Art. 11. - Art. 11: Analiza cost-beneficiu pe ansamblul sistemului energetic - Regulamentul 869/30-mai-2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 şi (UE) 2019/943 şi a Directivelor 2009/73/CE şi (UE) 2019/944 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013

Acte UE

Jurnalul Oficial 152L

În vigoare
Versiune de la: 5 Februarie 2025
Art. 11: Analiza cost-beneficiu pe ansamblul sistemului energetic
(1)ENTSO pentru energie electrică şi Reţeaua europeană a operatorilor de reţele de hidrogen (ENNOH) menţionată la articolul 57 din Regulamentul (UE) 2024/1789 al Parlamentului European şi al Consiliului (*4) elaborează proiecte de metodologii sectoriale coerente, inclusiv modelul privind reţeaua energetică şi piaţa de energie menţionat la alineatul (10) de la prezentul articol, pentru o analiză cost-beneficiu armonizată pe ansamblul sistemului energetic la nivelul Uniunii a proiectelor de pe lista Uniunii care se încadrează în categoriile de infrastructuri energetice prevăzute la punctul 1 literele (a), (b), (d) şi (f) şi la punctul 3 din anexa II la prezentul regulament.
(*4)Regulamentul (UE) 2024/1789 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iunie 2024 privind pieţele interne ale gazelor din surse regenerabile, gazelor naturale şi hidrogenului, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1227/2011, (UE) 2017/1938, (UE) 2019/942 şi (UE) 2022/869şi a Deciziei (UE) 2017/684 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 715/2009 (JO L, 2024/1798, 15.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1798/oj)
Metodologiile menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat sunt elaborate în conformitate cu principiile stabilite în anexa V, se bazează pe prezumţii comune care permit compararea proiectelor şi sunt în concordanţă cu ţintele Uniunii privind energia şi clima pentru 2030 şi cu obiectivul său privind neutralitatea climatică până în 2050, precum şi cu normele şi indicatorii prevăzuţi în anexa IV.
Metodologiile menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat se aplică pentru pregătirea fiecărui plan de dezvoltare a reţelei pe 10 ani la nivelul Uniunii elaborat ulterior de ENTSO pentru energie electrică în conformitate cu articolul 30 din Regulamentul (UE) 2019/943 sau ENNOH în conformitate cu articolul 60 din Regulamentul (UE) 2024/1789.
Până la 24 aprilie 2023, ENTSO pentru energie electrică publică prezintă statelor membre, Comisiei şi agenţiei proiectele sale de metodologii sectoriale coerente, după ce a colectat contribuţii din partea părţilor interesate relevante, în cursul procesului de consultare menţionat la alineatul (2) de la prezentul articol. Orice metodologie pentru o analiză cost-beneficiu a hidrogenului la nivelul întregului sistem energetic, elaborată de ENTSO pentru gaze până la 1 septembrie 2024, se aprobă în conformitate cu procedura prevăzută la prezentul articol. Până la 1 decembrie 2025, ENNOH publică şi prezintă statelor membre, Comisiei şi agenţiei proiectele sale de metodologii sectoriale coerente, după ce a colectat contribuţii din partea părţilor interesate relevante, în cursul procedurii de consultare în temeiul articolului 61 alineatul (3) litera (d) din Regulamentul (UE) 2024/1789.
(2)Înainte de a prezenta proiectele lor de metodologii statelor membre, Comisiei şi agenţiei în conformitate cu alineatul (1), ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH publică proiecte preliminare de metodologii şi desfăşoară un proces de consultare extinsă şi solicită recomandări din partea statelor membre şi cel puţin a organizaţiilor care reprezintă toate părţile interesate relevante, inclusiv entitatea europeană pentru operatorii de distribuţie înfiinţată în temeiul articolului 52 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2019/943 (denumită în continuare «entitatea OSD UE»), asociaţiile implicate pe pieţele energiei electrice, gazelor naturale şi hidrogenului, părţile interesate din sectorul încălzirii şi răcirii, al captării, stocării şi utilizării dioxidului de carbon, agregatorii independenţi, operatorii de consum dispecerizabil, organizaţiile implicate în soluţii de eficienţă energetică, asociaţiile consumatorilor de energie, reprezentanţii societăţii civile şi, în cazul în care se consideră oportun, autorităţile naţionale de reglementare şi alte autorităţi naţionale.
