Criterii din 2025 pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării operatorilor economici care prezintă risc fiscal ridicat, prevăzuţi la art. 375 alin. (1^1) şi la art. 435 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
M.Of. 262
În vigoare Versiune de la: 30 Iulie 2025
Criterii din 2025 pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării operatorilor economici care prezintă risc fiscal ridicat, prevăzuţi la art. 375 alin. (1^1) şi la art. 435 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Dată act: 21-mar-2025
Emitent: Agentia Nationala de Administrare Fiscala
CAPITOLUL I:Criterii pentru evaluarea riscului fiscal ridicat
Art. 1
4.operatorii economici care au declarat domiciliul fiscal la sediul unui cabinet de avocatură;
5.operatorii economici care au obţinut autorizaţii şi/sau au fost înregistraţi în domeniul comercializării produselor accizabile în ultimele 12 luni. Nu intră în această categorie operatorii economici care au reînnoit în ultimele 12 luni autorizaţiile obţinute anterior;
7.operatorii economici cu un istoric fiscal inadecvat care se încadrează în una dintre situaţiile de mai jos:
a)care în ultimii 5 ani au înregistrat obligaţii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în sensul art. 157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care s-a dispus executarea garanţiei;
b)care în ultimele 12 luni au depus declaraţiile fiscale cu o întârziere mai mare de 5 zile de la termenul legal;
c)care în ultimii 5 ani au beneficiat de eşalonări şi/sau restructurări la plată şi care se încadrează în una dintre următoarele situaţii:
(i)nu au respectat termenele stabilite prin graficul de eşalonare/graficul de plată, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar prevăzut de lege;
(ii)nu au achitat obligaţiile fiscale declarate după data acordării eşalonării şi/sau restructurării, în termenul prevăzut de lege, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar reglementat prevăzut de lege;
(iii)înregistrează obligaţii fiscale/bugetare, altele decât cele prevăzute la pct. (i) şi (ii), care reprezintă condiţie de menţinere a valabilităţii eşalonării şi/sau restructurării la plată;
(iv)au pierdut valabilitatea eşalonării şi/sau restructurării la plată, iar ulterior au solicitat menţinerea valabilităţii acesteia, potrivit legii;
d)care au asociaţi majoritari şi/sau administratori care în ultimii 10 ani au mai fost asociaţi sau administratori în societăţi care au fost autorizate şi/sau înregistrate în domeniul comercializării produselor accizabile, ale căror autorizaţii/atestate au fost revocate şi care se încadrează în una dintre următoarele situaţii:
(i)la data radierii sau cesionării părţilor sociale/acţiunilor, societăţile respective înregistrau obligaţii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
(ii)a fost deschisă procedura insolvenţei, respectiv perioada de observaţie, reorganizare judiciară sau faliment;
e)care au solicitat restituirea sau compensarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat, iar în urma acţiunilor de control ale organelor fiscale se constată că pentru cel puţin 25% din suma solicitată nu au drept de restituire;
f)care nu au fonduri financiare la nivelul achiziţiilor lunare de produse accizabile.
În aplicarea prevederilor art. 375 alin. (11) şi (13) şi ale art. 435 alin. (31) şi (34) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul fiscal, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat al operatorilor economici persoane juridice sunt următoarele:
1.operatorii economici nou-înfiinţaţi sau la care au fost preluate părţile sociale în ultimele 12 luni;
2.operatorii economici care nu au desfăşurat activităţi economice în ultimele 12 luni;
3.operatorii economici care au fost declaraţi inactivi şi care au fost reactivaţi în ultimele 12 luni;
4.operatorii economici care au declarat domiciliul fiscal la sediul unui cabinet de avocatură;
5.operatorii economici care au obţinut autorizaţii şi/sau au fost înregistraţi în domeniul comercializării produselor accizabile în ultimele 12 luni. Nu intră în această categorie operatorii economici care au reînnoit în ultimele 12 luni autorizaţiile obţinute anterior;6.operatorii economici care nu au desfăşurat activităţi economice în domeniul produselor accizabile în ultimele 36 de luni;
7.operatorii economici cu un istoric fiscal inadecvat care se încadrează în una dintre situaţiile de mai jos:
a)care în ultimii 5 ani au înregistrat obligaţii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în sensul art. 157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care s-a dispus executarea garanţiei;
b)care în ultimele 12 luni au depus declaraţiile fiscale cu o întârziere mai mare de 5 zile de la termenul legal;
c)care în ultimii 5 ani au beneficiat de eşalonări şi/sau restructurări la plată şi care se încadrează în una dintre următoarele situaţii:
(i)nu au respectat termenele stabilite prin graficul de eşalonare/graficul de plată, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar prevăzut de lege;
(ii)nu au achitat obligaţiile fiscale declarate după data acordării eşalonării şi/sau restructurării, în termenul prevăzut de lege, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar reglementat prevăzut de lege;
(iii)înregistrează obligaţii fiscale/bugetare, altele decât cele prevăzute la pct. (i) şi (ii), care reprezintă condiţie de menţinere a valabilităţii eşalonării şi/sau restructurării la plată;
(iv)au pierdut valabilitatea eşalonării şi/sau restructurării la plată, iar ulterior au solicitat menţinerea valabilităţii acesteia, potrivit legii;
d)care au asociaţi majoritari şi/sau administratori care în ultimii 10 ani au mai fost asociaţi sau administratori în societăţi care au fost autorizate şi/sau înregistrate în domeniul comercializării produselor accizabile, ale căror autorizaţii/atestate au fost revocate şi care se încadrează în una dintre următoarele situaţii:
(i)la data radierii sau cesionării părţilor sociale/acţiunilor, societăţile respective înregistrau obligaţii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală;
(ii)a fost deschisă procedura insolvenţei, respectiv perioada de observaţie, reorganizare judiciară sau faliment;
e)care au solicitat restituirea sau compensarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat, iar în urma acţiunilor de control ale organelor fiscale se constată că pentru cel puţin 25% din suma solicitată nu au drept de restituire;
f)care nu au fonduri financiare la nivelul achiziţiilor lunare de produse accizabile.
