Actul din 2024 Schemă de ajutor de stat privind sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi de producere a energiei electrice produse din surse regenerabile pentru autoconsum, aferentă Fondului pentru modernizare
M.Of. 387
În vigoare
Art. 6
(1)Nu sunt eligibili solicitanţii care îşi desfăşoară activitatea în sectorul pescuitului şi acvaculturii, respectiv activităţi specifice codului CAEN 03, conform prevederilor art. 1 alin. (3) din Regulament.
(2)Nu sunt eligibili solicitanţii care au înscrise şi autorizate în certificatul constatator eliberat de ONRC activităţi principale specifice următoarelor coduri CAEN:
- cod CAEN 01 - Agricultură, vânătoare şi servicii anexe;
- cod CAEN 10 - Industria alimentară;
- cod CAEN 11 - Fabricarea băuturilor.
(3)Solicitanţii care au înscrise şi autorizate în certificatul constatator eliberat de ONRC ca activităţi secundare activităţi specifice codurilor CAEN 01, 10 şi 11 sunt eligibili în următoarele condiţii:
- să dovedească fie separarea activităţilor, fie o distincţie între costuri, astfel încât activităţile desfăşurate în aceste sectoare să nu beneficieze de ajutoarele acordate în temeiul măsurii «Sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi de producere a energiei electrice produse din surse regenerabile pentru autoconsum»;
- să nu solicite finanţare în cadrul Schemei de ajutor de stat privind sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile pentru autoconsumul întreprinderilor din cadrul sectorului agricol şi industriei alimentare, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 70/2023, cu modificările şi completările ulterioare, gestionată de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.Acţiune | Buget (euro) | |
Realizarea capacităţilor noi de producere de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană, solară sau hidro | 415.000.000 | |
Pentru energie eoliană 30.000.000 euro | Pentru toate capacităţile | 30.000.000 |
Pentru energie solară 360.000.000 euro, din care | Sub 5 MW (inclusiv) | 216.000.000 |
Peste 5 MW | 144.000.000 | |
Pentru energie hidro 25.000.000 euro | Pentru toate capacităţile | 25.000.000 |
ANEXA nr. 1:GRILĂ de verificare a conformităţii administrative şi a eligibilităţii cererilor de finanţare
Sistem de notare: DA, NU, NA (Nu este cazul.)
Criteriu | DA/NU/NA | Observaţii | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conformarea formală cu toate cerinţele specifice formulate în Ghidul solicitantului: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Cererea de finanţare a fost încărcată în platforma electronică şi are toate secţiunile completate? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Cererea de finanţare include toate anexele obligatorii, în formatul solicitat prin Ghidul solicitantului? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Declaraţia unică este semnată de reprezentantul legal, datată şi încărcată în platformă, conform Ghidului solicitantului? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Declaraţia unică cuprinde informaţii referitoare la colectarea şi furnizarea datelor privind beneficiarul real? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Declaraţia privind conformitatea cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat (anexa 1.a la Ghidul solicitantului) a fost încărcată în platforma electronică şi completată, datată şi semnată cu numele complet al persoanei semnatare? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Declaraţia privind conflictul de interese pentru responsabilul de proiect a fost încărcată în platforma electronică şi completată, datată şi semnată cu numele complet al persoanei semnatare (anexa 9 la Ghidul solicitantului)? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Declaraţia privind tipul întreprinderii a fost încărcată în platforma electronică şi completată, datată şi semnată cu numele complet al persoanei semnatare (anexa 8 la Ghidul solicitantului)? NOTĂ: Regiile autonome nu trebuie să depună această declaraţie. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. Declaraţia/ile de inactivitate depuse la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a/au fost încărcată/e în platforma electronică (doar pentru întreprinderile care nu au desfăşurat activitate în unul din ultimii 3 ani) ? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9. Declaraţia pe propria răspundere cu privire la neîncadrarea în categoria "întreprindere în dificultate" (anexa 6 la Ghidul solicitantului) a fost încărcată în platforma electronică şi completată, datată şi semnată cu numele complet al persoanei semnatare? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10. Bugetul proiectului a fost încărcat în platforma electronică şi completat, datat şi semnat cu numele complet al persoanei semnatare (anexa 7 la Ghidul solicitantului) ? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11. Planul de informare şi publicitate datat şi semnat cu numele complet al persoanei semnatare a fost încărcat în platforma electronică? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12. Documentele care atestă constituirea legală a solicitantului, respectiv actul constitutiv/statutul/actul normativ de înfiinţare sau documente echivalente cu traducere autorizată şi certificatul constatator (emis cu maximum 30 de zile înainte de depunerea cererii de finanţare), după caz, valabile la data depunerii cererii de finanţare au fost încărcate în platforma electronică? NOTĂ: Depunerea certificatului constatator este obligatorie odată cu depunerea cererii de finanţare pentru solicitanţii deja înscrişi la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) din România la data depunerii cererii de finanţare. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13. Actul de împuternicire în original este încărcat în platforma electronică? (dacă este cazul) NOTĂ: Declaraţia unică pe propria răspundere va fi semnată exclusiv de către reprezentantul legal al solicitantului. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14. Documente de aprobare a proiectului, confirmare/alocare a contribuţiei solicitantului (de exemplu, hotărârea AGA/CA/asociaţilor/asociatului unic al societăţii) privind asigurarea cofinanţării proiectului şi acoperirea contravalorii cheltuielilor, altele decât cele eligibile (care să cuprindă cel puţin, dar fără a se limita la, denumirea proiectului, valoarea totală, din care eligibilă şi neeligibilă, indicatorii tehnico-economici ai proiectului) au fost încărcate în platforma electronică? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15. Studiul de fezabilitate (nu mai vechi de 2 ani) elaborat conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi documentul de aprobare a acestuia au fost încărcate în platforma electronică? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16. Auditul electroenergetic din care să reiasă consumul propriu mediu anual şi consumul suplimentar de energie în situaţia în care se preconizează instalarea de noi consumatori de energie electrică la nivelul beneficiarului, precum şi producţia estimată de unitatea de producere, elaborat de o persoană fizică sau juridică atestată/autorizată în condiţiile legii, a fost încărcat în platforma electronică? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17. Din echipa de elaborare a studiului de fezabilitate face parte personal autorizat de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei în domeniul proiectării instalaţiilor electrice şi s-a anexat studiului de fezabilitate documentul doveditor? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18. Actul de reglementare privind protecţia mediului, emis de către autoritatea competentă (clasarea notificării/decizia etapei de încadrare/acordul de mediu), sau cel puţin dovada solicitării la autoritatea competentă a actului de reglementare pentru protecţia mediului este încărcat/ă în platforma electronică? NOTĂ: În cazul în care în etapa de precontractare procedura de obţinere a actului de reglementare privind protecţia mediului este încă în derulare, solicitantul va depune documente justificative privind stadiul obţinerii acestuia, având obligaţia depunerii actului de reglementare privind protecţia mediului înainte de depunerea cererii de prefinanţare sau, în cazul în care nu se solicită prefinanţare, înainte de depunerea primei cereri de rambursare, oricare dintre acestea survine prima, sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19. Avizul tehnic de racordare pentru locul de consum şi producere a fost încărcat în platforma electronică? NOTĂ: Depunerea avizului tehnic de racordare nu este obligatorie odată cu depunerea cererii de finanţare, dar depunerea avizului este obligatorie în etapa de precontractare, înainte de încheierea contractului de finanţare. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eligibilitate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A. Eligibilitatea solicitantului | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Solicitantul îndeplineşte toate criteriile de natură instituţională, legală şi financiară conform prevederilor din Ghidul solicitantului: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a) solicitantul are personalitate juridică, este legal constituit şi se încadrează în una dintre categoriile de solicitanţi eligibili menţionate în Ghidul solicitantului: microîntreprindere/întreprindere mică/întreprindere mijlocie/întreprindere mare (inclusiv întreprinderi nou-înfiinţate)/regii autonome? NOTĂ: 1. Pentru întreprinderile nou-înfiinţate este necesar să aibă capitalul social subscris vărsat în condiţiile legii în valoare de minimum 100.000 lei. 2. Nu sunt eligibili solicitanţii care îşi desfăşoară activitatea în sectorul pescuitului şi acvaculturii. 3. Nu sunt eligibili solicitanţii care au înscrise în statutul societăţilor ca activităţi principale sau activităţi secundare următoarele coduri CAEN: - cod CAEN 01 - Agricultură, vânătoare şi servicii anexe; - cod CAEN 10 - Industria alimentară; - cod CAEN 11 - Fabricarea băuturilor. Se probează prin: - documente care atestă constituirea legală a solicitantului (actul constitutiv/statutul/actul normativ de înfiinţare, alte documente de înfiinţare echivalente cu traducere autorizată, valabile la data depunerii cererii de finanţare); - certificatul constatator (emis cu maximum 30 de zile înainte de depunerea cererii de finanţare) eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, pentru solicitanţii deja înscrişi la ONRC din România la data depunerii cererii de finanţare; - declaraţia privind tipul întreprinderii (anexa 8 la Ghidul solicitantului). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b) Solicitantul nu se încadrează în una dintre situaţiile de mai jos: 1. este în incapacitate de plată/este în stare de insolvenţă conform prevederilor legale în vigoare aplicabile; 2. este în stare de faliment, lichidare, are afacerile conduse de un administrator judiciar sau activităţile sale comerciale sunt suspendate ori fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau este într-o situaţie similară cu cele anterioare, reglementată prin lege, ori face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa în stare de faliment, lichidare, conducerea afacerilor de un administrator judiciar, conform prevederilor legale în vigoare aplicabile; 3. nu şi-a îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat, conform prevederilor legale în vigoare aplicabile; 4. este declarat într-o situaţie gravă de încălcare a prevederilor legislaţiei privind achiziţiile publice şi/sau a obligaţiilor asumate printr-un contract/acord de finanţare din fonduri publice, conform prevederilor legale în vigoare aplicabile; 5. solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului a suferit condamnări definitive datorate unei conduite profesionale îndreptate împotriva legii, decizie formulată de o autoritate de judecată ce are forţă de res judicata; 6. pentru solicitant şi/sau reprezentantul legal s-a stabilit printr-o hotărâre judecătorească definitivă sau printr-o decizie administrativă definitivă că aceştia se fac vinovaţi de abatere profesională gravă deoarece au încălcat actele normative cu putere de lege şi normele administrative sau standardele etice aplicabile sectorului profesional din care face parte persoana sau entitatea ori deoarece se fac vinovaţi de o conduită abuzivă care îi afectează credibilitatea profesională, atunci când o astfel de conduită trădează o intenţie frauduloasă sau o neglijenţă gravă, în sensul art. 136 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012; 7. pentru solicitant şi/sau reprezentantul legal s-a stabilit printr-o hotărâre judecătorească definitivă că aceştia se fac vinovaţi de comiterea de infracţiuni pentru fraudă, corupţie, implicarea în organizaţii criminale, spălare de bani şi finanţarea terorismului sau în alte activităţi ilegale, în sensul art. 136 alin. (1) lit. d) şi următoarele din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene; 8. solicitantul/reprezentantul legal al solicitantului a fost subiectul unei judecăţi de tip res judicata pentru fraudă, corupţie, implicarea în organizaţii criminale sau în alte activităţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Comunităţii Europene; 9. face obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Consiliului Concurenţei sau a Comisiei Europene, a unui furnizor/administrator de ajutor de stat sau a instanţei, prin care un ajutor de stat a fost declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă; 10. este "întreprindere în dificultate" în înţelesul algoritmului de verificare aferent prezentei, conform prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat. Se probează prin: - declaraţia pe propria răspundere cu privire la neîncadrarea în categoria "întreprindere în dificultate" (anexa 6 la Ghidul solicitantului); - declaraţia unică (anexa 3 la Ghidul solicitantului); - declaraţia privind conformitatea cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat (anexa 1.a la Ghidul solicitantului). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c) Solicitantul demonstrează capacitatea financiară pentru susţinerea implementării proiectului, inclusiv pentru instalaţia de stocare, dacă este cazul, prin indicatorul de solvabilitate, respectiv prin raportul dintre datorii totale şi capitaluri proprii care trebuie să fie pozitiv şi mai mic de 7,5 în ultimul an financiar NOTĂ: Dacă solicitantul nu îndeplineşte criteriul privind indicatorul de solvabilitate sau este întreprindere nou-înfiinţată, trebuie să prezinte la depunere o scrisoare de confort (care va cuprinde obligatoriu menţiunile din Ghidul solicitantului) emisă de o instituţie bancară sau nebancară din România/alte state membre ale Uniunii Europene, autorizată de Banca Naţională a României. Se probează cu: - bilanţul contabil (consolidat unde este cazul) auditat/semnat de cenzori dacă acest lucru este solicitat de legislaţia în vigoare, depus şi înregistrat la organul fiscal competent, pentru ultimele 3 exerciţii financiare încheiate, anterioare anului de depunere a cererii de finanţare în corelare cu secţiunea Capacitate solicitant din aceasta; - contul de profit şi pierdere şi datele informative (consolidat unde este cazul) auditat/semnat de cenzori dacă acest lucru este solicitat de legislaţia în vigoare, însoţit de lista entităţilor incluse în consolidare, pentru ultimul exerciţiu financiar încheiat, anterior anului de depunere a cererii de finanţare, în corelare cu secţiunea Capacitate solicitant din aceasta; - documente de confirmare/alocare a contribuţiei solicitantului (de exemplu, hotărârea AGA/CA/asociaţilor/asociatului unic al societăţii) privind asigurarea cofinanţării proiectului şi acoperirea contravalorii cheltuielilor, altele decât cele eligibile (care să cuprindă cel puţin, dar fără a se limita la, denumirea proiectului, valoarea totală, din care eligibilă şi neeligibilă, indicatorii tehnico-economici ai proiectului); - declaraţia unică (secţiunea B din anexa 3 la Ghidul solicitantului) din care să reiasă că acesta va asigura resursele financiare necesare implementării optime a proiectului. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d) Reprezentantul legal al solicitantului şi responsabilul de proiect nu se află în situaţie de conflict de interese, astfel cum este definit de legislaţia naţională şi europeană. Se probează prin: - declaraţia unică (secţiunea D din anexa 3 la Ghidul solicitantului); - declaraţia privind conflictul de interese (anexa 9 la Ghidul solicitantului). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B. Eligibilitatea proiectului | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a) Scopul şi obiectivele proiectului trebuie să fie în concordanţă cu tipurile de acţiuni şi cu activităţile eligibile din ghid. Se probează prin: - secţiunile Obiectivele proiectului şi Activităţi previzionate din cererea de finanţare; - studiul de fezabilitate. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b) Proiectul respectă principiul "demararea lucrărilor", prevăzut la art. 2 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, adică nu s-au demarat alte activităţi cu excepţia celor referitoare la obţinerea de terenuri şi lucrările pregătitoare, cum ar fi obţinerea avizelor, realizarea studiilor de prefezabilitate, de fezabilitate, proiectul tehnic etc.) achiziţia de teren etc. Se probează prin: - declaraţia privind conformitatea cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat (anexa 1.a la Ghidul solicitantului); - declaraţia unică (anexa 3 la Ghidul solicitantului). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c) Proiectul respectă principiul "efectului stimulativ" conform prevederilor art. 6 alin. 1 şi 2 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014. Se probează prin: - declaraţia privind conformitatea cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat (anexa 1.a la Ghidul solicitantului); - declaraţia unică (anexa 3 la Ghidul solicitantului). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d) Durata de implementare a proiectului nu depăşeşte data de finalizare a investiţiei prevăzută în cadrul procedurii de ofertare concurenţială, respectiv 31.12.2026. Se probează prin: - secţiunea Activităţi previzionate din cererea de finanţare; - studiul de fezabilitate. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e) Proiectul trebuie să fie localizat în România. Se probează prin: - secţiunea Localizare proiect din cererea de finanţare. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
f) Proiectul pentru care se solicită finanţare nu a mai beneficiat de finanţare din fonduri publice, cu excepţia studiilor preliminare (notă conceptuală, studiul de prefezabilitate, studiul de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuţie, alte studii etc.) şi dacă acestea nu sunt solicitate pentru finanţare în cadrul acestei proceduri de ofertare concurenţială. Se probează prin: - declaraţia unică (secţiunile A şi C din anexa 3 la Ghidul solicitantului); - secţiunea Solicitant/Finanţări anterioare din cererea de finanţare. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
g) Bugetul proiectului respectă formatul prestabilit în anexa 7, respectă încadrarea în categoriile de cheltuieli, sunt indicate sursele de finanţare ale investiţiei şi este corelat cu devizul general din studiul de fezabilitate? Se probează prin: - bugetul proiectului (anexa 7 la Ghidul solicitantului); - secţiunea Buget din cererea de finanţare şi încadrarea în categoriile de cheltuieli din anexa 4 la Ghidul solicitantului. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
h) Terenurile/Imobilele necesare realizării investiţiei sunt puse la dispoziţia proiectului, iar construcţia acesteia este posibilă? În acest sens se va demonstra dreptul de folosinţă (de exemplu, act de proprietate/contract de concesiune/superficie/închiriere/administrare etc.) asupra imobilului (teren şi/sau clădire) unde se face investiţia, valabil cel puţin 5 ani de la data previzionată pentru efectuarea plăţii finale în cadrul proiectului. În plus, unde dreptul de proprietate nu este obligatoriu se va prezenta acordul proprietarilor asupra terenurilor private unde accesul se face conform prevederilor Codului civil. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
În plus, imobilele (terenuri şi/sau clădiri): - sunt disponibile pentru investiţii; - suprafaţa terenului/imobilului este acoperitoare pentru investiţia propusă; - sunt libere de sarcini în sensul în care nu există niciun act sau fapt juridic care împiedică sau limitează, total sau parţial, exercitarea unuia sau mai multor atribute ale dreptului de proprietate, astfel încât proprietarul să poată realiza activităţile proiectului; - nu fac obiectul unor litigii în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti cu privire la situaţia juridică; - nu fac obiectul revendicărilor potrivit unor legi speciale în materie sau dreptului comun. Se probează prin: - orice document/înscris care atestă dreptul de folosinţă (de exemplu, act de proprietate/contract de concesiune/superficie/administrare etc.) ori un drept conferit de un contract de închiriere/comodat asupra imobilului (teren şi/sau clădire) unde se face investiţia, valabil cel puţin 5 ani de la data previzionată pentru efectuarea plăţii finale în cadrul proiectului. În plus, unde dreptul de proprietate nu este deţinut de beneficiar se va prezenta şi acordul proprietarilor asupra terenurilor private unde accesul se face conform prevederilor Codului civil; - dovada iniţierii demersului de obţinere a dreptului de folosinţă, în situaţia în care solicitantul nu prezintă documentele mai sus enumerate (la depunerea cererii de finanţare); - extras de carte funciară, nu mai vechi de 30 de zile, în care este intabulat dreptul de folosinţă, care să probeze că imobilele (teren şi/sau clădiri) sunt libere de orice sarcini (în sensul în care nu există niciun act sau fapt juridic care împiedică sau limitează, total sau parţial, exercitarea unuia sau mai multor atribute ale dreptului de proprietate, astfel încât proprietarul să poată realiza activităţile proiectului), că nu fac obiectul unor litigii în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti cu privire la situaţia juridică, că