În termen de trei luni de la publicarea proiectelor preliminare de metodologii în temeiul primului paragraf, orice parte interesată menţionată la paragraful respectiv poate prezenta o recomandare.
Consiliul ştiinţific consultativ european privind schimbările climatice, instituit în temeiul articolului 10a din Regulamentul (CE) nr. 401/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (*5), poate prezenta, din proprie iniţiativă, un aviz cu privire la proiectele de metodologii.
(*5)Regulamentul (CE) nr. 401/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 aprilie 2009 privind Agenţia Europeană de Mediu şi Reţeaua europeană de informare şi observare pentru mediu (JO L 126, 21.5.2009, p. 13).
După caz, statele membre şi părţile interesate menţionate la primul paragraf îşi prezintă şi pun la dispoziţia publicului recomandările lor, iar Comitetul ştiinţific consultativ european privind schimbările climatice transmite şi face public avizul său transmis agenţiei şi, după caz, ENTSO pentru energie electrică sau ENNOH.
Procesul de consultare trebuie să fie deschis şi transparent şi se realizează în timp util. ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH pregătesc şi publică un raport privind procesul de consultare.
ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH prezintă motivele pentru care nu au ţinut seama sau au ţinut seama doar parţial de recomandările statelor membre sau ale părţilor interesate, precum şi ale autorităţilor naţionale, sau de avizul Comitetului ştiinţific consultativ european privind schimbările climatice.
(3)În termen de trei luni de la primirea proiectelor de metodologii, împreună cu informaţiile primite în cadrul procesului de consultare şi cu raportul privind consultarea, agenţia emite un aviz către ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH. Agenţia îşi notifică avizul către ENTSO pentru energie electrică, ENNOH, statele membre şi Comisie şi îl publică pe site-ul său web.
(4)În termen de trei luni de la primirea proiectelor de metodologii, statele membre îşi pot transmite avizele către ENTSO pentru energie electrică, ENNOH şi Comisiei. Pentru a facilita consultarea, Comisia poate organiza reuniuni specifice ale grupurilor în vederea discutării proiectelor de metodologii.
(5)În termen de trei luni de la primirea avizelor agenţiei şi ale statelor membre, astfel cum se menţionează la alineatele (3) şi (4), ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH îşi modifică metodologiile respective pentru a ţine seama pe deplin de avizele agenţiei şi ale statelor membre şi le transmit Comisiei spre aprobare, împreună cu avizul agenţiei. Comisia emite decizia în termen de trei luni de la transmiterea metodologiilor de către ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi, respectiv, ENNOH.
(6)În termen de două săptămâni de la aprobarea de către Comisie în conformitate cu alineatul (5), ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH îşi publică metodologiile respective pe site-urile lor web. Acestea publică datele de intrare corespunzătoare şi alte date relevante privind reţeaua, fluxul de sarcină şi piaţa într-o formă suficient de precisă, sub rezerva restricţiilor în temeiul dreptului intern şi al acordurilor de confidenţialitate relevante. Comisia şi agenţia asigură tratamentul confidenţial al datelor primite, atât de către ele însele, cât şi de orice parte care efectuează, în numele lor, lucrări de analiză pe baza datelor respective.
(7)Metodologiile se actualizează şi se îmbunătăţesc în mod regulat, în conformitate cu procedura prevăzută la alineatele (1)-(6). În special, acestea se modifică după transmiterea modelului privind reţeaua energetică şi piaţa de energie menţionat la alineatul (10). Agenţia, din proprie iniţiativă sau la cererea motivată a autorităţilor naţionale de reglementare sau a părţilor interesate şi în urma consultării formale cu organizaţiile care reprezintă toate părţile implicate relevante menţionate la alineatul (2) primul paragraf şi cu Comisia, poate solicita astfel de actualizări şi îmbunătăţiri, indicând motivele şi precizând termenele. Agenţia publică cererile autorităţilor naţionale de reglementare sau ale părţilor interesate şi toate documentele relevante neconfidenţiale din punct de vedere comercial care conduc spre o solicitare din partea agenţiei de actualizare sau îmbunătăţire.
