Titlul iv - FURNIZAREA DE SERVICII AUXILIARE DE TIP BANCAR PENTRU PARTICIPANŢII LA CSD-URI - Regulamentul 909/23-iul-2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 257L

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 16 Ianuarie 2026
TITLUL IV:FURNIZAREA DE SERVICII AUXILIARE DE TIP BANCAR PENTRU PARTICIPANŢII LA CSD-URI
Art. 54: Autorizarea şi desemnarea pentru furnizarea de servicii auxiliare de tip bancar
(1)CSD-urile nu furnizează ele însele niciunul dintre serviciile auxiliare de tip bancar menţionate în secţiunea C din anexă, cu excepţia cazului în care obţin o autorizaţie suplimentară pentru furnizarea acestor servicii în conformitate cu prezentul articol.
(2)Un CSD care intenţionează să deconteze plăţile în fonduri băneşti pentru toate sistemele sale de decontare a titlurilor de valoare ori pentru o parte dintre aceste sisteme prin propriile sale conturi în conformitate cu articolul 40 alineatul (2) sau care intenţionează să furnizeze oricare dintre serviciile auxiliare de tip bancar menţionate la alineatul (1) este autorizat în condiţiile specificate la alineatele (3), (6), (7), (8) şi (9a) de la prezentul articol.
(21)Un CSD care intenţionează să deconteze plăţile în fonduri băneşti pentru toate sistemele sale de decontare a titlurilor de valoare ori pentru o parte din aceste sisteme prin conturi deschise la o instituţie de credit sau la un CSD în conformitate cu articolul 40 alineatul (2) este autorizat, în condiţiile specificate la alineatele (3)-(9a) de la prezentul articol, să desemneze în acest scop:
a)instituţiile de credit autorizate în conformitate cu articolul 8 din Directiva 2013/36/UE; sau
b)CSD-urile autorizate să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar în temeiul alineatului (3) de la prezentul articol.
Autorizarea de a desemna instituţii de credit sau CSD-uri în conformitate cu primul paragraf se utilizează numai în ceea ce priveşte serviciile auxiliare de tip bancar menţionate în secţiunea C din anexă pentru decontarea plăţilor în fonduri băneşti pentru toate sistemele de decontare a titlurilor de valoare al CSD-ului care doreşte să utilizeze serviciile auxiliare de tip bancar ori pentru o parte din aceste sisteme şi nu se utilizează pentru desfăşurarea altor activităţi.
Instituţiile de credit şi CSD-urile autorizate să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar desemnate în conformitate cu primul paragraf sunt considerate agenţi de decontare.

(3)În cazul în care un CSD doreşte să presteze oricare dintre serviciile auxiliare de tip bancar în cadrul aceleiaşi entităţi juridice care administrează sistemul de decontare a titlurilor de valoare, autorizarea menţionată la alineatul (2) se acordă numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)CSD-ul este autorizat ca instituţie de credit, astfel cum se prevede la art. 8 din Directiva 2013/36/UE;
b)CSD-ul îndeplineşte cerinţele prudenţiale prevăzute la art. 59 alineatele (1), (3) şi (4) şi cerinţele de supraveghere prevăzute la art. 60;
c)autorizarea menţionată la litera (a) de la prezentul paragraf este folosită numai pentru furnizarea serviciilor auxiliare de tip bancar prevăzute în secţiunea C din anexă şi nu este folosită pentru desfăşurarea altor activităţi;
d)CSD-ul face obiectul unei cerinţe de majorare a capitalului care reflectă riscurile, inclusiv riscurile de credit şi de lichiditate, care rezultă din acordarea de credite pe parcursul unei zile ai căror destinatari sunt, printre alţii, participanţii la un sistem de decontare a titlurilor de valoare sau alţi utilizatori ai serviciilor de tip CSD;
e)CSD-ul în cauză raportează cel puţin o dată pe lună autorităţii competente şi o dată pe an cu ocazia publicării de informaţii în conformitate cu partea a opta din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, cu privire la amploarea riscului de lichiditate constatat pe parcursul unei zile şi la gestionarea acestuia, în conformitate cu art. 59 alineatul (4) litera (j) din prezentul regulament; şi
f)CSD-ul în cauză a prezentat autorităţii competente un plan de recuperare corespunzător care să asigure continuitatea operaţiunilor sale de importanţă critică, inclusiv în situaţiile în care riscul de lichiditate sau de credit se materializează ca urmare a furnizării de servicii auxiliare de tip bancar;
În cazul unor dispoziţii contradictorii prevăzute în prezentul regulament, în Regulamentul (UE) nr. 575/2013 şi în Directiva 2013/36/UE, CSD-ul menţionat la primul paragraf litera (a) respectă cerinţele mai stricte în materie de supraveghere prudenţială. Standardele tehnice de reglementare menţionate la articolele 47 şi 59 din prezentul regulament clarifică cazurile privind dispoziţiile contradictorii.
