Capitolul 9 - EMISII DE GAZE ŞI PARTICULE POLUANTE DE LA MOTOARELE CU ARDERE INTERNĂ - Anexa 2/2018 la Ordinul nr. 1472/2018 pentru aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară - CERINŢE TEHNICE MINIME APLICABILE CONSTRUCŢIILOR NAVALE CARE NAVIGHEAZĂ PE CĂILE NAVIGABILE INTERIOARE DIN ZONELE 1, 2, 3 ŞI 4

M.Of. 844 bis

În vigoare
Versiune de la: 24 Aprilie 2024
CAPITOLUL 9:EMISII DE GAZE ŞI PARTICULE POLUANTE DE LA MOTOARELE CU ARDERE INTERNĂ
Art. 9.00: Definiţii
În scopurile prezentului capitol, se aplică următoarele definiţii:
1."motor cu ardere internă": un convertor de energie, altul decât o turbină cu gaz, conceput pentru a transforma energia chimică (absorbită) în energie mecanică (furnizată) printr-un proces de ardere internă; acesta include, acolo unde au fost instalate, sistemul de control al emisiilor şi interfaţa de comunicaţie (hardware şi mesaje) între unităţile de comandă electronică ale motorului şi orice altă unitate de comandă;
2."aprobare de tip": procedura prin care autoritatea competentă certifică faptul că un tip de motor sau o familie de motoare satisface cerinţele tehnice relevante privind nivelul emisiei de gaze şi particule poluante produse de motor (motoare);
3."familie de motoare": un grup de motoare ale unui constructor de motoare, care, prin concepţia lor, posedă caracteristici similare în ce priveşte emisiile de gaze de evacuare şi respectă valorile limită ale emisiilor aplicabile;
4."puterea de referinţă": putere netă care este utilizată pentru determinarea valorilor limită ale emisiilor aplicabile motorului;
5."constructor de motoare": orice persoană fizică sau juridică care este responsabilă, faţă de autoritatea competentă în materie de aprobare, pentru toate aspectele legate de procesul de aprobare de tip sau de autorizare a motorului cât şi pentru asigurarea conformităţii producţiei motorului şi care este, de asemenea, responsabilă pentru problemele legate de supravegherea pieţei în ceea ce priveşte motoarele produse, indiferent dacă această persoană este sau nu direct implicată în toate etapele de proiectare şi construcţie a motorului care face obiectul aprobării de tip;
6."protocol privind parametrii motorului": documentul menţionat în anexa nr. 6 a ES-TRIN în care sunt înregistraţi în mod adecvat toţi parametrii, şi include componentele şi reglajele motorului care afectează nivelul emisiei de gaze şi particule poluante, precum şi modificările aduse acestor parametri.
Art. 9.01: Dispoziţii generale
1.Dispoziţiile prezentului capitol se aplică tuturor motoarelor cu ardere internă care au o putere de referinţă mai mare de 19 kW, instalate la bordul construcţiilor navale.
2.Motoarele cu ardere internă trebuie să respecte cerinţele Regulamentului (UE) 2016/16288. Numai motoarele cu ardere internă ale categoriilor:
8Regulamentul (UE) 2016/1628 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 septembrie 2016 privind cerinţele referitoare la limitele emisiilor de poluanţi gazoşi şi de particule poluante şi omologarea de tip pentru motoarele cu ardere internă pentru echipamentele mobile fără destinaţie rutieră, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1024/2012 şi (UE) nr. 167/2013 şi de modificare şi abrogare a Directivei 97/68/CE (JO L 252, 16.9.2016).
a)IWP,
b)IWA,
c)NRE cu o putere de referinţă mai mică de 560 kW sau
d)motoarele recunoscute ca echivalente în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1628 pot fi instalate. Această conformitate este stabilită prin intermediul unui certificat de aprobare de tip.
3.O copie a certificatului de aprobare de tip, instrucţiunile producătorului motorului şi protocolul parametrilor motorului trebuie să se afle la bord.
4.Este interzisă instalarea motoarelor de înlocuire, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) 2016/1628.
5.Comisia de inspecţie poate utiliza un serviciu tehnic pentru îndeplinirea sarcinilor menţionate în acest capitol. Numai serviciile tehnice notificate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1628 sunt recunoscute în scopurile prezentului standard.
