Capitolul 3 - Cerinţe referitoare la construcţia navală - Anexa 2/2018 la Ordinul nr. 1472/2018 pentru aprobarea cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară - CERINŢE TEHNICE MINIME APLICABILE CONSTRUCŢIILOR NAVALE CARE NAVIGHEAZĂ PE CĂILE NAVIGABILE INTERIOARE DIN ZONELE 1, 2, 3 ŞI 4

M.Of. 844 bis

În vigoare
Versiune de la: 24 Aprilie 2024
CAPITOLUL 3:Cerinţe referitoare la construcţia navală
Art. 3.01: Regulile fundamentale
Navele trebuie să fie construite în conformitate cu regulile bunei practici din construcţiile navale.
Art. 3.02: Rezistenţă şi stabilitate
1.Corpul trebuie să fie suficient de solid pentru a face faţă tuturor tensiunilor la care este supus în mod normal:
a)în cazul navelor nou construite sau al transformărilor importante ce afectează rezistenţa navei, trebuie să fie demonstrată rezistenţa corespunzătoare prin prezentarea unui proiect de calcul. Această dovadă nu este cerută în cazul prezentării unui certificat de clasificare sau a unei atestări din partea unei societăţi de clasificare recunoscută.
b)în cazul inspecţiei periodice, grosimile minime ale tablelor fundului, gurnei şi bordajului navelor construite din oţel trebuie să nu fie mai mici decât cea mai mare dintre valorile care rezultă din următoarele formule:
1.)pentru nave cu lungimea mai mare de 40 m: tmin = fxbxc x (2,3 + 0,04*L) [mm];
pentru nave cu lungimea de cel mult 40 m: tmin = fxbxc x (1,5 + 0,06*L) [mm], dar nu mai mică de 3,00 mm.
2.)tmin = 0,005 x a x [mm];
unde:
a = distanţa intercostală [mm];
f = coeficient funcţie de distanţa intercostală:
f = 1 pentru a < = 500 mm
f = 1 + 0,0013(a - 500) pentru a > 500 mm
b = coeficient pentru tablele de fund, bordaj sau tablele de gurnă
b = 1,0 pentru tablele de fund sau de bordaj
b = 1,25 pentru tablele de gurnă
f = 1 poate fi luat pentru distanţa intercostală la calcularea grosimii minime a tablelor de bordaj. Totuşi, grosimea minimă a tablelor de gurnă nu poate să fie în nici un caz mai mică decât cea a tablelor de fund şi de bordaj.
c = coeficient funcţie de tipul constructiv
c = 0,95 pentru navele cu dublu fund şi spaţii laterale goale la care peretele de separaţie dintre magazie şi spaţiile laterale goale este aşezat vertical, paralel cu rama gurii de magazie;
c = 1,0 pentru toate celelalte tipuri de construcţie.
c)Pentru asigurarea unei suficiente rezistenţe (longitudinală, laterală şi locală), la navele construite în sistem longitudinal cu dublu fund şi spaţii laterale goale valoarea minimă calculată pentru grosimea tablei conform formulei de la alin. b) poate fi redusă la o valoare calculată, certificată de o societate de clasificare recunoscută.
Dacă grosimile tablelor fundului, gurnei sau bordajului sunt sub valorile admisibile indicate mai sus, acestea trebuie să fie înlocuite.
Valorile minime calculate conform metodei de mai sus sunt valori limită care ţin cont de uzura uniformă normală şi cu condiţia folosirii oţelului pentru construcţii navale şi cu condiţia ca elementele structurale interne, cum ar fi varangele, coastele, elementele structurale principale longitudinale şi transversale, să fie în stare bună şi corpul să nu prezinte indicii privind vreo suprasolicitare a rezistenţei longitudinale.
În măsura în care aceste valori nu mai sunt atinse, tablele avute în vedere trebuie să fie reparate sau înlocuite. Totuşi sunt acceptate local, pentru suprafeţe mici, grosimi mai mici, cu o reducere de cel mult 10% din valorile calculate.
2.În cazul în care un material, altul decât oţelul, se utilizează la construcţia corpului, trebuie să se demonstreze prin calcul că rezistenţa corpului (longitudinală, laterală şi locală) este cel puţin egală cu rezistenţa ce ar putea rezulta din utilizarea oţelului conform ipotezei grosimii minime în conformitate cu alin. 1. Dacă se prezintă un certificat de clasă sau o declaraţie emisă de către o societate de clasificare recunoscută, se poate renunţa la demonstrarea prin calcul.
3.Stabilitatea navelor trebuie să corespundă utilizărilor destinate acestora.
Art. 3.03: Corpul
1.Pereţii etanşi care se extind până la punte sau, în lipsa punţii, până la marginea superioară a bordajului trebuie să fie amplasaţi în următoarele locuri:
a)Un perete de coliziune la o distanţă corespunzătoare de prova astfel încât flotabilitatea navei încărcate să fie asigurată, cu o distanţă de siguranţă reziduală de 100 mm, în cazul inundării compartimentului etanş din prova peretelui de coliziune.
De regulă, condiţia menţionată la alin. 1 este considerată îndeplinită dacă peretele de coliziune este amplasat la o distanţă cuprinsă între 0,04 L şi 0,04 L + 2 m, măsurată de la perpendiculara prova în planul pescajului maxim.
Dacă distanţa respectivă este mai mare de 0,04 L + 2 m, condiţia menţionată la alin. 1 trebuie verificată prin calcul.
Distanţa poate fi redusă la 0,03 L. În acest caz condiţia menţionată la alin. 1 trebuie să fie verificată prin calcul presupunând că sunt inundate simultan compartimentul din prova peretelui de coliziune şi cel adiacent lui.
b)Un perete al picului pupa, la o distanţă corespunzătoare de pupa pentru navele a căror lungime L este mai mare de 25 m astfel încât flotabilitatea navei încărcate să fie asigurată, cu o distanţă de siguranţă reziduală de 100 mm, în cazul inundării compartimentului etanş din pupa peretelui picului pupa.
