Art. 149. - În cazul în care, după oprire, trenul nu îşi poate continua mersul în întregime, se remorcă în părţi, cu locomotiva trenului sau cu o locomotivă de ajutor. în această situaţie, mecanicul trenului are următoarele obligaţii: - Instructiuni din 2006 pentru activitatea personalului de locomotivă în transportul feroviar nr. 201
M.Of. 23 bis
În vigoare Versiune de la: 21 August 2025
Art. 149
(1)În cazul în care, după oprire, trenul nu îşi poate continua mersul în întregime, se remorcă în părţi, cu locomotiva trenului sau cu o locomotivă de ajutor. în această situaţie, mecanicul trenului are următoarele obligaţii:
a)să ia legătura cu IDM din staţia vecină pentru a comunica situaţia apărută şi necesitatea remorcării trenului în părţi;
b)dacă trenul este deservit de şef de tren, mecanicul va pleca spre staţia vecină numai după ce stabileşte cu şeful de tren modul de remorcare a trenului în părţi şi primeşte de la acesta ordin de circulaţie;
c)dacă trenul nu este deservit de şef de tren, mecanicul va pleca spre staţia vecină numai după ce verifică asigurarea menţinerii pe loc a părţii din tren rămase în linie curentă, precum şi asigurarea procentului de masă frânată a părţii de tren pe care urmează să o remorce.
(2)În cazul în care nu poate lua legătura prin radiotelefon cu IDM din una din staţiile vecine, mecanicul poate pleca pentru a cere mijloace de ajutor, cu locomotiva izolată până la primul post telefonic, respectiv până la staţia vecină, în următoarele condiţii:
a)în cazul în care trenul este deservit de către şef de tren, acesta dispune asupra plecării locomotivei, prin ordin de circulaţie înmânat mecanicului;
b)dacă trenul nu este deservit de şef de tren, mecanicul poate pleca cu locomotiva izolată numai după ce s-a asigurat menţinerea pe loc a vagoanelor din tren.
(3)După plecarea cu locomotiva izolată sau cu prima parte a trenului, mecanicul trebuie să oprească la primul post de mişcare în linie curentă sau la primul post de macazuri în linie curentă pentru a nota în registrul postului că linia curentă a rămas ocupată cu tot trenul sau cu o parte din tren. IDM sau agentul postului din linie curentă, în baza înregistrării făcute de mecanic, comunică prin telefon staţiilor vecine rămânerea trenului sau a unei părţi din tren, în linie curentă.
(4)Înainte de a intra în staţie cu prima parte a trenului de marfă, respectiv cu locomotiva izolată, mecanicul trebuie să oprească la primul aparat de cale din parcursul de intrare al staţiei, chiar dacă semnalul de intrare dă indicaţia de "liber", şi să comunice IDM că linia curentă a rămas ocupată. Comunicarea se face prin radiotelefon, telefonic de la primul post de macazuri ori de barieră sau prin cel de-al doilea agent al trenului, dacă nu s-a putut lua legătura prin alte mijloace. Asupra modului de intrare în staţie dispune IDM.
(5)După sosirea cu locomotiva izolată sau cu prima parte a trenului în staţie, mecanicul va stabili împreună cu IDM condiţiile pentru aducerea trenului sau a părţii rămase din tren, din linie curentă.