Capitolul ii - Procesul de analiză, aprobare, soluţionare contestaţii, contractare, implementare şi monitorizare în cadrul programului - Ghid de finantare din 2023 a Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională

M.Of. 364

În vigoare
Versiune de la: 12 Februarie 2025
CAPITOLUL II:Procesul de analiză, aprobare, soluţionare contestaţii, contractare, implementare şi monitorizare în cadrul programului
SUBCAPITOLUL I:Validarea instalatorilor şi încheierea contractelor de participare şi publicarea listei acestora
SECŢIUNEA 1:Validarea instalatorilor
Art. 10: Criterii de eligibilitate pentru validarea instalatorului
Este eligibil pentru a participa în cadrul programului instalatorul care îndeplineşte, cumulativ, următoarele criterii de eligibilitate:
a)este operator economic cu personalitate juridică română;
b)are ca obiect de activitate autorizat lucrări de instalaţii electrice, conform CAEN rev. 2, cod 4321;
c)are deschis la Trezoreria Statului contul 50.70.24 "Disponibil din sume alocate din Fondul pentru mediu reprezentând finanţare sau cofinanţare nerambursabilă a proiectelor pentru protecţia mediului";
d)nu este sub incidenţa Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, nu are suspendate/restricţionate activităţile economice sau nu se află în situaţii similare; nu se află în procedură de dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere, radiere, inclusiv închidere operaţională, nu se află sub administrare specială; nu face obiectul unei proceduri legale în justiţie pentru situaţiile mai sus menţionate şi nici pentru orice altă situaţie similară;
e)nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;
f)are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale în vigoare;
g)nu este înregistrat cu fapte sancţionate de legislaţia financiară;
h)deţine atestat ANRE de tip B sau alte atestate care includ competenţele de tip B, aflate în termen de valabilitate la data depunerii cererii de validare; în situaţia în care instalatorul este atestat în altă ţară din Uniunea Europeană, deţine document de echivalare, eliberat de ANRE, aflat în termen de valabilitate la data depunerii cererii de validare;
i)a executat lucrări de instalare sau a prestat servicii de întreţinere/mentenanţă a sistemelor de panouri fotovoltaice;
j)are personal angajat în funcţia de instalator pentru sisteme de panouri fotovoltaice (cod COR 741103) şi inginer profil electric (cod COR 2151);
k)se angajează că va întocmi toată documentaţia tehnică necesară instalării sistemului de panouri fotovoltaice, respectând legislaţia în vigoare, cerinţele operatorilor de distribuţie a energiei electrice şi toate criteriile de eligibilitate solicitate prin ghidul de finanţare;
l)se angajează că va instala sistemul nou de panouri fotovoltaice, respectând legislaţia în vigoare şi toate criteriile de eligibilitate solicitate prin prezentul ghid de finanţare;
m)se angajează că va analiza documentele solicitanţilor, respectând procedura definită la art. 7 alin. (1) lit. s);
n)se angajează că va constitui garanţia conform art. 15, ulterior perfectării contractului de participare.
Art. 11: Conţinutul dosarului de validare
(1)Dosarul de validare a instalatorului trebuie să cuprindă următoarele documente:
a)cererea de validare a instalatorului, completată integral prin tehnoredactare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, semnată cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE de către reprezentantul legal sau de către o altă persoană împuternicită;
b)împuternicire, în situaţia în care cererea de validare este semnată de o persoană împuternicită de reprezentantul legal;
c)actul de identitate al reprezentantului legal/persoanei împuternicite;
d)certificatul constatator/furnizare informaţii emis de către oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul în a cărui rază teritorială îşi are sediul social instalatorul, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de validare; se acceptă şi formatul electronic al certificatului constatator/furnizare informaţii;
e)certificatul de cazier fiscal emis pe numele instalatorului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 30 de zile la data încărcării dosarului de validare;
f)certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele instalatorului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 30 de zile la data încărcării dosarului de validare;
g)certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele instalatorului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul instalatorul, nu mai vechi de 30 de zile la data încărcării dosarului de validare;
h)certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele instalatorului de către AFM, nu mai vechi de 30 de zile la data încărcării dosarului de validare, sau declaraţia pe propria răspundere în care instalatorul va menţiona că şi-a îndeplinit toate obligaţiile la Fondul pentru mediu, respectiv că a depus toate declaraţiile privind obligaţiile la Fondul pentru mediu şi nu are sume datorate la data încărcării dosarului de validare; declaraţia va fi dată sub sancţiunea prevederilor penale privind falsul în declaraţii şi va fi asumată prin semnătură electronică de către reprezentantul legal;
i)documentul doveditor al deschiderii contului 50.70.24 "Disponibil din sume alocate din Fondul pentru mediu reprezentând finanţare sau cofinanţare nerambursabilă a proiectelor pentru protecţia mediului";
j)atestatul emis de ANRE de tip B sau alte atestate care includ competenţele de tip B, în termen de valabilitate la data încărcării dosarului de validare; în situaţia în care instalatorul este atestat în altă ţară din Uniunea Europeană, documentul de echivalare, eliberat de ANRE, aflat în termen de valabilitate la data încărcării dosarului de validare;
k)contractul de execuţie şi procesul-verbal de recepţie din care să rezulte executarea lucrărilor de instalare sau prestarea serviciilor de întreţinere/mentenanţă a sistemelor de panouri fotovoltaice, semnate de beneficiarii lucrărilor/serviciilor respective;
l)raport per salariat extras din REVISAL de unde să rezulte că are personal angajat specializat în instalarea de sisteme de panouri fotovoltaice (cod COR 741103 - REVISAL) şi inginer profil electric (cod COR 2151 - REVISAL), semnat olograf sau electronic de către reprezentantul legal al instalatorului care solicită validarea sau împuternicitul acestuia.