(4)Un CSD poate fi autorizat să desemneze o instituţie de credit care să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar pentru decontarea plăţilor în fonduri băneşti pentru toate sistemele sale de decontare a titlurilor de valoare ori pentru o parte din aceste sisteme în temeiul alineatului (2a) litera (a), dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)instituţia de credit îndeplineşte cerinţele prudenţiale prevăzute la articolul 59 alineatele (1), (3) şi (4) şi cerinţele de supraveghere prevăzute la articolul 60;
b)instituţia de credit nu prestează ea însăşi niciunul dintre serviciile de bază menţionate în secţiunea A din anexă;
c)autorizaţia prevăzută la articolul 8 din Directiva 2013/36/UE este folosită numai pentru a furniza serviciile auxiliare de tip bancar menţionate în secţiunea C din anexă pentru decontarea plăţilor în fonduri băneşti pentru toate sistemele de decontare a titlurilor de valoare al CSD-ului respectiv ori pentru o parte din sistemele sale şi nu este folosită pentru desfăşurarea altor activităţi;
d)instituţia de credit face obiectul unei cerinţe de majorare a capitalului care reflectă riscurile, inclusiv riscurile de credit şi de lichiditate, care rezultă din acordarea de credite pe parcursul unei zile ai căror destinatari sunt, printre alţii, participanţii la un sistem de decontare a titlurilor de valoare sau alţi utilizatori ai serviciilor de tip CSD;
e)instituţia de credit raportează cel puţin o dată pe lună autorităţii competente şi informează publicul anual, cu ocazia publicării de informaţii în conformitate cu partea a opta din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, cu privire la amploarea riscului de lichiditate constatat pe parcursul unei zile şi la gestionarea acestuia, în conformitate cu articolul 59 alineatul (4) litera (j) din prezentul regulament; şi
f)instituţia de credit a prezentat autorităţii competente un plan de recuperare corespunzător care să asigure continuitatea operaţiunilor sale de importanţă critică, inclusiv în situaţiile în care riscul de lichiditate sau de credit se materializează ca urmare a furnizării de servicii auxiliare de tip bancar în cadrul unei entităţi juridice separate.
(41)În cazul în care un CSD doreşte să desemneze o instituţie de credit sau un CSD în conformitate cu alineatul (2a) pentru decontarea plăţilor în fonduri băneşti pentru toate sistemele sale de decontare a titlurilor de valoare ori pentru o parte din aceste sisteme, astfel de plăţi în fonduri băneşti nu pot să fie în moneda ţării în care este stabilit CSD-ul care a efectuat desemnarea.

(5)Alineatul (4) nu se aplică instituţiilor de credit menţionate la alineatul (2) litera (b) care se oferă să deconteze plăţile în fonduri băneşti pentru o parte din sistemul de decontare a titlurilor de valoare al CSD-ului, dacă valoarea totală a acestor decontări în fonduri băneşti efectuate prin conturi deschise la aceste instituţii de credit, calculată pe o perioadă de un an, este mai mică de unu la sută din valoarea totală a tuturor tranzacţiilor cu titluri de valoare contra fonduri băneşti decontată în registrele CSD-ului şi nu depăşeşte o valoare maximă de 2,5 miliarde EUR pe an.