Art. 9.02: Menţiuni în certificatul navei de navigaţie interioară
Numărul de identificare şi, după caz, numărul aprobării de tip al tuturor motoarelor cu ardere internă aflate la bordul construcţiei navale se introduc la punctul 52 al certificatului navei de navigaţie interioară.
Art. 9.03: Prevederi pentru instalarea motoarelor cu ardere internă
Instalarea motorului cu ardere internă pe construcţia navală trebuie să fie conform restricţiilor definite în domeniul de aplicare al aprobării de tip.
Art. 9.04: Instrucţiunile constructorului de motoare
1.Instrucţiunile constructorului de motoare, care trebuie să fie întocmite de către constructorul motorului, trebuie să specifice elementele constitutive care sunt determinante pentru emisiile de gaze de evacuare cât şi reglajele şi parametrii datorită cărora conformitatea cu valorile limită stabilite pentru gazele de evacuare sunt asigurate permanent.
2.Instrucţiunile trebuie să conţină cel puţin următoarele informaţii:
a)tipul motorului şi, după caz, familia de motoare, cu indicarea puterii de referinţă şi a turaţiei nominale;
b)lista componentelor şi parametri motorului cu relevanţă în contextul emisiilor de gaze de evacuare;
c)caracteristicile care permit identificarea componentelor aprobate care sunt determinante pentru emisiile de gaze de evacuare (de exemplu, numărul piesei de pe componente);
d)indicarea parametrilor motorului care sunt determinanţi pentru emisiile de gaze de evacuare, cum ar fi intervalul de reglare a avansului injecţiei, temperatura admisibilă a apei de răcire şi contra-presiunea maximă a gazelor de evacuare.
Art. 9.05: Încercările motorului cu ardere internă
1.În timpul încercării privind instalarea, încercărilor intermediare şi speciale, comisia de inspecţie verifică starea curentă a motorului cu referire la componentele, calibrarea şi reglajele parametrilor săi aşa cum sunt specificaţi în instrucţiunile constructorului motorului şi în protocolul parametrilor motorului.
2.Rezultatele încercărilor menţionate la alin. 1 trebuie să fie indicate în raportul privind parametrii motorului în conformitate cu anexa nr. 6 la ES-TRIN.
3.Dacă încercările privind instalarea, intermediare şi speciale demonstrează că, în ce priveşte parametrii, componentele şi caracteristicile reglabile ale acestora, motoarele cu ardere internă instalate la bord sunt conforme specificaţiilor enunţate în documentele menţionate la art. 9.01 alin. 3, se poate presupune că emisiile de gaze de evacuare şi particule provenite de la motoarele cu ardere internă sunt conforme valorilor limită.
Dacă comisia de inspecţie consideră că motorul cu ardere internă nu îndeplineşte cerinţele prevăzute în documentele menţionate la art. 9.01, alin. 3, ea trebuie să solicite luarea unor măsuri pentru a restabili conformitatea motorul cu ardere internă.
4.În cazul motoarelor cu combustie internă echipate cu un dispozitiv de post-tratare a gazelor de evacuare, se efectuează verificări, în cadrul încercărilor privind instalarea, intermediare sau speciale, pentru a se asigura că aceste sisteme funcţionează corect.
Art. 9.06: Încercările privind instalarea
1.După instalarea motorului cu ardere internă la bord, dar înainte de punerea în funcţiune, trebuie efectuată o încercare privind instalarea. Această încercare, care face parte din inspecţia iniţială a construcţiei navale sau dintr-o inspecţie specială determinată de instalarea motorului cu ardere internă, trebuie să conducă fie la înregistrarea motorului în certificatul navei de navigaţie interioară ce urmează să fie emis pentru prima dată fie la modificarea certificatului navei de navigaţie interioară existent.
2.Pe durata încercării privind instalarea, comisia de inspecţie trebuie să se asigure că un motor instalat la bord respectă întotdeauna cerinţele tehnice privind nivelul emisiilor de gaze şi de particule poluante, chiar şi după eventuale modificări sau reglaje după aprobarea de tip.
