Recomandarea 1039/14-iul-2020 privind condiţionarea acordării unui sprijin financiar din partea statului pentru întreprinderile din Uniune de absenţa legăturilor cu jurisdicţiile necooperante
Acte UE
Jurnalul Oficial 227L
În vigoare Versiune de la: 16 Iulie 2020
Recomandarea 1039/14-iul-2020 privind condiţionarea acordării unui sprijin financiar din partea statului pentru întreprinderile din Uniune de absenţa legăturilor cu jurisdicţiile necooperante
Dată act: 14-iul-2020
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 292,
întrucât:
(1)Deturnarea ajutoarelor financiare către paradisuri fiscale poate afecta integritatea finanţelor publice ale statelor membre, dar şi buna funcţionare a sistemului financiar al Uniunii şi a pieţei interne. Comisia a adoptat o poziţie clară împotriva paradisurilor fiscale în ultimii ani, prin intermediul strategiei sale externe pentru impozitarea eficace (1).
(1)Comunicarea Comisiei către Parlamentul European şi Consiliu privind o strategie externă pentru impozitarea eficace, 28 ianuarie 2016 (https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:b5aef3db-c5a7-11e5-a4b5-01aa75ed71a1.0005.02/DOC_1&format=PDF)
(2)Epidemia de COVID-19 a determinat luarea unor măsuri fără precedent la nivel naţional şi la nivelul Uniunii pentru a sprijini economiile statelor membre şi a facilita redresarea acestora. Acestea includ intervenţia statului, în mare parte supusă normelor Uniunii privind ajutoarele de stat, pentru a asigura lichiditatea şi accesul la finanţare pentru întreprinderi.
(3)Volumul sprijinului financiar, în special pentru asigurarea de lichidităţi, acordat întreprinderilor în circumstanţele actuale legate de epidemia de COVID-19 impune acţiuni imediate şi coordonate pentru a preveni utilizarea abuzivă a finanţării publice. Aceste acţiuni au fost întreprinse până acum în principal în contextul normelor Uniunii privind ajutoarele de stat. În afara circumstanţelor legate de epidemia de COVID-19, acordarea sprijinului financiar trebuie să răspundă necesităţii de a combate evitarea obligaţiilor fiscale şi frauda fiscală, precum şi utilizarea abuzivă a bugetelor naţionale şi a bugetului Uniunii în detrimentul contribuabililor şi al sistemelor de securitate socială.
(4)Pentru a continua în mod eficient eforturile de combatere a evitării obligaţiilor fiscale, a fraudei şi a abuzurilor, este la fel de important să se asigure buna funcţionare a pieţei interne. În acest scop, statele membre trebuie să îşi coordoneze acţiunile, să prevină erodarea nejustificată a bazelor lor de impozitare şi să se asigure că adoptă soluţii care nu creează discrepanţe semnificative sau denaturări ale pieţei.
(5)Lista Uniunii de jurisdicţii necooperante în scopuri fiscale ("lista UE a jurisdicţiilor necooperante") (2) este concepută pentru a răspunde ameninţărilor la adresa bazelor de impozitare ale statelor membre ale UE. În acest context, este oportun să se recomande statelor membre să condiţioneze acordarea de sprijin financiar întreprinderilor din Uniune de absenţa legăturilor între întreprinderile respective şi jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii. În plus, Comisia observă că, în contextul acordării de ajutoare de stat sub formă de recapitalizări, mai multe state membre şi-au anunţat intenţia de a crea o legătură puternică între sprijinul financiar şi plata echitabilă a impozitelor de către beneficiar.
(2)Jurisdicţiile care figurează în anexa I la concluziile relevante ale Consiliului (aşa-numita "listă neagră"). Lista este actualizată periodic: https://ec.europa.eu/taxation_customs/tax-common-eu-list_en
(6)Cu toate acestea, este esenţial ca statele membre să protejeze activităţile economice reale din jurisdicţiile necooperante de pe listă şi să garanteze că activităţile economice respective nu sunt afectate în mod neintenţionat. În acest scop, este oportun ca statele membre să includă excepţii adecvate în legislaţiile lor, pentru a se asigura că acordarea sprijinului financiar nu este împiedicată în cazul în care există o activitate economică reală.
(7)Pentru a se asigura că întreprinderile eligibile pot beneficia de sprijin financiar, statele membre trebuie să stabilească cerinţe rezonabile pentru a demonstra absenţa legăturilor cu o jurisdicţie care figurează pe lista UE a jurisdicţiilor necooperante. În acelaşi timp, este esenţial să se garanteze că întreprinderile nu pot eluda cerinţele impuse pentru a beneficia de sprijin financiar.
