Nou Art. 42. - Art. 42: Scopul publicităţii - Cod din 2025 de deontologie medicală al Colegiului Medicilor din România

M.Of. 1141

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 10 Decembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 42: Scopul publicităţii
(1)Publicitatea serviciilor medicale are rol exclusiv informativ cu privire la activitatea şi serviciile prestate de medic în unităţile sanitare.
(2)Conţinutul publicitar permis se rezumă exclusiv la următoarele informaţii:
a)serviciile autorizate în condiţiile legii pe care medicul sau echipa medicală le furnizează;
b)specializările, competenţele profesionale, gradele profesionale ale medicului, emise sau recunoscute de Ministerul Sănătăţii în condiţiile legii din România;
c)titlurile ştiinţifice şi academice dobândite sau recunoscute în condiţiile legii din România;
d)curriculum vitae profesional şi academic al medicului;
e)denumirea formei de exercitare a profesiei, denumirea comercială, adresa sediului principal şi secundar;
f)logo, siglă, slogan, care respectă principiile deontologice;
g)toate canalele de comunicare disponibile;
h)imagini şi/sau materiale video care reflectă exclusiv cazuistica proprie, cu respectarea drepturilor pacienţilor;
i)informaţii în vederea educaţiei sanitare a pacientului;
j)orarul de funcţionare.
(3)Publicitatea trebuie să corespundă realităţii şi să nu garanteze obţinerea unui rezultat, să nu conţină informaţii false, nefundamentate ştiinţific ori care ar putea induce publicul în eroare, care ar putea pune în pericol sănătatea publică sau care ar putea afecta imaginea medicului, a profesiei ori reputaţia colegilor.
(4)Medicii trebuie să fie vigilenţi în ceea ce priveşte utilizarea numelui, funcţiei şi declaraţiilor lor. Aceştia nu trebuie să tolereze utilizarea numelui sau a activităţii lor profesionale în scopuri comerciale de către organizaţiile publice sau private în care îşi practică profesia sau cărora le oferă asistenţă.
(5)Publicitatea trebuie să întrunească următoarele condiţii:
a)să respecte drepturile pacienţilor;
b)să fie clară, decentă, onestă, obiectivă, veridică, transparentă, corectă, cu evitarea exprimărilor echivoce şi ambigue ce permit interpretări înşelătoare sau anticoncurenţiale;
c)să nu promită rezultate nerealiste sau garanţia rezultatului, să nu includă afirmaţii înşelătoare conform cărora respectivul serviciu/tratament va vindeca diverse afecţiuni;
d)să nu fie lipsită de respect faţă de profesie şi confraţi;
e)să nu încurajeze contractarea de servicii medicale suplimentare, fără beneficii clinice pentru pacient;
f)să respecte secretul profesional;
g)să respecte principiul "medicinei bazate pe dovezi ştiinţifice", să conţină doar informaţii fundamentate ştiinţific şi să nu promoveze mesaje conspiraţioniste;
h)să respecte reglementările legale, statutare şi deontologice privind profesia de medic, drepturile şi îndatoririle medicilor, drepturile pacienţilor, concurenţa loială şi onestă.
(6)Publicitatea medicală nu poate conţine:
a)menţiuni comparative şi/sau denigratoare şi/sau superlative;
b)nicio referire la funcţii, titluri sau activităţi care nu au legătură cu exercitarea profesiei;
c)prezentarea serviciilor în persoană sau prin intermediar, prin mijloace de comunicare la distanţă, pe adresa de e-mail, la domiciliul ori reşedinţa unei persoane sau într-un loc public;
d)propunerea personalizată de prestări de servicii, fără ca aceasta să fi fost în prealabil solicitată în acest sens;
e)oferirea de consultaţii medicale prin internet sau alte mijloace de comunicare la distanţă, cu excepţia celor reglementate legal;
f)informaţii nefundamentate ştiinţific;
g)informaţii, inclusiv video/audio, ale persoanelor aflate sub tratament în unităţile de asistenţă medicală, fără consimţământul persoanelor în cauză;
h)date cu caracter personal privind starea de sănătate a persoanelor, fără consimţământul acestora.
(7)Medicul nu îşi va asocia imaginea cu oferirea de facilităţi financiare, reduceri de preţuri sau alte avantaje materiale.