Autoritatea competentă verifică cel puţin o dată pe an faptul că pragul stabilit la primul paragraf este respectat şi transmite AEVMP concluziile sale. În cazul în care autoritatea competentă constată că pragul a fost depăşit, aceasta obligă CSD-ul în cauză să solicite autorizarea în conformitate cu alineatul (4). CSD-ul în cauză transmite cererea sa de autorizare în termen de şase luni.
(6)Autoritatea competentă poate obliga un CSD să desemneze mai multe instituţii de credit sau să desemneze o instituţie de credit chiar dacă CSD-ul însuşi prestează servicii în conformitate cu alineatul (2) litera (a) de la prezentul articol, în cazul în care aceasta consideră că expunerea unei singure instituţii de credit la concentrarea respectivă de riscuri, conform art. 59 alineatele (3) şi (4), nu este atenuată suficient. Instituţiile de credit desemnate sunt considerate agenţi de decontare.
(7)Un CSD autorizat să presteze servicii auxiliare de tip bancar şi o instituţie de credit desemnată în conformitate cu alineatul (2) litera (b) respectă în orice moment condiţiile necesare pentru autorizarea în temeiul prezentului regulament şi aduc neîntârziat la cunoştinţa autorităţilor competente toate modificările importante care afectează condiţiile de autorizare.
(8)ABE, în strânsă cooperare cu ESMA şi cu membrii SEBC, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a determina majorarea de capital bazată pe riscuri prevăzută la alineatul (3) litera (d) şi la alineatul (4) litera (d).
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iunie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.

(9)ABE, în strânsă cooperare cu membrii SEBC şi cu ESMA, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili pragul menţionat la alineatul (5) şi cerinţe conexe adecvate de gestionare a riscurilor şi prudenţiale pentru atenuarea riscurilor legate de desemnarea instituţiilor de credit în conformitate cu alineatul (2a). Atunci când elaborează standardele respective, ABE ia în considerare următoarele:
a)implicaţiile pentru stabilitatea pieţei care ar putea decurge dintr-o modificare a profilului de risc al CSD-urilor şi al participanţilor la acestea, inclusiv importanţa sistemică a CSD-urilor pentru funcţionarea pieţelor titlurilor de valoare;
b)implicaţiile pentru riscurile de credit şi de lichiditate pentru CSD-uri, pentru instituţiile de credit desemnate implicate şi pentru participanţii la CSD-uri care rezultă din decontarea plăţilor în fonduri băneşti prin conturi deschise la instituţii de credit care nu fac obiectul alineatului (4);
c)posibilitatea ca CSD-urile să deconteze plăţile în fonduri băneşti în mai multe monede;
d)necesitatea de a evita atât o trecere neintenţionată de la decontarea în moneda băncii centrale la decontarea în moneda băncii comerciale, cât şi descurajarea eforturilor CSD-urilor de a deconta în moneda băncii centrale; şi
e)necesitatea de a asigura condiţii de concurenţă echitabile între CSD-urile din Uniune.
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 17 ianuarie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.

Art. 55: Procedura de acordare şi de refuzare a autorizaţiei pentru furnizarea de servicii auxiliare de tip bancar
(1)CSD-ul depune cererea de autorizare pentru desemnarea unei instituţii de credit sau a unui CSD autorizat să presteze servicii auxiliare de tip bancar sau pentru furnizarea de către el însuşi a oricăror servicii auxiliare de tip bancar, astfel cum se prevede la articolul 54, la autoritatea competentă din statul membru de origine.

