Subcapitolul 1 - Drepturi şi obligaţii ale beneficiarului - Contract-Cadru din 2014 de derulare a ţiţeiului şi produselor petroliere prin terminalul petrolier pentru anul 2015
M.Of. 847
Ieşit din vigoare Versiune de la: 23 Noiembrie 2014
SUBCAPITOLUL 1:Drepturi şi obligaţii ale beneficiarului
SECŢIUNEA 1:Drepturi şi obligaţii în legătură cu primirea, recepţia cantitativă şi calitativă, descărcarea produselor din cisterne CF în rezervoarele prestatorului sau în nave prin transbord direct
Art. 4.1
Beneficiarul va expedia produsele în trenuri complete formate din maximum 40 de vagoane-cisternă pe 4 osii, corespunzătoare din punct de vedere tehnic.
Beneficiarul garantează faptul că marfa este corespunzătoare standardelor sau specificaţiilor de calitate şi că este liberă de orice taxe până la fronturile de descărcare ale prestatorului.
Fiecare transport va fi însoţit de următorul set de documente complete:
- scrisoare de trăsură de cale ferată;
- aviz de însoţire a mărfii;
- notă de greutate;
- declaraţie de conformitate;
- raport de încercare (test report);
- lista de sigilii;
- fişă tehnică de securitate în limba română şi în format REACH;
- documente vamale sau fiscale (conform prevederilor legale aplicabile).
În cazul în care produsele beneficiarului sunt încărcate în alte tipuri de vagoane-cisternă CF decât cele tip CFR, beneficiarul va pune la dispoziţia prestatorului instrucţiuni, planşe şi schiţe de utilizare pentru acestea în limba română.
Prestatorul poate refuza descărcarea/încărcarea acestor tipuri de vagoane-cisternă CF dacă apreciază că se pot crea stări de pericol.
Art. 4.2
Beneficiarul va expedia produsele conform unui program zilnic stabilit cu prestatorul sau conform acceptelor obţinute de la staţia CFR-Constanţa Port, în funcţie de sosirea navelor, spaţiul de depozitare existent precum şi de posibilităţile de descărcare ale prestatorului.
Beneficiarul va menţiona pe nota de greutate şi pe documentele de transport "marfă proprietatea .....................", iar beneficiarul va aviza prin fax sau e-mail fiecare expediere de produse.
Art. 4.3
Beneficiarul va încheia un contract de transport (denumit în continuare contract de transport) cu un operator de transport feroviar (denumit în continuare OTF).
Prin contractul de transport, beneficiarul se obligă să plătească tariful de transport şi toate tarifele accesorii care grevează transporturile din staţiile de predare şi destinaţie.
Beneficiarul va pune la dispoziţia prestatorului o copie a acestui contract sau a telegramei privind modul de încasare a tarifelor.
Art. 4.4
Beneficiarul îl va împuternici pe prestator în baza unei comitenţe (prevăzută în anexa nr. 3) să lucreze pentru şi în numele acestuia în relaţia cu OTF.
Prestatorul nu va fi obligat să achite nicio taxă în numele beneficiarului în relaţia cu OTF.
În scrisoarea de trăsură, prestatorul nu va fi expeditor sau destinatar pentru mărfurile proprietatea beneficiarului.
Beneficiarul va înscrie datele proprii la rubrica "Destinatar, iar la rubrica "Menţiuni ale expeditorului admise de regulamente, tarife şi instrucţii" se scrie: "Transport destinat liniei industriale S.C. OIL TERMINAL - S.A. conform Comitenţei nr. ........................".
Art. 4.5
Vagoanele-cisternă proprietate a OTF/beneficiarului, predate prestatorului şi care prezintă defecte ascunse la sistemele de descărcare, vor fi avizate de prestator către proprietar, care va asigura echipa de intervenţie pentru remedierea neajunsului. Pe cât posibil, vagonul în cauză va fi descărcat odată cu naveta.
