Secţiunea 1 - Drepturi şi obligaţii în legătură cu primirea, recepţia cantitativă şi calitativă, descărcarea produselor din cisterne CF în rezervoarele prestatorului sau în nave prin transbord direct - Contract-Cadru din 2014 de derulare a ţiţeiului şi produselor petroliere prin terminalul petrolier pentru anul 2015

M.Of. 847

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 23 Noiembrie 2014
SECŢIUNEA 1:Drepturi şi obligaţii în legătură cu primirea, recepţia cantitativă şi calitativă, descărcarea produselor din cisterne CF în rezervoarele prestatorului sau în nave prin transbord direct
Art. 4.1
Beneficiarul va expedia produsele în trenuri complete formate din maximum 40 de vagoane-cisternă pe 4 osii, corespunzătoare din punct de vedere tehnic.
Beneficiarul garantează faptul că marfa este corespunzătoare standardelor sau specificaţiilor de calitate şi că este liberă de orice taxe până la fronturile de descărcare ale prestatorului.
Fiecare transport va fi însoţit de următorul set de documente complete:
- scrisoare de trăsură de cale ferată;
- aviz de însoţire a mărfii;
- notă de greutate;
- declaraţie de conformitate;
- raport de încercare (test report);
- lista de sigilii;
- fişă tehnică de securitate în limba română şi în format REACH;
- documente vamale sau fiscale (conform prevederilor legale aplicabile).
În cazul în care produsele beneficiarului sunt încărcate în alte tipuri de vagoane-cisternă CF decât cele tip CFR, beneficiarul va pune la dispoziţia prestatorului instrucţiuni, planşe şi schiţe de utilizare pentru acestea în limba română.
Prestatorul poate refuza descărcarea/încărcarea acestor tipuri de vagoane-cisternă CF dacă apreciază că se pot crea stări de pericol.
Art. 4.2
Beneficiarul va expedia produsele conform unui program zilnic stabilit cu prestatorul sau conform acceptelor obţinute de la staţia CFR-Constanţa Port, în funcţie de sosirea navelor, spaţiul de depozitare existent precum şi de posibilităţile de descărcare ale prestatorului.
Beneficiarul va menţiona pe nota de greutate şi pe documentele de transport "marfă proprietatea .....................", iar beneficiarul va aviza prin fax sau e-mail fiecare expediere de produse.
Art. 4.3
Beneficiarul va încheia un contract de transport (denumit în continuare contract de transport) cu un operator de transport feroviar (denumit în continuare OTF).
Prin contractul de transport, beneficiarul se obligă să plătească tariful de transport şi toate tarifele accesorii care grevează transporturile din staţiile de predare şi destinaţie.
Beneficiarul va pune la dispoziţia prestatorului o copie a acestui contract sau a telegramei privind modul de încasare a tarifelor.
Art. 4.4
Beneficiarul îl va împuternici pe prestator în baza unei comitenţe (prevăzută în anexa nr. 3) să lucreze pentru şi în numele acestuia în relaţia cu OTF.
Prestatorul nu va fi obligat să achite nicio taxă în numele beneficiarului în relaţia cu OTF.
În scrisoarea de trăsură, prestatorul nu va fi expeditor sau destinatar pentru mărfurile proprietatea beneficiarului.
Beneficiarul va înscrie datele proprii la rubrica "Destinatar, iar la rubrica "Menţiuni ale expeditorului admise de regulamente, tarife şi instrucţii" se scrie: "Transport destinat liniei industriale S.C. OIL TERMINAL - S.A. conform Comitenţei nr. ........................".
Art. 4.5
Vagoanele-cisternă proprietate a OTF/beneficiarului, predate prestatorului şi care prezintă defecte ascunse la sistemele de descărcare, vor fi avizate de prestator către proprietar, care va asigura echipa de intervenţie pentru remedierea neajunsului. Pe cât posibil, vagonul în cauză va fi descărcat odată cu naveta.
Vagoanele-cisternă încărcate, defecte, proprietate a OTF/beneficiarului, ce nu pot fi remediate şi descărcate, vor fi puse la dispoziţia beneficiarului şi vor fi returnate pe cheltuiala acestuia în baza notificării întocmite de OTF către prestator, transmisa de prestator prin fax beneficiarului în maximum 48 de ore de la primirea notificării.
Pentru returnarea vagoanelor, beneficiarul va pune la dispoziţia prestatorului documentele necesare:
- aviz de însoţire a mărfii;
- scrisori de trăsură;
- fişă tehnică de securitate în limba română şi în format REACH;
- documente vamale sau fiscale (conform prevederilor legale aplicabile).
Art. 4.6
Beneficiarul va suporta eventualele plăţi solicitate de OTF în cazul în care vagoanele-cisternă sosesc în afara programului stabilit şi acceptat de ambele părţi sau în cazul în care vagoanele-cisternă nu pot fi descărcate deoarece la recepţia calitativă s-a constatat produs neconform calitativ pentru care nu există posibilitate de condiţionare.
Art. 4.7
Având în vedere că toate produsele petroliere sunt încadrate în categoria mărfurilor periculoase, transportul, manevra, încărcarea/descărcarea acestora sunt supuse prevederilor Regulamentului privind transportul internaţional feroviar al mărfurilor periculoase - RID, precum şi dispoziţiilor legale aplicabile. În calitate de proprietar, beneficiarul are următoarele obligaţii:
- să respecte prevederile cuprinse în anexa 1 RID - Regulament de transport al mărfurilor periculoase;
- să respecte normele tehnice de încărcare a mijlocului de transport prevăzute în anexa 2 - NUT;
- să se asigure că mărfurile periculoase sunt clasificate şi autorizate conform RID;
- să furnizeze prestatorului date de identificare ale produsului şi pericolului;
- vagoanele utilizate trebuie să fie autorizate, să deţină agrement tehnic sau aviz tehnic de funcţionare (pentru vagoanele cu durata de viaţă depăşită) al Autorităţii Feroviare Române-AFER, proces-verbal de verificare ISCIR în termen de valabilitate. Beneficiarul va purta integral răspunderea pentru starea tehnică şi integritatea vagoanelor încărcate de acesta sau puse la dispoziţia prestatorului pentru încărcare;
- să respecte dispoziţiile speciale privind construcţia, echipamentul, reviziile, întreţinerea, marcajul vagoanelor;
- să pună din timp la dispoziţia prestatorului marcajele, etichetele şi sigiliile pentru mărfurile periculoase încărcate în numele beneficiarului.
Prestatorul este îndreptăţit să refuze operarea vagoanelor care:
- au scadenţa reviziei interne a recipientului expirată;
- au lipsă plăcuţă de timbru sau tăbliţe de calibrare;
- au lipsă eticheta de pericol;
- au inscripţiile de pe vagon ilizibile;
- au neconcordanţe între inscripţiile de pe recipient şi cele de pe vagon.
Acceptarea vagoanelor de către prestator reprezintă confirmarea de către acesta a faptului că ele îndeplinesc condiţiile enumerate mai sus.