Titlul ii - DISPOZITII FINANCIARE - Tratat din 25-mar-1957 DE INSTITUIRE A COMUNITĂŢII EUROPENE - VERSIUNE CONSOLIDATĂ
Acte UE
Jurnalul Oficial 325C
În vigoare Versiune de la: 7 Iunie 2016
TITLUL II:DISPOZITII FINANCIARE
Art. 268: (FOSTUL ARTICOL 199)
Toate veniturile si cheltuielile Comunitatii, inclusiv cele care se refera la Fondul Social European, trebuie estimate pentru fiecare exercitiu bugetar si trebuie înscrise în buget.
Cheltuielile administrative care decurg pentru institutii din dispozitiile Tratatului privind Uniunea Europeana referitoare la politica externa si de securitate comuna si la cooperarea în domeniile justitiei si afacerilor interne se suporta de la buget. Cheltuielile operationale aferente aplicarii dispozitiilor respective pot fi suportate din buget, în conditiile prevazute de aceste dispozitii.
Veniturile si cheltuielile bugetare trebuie sa fie echilibrate.
Art. 269: (FOSTUL ARTICOL 201)
Bugetul este finantat integral din resurse proprii, fara a aduce atingere altor venituri.
Consiliul, hotarând în unanimitate la propunerea Comisiei si dupa consultarea Parlamentului European, adopta dispozitiile privind sistemul de resurse proprii al Comunitatii, a caror adoptare o recomanda statelor membre în conformitate cu normele lor constitutionale.
Art. 270: (FOSTUL ARTICOL 201a)
În scopul asigurarii disciplinei bugetare, Comisia nu poate propune acte comunitare, nu îsi poate modifica propunerile si nu poate adopta masuri de executie care ar putea influenta semnificativ bugetul, fara a da asigurarea ca respectivele propuneri sau masuri pot fi finantate în limita resurselor proprii ale Comunitatii care decurg din dispozitiile stabilite de Consiliu în conformitate cu articolul 269.
Art. 271: (FOSTUL ARTICOL 202)
Cheltuielile înregistrate în buget sunt autorizate pe durata unui exercitiu bugetar, cu exceptia unor dispozitii contrare ale regulamentului adoptat pentru punerea în aplicare a articolului 279.
În condiţiile care se stabilesc în conformitate cu articolul 279, creditele, altele decât cele pentru cheltuielile de personal, neutilizate până la sfârşitul exerciţiului financiar, vor putea fi reportate exclusiv pentru exerciţiul următor.
Creditele sunt clasificate pe capitole care grupeaza cheltuielile dupa natura si destinatia lor si, în cazul în care este necesar, pe subdiviziuni, conform regulamentului adoptat pentru punerea în aplicare a articolului 279.
Cheltuielile Parlamentului European, ale Consiliului, ale Comisiei si ale Curtii de Justitie fac obiectul unor parti separate din buget, fara a aduce atingere regimului special al anumitor cheltuieli comune.
Art. 272: (FOSTUL ARTICOL 203)
(1)Exercitiul bugetar începe la 1 ianuarie si se încheie la 31 decembrie.
(2)Fiecare dintre institutiile Comunitatii întocmeste o situatie estimativa a cheltuielilor sale înainte de 1 iulie. Comisia grupeaza aceste situatii într-un proiect preliminar de buget. Acestuia i se anexeaza un aviz care poate contine estimari divergente.
Proiectul preliminar de buget cuprinde veniturile si cheltuielile estimate.
(3)Comisia trebuie sa transmita Consiliului proiectul preliminar de buget pâna cel târziu la data de 1 septembrie a anului care precede executia bugetara.
Consiliul consulta Comisia si, daca este cazul, celelalte institutii interesate ori de câte ori intentioneaza sa se abata de la acest proiect preliminar.
Consiliul, hotarând cu majoritate calificata, adopta proiectul de buget si îl transmite apoi Parlamentului European.
(4)Proiectul de buget trebuie transmis Parlamentului European cel târziu la data de 5 octombrie a anului care precede executia bugetara.
Parlamentul European are dreptul sa amendeze proiectul de buget, cu votul majoritatii membrilor sai, si sa propuna Consiliului, cu majoritatea absoluta a voturilor exprimate, modificari ale proiectului în privinta cheltuielilor care decurg obligatoriu din tratat sau din actele adoptate în temeiul acestuia.