(2)Înscrierea instalatorilor în program şi transmiterea documentelor în vederea validării se fac prin intermediul aplicaţiei, pusă la dispoziţia acestora pe pagina de internet a AFM.
Art. 12: Aprobarea cererii de validare
(1)AFM verifică cererea de validare şi celelalte documente prevăzute la art. 11 alin. (1), analizează dacă acestea sunt conforme cu prevederile prezentului ghid şi selectează instalatorul în vederea aprobării.
(2)În situaţia în care se constată că nu au fost încărcate toate documentele prevăzute la art. 11 alin. (1) sau acestea sunt neconforme, incomplete, ilizibile sau nu conţin toate elementele prevăzute în prezentul ghid, instalatorul va fi notificat o singură dată, în vederea completării/clarificării/remedierii situaţiei.
(3)Notificarea şi transmiterea documentelor prevăzute la alin. (2) se vor efectua prin intermediul aplicaţiei.
(4)Atrage respingerea cererii de validare neprezentarea în termen de 5 zile a documentelor solicitate conform alin. (2) ori prezentarea de completări/clarificări/remedieri incomplete sau care nu au atestat eligibilitatea instalatorului. Documentele solicitate conform alin. (2) vor atesta eligibilitatea instalatorului la data depunerii dosarului de validare sau la data transmiterii acestora.
(5)AFM aprobă lista instalatorilor propuşi în vederea validării şi lista instalatorilor propuşi spre respingere.
(6)Listele menţionate la alin. (5) se publică pe pagina de internet a AFM.
SECŢIUNEA 2:Contestarea rezultatului
Art. 13: Contestarea rezultatului procesului de validare
(1)Instalatorul al cărui dosar de validare a fost respins poate depune contestaţie împotriva rezultatului procesului de validare.
(2)Contestaţia se transmite prin intermediul aplicaţiei la AFM, în termen de 30 de zile de la data comunicării rezultatelor, respectiv de la data publicării pe pagina de internet a AFM a listei instalatorilor respinşi.
(3)Contestaţia va fi semnată cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE şi va cuprinde, cel puţin, numele şi prenumele reprezentantului legal, sub sancţiunea respingerii ca inadmisibilă.
(4)Împotriva deciziei de soluţionare a contestaţiei solicitantul poate sesiza instanţa de contencios administrativ competentă, în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA 3:Încheierea contractelor de participare cu instalatorii şi publicarea listei acestora
Art. 14: Contractul de participare în vederea decontării
(1)AFM pune la dispoziţia instalatorilor aprobaţi, prin intermediul aplicaţiei, contractele de participare.
(2)În termen de 10 zile de la data punerii la dispoziţie a contractelor conform alin. (1), instalatorii le vor semna cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE şi le vor încărca în aplicaţie.
(3)Neîncărcarea în aplicaţie a contractului semnat, în termenul prevăzut la alin. (2), conduce la pierderea dreptului de a participa în cadrul programului.
(4)Contractul poate fi semnat şi de către împuternicitul reprezentantului legal al instalatorului, caz în care se va prezenta actul de identitate şi împuternicirea acestuia emisă în acest scop.
(5)Modelul contractului de participare în vederea decontării este prevăzut în anexa nr. 2.
(6)Până la momentul perfectării contractului de participare, AFM are dreptul să modifice şi/sau să completeze modelul de contract, ulterior orice modificare şi/sau completare realizându-se cu acordul ambelor părţi, exprimat în scris, prin act adiţional.
(7)Contractul de participare intră în vigoare la data semnării acestuia de către ambele părţi şi este valabil până la expirarea tuturor perioadelor de monitorizare aferente sistemelor instalate.
(8)La data semnării contractului de participare, AFM comunică instalatorului procedura de analiză, menţionată la art. 7 alin. (1) lit. s).
(9)Ulterior încheierii contractului de participare, în termen de 5 zile, instalatorul transmite AFM dovada constituirii garanţiei, în original, conform prevederilor art. 15. În cazul neprezentării acesteia, contractul de participare devine nul.
(10)Lista instalatorilor care au încheiat contracte de participare cu AFM şi care au prezentat garanţia conform prevederilor art. 15 se publică pe pagina de internet a AFM.
