Capitolul iv - Planificarea intersectorială a infrastructurii - Regulamentul 869/30-mai-2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 şi (UE) 2019/943 şi a Directivelor 2009/73/CE şi (UE) 2019/944 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013
Acte UE
Jurnalul Oficial 152L
În vigoare Versiune de la: 5 Februarie 2025
CAPITOLUL IV:Planificarea intersectorială a infrastructurii
Art. 11: Analiza cost-beneficiu pe ansamblul sistemului energetic
(1)ENTSO pentru energie electrică şi Reţeaua europeană a operatorilor de reţele de hidrogen (ENNOH) menţionată la articolul 57 din Regulamentul (UE) 2024/1789 al Parlamentului European şi al Consiliului (*4) elaborează proiecte de metodologii sectoriale coerente, inclusiv modelul privind reţeaua energetică şi piaţa de energie menţionat la alineatul (10) de la prezentul articol, pentru o analiză cost-beneficiu armonizată pe ansamblul sistemului energetic la nivelul Uniunii a proiectelor de pe lista Uniunii care se încadrează în categoriile de infrastructuri energetice prevăzute la punctul 1 literele (a), (b), (d) şi (f) şi la punctul 3 din anexa II la prezentul regulament.
(*4)Regulamentul (UE) 2024/1789 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iunie 2024 privind pieţele interne ale gazelor din surse regenerabile, gazelor naturale şi hidrogenului, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1227/2011, (UE) 2017/1938, (UE) 2019/942 şi (UE) 2022/869şi a Deciziei (UE) 2017/684 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 715/2009 (JO L, 2024/1798, 15.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1798/oj)
Metodologiile menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat sunt elaborate în conformitate cu principiile stabilite în anexa V, se bazează pe prezumţii comune care permit compararea proiectelor şi sunt în concordanţă cu ţintele Uniunii privind energia şi clima pentru 2030 şi cu obiectivul său privind neutralitatea climatică până în 2050, precum şi cu normele şi indicatorii prevăzuţi în anexa IV.
Metodologiile menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat se aplică pentru pregătirea fiecărui plan de dezvoltare a reţelei pe 10 ani la nivelul Uniunii elaborat ulterior de ENTSO pentru energie electrică în conformitate cu articolul 30 din Regulamentul (UE) 2019/943 sau ENNOH în conformitate cu articolul 60 din Regulamentul (UE) 2024/1789.
Până la 24 aprilie 2023, ENTSO pentru energie electrică publică prezintă statelor membre, Comisiei şi agenţiei proiectele sale de metodologii sectoriale coerente, după ce a colectat contribuţii din partea părţilor interesate relevante, în cursul procesului de consultare menţionat la alineatul (2) de la prezentul articol. Orice metodologie pentru o analiză cost-beneficiu a hidrogenului la nivelul întregului sistem energetic, elaborată de ENTSO pentru gaze până la 1 septembrie 2024, se aprobă în conformitate cu procedura prevăzută la prezentul articol. Până la 1 decembrie 2025, ENNOH publică şi prezintă statelor membre, Comisiei şi agenţiei proiectele sale de metodologii sectoriale coerente, după ce a colectat contribuţii din partea părţilor interesate relevante, în cursul procedurii de consultare în temeiul articolului 61 alineatul (3) litera (d) din Regulamentul (UE) 2024/1789.
(2)Înainte de a prezenta proiectele lor de metodologii statelor membre, Comisiei şi agenţiei în conformitate cu alineatul (1), ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH publică proiecte preliminare de metodologii şi desfăşoară un proces de consultare extinsă şi solicită recomandări din partea statelor membre şi cel puţin a organizaţiilor care reprezintă toate părţile interesate relevante, inclusiv entitatea europeană pentru operatorii de distribuţie înfiinţată în temeiul articolului 52 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/943 (denumită în continuare «entitatea OSD UE»), asociaţiile implicate pe pieţele energiei electrice, gazelor naturale şi hidrogenului, părţile interesate din sectorul încălzirii şi răcirii, al captării, stocării şi utilizării dioxidului de carbon, agregatorii independenţi, operatorii de consum dispecerizabil, organizaţiile implicate în soluţii de eficienţă energetică, asociaţiile consumatorilor de energie, reprezentanţii societăţii civile şi, în cazul în care se consideră oportun, autorităţile naţionale de reglementare şi alte autorităţi naţionale.