În cazul în care, în termen de patruzeci si cinci de zile de la comunicarea proiectului de buget, Parlamentul European îl aproba, bugetul este definitiv adoptat. În cazul în care, în acest termen, Parlamentul European nu a amendat proiectul de buget si nu a propus vreo modificare a acestuia, bugetul este considerat definitiv adoptat.
În cazul în care, în acest termen, Parlamentul European adopta amendamente sau propune modificari, proiectul de buget astfel amendat sau însotit de propunerile de modificare se transmite Consiliului.
(5)Dupa ce a dezbatut proiectul de buget împreuna cu Comisia si, daca este cazul, cu celelalte institutii interesate, Consiliul hotaraste în conditiile urmatoare:
a)hotarând cu majoritate calificata, Consiliul poate modifica fiecare dintre amendamentele adoptate de Parlamentul European;
b)în ceea ce priveste propunerile de modificare:
- în cazul în care o modificare propusa de Parlamentul European nu are drept efect cresterea sumei totale a cheltuielilor unei institutii, în special ca urmare a faptului ca sporirea cheltuielilor pe care le-ar antrena ar fi compensata în mod expres de una sau mai multe modificari propuse, cuprinzând o scadere corespunzatoare a cheltuielilor, Consiliul, hotarând cu majoritate calificata, poate respinge propunerea de modificare respectiva. În lipsa unei decizii de respingere, propunerea de modificare este acceptata;
- în cazul în care o modificare propusa de Parlamentul European are drept efect cresterea sumei totale a cheltuielilor unei institutii, Consiliul, hotarând cu majoritate calificata, poate accepta propunerea de modificare. În lipsa unei decizii de acceptare, propunerea de modificare este respinsa;
- în cazul în care, în aplicarea dispozitiilor unuia dintre cele doua alienate precedente, Consiliul a respins o propunere de modificare, acesta poate mentine, hotarând cu majoritate calificata, suma totala care apare în proiectul de buget sau poate stabili o alta suma.
Proiectul de buget se modifica în functie de propunerile de modificare acceptate de Consiliu.
În cazul în care, în termen de cincisprezece zile de la comunicarea proiectului de buget, Consiliul nu a modificat nici unul dintre amendamentele adoptate de Parlamentul European si în cazul în care propunerile de modificare prezentate de acesta au fost acceptate, bugetul este considerat adoptat definitiv. Consiliul informeaza Parlamentul European în legatura cu faptul ca nu a modificat nici un amendamente si ca propunerile de modificare au fost acceptate.
În cazul în care, în acest termen, Consiliul a modificat unul sau mai multe amendamente adoptate de Parlamentul European, ori propunerile de modificare prezentate de acesta au fost respinse sau modificate, proiectul de buget modificat se transmite din nou Parlamentului European. Consiliul expune Parlamentului rezultatul dezbaterilor sale.
(6)În termen de cincisprezece zile de la comunicarea proiectului de buget, Parlamentul European, informat referitor la cursul dat propunerilor sale de modificare, poate sa modifice sau sa respinga modificarile efectuate de Consiliu asupra amendamentelor sale si sa stabileasca bugetul în consecinta, hotarând cu majoritatea membrilor sai si cu trei cincimi din voturile exprimate. În cazul în care în acest interval Parlamentul European nu a hotarât, bugetul se considera adoptat definitiv.
(7)La încheierea procedurii prevazuta de prezentul articol, presedintele Parlamentului European constata ca bugetul este adoptat definitiv.
(8)Cu toate acestea, din motive importante, Parlamentul European, hotarând cu majoritatea membrilor sai si cu doua treimi din voturile exprimate, poate respinge proiectul de buget si cere sa-i fie prezentat un proiect nou.
(9)Pentru toate cheltuielile diferite de cele care decurg obligatoriu din tratat sau din actele stabilite în conformitate cu acesta se stabileste anual o rata maxima de crestere fata de cheltuielile de acelasi tip din exercitiul în curs.
Dupa consultarea Comitetului de Politica Economica, Comisia constata respectiva rata maxima care rezulta:
- din cresterea volumului produsului intern brut în Comunitate,
- din variatia medie a bugetelor statelor membre
si
- din evolutia costului vietii în cursul ultimului exercitiu bugetar.
Rata maxima se comunica înainte de data de 1 mai tuturor institutiilor comunitare. Acestea sunt obligate sa o respecte în cursul procedurii bugetare, sub rezerva dispozitiilor paragrafelor al treilea si al cincilea din prezentul alineat.