Art. 15: Garanţia
(1)Garanţia menţionată la art. 14 alin. (9) este angajamentul irevocabil şi necondiţionat prin care o instituţie bancară sau o instituţie nebancară autorizată de Banca Naţională a României se obligă, la solicitarea instalatorului validat şi în considerarea contractului de participare, să plătească valoarea acesteia către AFM în situaţia în care instalatorul nu execută sau execută necorespunzător obligaţiile asumate prin contractul de participare.
(2)Garanţia se poate constitui prin:
a)depozit colateral;
b)instrument de garantare emis în condiţiile legii, astfel:
(i)scrisoare de garanţie emisă de o instituţie de credit bancară din România;
(ii)scrisoare de garanţie emisă de o instituţie financiară nebancară din România;
(iii)asigurare de garanţii emisă:
- fie de o societate de asigurare care deţine autorizaţie de funcţionare emisă în România şi/sau care este înscrisă în registrele publicate pe pagina de internet a Autorităţii de Supraveghere Financiară, după caz;
- fie de o societate de asigurare din state terţe printr-o sucursală autorizată în România de către Autoritatea de Supraveghere Financiară.
(3)Garanţia trebuie să fie irevocabilă şi să se execute necondiţionat, respectiv la prima solicitare a AFM, însoţită de o declaraţie cu privire la culpa instalatorului.
(4)Cuantumul garanţiei este de 200.000 lei.
(5)Garanţia va fi emisă în favoarea AFM, pentru contractul de participare încheiat în cadrul Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru o durată de 24 de luni, cu posibilitatea de prelungire, la solicitarea AFM.
(6)În situaţia în care se constată că unul dintre beneficiari nu îndeplineşte condiţiile stabilite prin ghid şi detaliate în procedura de analiză prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. s) şi au fost decontate cheltuieli în mod necuvenit, AFM reţine din garanţia constituită sumele decontate, la care se adaugă dobânda calculată pentru perioada de când s-a efectuat plata şi până la recuperarea sumelor.
(7)Instalatorul are obligaţia să reîntregească garanţia, la nivelul prevăzut la alin. (4).
(8)Returnarea/Eliberarea garanţiei se face după finalizarea verificării de către AFM a eşantionului de 10% din numărul sistemelor de panouri fotovoltaice finanţate fiecărui instalator.
(9)Garanţia va cuprinde cel puţin prevederile menţionate la alin. (1), (3)-(7).
(10)AFM poate solicita clarificări cu privire la garanţia transmisă.
SUBCAPITOLUL II:Criterii de eligibilitate şi procesul de înscriere a solicitanţilor
Art. 16: Criterii de eligibilitate a solicitantului în vederea obţinerii finanţării
(1)Beneficiază de finanţare solicitantul persoană fizică care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii la momentul înscrierii în aplicaţie:
1._
a)este persoană fizică cu domiciliul sau rezidenţa permanentă în România;
b)nu are obligaţii restante la bugetul de stat şi la bugetul local, conform legislaţiei naţionale în vigoare;
c)domiciliază la adresa unde se va implementa proiectul;
d)este proprietar al imobilului-construcţie pe care se amplasează sistemul de panouri fotovoltaice, astfel cum rezultă din extrasul de carte funciară; în cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveşte construcţia se amplasează pe teren, este proprietar/deţine un drept de folosinţă şi asupra imobilului-teren, astfel cum rezultă din extrasul de carte funciară; nu este eligibil solicitantul al cărui drept de proprietate asupra imobilului-construcţie şi/sau teren este înscris provizoriu în cartea funciară;
e)imobilul pe care se implementează proiectul:
(i)nu este afectat de sarcini în favoarea unei persoane juridice, cu excepţia cazului în care este afectat de o ipotecă imobiliară, potrivit extrasului de carte funciară;
(ii)destinaţia construcţiei este doar pentru locuinţă sau anexe care o deservesc, potrivit extrasului de carte funciară;
(iii)nu face obiectul unui litigiu în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti, vreunei revendicări potrivit unei legi speciale sau dreptului comun sau al unei proceduri de expropriere pentru cauză de utilitate publică, potrivit extrasului de carte funciară;
(iv)nu este declarat/înregistrat ca sediu social/fiscal al unei entităţi care desfăşoară activităţi economice/profesionale; de asemenea, nu se desfăşoară activităţi economice/profesionale la locul de implementare a proiectului; prin excepţie, solicitantul poate fi eligibil dacă face dovada unei contorizări separate;
f)nu este eligibil, dar fără a se limita la acest exemplu, imobilul cu proprietăţi comune şi proprietăţi individuale, sub formă de bloc/condominiu, cu mai mult de două unităţi individuale cu destinaţie de locuinţă;
g)nu este eligibil solicitantul care a mai beneficiat sau urmează a beneficia de finanţare, în baza unei cereri/solicitări aprobate de AFM, pentru achiziţia de sisteme de panouri fotovoltaice, în cadrul programelor derulate de AFM;
h)nu sunt eligibili coproprietarii/devălmaşii care au mai beneficiat sau urmează a beneficia de finanţare, în baza unei cereri/solicitări aprobate de AFM, pentru achiziţia de sisteme de panouri fotovoltaice, în cadrul programelor derulate de AFM, pentru un imobil înscris în aceeaşi carte funciară.
