Nou Capitolul ix - Publicitatea activităţilor medicale - Cod din 2025 de deontologie medicală al Colegiului Medicilor din România
M.Of. 1141
Neintrat în vigoare Versiune de la: 10 Decembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL IX:Publicitatea activităţilor medicale
Art. 42: Scopul publicităţii
(1)Publicitatea serviciilor medicale are rol exclusiv informativ cu privire la activitatea şi serviciile prestate de medic în unităţile sanitare.
(2)Conţinutul publicitar permis se rezumă exclusiv la următoarele informaţii:
a)serviciile autorizate în condiţiile legii pe care medicul sau echipa medicală le furnizează;
b)specializările, competenţele profesionale, gradele profesionale ale medicului, emise sau recunoscute de Ministerul Sănătăţii în condiţiile legii din România;
c)titlurile ştiinţifice şi academice dobândite sau recunoscute în condiţiile legii din România;
d)curriculum vitae profesional şi academic al medicului;
e)denumirea formei de exercitare a profesiei, denumirea comercială, adresa sediului principal şi secundar;
f)logo, siglă, slogan, care respectă principiile deontologice;
g)toate canalele de comunicare disponibile;
h)imagini şi/sau materiale video care reflectă exclusiv cazuistica proprie, cu respectarea drepturilor pacienţilor;
i)informaţii în vederea educaţiei sanitare a pacientului;
j)orarul de funcţionare.
(3)Publicitatea trebuie să corespundă realităţii şi să nu garanteze obţinerea unui rezultat, să nu conţină informaţii false, nefundamentate ştiinţific ori care ar putea induce publicul în eroare, care ar putea pune în pericol sănătatea publică sau care ar putea afecta imaginea medicului, a profesiei ori reputaţia colegilor.
(4)Medicii trebuie să fie vigilenţi în ceea ce priveşte utilizarea numelui, funcţiei şi declaraţiilor lor. Aceştia nu trebuie să tolereze utilizarea numelui sau a activităţii lor profesionale în scopuri comerciale de către organizaţiile publice sau private în care îşi practică profesia sau cărora le oferă asistenţă.
(5)Publicitatea trebuie să întrunească următoarele condiţii:
a)să respecte drepturile pacienţilor;
b)să fie clară, decentă, onestă, obiectivă, veridică, transparentă, corectă, cu evitarea exprimărilor echivoce şi ambigue ce permit interpretări înşelătoare sau anticoncurenţiale;
c)să nu promită rezultate nerealiste sau garanţia rezultatului, să nu includă afirmaţii înşelătoare conform cărora respectivul serviciu/tratament va vindeca diverse afecţiuni;
d)să nu fie lipsită de respect faţă de profesie şi confraţi;
e)să nu încurajeze contractarea de servicii medicale suplimentare, fără beneficii clinice pentru pacient;
f)să respecte secretul profesional;
g)să respecte principiul "medicinei bazate pe dovezi ştiinţifice", să conţină doar informaţii fundamentate ştiinţific şi să nu promoveze mesaje conspiraţioniste;
h)să respecte reglementările legale, statutare şi deontologice privind profesia de medic, drepturile şi îndatoririle medicilor, drepturile pacienţilor, concurenţa loială şi onestă.
(6)Publicitatea medicală nu poate conţine:
a)menţiuni comparative şi/sau denigratoare şi/sau superlative;
b)nicio referire la funcţii, titluri sau activităţi care nu au legătură cu exercitarea profesiei;
c)prezentarea serviciilor în persoană sau prin intermediar, prin mijloace de comunicare la distanţă, pe adresa de e-mail, la domiciliul ori reşedinţa unei persoane sau într-un loc public;
d)propunerea personalizată de prestări de servicii, fără ca aceasta să fi fost în prealabil solicitată în acest sens;
e)oferirea de consultaţii medicale prin internet sau alte mijloace de comunicare la distanţă, cu excepţia celor reglementate legal;
f)informaţii nefundamentate ştiinţific;
g)informaţii, inclusiv video/audio, ale persoanelor aflate sub tratament în unităţile de asistenţă medicală, fără consimţământul persoanelor în cauză;
h)date cu caracter personal privind starea de sănătate a persoanelor, fără consimţământul acestora.