(2)Cererea conţine toate informaţiile de care autoritatea competentă are nevoie pentru a se asigura că CSD-ul şi, după caz, instituţia de credit desemnată sau CSD-ul autorizat să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar desemnat au luat, la momentul autorizării, toate măsurile necesare pentru a-şi îndeplini obligaţiile prevăzute în prezentul regulament. Cererea este însoţită de un program de operaţiuni care să specifice serviciile auxiliare de tip bancar vizate, organizarea structurală a relaţiilor dintre CSD şi, după caz, instituţia de credit desemnată sau CSD-ul autorizat să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar desemnat şi modul în care CSD-ul respectiv şi, după caz, instituţia de credit desemnată sau CSD-ul autorizat să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar desemnat intenţionează să îndeplinească cerinţele prudenţiale prevăzute la articolul 59 alineatele (1), (3), (4) şi (4a) şi celelalte condiţii prevăzute la articolul 54.

(3)Autoritatea competentă aplică procedura prevăzută la art. 17 alineatele (3) şi (8).
(4)Din momentul în care cererea este considerată completă, autoritatea competentă transmite toate informaţiile incluse în cerere autorităţilor următoare:
a)autorităţile relevante;
b)autoritatea competentă menţionată la art. 4 alineatul (1) punctul 40 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013;
c)autorităţile competente din statele membre în care CSD-ul a creat conexiuni interoperabile cu un alt CSD, cu excepţia cazului în care CSD-ul a creat conexiuni interoperabile astfel cum sunt menţionate la art. 19 alineatul (5);
d)autorităţile competente din statul membru gazdă în care activităţile CSD-ului sunt de importanţă semnificativă pentru funcţionarea pieţelor titlurilor de valoare şi pentru protejarea investitorilor, în sensul art. 24 alineatul (4);
e)autorităţile competente responsabile pentru supravegherea participanţilor la CSD care sunt stabiliţi în cele trei state membre care au cele mai mari valori de decontări, calculate la nivel colectiv pe parcursul unui an, în cadrul sistemului de decontare a titlurilor de valoare al CSD-ului în cauză;
f)AEVMP; şi
g)ABE.
(5)Autorităţile menţionate la alineatul (4) literele (a)-(e) emit un aviz motivat privind autorizarea în termen de două luni de la primirea informaţiilor prevăzute la alineatul respectiv. În cazul în care o autoritate nu emite un aviz în termenul menţionat, se consideră că autoritatea respectivă a emis un aviz pozitiv.
Atunci când una dintre autorităţile menţionate la alineatul (4) literele (a)-(e) emite un aviz negativ motivat, autoritatea competentă care intenţionează să acorde autorizaţia transmite autorităţilor menţionate la alineatul (4) literele (a)-(e), în termen de o lună de la primirea avizului negativ, motivele avizului negativ.

Atunci când, în termen de o lună de la prezentarea motivelor respective, oricare dintre autorităţile menţionate la alineatul (4) literele (a)-(e) emite un aviz negativ dar, cu toate acestea, autoritatea competentă intenţionează să acorde autorizaţia, oricare dintre autorităţile care au emis un aviz negativ poate înainta chestiunea către ESMA în vederea acordării de asistenţă în temeiul articolului 31 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

În cazul în care, după 30 de zile de la sesizarea AEVMP, chestiunea nu este soluţionată, autoritatea competentă care doreşte să acorde autorizaţia ia decizia finală şi furnizează autorităţilor menţionate la alineatul (4) literele (a)-(e) o explicaţie detaliată a deciziei sale, în scris.
În cazul în care autoritatea competentă doreşte să respingă autorizaţia, chestiunea nu este înaintată AEVMP.
Avizele negative prezintă în scris motivele complete şi detaliate pentru care nu sunt întrunite cerinţele prevăzute de prezentul regulament sau de alte dispoziţii din dreptul Uniunii.
Autoritatea competentă informează, fără întârzieri nejustificate, autorităţile menţionate la alineatul (4) literele (a)-(e) cu privire la rezultatele procesului de autorizare, inclusiv despre eventualele măsuri de remediere.