2.Prin excepţie, în cazul solicitanţilor ale căror cereri au fost aprobate, dar nu au beneficiat de finanţare întrucât a intervenit o cauză de transmitere a proprietăţii imobilului, anterior aprobării de către AFM, succesorii/terţii dobânditori ai imobilului sunt eligibili.
(2)Beneficiază de finanţare solicitantul unitate de cult care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a)nu are obligaţii restante la bugetul de stat şi bugetul local, conform legislaţiei naţionale în vigoare;
b)nu este eligibil solicitantul care a mai beneficiat sau urmează a beneficia de finanţare, în baza unei cereri/solicitări aprobate de AFM, pentru achiziţia de sisteme de panouri fotovoltaice, în cadrul programelor derulate de AFM.
(3)Solicitanţii prevăzuţi la alin. (1) şi (2) completează şi îşi asumă în aplicaţie declaraţiile prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 17: Criterii de eligibilitate a proiectului şi cerinţe tehnice ale componentelor sistemului de panouri fotovoltaice
(1)Este eligibil proiectul care are ca scop:
a)realizarea unui sistem de panouri fotovoltaice pentru producerea energiei electrice pentru consum propriu, surplusul de energie fiind preluat în reţeaua naţională de distribuţie;
b)extinderea unui sistem de panouri fotovoltaice.
(2)Pentru solicitantul persoană fizică este eligibil proiectul care se implementează la adresa menţionată ca domiciliu în cartea de identitate.
(3)Este eligibil proiectul ale cărui componente sunt noi.
(4)Prin program se finanţează montarea unor sisteme de panouri fotovoltaice cu o putere instalată de minimum 3 kW şi instalaţia de stocare a energiei electrice produsă din surse regenerabile cu putere minimă instalată de 5 kWh.
(5)Sistemul de panouri fotovoltaice va avea următoarele componente principale:
a)panouri fotovoltaice - cu o putere însumată instalată de minimum 3 kW;
b)instalaţia de stocare - cu putere minimă instalată de 5 kWh;
c)invertor/invertoare (inclusiv invertor hibrid şi microinvertoare) - putere instalată - minimum 3,0 kW;
d)structura de susţinere a sistemului - capabilă să susţină tot sistemul şi adaptată zonei unde va fi instalată;
e)tablou electric curent continuu/curent alternativ - pentru racordul la instalaţia existentă;
f)instalaţia de legare la pământ, opţional, în cazul în care construcţia nu are împământare;
g)sistemul de protecţie contra descărcărilor atmosferice, opţional, în cazul în care construcţia nu are prevăzut;
h)smartmeter, opţional, dacă funcţia acestuia nu este preluată de invertor.
(6)Sistemul de panouri va asigura, prin unul sau mai multe componente ale sale, următoarele funcţionalităţi:
a)stocarea informaţiilor privind cantitatea de energie electrică produsă, pe o perioadă de cel puţin 1 an de la data emiterii certificatului de racordare;
b)colectarea de la distanţă a informaţiilor prevăzute la lit. a), precum şi transmiterea acestora printr-un sistem de comunicare open source;
c)compatibilitatea cu orice sistem de management liber care va prelua datele transmise via un procesator de date de tip API, identificând datele după un serial din teren către o bază de date ce permite un număr ridicat de operaţiuni de interogare pe secundă pentru a face faţă cerinţelor de raportare automată şi manuală.
(7)Componentele sistemului de panouri fotovoltaice vor fi certificate de un organism acreditat în conformitate cu SREN/ISO 17065.
(8)Componentele sistemului de panouri fotovoltaice vor respecta următoarele condiţii minime:
a)panourile fotovoltaice trebuie:
- să respecte standardele obligatorii - SREN/IEC 61215 şi SREN/IEC 61730;
- să aibă garanţie privind deprecierea puterii - peste 90% în 10 ani şi peste 80% în 25 de ani;
b)invertorul trebuie să respecte standardul obligatoriu - SREN/IEC 62109;
c)instalaţia de stocare trebuie să respecte următoarele condiţii minime:
- capacitate: minimum 5 kWh;
- tehnologie: Li, Na, NiMh, LiFe PO4, gel sau echivalent;
- garanţie: minimum 5 ani;
- număr cicluri: minimum 5.000.
Art. 18: Etapele înscrierii
(1)AFM demarează sesiunea de înscriere a solicitanţilor în aplicaţie la data menţionată în dispoziţia preşedintelui AFM.
(2)Înscrierea solicitantului se face prin completarea unor câmpuri predefinite şi încărcarea documentelor prevăzute la art. 19.
(3)Înscrierea solicitantului în program se consideră finalizată în momentul în care a fost îndeplinită cerinţa prevăzută la alin. (2) şi aplicaţia a generat un număr de înregistrare.
