Art. 145. - Când trenul oprit în linie curentă nu îşi mai poate continua mersul se admite darea înapoi a trenului în prima staţie, în următoarele condiţii: - Instructiuni din 2006 pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201
M.Of. 23 bis
În vigoare Versiune de la: 21 August 2025
Art. 145
(1)Când trenul oprit în linie curentă nu îşi mai poate continua mersul se admite darea înapoi a trenului în prima staţie, în următoarele condiţii:
a)dacă trenul este deservit de şef de tren, acesta trebuie să ia la cunoştinţă condiţiile de circulaţie înscrise în ultimul ordin de circulaţie înmânat mecanicului de locomotivă, după care, fără o înţelegere prealabilă cu IDM, poate dispune mecanicului, prin ordin de circulaţie, condiţiile de circulaţie pentru darea trenului înapoi, până la semnalul de intrare al staţiei, fără să îl depăşească cu vehiculul feroviar din capul trenului în sensul de împingere;
b)în cazul trenurilor fără şef de tren, înţelegerea privind darea înapoi a trenului, se face între mecanic şi IDM din staţia care a expediat trenul, prin radiotelefon.
(2)În cazul prevăzut la alin. (1) lit. b), mecanicul comunică IDM:
a)numărul trenului, numărul locomotivei, tipul locomotivei şi ora;
b)seria şi numărul foii de parcurs;
c)numele mecanicului, mecanicului ajutor respectiv fochistului;
d)poziţia kilometrică unde se află trenul.
(3)Primirea acceptului de a da trenul înapoi în staţie se notează de către mecanic în foaia de parcurs a locomotivei la rubrica "Menţiuni asupra trenului", înscriindu-se:
a)numele staţiei;
b)numărul dispoziţiei din registrul unic de căi libere, comenzi şi mişcare şi ora la care s-a primit comunicarea;
c)numele şi prenumele IDM de la care a primit comunicarea privind condiţiile de dare înapoi a trenului până la semnalul de intrare în staţie.
(4)În timpul împingerii trenului înapoi, agenţii care deservesc trenul sunt obligaţi să se amplaseze astfel încât:
a)să observe linia şi semnalele;
b)să dea semnale corespunzătoare şi să ia măsuri de oprire a trenului, inclusiv prin acţionarea semnalului de alarmă, în cazul în care observă obstacole sau la întâlnirea unui semnal care ordonă oprirea.
(5)Dacă trenul este deservit numai de doi agenţi, mecanicul ajutor, respectiv cel de-al doilea agent al trenului, se postează la urma trenului îndeplinind obligaţiile prevăzute la alin. (4).
(6)Viteza pentru darea înapoi a trenului nu poate depăşi valorile prevăzute în reglementările specifice în vigoare.
(7)La darea înapoi antrenului, mecanicul este obligat să dea semnale de atenţie repetate cu fluierul sau sirena locomotivei.