Subcapitolul i - Validarea instalatorilor şi încheierea contractelor de participare şi publicarea listei acestora - Ghid de finantare din 2023 a Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională
M.Of. 364
În vigoare Versiune de la: 12 Februarie 2025
SUBCAPITOLUL I:Validarea instalatorilor şi încheierea contractelor de participare şi publicarea listei acestora
SECŢIUNEA 1:Validarea instalatorilor
Art. 10: Criterii de eligibilitate pentru validarea instalatorului
Este eligibil pentru a participa în cadrul programului instalatorul care îndeplineşte, cumulativ, următoarele criterii de eligibilitate:
a)este operator economic cu personalitate juridică română;
b)are ca obiect de activitate autorizat lucrări de instalaţii electrice, conform CAEN rev. 2, cod 4321;
c)are deschis la Trezoreria Statului contul 50.70.24 "Disponibil din sume alocate din Fondul pentru mediu reprezentând finanţare sau cofinanţare nerambursabilă a proiectelor pentru protecţia mediului";
d)nu este sub incidenţa Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, nu are suspendate/restricţionate activităţile economice sau nu se află în situaţii similare; nu se află în procedură de dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere, radiere, inclusiv închidere operaţională, nu se află sub administrare specială; nu face obiectul unei proceduri legale în justiţie pentru situaţiile mai sus menţionate şi nici pentru orice altă situaţie similară;
e)nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;
f)are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale în vigoare;
g)nu este înregistrat cu fapte sancţionate de legislaţia financiară;
h)deţine atestat ANRE de tip B sau alte atestate care includ competenţele de tip B, aflate în termen de valabilitate la data depunerii cererii de validare; în situaţia în care instalatorul este atestat în altă ţară din Uniunea Europeană, deţine document de echivalare, eliberat de ANRE, aflat în termen de valabilitate la data depunerii cererii de validare;
i)a executat lucrări de instalare sau a prestat servicii de întreţinere/mentenanţă a sistemelor de panouri fotovoltaice;
j)are personal angajat în funcţia de instalator pentru sisteme de panouri fotovoltaice (cod COR 741103) şi inginer profil electric (cod COR 2151);
k)se angajează că va întocmi toată documentaţia tehnică necesară instalării sistemului de panouri fotovoltaice, respectând legislaţia în vigoare, cerinţele operatorilor de distribuţie a energiei electrice şi toate criteriile de eligibilitate solicitate prin ghidul de finanţare;
l)se angajează că va instala sistemul nou de panouri fotovoltaice, respectând legislaţia în vigoare şi toate criteriile de eligibilitate solicitate prin prezentul ghid de finanţare;
m)se angajează că va analiza documentele solicitanţilor, respectând procedura definită la art. 7 alin. (1) lit. s);
n)se angajează că va constitui garanţia conform art. 15, ulterior perfectării contractului de participare.
Art. 11: Conţinutul dosarului de validare
(1)Dosarul de validare a instalatorului trebuie să cuprindă următoarele documente:
a)cererea de validare a instalatorului, completată integral prin tehnoredactare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, semnată cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE de către reprezentantul legal sau de către o altă persoană împuternicită;
b)împuternicire, în situaţia în care cererea de validare este semnată de o persoană împuternicită de reprezentantul legal;
c)actul de identitate al reprezentantului legal/persoanei împuternicite;
d)certificatul constatator/furnizare informaţii emis de către oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul în a cărui rază teritorială îşi are sediul social instalatorul, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de validare; se acceptă şi formatul electronic al certificatului constatator/furnizare informaţii;
e)certificatul de cazier fiscal emis pe numele instalatorului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 30 de zile la data încărcării dosarului de validare;
f)certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele instalatorului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 30 de zile la data încărcării dosarului de validare;
g)certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele instalatorului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul instalatorul, nu mai vechi de 30 de zile la data încărcării dosarului de validare;