Vagoanele-cisternă încărcate, defecte, proprietate a OTF/beneficiarului, ce nu pot fi remediate şi descărcate, vor fi puse la dispoziţia beneficiarului şi vor fi returnate pe cheltuiala acestuia în baza notificării întocmite de OTF către prestator, transmisa de prestator prin fax beneficiarului în maximum 48 de ore de la primirea notificării.
Pentru returnarea vagoanelor, beneficiarul va pune la dispoziţia prestatorului documentele necesare:
- aviz de însoţire a mărfii;
- scrisori de trăsură;
- fişă tehnică de securitate în limba română şi în format REACH;
- documente vamale sau fiscale (conform prevederilor legale aplicabile).
Art. 4.6
Beneficiarul va suporta eventualele plăţi solicitate de OTF în cazul în care vagoanele-cisternă sosesc în afara programului stabilit şi acceptat de ambele părţi sau în cazul în care vagoanele-cisternă nu pot fi descărcate deoarece la recepţia calitativă s-a constatat produs neconform calitativ pentru care nu există posibilitate de condiţionare.
Art. 4.7
Având în vedere că toate produsele petroliere sunt încadrate în categoria mărfurilor periculoase, transportul, manevra, încărcarea/descărcarea acestora sunt supuse prevederilor Regulamentului privind transportul internaţional feroviar al mărfurilor periculoase - RID, precum şi dispoziţiilor legale aplicabile. În calitate de proprietar, beneficiarul are următoarele obligaţii:
- să respecte prevederile cuprinse în anexa 1 RID - Regulament de transport al mărfurilor periculoase;
- să respecte normele tehnice de încărcare a mijlocului de transport prevăzute în anexa 2 - NUT;
- să se asigure că mărfurile periculoase sunt clasificate şi autorizate conform RID;
- să furnizeze prestatorului date de identificare ale produsului şi pericolului;
- vagoanele utilizate trebuie să fie autorizate, să deţină agrement tehnic sau aviz tehnic de funcţionare (pentru vagoanele cu durata de viaţă depăşită) al Autorităţii Feroviare Române-AFER, proces-verbal de verificare ISCIR în termen de valabilitate. Beneficiarul va purta integral răspunderea pentru starea tehnică şi integritatea vagoanelor încărcate de acesta sau puse la dispoziţia prestatorului pentru încărcare;
- să respecte dispoziţiile speciale privind construcţia, echipamentul, reviziile, întreţinerea, marcajul vagoanelor;
- să pună din timp la dispoziţia prestatorului marcajele, etichetele şi sigiliile pentru mărfurile periculoase încărcate în numele beneficiarului.
Prestatorul este îndreptăţit să refuze operarea vagoanelor care:
- au scadenţa reviziei interne a recipientului expirată;
- au lipsă plăcuţă de timbru sau tăbliţe de calibrare;
- au lipsă eticheta de pericol;
- au inscripţiile de pe vagon ilizibile;
- au neconcordanţe între inscripţiile de pe recipient şi cele de pe vagon.
Acceptarea vagoanelor de către prestator reprezintă confirmarea de către acesta a faptului că ele îndeplinesc condiţiile enumerate mai sus.
SECŢIUNEA 2:Drepturi şi obligaţii în legătură cu primirea, recepţia cantitativă şi calitativă, descărcarea/încărcarea produselor din/în autocisterne
Art. 4.8
Beneficiarul va transmite prestatorului, în scris, comenzile de încărcare/descărcare a autocisternelor cu cel puţin 24 de ore înainte de livrare, specificând de fiecare dată: numărul autocisternei, cantitatea/calitatea produselor ce urmează a fi livrată, numele conducătorului auto, reprezentantul beneficiarului şi actele prin care aceştia se identifică.
Suplimentar, beneficiarul va transmite şi alte date solicitate de autorităţile vamale şi fiscale.
Autocisternele vor fi corespunzătoare din punct de vedere tehnic, metrologic şi în ceea ce priveşte prevenirea incendiilor.
