Ghid din 2024 al solicitantului elaborat în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2023 pentru aprobarea şi finanţarea Programului naţional pentru dezvoltarea producţiei interne de produse şi materiale de construcţii
M.Of. 38
În vigoareATENŢIE! Conform art. 22 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 68/2023, începând cu 1.01.2027 nu se mai emit acorduri pentru finanţare, în perioada 2024-2029 efectuându-se plăţile în baza acordurilor pentru finanţare emise. |
ATENŢIE! Dacă întreprinderea îşi desfăşoară activitatea într-un sector de activitate care nu se regăseşte în anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 68/2023, dar solicită finanţare pentru realizarea unei investiţii iniţiale într-un sector de activitate din anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 68/2023, regăsit în certificatul constatator emis de registrul comerţului, respectiva investiţie poate fi eligibilă pentru finanţare, cu respectarea tuturor celorlalte condiţii prevăzute în Program. |
ATENŢIE! Se poate solicita finanţare pentru o singură activitate economică, respectiv un singur cod CAEN. Activitatea pentru care se solicită finanţare poate fi principală sau secundară. |
ATENŢIE! Valoarea achiziţiei terenului nu trebuie să depăşească 10% din valoarea totală a investiţiei. |
ATENŢIE! Valoarea maximă eligibilă a chiriei pentru clădiri/terenuri nu poate depăşi 25 lei/mp. |
ATENŢIE! În cazul în care, pe parcursul celor 5 ani de la finalizarea investiţiei în cazul întreprinderilor mari, respectiv celor 3 ani în cazul IMM-urilor, se constată uzura fizică sau morală a activelor aferente investiţiei iniţiale realizate sau acestea au fost distruse, este permisă înlocuirea acestora, în vederea asigurării continuităţii activităţii finanţate, cu informarea MEAT şi cu condiţia ca activitatea economică să fie menţinută în regiunea în cauză pentru perioada minimă relevantă. |
ATENŢIE! Pentru întreprinderile mari, costurile activelor necorporale sunt eligibile numai până la un plafon de 50% din costurile totale eligibile ale investiţiei iniţiale. Pentru IMM-uri, costurile activelor necorporale sunt eligibile 100%. |
PRECIZĂRI! Cu privire la cumul, se ia în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea, investiţia sau întreprinderea care beneficiază de ajutor de stat. Întreprinderea solicitantă are obligaţia să declare la momentul depunerii cererii de acord pentru finanţare toate ajutoarele de stat primite în ultimii trei ani, în vederea verificării respectării regulii de cumul al ajutoarelor de stat, a încadrării în categoria de "proiect unic de investiţii", a respectării intensităţii maxime aplicabile, a verificării încadrării în plafoanele maxime pe judeţ sau localitate în cazul judeţului Ilfov etc. Această declaraţie trebuie să se refere nu numai la ultimii trei ani, ci şi la (i) orice ajutoare de stat/de minimis primite în raport cu aceleaşi costuri eligibile, respectiv la (ii) orice eventuale ajutoare de stat de care a beneficiat întreprinderea pentru finanţarea unei investiţii anterioare, împreună cu care investiţia sprijinită în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 68/2023 formează un proiect unic. |
ATENŢIE! În cazul în care între momentul înregistrării cererii de acord pentru finanţare şi momentul primirii acordului pentru finanţare, întreprinderea solicitantă obţine un alt ajutor de minimis sau ajutor de stat, este obligată să transmită MEAT, în termen de 5 zile de la data acordării noului ajutor, o notificare prin care să menţioneze următoarele: - furnizorul ajutorului de minimis sau al ajutorului de stat; - actul normativ în baza căruia s-a acordat ajutorul; - actul juridic care face posibilă acordarea ajutorului, respectiv contract de finanţare, acord pentru finanţare etc.; - data acordării; - valoarea în euro a ajutorului acordat. În cazul în care întreprinderea solicitantă nu înştiinţează MEAT în legătură cu situaţia de mai sus, în funcţie de momentul constatării acestui fapt, MEAT nu mai emite acord pentru finanţare pentru care solicitantul a depus cerere de acord pentru finanţare sau revocă acordul de finanţare emis şi recuperează, după caz, ajutorul de stat plătit. |
PRECIZĂRI! Întreprinderea solicitantă depune, direct sau prin poştă (servicii de curierat) cu confirmare de primire, la Registratura generală a MEAT din Calea Victoriei nr. 152, sectorul 1, Bucureşti, cererea de acord pentru finanţare (conform anexei nr. 1 la prezentul ghid) însoţită de documentele justificative necesare pentru evaluare, într-un exemplar pe suport hârtie şi în format electronic de tip memory stick. Pe plic se va menţiona Direcţia politici industriale şi finanţări pentru industrie - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 68/2023. Înregistrarea cererilor de acord pentru finanţare se realizează doar în intervalul sesiunilor de 30 de zile calendaristice, comunicate pe site-ul MEAT. Perioada de înregistrare a cererilor se comunică de către MEAT pe website-ul său, conform art. 24 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 68/2023, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data deschiderii sesiunilor. ATENŢIE! Cererile de acord pentru finanţare înregistrate în afara sesiunilor se restituie întreprinderilor. |