(8)În efortul de a crea un cadru cuprinzător, este oportun ca statele membre să extindă condiţiile de acordare a sprijinului financiar din partea statului pentru întreprinderi dincolo de absenţa legăturilor cu jurisdicţiile necooperante incluse pe listă, pentru a include cazurile în care s-a stabilit că o întreprindere sau proprietarii acesteia au făcut obiectul unei condamnări pentru o infracţiune gravă sau nu şi-au îndeplinit obligaţiile legate de plata impozitelor sau a contribuţiilor la asigurările sociale,
ADOPTĂ PREZENTA RECOMANDARE:
-****-
1.OBIECT ŞI DOMENIU DE APLICARE
Prezenta recomandare stabileşte o abordare coordonată în ceea ce priveşte condiţionarea acordării sprijinului financiar de către statele membre de absenţa oricăror legături între întreprinderea beneficiară şi jurisdicţiile care figurează pe lista UE a jurisdicţiilor necooperante.
2.DEFINIŢII
"Proprietate" înseamnă participaţiile directe şi indirecte, precum şi beneficiarul real, conform definiţiei de la articolul 3 punctul 6 din Directiva 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului (3).
(3)Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului (JO L 141, 5.6.2015, p. 73).
"Sprijin financiar" înseamnă orice tip de asistenţă financiară disponibilă pentru toate întreprinderile sau măsurile selective, inclusiv ajutoarele de stat acordate în temeiul noului cadru temporar privind ajutoarele de stat (4).
(4)Comunicarea Comisiei privind cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19, C/2020/1863 (JO C 91 I, 20.3.2020, p. 1), astfel cum a fost modificată la 3 aprilie, 8 mai şi 29 iunie 2020.
"Întreprindere" înseamnă orice entitate sau persoană fizică care desfăşoară activităţi economice, indiferent de forma sa juridică sau de sectorul de activitate.
3.CONDIŢIONAREA ACORDĂRII SPRIJINULUI FINANCIAR DIN PARTEA STATULUI PENTRU ÎNTREPRINDERILE DIN UNIUNE DE ABSENŢA LEGĂTURILOR CU JURISDICŢIILE CARE FIGUREAZĂ PE LISTA UE A JURISDICŢIILOR NECOOPERANTE
Atunci când adoptă măsuri care oferă sprijin financiar întreprinderilor eligibile din jurisdicţia lor, este necesar ca statele membre să impună o serie de condiţii pentru a beneficia de dreptul la un astfel de sprijin financiar. Prin urmare, întreprinderile care primesc sprijinul financiar nu trebuie:
(a)să fie rezidente în scopuri fiscale în jurisdicţiile care figurează pe lista UE a jurisdicţiilor necooperante sau să fie constituite în temeiul legislaţiei acestora;
(b)să fie controlate, direct sau indirect, de acţionari din jurisdicţiile care figurează pe lista UE a jurisdicţiilor necooperante, până la nivelul beneficiarului real, astfel cum este definit la articolul 3 punctul 6 din Directiva 2015/849;
(c)să controleze, direct sau indirect, filiale din jurisdicţiile care figurează pe lista UE a jurisdicţiilor necooperante sau să deţină sedii permanente în aceste jurisdicţii; şi
(d)să partajeze proprietatea cu întreprinderi din jurisdicţiile care figurează pe lista UE a jurisdicţiilor necooperante.
Pentru a verifica respectarea regulii care prevede absenţa legăturilor cu jurisdicţiile care figurează pe lista UE a jurisdicţiilor necooperante, statele membre trebuie să se asigure că nu numai acţionarii imediaţi, ci şi beneficiarul efectiv şi toate celelalte întreprinderi care au aceiaşi proprietari nu sunt rezidenţi în scopuri fiscale într-o astfel de jurisdicţie sau constituiţi conform legislaţiei acesteia. Proprietarii întreprinderii care beneficiază de sprijin financiar pot fi entităţi juridice (de exemplu, societăţi comerciale, societăţi de persoane etc.), construcţii juridice (de exemplu, fiducii) sau persoane fizice.
Pentru a stabili dacă o întreprindere poate beneficia de sprijin financiar, numărul nivelurilor de entităţi juridice sau construcţii juridice aflate între întreprinderea stabilită în statul membru care acordă sprijinul financiar şi entitatea dintr-o jurisdicţie care figurează pe lista UE ar trebui să fie nerelevant.
