Regulamentul 852/17-mai-2017 privind mercurul şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1102/2008

Acte UE

Jurnalul Oficial 137L

În vigoare
Versiune de la: 30 Iulie 2024
Regulamentul 852/17-mai-2017 privind mercurul şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1102/2008
Dată act: 17-mai-2017
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
(Text cu relevanţă pentru SEE)
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 192 alineatul (1),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JO C 303, 19.8.2016, p. 122.
după consultarea Comitetului Regiunilor,
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
(2)Poziţia Parlamentului European din 14 martie 2017 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 25 aprilie 2017.
întrucât:
(1)Mercurul este o substanţă foarte toxică ce reprezintă o ameninţare globală şi gravă la adresa sănătăţii umane, inclusiv sub forma metil mercurului prezent în peşte şi în fructele de mare, în ecosisteme şi în fauna şi flora sălbatică. Având în vedere caracterul transfrontalier al poluării cu mercur, între 40 % şi 80 % din depunerile totale de mercur din Uniune provin din afara Uniunii. Prin urmare, se justifică o acţiune la nivel local, regional, naţional şi internaţional.
(2)Cea mai mare parte a emisiilor de mercur şi a riscurilor de expunere asociate rezultă în urma unor activităţi antropice, printre care mineritul primar al mercurului şi prelucrarea acestuia, utilizarea mercurului în produse, procese industriale, în mineritul şi prelucrarea auriferă artizanală şi la scară redusă, precum şi arderea cărbunelui şi din gestionarea deşeurilor de mercur.
(3)Al şaptelea Program de acţiune pentru mediu adoptat prin Decizia 1386/2013/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (3) stabileşte obiectivul pe termen lung al unui mediu netoxic şi, în acest scop, prevede că sunt necesare acţiuni pentru a garanta reducerea la minimum a efectelor negative semnificative ale substanţelor chimice asupra sănătăţii umane şi asupra mediului până în 2020.
(3)Decizia nr. 1386/2013/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 noiembrie 2013 privind un Program general al Uniunii de acţiune pentru mediu până în 2020 "O viaţă bună, în limitele planetei noastre" (JO L 354, 28.12.2013, p. 171).
(4)Comunicarea Comisiei din 28 ianuarie 2005 către Parlamentul European şi Consiliu, intitulată "Strategia comunitară privind mercurul", astfel cum a fost revizuită în 7 decembrie 2010 (denumită în continuare "strategia"), vizează reducerea la minimum şi, atunci când este fezabil, eliminarea până la urmă a evacuărilor globale antropice de mercur în aer, apă şi pe sol.
(5)În ultimii 10 ani, în domeniul gestionării mercurului s-au obţinut progrese semnificative în urma adoptării strategiei şi a unei serii largi de măsuri privind emisiile de mercur, aprovizionarea cu mercur, cererea şi utilizarea mercurului, precum şi gestionarea surplusului şi a stocurilor de mercur.
(6)Strategia recomandă ca negocierea şi încheierea unui instrument internaţional privind mercurul, obligatoriu din punct de vedere juridic, să fie o prioritate, întrucât acţiunea Uniunii nu poate, singură, să garanteze o protecţie eficace a cetăţenilor Uniunii împotriva efectelor negative ale mercurului asupra sănătăţii.
(7)Uniunea Europeană şi 26 de state membre au semnat Convenţia de la Minamata din 2013 privind mercurul (denumită în continuare "convenţia"). Cele două state membre care nu au semnat convenţia, Estonia şi Portugalia, şi-au exprimat angajamentul de a o ratifica. Uniunea Europeană şi toate statele sale membre se angajează, prin urmare, să o încheie, să o transpună şi să o pună în aplicare.
(8)Aprobarea rapidă a convenţiei de către Uniune şi ratificarea sa de către statele sale membre va încuraja utilizatorii şi emiţătorii de mercur importanţi la nivel global, semnatari ai convenţiei, să o ratifice şi să o pună în aplicare.
(9)Prezentul regulament ar trebui să completeze acquis-ul Uniunii şi să stabilească dispoziţii care sunt necesare pentru a asigura alinierea deplină a acquis-ului Uniunii la convenţie, pentru ca Uniunea şi statele sale membre să poată aproba, respectiv ratifica şi pune în aplicare convenţia.
(10)Alte măsuri asumate de Uniune, care depăşesc cerinţele convenţiei, ar deschide calea către produse şi procese fără mercur, aşa cum s-a întâmplat cu Regulamentul (CE) nr. 1102/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (1).
(1)Regulamentul (CE) nr. 1102/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 octombrie 2008 privind interzicerea exporturilor de mercur metalic şi de anumiţi compuşi şi amestecuri de mercur şi depozitarea în condiţii de siguranţă a mercurului metalic (JO L 304, 14.11.2008, p. 75).
(11)În conformitate cu articolul 193 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), prezentul regulament nu ar trebui să împiedice statele membre să menţină sau să stabilească măsuri de protecţie mai stricte, cu condiţia ca astfel de măsuri să fie compatibile cu tratatele şi să fie notificate Comisiei.
(12)Interzicerea exportului de mercur prevăzută în Regulamentul (CE) nr. 1102/2008 ar trebui să fie însoţită de restricţii privind importul de mercur care să varieze în funcţie de provenienţa, de utilizarea avută în vedere sau de locul de origine al mercurului. Regulamentul (CE) nr. 1013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului (2), în special cele referitoare la competenţele autorităţilor competente, ar trebui să continue să se aplice în ceea ce priveşte importurile de deşeuri de mercur.
(2)Regulamentul (CE) nr. 1013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2006 privind transferurile de deşeuri (JO L 190, 12.7.2006, p. 1).
(13)Dispoziţiile prezentului regulament privind importul de mercur şi de amestecuri de mercur sunt destinate să asigure respectarea de către Uniune şi statele membre a obligaţiilor prevăzute în Convenţie privind comerţul cu mercur.
(14)Exportul, importul şi fabricarea unei game de produse cu adaos de mercur care reprezintă o parte semnificativă în ceea ce priveşte utilizarea, în interiorul Uniunii şi la nivel global, a mercurului şi a compuşilor de mercur ar trebui să fie interzise.
(15)Prezentul regulament ar trebui să se aplice fără a aduce atingere dispoziţiilor aplicabile din acquis-ul Uniunii care stabilesc cerinţe mai stricte pentru produse cu adaos de mercur, inclusiv în ceea ce priveşte conţinutul maxim de mercur.
(16)Utilizarea mercurului şi a compuşilor de mercur în procesele de fabricaţie ar trebui să fie eliminată treptat şi, în acest scop, ar trebui oferite stimulente pentru cercetarea în domeniul alternativelor la mercur cu caracteristici inofensive sau, în orice caz, mai puţin periculoase pentru mediu şi pentru sănătatea umană.
(17)Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului (1) interzice, începând cu 10 octombrie 2017, fabricarea, introducerea pe piaţă şi utilizarea celor cinci compuşi ai fenilmercurului cunoscuţi ca fiind utilizaţi, în special drept catalizatori, în producţia de poliuretan. Începând cu 1 ianuarie 2018 ar trebui interzisă, de asemenea, utilizarea în producţia de poliuretan a altor catalizatori cu conţinut de mercur.
(1)Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH), de înfiinţare a Agenţiei Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 1488/94 al Comisiei, precum şi a Directivei 76/769/CEE a Consiliului şi a Directivelor 91/155/CEE, 93/67/CEE, 93/105/CE şi 2000/21/CE ale Comisiei (JO L 396, 30.12.2006, p. 1).
(18)Producţia de alcoolaţi care implică utilizarea mercurului ca electrod ar trebui eliminată treptat şi astfel de procese de fabricaţie ar trebui înlocuite cât mai curând posibil cu procese de fabricaţie fără mercur. În absenţa unor procese disponibile şi relevante de fabricaţie fără mercur, ar trebui să fie stabilite condiţiile de operare pentru producţia de metilat sau de etilat de sodiu sau de potasiu care presupune utilizarea mercurului. Ar trebui adoptate măsuri pentru a reduce utilizarea mercurului în vederea eliminării sale treptate din procesele de producţie cât mai curând posibil şi, în orice caz, înainte de 1 ianuarie 2028.
(19)Fabricarea şi introducerea pe piaţă a unor noi produse cu adaos de mercur şi utilizarea unor noi procese de fabricaţie care presupun utilizarea mercurului sau a compuşilor de mercur ar spori utilizarea mercurului şi a compuşilor de mercur, precum şi emisiile de mercur în interiorul Uniunii. Aceste noi activităţi ar trebui, prin urmare, să fie interzise, cu excepţia cazului în care o evaluare demonstrează că noile produse cu adaos de mercur sau noile procese de fabricaţie ar oferi beneficii semnificative pentru mediu sau sănătate şi nu ar constitui riscuri majore nici pentru mediu, nici pentru sănătatea umană, precum şi că nu sunt disponibile alternative fără mercur viabile din punct de vedere tehnic care oferă astfel de beneficii.
(20)Utilizarea mercurului şi a compuşilor de mercur în mineritul şi prelucrarea auriferă artizanală şi la scară redusă reprezintă o parte semnificativă în ceea ce priveşte utilizarea mercurului şi emisiile de mercur la nivel mondial, cu efecte negative atât pentru comunităţile locale, cât şi la nivel global. Prin urmare, această utilizare a mercurului şi a compuşilor de mercur ar trebui interzisă în temeiul prezentului regulament şi reglementată la nivel internaţional. Fără a aduce atingere interzicerii acestei utilizări şi pe lângă punerea în aplicare de către statele membre a unor sancţiuni eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare în cazul nerespectării prezentului regulament, este, de asemenea, necesar să se prevadă un plan naţional pentru situaţia în care nu ar exista doar cazuri izolate de nerespectare a respectivei interdicţii, pentru a soluţiona problema pe care o reprezintă mineritul şi prelucrarea auriferă artizanală şi la scară redusă în care amalgamarea mercurului este utilizată pentru extragerea aurului din minereu.
(21)Utilizarea mercurului în amalgamul dentar constituie cea mai răspândită formă de utilizare a mercurului în Uniune şi o sursă semnificativă de poluare. Prin urmare, utilizarea amalgamului dentar ar trebui eliminată treptat în conformitate cu convenţia şi cu planurile naţionale, în special pe baza măsurilor enumerate în partea a II-a din anexa A la convenţie. Comisia ar trebui să evalueze şi să prezinte un raport privind fezabilitatea eliminării progresive a utilizării amalgamului dentar pe termen lung şi, de preferinţă, până în 2030, luând în considerare planurile naţionale cerute de prezentul regulament şi respectând totodată pe deplin competenţa statelor membre în ceea ce priveşte organizarea şi prestarea serviciilor de sănătate şi de îngrijire medicală. În plus, pentru membrii vulnerabili ai populaţiei, cum ar fi copiii şi femeile însărcinate sau care alăptează, ar trebui luate măsuri preventive specifice de protecţie a sănătăţii.
(22)Numai utilizarea amalgamului dentar sub formă încapsulată predozată ar trebui să fie permisă, iar utilizarea de separatoare de amalgam în cabinetele dentare în care se utilizează amalgamul dentar sau în care se elimină plombe dentare pe bază de amalgam dentar sau se extrag dinţi care conţin amalgam dentar ar trebui să devină obligatorie, pentru a proteja medicii dentişti şi pacienţii de expunerea la mercur şi pentru a se asigura că deşeurile de mercur care rezultă sunt colectate şi eliminate în conformitate cu o gestionare corespunzătoare a deşeurilor şi în niciun caz nu sunt evacuate în mediul înconjurător. În acest sens, ar trebui interzisă utilizarea mercurului în vrac de către medicii dentişti. Capsulele de amalgam cum ar fi cele descrise în standardele europene EN ISO 13897:2004 şi EN ISO 24234:2015 sunt considerate ca fiind adecvate pentru a fi utilizate de medicii dentişti. În plus, ar trebui stabilit un nivel minim de eficienţă a retenţiei separatoarelor de amalgam. Conformitatea separatoarelor de amalgam ar trebui să fie evaluată în funcţie de standardele relevante, precum standardul european EN ISO 11143:2008. Având în vedere dimensiunea operatorilor economici din sectorul medicinii dentare afectate de introducerea acestor cerinţe, este necesar să se acorde un interval de timp suficient pentru adaptarea la noile cerinţe.