nu fac obiectul revendicărilor potrivit unor legi speciale în materie sau dreptului comun. În situaţia în care panourile fotovoltaice/turbinele eoliene/echipamentele hidro se instalează pe o clădire/un teren care este grevată/grevat de ipotecă constituită în scopul realizării proiectului, aplicantul va depune, la contractarea proiectului, o scrisoare din partea instituţiei creditoare (banca) conform căreia aceasta este de acord cu realizarea investiţiei şi se angajează că nu va executa clădirea/terenul respectivă/respectiv şi investiţia finanţată din Fondul pentru modernizare pe o perioadă de cel puţin 5 ani de la punerea proiectului în exploatare; - secţiunea A din declaraţia unică (anexa 3 la Ghidul solicitantului); - plan de amplasament pentru imobilele pe care se propune a se realiza investiţia în cadrul proiectului (la depunerea cererii de finanţare); - certificat de urbanism sau document echivalent emis de către autoritatea competentă pentru obiectul cererii de finanţare, în termen de valabilitate. În cazul proiectelor ce vor fi amplasate pe terenuri agricole situate în extravilan, având categoria de folosinţă arabil, păşune, vii şi livezi, precum şi pe cele amenajate cu lucrări de îmbunătăţiri funciare, solicitanţii vor prezenta în etapa de precontractare documente doveditoare privind clasa a III-a, a IV-a şi a V-a de calitate a terenului, respectiv studiul pedologic şi agrochimic. Totodată, solicitanţii vor avea în vedere îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 92 alin. (2) lit. j) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. La semnarea contractului de finanţare (în cazul selectării cererii de finanţare aferente proiectului pentru finanţare), solicitantul va face dovada deţinerii dreptului de folosinţă conferit de un drept real asupra terenului (de exemplu, dreptul de proprietate/concesiune/superficie/administrare etc.) ori a unui drept conferit de un contract de închiriere/comodat, pentru imobilele (teren şi/sau clădiri) care fac obiectul proiectului pentru care la cererea de finanţare au fost depuse acte prevăzute de lege pentru iniţierea demersului de obţinere a acestor drepturi. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i) Fezabilitate tehnică a proiectului Propunerea de proiect este clară, coerentă, realistă şi fezabilă (cu referire la operaţiunile propuse, termenele de realizare) şi se bazează pe o analiză de opţiuni fundamentată corect şi pe o nevoie corect estimată a investiţiei. (Cea mai bună opţiune selectată pentru implementare, inclusiv justificarea opţiunii alese, se bazează pe o analiză de opţiuni unde au fost analizate principalele alternative.) Se probează prin: - studiul de fezabilitate (nu mai vechi de 2 ani) elaborat în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
j) Procentul de energie electrică utilizată pentru autoconsum din totalul energiei produse este de minimum 70%? Se probează prin: - auditul electroenergetic din care să reiasă consumul propriu mediu anual şi consumul suplimentar de energie în situaţia în care se preconizează instalarea de noi consumatori de energie electrică la nivelul beneficiarului, precum şi producţia de energie estimată pentru capacitatea nou-instalată; - studiul de fezabilitate; - secţiunea A din declaraţia unică (anexa 3 la Ghidul solicitantului). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
k) Producţia minimă: - pentru energie solară: factorul de capacitate este de minimum 11,4%, reprezentând echivalentul a 1000 h/an de funcţionare la capacitatea nou-instalată; - pentru energie eoliană: factorul de capacitate este de minimum 24%, reprezentând echivalentul a 2100 h/an de funcţionare la capacitatea nou-instalată; - pentru energie hidro: factorul de capacitate este de minimum 27,4%, reprezentând echivalentul a 2400 h/an de funcţionare la capacitatea nou-instalată. Se probează prin: - studiul de fezabilitate sau printr-un document anexă la acesta, asumat de către proiectant. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
l) Valoarea ajutorului de stat solicitat nu depăşeşte 100% din cheltuielile eligibile ale proiectului. De asemenea, nu depăşeşte 20 milioane euro pe întreprindere/proiect de investiţie. Se probează prin: - secţiunea Bugetul proiectului din cererea de finanţare; - anexa 7 - Bugetul proiectului la Ghidul solicitantului. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
m) Valoarea ajutorului de stat solicitat pe MW instalat este de maximum: - energie eoliană: 700.000 euro/MW - pentru toate capacităţile instalate; - energie solară: -- 360.000 euro/MW - pentru capacităţi instalate mai mari de 5 MW; -- 450.000 euro/MW - pentru capacităţi instalate de până la 5 MW (inclusiv); - energie hidro: 1805000 euro/MW - pentru toate capacităţile instalate. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cererea de finanţare este admisă în urma procedurii de verificare a conformităţii administrative şi a eligibilităţii? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|_| Da | |_| Nu | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Comentarii: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
*) În anexa nr. 1, la secţiunea "Eligibilitate", punctul A "Eligibilitatea solicitantului", litera a) va avea următorul cuprins:
a)Solicitantul are personalitate juridică, este legal constituit şi se încadrează într-una dintre categoriile de solicitanţi eligibili menţionate în Ghidul solicitantului: microîntreprindere/întreprindere mică/întreprindere mijlocie/întreprindere mare (inclusiv întreprinderi nou-înfiinţate)/regii autonome?
