Capitolul i - Modul de procedare în situaţia în care trenul oprit în linie curentă nu-şi mai poate continua mersul - Instructiuni din 2006 pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201

M.Of. 23 bis

În vigoare
Versiune de la: 21 August 2025
CAPITOLUL I:Modul de procedare în situaţia în care trenul oprit în linie curentă nu-şi mai poate continua mersul
Art. 145
(1)Când trenul oprit în linie curentă nu îşi mai poate continua mersul se admite darea înapoi a trenului în prima staţie, în următoarele condiţii:
a)dacă trenul este deservit de şef de tren, acesta trebuie să ia la cunoştinţă condiţiile de circulaţie înscrise în ultimul ordin de circulaţie înmânat mecanicului de locomotivă, după care, fără o înţelegere prealabilă cu IDM, poate dispune mecanicului, prin ordin de circulaţie, condiţiile de circulaţie pentru darea trenului înapoi, până la semnalul de intrare al staţiei, fără să îl depăşească cu vehiculul feroviar din capul trenului în sensul de împingere;
b)în cazul trenurilor fără şef de tren, înţelegerea privind darea înapoi a trenului, se face între mecanic şi IDM din staţia care a expediat trenul, prin radiotelefon.
(2)În cazul prevăzut la alin. (1) lit. b), mecanicul comunică IDM:
a)numărul trenului, numărul locomotivei, tipul locomotivei şi ora;
b)seria şi numărul foii de parcurs;
c)numele mecanicului, mecanicului ajutor respectiv fochistului;
d)poziţia kilometrică unde se află trenul.
(3)Primirea acceptului de a da trenul înapoi în staţie se notează de către mecanic în foaia de parcurs a locomotivei la rubrica "Menţiuni asupra trenului", înscriindu-se:
a)numele staţiei;
b)numărul dispoziţiei din registrul unic de căi libere, comenzi şi mişcare şi ora la care s-a primit comunicarea;
c)numele şi prenumele IDM de la care a primit comunicarea privind condiţiile de dare înapoi a trenului până la semnalul de intrare în staţie.
(4)În timpul împingerii trenului înapoi, agenţii care deservesc trenul sunt obligaţi să se amplaseze astfel încât:
a)să observe linia şi semnalele;
b)să dea semnale corespunzătoare şi să ia măsuri de oprire a trenului, inclusiv prin acţionarea semnalului de alarmă, în cazul în care observă obstacole sau la întâlnirea unui semnal care ordonă oprirea.
(5)Dacă trenul este deservit numai de doi agenţi, mecanicul ajutor, respectiv cel de-al doilea agent al trenului, se postează la urma trenului îndeplinind obligaţiile prevăzute la alin. (4).
(6)Viteza pentru darea înapoi a trenului nu poate depăşi valorile prevăzute în reglementările specifice în vigoare.
(7)La darea înapoi antrenului, mecanicul este obligat să dea semnale de atenţie repetate cu fluierul sau sirena locomotivei.
Art. 146
(1)Se interzice darea înapoi a trenului, din linie curentă, fără o înţelegere prealabilă cu IDM din staţia care 1-a expediat, în următoarele cazuri:
a)pe timp cu ceaţă, viscol şi alte împrejurări nefavorabile, când vizibilitatea semnalelor este redusă;
b)în cazul în care trenul a fost expediat din staţie pe timpul cât mijloacele de comunicaţie sunt întrerupte;
c)pe secţii de circulaţie cu BLA, cu excepţia trenurilor oprite fără să depăşească primul sector de bloc;
d)în cazul în care s-a cerut locomotivă sau alt mijloc de ajutor, până la sosirea acestora.
(2)Se interzice darea înapoi a trenului din linie curentă în cazul în care ultimul vagon din tren nu are semnal de alarmă, chiar dacă s-a luat legătura cu IDM.
Art. 147
(1)Trenul dat înapoi din linie curentă trebuie oprit la intrarea în staţie fără a depăşi semnalul de intrare.
(2)După oprirea trenului, mecanicul va lua legătura prin radiotelefon cu IDM în vederea înţelegerii privind intrarea în staţie confirmând faptul că a oprit fără a depăşi semnalul de intrare. Atât mecanicul trenului cât şi IDM vor nota şi vor înscrie datele necesare şi comunicările, similar modului prezentat la art. 145, alin. (2) şi (3).
(3)După stabilirea condiţiilor de intrare în staţie prin darea înapoi a trenului şi asigurarea parcursului, IDM va pune semnalul de intrare pe "liber". Dacă semnalul de intrare nu se poate pune pe "liber", nu funcţionează nici indicaţia de chemare a semnalului sau trenul trebuie să fie primit la o linie ocupată, IDM sau alt agent al staţiei, din ordinul IDM, înmânează mecanicului ordin de circulaţie în care se menţionează condiţiile de primire în staţie.
Art. 148
În cazul ruperii trenului şi rămânerii în linie curentă a părţii rupte, agentul/agenţii trenului are/au următoarele obligaţii:
a)să strângă toate frânele de mână existente în grupul de vagoane rămas în linie curentă;
b)să supravegheze grupul de vagoane rămas în linie curentă;
c)să se deplaseze spre trenul care se apropie şi să dea semnale de oprire, până la oprirea trenului, când aude/aud că se apropie un tren.