Încărcarea/Descărcarea autocisternelor se va realiza în prezenţa reprezentantului autorizat al beneficiarului.
Operarea autocisternelor se face numai în zilele lucrătoare.
Beneficiarul va asigura din timp şi va pune la dispoziţia prestatorului pentru autocisternele ce urmează să fie încărcate:
- avize de însoţire a mărfii;
- fişe tehnice de securitate pentru produsul respectiv în limba română şi în format REACH ce va fi înmânată şoferului autocisternei.
Autocisternele ce descarcă vor fi însoţite de următorul set de documente:
- aviz de însoţire a mărfii;
- tichet de cântar;
- document de transport (CMR);
- raport de încercare;
- fişă tehnică de securitate în limba română şi în format REACH;
- documente vamale sau fiscale (conform prevederilor legale aplicabile).
Art. 4.9
Operatorii de transport vor respecta prevederile cuprinse în Normele de efectuare a activităţii de transport rutier de mărfuri periculoase în România, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2007.
Şoferul autocisternei trebuie să posede asupra sa următoarele documente, pe care le va prezenta la cerere reprezentantului prestatorului:
- certificat de transport în cont propriu eliberat de Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. (original sau copie conformă);
- certificat de inspecţie tehnică periodică - ITP, anuală - ITA (original);
- certificat de agreare pentru autovehiculele care transportă anumite mărfuri periculoase (copie);
- certificat ADR de formare a conducătorilor de autovehicule care transportă mărfuri periculoase (original);
- certificat de calibrare a autocisternei cu buletin de verificare metrologic în termenul de valabilitate (original).
Autocisterna trebuie să aibă următoarele dotări din punctul de vedere al siguranţei pe timpul transportului şi încărcării:
- trusă ADR;
- 2-3 stingătoare cu pulbere;
- o ladă cu nisip (sau un sac de nisip) şi o lopată;
- contact general (heblu);
- dispozitiv de împământare a autocisternei;
- siguranţe electrice calibrate;
- capace etanşe la compartimente şi la rezervorul de combustibil.
Conducătorii autocisternelor şi reprezentanţii vor purta echipament de protecţie: salopetă de protecţie confecţionată din materiale din fibră naturală, antistatică, cască de protecţie, mănuşi de protecţie, bocanci antistatici şi vor respecta instrucţiunile de securitate şi sănătate în muncă primite din partea terminalului.
Beneficiarul transmite prestatorului copii ale raportului de primire buncher (bunker receipt) de la navele ce au fost buncherate cu autocisternele.
SECŢIUNEA 3:Drepturi şi obligaţii în legătură cu încărcarea/descărcarea barjelor fluviale
Art. 4.10
Pentru barjele ce descarcă, beneficiarul solicită prestatorului avizul referitor la data plecării barjelor din portul de încărcare şi data de sosire în portul Constanţa, menţionând:
- numele convoiului/împingătorului;
- numărul barjelor;
- cantitatea încărcată în fiecare barjă;
- specificaţia de calitate a produselor încărcate.
Beneficiarul transmite prestatorului, în scris, instrucţiuni de descărcare pentru fiecare barjă.
Pentru barjele ce încarcă, beneficiarul solicită prestatorului avizul referitor la data de sosire în portul Constanţa, menţionând:
- numele convoiului/împingătorului;
- numărul barjelor;
- cantitatea şi specificaţia de calitate a produselor ce urmează a fi încărcate în fiecare barjă.
Beneficiarul avizează prestatorul, prin fax, cu ............. zile şi, respectiv, cu o zi înainte, sosirea convoiului la Cernavodă, previziunile de intrare pe canalul Dunăre - Marea Neagră şi ETA portul Constanţa.
Art. 4.11
Beneficiarul se asigură şi garantează că barjele vor fi corespunzătoare din punct de vedere tehnic, dotate cu pompe de descărcare (dacă este cazul), cu instalaţia de descărcare/încărcare etanşă (conducte, vane, flanşe), acceptate la operare de către Autoritatea Navală Română, libere de orice taxe, asigurate cu împingător pentru manevrarea lor şi personal de supraveghere a operării, dotate cu aparate de iluminat pentru a urmări operarea barjelor şi pe timp de noapte.
De asemenea, va asigura un număr suficient de termometre, rulete şi lavete necesare efectuării măsurătorilor la barje în cel mai scurt timp.
Manevrarea barjelor la/de la dana de operare este în sarcina beneficiarului.
Barjele vor avea tabelă de calibrare a tancurilor valabilă din punct de vedere metrologic.
De asemenea, ruletele şi termometrele vor avea certificate de verificare metrologică în termenul de valabilitate.
Barjele vor fi corespunzătoare din punct de vedere tehnic pentru sigilare şi cu sigilii de tip vamal cu platbandă de minimum 7 mm.
Art. 4.12
Beneficiarul va asigura primirea de către prestator a următoarelor documente din portul de încărcare:
- scrisoare de trăsură fluvială;
- certificat de cantitate;
- certificat de calitate;
- cargo manifest;
- raportul de măsurători la tancurile navei (ullage report);
- raportul de cantitate la bordul navei (OBQ report);
- certificat de conformitate;
- fişă tehnică de securitate;
- documente vamale sau fiscale (conform prevederilor legale aplicabile).
Pe documente se va menţiona: "Produs proprietatea .......................".
Art. 4.13
Beneficiarul va asigura primirea de către prestator al unei mostre de arbitraj sigilate în portul de încărcare, prelevate din fiecare barjă.
Art. 4.14
Beneficiarul transmite prestatorului, în scris pentru fiecare barjă fluvială care încarcă, următoarele:
- instrucţiuni complete de încărcare;
- produsul ce va fi încărcat şi instrucţiuni de calitate;
- instrucţiuni de întocmire a documentelor de încărcare şi alte documente vamale/fiscale în cazul în care au legătură cu instrucţiunile documentare ale beneficiarului;
- fişă tehnică de securitate în limba engleză şi în format REACH ce va fi predată reprezentantului barjei.
Art. 4.15
În cazul unor dispute în ceea ce priveşte cantitatea şi/sau calitatea mărfii, care duc la staţionarea peste termen a barjelor fluviale, beneficiarul va transmite instrucţiuni clare, precise şi rapide, care vor fi respectate în întregime de prestator.
Beneficiarul este direct răspunzător de contrastaliile înregistrate din vina sa în astfel de situaţii.
SECŢIUNEA 4:Drepturi şi obligaţii în legătură cu încărcarea/descărcarea navelor maritime
Art. 4.16
Beneficiarul va solicita prestatorului, în scris, cu minimum ...... zile calendaristice înainte, accept pentru intervalul de sosire al navelor (perioadă de 2-3 zile calendaristice), cantitatea/calitatea de produse ce urmează a fi încărcată/descărcată din fiecare navă nominată şi caracteristicile tehnice ale navelor maritime (questionnaire Q88).
Prestatorul va transmite acceptul sau refuzul referitor la intervalul de sosire în termen de două zile lucrătoare de la nominarea beneficiarului.
În cazul sosirii navei în afara perioadei de descărcare/încărcare acceptate de prestator, nava va fi acostată imediat ce acest lucru va fi posibil, în funcţie de:
- existenţa unei dane libere;
- programările altor nave pe aceeaşi dană;
- spaţiul de depozitare disponibil;
- stocul de marfă disponibil la Constanţa.
Nava nu va fi întârziată la operare nejustificat.
Danele interioare (69-76) în care se încarcă/se descarcă navele beneficiarului au adâncimi de maximum 12,50 metri, iar dana 79, de maximum 17,00 metri (brackish water).
Draftul aerian în danele interioare este de 16,50 metri, iar în dana 79, de 20,00 metri.
Art. 4.17
Beneficiarul va transmite în scris prestatorului instrucţiuni de operare pentru fiecare navă şi condiţiile de angajare ale navelor maritime (timp alocat, rata de contrastalii etc.).
Condiţiile în care navele maritime vor opera în terminalul petrolier sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Navele nominate de beneficiar trebuie să fie corespunzătoare să transporte produsele beneficiarului.
Art. 4.18
În cazul navelor care sosesc pentru descărcare, beneficiarul va asigura primirea de către prestator a copiilor următoarelor documente din portul de încărcare:
- certificat de cantitate;
- raport de încercare;
- cargo manifest;
- conosament;
- raport pentru ullage;
- raport OBQ;
- fişa tehnică de securitate;
- certificat de conformitate;
- documente vamale sau fiscale (conform prevederilor legale aplicabile).
Beneficiarul va asigura primirea unei mostre de arbitraj sigilate în portul de încărcare.
Art. 4.19
Pentru navele nominate să încarce produse, beneficiarul va transmite prestatorului, în scris pentru fiecare navă, următoarele:
- instrucţiuni complete de încărcare;
- produsul ce va fi încărcat şi instrucţiuni de calitate;
- instrucţiuni de întocmire a documentelor de încărcare şi alte documente vamale/fiscale în cazul în care au legătură cu instrucţiunile documentare ale beneficiarului;
- fişă tehnică de securitate în limba engleză ce va fi predată reprezentantului navei.
Art. 4.20
Beneficiarul are obligaţia să asigure în timp util toată cantitatea de produse pentru export conformă din punct de vedere calitativ. În caz contrar, prestatorul poate refuza acostarea navelor până la completarea stocului de marfă.
În cazul importului prin transbord direct, beneficiarul are obligaţia să asigure în timp util un număr suficient de vagoane-cisternă CF goale pentru încărcarea întregii cantităţi de marfă.
În cazul importului sau exportului prin transbord direct, în funcţie de produsul derulat anterior prin conducte, se va accepta de comun acord cantitatea necesară pentru spălarea instalaţiei de pompare. Aceasta se va încărca într-o cisternă goală pusă la dispoziţie de beneficiar şi se va expedia beneficiarului însoţită de raport de încercare separat.
Art. 4.21
În cazul unor dispute în ceea ce priveşte cantitatea şi/sau calitatea mărfii care duc la staţionarea peste termen a navelor maritime, beneficiarul va transmite instrucţiuni clare, precise şi rapide, care vor fi respectate în întregime de prestator.
Beneficiarul este direct răspunzător de contrastaliile înregistrate din vina sa în astfel de situaţii.
SECŢIUNEA 5:Drepturi şi obligaţii în legătură cu pomparea ţiţeiului pe conductă în rezervorul prestatorului
Art. 4.22
Beneficiarul transmite prestatorului, în scris, înainte de începerea operaţiunii, programul/comanda de pompare a ţiţeiului în rezervorul prestatorului, specificând cantitatea ce urmează a fi pompată şi ritmul zilnic de pompare.
SECŢIUNEA 6:Drepturi şi obligaţii în legătură cu încărcarea produselor din rezervoarele prestatorului în cisterne CF
Art. 4.23
Beneficiarul va depune la OTF şi la prestator programul de livrări. În baza acestuia, prestatorul confirmă OTF că poate să introducă în depozit vagoanele goale în vederea încărcării.
Expedierea navetelor de către prestator se va face cu plată centralizată sau transmisă, dacă se acceptă de către OTF. Indiferent de forma de plată agreată aceasta va fi făcută de către beneficiar sau alte societăţi împuternicite de către acesta, prestatorul fiind exonerat de la plata expedierii, a tarifelor orare de utilizare şi a altor cheltuieli ce nu ţin de prestaţia în sine.
Art. 4.24
Comenzile de încărcare vor fi transmise prestatorului prin fax sau e-mail cu cel puţin 5 zile calendaristice înainte de ziua încărcării. Beneficiarul asigură din timp numărul corespunzător de vagoane goale pe 4 osii, dotate cu tăbliţe de calibrare, pentru încărcarea întregii cantităţi solicitate, corespunzătoare din punct de vedere tehnic şi al stării de curăţenie, ţinând cont de proprietăţile specifice ale produsului ce urmează a fi încărcat, şi libere de orice taxe.
Art. 4.25
Beneficiarul va asigura din timp şi va pune la dispoziţia prestatorului:
- avize de însoţire a mărfii;
- scrisori de trăsură completate, ştampilate şi semnate la rubrica "Expeditor" cu numele beneficiarului, documente ce se vor folosi de prestator numai pentru expedierea produselor beneficiarului;
- instrucţiuni, date, informaţii legate de identificarea destinatarului (numele şi adresa completă, codul staţiei CFR, linia de garare). Aceste date vor fi transmise către prestator, în scris (fax) în intervalul: luni-vineri între orele 8,00-15,00;
- fişe tehnice de securitate.
Beneficiarul obţine acceptele staţiilor CFR de destinaţie pentru primirea mărfii (pe perioade de timp şi/sau pe cantităţi) şi le transmite în timp util staţiei CFR ce deserveşte prestatorul.
Orice modificare ulterioară atât a programului, cât şi a contractului de transport se va face de către beneficiar către OTF şi prestator cu suportarea tarifelor legale.
Beneficiarul reglementează problemele legate de eventualele vagoane defecte ce nu pot fi încărcate şi nu pot fi remediate de OTF.
SECŢIUNEA 7:Drepturi şi obligaţii în legătură cu operarea tancurilor de buncheraj
Art. 4.26
Beneficiarul transmite prestatorului, în scris, comenzile de încărcare cu motorină a tancului de buncherare, specificând de fiecare dată:
- numele tancului de buncherare;
- instrucţiuni complete de încărcare;
- produsul ce va fi încărcat şi instrucţiuni de calitate;
- instrucţiuni de întocmire a documentelor de încărcare şi alte documente vamale/fiscale în cazul în care au legătură cu instrucţiunile documentare ale beneficiarului.
Comenzile de încărcare vor fi transmise în zilele lucrătoare cu cel puţin 24 de ore înainte de livrarea solicitată.
Art. 4.27
Beneficiarul transmite prestatorului copii ale bunker receiptului de la navele ce au fost buncherate.
SECŢIUNEA 8:Drepturi şi obligaţii în legătură cu predarea ţiţeiului la Societatea Comercială CONPET - S.A. pentru pompare pe conductă
Art. 4.28
Beneficiarul transmite prestatorului, în scris, programul/comanda de pompare a ţiţeiului, specificând de fiecare dată destinatarul şi cantitatea ce urmează a fi pompată, nava, numărul şi data declaraţiei vamale de import (dacă este cazul).
La predarea către Societatea Comercială CONPET - S.A. (dacă nu există alte înţelegeri), ţiţeiul trebuie să corespundă următoarelor condiţii:
- temperatura de congelare trebuie să fie cu 7°C mai mică decât temperatura solului, măsurată pe traseul conductelor. Temperatura solului măsurată pe traseul conductei va fi comunicată zilnic de către Societatea Comercială CONPET - S.A. prestatorului;
- vâscozitatea maximă la temperatura minimă a solului trebuie să fie: 80 cSt sau 11°E;
- condiţia de omogenitate:
-- pentru recepţia rezervoarelor cu ţiţei omogen (diferenţa de densitate între probele de nivel superior, mijloc şi aspiraţie se încadrează în limitele de +/- 5 kg/m3) se constituie proba compusă din cele 3 probe individuale prin amestecare proporţională determinându-se caracteristicile ţiţeiului;
-- pentru recepţia rezervoarelor cu ţiţei neomogen (diferenţa de densitate între probele de nivel superior, mijloc şi aspiraţie nu se încadrează în limitele de +/- 5 kg/m3) se recoltează probe punctuale de la nivelurile intermediare sau echidistante, astfel încât să fie prinse toate straturile. Din probele punctuale se constituie proba compusă la care se determină caracteristicile ţiţeiului. De asemenea se determină densitatea şi pentru probele intermediare;
-- se verifică conţinutul de apă la proba de aspiraţie care trebuie să fie de maximum 1% (condiţia de recepţie a ţiţeiului).