Art. 11
În situaţia în care, în urma acţiunilor de control ale organelor fiscale, se constată faptul că un operator economic autorizat şi/sau înregistrat, care nu a fost încadrat iniţial în categoria de risc fiscal ridicat, se încadrează, ulterior, în unul dintre criteriile de risc prevăzute la art. 1, în termen de maximum 5 zile se comunică Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - Direcţia generală antifraudă fiscală - structura centrală riscul fiscal identificat, în vederea analizării şi informării autorităţii vamale teritoriale competente.CAPITOLUL II:Evaluarea riscului fiscal pentru destinatarii înregistraţi prevăzuţi la art. 375 alin. (11) din Codul fiscal
Art. 2
În maximum 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor criterii, autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare transmite lista destinatarilor înregistraţi către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia generală antifraudă fiscală - structura centrală în vederea analizării după criteriile de risc ridicat prevăzute la art. 1.
Art. 3
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia generală antifraudă fiscală - structura centrală comunică autorităţii vamale teritoriale competente pentru autorizare încadrarea/neîncadrarea destinatarilor înregistraţi în categoria de risc fiscal ridicat, în maximum 30 de zile lucrătoare de la data primirii listei.
Art. 4
(1)În cazul operatorilor economici care solicită autorizarea ca destinatar înregistrat, autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare, în termen de 2 zile de la data emiterii autorizaţiei, solicită Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - Direcţia generală antifraudă fiscală - structura centrală analizarea criteriilor de risc fiscal pentru operatorul economic.
(3)Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia generală antifraudă fiscală - structura centrală comunică autorităţii vamale teritoriale competente pentru autorizare încadrarea/neîncadrarea operatorului economic autorizat în categoria de risc fiscal, în maximum 30 de zile lucrătoare de la primirea solicitării.
(1)În cazul operatorilor economici care solicită autorizarea ca destinatar înregistrat, autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare, în termen de 2 zile de la data emiterii autorizaţiei, solicită Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - Direcţia generală antifraudă fiscală - structura centrală analizarea criteriilor de risc fiscal pentru operatorul economic.(2)[textul din Art. 4, alin. (2) din capitolul II a fost abrogat la 30-iul-2025 de Art. I, punctul 4. din Ordinul 1.826/2025]
(3)Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia generală antifraudă fiscală - structura centrală comunică autorităţii vamale teritoriale competente pentru autorizare încadrarea/neîncadrarea operatorului economic autorizat în categoria de risc fiscal, în maximum 30 de zile lucrătoare de la primirea solicitării.CAPITOLUL III:Evaluarea riscului fiscal pentru operatorii economici prevăzuţi la art. 435 alin. (31) din Codul fiscal
Art. 5
(1)În vederea analizării riscului fiscal, în cazul operatorilor economici prevăzuţi la art. 435 alin. (31) din Codul fiscal, autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare, în termen de maximum 5 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor criterii, solicită, în conformitate cu prevederile art. 58 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, antrepozitarului autorizat din raza teritorială de competenţă o situaţie a operatorilor economici prevăzuţi la art. 435 alin. (31) din Codul fiscal, care îşi desfăşoară activitatea în incinta antrepozitului fiscal.
(2)Situaţia menţionată la alin. (1) se transmite de către antrepozitarii autorizaţi la autoritatea vamală competentă pentru autorizare în termen de maximum 30 de zile de la primirea solicitării.