(23)Formarea studenţilor la stomatologie şi a medicilor dentişti în sensul utilizării de alternative fără mercur, în special în cazul membrilor vulnerabili ai populaţiei, cum ar fi copiii şi femeile însărcinate sau care alăptează, precum şi cercetarea şi inovarea în materie de sănătate buco-dentară, în vederea îmbunătăţirii cunoştinţelor despre materialele existente şi despre tehnicile de restaurare, precum şi a dezvoltării de materiale noi, pot ajuta la reducerea utilizării mercurului.
(24)Peste 6 000 de tone metrice de deşeuri de mercur lichid vor fi generate în Uniune până la sfârşitul anului 2017, în principal din cauza eliminării obligatorii a celulelor cu catod de mercur din industria cloralcalilor, în conformitate cu Decizia de punere în aplicare 2013/732/UE a Comisiei (1). Având în vedere capacitatea disponibilă limitată de transformare a deşeurilor de mercur lichid, depozitarea temporară a deşeurilor de mercur lichid ar trebui să fie permisă în continuare în baza prezentului regulament, pentru o perioadă de timp suficientă, care să permită transformarea şi, după caz, solidificarea tuturor acestor deşeurilor produse. Această depozitare ar trebui să se realizeze în conformitate cu cerinţele stabilite de Directiva 1999/31/CE a Consiliului (2).
(1)Decizia de punere în aplicare 2013/732/UE a Comisiei din 9 decembrie 2013 de stabilire a concluziilor privind cele mai bune tehnici disponibile (BAT), în temeiul Directivei 2010/75/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind emisiile industriale, pentru producerea de cloralcali (JO L 332, 11.12.2013, p. 34).
(2)Directiva 1999/31/CE a Consiliului din 26 aprilie 1999 privind depozitele de deşeuri (JO L 182, 16.7.1999, p. 1).
(25)Întrucât mercurul este o substanţă foarte periculoasă în stare lichidă, ar trebui interzisă depozitarea permanentă fără o tratare prealabilă a deşeurilor de mercur, din cauza riscurilor pe care le implică eliminarea sa în acest fel. Prin urmare, înainte de depozitarea permanentă, deşeurile de mercur ar trebui să fie supuse operaţiunilor corespunzătoare de transformare şi, după caz, de solidificare. În acest scop şi pentru reducerea riscurilor asociate, statele membre ar trebui să ia în considerare orientările tehnice privind mercurul prevăzute în Convenţia de la Basel privind controlul transportului peste frontiere al deşeurilor periculoase şi al eliminării acestora.
(26)Pentru a asigura aplicarea corespunzătoare a dispoziţiilor privind deşeurile prevăzute de prezentul regulament, ar trebui să se ia măsuri pentru a se asigura un sistem de trasabilitate eficient de-a lungul întregului lanţ de gestionare a deşeurilor de mercur, în cadrul căruia producătorilor de deşeuri de mercur şi operatorii instalaţiilor de gestionare a deşeurilor care stochează şi tratează aceste deşeuri să li se solicite instituirea unui registru de informaţii, ca parte a obligaţiei de păstrare a evidenţei în conformitate cu Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (3).
(3)Directiva 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive (JO L 312, 22.11.2008, p. 3).
(27)Convenţia prevede ca părţile să depună eforturi pentru a elabora strategii corespunzătoare pentru identificarea şi evaluarea siturilor contaminate cu mercur sau cu compuşi de mercur. Directiva 2010/75/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (4) prevede ca operatorii instalaţiilor industriale să soluţioneze problema contaminării solului. De asemenea, în conformitate cu Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (5), statele membre au obligaţia de a soluţiona problema contaminării solului atunci când acest lucru afectează starea unui corp de apă. Prin urmare, Comisia şi statele membre ar trebui să facă schimb de informaţii, în sensul partajării experienţelor privind iniţiativele şi măsurile adoptate la nivel naţional.
(4)Directiva 2010/75/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind emisiile industriale (prevenirea şi controlul integrat al poluării) (JO L 334, 17.12.2010, p. 17).
(5)Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2000 de stabilire a unui cadru de politică comunitară în domeniul apei (JO L 327, 22.12.2000, p. 1).
(28)Pentru a reflecta cunoştinţele ştiinţifice actuale privind riscurile prezentate de metil mercur, atunci când realizează revizuirea prezentului regulament, Comisia ar trebui să evalueze dozele actuale de mercur din perspectiva sănătăţii şi să stabilească noi valori de referinţă pentru mercur care să asigure protejarea sănătăţii.
(29)În vederea alinierii legislaţiei Uniunii la deciziile adoptate de Conferinţa părţilor la convenţie care sunt susţinute de către Uniune prin intermediul unei decizii a Consiliului adoptate în conformitate cu articolul 218 alineatul (9) din TFUE, competenţa de a adopta acte în conformitate cu articolul 290 din TFUE ar trebui să fie delegată Comisiei în ceea ce priveşte modificarea anexelor la prezentul regulament şi extinderea perioadei permise pentru depozitarea temporară a deşeurilor de mercur. Este deosebit de important ca, în cursul lucrărilor sale pregătitoare, Comisia să organizeze consultări adecvate, inclusiv la nivel de experţi, şi ca aceste consultări să se desfăşoare în conformitate cu principiile stabilite în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare (6). În special, pentru a asigura participarea egală la pregătirea actelor delegate, Parlamentul European şi Consiliul primesc toate documentele în acelaşi timp cu experţii din statele membre, iar experţii acestor instituţii au acces sistematic la reuniunile grupurilor de experţi ale Comisiei însărcinate cu pregătirea actelor delegate.
(6)JO L 123, 12.5.2016, p. 1.
(30)În vederea asigurării unor condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a prezentului regulament în ceea ce priveşte stabilirea unor formulare pentru import şi export, stabilirea unor cerinţe tehnice pentru depozitarea intermediară a mercurului, a compuşilor de mercur şi a amestecurilor de mercur într-un mod sigur din punctul de vedere al mediului, interzicerea sau autorizarea unor noi produse cu adaos de mercur şi noi procese de fabricaţie care presupun utilizarea mercurului sau a compuşilor de mercur şi stabilirea obligaţiilor de raportare, ar trebui conferite competenţe de executare Comisiei. Aceste competenţe ar trebui să fie exercitate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (1).
(1)Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 februarie 2011 de stabilire a normelor şi principiilor generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competenţelor de executare de către Comisie (JO L 55, 28.2.2011, p. 13).
(31)Statele membre ar trebui să stabilească norme privind sancţiunile aplicabile în cazul nerespectării prezentului regulament şi să se asigure că acestea sunt puse în aplicare. Sancţiunile respective ar trebui să fie eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare.
(32)Având în vedere natura şi amploarea modificărilor care trebuie efectuate în Regulamentul (CE) nr. 1102/2008 şi pentru a spori gradul de certitudine juridică, claritatea, transparenţa şi simplificarea legislativă, respectivul regulament ar trebui să fie abrogat.
(33)Pentru a acorda autorităţilor competente din statele membre şi operatorilor economici afectaţi de prezentul regulament suficient timp pentru a se adapta la noul regim stabilit de prezentul regulament, acesta ar trebui să se aplice de la 1 ianuarie 2018.
(34)Întrucât obiectivul prezentului regulament, şi anume acela de a asigura un nivel ridicat de protecţie a sănătăţii umane şi a mediului faţă de emisiile antropice şi evacuările de mercur şi de compuşi de mercur, prin intermediul unei interdicţii la exportul şi importul mercurului şi al produselor cu adaos de mercur, al unor restricţii privind utilizarea mercurului în procesele de fabricaţie, în produse, în mineritul şi prelucrarea auriferă artizanală şi la scară redusă şi în amalgamul dentar, precum şi prin obligaţii aplicabile deşeurilor de mercur, nu poate fi realizat în mod satisfăcător de către statele membre, dar, având în vedere natura transfrontalieră a poluării cu mercur şi natura măsurilor care urmează să fie luate, poate fi realizat mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este enunţat la articolul respectiv, prezentul regulament nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru atingerea acestui obiectiv,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiect şi obiective
Prezentul regulament stabileşte măsurile şi condiţiile privind utilizarea, depozitarea şi comercializarea mercurului, a compuşilor de mercur şi a amestecurilor de mercur, privind fabricarea, utilizarea şi comercializarea produselor cu adaos de mercur, precum şi privind gestionarea deşeurilor de mercur, pentru a asigura un nivel ridicat de protecţie a sănătăţii umane şi a mediului împotriva emisiilor antropice şi a evacuărilor de mercur şi de compuşi de mercur.
După caz, statele membre pot aplica cerinţe mai stricte decât cele prevăzute în prezentul regulament, în conformitate cu TFUE.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."mercur" înseamnă mercur metalic (Hg, CAS RN 7439-97-6);
2."compus de mercur" înseamnă orice substanţă constituită din atomi de mercur şi unul sau mai mulţi atomi ai altor elemente chimice, care poate fi separată în diferite componente numai prin reacţii chimice;
3."amestec" înseamnă un amestec sau o soluţie compusă din două sau mai multe substanţe;
4."produs cu adaos de mercur" înseamnă un produs sau o componentă a acestuia care conţine mercur sau un compus de mercur care a fost adăugat în mod intenţionat;
5."deşeuri de mercur" înseamnă mercurul metalic care se încadrează la categoria deşeuri, astfel cum este definit la articolul 3 punctul 1 din Directiva 2008/98/CE;
6."export" înseamnă oricare dintre următoarele:
a)exportul permanent sau temporar al mercurului, compuşilor de mercur, amestecurilor de mercur şi produselor cu adaos de mercur care întruneşte condiţiile prevăzute la articolul 28 alineatul (2) din TFUE;
b)reexportul mercurului, compuşilor de mercur, amestecurilor de mercur şi produselor cu adaos de mercur care nu întrunesc condiţiile prevăzute la articolul 28 alineatul (2) din TFUE, care fac obiectul unui alt regim vamal decât regimul de tranzit extern al Uniunii pentru circulaţia mărfurilor pe teritoriul vamal al Uniunii;
7."import" înseamnă introducerea fizică pe teritoriul vamal al Uniunii a mercurului, compuşilor de mercur, amestecurilor de mercur şi produselor cu adaos de mercur care fac obiectul unui alt regim vamal decât regimul de tranzit extern al Uniunii pentru circulaţia mărfurilor pe teritoriul vamal al Uniunii;
8."eliminare" înseamnă eliminare astfel cum este definită la articolul 3 punctul 19 din Directiva 2008/98/CE;
9."mineritul primar al mercurului" înseamnă extracţia minieră în care principalul material vizat este mercurul;
10."transformare" înseamnă transformarea chimică a stării fizice lichide a mercurului în sulfură de mercur sau într-un compus chimic comparabil care este la fel de stabil sau mai stabil şi la fel de solubil în apă sau mai solubil şi care nu prezintă un pericol mai mare decât sulfura de mercur pentru mediu şi sănătate;
11."introducere pe piaţă" înseamnă furnizarea sau punerea la dispoziţia unei părţi terţe, contra cost sau gratuit; importul este considerat a fi introducere pe piaţă.
Art. 3: Restricţii la export
(1)Este interzis exportul mercurului.
(2)Exportul compuşilor de mercur şi al amestecurilor de mercur enumerate în anexa I este interzis începând cu datele indicate în anexa respectivă.