(6)În cazul în care consideră că autoritatea competentă menţionată la alineatul (1) a acordat o autorizaţie care ar putea să nu fie în conformitate cu dreptul Uniunii, AEVMP acţionează în conformitate cu art. 17 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(7)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC şi cu ABE, proiecte de standarde tehnice de reglementare care să precizeze informaţiile pe care CSD-ul trebuie să le furnizeze autorităţii competente în scopul obţinerii autorizaţiilor relevante pentru prestarea de servicii de tip bancar auxiliare decontării.
AEVMP prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iunie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(8)AEVMP elaborează, în strânsă cooperare cu membrii SEBC şi cu ABE, proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare care să stabilească formulare standard, modele şi proceduri pentru consultarea autorităţilor menţionate la alineatul (4) înainte de acordarea autorizaţiei.
AEVMP prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 18 iunie 2015.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu art. 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 56: Extinderea serviciilor auxiliare de tip bancar
(1)În cazul în care un CSD intenţionează să extindă serviciile auxiliare de tip bancar pentru care desemnează o instituţie de credit sau pe care le prestează el însuşi în conformitate cu art. 54, acesta formulează o solicitare de extindere autorităţii competente din statul membru de origine.
(2)Solicitarea de extindere face obiectul procedurii prevăzute la art. 55.
Art. 57: Retragerea autorizaţiei
(1)Fără a aduce atingere eventualelor acţiuni sau măsuri de remediere prevăzute la titlul V, autoritatea competentă din statul membru de origine al CSD-ului retrage autorizaţiile menţionate la art. 54 în oricare dintre următoarele situaţii:
a)când CSD-ul nu foloseşte autorizaţia timp de 12 luni, renunţă în mod explicit la autorizaţie sau când instituţia de credit desemnată nu a prestat niciun serviciu şi nu a desfăşurat nicio activitate în ultimele şase luni;
b)când un CSD a obţinut autorizaţia prin declaraţii false sau alte mijloace ilicite;
c)când CSD-ul sau instituţia de credit desemnată nu mai îndeplinesc condiţiile în care a fost acordată autorizaţia şi nu au luat măsurile de remediere solicitate de autoritatea competentă în intervalul de timp stabilit;
d)când CSD-ul sau instituţia de credit desemnată încalcă grav şi în mod repetat cerinţele prevăzute în prezentul regulament.
(2)De îndată ce ia cunoştinţă de una dintre situaţiile menţionate la alineatul (1), autoritatea competentă consultă imediat autorităţile prevăzute la art. 55 alineatul (4) cu privire la necesitatea retragerii autorizaţiei.
(3)AEVMP, orice autoritate relevantă prevăzută la art. 12 alineatul (1) litera (a) şi orice autoritate menţionată la art. 60 alineatul (1) sau, respectiv, autorităţile menţionate la art. 55 alineatul (4) pot solicita în orice moment autorităţii competente din statul membru de origine al CSD-ului să examineze dacă CSD-ul şi, după caz, instituţia de credit desemnată îndeplinesc în continuare condiţiile în baza cărora a fost acordată autorizaţia.
(4)Autoritatea competentă poate limita retragerea la un anumit serviciu, o anumită activitate sau un anumit instrument financiar.
(5)CSD-ul şi instituţia de credit desemnată stabilesc, pun în aplicare şi menţin o procedură adecvată care să asigure decontarea şi transferarea rapide şi ordonate ale activelor clienţilor şi participanţilor către un alt agent de decontare în cazul retragerii autorizaţiei astfel cum se prevede la alineatul (1).
Art. 58: Registrul CSD-ului
(1)Deciziile luate de autorităţile competente în temeiul articolelor 54, 56 şi 57 se notifică AEVMP.
