Art. 54. - Art. 54: Autorizarea şi desemnarea pentru furnizarea de servicii auxiliare de tip bancar - Regulamentul 909/23-iul-2014 privind îmbunătăţirea decontării titlurilor de valoare în Uniunea Europeană şi privind depozitarii centrali de titluri de valoare şi de modificare a Directivelor 98/26/CE şi 2014/65/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 236/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 257L

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 16 Ianuarie 2026
Art. 54: Autorizarea şi desemnarea pentru furnizarea de servicii auxiliare de tip bancar
(1)CSD-urile nu furnizează ele însele niciunul dintre serviciile auxiliare de tip bancar menţionate în secţiunea C din anexă, cu excepţia cazului în care obţin o autorizaţie suplimentară pentru furnizarea acestor servicii în conformitate cu prezentul articol.
(2)Un CSD care intenţionează să deconteze plăţile în fonduri băneşti pentru toate sistemele sale de decontare a titlurilor de valoare ori pentru o parte dintre aceste sisteme prin propriile sale conturi în conformitate cu articolul 40 alineatul (2) sau care intenţionează să furnizeze oricare dintre serviciile auxiliare de tip bancar menţionate la alineatul (1) este autorizat în condiţiile specificate la alineatele (3), (6), (7), (8) şi (9a) de la prezentul articol.
(21)Un CSD care intenţionează să deconteze plăţile în fonduri băneşti pentru toate sistemele sale de decontare a titlurilor de valoare ori pentru o parte din aceste sisteme prin conturi deschise la o instituţie de credit sau la un CSD în conformitate cu articolul 40 alineatul (2) este autorizat, în condiţiile specificate la alineatele (3)-(9a) de la prezentul articol, să desemneze în acest scop:
a)instituţiile de credit autorizate în conformitate cu articolul 8 din Directiva 2013/36/UE; sau
b)CSD-urile autorizate să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar în temeiul alineatului (3) de la prezentul articol.
Autorizarea de a desemna instituţii de credit sau CSD-uri în conformitate cu primul paragraf se utilizează numai în ceea ce priveşte serviciile auxiliare de tip bancar menţionate în secţiunea C din anexă pentru decontarea plăţilor în fonduri băneşti pentru toate sistemele de decontare a titlurilor de valoare al CSD-ului care doreşte să utilizeze serviciile auxiliare de tip bancar ori pentru o parte din aceste sisteme şi nu se utilizează pentru desfăşurarea altor activităţi.
Instituţiile de credit şi CSD-urile autorizate să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar desemnate în conformitate cu primul paragraf sunt considerate agenţi de decontare.

(3)În cazul în care un CSD doreşte să presteze oricare dintre serviciile auxiliare de tip bancar în cadrul aceleiaşi entităţi juridice care administrează sistemul de decontare a titlurilor de valoare, autorizarea menţionată la alineatul (2) se acordă numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)CSD-ul este autorizat ca instituţie de credit, astfel cum se prevede la art. 8 din Directiva 2013/36/UE;
b)CSD-ul îndeplineşte cerinţele prudenţiale prevăzute la art. 59 alineatele (1), (3) şi (4) şi cerinţele de supraveghere prevăzute la art. 60;
c)autorizarea menţionată la litera (a) de la prezentul paragraf este folosită numai pentru furnizarea serviciilor auxiliare de tip bancar prevăzute în secţiunea C din anexă şi nu este folosită pentru desfăşurarea altor activităţi;
d)CSD-ul face obiectul unei cerinţe de majorare a capitalului care reflectă riscurile, inclusiv riscurile de credit şi de lichiditate, care rezultă din acordarea de credite pe parcursul unei zile ai căror destinatari sunt, printre alţii, participanţii la un sistem de decontare a titlurilor de valoare sau alţi utilizatori ai serviciilor de tip CSD;
e)CSD-ul în cauză raportează cel puţin o dată pe lună autorităţii competente şi o dată pe an cu ocazia publicării de informaţii în conformitate cu partea a opta din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, cu privire la amploarea riscului de lichiditate constatat pe parcursul unei zile şi la gestionarea acestuia, în conformitate cu art. 59 alineatul (4) litera (j) din prezentul regulament; şi
f)CSD-ul în cauză a prezentat autorităţii competente un plan de recuperare corespunzător care să asigure continuitatea operaţiunilor sale de importanţă critică, inclusiv în situaţiile în care riscul de lichiditate sau de credit se materializează ca urmare a furnizării de servicii auxiliare de tip bancar;
În cazul unor dispoziţii contradictorii prevăzute în prezentul regulament, în Regulamentul (UE) nr. 575/2013 şi în Directiva 2013/36/UE, CSD-ul menţionat la primul paragraf litera (a) respectă cerinţele mai stricte în materie de supraveghere prudenţială. Standardele tehnice de reglementare menţionate la articolele 47 şi 59 din prezentul regulament clarifică cazurile privind dispoziţiile contradictorii.
(4)Un CSD poate fi autorizat să desemneze o instituţie de credit care să furnizeze servicii auxiliare de tip bancar pentru decontarea plăţilor în fonduri băneşti pentru toate sistemele sale de decontare a titlurilor de valoare ori pentru o parte din aceste sisteme în temeiul alineatului (2a) litera (a), dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)instituţia de credit îndeplineşte cerinţele prudenţiale prevăzute la articolul 59 alineatele (1), (3) şi (4) şi cerinţele de supraveghere prevăzute la articolul 60;
b)instituţia de credit nu prestează ea însăşi niciunul dintre serviciile de bază menţionate în secţiunea A din anexă;
c)autorizaţia prevăzută la articolul 8 din Directiva 2013/36/UE este folosită numai pentru a furniza serviciile auxiliare de tip bancar menţionate în secţiunea C din anexă pentru decontarea plăţilor în fonduri băneşti pentru toate sistemele de decontare a titlurilor de valoare al CSD-ului respectiv ori pentru o parte din sistemele sale şi nu este folosită pentru desfăşurarea altor activităţi;
d)instituţia de credit face obiectul unei cerinţe de majorare a capitalului care reflectă riscurile, inclusiv riscurile de credit şi de lichiditate, care rezultă din acordarea de credite pe parcursul unei zile ai căror destinatari sunt, printre alţii, participanţii la un sistem de decontare a titlurilor de valoare sau alţi utilizatori ai serviciilor de tip CSD;
e)instituţia de credit raportează cel puţin o dată pe lună autorităţii competente şi informează publicul anual, cu ocazia publicării de informaţii în conformitate cu partea a opta din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, cu privire la amploarea riscului de lichiditate constatat pe parcursul unei zile şi la gestionarea acestuia, în conformitate cu articolul 59 alineatul (4) litera (j) din prezentul regulament; şi
f)instituţia de credit a prezentat autorităţii competente un plan de recuperare corespunzător care să asigure continuitatea operaţiunilor sale de importanţă critică, inclusiv în situaţiile în care riscul de lichiditate sau de credit se materializează ca urmare a furnizării de servicii auxiliare de tip bancar în cadrul unei entităţi juridice separate.
(41)În cazul în care un CSD doreşte să desemneze o instituţie de credit sau un CSD în conformitate cu alineatul (2a) pentru decontarea plăţilor în fonduri băneşti pentru toate sistemele sale de decontare a titlurilor de valoare ori pentru o parte din aceste sisteme, astfel de plăţi în fonduri băneşti nu pot să fie în moneda ţării în care este stabilit CSD-ul care a efectuat desemnarea.