În termen de trei luni de la publicarea proiectelor preliminare de metodologii în temeiul primului paragraf, orice parte interesată menţionată la paragraful respectiv poate prezenta o recomandare.
Consiliul ştiinţific consultativ european privind schimbările climatice, instituit în temeiul articolului 10a din Regulamentul (CE) nr. 401/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (*5), poate prezenta, din proprie iniţiativă, un aviz cu privire la proiectele de metodologii.
(*5)Regulamentul (CE) nr. 401/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2009 privind Agenţia Europeană de Mediu şi Reţeaua europeană de informare şi observare pentru mediu (JO L 126, 21.5.2009, p. 13).
După caz, statele membre şi părţile interesate menţionate la primul paragraf îşi prezintă şi pun la dispoziţia publicului recomandările lor, iar Comitetul ştiinţific consultativ european privind schimbările climatice transmite şi face public avizul său transmis agenţiei şi, după caz, ENTSO pentru energie electrică sau ENNOH.
Procesul de consultare trebuie să fie deschis şi transparent şi se realizează în timp util. ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH pregătesc şi publică un raport privind procesul de consultare.
ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH prezintă motivele pentru care nu au ţinut seama sau au ţinut seama doar parţial de recomandările statelor membre sau ale părţilor interesate, precum şi ale autorităţilor naţionale, sau de avizul Comitetului ştiinţific consultativ european privind schimbările climatice.
(3)În termen de trei luni de la primirea proiectelor de metodologii, împreună cu informaţiile primite în cadrul procesului de consultare şi cu raportul privind consultarea, agenţia emite un aviz către ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH. Agenţia îşi notifică avizul către ENTSO pentru energie electrică, ENNOH, statele membre şi Comisie şi îl publică pe site-ul său web.
(4)În termen de trei luni de la primirea proiectelor de metodologii, statele membre îşi pot transmite avizele către ENTSO pentru energie electrică, ENNOH şi Comisiei. Pentru a facilita consultarea, Comisia poate organiza reuniuni specifice ale grupurilor în vederea discutării proiectelor de metodologii.
(5)În termen de trei luni de la primirea avizelor agenţiei şi ale statelor membre, astfel cum se menţionează la alineatele (3) şi (4), ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH îşi modifică metodologiile respective pentru a ţine seama pe deplin de avizele agenţiei şi ale statelor membre şi le transmit Comisiei spre aprobare, împreună cu avizul agenţiei. Comisia emite decizia în termen de trei luni de la transmiterea metodologiilor de către ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi, respectiv, ENNOH.
(6)În termen de două săptămâni de la aprobarea de către Comisie în conformitate cu alineatul (5), ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH îşi publică metodologiile respective pe site-urile lor web. Acestea publică datele de intrare corespunzătoare şi alte date relevante privind reţeaua, fluxul de sarcină şi piaţa într-o formă suficient de precisă, sub rezerva restricţiilor în temeiul dreptului intern şi al acordurilor de confidenţialitate relevante. Comisia şi agenţia asigură tratamentul confidenţial al datelor primite, atât de către ele însele, cât şi de orice parte care efectuează, în numele lor, lucrări de analiză pe baza datelor respective.
(7)Metodologiile se actualizează şi se îmbunătăţesc în mod regulat, în conformitate cu procedura prevăzută la alineatele (1)-(6). În special, acestea se modifică după transmiterea modelului privind reţeaua energetică şi piaţa de energie menţionat la alineatul (10). Agenţia, din proprie iniţiativă sau la cererea motivată a autorităţilor naţionale de reglementare sau a părţilor interesate şi în urma consultării formale cu organizaţiile care reprezintă toate părţile implicate relevante menţionate la alineatul (2) primul paragraf şi cu Comisia, poate solicita astfel de actualizări şi îmbunătăţiri, indicând motivele şi precizând termenele. Agenţia publică cererile autorităţilor naţionale de reglementare sau ale părţilor interesate şi toate documentele relevante neconfidenţiale din punct de vedere comercial care conduc spre o solicitare din partea agenţiei de actualizare sau îmbunătăţire.