ATENŢIE! În situaţia în care reprezentantul legal al întreprinderii, conform certificatului constatator, nu poate semna documentaţia necesară în vederea accesării ajutorului de stat, este permisă desemnarea unei alte persoane care să reprezinte legal întreprinderea în relaţia cu MEAT, cererea de acord pentru finanţare fiind însoţită de o procură notarială în acest sens. |
ATENŢIE! Pentru verificarea îndeplinirii criteriului de eligibilitate prevăzut la art. 11 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 68/2023, respectiv faptul că întreprinderea nu înregistrează debite restante la bugetul de stat, certificatul de atestare fiscală trebuie: - să fie valabil la data înregistrării cererii de acord pentru finanţare. |
PRECIZĂRI! - În cazul investiţiilor iniţiale sau al investiţiilor pentru o nouă activitate care constau în înfiinţarea unei unităţi noi, înregistrarea punctului de lucru se poate face şi ulterior depunerii cererii de acord pentru finanţare, respectiv după intabularea construcţiei. - În cazul de mai sus se va transmite MEAT certificatul de atestare fiscală la 6 luni după demararea investiţiei, ulterior înregistrării punctului de lucru. |
ATENŢIE! În situaţia în care rentabilitatea cifrei de afaceri este mai mică decât 0 în ultimul exerciţiu financiar încheiat se vor prezenta şi situaţiile financiare anuale aprobate corespunzătoare unuia dintre cele două exerciţii financiare anterioare acestuia, în care rentabilitatea cifrei de afaceri este mai mare decât 0. |
ATENŢIE! Persoana de contact este persoana desemnată de întreprindere pentru a ţine legătura cu reprezentanţii MEAT, în procesul de evaluare a documentelor trimise de întreprindere în vederea încheierii acordului de finanţare. Persoana de contact poate fi aceeaşi cu reprezentantul legal al întreprinderii. |
ATENŢIE! Toate documentele transmise MEAT de către întreprindere trebuie să fie redactate în limba română. Documentele emise de întreprindere în original sunt datate şi semnate de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea. Toate documentele se îndosariază, se numerotează şi se opisează. |
ATENŢIE! Toate documentele emise de solicitant/beneficiarul Programului (acordul pentru finanţare, solicitarea de informaţii şi/sau documente pentru completarea cererii de acord pentru finanţare, scrisoarea de respingere a cererii de acord pentru finanţare) se transmit direct, prin poştă sau electronic, în funcţie de indicaţiile MEAT. |
ATENŢIE! Solicitantul prezintă dovada contribuţiei financiare în termen de maximum 6 luni de la data semnării acordului pentru finanţare. |
ATENŢIE! Întreprinderile au obligaţia demarării investiţiei pentru care au solicitat finanţare în termen de maximum 6 luni de la data emiterii acordului pentru finanţare, conform calendarului asumat în documentaţia anexată cererii. |
ATENŢIE! MEAT are dreptul de a verifica permanent îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate a întreprinderii, respectiv a proiectului de investiţii pe întreaga perioadă de implementare şi monitorizare a planului de investiţii. |
ATENŢIE! Întreprinderea trebuie să prezinte şi să fundamenteze cel puţin următoarele elemente: - planul de investiţii realizat; - categoriile de produse/servicii realizate ca urmare a implementării proiectului de investiţii; - cifra de afaceri realizată ca urmare a implementării proiectului de investiţii. |
ATENŢIE! Modificările nu pot viza creşterea valorii totale a cheltuielilor eligibile, respectiv a ajutorului de stat aferent acestora. |
ATENŢIE! În situaţia în care se constată că investiţia îndeplineşte în continuare toate condiţiile prevăzute de Program, calendarul realizării investiţiei se modifică corespunzător. În situaţia în care se constată că investiţia nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute de Program, acordul pentru finanţare se revocă. În cazul în care calendarul realizării investiţiei înregistrează modificări şi întreprinderea nu solicită MEAT aprobarea acestor modificări în termen de 30 de zile de când a luat cunoştinţă de respectiva modificare, anexând o fundamentare în acest sens, acordul pentru finanţare se revocă. |
ATENŢIE! În vederea demonstrării existenţei sursei de finanţare certe, întreprinderea trebuie să transmită documente justificative în termen de maximum 6 luni de la emiterea acordului pentru finanţare. Este permisă modificarea structurii resurselor financiare prezentate iniţial în documentaţia care a stat la baza emiterii acordului pentru finanţare, cu condiţia ca valoarea totală a acestora să fie cel puţin egală cu diferenţa dintre valoarea proiectului de investiţii şi valoarea ajutorului de stat aprobat. În acest caz, întreprinderea trebuie să prezinte o notă justificativă referitoare la necesitatea modificării structurii resurselor financiare prezentate iniţial în planul de afaceri, care a stat la baza emiterii acordului pentru finanţare. |