(4)Aplicaţia nu permite modificarea/înlocuirea/eliminarea documentelor încărcate de solicitant.
(5)Solicitantul se poate înscrie o singură dată în cadrul unei sesiuni de înscriere, pentru un singur imobil.
Art. 19: Documente obligatoriu a fi încărcate de solicitant în vederea aprobării
(1)Documentele pe care le încarcă solicitantul persoană fizică în aplicaţie sunt:
a)actul de identitate al solicitantului, valabil la data înscrierii în aplicaţie;
b)certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie;
c)certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie;
d)extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte dreptul de proprietate al solicitantului asupra imobilului construcţie deservit de sistemul de panouri fotovoltaice pentru care se solicită finanţarea; în cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveşte construcţia se amplasează pe teren, se va prezenta, în plus faţă de extrasul de carte funciară aferent construcţiei, extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte că solicitantul este proprietar/deţine un drept de folosinţă asupra imobilului teren; nu vor fi admise extrasele de carte funciară cu menţiunea "neutilizabile în circuitul civil". Extrasele de carte funciară pot fi obţinute de solicitant şi în format electronic;
e)copia cărţii funciare colective, din care să rezulte maximum două unităţi individuale cu destinaţie de locuinţă, trecute pe aceeaşi carte funciară care adunate să fie egale cu 1 (un) întreg, în cazul imobilelor-construcţii, dintre care unele părţi sunt comune, iar restul sunt proprietăţi individuale, pentru care se întocmesc o carte funciară colectivă şi câte o carte funciară individuală.
(2)Documentele pe care le încarcă solicitantul unitate de cult în aplicaţie sunt:
a)certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie;
b)certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul solicitantul, în termen de valabilitate la data înscrierii în aplicaţie;
c)extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte dreptul de proprietate al solicitantului asupra imobilului construcţie deservit de sistemul de panouri fotovoltaice pentru care se solicită finanţarea; în cazul în care sistemul de panouri fotovoltaice care deserveşte construcţia se amplasează pe teren, se va prezenta, în plus faţă de extrasul de carte funciară aferent construcţiei, extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data înscrierii în aplicaţie, din care să rezulte că solicitantul este proprietar/deţine un drept de folosinţă asupra imobilului teren; nu vor fi admise extrasele de carte funciară cu menţiunea "neutilizabile în circuitul civil". Extrasele de carte funciară pot fi obţinute de solicitant şi în format electronic.
(3)Documentele prevăzute la alin. (1) şi (2) emise în format electronic vor fi încărcate de solicitanţi în aplicaţia informatică în acelaşi format în care au fost eliberate de autorităţile/instituţiile emitente. Nu se vor admite documentele reprezentând scan/imagine după documentul emis în format electronic.
(4)Documentele transmise vor atesta îndeplinirea criteriilor de eligibilitate la momentul înscrierii în aplicaţie.
(5)În măsura în care din documentele obligatoriu a fi încărcate nu se poate stabili cu certitudine eligibilitatea solicitantului ori a proiectului în raport cu momentul înscrierii în program, instalatorul validat are posibilitatea de a solicita clarificări, o singură dată, astfel:
a)completarea paginilor lipsă ale documentelor încărcate;
b)reîncărcarea documentelor emise online în forma autentică, astfel cum au fost transmise solicitantului de autorităţile/instituţiile emitente;
c)încărcarea unor documente care să clarifice eligibilitatea solicitantului.
(6)Instalatorul transmite solicitantului cererea de clarificare prin intermediul aplicaţiei.
(7)Solicitantul încarcă în aplicaţie răspunsul în maximum 10 zile de la cererea prevăzută la alin. (6).
(8)Atrage respingerea solicitantului:
a)lipsa unui document obligatoriu dintre cele prevăzute la alin. (1) şi (2);
b)ieşirea din perioada de valabilitate a unui document dintre cele prevăzute la alin. (1) şi (2);
c)neîndeplinirea unui criteriu de eligibilitate;
d)netransmiterea clarificărilor conform alin. (5);
e)netransmiterea clarificărilor în condiţiile prevăzute la alin. (7).
(9)În situaţia în care proprietarul imobilului este un minor, înscrierea în aplicaţie se va face de către reprezentantul legal al acestuia prin introducerea CNP-ului minorului şi încărcarea în aplicaţie a următoarelor documente:
a)certificatul de naştere/carte de identitate a minorului;
b)cartea de identitate a reprezentantului legal;
c)act administrativ/sentinţă judecătorească cu privire la reprezentarea minorului, după caz;
d)documentele prevăzute la alin. (1) emise pe numele minorului sau a reprezentantului legal.
SUBCAPITOLUL III:Aprobarea finanţării şi respingerea proiectelor
Art. 20: Termene şi condiţii
(1)În termen de maximum 90 de zile de la data publicării de către AFM a listei prevăzute la art. 14 alin. (10) se parcurg următoarele etape:
a)selectarea de către solicitant a unui instalator validat, prin intermediul aplicaţiei;
b)efectuarea analizei de către instalator a documentelor încărcate de solicitant;
c)aprobarea/respingerea/refuzul de către instalator a solicitanţilor.