De regulă, condiţia menţionată la primul alineat este considerată îndeplinită dacă peretele picului pupa este amplasat la o distanţă cuprinsă între 1,4 m şi 0,04 L + 2 m, măsurată de la punctul pupa de intersecţie a corpului cu planul pescajului maxim.
Dacă distanţa respectivă este mai mare de 0,04 L + 2 m, condiţia menţionată la primul alineat trebuie verificată prin calcul.
Distanţa poate fi redusă la 1 m. În acest caz condiţia menţionată la primul alineat trebuie să fie verificată prin calcul presupunând că sunt inundate simultan compartimentul din pupa peretelui picului pupa şi cel adiacent lui.
2.Nici o încăpere de locuit sau echipament necesar siguranţei sau exploatării navei nu trebuie să fie amplasat în prova peretelui de coliziune sau în pupa peretelui picului pupa.
Această cerinţă nu se aplică instalaţiei de ancorare sau echipamentului de guvernare.
3.Încăperile de locuit, încăperile de maşini şi încăperile de căldări, precum şi încăperile de lucru aferente acestora, trebuie să fie despărţite de magazii prin pereţi transversali etanşi la apă, care să se extindă până la punte.
4.Încăperile de locuit trebuie să fie despărţite de încăperile de maşini, încăperile de căldări şi de magazii prin pereţi etanşi la gaze şi trebuie să fie accesibile direct de pe punte. Dacă un astfel de acces nu este asigurat, trebuie prevăzută o ieşire de urgenţă care să ducă direct pe punte.
5.Pereţii etanşi ceruţi la alin. 1 şi 3, precum şi separarea de zonele specificate la alin. 4 nu trebuie să fie prevăzuţi cu deschideri.
Totuşi, sunt admise uşi în peretele picului pupa şi treceri ale liniilor de arbori şi ale sistemului de tubulaturi dacă acestea sunt realizate în aşa fel încât să nu fie afectată eficacitatea acestor pereţi etanşi şi a separării zonelor. Uşile din peretele picului pupa trebuie să fie permise cu condiţia ca în timonerie un dispozitiv de control la distanţă să indice dacă ele sunt deschise sau închise şi cu condiţia ca ele să fie prevăzute pe ambele părţi cu următoarea inscripţie uşor lizibilă:
"A se închide uşa imediat după folosire".
6.Prizele de apă şi scurgerile, precum şi sistemul de tubulaturi la care acestea sunt racordate, trebuie să fie realizate în aşa fel încât orice infiltrare accidentală de apă în navă să fie imposibilă.
7.Secţiunile la extremitatea prova a navei trebuie să fie construite astfel încât ancorele să nu poată ieşi în întregime şi nici parţial în exteriorul învelişului bordajului.
Art. 3.04: Încăperile de maşini şi căldări, buncăre
1.Încăperile de maşini sau căldări trebuie să fie amenajate în aşa fel încât echipamentul instalat aici să poată fi operabil, exploatat şi întreţinut uşor şi în siguranţă.
2.Buncărele pentru combustibil lichid sau ulei de ungere, zonele pentru pasageri şi încăperile de locuit, nu pot avea suprafeţe comune care în exploatare normală se găsesc sub presiunea statică a lichidului.
3.Pereţii etanşi, plafoanele şi uşile încăperilor de maşini, de căldări şi ai buncărelor trebuie să fie construiţi din oţel sau din alte materiale incombustibile echivalente.
Materialul de izolaţie utilizat la încăperile de maşini trebuie să fie protejat împotriva pătrunderii combustibilului şi a vaporilor de combustibil.
Toate deschiderile în pereţi, plafoane, precum şi uşile încăperilor de maşini, încăperilor de căldări şi încăperilor buncărelor trebuie să fie astfel încât acestea să poată fi închise din afara încăperii. Dispozitivele de închidere trebuie să fie executate din oţel sau un material incombustibil echivalent.
4.Încăperile de maşini, încăperile de căldări şi alte încăperi în care se presupune că ar putea fi degajate gaze inflamabile sau toxice trebuie să poată fi ventilate în mod adecvat.
5.Scările de tambuchi şi scările ce permit accesul în încăperile de maşini, încăperile de căldări şi în buncăre trebuie să fie bine fixate şi executate din oţel sau dintr-un material rezistent la şocuri mecanice şi incombustibil.
6.Încăperile de maşini şi încăperile de căldări trebuie să aibă două ieşiri din care una poate fi o ieşire de urgenţă.
Se poate renunţa la cea de-a doua ieşire atunci când:
a)suprafaţa totală (lungimea medie x lăţimea medie la nivelul paiolului) a încăperii de maşini sau a încăperii de căldări nu este mai mare de 35 m2, şi
b)calea de trecere de la fiecare punct în care se efectuează operaţiuni de serviciu sau de întreţinere, la ieşirea sau marginea scării de tambuchi din apropierea ieşirii, ce permite accesul pe puntea liberă, nu este mai lungă de 5 m, şi
c)un extinctor este amplasat la punctul de serviciu cel mai îndepărtat de uşa de ieşire şi, de asemenea, prin derogare de la art. 13.03(1)(e), atunci când puterea instalată a maşinilor nu depăşeşte 100 kW.
7.Nivelul presiunii acustice maxime admise în încăperile de maşini trebuie să fie 110 dB(A). Locurile de măsurare trebuie să fie alese în funcţie de operaţiunile de întreţinere necesare în timpul funcţionării normale a instalaţiei amplasate aici.