Atestarea calităţii ţiţeiului se va face prin raport de încercări pentru fiecare lot (rezervor), întocmit în conformitate cu specificaţiile de calitate prevăzute în anexa nr. 2.
SECŢIUNEA 9:Drepturi şi obligaţii în legătură cu depozitarea produselor
Art. 4.29
Prestatorul va anunţa beneficiarul în scris, cu cel puţin ............... zile înainte (cu excepţia cazurilor urgente) ori de câte ori rezervoarele în care au fost depozitate produsele beneficiarului trebuie să fie curăţate.
Beneficiarul va trimite un inspector independent pentru măsurarea şi calcularea cantităţii de şlam ce urmează a fi evacuat, prelevarea probei de la fundul rezervorului şi efectuarea analizei şlamului, în termen de cinci (5) zile calendaristice de la comunicarea prestatorului că rezervorul este pregătit pentru aceste operaţiuni.
Se vor întocmi procese-verbale cu această ocazie (procese-verbale de şlam) de către inspectorul independent.
Cantitatea din procesele-verbale de şlam se va scădea din stocul beneficiarului depozitat, proporţional cu cantitatea de produs derulată prin rezervor.
În cazul în care inspectorul independent nominat de beneficiar nu este prezent la termenul când procesul-verbal de şlam trebuie emis, deşi a fost invitat, procesul-verbal de şlam va fi emis de prestator şi va fi acceptat de beneficiar.
Rezervoarele vor fi supuse operaţiunilor de curăţare, în baza analizei probei de fund, numai dacă intervine una dintre următoarele situaţii:
- schimbarea destinaţiei rezervorului;
- recalibrarea rezervorului;
- intervenţii la rezervor ca urmare a defecţiunilor tehnice;
- depunerile de şlam afectează calitatea produselor.
În timpul curăţirii rezervoarelor, prestatorul va pune la dispoziţia beneficiarului altă capacitate de depozitare cu aceleaşi caracteristici şi cu acelaşi volum.
În cazul în care nu va fi disponibilă o astfel de capacitate de depozitare, atunci beneficiarului i se va acorda un timp suficient să găsească o soluţie pentru produsul rămas în rezervoare, iar părţile vor găsi de comun acord o soluţie rezonabilă în timp util.
Art. 4.30
Beneficiarul şi prestatorul vor stabili de comun acord cantităţile ce reprezintă stocul tehnologic (nepompabil) din rezervoare şi conducte (stoc tehnologic), în funcţie de cantitatea şi calitatea produselor rulate.
Stocul tehnologic va fi returnat beneficiarului la sfârşitul operaţiunii sau la încetarea contractului.
SECŢIUNEA 10:Alte drepturi şi obligaţii ale beneficiarului
Art. 4.31
Beneficiarul pune la dispoziţia prestatorului, în cazul în care autorităţile vamale solicită astfel, înainte de începerea descărcării navei, factura proformă pentru uz vamal, necesară prestatorului pentru a completa şi a depune declaraţia sumară la Vama Constanţa, precum şi scrisoare de garanţie bancară pentru garantarea taxelor vamale şi accizelor aferente produsului pe perioada depozitării.
Beneficiarul asigură obţinerea liberului de vamă şi plata taxelor vamale, conform cadrului legal în vigoare la data efectuării prestaţiei, scop în care îşi va obţine toate autorizările/aprobările necesare.
Pentru operaţiunile de import beneficiarul se obligă să pună la dispoziţia prestatorului o copie a declaraţiei vamale de import cu liberul de vamă (inclusiv pentru consumurile tehnologice), urmând ca în baza acesteia prestatorul să înceapă livrarea produselor importate, iar pentru export, o copie a declaraţiei vamale de export necesară la emiterea facturilor de prestaţii (aplicarea TVA-ului, dacă este cazul).