(2)Se consideră că a renunţat la finanţare solicitantul care nu selectează un instalator validat înăuntrul termenului prevăzut la alin. (1), la expirarea căruia pierde rezervarea finanţării.
(3)În termen de maximum 30 de zile de la data selectării instalatorului de către un solicitant, cu condiţia încadrării în cele 90 de zile prevăzute la alin. (1), instalatorul analizează documentele încărcate de solicitant, conform procedurii de analiză, şi selectează în aplicaţie propunerea de:
a)aprobare a solicitanţilor care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate stabilite prin prezentul ghid;
b)respingere a solicitanţilor care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 19 alin. (8);
c)refuz de instalare a sistemului de panouri fotovoltaice, după caz.
Art. 21: Aprobarea finanţării
(1)Ca urmare a analizei efectuate, înăuntrul termenului de 90 de zile prevăzut la art. 20 alin. (1), instalatorul selectează şi propune pentru aprobare, în aplicaţie, solicitanţii şi proiectele care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate prevăzute în ghidul de finanţare.
(2)AFM generează prin intermediul aplicaţiei lista cuprinzând proiectele solicitanţilor propuşi spre aprobare.
(3)Comitetul director al AFM avizează lista proiectelor prevăzute la alin. (2) şi le propune spre aprobare Comitetului de avizare.
(4)Comitetul de avizare aprobă proiectele selectate pentru finanţare.
(5)AFM publică pe pagina de internet lista solicitanţilor aprobaţi.
(6)Pentru solicitantul unitate de cult, aplicaţia va genera contractul de finanţare, în vederea semnării de către aceasta.
(7)AFM nu încheie contract de finanţare cu beneficiarul persoană fizică, iar finanţarea proiectelor se realizează în baza aprobării Comitetului de avizare, potrivit alin. (4).
(8)În cazul decesului solicitantului de finanţare intervenit până la data aprobării finanţării de către Comitetul de avizare, drepturile şi obligaţiile care decurg din aprobarea cererii de finanţare nu se transmit către succesori/terţi dobânditori.
(9)În cazul transmisiunii imobilului prin orice modalitate legală, terţii dobânditori ai imobilului pe care se implementează proiectul pot prelua drepturile şi obligaţiile solicitantului de finanţare, persoană fizică, numai după data aprobării finanţării de Comitetul de avizare.
Art. 22: Respingerea proiectelor
(1)Ca urmare a analizei efectuate conform art. 20 alin. (1) lit. b), instalatorul are obligaţia de a comunica solicitantului motivele de fapt şi de drept care stau la baza deciziei de respingere pe motive de eligibilitate, conform prevederilor ghidului, şi/sau a refuzului de instalare a sistemului de panouri fotovoltaice.
(2)În situaţia menţionată la alin. (1), solicitantul poate selecta alt instalator validat, dacă se află în termenul prevăzut la art. 20 alin. (1).
(3)După împlinirea termenului prevăzut la art. 20 alin. (1) se vor realiza următoarele etape:
a)AFM generează prin intermediul aplicaţiei lista cuprinzând proiectele solicitanţilor respinşi conform art. 20 alin. (3) lit. b);
b)Comitetul director al AFM aprobă lista cuprinzând proiectele solicitanţilor respinşi prevăzute la lit. a);
c)AFM publică pe pagina de internet lista prevăzută la lit. a);
d)solicitantul poate depune contestaţie împotriva deciziei Comitetului director.
(4)Pierde rezervarea finanţării solicitantul care, în termenul de 90 de zile prevăzut la art. 20 alin. (1):
a)nu a selectat în aplicaţie un instalator;
b)a primit refuz de instalare a sistemului de panouri fotovoltaice;
c)a selectat instalatorul cu mai puţin de 30 de zile înaintea expirării termenului de 90 de zile şi instalatorul nu finalizează analiza documentelor.
SUBCAPITOLUL IV:Analiza şi soluţionarea contestaţiilor transmise de solicitanţii de finanţare
Art. 23: Analiza şi soluţionarea contestaţiilor transmise de solicitanţii de finanţare
(1)Solicitanţii au dreptul de a formula contestaţie împotriva deciziei Comitetului director în termen de 30 de zile de la data publicării listei prevăzute la art. 22 alin. (3) lit. c) pe pagina de internet a AFM.
(2)Contestaţia se încarcă în aplicaţie în termenul prevăzut la alin. (1).
(3)Contestaţia va fi semnată olograf sau cu semnătură digitală calificată şi va cuprinde, sub sancţiunea respingerii ca inadmisibilă, obiectul contestaţiei şi motivele de fapt şi de drept pe care se întemeiază.
(4)Lista cuprinzând contestaţiile admise sau respinse se va publica pe pagina de internet a AFM.
(5)Analiza şi soluţionarea contestaţiilor reprezintă o etapă distinctă a programului şi se realizează după o procedură specifică, în cadrul AFM.