(8)Pentru proiectele care se încadrează în categoriile de infrastructură energetică prevăzute la punctul 1 literele (c) şi (e) şi la punctele 2, 4 şi 5 din anexa II, Comisia asigură elaborarea de metodologii pentru o analiză cost-beneficiu armonizată pe ansamblul sistemului energetic la nivelul Uniunii. Metodologiile respective sunt compatibile, în ceea ce priveşte beneficiile şi costurile, cu metodologiile elaborate de ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH. Agenţia, cu sprijinul autorităţilor naţionale de reglementare, promovează coerenţa metodologiilor respective cu metodologiile elaborate de ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH. Metodologiile sunt elaborate în mod transparent, inclusiv cu consultarea amplă a statelor membre şi a tuturor părţilor interesate relevante.
(9)O dată la trei ani, agenţia stabileşte şi publică un set de indicatori şi valori de referinţă corespunzătoare pentru compararea costurilor unitare ale investiţiilor pentru proiecte comparabile din categoriile de infrastructură energetică incluse în anexa II. Iniţiatorii de proiect furnizează datele solicitate autorităţilor naţionale de reglementare şi agenţiei.
Agenţia publică primii indicatori pentru categoriile de infrastructură prevăzute la punctele 1, 2 şi 3 din anexa II până la 24 aprilie 2023, în măsura în care sunt disponibile date pentru calcularea unor indicatori fiabili şi a unor valori de referinţă. Respectivele valori de referinţă pot fi folosite de ENTSO pentru energie electrică şi ENNOH pentru analizele cost-beneficiu efectuate pentru planurile ulterioare de dezvoltare a reţelei pe 10 ani la nivelul Uniunii.
Agenţia publică primii indicatori pentru categoriile de infrastructuri energetice prevăzute la punctele 4 şi 5 din anexa II până la 24 aprilie 2025.
(10)Până la 31 octombrie 2025, în urma unui amplu proces de consultare a părţilor interesate menţionat la alineatul (2) primul paragraf, ENTSO pentru energie electrică, ENTSO pentru gaze şi ENNOH prezintă împreună Comisiei şi agenţiei un model coerent şi integrat progresiv care să asigure coerenţa între metodologiile sectoriale unice pe baza unor ipoteze comune, inclusiv privind infrastructura de transport al energiei electrice, al gazelor naturale şi al hidrogenului, precum şi instalaţiile de stocare a gazului natural, gazul natural lichefiat şi electrolizoarele, acoperind coridoarele şi domeniile prioritare privind infrastructura energetică prevăzute în anexa I şi elaborat în conformitate cu principiile prevăzute în anexa V.
(11)Modelul menţionat la alineatul (10) acoperă, cel puţin, interconexiunile între sectoarele relevante în toate etapele planificării infrastructurii, în special scenariile, tehnologiile şi rezoluţia spaţială, identificarea lacunelor în materie de infrastructură, în special în ceea ce priveşte capacităţile transfrontaliere, precum şi evaluarea proiectelor.
(12)După aprobarea de către Comisie a modelului menţionat la alineatul (10), în conformitate cu procedura prevăzută la alineatele (1)-(5), acesta este inclus în metodologiile menţionate la alineatul (1), care sunt modificate în consecinţă.
(13)Cel puţin o dată la cinci ani, începând cu aprobarea sa în conformitate cu alineatul (10) şi mai frecvent atunci când este necesar, modelul şi metodologiile costuri-beneficii sectoriale coerente se actualizează în conformitate cu procedura menţionată la alineatul (7).
(14)Până la 1 ianuarie 2027, prezentul articol se aplică sub rezerva dispoziţiilor tranzitorii prevăzute la articolul 61 din Regulamentul (UE) 2024/1789.