ATENŢIE! În cazul în care, pe perioada minimă obligatorie de menţinere de 5 ani pentru întreprinderile mari, respectiv 3 ani pentru IMM-uri, se constată uzura fizică sau morală a activelor aferente investiţiei iniţiale realizate, este permisă înlocuirea acestora, în vederea asigurării continuităţii activităţii finanţate, cu informarea MEAT şi cu condiţia ca activitatea economică să fie menţinută în regiunea în cauză pentru perioada minimă relevantă. Informarea transmisă către MEAT trebuie să cuprindă cel puţin următoarele elemente: - fundamentarea deciziei de înlocuire din care să rezulte că activul/activele ce urmează a fi înlocuit(e) este/sunt uzat(e) fizic sau moral; - denumirea activelor ce vor fi înlocuite; - denumirea activelor ce vor înlocui activele uzate fizic sau moral; - scurtă descriere a activelor ce vor înlocui activele uzate fizic sau moral, cu plasarea în cadrul fluxului tehnologic. |
ATENŢIE! Ajutorul de stat care se recuperează include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu modificările ulterioare. În baza Regulamentului (UE) 2015/1.589, Comisia Europeană publică ratele dobânzii aplicabile recuperării ajutoarelor de stat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi, cu titlu de informare, pe internet. Dobânda se calculează de la data la care ajutorul de stat a fost pus la dispoziţia beneficiarului până la data recuperării efective, fiind aplicabil principiul capitalizării. Decizia de recuperare se transmite operatorului economic beneficiar şi spre aplicare organelor fiscale competente în administrarea beneficiarilor de ajutor de stat. |
ATENŢIE! În vederea rambursării cheltuielilor, MEAT va emite un ghid de plată. |
PRECIZĂRI: Toate informaţiile înscrise la secţiunea I se preiau din certificatul constatator al întreprinderii actualizat cu toate datele valabile la data înregistrării cererii de acord pentru finanţare. |
PRECIZĂRI: 1. Pentru completarea informaţiilor de la secţiunea II se preiau datele din situaţiile financiare anuale aprobate (formularele 10, 20, 30, 40) anexate la cererea de acord pentru finanţare. 2. Informaţiile de la pct. 2 din secţiunea II se completează în cazul în care rentabilitatea cifrei de afaceri este egală sau are o valoare mai mică decât 0 corespunzător ultimului exerciţiu financiar încheiat. 3. Întreprinderile înfiinţate în anul înregistrării cererii de acord pentru finanţare nu completează informaţiile de la secţiunea II. |
PRECIZĂRI! Locaţia realizării investiţiei reprezintă sediul social sau unul dintre punctele de lucru ale întreprinderii, înregistrate sau care urmează a fi înregistrate la oficiul registrului comerţului, unde se realizează investiţia. Locaţia realizării investiţiei poate fi înregistrată la oficiul registrului comerţului ulterior depunerii cererii de acord pentru finanţare numai în cazul înfiinţării unei unităţi noi. |
PRECIZĂRI! Valoarea investiţiei = (valoarea cheltuielilor eligibile + valoarea cheltuielilor neeligibile) - valoarea TVA. |
Denumirea activităţii | Tipul de cheltuială eligibilă pentru care se solicită finanţare | Valoarea cheltuielilor eligibile solicitate spre finanţare - lei fără TVA - | Intensitatea maximă a ajutorului în judeţ/localitate în cazul judeţului Ilfov | Valoarea ajutorului de stat solicitat - lei fără TVA - | |||||||||||
Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4 | Anul 5 | Total | Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4 | Anul 5 | Total | ||||
Realizarea de investiţii în active corporale şi necorporale | |_| | a) Costuri eligibile pentru realizarea de investiţii în active corporale | |||||||||||||
|_| | a1) Realizare construcţii | ||||||||||||||
|_| | a2) Închiriere construcţii | ||||||||||||||
|_| | a3) Achiziţionare terenuri | ||||||||||||||
|_| | a4) Închiriere terenuri | ||||||||||||||
|_| | a5) Achiziţionare instalaţii tehnice, maşini şi echipamente | ||||||||||||||
|_| | a6) Închiriere instalaţii tehnice, maşini şi echipamente | ||||||||||||||
|_| | b) Costuri eligibile pentru realizarea de investiţii în active necorporale | ||||||||||||||
|_| | b1) Costuri cu brevete, licenţe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală | ||||||||||||||
TOTAL | |||||||||||||||
PRECIZĂRI: Valorile costurilor eligibile şi ajutorului de stat solicitat se completează fără zecimale şi trebuie să fie corelate cu datele din anexa nr. 2.1 - Planul de investiţii. Valoarea achiziţionării terenului nu trebuie să depăşească 10% din totalul valorii investiţiei. Valoarea cheltuielilor de închiriere, pentru terenuri/clădiri, nu trebuie să depăşească 25 lei/mp. |
ATENŢIE! Se vor menţiona locaţia în care se realizează proiectul de investiţii şi tipul dreptului real asupra locaţiei (de exemplu, proprietate, închiriere, concesiune/cesiune etc.). Se va avea în vedere ca locaţia să fie valabilă cel puţin pe perioada implementării investiţiei şi pe următorii 3 ani, în cazul IMM-urilor, şi 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, de la finalizarea investiţiei. Pentru fundamentarea situaţiei juridice a locaţiei unde se va realiza investiţia, întreprinderea prezintă, după caz, antecontract de vânzare-cumpărare şi extras de carte funciară, contract de închiriere, contract de concesiune/cesiune sau orice alt document cu caracter juridic prin care se face dovada existenţei şi deţinerii locaţiei. Prin excepţie, la momentul depunerii cererii de acord pentru finanţare se admit doar sarcinile provenite din ipotecile rezultate din credite bancare, aferente terenului care va fi achiziţionat de solicitant, în cazul în care în extrasul de carte funciară nu se prevede interdicţia de a efectua construcţii sau alte investiţii pe terenul şi construcţiile ipotecate. |