(6)Decizia de soluţionare a contestaţiei poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ competentă, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
SUBCAPITOLUL V:Încheierea contractului de finanţare cu solicitanţii unităţi de cult
Art. 24: Încheierea contractului de finanţare cu solicitanţii unităţi de cult
(1)Ulterior aprobării solicitantului unitate de cult, AFM pune la dispoziţia acestuia, prin intermediul aplicaţiei, contractul de finanţare, care poartă semnătura electronică a reprezentantului legal al AFM.
(2)Solicitantul unitate de cult încarcă în aplicaţie contractul de finanţare, semnat de către reprezentantul legal sau împuternicitul reprezentantului legal, cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE.
(3)În situaţia în care contractul de finanţare este semnat de o persoană împuternicită, se va încărca în aplicaţie şi cartea de identitate a acesteia.
(4)Solicitantul unitate de cult are la dispoziţie 30 de zile de la transmiterea de AFM a contractului de finanţare conform alin. (1), pentru a încărca în aplicaţie contractul semnat potrivit alin. (2).
(5)Depăşirea termenului prevăzut la alin. (4) se consideră renunţare la finanţare şi atrage anularea rezervării sumei aferente finanţării aprobate.
SUBCAPITOLUL VI:Implementarea proiectului
Art. 25: Dispoziţii generale
(1)Implementarea proiectului se realizează de către beneficiar prin îndeplinirea formalităţilor specifice obţinerii tuturor avizelor şi acordurilor, precum şi prin instalarea sistemului de panouri fotovoltaice şi racordarea acestuia la reţeaua naţională de distribuţie a energiei electrice, prin intermediul unui instalator validat.
(2)Implementarea proiectului se realizează în termen de cel mult 12 luni de la publicarea listei solicitanţilor aprobaţi, pentru persoanele fizice, şi de la semnarea contractului de finanţare, pentru unităţile de cult, termen în care trebuie realizată instalaţia şi obţinut certificatul de racordare.
(3)Prin excepţie de la alin. (2), implementarea proiectului se realizează în termen de cel mult 18 luni de la publicarea listei solicitanţilor aprobaţi, pentru persoanele fizice, respectiv de la semnarea contractului de finanţare, pentru unităţile de cult, în situaţia în care beneficiarul a realizat investiţia şi face dovada la instalatorul validat că a solicitat certificatul de racordare înăuntrul termenului prevăzut la alin. (2).
(4)Termenul prevăzut la alin. (2) se prelungeşte cu cel mult 6 luni de la efectuarea fiecărui transfer al beneficiarului către un alt instalator conform art. 32.

Art. 26: Reguli privind întocmirea facturii
(1)În factura fiscală emisă beneficiarului, instalatorul validat trebuie să evidenţieze preţul de vânzare şi, distinct, să facă menţiunea "suma de .......lei se suportă de către AFM, prin Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională".
(2)Factura fiscală trebuie să fie emisă înainte de data depunerii cererii de decontare la AFM şi după aprobarea solicitantului, pentru persoanele fizice, şi de la semnarea contractului de finanţare, pentru unităţile de cult.
(3)Factura trebuie să cuprindă cel puţin următoarele elemente:
a)atributele de identificare a instalatorului validat;
b)atributele de identificare a beneficiarului;
c)denumirea şi cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate;
d)numărul şi data certificatului de racordare.
(4)Factura trebuie să prevadă codul QR, în care vor fi cuprinse: numărul şi data facturii fiscale, adresa de implementare menţionată în extrasul de carte funciară, atributele de identificare ale beneficiarului pentru care a fost emisă factura, numărul şi data certificatului de racordare şi puterea instalată a sistemului.
SUBCAPITOLUL VII:Mecanismul de finanţare
Art. 27: Documente obligatorii necesare decontării cheltuielilor eligibile
(1)În vederea decontării, instalatorul validat transmite prin intermediul aplicaţiei:
1.cererea de decontare, semnată cu semnătură digitală calificată de către reprezentantul legal al instalatorului validat sau de către persoana împuternicită a acestuia; în cazul în care cererea de decontare este semnată de persoana împuternicită se vor transmite inclusiv împuternicirea notarială şi copia cărţii de identitate a împuternicitului;
2.lista beneficiarilor pentru care se solicită decontarea, semnată cu semnătură digitală calificată de către reprezentantul legal al instalatorului validat sau de către persoana împuternicită a acestuia, generată cu ajutorul aplicaţiei, care va cuprinde datele de identificare a solicitantului, adresa menţionată în extrasul de carte funciară, suma solicitată la decontare, numărul şi data certificatului de racordare, puterea instalată a sistemului de panouri fotovoltaice.
(2)Documentele încărcate de instalatorul validat în aplicaţie, în vederea decontării, pentru fiecare beneficiar cuprins în lista menţionată la alin. (1) pct. 2, sunt:
1.facturile fiscale emise beneficiarilor de către instalatorul validat;
2.certificatul de racordare:
a)emis pentru locul de domiciliu din cartea de identitate, unde a fost instalat sistemul, pentru beneficiarul persoană fizică;
b)emis pentru adresa menţionată în extrasul de carte funciară, pentru beneficiarul unitate de cult;
3.contractele de finanţare încheiate cu beneficiarii unităţi de cult.