(3)Prin derogare de la alineatul (2), exportul compuşilor de mercur enumeraţi în anexa I este autorizat în cazul în care aceştia sunt destinaţi cercetărilor sau analizelor de laborator.
(4)Este interzis exportul în scopul recuperării mercurului al compuşilor de mercur şi al amestecurilor de mercur care nu intră sub incidenţa interdicţiei prevăzute la alineatul (2).
Art. 4: Restricţii la import
(1)Este interzis importul mercurului şi al amestecurilor de mercur enumerate în anexa I, inclusiv a deşeurilor de mercur provenite din oricare dintre sursele importante menţionate la articolul 11 literele (a)-(d), pentru alte scopuri decât eliminarea ca deşeu. Importul în scopul eliminării ca deşeu este autorizat numai în cazul în care ţara exportatoare nu are acces la nicio capacitate de transformare disponibilă pe teritoriul său.
Fără a aduce atingere articolului 11 şi prin derogare de la primul paragraf din prezentul alineat, importul mercurului şi importul amestecurilor de mercur menţionate în anexa I în scopul unei utilizări autorizate într-un stat membru este permis, în cazul în care statul membru importator a acordat o autorizaţie scrisă pentru un astfel de import, în oricare dintre următoarele situaţii:
a)ţara exportatoare este parte la convenţie şi mercurul exportat nu provine din mineritul primar al mercurului, care este interzis în temeiul articolului 3 alineatele (3) şi (4) din convenţie; sau
b)ţara exportatoare, care nu este parte la convenţie, a prezentat certificarea faptului că mercurul nu provine din mineritul primar al mercurului.
Fără a aduce atingere măsurilor naţionale adoptate în conformitate cu TFUE, o utilizare autorizată în temeiul legislaţiei Uniunii se consideră a fi o utilizare autorizată într-un stat membru în sensul prezentului alineat.
(2)Este interzis importul amestecurilor de mercur care nu intră sub incidenţa alineatului (1) şi al compuşilor de mercur în scopul recuperării mercurului.
(3)Este interzis importul mercurului pentru utilizarea în mineritul şi prelucrarea auriferă artizanală şi la scară redusă.
(4)În cazul în care importul deşeurilor de mercur este autorizat în conformitate cu prezentul articol, Regulamentul (CE) nr. 1013/2006 se aplică în continuare alături de cerinţele prezentului regulament.
Art. 5: Exportul, importul şi fabricarea produselor cu adaos de mercur
(1)Fără a aduce atingere altor cerinţe mai stricte prevăzute în legislaţia Uniunii, sunt interzise exportul, importul şi fabricarea în Uniune a produselor cu adaos de mercur stabilite în anexa II, începând cu datele stabilite în această anexă.
(2)Interdicţia prevăzută la alineatul (1) nu se aplică următoarelor produse cu adaos de mercur:
a)produse esenţiale pentru utilizări militare şi de protecţie civilă;
b)produse pentru cercetare, calibrarea instrumentelor sau destinate a fi utilizate ca standard de referinţă.
Art. 6: Formularele pentru import şi export
Comisia adoptă decizii, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, pentru a preciza formularele care trebuie să fie utilizate în scopul punerii în aplicare a articolelor 3 şi 4. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 22 alineatul (2).
Art. 7: Activităţi industriale
(1)Este interzisă utilizarea mercurului şi a compuşilor de mercur în procesele de fabricaţie enumerate în partea I din anexa III, începând cu datele prevăzute în această anexă.
(2)Utilizarea mercurului şi a compuşilor de mercur în procesele de fabricaţie enumerate în partea II din anexa III este permisă numai în condiţiile stabilite în această anexă.
(3)Depozitarea intermediară a mercurului, a compuşilor de mercur şi a amestecurilor de mercur enumerate în anexa I la prezentul regulament se desfăşoară într-un mod corespunzător din punct de vedere ecologic, în conformitate cu pragurile şi cerinţele prevăzute de Directiva 2012/18/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (1) şi de Directiva 2010/75/UE.
(1)Directiva 2012/18/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 iulie 2012 privind controlul pericolelor de accidente majore care implică substanţe periculoase, de modificare şi ulterior de abrogare a Directivei 96/82/CE a Consiliului (JO L 197, 24.7.2012, p. 1).
Pentru a asigura aplicarea uniformă a obligaţiei prevăzute la primul paragraf din prezentul alineat, Comisia poate adopta acte de punere în aplicare în vederea stabilirii unor cerinţe tehnice privind depozitarea intermediară corespunzătoare din punct de vedere ecologic a mercurului, a compuşilor de mercur şi a amestecurilor de mercur în concordanţă cu deciziile adoptate de Conferinţa părţilor la convenţie în conformitate cu articolul 10 alineatul (3) şi cu articolul 27 din convenţie, dacă Uniunea a susţinut decizia în cauză prin intermediul unei decizii a Consiliului adoptate în conformitate cu articolul 218 alineatul (9) din TFUE. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 22 alineatul (2) din prezentul regulament.
Art. 8: Noile produse cu adaos de mercur şi noile procese de fabricaţie
(1)Operatorii economici nu fabrică şi nu introduc pe piaţă produse cu adaos de mercur care nu au fost fabricate înainte de 1 ianuarie 2018 (denumite în continuare "noile produse cu adaos de mercur"), cu excepţia cazului în care acest lucru este autorizat printr-o decizie luată în temeiul alineatului (6) din prezentul articol sau cu excepţia cazului în care acest lucru este permis de Directiva 2011/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (1).
(1)Directiva 2011/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 iunie 2011 privind restricţiile de utilizare a anumitor substanţe periculoase în echipamentele electrice şi electronice (JO L 174, 1.7.2011, p. 88).
Primul paragraf nu se aplică:
a)echipamentelor necesare pentru protecţia intereselor majore în materie de securitate a statelor membre, inclusiv armamentului, muniţiei şi materialului de război destinate unor scopuri specific militare;
b)echipamentelor destinate să fie trimise în spaţiu;
c)îmbunătăţirilor tehnice sau modificărilor produselor cu adaos de mercur care au fost fabricate înainte de 1 ianuarie 2018, cu condiţia ca aceste îmbunătăţiri sau modificări să conducă la reducerea cantităţii de mercur care este utilizată în produsele respective.
(2)Operatorii economici nu utilizează procese de fabricaţie care presupun utilizarea mercurului sau a compuşilor de mercur, care nu au fost procese utilizate înainte de 1 ianuarie 2018 (denumite în continuare "noile procese de fabricaţie"), cu excepţia cazului în care acest lucru este autorizat printr-o decizie luată în temeiul alineatului (6).
Primul paragraf din prezentul alineat nu se aplică pentru procesele de fabricaţie sau care folosesc produse cu adaos de mercur, altele decât cele care fac obiectul interdicţiei prevăzute la alineatul (1).
(3)În cazul în care un operator economic intenţionează să solicite adoptarea unei decizii în conformitate cu alineatul (6) pentru a fabrica sau a introduce pe piaţă un produs nou cu adaos de mercur sau să aplice un nou proces de fabricaţie, care ar furniza beneficii semnificative pentru mediu sau sănătate şi nu ar constitui riscuri majore nici pentru mediu, nici pentru sănătatea umană, şi în cazul în care nu sunt disponibile alternative fără mercur viabile din punct de vedere tehnic care oferă astfel de beneficii, respectivul operator economic notifică acest fapt autorităţilor competente din statul membru în cauză. Notificarea include următoarele informaţii:
a)o descriere tehnică a produsului sau procesului în cauză;
b)o evaluare a riscurilor şi beneficiilor pentru mediu şi sănătatea umană;
c)dovezi care demonstrează că nu există alternative fără mercur viabile din punct de vedere tehnic care să ofere beneficii semnificative pentru sănătate sau mediu;
d)o explicaţie detaliată a modului în care un proces urmează să fie aplicat sau un produs urmează să fie fabricat, utilizat şi eliminat ca deşeu după folosire, pentru a se asigura un nivel ridicat de protecţie a mediului şi a sănătăţii umane.
(4)Statul membru în cauză transmite Comisiei notificarea primită din partea operatorului economic în cazul în care, pe baza propriei evaluări a informaţiilor furnizate în notificare, consideră că sunt îndeplinite criteriile menţionate la alineatul (6) primul paragraf.
Statul membru în cauză informează Comisia cu privire la cazurile în care consideră că nu au fost îndeplinite criteriile menţionate la alineatul (6) primul paragraf.
(5)În situaţia în care statul membru transmite notificarea în temeiul alineatului (4) primul paragraf din prezentul articol, Comisia o pune fără întârziere la dispoziţia comitetului menţionat la articolul 22 alineatul (1).
(6)Comisia examinează notificarea primită şi verifică dacă s-a demonstrat că noile produse cu adaos de mercur sau noul proces de fabricaţie ar aduce beneficii semnificative pentru mediu sau sănătate şi dacă acestea nu ar constitui riscuri majore nici pentru mediu, nici pentru sănătatea umană, şi dacă nu sunt disponibile alternative fără mercur viabile din punct de vedere tehnic care aduc astfel de beneficii.
Comisia informează statele membre cu privire la rezultatul verificării.
Comisia adoptă decizii, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, pentru a preciza dacă este autorizat noul produs cu adaos de mercur sau noul proces de fabricaţie. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 22 alineatul (2).
(7)Până la 30 iunie 2018, Comisia pune la dispoziţia publicului pe internet o listă a proceselor de fabricaţie care presupun utilizarea mercurului şi a compuşilor de mercur care au fost procese utilizate înainte de 1 ianuarie 2018 şi a produselor cu adaos de mercur care au fost fabricate înainte de 1 ianuarie 2018, precum şi orice restricţii de comercializare aplicabile.
Art. 9: Mineritul şi prelucrarea auriferă artizanală şi la scară redusă
(1)Sunt interzise mineritul şi prelucrarea auriferă artizanală şi la scară redusă în care se utilizează amalgamarea mercurului pentru a extrage aur din minereu.
(2)Fără a aduce atingere alineatului (1) din prezentul articol şi articolului 16, atunci când există dovezi că sunt mai mult decât doar cazuri izolate de nerespectare a interdicţiei stabilite la alineatul (1) din prezentul articol, autoritatea competentă a statului membru în cauză elaborează şi pune în aplicare un plan naţional în conformitate cu anexa IV.
Art. 10: Amalgamul dentar
(1)Începând cu 1 ianuarie 2019 amalgamul dentar se utilizează numai sub formă încapsulată predozată. Se interzice utilizarea de către medicii dentişti a mercurului în vrac.
(2)Începând cu 1 iulie 2018, amalgamul dentar nu se foloseşte în tratamentele dentare ale dinţilor de lapte, la copiii sub 15 ani şi la femeile însărcinate sau care alăptează, decât dacă acest lucru este considerat strict necesar de către medicul dentist din motive legate de nevoile medicale specifice ale pacientului.
(21)Începând cu 1 ianuarie 2025, amalgamul dentar nu se foloseşte în tratamentele dentare în Uniune, decât dacă acest lucru este considerat strict necesar de către medicul dentist din motive legate de nevoile medicale specifice ale pacientului.
Respectând pe deplin competenţa statelor membre în ceea ce priveşte organizarea şi prestarea de servicii de sănătate şi de îngrijire medicală şi prin derogare de la primul paragraf, în statele membre în care amalgamul dentar este singurul material rambursat public la nivelul de cel puţin 90 % în temeiul dreptului intern pentru pacienţii care nu sunt eligibili pentru alte materiale de obturaţie dentară rambursate şi persoanele cu venituri mici sunt afectate în mod disproporţionat din punct de vedere socioeconomic de data de eliminare de 1 ianuarie 2025, amalgamul dentar poate fi utilizat pentru tratament dentar până la 30 iunie 2026. Statele membre oferă şi pun la dispoziţia publicului explicaţii motivate privind utilizarea derogării, inclusiv măsurile adecvate care urmează să fie puse în aplicare până la 30 iunie 2026, şi le notifică Comisiei până la 31 august 2024.

(3)Până la 1 iulie 2019, statele membre elaborează un plan naţional privind măsurile pe care intenţionează să le pună în aplicare pentru a reduce treptat utilizarea amalgamului dentar.
Statele membre pun la dispoziţia publicului pe internet planurile lor naţionale şi le transmit Comisiei în termen de o lună de la adoptarea acestora.
(4)Începând cu 1 ianuarie 2019, operatorii cabinetelor dentare în care se utilizează amalgam dentar sau care îndepărtează plombe dentare pe bază de amalgam sau extrag dinţi care conţin astfel de plombe se asigură că unităţile lor sunt dotate cu separatoare de amalgam care să reţină şi să colecteze particulele de amalgam, inclusiv cele din apa uzată.
Aceşti operatori se asigură că:
a)separatoarele de amalgam puse în funcţiune începând cu 1 ianuarie 2018 furnizează un nivel de retenţie de cel puţin 95 % a particulelor de amalgam;
b)începând cu 1 ianuarie 2021, toate separatoarele de amalgam aflate în uz furnizează nivelul de retenţie indicat la litera (a).
Separatoarele de amalgam se întreţin în conformitate cu instrucţiunile fabricantului pentru a asigura cel mai ridicat nivel de retenţie posibil.
(5)Se consideră că separatoarele de amalgam şi capsulele care sunt conforme cu standardele europene sau cu alte standarde naţionale sau internaţionale care prevăd un nivel echivalent de calitate şi de retenţie îndeplinesc cerinţele prevăzute la alineatele (1) şi (4).
(6)Medicii dentişti se asigură că deşeurile de amalgam, inclusiv reziduurile de amalgam, particulele şi plombele şi dinţii, sau părţi ale acestora, contaminate cu amalgam dentar, sunt manipulate şi colectate de o unitate sau întreprindere autorizată de gestionare a deşeurilor.
Medicii dentişti nu evacuează în mediu aceste deşeuri de amalgam, în niciun caz, direct sau indirect.
(7)Începând cu 1 ianuarie 2025, se interzice exportul de amalgam dentar.
Începând cu 1 iulie 2026, se interzic importul şi fabricarea de amalgam dentar.
Prin derogare de la al doilea paragraf de la prezentul alineat, importul şi fabricarea de amalgam dentar sunt permise pentru nevoile medicale specifice astfel cum se menţionează la alineatul (2a) primul paragraf.

Art. 11: Deşeurile
Fără a aduce atingere articolului 2 punctul 5 din prezentul regulament, mercurul şi compuşii de mercur, în formă pură sau în amestecuri, din oricare dintre următoarele surse importante, se consideră deşeuri în înţelesul Directivei 2008/98/CE şi se elimină fără a se pune în pericol sănătatea umană sau mediul, în conformitate cu directiva menţionată:
a)industria cloralcalilor;
b)purificarea gazului natural;
c)industria minieră neferoasă şi procesele de topire;
d)extragerea din minereu de cinabru pe teritoriul Uniunii.
Această eliminare nu conduce la nicio formă de recuperare a mercurului.
Art. 12: Raportarea surselor importante
(1)Operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele industriale menţionate la articolul 11 literele (a), (b) şi (c) transmit în fiecare an, până la 31 mai, autorităţilor competente ale statelor membre în cauză următoarele:
a)date referitoare la cantitatea totală de deşeuri de mercur depozitate în fiecare din instalaţiile acestora;
b)date referitoare la cantitatea totală de deşeuri de mercur trimisă la instalaţii individuale care efectuează depozitarea temporară, transformarea şi, după caz, solidificarea deşeurilor de mercur, sau depozitarea permanentă a deşeurilor de mercur care au fost supuse transformării şi, după caz, solidificării;
c)locaţia şi datele de contact ale fiecărei instalaţii menţionate la litera (b);
d)o copie a certificatului furnizat de operatorul instalaţiei care efectuează depozitarea temporară a deşeurilor de mercur, în conformitate cu articolul 14 alineatul (1);
e)o copie a certificatului furnizat de operatorul instalaţiei care efectuează transformarea şi, după caz, solidificarea deşeurilor de mercur, în conformitate cu articolul 14 alineatul (2);
f)o copie a certificatului furnizat de operatorul instalaţiei care efectuează depozitarea permanentă a deşeurilor de mercur care au fost supuse transformării şi, după caz, solidificării, în conformitate cu articolul 14 alineatul (3).
(2)Datele menţionate la alineatul (1) literele (a) şi (b) se comunică utilizându-se codurile prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 2150/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului (1).
(1)Regulamentul (CE) nr. 2150/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2002 referitor la statisticile privind deşeurile (JO L 332, 9.12.2002, p. 1).
(3)Obligaţiile prevăzute la alineatele (1) şi (2) încetează să se aplice unui operator economic de instalaţii pentru producţia de cloralcali la un an de la data dezafectării tuturor celulelor de electroliză cu mercur operate de operatorul economic, în conformitate cu Decizia 2013/732/UE de punere în aplicare, şi a transferării întregii cantităţi de mercur la instalaţiile de gestionare a deşeurilor.
Art. 13: Depozitarea deşeurilor de mercur
(1)Prin derogare de la articolul 5 alineatul (3) litera (a) din Directiva 1999/31/CE, deşeurile de mercur pot fi depozitate temporar în formă lichidă cu condiţia să fie respectate cerinţele specifice pentru depozitarea temporară a deşeurilor de mercur prevăzute în anexele I, II şi III la directiva respectivă şi ca depozitarea să se facă în instalaţii supraterane destinate depozitării temporare a mercurului şi dotate în acest scop.
Derogarea prevăzută la primul paragraf încetează să se aplice de la 1 ianuarie 2026.

(2)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 21 în ceea ce priveşte modificarea prezentului regulament pentru a extinde perioada permisă de depozitare temporară a deşeurilor de mercur menţionată la alineatul (1) din prezentul articol cu până la trei ani.
(3)Înainte de a fi eliminate definitiv, deşeurile de mercur se supun transformării şi, în cazul în care sunt destinate eliminării în instalaţii supraterane, transformării şi solidificării.
Deşeurile de mercur care au fost supuse transformării şi, după caz, solidificării, se elimină definitiv doar în următoarele instalaţii de depozitare permanentă autorizate pentru eliminarea deşeurilor periculoase:
a)mine de sare adaptate pentru depozitarea permanentă a deşeurilor de mercur care au fost supuse transformării sau în formaţiuni subterane de rocă dură de mare adâncime care oferă un nivel de siguranţă şi de izolare echivalent cu cel al minelor de sare sau mai ridicat decât al acestora; sau
b)instalaţii supraterane destinate depozitării permanente a deşeurilor de mercur care au fost supuse transformării şi solidificării şi dotate în acest scop, care oferă un nivel de siguranţă şi de izolare echivalent cu cel al instalaţiilor menţionate la litera (a) sau mai ridicat decât al acestora.
Operatorii instalaţiilor de depozitare permanentă se asigură că deşeurile de mercur care au fost supuse transformării şi, după caz, solidificării sunt depozitate separat de alte deşeuri şi în loturi de eliminare într-un spaţiu de depozitare sigilat. Respectivii operatori se asigură că cerinţele prevăzute în Directiva 1999/31/CE, inclusiv cerinţele specifice pentru depozitarea temporară a deşeurilor de mercur stabilite la a treia şi la a cincea liniuţă din secţiunea 8 din anexa I şi în anexa II la respectiva directivă sunt respectate în privinţa instalaţiilor de depozitare permanentă.
Art. 14: Trasabilitatea
(1)Operatorii instalaţiilor care efectuează depozitarea temporară a deşeurilor de mercur întocmesc un registru care include următoarele:
a)pentru fiecare transport de deşeuri de mercur primit:
(i)originea şi cantitatea deşeurilor respective;
(ii)numele şi datele de contact ale furnizorului şi ale proprietarului deşeurilor respective;
b)pentru fiecare transport de deşeuri de mercur care părăseşte instalaţia:
(i)cantitatea deşeurilor respective şi conţinutul de mercur;
(ii)destinaţia şi operaţiunea de eliminare preconizată a deşeurilor respective;
(iii)o copie a certificatului furnizat de operatorul instalaţiei care efectuează transformarea şi, după caz, solidificarea deşeurilor respective, astfel cum se menţionează la alineatul (2);
(iv)o copie a certificatului furnizat de operatorul instalaţiei care efectuează depozitarea permanentă a deşeurilor de mercur care au fost supuse transformării şi, după caz, solidificării, astfel cum se menţionează la alineatul (3);
c)cantitatea deşeurilor de mercur depozitate în instalaţie la finalul fiecărei luni.
Operatorii instalaţiilor care efectuează depozitarea temporară a deşeurilor de mercur eliberează, de îndată ce deşeurile de mercur sunt scoase din depozitul temporar, un certificat care să ateste că deşeurile de mercur au fost trimise la o instalaţie care efectuează operaţiunile de eliminare prevăzute de prezentul articol.
După eliberarea certificatului menţionat la al doilea paragraf din prezentul alineat, o copie a acestuia se trimite fără întârziere operatorilor economici în cauză menţionaţi la articolul 12.
(2)Operatorii instalaţiilor care efectuează transformarea şi, după caz, solidificarea deşeurilor de mercur întocmesc un registru care include următoarele:
a)pentru fiecare transport de deşeuri de mercur primit:
(i)originea şi cantitatea deşeurilor respective;
(ii)numele şi datele de contact ale furnizorului şi ale proprietarului deşeurilor respective;
b)pentru fiecare transport de deşeuri de mercur supuse transformării şi, după caz, solidificării, care părăseşte instalaţia:
(i)cantitatea respectivelor deşeuri şi conţinutul de mercur al acestora;
(ii)destinaţia şi operaţiunile de eliminare preconizate pentru deşeurile respective;
(iii)o copie a certificatului furnizat de operatorul instalaţiei care efectuează depozitarea permanentă a deşeurilor respective, astfel cum se menţionează la alineatul (3);
c)cantitatea deşeurilor de mercur depozitate în instalaţie la finalul fiecărei luni.
De îndată ce operaţiunea de transformare şi, după caz, de solidificare a întregului transport este finalizată, operatorii instalaţiilor care efectuează transformarea şi, după caz, solidificarea deşeurilor de mercur eliberează un certificat care atestă că întregul transport de deşeuri de mercur a fost supus transformării şi, după caz, solidificării.
După eliberarea certificatului menţionat la al doilea paragraf din prezentul alineat, o copie a acestuia se trimite fără întârziere operatorilor instalaţiilor menţionaţi la alineatul (1) din prezentul articol şi operatorilor economici în cauză menţionaţi la articolul 12.
(3)Operatorii instalaţiilor care efectuează depozitarea permanentă a deşeurilor de mercur care au fost supuse transformării şi, după caz, solidificării eliberează, imediat după finalizarea operaţiunii de eliminare a întregului transport, un certificat care atestă că întregul transport de deşeuri de mercur supuse transformării şi, după caz, solidificării a fost plasat într-un depozit permanent, în conformitate cu Directiva 1999/31/CE, şi care conţine informaţii despre locul de depozitare.
După eliberarea certificatului menţionat la primul paragraf din prezentul alineat, o copie a acestuia se trimite fără întârziere operatorilor instalaţiilor menţionaţi la alineatele (1) şi (2) din prezentul articol, precum şi operatorilor economici în cauză menţionaţi la articolul 12.
(4)În fiecare an, operatorii instalaţiilor menţionaţi la alineatele (1) şi (2) transmit, înainte de 31 ianuarie, registrul aferent anului calendaristic precedent autorităţilor competente ale statelor membre în cauză. Autorităţile competente ale statelor membre în cauză comunică anual Comisiei fiecare registru transmis.
Art. 15: Siturile contaminate
(1)Comisia organizează un schimb de informaţii cu statele membre privind măsurile luate la nivel naţional pentru a identifica şi evalua siturile contaminate cu mercur şi compuşi de mercur şi pentru a aborda riscurile semnificative pe care o astfel de contaminare le poate prezenta pentru sănătatea umană şi pentru mediu.
(2)Până la 1 ianuarie 2021, Comisia pune la dispoziţia publicului pe internet informaţiile strânse în temeiul alineatului (1), inclusiv o listă a siturilor contaminate cu mercur şi compuşi de mercur.
Art. 16: Sancţiuni
Statele membre adoptă regimul sancţiunilor care se aplică în cazul nerespectării prezentului regulament şi iau toate măsurile necesare pentru a asigura aplicarea acestora. Sancţiunile prevăzute sunt eficace, proporţionale şi cu efect de descurajare. Statele membre notifică normele şi măsurile respective Comisiei până la datele corespunzătoare de aplicare a dispoziţiilor relevante din prezentul regulament şi îi comunică acesteia, fără întârziere, orice modificări ulterioare privind aceste norme.
Art. 17: Autorităţile competente
Statele membre desemnează autorităţile competente responsabile de îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din prezentul regulament.
Art. 18: Raportarea
(1)Până la 1 ianuarie 2020 şi la intervale corespunzătoare ulterior, statele membre întocmesc, transmit Comisiei şi pune la dispoziţia publicului pe internet un raport incluzând:
a)informaţii privind punerea în aplicare a prezentului regulament;
b)informaţii necesare pentru îndeplinirea de către Uniune a obligaţiei de raportare în temeiul articolului 21 din convenţie;
c)un rezumat al informaţiilor colectate în conformitate cu articolul 12 din prezentul regulament;
d)informaţii privind mercurul care se regăseşte pe teritoriul lor:
(i)o listă a siturilor unde se află stocuri de peste 50 de tone metrice de mercur, altele decât deşeurile de mercur, precum şi cantitatea de mercur din fiecare sit;
(ii)o listă a siturilor unde sunt acumulate deşeuri de mercur în cantitate de peste 50 de tone metrice, precum şi cantitatea de deşeuri de mercur din fiecare sit; şi
e)o listă a surselor de unde se obţin peste 10 tone metrice de mercur pe an, în cazul în care statele membre sunt informate de astfel de surse.
Statele membre pot decide să nu facă publice informaţiile menţionate la primul paragraf din oricare dintre motivele menţionate la articolul 4 alineatele (1) şi (2) din Directiva 2003/4/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1), sub rezerva articolului 4 alineatul (2) al doilea paragraf din respectiva directivă.
(1)Directiva 2003/4/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 28 ianuarie 2003 privind accesul publicului la informaţiile despre mediu şi de abrogare a Directivei 90/313/CEE a Consiliului (JO L 41, 14.2.2003, p. 26).
f)un rezumat al informaţiilor colectate în conformitate cu alineatul (1a) din prezentul articol, precum şi informaţii privind cantităţile de mercur utilizate pentru nevoi medicale specifice astfel cum se menţionează la articolul 10 alineatul (2a);
g)informaţii privind măsurile puse în aplicare pe baza orientărilor Comisiei privind tehnologiile de reducere a emisiilor de mercur şi de compuşi de mercur provenite de la crematorii menţionate la articolul 19 alineatul (2a) litera (a).

(11)Până la data de 31 mai a unui anumit an calendaristic, importatorii şi producătorii de amalgam dentar raportează autorităţii lor competente pentru anul calendaristic precedent cantitatea de amalgam dentar pe care aceştia l-au importat sau fabricat în temeiul articolului 10 alineatul (7) al treilea paragraf.

(2)În scopul raportului prevăzut la alineatul (1), Comisia pune la dispoziţia statelor membre un instrument electronic de raportare.
Comisia adoptă acte de punere în aplicare cu scopul de a stabili chestionare adecvate pentru a preciza conţinutul, informaţiile şi indicatorii-cheie de performanţă necesari în vederea îndeplinirii cerinţelor în temeiul alineatului (1), precum şi formatul şi frecvenţa raportului menţionat la alineatul (1). Chestionarele respective nu dublează obligaţiile de raportare ale părţilor la convenţie. Actele de punere în aplicare menţionate în prezentul alineat se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 22 alineatul (2).
(3)Statele membre pun la dispoziţia Comisiei, fără întârziere, rapoartele pe care le-au furnizat secretariatului convenţiei.
Art. 19: Revizuirea
(1)Până la 30 iunie 2020, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport referitor la rezultatele evaluării sale privind:
a)necesitatea reglementării de către Uniune a emisiilor de mercur şi de compuşi de mercur provenite de la crematorii;
b)fezabilitatea eliminării progresive a utilizării amalgamului dentar pe termen lung şi, de preferinţă, până în 2030, luând în considerare planurile naţionale menţionate la articolul 10 alineatul (3) şi respectând totodată pe deplin competenţa statelor membre în ceea ce priveşte organizarea şi prestarea serviciilor de sănătate şi de îngrijire medicală; şi
c)beneficiile ecologice şi fezabilitatea unei alinieri suplimentare a anexei II la legislaţia relevantă a Uniunii care reglementează introducerea pe piaţă a produselor cu adaos de mercur.
(2)Până la 31 decembrie 2029, Comisia transmite Parlamentului European şi Consiliului un raport referitor la punerea în aplicare şi revizuirea prezentului regulament, inter alia, în lumina eficacităţii evaluării realizate de Conferinţa părţilor la convenţie şi a rapoartelor transmise de statele membre în conformitate cu articolul 18 din prezentul regulament şi cu articolul 21 din convenţie.
(21)Până la 31 decembrie 2029, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind:
a)punerea în aplicare şi impactul orientărilor, elaborate de Comisie până la 31 decembrie 2025, privind tehnologiile de reducere a emisiilor de mercur şi de compuşi de mercur provenite de la crematorii, aplicate în statele membre;
b)necesitatea de a menţine derogarea de la interdicţia utilizării amalgamului dentar menţionată la articolul 10 alineatul (2a) primul paragraf, ţinând seama de efectele asupra sănătăţii pacienţilor în general şi a pacienţilor dependenţi de plombele pe bază de amalgam şi necesitatea de a menţine derogarea pentru importul şi fabricarea de amalgam dentar, astfel cum se menţionează la articolul 10 alineatul (7) al treilea paragraf;
c)evoluţiile din cadrul convenţiei în ceea ce priveşte eliminarea treptată a utilizării ilegale a mercurului în produsele cosmetice, ţinând seama de informaţiile furnizate de părţile la convenţie în conformitate cu Decizia MC-5/5 a Conferinţei părţilor cu privire la pregătirea unui raport privind produsele cosmetice;
d)necesitatea de a elimina treptat celelalte utilizări ale mercurului;
e)necesitatea de a extinde lista surselor de deşeuri de mercur prevăzute articolul 11;
f)necesitatea de a extinde lista compuşilor de mercur prevăzută în anexa I, de exemplu prin adăugarea clorurii de azidă mercurică (HgNH2Cl).