NOTĂ:
- 1. Pentru întreprinderile nou-înfiinţate este necesar să aibă capitalul social subscris vărsat în condiţiile legii în valoare de minimum 100.000 lei.
- 2. Nu sunt eligibili solicitanţii care îşi desfăşoară activitatea în sectorul pescuitului şi acvaculturii, respectiv activităţi specifice codului CAEN 03, conform prevederilor art. 1 alin. (3) din Regulament.
- 3. Nu sunt eligibili solicitanţii care au înscrise şi autorizate în certificatul constatator eliberat de ONRC ca activităţi principale activităţile specifice următoarelor coduri CAEN:
- cod CAEN 01 - Agricultura, vânătoare şi servicii anexe;
- cod CAEN 10 - Industria alimentară;
- cod CAEN 11 - Fabricarea băuturilor.
- 4. Solicitanţii care au înscrise şi autorizate în certificatul constatator eliberat de ONRC ca activităţi secundare activităţi specifice codurilor CAEN 01, 10 şi 11 sunt eligibili în următoarele condiţii:
- să dovedească fie separarea activităţilor, fie o distincţie între costuri, astfel încât activităţile desfăşurate în aceste sectoare să nu beneficieze de ajutoarele acordate în temeiul măsurii «Sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi de producere a energiei electrice produse din surse regenerabile pentru autoconsum»;
- să nu solicite finanţare în cadrul Schemei de ajutor de stat privind sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile pentru autoconsumul întreprinderilor din cadrul sectorului agricol şi industriei alimentare, aprobată prin Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 70/2023, cu modificările şi completările ulterioare, gestionată de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
Se probează prin:
- documente care atestă constituirea legală a solicitantului (actul constitutiv/statutul/actul normativ de înfiinţare, alte documente de înfiinţare echivalente cu traducere autorizată, valabile la data depunerii cererii de finanţare);
- certificatul constatator (emis cu maximum 30 de zile înainte de depunerea cererii de finanţare) eliberat de ONRC, pentru solicitanţii deja înscrişi la ONRC din România la data depunerii cererii de finanţare;
- declaraţia privind tipul întreprinderii (anexa 8 la Ghidul solicitantului);
- declaraţie pe propria răspundere privind activităţile secundare (anexa 11 la Ghidul solicitantului). Se va completa doar de către solicitanţii care se încadrează în situaţiile prezentate la punctul 4 din nota de mai sus.
*) În anexa nr. 1, la secţiunea "Eligibilitate", punctul B "Eligibilitatea proiectului", litera h) va avea următorul cuprins:
h)Terenurile/Imobilele necesare realizării investiţiei sunt puse la dispoziţia proiectului, iar construcţia acesteia este posibilă?
În acest sens se va demonstra deţinerea dreptului de folosinţă (de exemplu, act de proprietate/contract de concesiune/superficie/administrare etc.) ori a unui drept conferit de un contract de închiriere/comodat asupra imobilului (teren şi/sau clădire) unde se face investiţia, valabil cel puţin 5 ani de la data previzionată pentru efectuarea plăţii finale în cadrul proiectului. În plus, unde dreptul de proprietate nu este obligatoriu, se va prezenta acordul proprietarilor asupra terenurilor private, unde accesul se face conform prevederilor Codului civil.
În plus, imobilele (terenuri şi/sau clădiri):
- sunt disponibile pentru investiţii;
- suprafaţa terenului/imobilului este acoperitoare pentru investiţia propusă;
- sunt libere de sarcini în sensul în care nu există niciun act sau fapt juridic care împiedică sau limitează, total sau parţial, exercitarea unuia sau mai multor atribute ale dreptului de proprietate, astfel încât proprietarul să poată realiza activităţile proiectului;
- nu fac obiectul unor litigii în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti cu privire la situaţia juridică;
- nu fac obiectul revendicărilor potrivit unor legi speciale în materie sau dreptului comun.
Se probează prin:
- orice document/înscris care atestă deţinerea dreptului de folosinţă (de exemplu, act de proprietate/contract de concesiune/superficie/administrare etc.) ori a unui drept conferit de un contract de închiriere/comodat asupra imobilului (teren şi/sau clădire) unde se face investiţia, valabil cel puţin 5 ani de la data previzionată pentru efectuarea plăţii finale în cadrul proiectului. În plus, unde dreptul de proprietate nu este deţinut de beneficiar, se va prezenta şi acordul proprietarilor asupra terenurilor private, unde accesul se face conform prevederilor Codului civil;
- dovada iniţierii demersului de obţinere a dreptului de folosinţă, în situaţia în care solicitantul nu prezintă documentele enumerate mai sus (la depunerea cererii de finanţare);
- extras de carte funciară, nu mai vechi de 30 de zile, în care este intabulat dreptul de folosinţă, care să probeze că imobilele (teren şi/sau clădiri) sunt libere de orice sarcini (în sensul în care nu există niciun act sau fapt juridic care împiedică sau limitează, total sau parţial, exercitarea unuia sau mai multor atribute ale dreptului de proprietate, astfel încât proprietarul să poată realiza activităţile proiectului), că nu fac obiectul unor litigii în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti cu privire la situaţia juridică, că nu fac obiectul revendicărilor potrivit unor legi speciale în materie sau dreptului comun.