(7)Medicul nu îşi va asocia imaginea cu oferirea de facilităţi financiare, reduceri de preţuri sau alte avantaje materiale.
Art. 43: Mijloacele de publicitate
(1)Principalele mijloace de publicitate care pot fi utilizate sunt:
a)firma;
b)sigla, logoul;
c)corespondenţa profesională şi cărţile de vizită profesionale;
d)pagina de internet (şi/sau pagina în cadrul reţelelor de socializare);
e)participarea la congrese/simpozioane/evenimente/emisiuni TV/radio/în mediul online/alte evenimente pe teme medicale, forme de pregătire adresate medicilor sau publicarea de studii, articole, comentarii şi lucrări ştiinţifice, în scopul furnizării de informaţii medicale şi/sau al schimbului de experienţă şi opinii în beneficiul pacienţilor şi al sănătăţii publice;
f)reclame în mediul online realizate în condiţiile prezentului cod;
g)diseminarea de broşuri ori pliante în scopul promovării serviciilor medicale furnizate, precum şi a importanţei actului medical în scopul asigurării sănătăţii pacientului şi a sănătăţii publice;
h)publicitate stradală, care trebuie să conţină doar elementele prevăzute la art. 42 şi nu poate fi amplasată la o distanţă mai mare de 500 m faţă de unitatea sanitară unde medicul îşi exercită profesia.
(2)Firma trebuie să fie amplasată atât la sediul principal de activitate, cât şi la sediile secundare.
(3)Firma poate să cuprindă următoarele menţiuni: Colegiul Medicilor din România; denumirea formei de exercitare a profesiei, inclusiv numele unităţii sanitare, adresa sediului principal şi/sau secundar (punct de lucru), numele şi prenumele medicului; menţiuni privind specialităţile şi competenţele medicale, gradele profesionale, titlurile ştiinţifice, universitare şi academice.
Art. 44: Corespondenţa
(1)Corespondenţa medicului în exercitarea profesiei poate cuprinde, fără a se limita la:
a)numărul de telefon, fax, adresa electronică (e-mail) şi siteul web;
b)indicarea sediului principal şi, după caz, a sediului/sediilor secundar(e);
c)specialităţile şi atestatele de studii complementare;
d)titlurile ştiinţifice, gradele profesionale şi academice;
e)sigla formei respective de exercitare a profesiei.
(2)Cărţile de vizită profesionale ale medicului care îşi desfăşoară activitatea în cadrul formei respective de exercitare a profesiei pot cuprinde menţiunile permise corespondenţei.
Art. 45: Pagina de internet/Pagina în cadrul reţelelor de socializare
(1)Pagina de internet şi/sau pagina în cadrul reţelelor de socializare pot avea ca scop doar informarea publicului în legătură cu activitatea profesională.
(2)Site-ul web/Pagina în cadrul reţelelor de socializare nu poate conţine:
a)referinţe comerciale sau publicitare care nu vizează actul medical şi/sau serviciile oferite de forma de exercitare a profesiei, cum ar fi: medicamente, dispozitive medicale, suplimente alimentare şi produse cosmetice;
b)hiperlinkuri cu caracter publicitar pentru produse sau servicii, altele decât cele aflate în legătură directă cu profesia de medic;
c)hiperlinkuri care să permită accesul direct sau indirect la site-uri web sau alte pagini de internet al căror conţinut poate fi considerat contrar principiilor etice şi deontologice ale profesiei de medic;
d)informaţii false, nefundamentate ştiinţific, potenţial vătămătoare pentru anumite categorii de pacienţi, contrazise de studiile şi dovezile medicale acumulate.
(3)Prin internet/social media medicul poate comunica informaţii ştiinţifice către public sau alţi profesionişti, în scop educativ sau sanitar, respectând prevederile legale aplicabile, normele profesionale şi obligaţiile deontologice.
Art. 46: Participarea la manifestări ştiinţifice medicale sau la publicaţii ştiinţifice
(1)Medicii pot prezenta cazuri clinice/lucrări ştiinţifice în scop educativ sau informativ în cadrul congreselor, simpozioanelor, evenimentelor cu scop medical şi pot publica studii şi articole ştiinţifice, cu respectarea strictă a confidenţialităţii şi identităţii pacientului în condiţiile legii. Orice referire la produse medicamentoase se face numai cu denumirea comună internaţională (DCI).