h)certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele instalatorului de către AFM, nu mai vechi de 30 de zile la data încărcării dosarului de validare, sau declaraţia pe propria răspundere în care instalatorul va menţiona că şi-a îndeplinit toate obligaţiile la Fondul pentru mediu, respectiv că a depus toate declaraţiile privind obligaţiile la Fondul pentru mediu şi nu are sume datorate la data încărcării dosarului de validare; declaraţia va fi dată sub sancţiunea prevederilor penale privind falsul în declaraţii şi va fi asumată prin semnătură electronică de către reprezentantul legal;
i)documentul doveditor al deschiderii contului 50.70.24 "Disponibil din sume alocate din Fondul pentru mediu reprezentând finanţare sau cofinanţare nerambursabilă a proiectelor pentru protecţia mediului";
j)atestatul emis de ANRE de tip B sau alte atestate care includ competenţele de tip B, în termen de valabilitate la data încărcării dosarului de validare; în situaţia în care instalatorul este atestat în altă ţară din Uniunea Europeană, documentul de echivalare, eliberat de ANRE, aflat în termen de valabilitate la data încărcării dosarului de validare;
k)contractul de execuţie şi procesul-verbal de recepţie din care să rezulte executarea lucrărilor de instalare sau prestarea serviciilor de întreţinere/mentenanţă a sistemelor de panouri fotovoltaice, semnate de beneficiarii lucrărilor/serviciilor respective;
l)raport per salariat extras din REVISAL de unde să rezulte că are personal angajat specializat în instalarea de sisteme de panouri fotovoltaice (cod COR 741103 - REVISAL) şi inginer profil electric (cod COR 2151 - REVISAL), semnat olograf sau electronic de către reprezentantul legal al instalatorului care solicită validarea sau împuternicitul acestuia.
(2)Înscrierea instalatorilor în program şi transmiterea documentelor în vederea validării se fac prin intermediul aplicaţiei, pusă la dispoziţia acestora pe pagina de internet a AFM.
Art. 12: Aprobarea cererii de validare
(1)AFM verifică cererea de validare şi celelalte documente prevăzute la art. 11 alin. (1), analizează dacă acestea sunt conforme cu prevederile prezentului ghid şi selectează instalatorul în vederea aprobării.
(2)În situaţia în care se constată că nu au fost încărcate toate documentele prevăzute la art. 11 alin. (1) sau acestea sunt neconforme, incomplete, ilizibile sau nu conţin toate elementele prevăzute în prezentul ghid, instalatorul va fi notificat o singură dată, în vederea completării/clarificării/remedierii situaţiei.
(3)Notificarea şi transmiterea documentelor prevăzute la alin. (2) se vor efectua prin intermediul aplicaţiei.
(4)Atrage respingerea cererii de validare neprezentarea în termen de 5 zile a documentelor solicitate conform alin. (2) ori prezentarea de completări/clarificări/remedieri incomplete sau care nu au atestat eligibilitatea instalatorului. Documentele solicitate conform alin. (2) vor atesta eligibilitatea instalatorului la data depunerii dosarului de validare sau la data transmiterii acestora.
(5)AFM aprobă lista instalatorilor propuşi în vederea validării şi lista instalatorilor propuşi spre respingere.
(6)Listele menţionate la alin. (5) se publică pe pagina de internet a AFM.
SECŢIUNEA 2:Contestarea rezultatului
Art. 13: Contestarea rezultatului procesului de validare
(1)Instalatorul al cărui dosar de validare a fost respins poate depune contestaţie împotriva rezultatului procesului de validare.
(2)Contestaţia se transmite prin intermediul aplicaţiei la AFM, în termen de 30 de zile de la data comunicării rezultatelor, respectiv de la data publicării pe pagina de internet a AFM a listei instalatorilor respinşi.
(3)Contestaţia va fi semnată cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE şi va cuprinde, cel puţin, numele şi prenumele reprezentantului legal, sub sancţiunea respingerii ca inadmisibilă.
(4)Împotriva deciziei de soluţionare a contestaţiei solicitantul poate sesiza instanţa de contencios administrativ competentă, în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA 3:Încheierea contractelor de participare cu instalatorii şi publicarea listei acestora
Art. 14: Contractul de participare în vederea decontării
(1)AFM pune la dispoziţia instalatorilor aprobaţi, prin intermediul aplicaţiei, contractele de participare.