În situaţia în care panourile fotovoltaice/turbinele eoliene/echipamentele hidro se instalează pe o clădire/un teren care este grevată/grevat de ipotecă, solicitantul are următoarele obligaţii:
- odată cu cererea de finanţare se va depune o hotărâre/decizie a organelor de conducere (de exemplu, consiliul de administraţie/administratorul unic/adunarea generală a acţionarilor/asociaţilor) care să prevadă că aplicantul va realiza demersurile necesare astfel încât radierea oricărei ipoteci înregistrate asupra imobilului pe care se va edifica investiţia, constituită în alt scop decât acela al implementării proiectului, precum şi pentru asigurarea cofinanţării, sau modificarea ipotecii, în sensul constituirii acesteia în scopul implementării proiectului, precum şi pentru asigurarea cofinanţării, se va realiza în termen de maximum 60 de zile lucrătoare de la semnarea contractului de finanţare;
- în termen de maximum 60 de zile lucrătoare de la semnarea contractului de finanţare (termenul fiind unul de decădere), sub sancţiunea rezilierii acestuia, va depune un extras de carte funciară din care să reiasă că imobilul (clădire/teren) este liber de orice sarcini sau dovada că ipoteca este instituită în scopul realizării proiectului, respectiv o copie a contractului de credit şi a celui de ipotecă, precum şi un raport de evaluare a imobilului, realizat de către un evaluator independent autorizat de Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România, astfel cum este prevăzut la art. 13 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
În cazul constituirii unei ipoteci în scopul implementării proiectului şi/sau asigurării cofinanţării, aplicantul/beneficiarul va depune o scrisoare din partea instituţiei creditoare, conform căreia aceasta este de acord cu realizarea investiţiei şi se angajează că nu va executa clădirea/terenul respectivă/respectiv şi investiţia finanţată din Fondul pentru modernizare pe o perioadă de cel puţin 5 ani de la punerea proiectului în exploatare;
- secţiunea A din Declaraţia unică (anexa 3 la Ghidul solicitantului);
- plan de amplasament pentru imobilele pe care se propune a se realiza investiţia în cadrul proiectului (la depunerea cererii de finanţare);
- certificat de urbanism sau document echivalent emis de către autoritatea competentă pentru obiectul cererii de finanţare, în termen de valabilitate.
În cazul proiectelor ce vor fi amplasate pe terenuri agricole situate în extravilan, având categoriile de folosinţă arabil, păşune, vii şi livezi, precum şi pe cele amenajate cu lucrări de îmbunătăţiri funciare, solicitanţii vor prezenta în etapa de precontractare documente doveditoare privind clasele a III-a, a IV-a şi a V-a de calitate ale terenului, respectiv studiul pedologic şi agrochimic. Totodată, solicitanţii vor avea în vedere îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 92 alin. (2) lit. j) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
La semnarea contractului de finanţare (în cazul selectării cererii de finanţare aferente proiectului pentru finanţare), solicitantul va face dovada deţinerii dreptului de folosinţă conferit de un drept real asupra terenului (de exemplu, dreptul de proprietate/concesiune/superficie/administrare/etc.) ori a unui drept conferit de un contract de închiriere/comodat pentru imobilele (teren şi/sau clădiri) care fac obiectul proiectului pentru care la cererea de finanţare au fost depuse acte prevăzute de lege pentru iniţierea demersului de obţinere a acestor drepturi.Grila de evaluare tehnico-economică a cererii de finanţare | Maxim | Minim |
1. Cuantum ajutor de stat solicitat pentru proiect din cheltuielile eligibile/MW instalat de producţie Se urmăreşte o cât mai bună proporţie pentru ca solicitantul, ţinând cont de scăderea costurilor cu tehnologia, să acopere o mare sursă din investiţie din fonduri proprii, astfel încât subvenţia publică oferită per MW instalat să fie cea mai joasă şi să se evite supracompensarea. Cuantumul ajutorului de stat se raportează la capacitatea instalată de producţie (Euro/MW instalat): | ||
Acordarea punctajului - Valoarea cea mai mică a ajutorului de stat solicitat (euro/MW) - 90 pct. - Valoarea cea mai mare a ajutorului de stat solicitat (euro/MW) - 0 pct. - Valorile intermediare ale ajutorului de stat solicitat (euro/MW) se calculează conform ecuaţiei dreptei: ax + b = y, unde: x este valoarea ajutorului de stat solicitat y este punctajul obţinut a şi b sunt coeficienţii dreptei, care se vor calcula înlocuind valorile x şi y în ecuaţia dreptei după cum urmează: - când x este valoarea maximă a ajutorului de stat solicitat, y este 0; - când x este valoarea minimă a ajutorului de stat solicitat, y este 90. | 90 | 0 |
Punctaj pentru criteriul 1 | ||