PRECIZĂRI! Documentele cu caracter juridic anterior menţionate trebuie: - să fie corelate cu informaţiile incluse în cererea de acord pentru finanţare; - să fie valabile pe perioada implementării investiţiei şi 3 ani, în cazul IMM-urilor, şi 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, de la data finalizării investiţiei; - să dovedească faptul că terenul pe care se realizează investiţia iniţială şi construcţiile în cadrul cărora se realizează investiţia iniţială sunt libere de sarcini (cu excepţia sarcinilor provenite din ipotecile rezultate din credite bancare, aferente terenului care va fi achiziţionat de solicitant). Ulterior depunerii cererii de acord pentru finanţare, se admit sarcini în cazul în care acestea sunt înscrise pentru asigurarea dreptului de trecere şi/sau de servitute şi/sau de închiriere, concesiune/cesiune/superficie etc. pentru producătorii/furnizorii de utilităţi. |
ATENŢIE! Data finalizării investiţiei = data punerii în funcţiune a ultimelor active ce urmează a fi achiziţionate conform planului de investiţii |
ATENŢIE! Nu se acceptă transferul în cadrul unui proiect de investiţii de tipul înfiinţarea unei unităţi noi, a unei activităţi din alte unităţi existente (active, personal etc.). |
ATENŢIE! În cazul extinderii capacităţii unei unităţi existente, întreprinderea trebuie să demonstreze că: - activitatea pentru care se solicită finanţare pentru extinderea capacităţii este autorizată în locaţia pentru care se solicită finanţarea; - gradul de utilizare a capacităţii existente nu poate asigura acoperirea cererii suplimentare de produse/servicii (atât pentru locaţia unde se realizează investiţia, cât şi pentru alte locaţii ale societăţii în care se realizează produse similare, care se adresează aceleiaşi pieţe geografice). |
ATENŢIE! Întreprinderea trebuie: - să demonstreze că produsele/serviciile aferente proiectului de investiţii nu se realizează în activitatea curentă a societăţii; - să prezinte lista produselor/serviciilor pe care le realizează în activitatea curentă; - să prezinte lista produselor/serviciilor pe care le va realiza prin proiectul de investiţii; - să declare valoarea contabilă a activelor reutilizate legate de noua activitate prin identificarea fiecărui activ care urmează să fie reutilizat - denumire, număr de inventar din Registrul mijloacelor fixe - şi a valorii contabile, astfel cum au fost înregistrate în ultimul exerciţiul financiar, înainte de începerea lucrărilor conform proiectului de investiţii. Valoarea activelor noi aferente proiectului de investiţii trebuie să depăşească cu cel puţin 200% valoarea contabilă a activelor reutilizate. |
DEFINIŢIE: Activitate identică sau similară = activitatea care face parte din aceeaşi clasă CAEN (cod numeric la 4 cifre) |
ATENŢIE! Valorile costurilor eligibile şi neeligibile aferente categoriilor de active prezentate în planul de investiţii se vor completa fără zecimale. La prezentarea principalelor construcţii se are în vedere şi prezentarea devizului general şi a devizului pe obiect pentru fiecare corp de construcţie. Valoarea devizului general = valoarea cheltuielilor eligibile + valoarea cheltuielilor neeligibile aferente construcţiei |
ATENŢIE! Prezentarea unor scrisori de intenţie/contracte/precontracte etc. din partea unor potenţiali clienţi nu demonstrează un excedent de cerere care nu poate fi acoperit de oferta firmelor concurente. În cadrul descrierii pieţei relevante întreprinderea trebuie să prezinte cota de piaţă deţinută în prezent, în cazul întreprinderilor în activitate, precum şi cota de piaţă pe care o va deţine ca urmare a implementării proiectului de investiţii. |
DEFINIŢII: Piaţa relevantă are două componente: piaţa produsului şi piaţa geografică. Piaţa relevantă a produsului cuprinde toate produsele care sunt considerate de cumpărători ca interschimbabile sau substituibile, datorită caracteristicilor, preţului şi utilizării acestora. Aceste produse trebuie să fie suficient de asemănătoare, astfel încât consumatorii sau beneficiarii să le ia în considerare atunci când iau deciziile de cumpărare. Identificarea pieţei relevante a produsului presupune efectuarea unei analize care să stabilească produsele care fac parte din piaţa respectivă, luând în considerare factori determinanţi, cum ar fi substituibilitatea, preţurile, elasticitatea cererii pentru produs în funcţie de preţurile altor produse etc. Piaţa geografică relevantă cuprinde zona în care sunt localizaţi operatorii economici implicaţi în livrarea produselor/serviciilor incluse în piaţa produsului, zona în care condiţiile de concurenţă sunt suficient de omogene şi care poate fi diferenţiată în arii geografice vecine datorită, în special, unor condiţii de concurenţă substanţial diferite. Factorii care trebuie luaţi în considerare la definirea pieţei geografice relevante includ tipul şi caracteristicile produselor implicate, existenţa unor bariere la intrare, preferinţele consumatorilor, diferenţele dintre cotele de piaţă ale operatorilor economici în zone geografice învecinate, diferenţele substanţiale dintre preţurile produselor la furnizori, precum şi ponderea cheltuielilor de transport în costurile totale. A se vedea: - Comunicarea Comisiei privind definirea pieţei relevante - https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:31997Y1209(01)&from=RO - Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 388/2010 pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind definirea pieţei relevante |