(2)În cadrul manifestărilor ştiinţifice sau în publicaţiile ştiinţifice medicii au obligaţia de a respecta principiul medicinei bazate pe dovezi ştiinţifice, precum şi de a promova opinii şi mesaje medicale fundamentate pe dovezi ştiinţifice, pe adevăr ştiinţific verificabil, general acceptate şi susţinute de comunitatea medicală academică modernă, cu indicarea sursei informaţiilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare, în limitele specialităţii şi competenţelor medicale deţinute.
Art. 47: Participarea la emisiuni TV/radio/în mediul online/alte evenimente pe teme medicale
(1)Participarea la emisiuni TV/radio/în mediul online/alte evenimente pe teme medicale este permisă exclusiv în scopul furnizării de informaţii medicale şi/sau al schimbului de experienţă şi opinii în beneficiul exclusiv al pacientului şi al sănătăţii publice.
(2)Prezentările în cadrul acestor evenimente nu vor putea include informaţii comerciale, cum ar fi: prezentări de produse farmaceutice, suplimente alimentare sau aparatură medicală, menţiuni laudative, înşelătoare sau comparative cu alţi confraţi.
(3)Medicii sunt încurajaţi să participe la campanii de informare a publicului în domeniul sănătăţii şi educaţiei pentru sănătate, inclusiv prin intermediul reţelelor de socializare.
(4)În cadrul acestor activităţi medicii vor furniza doar informaţii bazate pe dovezi şi studii ştiinţifice, pe adevăr ştiinţific verificabil, general acceptate şi susţinute de comunitatea medicală academică modernă, în conformitate cu legislaţia în vigoare, în limitele specialităţii şi competenţelor medicale deţinute şi ale dreptului de exercitare a profesiei, fără a-şi putea promova propriile servicii sau serviciile altor entităţi medicale.
Art. 48: Reclame în mediul online
(1)Reclamele din mediul online trebuie să respecte prevederile prezentului cod, principiile etice şi deontologice şi reglementările legale în vigoare.
(2)Publicitatea realizată prin acest mijloc trebuie să ofere informaţii precise şi uşor verificabile despre serviciile medicale oferite, fără inducerea în eroare a pacienţilor.
(3)Medicul nu poate participa şi nu îşi poate asocia imaginea sau vocea cu niciun fel de producţie video, audio etc. destinată publicităţii unei unităţi sanitare, indiferent de forma de organizare a acesteia, cu excepţia publicităţii structurii/unităţii medicale publice sau private în care îşi desfăşoară activitatea, pe pagina proprie a acesteia.
Art. 49: Publicitatea şi răspunderea disciplinară
(1)Publicitatea realizată cu încălcarea regulilor prevăzute în prezentul cod sau cu acordarea de garanţii privind rezultatul actului medical constituie abatere disciplinară.
(2)Colegiul teritorial al medicilor poate solicita medicului sau formei de exercitare a profesiei să efectueze modificările necesare în cazul în care mijlocul de publicitate utilizat sau garanţiile oferite nu respectă prevederile prezentului cod sau deciziile Consiliului naţional al CMR.
(3)Repetarea abaterii disciplinare sau neconformarea cu deciziile colegiului teritorial emise în conformitate cu alin. (2) constituie o circumstanţă agravantă, care va fi luată în considerare la aplicarea sancţiunii.
(4)În cazul încălcării obligaţiilor stabilite în baza legii, de prezentul cod şi prin deciziile organelor de conducere ale CMR în sarcina formelor de exercitare a profesiei şi a altor furnizori de servicii medicale, răspund disciplinar medicul titular sau asociat al formei de exercitare a profesiei sau, după caz, medicul administrator ori membri ai consiliului de administraţie.
(5)Prevederile privind desfăşurarea publicităţii, conţinutul materialului publicitar şi garanţiile cuprinse în prezentul cod sunt aplicabile medicilor, formelor de exercitare a profesiei şi tuturor unităţilor şi instituţiilor în cadrul cărora medicul desfăşoară activităţi profesionale.