2. Predictibilitatea producţiei pentru SEN - Capacitate de stocare care permite stocarea energiei produse (la puterea nominală a centralei RES) pentru o perioadă de minimum 12 minute. Exemplu: pentru o capacitate de producere RES de 10 MW se obţin 10 puncte pentru o capacitate a instalaţiei de stocare de minimum 2 MWh (reprezentând stocarea energiei produse la puterea nominală a centralei timp de 12 minute). NOTĂ: Capacităţile de stocare a energiei nu reprezintă activităţi eligibile, iar cheltuielile aferente sunt neeligibile. Nu se acordă punctaj intermediar. Acest criteriu se dovedeşte şi se verifică prin studiul de fezabilitate care trebuie să prevadă că proiectul de investiţii pentru care se solicită finanţare are prevăzută instalaţie de stocare, inclusiv capacitatea financiară pentru a o realiza. | 10 | 0 |
Punctaj pentru criteriul 2 | ||
TOTAL punctaj (criteriile 1 şi 2) | 100 | 0 |
Categorii cheltuieli | Subcategorie cheltuieli | Eligibile |
Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului | Cheltuieli pentru obţinerea terenului | NU |
Cheltuieli pentru amenajarea terenului | DA | |
Cheltuieli cu amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea la starea iniţială | NU | |
Cheltuieli pentru relocarea/protecţia utilităţilor | NU | |
Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului | Cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului | DA |
Cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică | Studii de teren | NU |
Raport privind impactul asupra mediului | NU | |
Alte studii specifice | NU | |
Cheltuieli pentru documentaţii-suport şi cheltuieli pentru obţinerea de avize, acorduri şi autorizaţii | NU | |
Expertizare tehnică | NU | |
Certificarea performanţei energetice şi auditul energetic al clădirilor, auditul de siguranţă rutieră | NU | |
Proiectare (temă de proiectare, studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate/documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţii şi deviz general, documentaţiile tehnice necesare în vederea obţinerii avizelor/acordurilor/autorizaţiilor, verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, proiect tehnic şi detalii de execuţie) | NU | |
Cheltuieli pentru organizarea procedurilor de achiziţie | NU | |
Cheltuieli pentru consultanţă | NU | |
Cheltuieli pentru managementul de proiect pentru obiectivul de investiţii | NU | |
Cheltuieli pentru auditul financiar | NU | |
Cheltuieli cu asistenţă tehnică din partea proiectantului | NU | |
Cheltuieli cu plata diriginţilor de şantier | DA | |
Cheltuieli pentru coordonator în materie de securitate şi sănătate - conform Hotărârii Guvernului nr. 300/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru şantierele temporare sau mobile, cu modificările şi completările ulterioare | NU | |
Cheltuieli pentru investiţia de bază | Cheltuieli pentru construcţii şi instalaţii | DA |
Cheltuieli cu montaj utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale | DA | |
Cheltuieli cu utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care necesită montaj | DA | |
Cheltuieli cu utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care nu necesită montaj şi echipamente de transport | NU | |
Cheltuieli cu dotările | DA | |
Cheltuieli cu active necorporale | DA | |
Cheltuieli cu organizarea de şantier | Cheltuieli pentru lucrări de construcţii şi instalaţii aferente organizării de şantier | DA |
Cheltuieli conexe organizării şantierului | DA | |
Cheltuieli pentru comisioane, cote, taxe, costul creditului | Cheltuieli pentru comisioane, cote, taxe, costul creditului | NU |
Cheltuieli diverse şi neprevăzute | Cheltuieli diverse şi neprevăzute | NU |
Cheltuieli pentru informare şi publicitate | Cheltuieli pentru informare şi publicitate | NU |
Cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste | Cheltuieli pentru pregătirea personalului de exploatare | NU |
Cheltuieli pentru probe tehnologice şi teste | NU | |
Cheltuieli aferente marjei de buget | Cheltuieli aferente marjei de buget | NU |
Cheltuieli pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preţ | Cheltuieli pentru constituirea rezervei de implementare pentru ajustarea de preţ | NU |
Documente corelate
Dacă doriți să acces la toate documente corelate, autentifică-te în Sintact. Nu ai un cont Sintact? Cere un cont demo »
Acte numărul de obiecte din listă: (26)
Modificat de numărul de obiecte din listă: (2)
- Ordinul 397/2025 pentru modificarea Schemei de ajutor de stat privind sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi de producere a energiei electrice produse din surse regenerabile pentru autoconsum, aferentă Fondului pentru modernizare, aprobată prin Ordinul ministrului energiei nr. 355/2024
- Ordinul 355/2024 pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat privind sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi de producere a energiei electrice produse din surse regenerabile pentru autoconsum, aferentă Fondului pentru modernizare
Influenţat de numărul de obiecte din listă: (24)
- Regulamentul 1119/30-iun-2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1999 (''Legea europeană a climei'')
- Regulamentul 1001/09-iul-2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre
- Directiva 2001/11-dec-2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (reformare)