punctul 14. din Ordinul 267/2025]
Art. 32
(1)Serviciul de planton se execută numai pe timp de noapte, în două schimburi, organizate în intervalul orar 22.00-06.00, prin folosirea succesivă a unui număr de două persoane private de libertate. Participarea acestora la alte activităţi lucrative sau asimilate acestora, în interiorul sau exteriorul penitenciarului, este posibilă numai cu condiţia respectării programului de lucru şi a dispoziţiilor legale privind durata muncii prestate.
(2)Planificarea şi instruirea plantoanelor se efectuează de către şeful secţiei de deţinere sau de o altă persoană desemnată de directorul locului de deţinere, acolo unde nu este prevăzută această funcţie.
(3)Obligaţia verificării modului în care plantoanele îşi îndeplinesc atribuţiile şi a consemnării în documentele operative a aspectelor constatate îi revine supraveghetorului secţiei de deţinere. Carnetele posturilor sunt completate, în mod corespunzător, cu aceste îndatoriri specifice de către şefii secţiilor de deţinere.
(4)În situaţii deosebite, schimbarea plantonului planificat în serviciu se face numai cu aprobarea şefului de tură şi se consemnează în documentele operative.
(5)Ţinerea evidenţei timpului afectat desfăşurării activităţii de planton se face pe baza tabelului nominal de scoatere la muncă, completat zilnic de supraveghetorul din serviciul de noapte şi avizat de şeful secţiei de deţinere.
(6)Persoanele private de libertate faţă de care s-a declanşat procedura disciplinară nu pot fi planificate în serviciul de planton până la definitivarea procedurii disciplinare. După finalizarea procedurii disciplinare, şeful secţiei de deţinere formulează propuneri directorului locului de deţinere cu privire la oportunitatea menţinerii calităţii de planton a celui în cauză.
SUBSECŢIUNEA 3:Paragraful 3 Dispoziţii aplicabile activităţii de sprijinire şi însoţire a persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau care se află în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale
Art. 33
(1)Selecţionarea însoţitorilor se realizează de către comisia prevăzută la art. 174 alin. (1) din Regulament, care se întruneşte la sesizarea medicului unităţii, din oficiu sau la cererea persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau care se află în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale.
(11)Dispoziţiile aplicabile activităţii de sprijinire şi însoţire a persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante, care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau care se află în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale din prezentele instrucţiuni, se aplică în mod corespunzător tuturor unităţilor subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.

(2)Persoanele private de libertate selecţionate îşi dau consimţământul scris şi semnează în acest sens angajamentul prevăzut în anexa nr. 5.
(3)Unei persoane private de libertate cu afecţiuni invalidante care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau care se află în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale îi corespunde zilnic o persoană privată de libertate însoţitoare care, în funcţie de nevoile persoanei sprijinite, cu respectarea regimului de executare, va fi cazată în aceeaşi cameră şi va acorda sprijinul necesar pentru desfăşurarea activităţilor pentru care a fost instruită.

(4)[textul din Art. 33, alin. (4) din capitolul III, sectiunea 3, subsectiunea 3 a fost abrogat la 20-aug-2025 de Art. I, punctul 15. din Ordinul 267/2025]
(5)Instruirea însoţitorilor se efectuează de către personalul medical care va aduce la cunoştinţa şefului secţiei de deţinere sau persoanei desemnate de directorul locului de deţinere acolo unde nu este prevăzută această funcţie, sarcinile pe care le au însoţitorii.
(6)Supraveghetorul secţiei şi personalul medical verifică modul cum însoţitorii îşi îndeplinesc atribuţiile şi consemnează constatările în documentele operative.
Art. 34
(1)Ţinerea evidenţei timpului aferent activităţii de sprijinire şi însoţire a persoanelor private de libertate cu afecţiuni invalidante, care se încadrează în gradul I de invaliditate sau în grad de handicap grav sau care se află în stare de neputinţă din cauza vârstei sau a altor afecţiuni medicale, se face pe baza tabelului nominal de scoatere la muncă, completat zilnic de supraveghetorii de pe secţie şi avizat de şeful secţiei de deţinere.

(2)Timpul aferent însoţirii este organizat astfel încât să nu depăşească 40 de ore pe săptămână.