(2)În termen de 10 zile de la data punerii la dispoziţie a contractelor conform alin. (1), instalatorii le vor semna cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE şi le vor încărca în aplicaţie.
(3)Neîncărcarea în aplicaţie a contractului semnat, în termenul prevăzut la alin. (2), conduce la pierderea dreptului de a participa în cadrul programului.
(4)Contractul poate fi semnat şi de către împuternicitul reprezentantului legal al instalatorului, caz în care se va prezenta actul de identitate şi împuternicirea acestuia emisă în acest scop.
(5)Modelul contractului de participare în vederea decontării este prevăzut în anexa nr. 2.
(6)Până la momentul perfectării contractului de participare, AFM are dreptul să modifice şi/sau să completeze modelul de contract, ulterior orice modificare şi/sau completare realizându-se cu acordul ambelor părţi, exprimat în scris, prin act adiţional.
(7)Contractul de participare intră în vigoare la data semnării acestuia de către ambele părţi şi este valabil până la expirarea tuturor perioadelor de monitorizare aferente sistemelor instalate.
(8)La data semnării contractului de participare, AFM comunică instalatorului procedura de analiză, menţionată la art. 7 alin. (1) lit. s).
(9)Ulterior încheierii contractului de participare, în termen de 5 zile, instalatorul transmite AFM dovada constituirii garanţiei, în original, conform prevederilor art. 15. În cazul neprezentării acesteia, contractul de participare devine nul.
(10)Lista instalatorilor care au încheiat contracte de participare cu AFM şi care au prezentat garanţia conform prevederilor art. 15 se publică pe pagina de internet a AFM.
Art. 15: Garanţia
(1)Garanţia menţionată la art. 14 alin. (9) este angajamentul irevocabil şi necondiţionat prin care o instituţie bancară sau o instituţie nebancară autorizată de Banca Naţională a României se obligă, la solicitarea instalatorului validat şi în considerarea contractului de participare, să plătească valoarea acesteia către AFM în situaţia în care instalatorul nu execută sau execută necorespunzător obligaţiile asumate prin contractul de participare.
(2)Garanţia se poate constitui prin:
a)depozit colateral;
b)instrument de garantare emis în condiţiile legii, astfel:
(i)scrisoare de garanţie emisă de o instituţie de credit bancară din România;
(ii)scrisoare de garanţie emisă de o instituţie financiară nebancară din România;
(iii)asigurare de garanţii emisă:
- fie de o societate de asigurare care deţine autorizaţie de funcţionare emisă în România şi/sau care este înscrisă în registrele publicate pe pagina de internet a Autorităţii de Supraveghere Financiară, după caz;
- fie de o societate de asigurare din state terţe printr-o sucursală autorizată în România de către Autoritatea de Supraveghere Financiară.
(3)Garanţia trebuie să fie irevocabilă şi să se execute necondiţionat, respectiv la prima solicitare a AFM, însoţită de o declaraţie cu privire la culpa instalatorului.
(4)Cuantumul garanţiei este de 200.000 lei.
(5)Garanţia va fi emisă în favoarea AFM, pentru contractul de participare încheiat în cadrul Programului privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională, pentru o durată de 24 de luni, cu posibilitatea de prelungire, la solicitarea AFM.
(6)În situaţia în care se constată că unul dintre beneficiari nu îndeplineşte condiţiile stabilite prin ghid şi detaliate în procedura de analiză prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. s) şi au fost decontate cheltuieli în mod necuvenit, AFM reţine din garanţia constituită sumele decontate, la care se adaugă dobânda calculată pentru perioada de când s-a efectuat plata şi până la recuperarea sumelor.
(7)Instalatorul are obligaţia să reîntregească garanţia, la nivelul prevăzut la alin. (4).
(8)Returnarea/Eliberarea garanţiei se face după finalizarea verificării de către AFM a eşantionului de 10% din numărul sistemelor de panouri fotovoltaice finanţate fiecărui instalator.
(9)Garanţia va cuprinde cel puţin prevederile menţionate la alin. (1), (3)-(7).
(10)AFM poate solicita clarificări cu privire la garanţia transmisă.