ATENŢIE! Capacitatea de producţie reprezintă producţia maximă pe care o poate realiza o unitate de producţie într-o anumită perioadă de timp, în condiţii tehnice şi organizatorice optime, utilizând cât mai bine mijloacele fixe productive, cel mai potrivit program de lucru şi de organizare a producţiei şi muncii. A nu se confunda capacitatea de producţie cu volumul de producţie planificat sau realizat. |
ATENŢIE! Toate elementele componente ale cifrei de afaceri (produse, cantitate, preţ, valoare) vor fi fundamentate justificându-se modalitatea în care acestea au fost stabilite şi se vor corela cu informaţiile prezentate la pct. 3 din prezenta anexă. În vederea susţinerii informaţiilor pentru fundamentarea cifrei de afaceri se vor prezenta documente justificative precum contracte, precontracte, scrisori de intenţie din partea potenţialilor clienţi. Documentele justificative prezentate trebuie să fundamenteze o cifră de afaceri care se va realiza ulterior depunerii cererii. Documentele justificative vor fi însoţite de un tabel centralizator în care se vor regăsi elementele următoare: denumirea clientului, nr. şi data scrisorii de intenţie/contractului/precontractului, tipul produsului, cantitatea, preţul unitar şi valoarea, preluate din cuprinsul acestora. |
Categoria de cost | Valoarea cheltuielilor eligibile - lei fără TVA - | Valoarea cheltuielilor neeligibile - lei fără TVA - | Total general | ||||||||||
Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4 | Anul 5 | Total | Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4 | Anul 5 | Total | ||
Investiţii în active corporale | |||||||||||||
Realizare construcţii | |||||||||||||
Închiriere construcţii | |||||||||||||
Achiziţionare terenuri | |||||||||||||
Închiriere terenuri | |||||||||||||
Achiziţionare instalaţii tehnice, maşini şi echipamente | |||||||||||||
Închiriere instalaţii tehnice, maşini şi echipamente | |||||||||||||
Investiţii în active necorporale | |||||||||||||
Brevete, licenţe, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală | |||||||||||||
Total general | |||||||||||||
ATENŢIE! Se vor prezenta proiecţii ale contului de profit şi pierdere, bilanţului şi fluxului de numerar, pe perioada implementării investiţiei şi pe următorii 3 ani, în cazul IMM-urilor, şi 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, de la finalizarea investiţiei. Se vor fundamenta veniturile şi cheltuielile, respectiv fiecare element component al proiecţiilor financiare, în vederea demonstrării realităţii datelor utilizate. Întocmirea proiecţiilor financiare şi modul de realizare se vor efectua după modelul prezentat în format Microsoft Excel, care se descarcă de pe site-ul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului. |
Indicatori cantitativi | Limitele indicatorilor | |
Rata de solvabilitate generală Rsg = Active totale/Datorii totale | Rsg > 1,66 | |
Rentabilitatea cifrei de afaceri Rca = 100 x (Profit net/Cifra de afaceri) | Rca > = 2,5% | |
Rata lichidităţii curente RLC = Active curente/Datorii curente | (Rlc) > = 1,00 | |
Indicatorul gradului de îndatorare*) _______ *) Capital împrumutat = credite peste un an Capital angajat = capital împrumutat + capital propriu Igi = (Capital împrumutat/Capital angajat) x 100 | (Rig) < = 65% |
ATENŢIE! Indicatorii cantitativi se vor calcula pe perioada implementării investiţiei şi pe următorii 3 ani, în cazul IMM-urilor, şi 5 ani, în cazul întreprinderilor mari, de la finalizarea investiţiei pe baza proiecţiilor financiare realizate. Modul de calcul al acestora se va detalia cu explicarea şi fundamentarea rezultatului obţinut. Indicatorii cantitativi se vor calcula pe baza proiecţiilor financiare consolidate (activitate curentă + proiect investiţii cu ajutor de stat), în cazul întreprinderilor în activitate. Indicatorii cantitativi se vor calcula pe baza proiecţiilor financiare aferente proiectului de investiţii cu ajutor de stat, în cazul întreprinderilor nou-înfiinţate. În perioada de implementare a investiţiei se acceptă neîncadrarea indicatorilor cantitativi în limitele recomandate, în condiţiile în care este prezentată o fundamentare în acest sens. Indicatorii cantitativi se vor calcula după modelul prezentat în format Microsoft Excel, care se descarcă de pe site-ul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului. |
ATENŢIE! Beneficiarul ajutorului de stat trebuie să asigure o contribuţie financiară de cel puţin 25% din costurile eligibile. |