În cazul în care pentru cheltuielile diferite de cele care decurg în mod obligatoriu din tratat sau din actele stabilite în conformitate cu acesta rata de crestere rezultata din proiectul de buget stabilit de Consiliu este mai mare decât jumatate din rata maxima, Parlamentul European, ca urmare a dreptului de a opera modificari, poate mari si mai mult suma totala a cheltuielilor respective în limita jumatatii ratei maxime.
În cazul în care Parlamentul European, Consiliul sau Comisia considera ca activitatile Comunitatilor solicita o depasire a ratei stabilite în conformitate cu procedura definita de prezentul alineat, se poate stabili o rata noua printr-un acord între Consiliu, hotarând cu majoritate calificata si Parlamentul European, hotarând cu majoritatea membrilor sai si cu trei cincimi din voturile exprimate.
(10)Fiecare institutie exercita prerogativele care îi revin prin prezentul articol respectând dispozitiile tratatului si ale actelor stabilite în conformitate cu acesta, în special în ceea ce priveste resursele proprii Comunitatilor si echilibrul dintre venituri si cheltuieli.
Art. 273: (FOSTUL ARTICOL 204)
În cazul în care, la începutul unui exercitiu bugetar, bugetul nu a fost înca votat, cheltuielile pot fi efectuate lunar pe capitole sau alte diviziuni, în functie de dispozitiile regulamentului adoptat pentru punerea în aplicare a articolului 279, în limita unei doisprezecimi din creditele acordate în bugetul din exercitiul precedent, fara ca aceasta sa poata avea drept efect punerea la dispozitia Comisiei a unor credite superioare unei doisprezecimi din cele prevazute în proiectul de buget în pregatire.
Consiliul, hotarând cu majoritate calificata si sub rezerva respectarii celorlalte conditii stabilite la primul paragraf, poate autoriza cheltuieli care depasesc doisprezecimea prevazuta.
În cazul în care decizia respectiva se refera la alte cheltuieli decât cele care decurg în mod obligatoriu din tratat sau din actele stabilite în conformitate cu acesta, Consiliul informeaza de îndata Parlamentul European; în termen de treizeci de zile, Parlamentul European, hotarând cu majoritatea membrilor sai si cu trei cincimi din voturile exprimate, poate lua o decizie diferita în legatura cu cheltuielile respective în ceea ce priveste partea care depaseste doisprezecimea stabilita la primul alineat. Aceasta parte a deciziei Consiliului se suspenda pâna când Parlamentul European ia o decizie. În cazul în care în intervalul mentionat anterior Parlamentul European nu a luat o decizie diferita de decizia Consiliului, decizia Consiliului se considera adoptata definitiv.
Deciziile mentionate în paragrafele al doilea si al treilea prevad masurile necesare în materie de resurse pentru aplicarea prezentului tratat.
Art. 274: (FOSTUL ARTICOL 205)
Comisia executa bugetul, în conformitate cu dispozitiile regulamentelor adoptate pentru punerea în aplicare a articolului 279, pe propria raspundere si în limita creditelor alocate, în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare. Statele membre coopereaza cu Comisia astfel încât creditele sa fie folosite în conformitate cu principiile bunei gestiuni financiare.
Regulamentul prevede dispozitiile speciale care reglementeaza participarea fiecarei institutii la efectuarea cheltuielilor proprii.
În cadrul bugetului, Comisia poate proceda, în limitele şi condiţiile prevăzute de regulamentul elaborat în temeiul articolului 279, la transferarea de credite dintr-un capitol în altul sau dintr-o subdiviziune în alta.
Art. 275: (FOSTUL ARTICOL 205 bis)
Comisia prezinta anual Consiliului si Parlamentului European conturile exercitiului încheiat, aferente operatiunilor bugetare. De asemenea, aceasta le comunica un bilant financiar care descrie activul si pasivul Comunitatii.
Art. 276: (FOSTUL ARTICOL 206)
(1)Parlamentul European adoptă, la recomandarea Consiliului hotărând cu majoritate calificată, descărcarea Comisiei de execuţia bugetului. În acest scop, Parlamentul European analizeaza, ulterior Consiliului, conturile si bilantul financiar prevazute la articolul 275, raportul anual al Curtii de Conturi însotit de raspunsurile institutiilor controlate la observatiile Curtii de Conturi, declaratia de certificare prevazuta la articolul 248 alineatul (1) al doilea paragraf, precum si rapoartele speciale corespunzatoare ale Curtii de Conturi.
(2)Înainte de a da descarcare Comisiei sau în orice alt scop care se încadreaza în exercitarea atributiilor acesteia în materie de executie bugetara, Parlamentul European poate cere sa audieze Comisia cu privire la efectuarea cheltuielilor sau la functionarea sistemelor de control financiar. Comisia prezinta Parlamentului European, la cererea acestuia, orice informatie necesara.
(3)Comisia depune toate eforturile pentru a da curs observatiilor care însotesc deciziile de descarcare si celelalte observatii ale Parlamentului European cu privire la executarea cheltuielilor, precum si a comentariilor care însotesc recomandarile de descarcare adoptate de Consiliu.
La cererea Parlamentului European sau a Consiliului, Comisia face un raport referitor la masurile luate pe baza acestor observatii si comentarii si, în special, cu privire la instructiunile date serviciilor însarcinate cu executia bugetara. Aceste rapoarte se transmit si Curtii de Conturi.
Art. 277: (FOSTUL ARTICOL 207)
Bugetul se stabileste în unitatea de cont determinata în conformitate cu dispozitiile regulamentului adoptat pentru punerea în aplicare a articolului 279.
Art. 278: (FOSTUL ARTICOL 208)
Sub rezerva informarii autoritatilor competente ale statelor interesate, Comisia poate transfera în moneda unuia dintre statele membre activele pe care le detine în moneda unui alt stat membru, în masura necesara utilizarii lor pentru obiectivele carora le sunt destinate prin prezentul tratat. Comisia evita, în masura în care este posibil, sa efectueze astfel de transferuri, în cazul în care detine active disponibile sau care pot fi mobilizate în monedele de care are nevoie.
Comisia comunica cu fiecare dintre statele membre prin intermediul autoritatii desemnate de statul în cauza. Pentru efectuarea operatiunilor financiare, Comisia poate recurge la serviciile bancii de emisiune a statului membru în cauza sau la o alta institutie financiara autorizata de acesta.
Art. 279: (FOSTUL ARTICOL 209)
(1)Consiliul, hotarând în unanimitate la propunerea Comisiei si dupa consultarea Parlamentului European si obtinerea avizului Curtii de Conturi:
a)adopta regulamentele financiare care precizeaza în special procedurile referitoare la întocmirea si executia bugetului, precum si la prezentarea si verificarea conturilor;
b)stabileste regulile privind responsabilitatea controlorilor financiari, ordonatorilor de credite si contabililor si organizeaza controlul activitatii acestora;
Începând cu 1 ianuarie 2007, Consiliul hotaraste cu majoritate calificata la propunerea Comisiei si dupa consultarea Parlamentului European si obtinerea avizului Curtii de Conturi.
(2)Consiliul, hotarând în unanimitate la propunerea Comisiei si dupa consultarea Parlamentului European si obtinerea avizului Curtii de Conturi, stabileste metodele si procedura prin care veniturile bugetare prevazute de regimul resurselor proprii ale Comunitatii se pun la dispozitia Comisiei si defineste masurile care trebuie aplicate pentru a raspunde, daca este cazul, necesitatilor trezoreriei.
Art. 280: (FOSTUL ARTICOL 209a)
(1)Comunitatea si statele membre combat frauda si orice alta activitate ilegala care aduce atingere intereselor financiare ale Comunitatii prin masuri luate în conformitate cu prezentul articol, masuri care descurajeaza fraudele si ofera o protectie efectiva în statele membre.
(2)Pentru a combate frauda care aduce atingere intereselor financiare ale Comunitatii, statele membre adopta aceleasi masuri pe care le adopta pentru a combate frauda care aduce atingere propriilor lor interese financiare.
(3)Fara a aduce atingere altor dispozitii ale prezentului tratat, statele membre îsi coordoneaza actiunea urmarind sa apere interesele financiare ale Comunitatii împotriva fraudei. În acest scop, statele membre organizeaza, împreuna cu Comisia, o cooperare strânsa si constanta între autoritatile competente.
(4)Consiliul, hotarând în conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251, adopta, dupa consultarea Curtii de Conturi, masurile necesare în domeniul prevenirii fraudei care aduce atingere intereselor financiare ale Comunitatii si al combaterii acestei fraude, pentru a oferi o protectie efectiva si echivalenta în statele membre. Masurile respective nu se refera la aplicarea dreptului penal intern si nici la administrarea justitiei în statele membre.
(5)Comisia, în cooperare cu statele membre, prezinta anual Parlamentului European si Consiliului un raport privind masurile adoptate pentru punerea în aplicare a prezentului articol.