Art. 149
(1)În cazul în care, după oprire, trenul nu îşi poate continua mersul în întregime, se remorcă în părţi, cu locomotiva trenului sau cu o locomotivă de ajutor. în această situaţie, mecanicul trenului are următoarele obligaţii:
a)să ia legătura cu IDM din staţia vecină pentru a comunica situaţia apărută şi necesitatea remorcării trenului în părţi;
b)dacă trenul este deservit de şef de tren, mecanicul va pleca spre staţia vecină numai după ce stabileşte cu şeful de tren modul de remorcare a trenului în părţi şi primeşte de la acesta ordin de circulaţie;
c)dacă trenul nu este deservit de şef de tren, mecanicul va pleca spre staţia vecină numai după ce verifică asigurarea menţinerii pe loc a părţii din tren rămase în linie curentă, precum şi asigurarea procentului de masă frânată a părţii de tren pe care urmează să o remorce.
(2)În cazul în care nu poate lua legătura prin radiotelefon cu IDM din una din staţiile vecine, mecanicul poate pleca pentru a cere mijloace de ajutor, cu locomotiva izolată până la primul post telefonic, respectiv până la staţia vecină, în următoarele condiţii:
a)în cazul în care trenul este deservit de către şef de tren, acesta dispune asupra plecării locomotivei, prin ordin de circulaţie înmânat mecanicului;
b)dacă trenul nu este deservit de şef de tren, mecanicul poate pleca cu locomotiva izolată numai după ce s-a asigurat menţinerea pe loc a vagoanelor din tren.
(3)După plecarea cu locomotiva izolată sau cu prima parte a trenului, mecanicul trebuie să oprească la primul post de mişcare în linie curentă sau la primul post de macazuri în linie curentă pentru a nota în registrul postului că linia curentă a rămas ocupată cu tot trenul sau cu o parte din tren. IDM sau agentul postului din linie curentă, în baza înregistrării făcute de mecanic, comunică prin telefon staţiilor vecine rămânerea trenului sau a unei părţi din tren, în linie curentă.
(4)Înainte de a intra în staţie cu prima parte a trenului de marfă, respectiv cu locomotiva izolată, mecanicul trebuie să oprească la primul aparat de cale din parcursul de intrare al staţiei, chiar dacă semnalul de intrare dă indicaţia de "liber", şi să comunice IDM că linia curentă a rămas ocupată. Comunicarea se face prin radiotelefon, telefonic de la primul post de macazuri ori de barieră sau prin cel de-al doilea agent al trenului, dacă nu s-a putut lua legătura prin alte mijloace. Asupra modului de intrare în staţie dispune IDM.
(5)După sosirea cu locomotiva izolată sau cu prima parte a trenului în staţie, mecanicul va stabili împreună cu IDM condiţiile pentru aducerea trenului sau a părţii rămase din tren, din linie curentă.
Art. 150
(1)În toate cazurile în care trenul oprit în linie curentă nu îşi poate continua mersul şi nici nu poate fi dat înapoi în staţia de expediere, mecanicul trebuie să ceară de la staţiile vecine locomotivă de ajutor.
(2)Solicitarea menţionată la alin. (1) se face prin radiotelefon, telefonic de la un post din linie curentă, printr-o notă scrisă, trimisă celei mai apropiate staţii printr-un agent al trenului.
(3)Pentru a solicita locomotivă de ajutor, mecanicul comunică IDM:
a)numărul trenului, numărul locomotivei, tipul locomotivei şi ora;
b)seria şi numărul foii de parcurs;
c)numele mecanicului;
d)poziţia kilometrică unde se află trenul.
(4)Solicitarea locomotivei de ajutor se notează de către mecanic în foaia de parcurs a locomotivei înscriindu-se:
a)numele staţiei la care s-a cerut locomotiva de ajutor;
b)numărul dispoziţiei din registrul unic de căi libere, comenzi şi mişcare, şi ora la care s-a primit comunicarea, transmise de către IDM;
c)numele şi prenumele IDM care a primit solicitarea locomotivei de ajutor.
(5)După ce a solicitat locomotivă de ajutor, se interzice mecanicului să plece cu trenul din locul unde s-a oprit în linie curentă sau să dea înapoi trenul în staţia de expediere până la sosirea locomotivei de ajutor sau până când nu se primeşte încuviinţarea de la IDM din staţia de la care a solicitat locomotiva de ajutor.
(6)IDM expediază locomotiva de ajutor în linie curentă, înmânând mecanicului ordin de circulaţie în care se menţionează condiţii de circulaţie, ca şi în cazul circulaţiei mijloacelor de intervenţie pe linie curentă închisă, valabile atât la ducere cât şi la înapoiere. Locomotiva de ajutor trebuie să fie dotată cu radiotelefon în bună stare de funcţionare.
(7)În cazul în care locomotiva de ajutor nu mai este necesară, mecanicul va renunţa la solicitarea acesteia în mod similar celui în care a solicitat-o şi nu va pune trenul în mişcare decât după primirea încuviinţării scrise de la IDM, transmisă prin radiotelefon, telefon sau în scris, cu număr din registrul unic de căi libere, comenzi şi mişcare. Mecanicul este obligat să înscrie în foaia de parcurs renunţarea la locomotiva de ajutor, precum şi datele transmise de IDM odată cu încuviinţarea de a renunţa la locomotivă de ajutor şi ora la care a primit această încuviinţare.
Art. 151
(1)În cazul în care trenul este oprit în linie curentă şi nu îşi poate continua mersul ca urmare a producerii unui eveniment sau accident feroviar, mecanicul trebuie să comunice imediat acest fapt IDM din una din staţiile vecine, prin orice mijloace, transmiţând totodată şi datele necesare luării măsurilor ce se impun pentru înlăturarea urmărilor evenimentului sau accidentului feroviar respectiv. Comunicarea se înscrie de către mecanic în foaia de parcurs asemănător modului prevăzut la art. 150 din prezentul capitol.
(2)În situaţia de la alin. (1). mecanicul trenului este obligat să ia toate măsurile prevăzute în reglementările specifice în vigoare pentru reducerea urmărilor evenimentului sau accidentului feroviar.