(3)În cazul în care, după publicarea prezentelor criterii, sunt operatori economici care intenţionează să desfăşoare activitate comercială cu produse accizabile în cadrul unui antrepozit fiscal aparţinând unei terţe persoane, antrepozitarul respectiv informează autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare cu minimum 30 de zile lucrătoare înaintea primirii în incinta antrepozitului fiscal a produselor accizabile ale operatorului economic în cauză.
(4)În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea informaţiilor, autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare transmite situaţia operatorilor economici Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - Direcţia generală antifraudă fiscală - structura centrală, în vederea analizării după criteriile de risc fiscal ridicat prevăzute la art. 1.
CAPITOLUL IV:Dispoziţii comune pentru evaluarea riscului fiscal pentru operatorii economici prevăzuţi la art. 375 alin. (11) şi la art. 435 alin. (31) din Codul fiscal
Art. 6
În situaţia în care în procesul de evaluare a criteriilor de risc sunt necesare informaţii suplimentare, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia generală antifraudă fiscală - structura centrală poate solicita punctual organului fiscal competent informaţii care să contribuie la evaluarea riscului fiscal.
Art. 7
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia generală antifraudă fiscală - structura centrală, în maximum 30 de zile lucrătoare de la primirea solicitării, analizează operatorii economici după criteriile de risc fiscal prevăzute la art. 1 şi comunică autorităţii vamale teritoriale competente pentru autorizare încadrarea/neîncadrarea în categoria de risc fiscal ridicat, menţionând totodată adresa unde îşi au domiciliul fiscal operatorii economici.
Art. 8
(1)Operatorii economici prevăzuţi la art. 375 alin. (11) din Codul fiscal care în urma evaluării au fost încadraţi în categoria de risc fiscal ridicat se notifică de către autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare, în vederea respectării prevederilor art. 348 alin. (11) şi art. 375 alin. (11) şi (12) din Codul fiscal.
(2)În ziua următoare primirii încadrării operatorului economic în categoria de risc fiscal ridicat, autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare transmite notificarea prevăzută la alin. (1) autorităţii vamale teritoriale în raza căreia este situat domiciliul fiscal al operatorului economic, în vederea comunicării.
(3)Autoritatea vamală teritorială în raza căreia este situat domiciliul fiscal al operatorului economic comunică notificarea în termen de 2 zile lucrătoare de la primirea acesteia, conform procedurii prevăzute la art. 10.
Art. 9
(1)Autoritatea vamală competentă pentru autorizare transmite autorităţii vamale teritoriale în raza căreia îşi au sediul social operatorii economici prevăzuţi la art. 435 alin. (31) din Codul fiscal situaţia operatorilor economici încadraţi în categoria de risc fiscal ridicat, în termen de 2 zile lucrătoare de la data primirii de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia generală antifraudă fiscală - structura centrală a comunicării prevăzute la art. 7.
(2)Operatorii economici prevăzuţi la art. 435 alin. (31) din Codul fiscal care în urma evaluării au fost încadraţi în categoria de risc fiscal ridicat se notifică de către autoritatea vamală teritorială, în vederea respectării prevederilor art. 435 alin. (31)-(33) din Codul fiscal.
(3)În ziua următoare primirii încadrării operatorului economic în categoria de risc fiscal ridicat, autoritatea vamală teritorială transmite notificarea prevăzută la alin. (4) autorităţii vamale teritoriale în raza căreia este situat domiciliul fiscal al operatorului economic, în vederea comunicării.
(4)Autoritatea vamală teritorială în raza căreia este situat domiciliul fiscal al operatorului economic comunică notificarea în termen de 2 zile lucrătoare de la primirea acesteia, conform procedurii prevăzute la art. 10.
Art. 10
(1)În toate cazurile comunicarea se realizează prin remitere la domiciliul fiscal al operatorul economic potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (8)-(10) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În situaţia în care operatorii economici prevăzuţi la art. 375 alin. (11) şi la art. 435 alin. (31) din Codul fiscal nu sunt găsiţi la domiciliul fiscal sunt aplicabile prevederile art. 47 alin. (11) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 11
Lista operatorilor economici care au fost notificaţi asupra faptului că se încadrează în categoria de risc fiscal ridicat se comunică Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - Direcţia generală antifraudă fiscală - structura centrală şi se afişează pe site-ul Autorităţii Vamale Române.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 262 din data de 26 martie 2025
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (3)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (2)
- Ordinul 1826/2025 1826/2372 pentru modificarea şi completarea anexei la Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al preşedintelui Autorităţii Vamale Române nr. 417/1.204/2025 privind aprobarea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării operatorilor economici care prezintă risc fiscal ridicat, prevăzuţi la art. 375 alin. (11) şi la art. 435 alin. (31) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
- Ordinul 417/2025 417/1204 privind aprobarea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinării operatorilor economici care prezintă risc fiscal ridicat, prevăzuţi la art. 375 alin. (1^1) şi la art. 435 alin. (3^1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal