Capitolul 3 - APROPIEREA LEGISLATIILOR - Tratat din 25-mar-1957 DE INSTITUIRE A COMUNITĂŢII EUROPENE - VERSIUNE CONSOLIDATĂ

Acte UE

Jurnalul Oficial 325C

În vigoare
Versiune de la: 7 Iunie 2016
CAPITOLUL 3:APROPIEREA LEGISLATIILOR
Art. 94: (FOSTUL ARTICOL 100)
Consiliul, hotarând în unanimitate la propunerea Comisiei si dupa consultarea Parlamentului European si a Comitetului Economic si Social, adopta directive pentru apropierea actelor cu putere de lege si a actelor administrative ale statelor membre, care au incidenta directa asupra instituirii sau functionarii pietei comune.
Art. 95: (FOSTUL ARTICOL 100a)
(1)Prin derogare de la articolul 94 si cu exceptia cazului în care prezentul tratat dispune altfel, dispozitiile urmatoare se aplica în vederea realizarii obiectivelor enuntate la articolul 14. Consiliul, hotarând în conformitate cu procedura prevazuta la articolul 251 si dupa consultarea Comitetului Economic si Social, adopta masurile privind apropierea actelor cu putere de lege si a actelor administrative ale statelor membre care au ca obiect instituirea si functionarea pietei comune.
(2)Alineatul (1) nu se aplica dispozitiilor fiscale, celor privind libera circulatie a persoanelor si celor privind drepturile si interesele lucratorilor salariati.
(3)În formularea propunerilor prevăzute la alineatul (1) în domeniul sănătăţii, securităţii, protecţiei mediului şi protecţiei consumatorilor, Comisia porneşte de la premisa asigurării unui nivel ridicat de protecţie ridicat, ţinând seama în special de orice evoluţie nouă, întemeiată pe fapte ştiinţifice. În cadrul atributiilor ce le revin, Parlamentul European si Consiliul depun eforturi, de asemenea, pentru realizarea acestui obiectiv.

(4)În cazul în care, dupa adoptarea de catre Consiliu sau Comisie a unei masuri de armonizare, un stat membru considera necesara mentinerea dispozitiilor de drept intern justificate de cerintele importante prevazute la articolul 30 sau referitoare la protectia mediului ambiant ori a mediului de lucru, acesta adreseaza Comisiei o notificare, indicând motivele mentinerii acestor dispozitii.
(5)De asemenea, fara a aduce atingere alineatului (4), în cazul în care, dupa adoptarea de catre Consiliu sau Comisie a unei masuri de armonizare, un stat membru considera necesara introducerea unor dispozitii de drept intern întemeiate pe dovezi stiintifice noi referitoare la protectia mediului ambiant ori a mediului de lucru, din cauza unei probleme specifice statului membru respectiv, aparute dupa adoptarea masurii de armonizare, acesta adreseaza Comisiei o notificare privind masurile avute în vedere si motivele adoptarii acestora.
(6)În termen de sase luni de la notificarile prevazute la alineatele (4) si (5), Comisia aproba sau respinge dispozitiile respective de drept intern, dupa ce a verificat daca acestea constituie sau nu un mijloc de discriminare arbitrara sau o restrictie disimulata în comertul dintre statele membre si daca acestea constituie sau nu un obstacol în functionarea pietei interne.
În lipsa unei decizii a Comisiei adoptate în acest termen, dispozitiile de drept intern prevazute la alineatele (4) si (5) se considera aprobate.
În cazul în care complexitatea problemei justifica acest lucru si daca nu exista nici un pericol pentru sanatatea umana, Comisia poate notifica statului membru în cauza ca termenul prevazut de prezentul alineat poate fi prorogat cu un nou termen de pâna la sase luni.
(7)În cazul în care, în temeiul alineatului (6), un stat membru este autorizat sa mentina sau sa introduca dispozitii de drept intern care deroga de la o masura de armonizare, Comisia examineaza de îndata daca este oportun sa propuna o adaptare a acestei masuri.
(8)În cazul în care un stat membru invoca o problema deosebita de sanatate publica într-un domeniu care a facut în prealabil obiectul masurilor de armonizare, acesta informeaza Comisia, care analizeaza de îndata daca este necesar sa propuna Consiliului masuri adecvate.
(9)Prin derogare de la procedura prevazuta la articolele 226 si 227, Comisia si orice stat membru pot sesiza direct Curtea de Justitie în cazul în care considera ca un alt stat membru exercita abuziv competentele prevazute de prezentul articol.
(10)Masurile de armonizare prevazute anterior includ, atunci când este cazul, o clauza de salvgardare care autorizeaza statele membre sa adopte, din unul sau mai multe dintre motivele fara caracter economic prevazute la articolul 30, masuri provizorii care fac obiectul unei proceduri comunitare de control.
Art. 96: (FOSTUL ARTICOL 101)
În cazul în care Comisia constata ca o neconcordanta între actele cu putere de lege si actele administrative ale diferitelor state membre denatureaza conditiile concurentei pe piata comuna si provoaca din acest motiv o denaturare care trebuie eliminata, Comisia se consulta cu statele membre în cauza.
În cazul în care aceasta consultare nu se ajunge la eliminarea denaturarii în cauza, Consiliul, hotarând cu majoritate calificata, adopta directivele utile la propunerea Comisiei. Comisia si Consiliul pot adopta orice alte masuri necesare prevazute de prezentul tratat.
Art. 97: (FOSTUL ARTICOL 102)
(1)În cazul în care exista temerea ca introducerea sau modificarea unui act cu putere de lege sau a unui act administrativ poate provoca o denaturare în întelesul articolului precedent, statul membru care intentioneaza sa procedeze astfel consulta Comisia. Dupa consultarea statelor membre, Comisia recomanda statelor în cauza masurile corespunzatoare pentru a evita denaturarea în cauza.
(2)În cazul în care statul membru care doreste sa adopte sau sa modifice dispozitii de drept intern nu se conformeaza recomandarii adresate de Comisie, celorlalte state membre nu li se poate cere, în temeiul articolului 96, sa îsi modifice dispozitiile de drept intern în vederea eliminarii acestei denaturari. În cazul în care statul membru care a nesocotit recomandarea Comisiei provoaca o denaturare numai în detrimentul sau, dispozitiile articolului 96 nu se aplica.