(8)Pentru proiectele care se încadrează în categoriile de infrastructură energetică prevăzute la punctul 1 literele (c) şi (e) şi la punctele 2, 4 şi 5 din anexa II, Comisia asigură elaborarea de metodologii pentru o analiză cost-beneficiu armonizată pe ansamblul sistemului energetic la nivelul Uniunii. Metodologiile respective sunt compatibile, în ceea ce priveşte beneficiile şi costurile, cu metodologiile elaborate de ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH. Agenţia, cu sprijinul autorităţilor naţionale de reglementare, promovează coerenţa metodologiilor respective cu metodologiile elaborate de ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH. Metodologiile sunt elaborate în mod transparent, inclusiv cu consultarea amplă a statelor membre şi a tuturor părţilor interesate relevante.
(9)O dată la trei ani, agenţia stabileşte şi publică un set de indicatori şi valori de referinţă corespunzătoare pentru compararea costurilor unitare ale investiţiilor pentru proiecte comparabile din categoriile de infrastructură energetică incluse în anexa II. Iniţiatorii de proiect furnizează datele solicitate autorităţilor naţionale de reglementare şi agenţiei.
Agenţia publică primii indicatori pentru categoriile de infrastructură prevăzute la punctele 1, 2 şi 3 din anexa II până la 24 aprilie 2023, în măsura în care sunt disponibile date pentru calcularea unor indicatori fiabili şi a unor valori de referinţă. Respectivele valori de referinţă pot fi folosite de ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH pentru analizele cost-beneficiu efectuate pentru planurile ulterioare de dezvoltare a reţelei pe 10 ani la nivelul Uniunii.
Agenţia publică primii indicatori pentru categoriile de infrastructuri energetice prevăzute la punctele 4 şi 5 din anexa II până la 24 aprilie 2025.
(10)Până la 31 octombrie 2025, în urma unui amplu proces de consultare a părţilor interesate menţionat la alineatul (2) primul paragraf, ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH prezintă împreună Comisiei şi agenţiei un model coerent şi integrat progresiv care să asigure coerenţa între metodologiile sectoriale unice pe baza unor ipoteze comune, inclusiv privind infrastructura de transport al energiei electrice, al gazelor naturale şi al hidrogenului, precum şi instalaţiile de stocare a gazului natural, gazul natural lichefiat şi electrolizoarele, acoperind coridoarele şi domeniile prioritare privind infrastructura energetică prevăzute în anexa I şi elaborat în conformitate cu principiile prevăzute în anexa V.
(11)Modelul menţionat la alineatul (10) acoperă, cel puţin, interconexiunile între sectoarele relevante în toate etapele planificării infrastructurii, în special scenariile, tehnologiile şi rezoluţia spaţială, identificarea lacunelor în materie de infrastructură, în special în ceea ce priveşte capacităţile transfrontaliere, precum şi evaluarea proiectelor.
(12)După aprobarea de către Comisie a modelului menţionat la alineatul (10), în conformitate cu procedura prevăzută la alineatele (1)-(5), acesta este inclus în metodologiile menţionate la alineatul (1), care sunt modificate în consecinţă.
(13)Cel puţin o dată la cinci ani, începând cu aprobarea sa în conformitate cu alineatul (10) şi mai frecvent atunci când este necesar, modelul şi metodologiile costuri-beneficii sectoriale coerente se actualizează în conformitate cu procedura menţionată la alineatul (7).
(14)Până la 1 ianuarie 2027, prezentul articol se aplică sub rezerva dispoziţiilor tranzitorii prevăzute la articolul 61 din Regulamentul (UE) 2024/1789.
Art. 12: Scenarii pentru planurile de dezvoltare a reţelei pe 10 ani
(1)Până la 24 ianuarie 2023, agenţia, după ce a desfăşurat un amplu proces de consultare cu participarea Comisiei, a statelor membre, a ENTSO pentru energie electrică, a ENTSO pentru gaze, a entităţii OSD UE şi cel puţin a organizaţiilor care reprezintă asociaţiile implicate pe pieţele energiei electrice, gazelor naturale şi hidrogenului, a părţilor interesate din sectorul încălzirii şi răcirii, al captării şi stocării dioxidului de carbon, precum şi al captării şi utilizării dioxidului de carbon, a agregatorilor independenţi, a operatorilor de consum dispecerizabil, a organizaţiilor implicate în soluţii de eficienţă energetică, a asociaţiilor consumatorilor de energie şi a reprezentanţilor societăţii civile, publică orientările-cadru pentru scenariile comune care urmează să fie elaborate de ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH. Orientările-cadru respective sunt actualizate periodic, în funcţie de necesităţi. ENNOH este implicată în procesul de consultare pentru orice actualizare a orientărilor-cadru.