(2)AEVMP introduce în registru, pe care trebuie să îl pună la dispoziţie pe site-ul său internet specific, în conformitate cu art. 21 alineatul (3), informaţiile următoare:
a)denumirea fiecărui CSD care a făcut obiectul unei decizii adoptate în conformitate cu articolele 54, 56 şi 57;
b)numele fiecărei instituţii de credit desemnate;
c)lista serviciilor auxiliare de tip bancar pe care o instituţie de credit desemnată sau un CSD autorizat în conformitate cu art. 54 este autorizat(ă) să le furnizeze participanţilor la CSD.
(3)Autorităţile competente informează AEVMP cu privire la entităţile care furnizează servicii auxiliare de tip bancar în conformitate cu cerinţele legislaţiei naţionale până la 16 decembrie 2014.
Art. 59: Cerinţe prudenţiale aplicabile instituţiilor de credit sau CSD-urilor autorizate să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar
(1)O instituţie de credit desemnată în conformitate cu art. 54 alineatul (2) litera (b) sau un CSD autorizat în conformitate cu art. 54 alineatul (2) litera (a) să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar furnizează numai serviciile prevăzute la secţiunea C din anexă care fac obiectul autorizaţiei.
(2)O instituţie de credit desemnată în conformitate cu art. 54 alineatul (2) litera (b) sau un CSD autorizat în conformitate cu art. 54 alineatul (2) litera (a) să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar respectă orice legislaţie prezentă sau viitoare aplicabilă instituţiilor de credit.
(3)O instituţie de credit desemnată în conformitate cu art. 54 alineatul (2) litera (b) sau un CSD autorizat în conformitate cu art. 54 alineatul (2) litera (a) să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar îndeplinesc următoarele cerinţe prudenţiale specifice riscurilor de credit legate de aceste servicii, pentru fiecare sistem de decontare a titlurilor de valoare:
a)să stabilească un cadru robust pentru gestionarea riscurilor de credit corespunzătoare;
b)să identifice sursele acestor riscuri de credit, să măsoare şi să monitorizeze în mod frecvent şi regulat expunerile la riscul de credit corespunzătoare şi să utilizeze instrumente adecvate de gestionare a riscurilor pentru a controla aceste riscuri;
c)să acopere pe deplin expunerile la riscul de credit corespunzătoare faţă de participanţii debitori individuali, utilizând garanţii şi alte resurse financiare echivalente;
d)în cazul în care, pentru gestionarea riscului de credit corespunzător, se utilizează garanţii, să accepte garanţii foarte lichide cu un risc de credit şi de piaţă minim; în anumite situaţii, poate să utilizeze alte tipuri de garanţii dacă se aplică o marjă (haircut) corespunzătoare;
e)să stabilească şi să aplice în mod adecvat marje (haircuts) şi limite de concentrare prudente pentru valoarea garanţiilor constituite pentru a acoperi expunerile la riscul de credit menţionate la litera (c), ţinând cont de obiectivele asigurării faptului că garanţiile pot fi lichidate rapid, fără efecte negative semnificative asupra preţurilor;
f)să stabilească limite pentru expunerile la riscul de credit corespunzătoare;
g)să analizeze şi să planifice modul de abordare a eventualelor expuneri reziduale la riscul de credit, să adopte reguli şi proceduri pentru aplicarea acestor planuri;
h)să nu furnizeze credit decât participanţilor care au conturi de fonduri băneşti deschise la ele;
i)să prevadă proceduri eficace de rambursare a creditului pe parcursul unei zile (intraday) şi să descurajeze creditul overnight prin aplicarea unor dobânzi penalizatoare care să acţioneze ca un mecanism disuasiv eficace.