Contribuţie | Anul 1 | Anul 2 | Anul 3 | Anul 4 | Anul 5 | Anul .... | Total |
Contribuţii angajat | |||||||
Contribuţii angajator | |||||||
Impozitul pe profit | |||||||
Impozite locale (teren, construcţii) | |||||||
Alte tipuri de taxe şi impozite care constituie venit la bugetele componente ale bugetului general consolidat (exclusiv TVA)* _______ * Se vor cuantifica şi preciza concret taxele şi/sau impozitele care decurg din activitatea economică aferentă proiectului de investiţii. | |||||||
Total general |
ATENŢIE! Tabelele de mai sus se prezintă în format Microsoft Excel, atât pe suport tipărit, cât şi electronic, cu toate formulele. Valorile contribuţiilor menţionate în acest tabel trebuie corelate cu cele estimate în proiecţiile situaţiilor financiare. |
DEFINIŢIE: Locuri de muncă create direct de un proiect de investiţii reprezintă locurile de muncă legate de activitatea care face obiectul investiţiei, inclusiv locurile de muncă create în urma unei creşteri a ratei de utilizare a capacităţii create de investiţie. |
Criterii | Modalitatea de determinare | Punctaj |
1. Locaţia realizării investiţiei | În UAT-uri cu mai puţin de 25.000 de locuitori localizate în orice judeţ | 30 puncte |
În UAT-uri cu mai mult de 25.000 de locuitori localizate într-unul din cele 10 judeţe prevăzute la art. 13 din OUG nr. 68/2023 şi în anexa nr. 5 | 25 puncte | |
În UAT-uri cu mai mult de 25.000 de locuitori şi mai puţin de 50.000 de locuitori în oricare din celelalte judeţe | 20 puncte | |
2. Tip de investiţie | Înfiinţarea unei unităţi noi | 25 puncte |
Diversificarea activităţii unei unităţi existente prin produse sau servicii care nu au fost fabricate anterior în unitate sau care sunt rezultat al unui studiu de cercetare-dezvoltare, inclusiv prin achiziţionarea de licenţe | 20 puncte | |
Extinderea capacităţii unei unităţi existente | 15 puncte | |
3. CAEN sold negativ în balanţa comercială (raportat la anul 2022) - anexa nr. 6 | 15 puncte | |
4. Rentabilitatea cifrei de afaceri în ultimul exerciţiu financiar încheiat, în cazul întreprinderilor în activitate | RCA peste 5% RCA între 1 şi 5% | 10 puncte 5 puncte |
5. Valoarea capitalului social subscris şi vărsat, în cazul întreprinderilor nou-înfiinţate | Peste 500.000 lei Între 100.000 lei şi 500.000 lei | 10 puncte 5 puncte |
6. Valoarea investiţiei | Peste 200.000.000 lei Între 100.000.001 lei şi 200.000.000 lei Între 25.000.000 lei şi 100.000.000 lei | 20 puncte 10 puncte 5 puncte |
lei/locuitor | |||||
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
TOTAL | 38164,9 | 43465,7 | 49223,3 | 54851,1 | 55361,2 |
MACROREGIUNEA UNU | 35305,0 | 40939,8 | 46147,6 | 51324,8 | 52292,0 |
Nord - Vest | 34347,3 | 40567,0 | 45192,6 | 50974,1 | 51985,6 |
Bihor | 30259,0 | 34834,4 | 39239,6 | 44032,0 | 44584,3 |
Bistriţa-Năsăud | 28635,7 | 31758,6 | 35182,9 | 39502,2 | 39528,3 |
Cluj | 50271,2 | 60767,1 | 67092,5 | 75815,7 | 78548,5 |
Maramureş | 26350,4 | 30985,6 | 34607,9 | 39354,5 | 39759,0 |
Satu Mare | 27113,2 | 32044,8 | 35678,2 | 40026,1 | 40781,6 |
Sălaj | 29395,9 | 35023,5 | 39354,1 | 43727,5 | 42516,0 |
Centru | 36359,0 | 41350,4 | 47199,1 | 51711,0 | 52629,5 |
Alba | 37498,0 | 43860,9 | 50346,7 | 54062,1 | 54586,8 |
Braşov | 46942,8 | 52363,8 | 59151,4 | 64486,1 | 64900,2 |
Covasna | 26801,0 | 31146,0 | 35988,7 | 39781,6 | 40301,9 |
Harghita | 25792,2 | 31002,8 | 35289,5 | 40195,9 | 40553,6 |
Mureş | 29257,7 | 32999,3 | 39164,6 | 42326,1 | 45281,6 |
Sibiu | 43481,7 | 48476,5 | 53626,2 | 59359,6 | 59077,9 |
MACROREGIUNEA DOI | 27102,7 | 31003,3 | 35322,0 | 38932,1 | 39346,4 |
Nord - Est | 23388,0 | 27341,1 | 31170,9 | 35092,8 | 36316,4 |
Bacău | 24113,7 | 27034,2 | 31325,7 | 35489,2 | 37591,2 |
Botoşani | 18515,0 | 21898,1 | 25398,4 | 28492,0 | 28925,0 |
Iaşi | 29387,5 | 35881,2 | 39773,3 | 45277,5 | 46359,0 |
Neamţ | 22896,7 | 26552,6 | 30603,0 | 33492,3 | 35040,4 |
Suceava | 21925,7 | 25056,6 | 28714,3 | 32867,0 | 34025,7 |
Vaslui | 17908,5 | 20346,4 | 23447,9 | 25120,6 | 25612,6 |
Sud - Est | 32010,0 | 35862,2 | 40853,8 | 44069,0 | 43413,4 |
Brăila | 27329,2 | 32292,1 | 36851,6 | 41263,0 | 40299,1 |
Buzău | 23992,1 | 27839,6 | 32909,7 | 36685,4 | 37883,1 |
Constanţa | 49920,1 | 53389,7 | 58725,1 | 60047,3 | 57841,2 |
Galaţi | 24663,5 | 28396,3 | 33089,7 | 37019,4 | 35766,7 |
Tulcea | 29189,9 | 33963,3 | 39577,3 | 42376,0 | 43938,0 |
Vrancea | 23046,0 | 26028,3 | 30366,6 | 34605,8 | 34451,1 |
MACROREGIUNEA TREI | 55802,4 | 62699,4 | 70457,3 | 78875,9 | 79675,7 |
Bucureşti - Ilfov | 89065,4 | 100571,5 | 111318,2 | 125759,2 | 126821,8 |
Ilfov | 44140,5 | 50771,3 | 56418,7 | 61021,6 | 59206,5 |
Municipiul Bucureşti | 100140,7 | 113296,9 | 125695,1 | 142893,5 | 145125,5 |
Sud - Muntenia | 30588,9 | 33584,8 | 38442,7 | 41545,4 | 41698,0 |
Argeş | 34524,2 | 40668,6 | 45835,8 | 50142,1 | 49430,1 |
Călăraşi | 20261,5 | 22927,8 | 26544,0 | 29469,4 | 27580,8 |
Dâmboviţa | 26816,8 | 30411,0 | 33299,5 | 37658,9 | 38722,5 |
Giurgiu | 17206,0 | 20064,0 | 29023,2 | 26301,6 | 32660,7 |
Ialomiţa | 24187,0 | 28125,5 | 31586,7 | 35569,9 | 34749,8 |
Prahova | 45759,3 | 45446,4 | 51352,1 | 53583,0 | 52769,1 |
Teleorman | 21471,4 | 24788,1 | 28406,8 | 33412,3 | 33298,0 |