Orientările-cadru menţionate la primul paragraf stabilesc criterii pentru elaborarea transparentă, nediscriminatorie şi robustă de scenarii, ţinând seama de bunele practici din domeniul evaluării infrastructurilor şi al planificării dezvoltării reţelei. Orientările-cadru urmăresc, de asemenea, să asigure faptul că scenariile de bază ale ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH sunt pe deplin conforme cu principiul «eficienţa energetică înainte de toate» şi cu ţintele Uniunii privind energia şi clima pentru 2030 şi cu obiectivul său privind neutralitatea climatică până în 2050 şi ţin seama de cele mai recente scenarii disponibile ale Comisiei, precum şi, dacă este cazul, de planurile naţionale privind energia şi clima.
Consiliul ştiinţific consultativ european privind schimbările climatice poate, din proprie iniţiativă, să furnizeze informaţii cu privire la modul de asigurare a conformităţii scenariilor cu ţintele Uniunii privind energia şi clima pentru 2030 şi cu obiectivul său de neutralitate climatică până în 2050. Agenţia ţine cont în mod corespunzător de aceste informaţii în orientările-cadru menţionate la primul paragraf.
Agenţia prezintă motivele în cazul în care nu a ţinut seama sau a ţinut seama doar parţial de recomandările statelor membre, ale părţilor interesate şi ale Consiliului ştiinţific consultativ european privind schimbările climatice.
(2)ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH respectă orientările-cadru ale agenţiei atunci când elaborează scenariile comune care urmează să fie utilizate pentru planurile de dezvoltare a reţelei pe 10 ani la nivelul Uniunii.
Scenariile comune includ, de asemenea, o perspectivă pe termen lung până în 2050 şi, după caz, etape intermediare.
(3)ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH invită organizaţiile care reprezintă toate părţile interesate relevante, inclusiv entitatea OSD UE, asociaţiile implicate pe pieţele energiei electrice, gazelor naturale şi hidrogenului, părţile interesate din sectorul încălzirii şi răcirii, al captării şi stocării dioxidului de carbon, precum şi al captării şi utilizării dioxidului de carbon, agregatorii independenţi, operatorii de consum dispecerizabil, organizaţiile implicate în soluţii de eficienţă energetică, asociaţiile consumatorilor de energie, reprezentanţii societăţii civile, să participe la procesul de elaborare a scenariilor, în special cu privire la elemente-cheie, cum ar fi ipotezele şi modul în care acestea sunt reflectate în datele legate de scenarii.
(4)ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH publică şi prezintă agenţiei, statelor membre şi Comisiei proiectul de raport privind scenariile comune, în vederea obţinerii avizului acestora.
Consiliul ştiinţific consultativ european privind schimbările climatice poate, din proprie iniţiativă, să emită un aviz cu privire la raportul privind scenariile comune.
(5)În termen de trei luni de la primirea proiectului de raport privind scenariile comune, împreună cu informaţiile primite în cadrul procesului de consultare şi cu un raport privind modul în care acestea au fost luate în considerare, agenţia emite un aviz privind conformitatea scenariilor cu orientările-cadru menţionate la alineatul (1) primul paragraf, inclusiv posibile recomandări de modificări, către ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze, ENNOH, statele membre şi Comisie.
În acelaşi termen, Consiliul ştiinţific consultativ european privind schimbările climatice poate, din proprie iniţiativă, să furnizeze un aviz cu privire la compatibilitatea scenariilor cu ţintele Uniunii privind energia şi clima pentru 2030 şi cu obiectivul său privind neutralitatea climatică până în 2050.