3.Comisia de inspecţie poate renunţa la încercarea privind instalarea în sensul alin. 1 atunci când un motor cu ardere internă a cărui putere de referinţă nominală CA este mai mică de 130 kW este înlocuit cu un motor cu ardere internă, având aceeaşi aprobare tip în conformitate cu art. 9.01, alin. 2. Ca o precondiţie, comisia de inspecţie trebuie să fie notificată cu privire la înlocuirea motorului şi trebuie să primească o copie a certificatului de aprobare de tip şi detalii privind numărul de identificare al motorului nou instalat. Comisia de inspecţie modifică, în consecinţă, punctul nr. 52 al certificatului navei de navigaţie interioară.
Art. 9.07: Încercările intermediare
1.În cazul încercărilor intermediare, comisia de inspecţie trebuie să se asigure că un motor instalat la bord respectă întotdeauna cerinţele tehnice privind nivelul emisiilor de gaze şi de particule poluante, chiar şi după eventuale modificări sau reglaje după încercarea privind instalarea.
2.Încercările intermediare ale motorului cu combustie internă trebuie să se efectueze în cadrul unei inspecţii periodice.
Art. 9.08: Încercările speciale
1.În cazul încercărilor speciale, comisia de inspecţie trebuie să se asigure că un motor instalat la bord respectă întotdeauna cerinţele tehnice privind nivelul emisiilor de gaze şi de particule poluante după fiecare modificare importantă.
2.O încercare specială trebuie să se efectueze sistematic după fiecare modificare importantă a unui motor cu ardere internă care are un impact asupra emisiei de gaze şi particule poluante.
Art. 9.09: Cerinţe specifice privitoare la dispozitivele de post-tratare a gazelor de evacuare
1.Dispozitivele de post-tratare a gazelor de evacuare nu trebuie să afecteze siguranţa funcţionării navei, inclusiv sistemul de propulsie şi de alimentare cu energie electrică, sau să obstrucţioneze sistemul de evacuare.
2.Dacă dispozitivul de post-tratare a gazelor de evacuare a motoarelor cu ardere internă pentru propulsarea principală a unei construcţii navale este echipat cu un dispozitiv de by-pass, dispozitivul de by-pass trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a)În cazul unei defecţiuni a sistemului de post-tratare a gazelor de evacuare, dispozitivul de by-pass trebuie să permită construcţiei navale să îşi continue traseul prin mijloace proprii.
b)Atunci când dispozitivul de by-pass este declanşat, sistemul de control al by-pass-ului trebuie să declanşeze semnale de alarmă acustică şi optică în timonerie.
c)Un sistem de control al dispozitivului de by-pass trebuie să înregistreze într-o memorie nevolatilă toate incidentele de funcţionare ale motorului în legătură cu utilizarea dispozitivului de by-pass. Informaţiile trebuie să fie uşor accesibile autorităţilor competente.
3.În cazul în care este instalat un sistem de diagnosticare a controlului în conformitate cu art. 25 alin. (3) lit. (f) din Regulamentul (UE) 2016/1628, alarmele cerute trebuie să declanşeze un semnal de alarmă acustică şi optică în timonerie.
4._
(1)Dacă un dispozitiv de post-tratare utilizează un reactiv pentru reducerea emisiilor, alarmele cerute trebuie să alerteze echipajul cu privire la necesitatea de a umple reactivul înainte de a fi gol sau de a înlocui reactivul, dacă nu îndeplineşte cerinţele privind concentraţia.
(2)Dacă un sistem de diagnosticare a controlului instalat în conformitate cu art. 25 alin. (3) lit. (f) din Regulamentul (UE) 2016/1628 poate activa o reducere a puterii motorului cu ardere internă, trebuie îndeplinite următoarele cerinţe:
a)Declanşarea reducerii puterii permite construcţiei navale să îşi continue traseul prin mijloace proprii.
b)În cazul declanşării reducerii de putere, sistemul de control trebuie să declanşeze un semnal de alarmă acustică şi optică în timonerie.
5.Cerinţele de la alin. 1 de mai sus sunt considerate îndeplinite dacă nava este echipată cu:
a)un al doilea sistem de propulsie independent (chiar dacă acest al doilea sistem include un dispozitiv de post-tratare a gazelor de evacuare) care permite navei să-şi continue traseul prin mijloace proprii; sau
b)un dispozitiv de post-tratament cu dispozitiv de by-pass în conformitate cu alin. 2.