(4)O instituţie de credit desemnată în conformitate cu art. 54 alineatul (2) litera (b) sau un CSD autorizat în conformitate cu art. 54 alineatul (2) litera (a) să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar îndeplinesc următoarele cerinţe prudenţiale specifice riscurilor de lichiditate legate de aceste servicii, pentru fiecare sistem de decontare a titlurilor de valoare:
a)să dispună de un cadru robust şi de instrumente de măsurare, monitorizare şi gestionare a riscurilor lor de lichiditate, inclusiv a riscurilor de lichiditate pe parcursul unei zile, pentru fiecare monedă a sistemului de decontare a titlurilor de valoare pentru care acţionează ca agent de decontare;
b)să măsoare şi să monitorizeze în mod continuu şi în timp util, şi cel puţin în fiecare zi, nevoile sale de lichiditate şi nivelul activelor lichide pe care le deţine; în acest sens, stabileşte valoarea activelor lichide disponibile luând în considerare marjele (haircuts) corespunzătoare ale acestor active;
c)să deţină suficiente resurse lichide în toate monedele relevante în vederea furnizării rapide a serviciilor de decontare într-o gamă largă de potenţiale scenarii de simulare de criză incluzând, dar fără a se limita la acesta, riscul de lichiditate generat de intrarea în insolvenţă a cel puţin unuia dintre participanţi, inclusiv a întreprinderilor-mamă şi a filialelor acestora, faţă de care are cele mai mari expuneri;
d)să reducă riscurile de lichiditate corespunzătoare cu ajutorul unor resurse lichide calificate în fiecare monedă, precum fondurile băneşti deţinute la banca centrală de emisiune şi la alte instituţii financiare solvabile, linii de credit angajate sau alte mecanisme similare şi garanţii foarte lichide sau investiţii care sunt imediat disponibile şi convertibile în fonduri băneşti cu mecanisme de finanţare convenite în prealabil şi extrem de fiabile, chiar şi în condiţii de piaţă extreme, dar plauzibile. Instituţia de credit sau CSD-ul identifică, măsoară şi monitorizează riscul de lichiditate pe care îl generează diferitele instituţii financiare utilizate pentru gestionarea riscurilor sale de lichiditate;
e)ori de câte ori se utilizează mecanisme de finanţare convenite în prealabil, să selecteze ca furnizori de lichidităţi numai instituţii financiare solvabile; să stabilească şi să aplice limite de concentrare adecvate pentru fiecare dintre furnizorii de lichidităţi corespunzători, inclusiv întreprinderea-mamă şi filialele;
f)să determine şi să verifice dacă resursele aferente sunt suficiente, prin simulări de criză regulate şi riguroase;
g)să analizeze şi să planifice modul de abordare a eventualelor lipse de lichidităţi neprevăzute şi potenţial neacoperite şi să adopte reguli şi proceduri pentru punerea în aplicare a acestor planuri;
h)fără a aduce atingere normelor de eligibilitate ale băncii centrale, să aibă acces la conturile deschise la băncile centrale şi la alte servicii ale băncii centrale pentru a îşi îmbunătăţi gestionarea riscurilor sale de lichiditate, iar instituţiile de credit din Uniune să depună soldurile de fonduri băneşti corespunzătoare în conturi special deschise la băncile centrale de emisiune din Uniune, atunci când această opţiune este practică şi disponibilă;
i)să deţină mecanisme convenite în prealabil şi extrem de fiabile pentru a asigura faptul că poate lichida rapid garanţia care i-a fost furnizată de un client în insolvenţă;
j)să prezinte rapoarte periodice autorităţilor menţionate la art. 60 alineatul (1) şi să publice informaţii cu privire la modul în care măsoară, monitorizează şi gestionează riscurile sale de lichiditate, inclusiv riscurile de lichiditate pe parcursul unei zile (intraday).
(41)Atunci când un CSD intenţionează să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar altor CSD-uri în temeiul articolului 54 alineatul (2a) primul paragraf litera (b), CSD-ul respectiv dispune de norme şi proceduri clare care abordează potenţialele riscuri de credit, de lichiditate şi de concentrare care rezultă din furnizarea serviciilor respective.

