Art. 150. - Pentru a solicita locomotivă de ajutor, mecanicul comunică IDM: - Instructiuni din 2006 pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201
M.Of. 23 bis
În vigoare Versiune de la: 21 August 2025
Art. 150
(1)În toate cazurile în care trenul oprit în linie curentă nu îşi poate continua mersul şi nici nu poate fi dat înapoi în staţia de expediere, mecanicul trebuie să ceară de la staţiile vecine locomotivă de ajutor.
(2)Solicitarea menţionată la alin. (1) se face prin radiotelefon, telefonic de la un post din linie curentă, printr-o notă scrisă, trimisă celei mai apropiate staţii printr-un agent al trenului.
(3)Pentru a solicita locomotivă de ajutor, mecanicul comunică IDM:
a)numărul trenului, numărul locomotivei, tipul locomotivei şi ora;
b)seria şi numărul foii de parcurs;
c)numele mecanicului;
d)poziţia kilometrică unde se află trenul.
(4)Solicitarea locomotivei de ajutor se notează de către mecanic în foaia de parcurs a locomotivei înscriindu-se:
a)numele staţiei la care s-a cerut locomotiva de ajutor;
b)numărul dispoziţiei din registrul unic de căi libere, comenzi şi mişcare, şi ora la care s-a primit comunicarea, transmise de către IDM;
c)numele şi prenumele IDM care a primit solicitarea locomotivei de ajutor.
(5)După ce a solicitat locomotivă de ajutor, se interzice mecanicului să plece cu trenul din locul unde s-a oprit în linie curentă sau să dea înapoi trenul în staţia de expediere până la sosirea locomotivei de ajutor sau până când nu se primeşte încuviinţarea de la IDM din staţia de la care a solicitat locomotiva de ajutor.
(6)IDM expediază locomotiva de ajutor în linie curentă, înmânând mecanicului ordin de circulaţie în care se menţionează condiţii de circulaţie, ca şi în cazul circulaţiei mijloacelor de intervenţie pe linie curentă închisă, valabile atât la ducere cât şi la înapoiere. Locomotiva de ajutor trebuie să fie dotată cu radiotelefon în bună stare de funcţionare.
(7)În cazul în care locomotiva de ajutor nu mai este necesară, mecanicul va renunţa la solicitarea acesteia în mod similar celui în care a solicitat-o şi nu va pune trenul în mişcare decât după primirea încuviinţării scrise de la IDM, transmisă prin radiotelefon, telefon sau în scris, cu număr din registrul unic de căi libere, comenzi şi mişcare. Mecanicul este obligat să înscrie în foaia de parcurs renunţarea la locomotiva de ajutor, precum şi datele transmise de IDM odată cu încuviinţarea de a renunţa la locomotivă de ajutor şi ora la care a primit această încuviinţare.