(3)Aplicaţia verifică în mod automat existenţa documentelor încărcate de instalatori, iar AFM verifică corespondenţa între numărul şi data certificatului de racordare cu numărul şi data acestuia enunţate pe factură de către instalator.
(4)Plata sumelor solicitate prin cererile de decontare se face prin virament în contul de trezorerie al instalatorului validat, în maximum 60 de zile de la data depunerii acestora, în măsura în care sunt complete şi corect întocmite, în limita disponibilului existent în bugetul Fondului pentru mediu.
(5)AFM nu acordă plăţi în avans şi finanţează doar cheltuieli eligibile efectuate după semnarea contractului de participare, precum şi după aprobarea de către AFM a solicitanţilor, în cazul persoanelor fizice, respectiv după semnarea contractului de finanţare, în cazul unităţilor de cult.
(6)AFM nu efectuează plăţi pentru facturile reprezentând avansuri în baza contractelor încheiate între beneficiari şi furnizorii de servicii/produse/lucrări aferente proiectului.
(7)În situaţia în care instalatorul validat are înscrişi în aplicaţie mai mult de 10 beneficiari, se va solicita la decont finanţare pentru minimum 10 sisteme de panouri fotovoltaice.
SUBCAPITOLUL VIII:Verificarea corectitudinii analizei eligibilităţii, efectuată de către instalatori
Art. 28: Verificarea prin eşantion
(1)AFM verifică documentele încărcate de beneficiari în aplicaţie, pe un eşantion de 10% din numărul sistemelor de panouri fotovoltaice finanţate de AFM.
(2)Verificarea se realizează pentru fiecare instalator validat, după finanţarea ultimei cereri de decontare, a fiecărei sesiuni de finanţare.
(3)În cazul în care se constată că au fost decontate cheltuieli în mod necuvenit, AFM reţine din garanţia constituită sumele decontate, la care se adaugă dobânda calculată pentru perioada de când s-a efectuat plata şi până la recuperarea sumelor.
(4)În situaţia în care în urma verificării eşantionului menţionat la alin. (1) se constată că 5% dintre beneficiari nu erau eligibili sau/şi au fost decontate cheltuieli în mod necuvenit, atât instalatorul, cât şi reprezentantul legal al acestuia îşi pierd dreptul de a participa, pentru o perioadă de 5 ani de la momentul constatării, la programele derulate de AFM.
SUBCAPITOLUL IX:Monitorizarea proiectelor
Art. 29: Dispoziţii generale
(1)Monitorizarea beneficiarului, a investiţiei realizate, precum şi a respectării condiţiilor prevăzute în prezentul ghid se face de către AFM pe o perioadă de un an de la data emiterii către beneficiar a certificatului de racordare.
(2)Beneficiarii au următoarele obligaţii pe perioada de implementare şi monitorizare:
1.să utilizeze şi să conserve bunurile achiziţionate prin program cu diligenţele unui bun proprietar;
2.să menţină în funcţiune sistemul de panouri fotovoltaice achiziţionat prin program;
3.să permită/să ia toate măsurile necesare pentru a se permite reprezentanţilor AFM şi ai instituţiilor abilitate să verifice şi să controleze modul în care sunt îndeplinite obiectivele proiectului, inclusiv prin vizite la faţa locului;
4.să aducă la cunoştinţa potenţialilor terţi dobânditori ai imobilului pe care se implementează proiectul informaţiile cu privire la situaţia acestuia şi să depună diligenţele în vederea preluării de către aceştia a obligaţiilor prevăzute în ghidul de finanţare;
5.să permită accesul persoanelor autorizate în vederea colectării datelor referitoare la energia electrică produsă şi, după caz, livrată în reţeaua naţională de distribuţie a energiei electrice;
6.să furnizeze şi să transmită AFM orice informaţie sau documente relevante, solicitate în mod rezonabil de către aceasta, în termen de maximum 15 zile de la data primirii notificării;
7.să nu afecteze investiţia finanţată şi funcţionarea acesteia prin modificarea sistemului de panouri fotovoltaice instalat şi/sau a imobilului pe care se implementează proiectul;
8.să nu înstrăineze imobilul pe care se implementează proiectul în favoarea unei persoane juridice sau a unei entităţi care desfăşoară activităţi economice, cu excepţia cazului în care este afectat de o ipotecă imobiliară;
9.să nu afecteze imobilul în favoarea unei entităţi care desfăşoară activităţi economice/profesionale;
10.să păstreze documentele încărcate la momentul înscrierii în aplicaţie până la finalul perioadei de monitorizare;
11.să informeze vizual publicul privind instalarea sistemului de panouri fotovoltaice cu finanţare din Fondul pentru mediu, conform informaţiilor şi caracteristicilor aprobate prin dispoziţia preşedintelui şi publicate pe pagina de internet a AFM.