4.EXCEPŢII
Statele membre pot să nu ia în considerare existenţa unor legături cu jurisdicţiile necooperante incluse pe listă, atunci când întreprinderea face dovada îndeplinirii uneia dintre următoarele condiţii:
(a)nivelul obligaţiilor fiscale din statul membru care acordă sprijinul într-o anumită perioadă de timp (de exemplu, ultimii trei ani) este considerat adecvat în comparaţie cu cifra de afaceri globală sau cu nivelul de activitate al întreprinderii care primeşte sprijinul, la nivel naţional şi la nivel de grup, în aceeaşi perioadă;
(b)întreprinderea îşi asumă angajamente cu caracter juridic obligatoriu de a-şi înceta, într-un termen scurt, legăturile cu jurisdicţiile necooperante de pe lista UE, sub rezerva unei monitorizări şi a unor sancţiuni adecvate în caz de nerespectare.
Statele membre ar trebui să nu ia în considerare existenţa legăturilor cu jurisdicţiile necooperante incluse pe listă în cazul în care întreprinderea are o prezenţă economică substanţială (susţinută de personal, echipamente, active şi sedii, astfel cum reiese din situaţia de fapt şi circumstanţele relevante) şi desfăşoară o activitate economică substanţială în jurisdicţiile necooperante incluse pe listă.
Statele membre nu ar trebui să aplice aceste excepţii dacă nu sunt în măsură să verifice exactitatea informaţiilor. Acest lucru s-ar putea datora schimbului insuficient de informaţii la cerere cu ţara terţă în cauză, în special absenţei unei convenţii fiscale care să permită schimbul de informaţii sau lipsei cooperării ţării terţe în cauză.
5.PUNERE ÎN APLICARE ŞI ASIGURAREA RESPECTĂRII
Statele membre ar trebui să convină asupra unor cerinţe rezonabile pentru a demonstra absenţa legăturilor cu o jurisdicţie care figurează pe lista UE a jurisdicţiilor necooperante. Următoarele principii au scopul de a ajuta statele membre să asigure punerea în aplicare rapidă şi respectarea efectivă a cerinţelor:
(a)pentru a simplifica procedurile şi a facilita accesul la sprijinul financiar, statele membre ar putea accepta autocertificările din partea solicitanţilor ca dovadă a faptului că respectă pe deplin cerinţele pentru primirea sprijinului financiar. Acest proces ar trebui să fie completat de audituri/controale consolidate într-o etapă ulterioară, utilizând pe deplin instrumentele disponibile pentru a atenua riscul de neconformitate, cum ar fi rapoartele de ţară, schimbul automat de informaţii privind conturile financiare, schimbul de informaţii la cerere sau accesul la informaţii privind beneficiarii reali;
(b)statele membre ar trebui să prevadă sancţiuni eficace, proporţionale şi disuasive pentru a descuraja prezentarea de informaţii false sau inexacte de către solicitanţi, incluzând, cel puţin, recuperarea sprijinului financiar acordat în mod necuvenit;
(c)statele membre nu ar trebui să permită autocertificarea şi ar trebui să efectueze verificări consolidate atunci când întreprinderea în cauză are legături cu jurisdicţii incluse pe lista UE şi solicită aplicarea unei excepţii.
6.ALTE RESTRICŢII
Statele membre ar trebui să se abţină de la acordarea de sprijin financiar întreprinderilor în următoarele cazuri:
- în cazul în care s-a stabilit că o întreprindere sau proprietarii acesteia au făcut obiectul unei condamnări pronunţate printr-o hotărâre definitivă pentru oricare dintre infracţiunile prevăzute la articolul 57 alineatul (1) din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (5);
(5)Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile publice (JO L 94, 28.3.2014, p. 65).
- în cazul în care s-a stabilit, printr-o hotărâre definitivă sau printr-o decizie administrativă definitivă, că o întreprindere sau proprietarii acesteia şi-au încălcat obligaţiile privind plata impozitelor sau a contribuţiilor la asigurările sociale prevăzute în legislaţia aplicabilă.
7.MONITORIZARE
Statele membre sunt invitate să informeze Comisia cu privire la măsurile pe care le-au întreprins ca urmare a prezentei recomandări.
Comisia este pregătită să discute cu statele membre planurile lor de a se asigura că acordarea de ajutoare de stat, în special sub formă de recapitalizări, este limitată la întreprinderile care îşi plătesc impozitele în mod echitabil.
Comisia va publica un raport privind punerea în aplicare a prezentei recomandări în termen de trei ani de la data adoptării sale.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 14 iulie 2020.
Pentru Comisie Paolo GENTILONI Membru al Comisiei |
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 227L din data de 16 iulie 2020