MACROREGIUNEA PATRU | 33688,3 | 38335,3 | 44058,5 | 49299,1 | 48860,7 |
Sud - Vest Oltenia | 27503,8 | 32429,7 | 38131,3 | 42753,2 | 42591,4 |
Dolj | 27914,8 | 32623,6 | 38047,6 | 43560,3 | 44008,7 |
Gorj | 37063,9 | 42484,0 | 49205,8 | 58148,8 | 55246,4 |
Mehedinţi | 21946,5 | 28122,1 | 33382,8 | 32241,5 | 36512,5 |
Olt | 22350,9 | 26919,5 | 31362,3 | 34801,3 | 32354,8 |
Vâlcea | 27875,1 | 32243,8 | 39211,4 | 43631,9 | 44361,6 |
Vest | 40512,5 | 44812,3 | 50510,0 | 56376,3 | 55614,1 |
Arad | 39002,3 | 44641,5 | 50042,6 | 55719,9 | 52929,8 |
Caraş-Severin | 31049,1 | 34322,9 | 36800,8 | 41212,7 | 41391,4 |
Hunedoara | 29536,4 | 33998,1 | 38595,9 | 42677,6 | 43501,1 |
Timiş | 51472,4 | 55109,3 | 62656,2 | 69993,9 | 69062,4 |
Extraregiuni1) | |||||
COD | DENUMIRE | ANUL 2020 | ANUL 2021 | ANUL 2022 | |||
CPA | EXPORT | IMPORT | EXPORT | IMPORT | EXPORT | IMPORT | |
1623 | Alte elemente de dulgherie şi tâmplărie, pentru construcţii | 184.958,3 | 90.929,6 | 280.215,9 | 115.111,9 | 271.855,7 | 117.820,0 |
162311 | Uşi şi ferestre din lemn şi elemente componente ale acestora | 47.283,3 | 69.714,6 | 58.504,2 | 81.785,4 | 69.339,6 | 85.021,1 |
162312 | Cofraje pentru betonare din lemn şi şindrile din lemn | 138,7 | 6.010,5 | 122,2 | 11.185,2 | 339,2 | 9.739,4 |
162319 | Elemente de dulgherie şi tâmplărie din lemn, n.c.a. | 111.922,8 | 13.804,0 | 178.425,3 | 18.564,2 | 153.472,4 | 19.118,9 |
162320 | Construcţii diverse prefabricate din materiale lemnoase | 25.613,4 | 1.400,5 | 43.164,1 | 3.577,1 | 48.704,4 | 3.940,6 |
2223 | Articole din material plastic pentru construcţii | 226.362,5 | 197.166,1 | 336.684,6 | 260.675,8 | 504.231,7 | 272.503,5 |
222311 | Articole din material plastic pentru podele, pereţi şi tavane, în suluri sau în formă de dale, din material plastic | 1.172,7 | 27.036,3 | 761,1 | 34.882,3 | 1.482,0 | 44.324,2 |
222312 | Căzi de baie, chiuvete, spălătoare, capace şi rezervoare (bazine) de WC şi alte obiecte sanitare similare, din material plastic | 19.644,5 | 51.659,5 | 22.927,6 | 65.082,7 | 25.152,8 | 69.817,6 |
222313 | Rezervoare, cisterne, cazane şi alte containere similare, cu o capacitate mai mare de 300 l, din material plastic | 784,4 | 7.587,1 | 1.548,7 | 10.322,7 | 1.794,3 | 10.900,7 |
222314 | Uşi, ferestre, rame şi praguri pentru uşi; obloane şi jaluzele, alte articole similare şi părţi ale acestora, din material plastic | 187.540,1 | 34.798,0 | 283.011,4 | 46.762,1 | 440.507,8 | 42.592,7 |
222315 | Acoperitoare de podele din material rigid nonplastic; acoperitoare de podele din materiale rezistente ca: vinilul, linoleumul etc. | 4,1 | 947,1 | 23,3 | 1.400,8 | 193,2 | 1.007,6 |
222319 | Articole din material plastic pentru construcţii n.c.a. | 17.216,7 | 75.138,0 | 28.412,5 | 102.225,2 | 35.101,7 | 103.860,6 |
2312 | Sticlă plată, prelucrată şi fasonată | 84.586,0 | 152.465,1 | 99.974,3 | 177.454,6 | 125.622,9 | 201.382,0 |
231211 | Sticlă în foi, curbată, gravată, perforată, emailată sau altfel prelucrată, neînrămată sau nemontată | 2.778,6 | 3.723,4 | 4.062,4 | 4.008,9 | 4.508,0 | 5.065,3 |
231212 | Sticlă securit | 60.937,0 | 101.982,0 | 72.183,3 | 115.633,2 | 96.116,9 | 126.839,6 |
231213 | Oglinzi; sticlă izolantă cu straturi multiple | 20.870,4 | 46.759,7 | 23.728,6 | 57.812,5 | 24.998,0 | 69.477,2 |
2331 | Plăci şi dale din ceramică | 2.468,6 | 187.934,1 | 2.892,9 | 219.746,5 | 4.336,3 | 244.498,6 |
233110 | Plăci şi dale din ceramică | 2.468,6 | 187.934,1 | 2.892,9 | 219.746,5 | 4.336,3 | 244.498,6 |
2332 | Cărămizi, ţigle şi produse pentru construcţii, din argilă arsă | 3.517,5 | 53.430,7 | 3.799,3 | 57.752,3 | 4.630,4 | 68.494,2 |
233211 | Cărămizi şi dale din argilă arsă (exceptând din ceramică refractară) | 2.266,8 | 17.942,9 | 2.467,8 | 22.841,0 | 2.972,3 | 23.701,9 |
233212 | Ţigle, coturi de aerisire, capace, coturi, ornamente arhitecturale şi alte produse pentru construcţii, din ceramică | 1.250,0 | 33.718,7 | 1.296,2 | 33.532,9 | 1.656,8 | 44.083,6 |
233213 | Ţevi, conducte, jgheaburi şi fitinguri din ceramică | 0,7 | 1.769,1 | 35,3 | 1.378,5 | 1,3 | 708,7 |
2342 | Articole sanitare din ceramică | 57.551,6 | 38.110,4 | 66.186,8 | 47.606,6 | 72.915,6 | 52.228,4 |
234210 | Articole sanitare din ceramică | 57.551,6 | 38.110,4 | 66.186,8 | 47.606,6 | 72.915,6 | 52.228,4 |
2351 | Ciment | 4.580,1 | 67.462,9 | 6.454,3 | 85.915,2 | 12.763,9 | 93.293,2 |
235111 | Clincher | 0,0 | 19.384,2 | 2.471,2 | 24.337,3 | 175,2 | 28.499,6 |
235112 | Ciment portland, ciment aluminos, ciment de zgură şi cimenturi hidraulice similare | 4.580,1 | 48.078,7 | 3.983,1 | 61.577,9 | 12.588,8 | 64.793,6 |
2352 | Var şi ipsos | 3.631,8 | 8.381,1 | 5.975,9 | 9.536,3 | 8.355,7 | 14.259,0 |
235210 | Var nestins, var stins şi var hidraulic | 2.192,9 | 1.086,0 | 4.223,5 | 2.003,0 | 6.116,3 | 5.553,7 |
235220 | Ipsos | 1.436,5 | 6.342,2 | 1.752,3 | 6.005,0 | 2.234,8 | 6.413,3 |
235230 | Dolomită calcinată sau aglomerată | 2,3 | 952,9 | 0,0 | 1.528,3 | 4,5 | 2.292,0 |
2361 | Produse din beton, pentru construcţii | 13.902,6 | 26.923,7 | 17.275,6 | 38.580,2 | 25.963,0 | 36.273,8 |