Copiile documentelor mai sus menţionate nu vor conţine informaţii confidenţiale (preţ, valoare etc.).
Beneficiarul va prezenta prestatorului, înainte de încărcarea mărfii, în copie, după caz, dovada achitării accizelor sau documentele vamale/fiscale necesare pentru expedierea mărfii în regim suspensiv (copie a autorizaţiei de antrepozit fiscal al destinatarului, document administrativ de însoţire).
Art. 4.32
Dacă beneficiarul nu îşi îndeplineşte toate obligaţiile în conformitate cu legislaţia română, incluzând, dar nelimitându-se la Codul fiscal, Codul vamal şi normele de aplicare, după cum au fost modificate, şi dacă din cauza acestei neîndepliniri rezultă impunerea la nivelul prestatorului de către autorităţile fiscale/vamale a unor obligaţii suplimentare de plată a accizelor, precum şi a unor penalităţi şi/sau amenzi, prestatorul va avea dreptul de a recupera aceste sume de la beneficiar.
Suma recuperată de prestator de la beneficiar va fi egală cu suma corespunzătoare percepută de autorităţile fiscale prestatorului.
Dacă suma impusă de autorităţile fiscale/vamale este modificată ulterior, suma recuperată de prestator de la beneficiar va fi actualizată şi stabilită în conformitate cu aceste modificări.
Art. 4.33
Beneficiarul transmite prestatorului, în scris, comenzile de amestecare a motorinei cu biodiesel, specificând mijlocul de transport care aduce biodieselul şi cantitatea de biodiesel şi motorină ce se va amesteca.
Deoarece nu există rezervor de depozitarea biodieselului, cantităţile descărcate se vor amesteca integral cu motorină.
Art. 4.34
Beneficiarul transmite prestatorului, în scris, cantitatea de produs transferată prin in tank transfer, specificând:
- vânzătorul/cumpărătorul;
- data transferului;
- cantitatea transferată;
- numele navei din care a fost descărcat produsul.
Art. 4.35
Beneficiarul va nominaliza un inspector de terţă parte pentru fiecare primire/livrare de marfă în parte, va comunica prestatorului ori de câte ori partenerii lui contractuali au nominalizat alţi eventuali inspectori care deţin mandat de control în Constanţa şi va preciza limitele mandatelor de control ale acestora, în termene rezonabile şi atunci când beneficiarul are cunoştinţe despre acestea.
Beneficiarul va nominaliza un inspector de terţă parte pentru a verifica starea de curăţenie a navelor/barjelor fluviale înainte de încărcare.
Beneficiarul va nominaliza inspector de terţă parte pentru verificarea stării de curăţenie a autocisternelor/vagoanelor-cisternă CF înainte de încărcare.
Acestea vor fi introduse la frontul de încărcare după ce vor fi declarate apte pentru încărcare din punctul de vedere al stării de curăţenie de către inspectorul de terţă parte.
Art. 4.36
În cazul în care inspectorul de terţă parte solicită întreruperea pompării la navă pentru prelevare de probe în vederea verificării calităţii produsului la 30 cm în tancurile navei sau pentru deplasamentul conductelor, timpul de întrerupere va fi în contul beneficiarului.
În cazul în care, la cap conductă, produsul este în conformitate cu specificaţia de calitate din anexa nr. 2 în timp ce în tancurile navei se găseşte marfă în afara specificaţiei de calitate, datorită unui motiv imputabil navei, reluarea încărcării se va face numai cu avizul scris prealabil al beneficiarului. Produsul depreciat va rămâne în tancurile navei.
Art. 4.37
Beneficiarul va respecta Convenţia pe linie de sănătate şi securitate în muncă, apărare împotriva incendiilor şi protecţia mediului, prevăzută în anexa nr. 4.
Art. 4.38
Beneficiarul împuterniceşte prestatorul prin comitentă ca prin reprezentanţii săi legali să încheie acte juridice de transport cu OTF privind primirea/expedierea vagoanelor încărcate cu produse sau goale.