(6)În termen de trei luni de la primirea avizului menţionat la alineatul (5), Comisia, luând în considerare avizele agenţiei şi ale statelor membre, aprobă proiectul de raport privind scenariile comune sau le solicită ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH să îl modifice.
ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH prezintă motive care explică modul în care au fost abordate solicitările de modificări din partea Comisiei.
În cazul în care Comisia nu aprobă raportul privind scenariile comune, aceasta furnizează un aviz motivat ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH.
(7)În termen de două săptămâni de la aprobarea raportului privind scenariile comune în conformitate cu alineatul (6), ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH îl publică pe site-urile lor web. Acestea publică, de asemenea, datele de intrare şi de ieşire corespunzătoare într-o formă suficient de clară şi exactă, pentru ca o parte terţă să poată reproduce rezultatele, ţinând seama în mod corespunzător de dreptul intern, de acordurile de confidenţialitate relevante şi de informaţiile sensibile.
(8)Până la 1 ianuarie 2027, prezentul articol se aplică sub rezerva dispoziţiilor tranzitorii prevăzute la articolul 61 din Regulamentul (UE) 2024/1789.
Art. 13: Identificarea lacunelor în materie de infrastructură
(1)În termen de şase luni de la aprobarea raportului privind scenariile comune în conformitate cu articolul 12 alineatul (6) şi, ulterior, o dată la doi ani, ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH publică rapoartele privind lacunele în materie de infrastructură elaborate în cadrul planurilor de dezvoltare a reţelei pe 10 ani la nivelul Uniunii.
Atunci când evaluează lacunele în materie de infrastructură, ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH îşi bazează analiza pe scenariile stabilite la articolul 12, pun în aplicare principiul «eficienţa energetică înainte de toate» şi iau în considerare cu prioritate toate alternativele relevante la infrastructura nouă. Atunci când se iau în considerare noi soluţii de infrastructură, evaluarea lacunelor în materie de infrastructură ţine seama de toate costurile relevante, inclusiv de consolidările reţelei.
Evaluarea lacunelor în materie de infrastructură se concentrează în special asupra acelor lacune în materie de infrastructură care ar putea afecta atingerea ţintelor Uniunii privind energia şi clima pentru 2030 şi a obiectivului său privind neutralitatea climatică până în 2050.
Înainte de a-şi publica rapoartele, ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH desfăşoară un proces de consultare extinsă care implică toate părţile interesate relevante, inclusiv entitatea OSD UE, asociaţiile implicate pe pieţele energiei electrice, gazelor naturale şi hidrogenului, părţile interesate din sectorul încălzirii şi răcirii, al captării şi stocării dioxidului de carbon, precum şi al captării şi utilizării dioxidului de carbon, agregatorii independenţi, operatorii de consum dispecerizabil, organizaţiile implicate în soluţii de eficienţă energetică, asociaţiile consumatorilor de energie şi reprezentanţii societăţii civile, agenţia, precum şi toţi reprezentanţii statelor membre care fac parte din coridoarele prioritare privind infrastructura energetică relevante prevăzute în anexa I.
(2)ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH prezintă agenţiei, Comisiei şi statelor membre proiectul de raport privind lacunele în materie de infrastructură, în vederea obţinerii avizului acestora.
(3)În termen de trei luni de la primirea raportului privind lacunele în materie de infrastructură, împreună cu informaţiile primite în cadrul procesului de consultare şi cu un raport privind modul în care acestea au fost luate în considerare, agenţia emite un aviz către ENTSO pentru energie electrică, către ENTSO pentru gaze sau către ENNOH şi Comisie şi îl pune la dispoziţia publicului.
(4)În termen de trei luni de la primirea avizului agenţiei menţionat la alineatul (3), Comisia, luând în considerare avizul agenţiei şi cu informaţii din partea statelor membre, elaborează un aviz şi îl transmite ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze sau ENNOH.
(5)ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH îşi adaptează rapoartele privind lacunele în materie de infrastructură, ţinând seama în mod corespunzător de avizul agenţiei şi în conformitate cu avizele Comisiei şi ale statelor membre, şi le pune la dispoziţia publicului.
(6)Până la 1 ianuarie 2027, prezentul articol se aplică sub rezerva dispoziţiilor tranzitorii prevăzute la articolul 61 din Regulamentul (UE) 2024/1789.