(5)ABE elaborează, în strânsă cooperare cu ESMA şi cu membrii SEBC, proiecte de standarde tehnice de reglementare care să furnizeze detalii suplimentare privind cadrele şi instrumentele de monitorizare, măsurare, gestionare, raportare şi publicare a informaţiilor privind riscurile de credit şi de lichiditate, inclusiv cele care sunt generate pe parcursul unei zile, menţionate la alineatele (3) şi (4), precum şi privind normele şi procedurile menţionate la alineatul (4a). Proiectele de standarde tehnice de reglementare respective sunt aliniate, dacă este cazul, la standardele tehnice de reglementare adoptate în conformitate cu articolul 46 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 17 ianuarie 2025.

Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 60: Supravegherea instituţiilor de credit desemnate şi a CSD-urilor autorizate să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar
(1)Fără a aduce atingere articolelor 17 şi 22 din prezentul regulament, autorităţile competente astfel cum sunt definite la art. 4 alineatul (1) punctul 40 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 sunt responsabile cu autorizarea ca instituţii de credit a instituţiilor de credit desemnate şi a CSD-urilor autorizate în temeiul prezentului regulament să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar, precum şi cu supravegherea acestora ca instituţii de credit, în condiţiile prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 575/2013 şi în Directiva 2013/36/UE.
Autorităţile competente menţionate la primul paragraf sunt, de asemenea, responsabile cu supravegherea instituţiilor de credit desemnate şi a CSD-urilor menţionate la paragraful respectiv în ceea ce priveşte respectarea de către acestea a cerinţelor prudenţiale menţionate la art. 59 din prezentul regulament.
Autorităţile competente menţionate la primul paragraf examinează periodic, cel puţin o dată la fiecare doi ani, dacă instituţia de credit desemnată sau CSD-ul autorizat să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar respectă articolul 59 şi informează autoritatea competentă a CSD-ului, care, la rândul său, informează autorităţile menţionate la articolul 55 alineatul (4) şi, după caz, colegiul menţionat la articolul 24a, cu privire la rezultatele supravegherii sale în temeiul prezentului alineat, inclusiv eventualele măsuri de remediere sau sancţiuni.

(2)După consultarea autorităţilor competente menţionate la alineatul (1) şi a autorităţilor relevante, autoritatea competentă a CSD-ului revizuieşte şi evaluează cel puţin o dată la fiecare doi ani următoarele:
a)în cazul menţionat la art. 54 alineatul (2) litera (b), dacă toate acordurile necesare între instituţiile de credit desemnate şi CSD le permit acestora să îşi îndeplinească obligaţiile prevăzute în prezentul regulament;
b)în cazurile menţionate la art. 54 alineatul (2) litera (a), dacă dispoziţiile privind autorizaţia pentru furnizarea de servicii auxiliare de tip bancar permit CSD-ului să îndeplinească obligaţiile care îi revin în temeiul prezentului regulament.
Autoritatea competentă a CSD-ului informează periodic, cel puţin o dată la fiecare doi ani, autorităţile menţionate la articolul 55 alineatul (4) şi, după caz, colegiul menţionat la articolul 24a, cu privire la rezultatele examinării şi evaluării menţionate la prezentul alineat, inclusiv eventualele măsuri de remediere sau sancţiuni.

În cazul în care CSD-urile desemnează instituţii de credit autorizate în conformitate cu art. 54, în vederea protejării participanţilor la sistemele de decontare a titlurilor de valoare pe care le gestionează, CSD-urile se asigură că instituţiile de credit pe care le desemnează le oferă acces la toate informaţiile necesare în sensul prezentului regulament şi raportează orice încălcare a acestuia autorităţii competente a CDS-ului şi autorităţilor competente menţionate la alineatul (1).
(3)Pentru a asigura, în cadrul Uniunii, o supraveghere coerentă, eficientă şi eficace a instituţiilor de credit şi a CSD- urilor autorizate să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar, ABE poate emite, în strânsă cooperare cu AEVMP şi cu membrii SEBC, orientări adresate autorităţilor competente în conformitate cu art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.