236111 | Ţigle, plăci, dale, blocuri şi alte elemente din ciment, beton şi din piatră artificială | 8.465,7 | 14.872,5 | 9.588,0 | 24.598,6 | 12.106,9 | 15.873,4 |
236112 | Elemente prefabricate din ciment, beton sau piatră artificială, pentru construcţii | 3.616,9 | 1.626,4 | 3.299,4 | 4.909,0 | 6.935,7 | 10.000,6 |
236120 | Construcţii prefabricate din beton | 1.819,9 | 10.424,8 | 4.388,2 | 9.072,6 | 6.920,4 | 10.399,8 |
2362 | Produse din ipsos pentru construcţii | 16.450,2 | 30.392,2 | 17.323,7 | 34.429,9 | 23.449,4 | 42.960,2 |
236210 | Produse din ipsos pentru construcţii | 16.450,2 | 30.392,2 | 17.323,7 | 34.429,9 | 23.449,4 | 42.960,2 |
2363 | Beton | 0,0 | 10,1 | 1,0 | 13,5 | 3,3 | 23,7 |
236310 | Beton | 0,0 | 10,1 | 1,0 | 13,5 | 3,3 | 23,7 |
2364 | Mortare | 3.682,3 | 13.422,5 | 4.534,9 | 16.518,5 | 6.928,8 | 18.026,0 |
236410 | Mortare | 3.682,3 | 13.422,5 | 4.534,9 | 16.518,5 | 6.928,8 | 18.026,0 |
2369 | Alte articole din beton, ipsos şi ciment | 8.116,9 | 17.493,9 | 8.944,2 | 23.606,4 | 7.377,8 | 22.873,7 |
236911 | Alte articole din ipsos sau pe baza de ipsos n.c.a | 4.463,9 | 580,0 | 4.859,5 | 718,8 | 2.927,4 | 1.361,3 |
236919 | Alte articole din ciment, beton sau piatră artificială n.c.a | 3.653,0 | 16.913,9 | 4.084,8 | 22.887,5 | 4.450,3 | 21.512,5 |
2370 | Piatră tăiată, fasonată, finisată | 4.144,0 | 73.191,6 | 5.060,1 | 83.368,1 | 5.987,1 | 108.006,3 |
237011 | Marmură, travertin şi alabastru, prelucrate şi articole din acestea (cu excepţia pavajelor, bordurilor, dalelor şi articolelor similare); granule, criblură şi pudră din marmură, travertin, alabastru, colorate artificial | 1.116,6 | 23.735,3 | 1.356,0 | 30.243,7 | 1.694,1 | 33.242,8 |
237012 | Alte pietre ornamentale sau pentru construcţii, prelucrate şi articole din acestea; alte granule şi pudră din piatră naturală colorată artificială; articole din şisturi aglomerate | 3.027,4 | 49.456,4 | 3.704,1 | 53.124,4 | 4.293,0 | 74.763,5 |
2399 | Alte produse din minerale nemetalice n.c.a. | 56.223,3 | 129.100,6 | 73.088,9 | 152.833,0 | 74.901,6 | 190.066,1 |
239911 | Fibre din azbest; amestecuri pe bază de azbest şi carbonat de magneziu; articole din aceste amestecuri sau din azbest; materiale de fricţiune pentru frâne, ambreiaje şi similare, nemontate | 518,1 | 8.769,0 | 479,4 | 10.962,4 | 463,2 | 10.488,3 |
239912 | Articole din asfalt sau din materiale similare | 4.484,6 | 21.034,8 | 5.132,8 | 27.829,7 | 7.302,3 | 27.111,2 |
239913 | Amestecuri bituminoase pe bază de bitum şi de piatră naturală sau artificială, asfalt natural sau substanţe asemănătoare | 672,5 | 4.275,5 | 291,4 | 6.123,1 | 184,3 | 7.736,8 |
239914 | Grafit artificial; grafit coloidal sau semicoloidal; preparate semifabricate pe bază de grafit sau alt tip de carbon | 3.373,3 | 3.169,8 | 9.577,9 | 3.135,8 | 6.674,0 | 3.587,6 |
239915 | Corindon artificial | 6,5 | 1.174,4 | 20,4 | 1.471,1 | 9,0 | 1.526,8 |
239919 | Produse din minerale nemetalice n.c.a. | 47.168,3 | 90.677,1 | 57.587,0 | 103.310,9 | 60.268,7 | 139.615,5 |
2511 | Construcţii metalice şi părţi ale structurilor metalice | 312.225,1 | 262.775,7 | 406.529,4 | 329.458,9 | 403.510,2 | 412.558,8 |
251110 | Construcţii metalice prefabricate | 29.652,4 | 40.203,8 | 40.148,9 | 27.870,6 | 52.670,7 | 30.079,6 |
251121 | Poduri şi elemente metalice ale acestora | 5.023,0 | 16.372,1 | 5.597,0 | 8.111,6 | 5.625,8 | 13.433,3 |
251122 | Coloane şi piloni metalici | 7.717,8 | 7.250,6 | 7.083,0 | 5.267,5 | 8.807,8 | 8.140,8 |
251123 | Alte structuri şi părţi ale acestora, plăci, tije, corniere, profile şi similare din fier, oţel sau aluminiu | 269.831,9 | 198.949,2 | 353.700,6 | 288.209,2 | 336.405,8 | 360.905,1 |
2512 | Uşi şi ferestre din metal | 44.527,5 | 52.906,2 | 59.000,6 | 63.499,0 | 77.071,9 | 72.200,7 |
251210 | Uşi, ferestre şi cadrele lor, pervazuri şi praguri pentru uşi, din metal | 44.527,5 | 52.906,2 | 59.000,6 | 63.499,0 | 77.071,9 | 72.200,7 |
2732 | Alte fire şi cabluri electronice şi electrice | 622.367,9 | 566.435,6 | 953.050,6 | 718.646,7 | 1.096.326,6 | 886.956,8 |
273211 | Fire şi cabluri izolate | 10.887,4 | 91.576,0 | 13.225,5 | 128.872,2 | 12.134,8 | 142.768,2 |
273212 | Cablu coaxial şi alţi conductori electrici coaxiali | 67.533,5 | 88.389,0 | 80.679,1 | 88.297,7 | 84.753,0 | 102.762,0 |
273213 | Alţi conductori electrici pentru tensiune mai mică sau cel mult egală cu 1000 V | 454.111,8 | 368.994,9 | 721.908,0 | 476.969,4 | 809.673,4 | 616.638,4 |
273214 | Alţi conductori electrici pentru tensiune mai mare de 1000 V | 89.835,1 | 17.475,7 | 137.238,1 | 24.507,5 | 189.765,4 | 24.788,1 |
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (12)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (1)
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (10)
- Regulamentul 1315/23-iun-2023 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat şi a Regulamentului (UE) 2022/2473 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat
- Regulamentul 2473/14-dec-2022 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene
- Recomandarea 1039/14-iul-2020 privind condiţionarea acordării unui sprijin financiar din partea statului pentru întreprinderile din Uniune de absenţa legăturilor cu jurisdicţiile necooperante