(5)Alineatul (4) nu se aplică instituţiilor de credit menţionate la alineatul (2) litera (b) care se oferă să deconteze plăţile în fonduri băneşti pentru o parte din sistemul de decontare a titlurilor de valoare al CSD-ului, dacă valoarea totală a acestor decontări în fonduri băneşti efectuate prin conturi deschise la aceste instituţii de credit, calculată pe o perioadă de un an, este mai mică de unu la sută din valoarea totală a tuturor tranzacţiilor cu titluri de valoare contra fonduri băneşti decontată în registrele CSD-ului şi nu depăşeşte o valoare maximă de 2,5 miliarde EUR pe an.
Autoritatea competentă verifică cel puţin o dată pe an faptul că pragul stabilit la primul paragraf este respectat şi transmite AEVMP concluziile sale. În cazul în care autoritatea competentă constată că pragul a fost depăşit, aceasta obligă CSD-ul în cauză să solicite autorizarea în conformitate cu alineatul (4). CSD-ul în cauză transmite cererea sa de autorizare în termen de şase luni.
(6)Autoritatea competentă poate obliga un CSD să desemneze mai multe instituţii de credit sau să desemneze o instituţie de credit chiar dacă CSD-ul însuşi prestează servicii în conformitate cu alineatul (2) litera (a) de la prezentul articol, în cazul în care aceasta consideră că expunerea unei singure instituţii de credit la concentrarea respectivă de riscuri, conform art. 59 alineatele (3) şi (4), nu este atenuată suficient. Instituţiile de credit desemnate sunt considerate agenţi de decontare.
(7)Un CSD autorizat să presteze servicii auxiliare de tip bancar şi o instituţie de credit desemnată în conformitate cu alineatul (2) litera (b) respectă în orice moment condiţiile necesare pentru autorizarea în temeiul prezentului regulament şi aduc neîntârziat la cunoştinţa autorităţilor competente toate modificările importante care afectează condiţiile de autorizare.
(8)ABE, în strânsă cooperare cu ESMA şi cu membrii SEBC, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a determina majorarea de capital bazată pe riscuri prevăzută la alineatul (3) litera (d) şi la alineatul (4) litera (d).
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 iunie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.

(9)ABE, în strânsă cooperare cu membrii SEBC şi cu ESMA, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili pragul menţionat la alineatul (5) şi cerinţe conexe adecvate de gestionare a riscurilor şi prudenţiale pentru atenuarea riscurilor legate de desemnarea instituţiilor de credit în conformitate cu alineatul (2a). Atunci când elaborează standardele respective, ABE ia în considerare următoarele:
a)implicaţiile pentru stabilitatea pieţei care ar putea decurge dintr-o modificare a profilului de risc al CSD-urilor şi al participanţilor la acestea, inclusiv importanţa sistemică a CSD-urilor pentru funcţionarea pieţelor titlurilor de valoare;
b)implicaţiile pentru riscurile de credit şi de lichiditate pentru CSD-uri, pentru instituţiile de credit desemnate implicate şi pentru participanţii la CSD-uri care rezultă din decontarea plăţilor în fonduri băneşti prin conturi deschise la instituţii de credit care nu fac obiectul alineatului (4);
c)posibilitatea ca CSD-urile să deconteze plăţile în fonduri băneşti în mai multe monede;
d)necesitatea de a evita atât o trecere neintenţionată de la decontarea în moneda băncii centrale la decontarea în moneda băncii comerciale, cât şi descurajarea eforturilor CSD-urilor de a deconta în moneda băncii centrale; şi
e)necesitatea de a asigura condiţii de concurenţă echitabile între CSD-urile din Uniune.
ABE prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 17 ianuarie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.