(3)Dacă este cazul, Comisia prezintă o propunere legislativă împreună cu rapoartele menţionate în prezentul articol.

Art. 20: Modificarea anexelor
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 21 din prezentul regulament în ceea ce priveşte modificarea anexelor I, II, III şi IV pentru a le alinia la deciziile adoptate de Conferinţa părţilor la convenţie în conformitate cu articolul 27 din convenţie, dacă Uniunea susţine decizia în cauză prin intermediul unei decizii a Consiliului adoptate în conformitate cu articolul 218 alineatul (9) din TFUE.
Art. 21: Exercitarea delegării de competenţe
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute în prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 13 alineatul (2) şi la articolul 20 se conferă Comisiei pe o perioadă de cinci ani de la 13 iunie 2017. Comisia prezintă un raport privind delegarea de competenţe cel târziu cu nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competenţe se prelungeşte tacit cu perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cel târziu cu trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 13 alineatul (2) şi la articolul 20 poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 13 alineatul (2) şi al articolului 20 intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţiuni în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înainte expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţiuni. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
Art. 22: Procedura comitetului
(1)Pentru adoptarea de formulare pentru import şi export în temeiul articolului 6, a unor cerinţe tehnice pentru depozitarea intermediară a mercurului, a compuşilor de mercur şi a amestecurilor de mercur într-un mod sigur din punctul de vedere al mediului în temeiul articolului 7 alineatul (3), a unei decizii în temeiul articolului 8 alineatul (6) şi a unor chestionare în conformitate cu articolul 18 alineatul (2), Comisia este asistată de un comitet. Respectivul comitet este un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(2)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
În cazul în care comitetul nu emite un aviz, Comisia nu adoptă proiectul de act de punere în aplicare şi se aplică articolul 5 alineatul (4) al treilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
Art. 23: Abrogare
Regulamentul (CE) nr. 1102/2008 se abrogă începând cu 1 ianuarie 2018.
Trimiterile la regulamentul abrogat se interpretează ca trimiteri la prezentul regulament şi se citesc în conformitate cu tabelul de corespondenţă din anexa V.
Art. 24: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Se aplică de la 1 ianuarie 2018.
Cu toate acestea, partea I litera (d) din anexa III se aplică de la 11 decembrie 2017.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Strasbourg, 17 mai 2017.

Pentru Parlamentul European

Preşedintele

A. TAJANI

Pentru Consiliu

Preşedintele

C. ABELA

ANEXA nr. I:Compuşi de mercur care fac obiectul articolului 3 alineatele (2) şi (3) şi al articolului 7 alineatul (3) şi amestecuri de mercur care fac obiectul articolului 3 alineatul (2), al articolului 4 alineatul (1) şi al articolului 7 alineatul (3)
Compuşi de mercur al căror export este interzis de la 1 ianuarie 2018:
- Clorură de mercur (I) (Hg2Cl2, CAS RN 10112-91-1)
- Oxid de mercur (II) (HgO, CAS RN 21908-53-2)
- Minereu de cinabru
- Sulfură de mercur (HgS, CAS RN 1344-48-5)
Compuşi de mercur al căror export este interzis de la 1 ianuarie 2020:
- Sulfat de mercur (II) (HgSO4, CAS RN 7783-35-9)
- Nitrat de mercur (II) (Hg(NO3)2, CAS RN 10045-94-0)
Amestecuri de mercur al căror export şi import este interzis de la 1 ianuarie 2018:
- Amestecuri de mercur cu alte substanţe, inclusiv aliaje de mercur, cu o concentraţie de mercur de cel puţin 95 % din greutate.
ANEXA nr. II:Produse cu adaos de mercur, menţionate la articolul 5
Partea A:Produse cu adaos de mercur

Produse cu adaos de mercur

Data de la care sunt interzise exportul, importul şi fabricarea de produse cu adaos de mercur

1. Baterii sau acumulatori care conţin mercur într-o proporţie mai mare de 0,0005 % din greutate.

31.12.2020

2. Comutatoare şi relee, cu excepţia punţilor de foarte înaltă precizie pentru măsurarea capacitanţei şi a pierderilor, precum şi a comutatoarelor şi a releelor de înaltă frecvenţă radio utilizate în instrumente de monitorizare şi control, cu un conţinut maxim de mercur de 20 mg pe punte, comutator sau releu.

31.12.2020

3. Lămpi fluorescente compacte (CFL-uri) destinate iluminatului general:

a) CFL.i <= 30 waţi cu un conţinut de mercur de peste 2,5 mg pe arzător;

b) CFL.ni <= 30 waţi cu un conţinut de mercur de peste 3,5 mg pe arzător.

31.12.2018

4. Următoarele lămpi fluorescente liniare (LFL-uri) destinate iluminatului general:

a) trifosfor < 60 waţi cu un conţinut de mercur de peste 5 mg pe lampă;

b) fosfat halogenat < 40 waţi cu un conţinut de mercur de peste 10 mg pe lampă.

31.12.2018

5. Lămpi cu vapori de mercur de înaltă presiune (HPMV-uri) destinate iluminatului general.

31.12.2018

6. Următoarele lămpi fluorescente cu catod rece şi adaos de mercur şi lămpile fluorescente cu electrod extern (CCFL-uri şi EEFL-uri) pentru afişaje electronice:

a) scurte (<= 500 mm) cu conţinut de mercur de peste 3,5 mg pe lampă;

b) de lungime medie (> 500 mm şi <= 1 500 mm) cu conţinut de mercur de peste 5 mg pe lampă;

c) de lungime mare (> 1 500 mm) cu conţinut de mercur de peste 13 mg pe lampă.

31.12.2018

7. Produse cosmetice cu mercur şi compuşi de mercur, cu excepţia cazurilor speciale incluse în punctele 16 şi 17 din anexa V la Regulamentul (CE) nr. 1223/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (1).

(1)Regulamentul (CE) nr. 1223/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind produsele cosmetice (JO L 342, 22.12.2009, p. 59).

31.12.2020

8. Pesticide, biocide şi antiseptice topice.

31.12.2020

9. Următoarele dispozitive de măsură, altele decât cele electronice:

a) barometre;

b) higrometre;

c) manometre;

d) termometre şi alte aplicaţii termometrice neelectrice;

e) sfigmomanometre;

f) dispozitive de măsurare a deformaţiei utilizate în pletismografe;

g) picnometre pe bază de mercur;

h) dispozitivele de măsură care conţin mercur pentru determinarea punctului de înmuiere.

Această menţiune nu include următoarele dispozitive de măsură:

- dispozitivele de măsură, altele decât cele electronice, instalate într-un echipament de mari dimensiuni sau cele utilizate pentru măsurători de înaltă precizie, în cazul cărora nu există alternative adecvate fără mercur;

- dispozitivele de măsură mai vechi de 50 de ani la data de 3 octombrie 2007;

- dispozitivele de măsură expuse în expoziţii publice în scop cultural şi istoric.

31.12.2020

*) - Partea A din anexa II la Regulamentul (UE) 2017/852 se modifică după cum urmează:
1.Se inserează următoarea rubrică 3a:
"

Produse cu adaos de mercur

Data de la care sunt interzise exportul, importul şi fabricarea de produse cu adaos de mercur

3a. Lămpi fluorescente compacte cu balast încorporat (CFL.i) destinate iluminatului general, care sunt < / = 30 de waţi şi au un conţinut de mercur de maximum 2,5 mg pe arzător.

31.12.2025

"
2.Se inserează următoarea rubrică 6a:
"

Produse cu adaos de mercur

Data de la care sunt interzise exportul, importul şi fabricarea de produse cu adaos de mercur

6a. Lămpile fluorescente cu catod rece (CCFL) şi lămpile fluorescente cu electrod extern (EEFL) de toate lungimile pentru afişaje electronice, care nu sunt incluse la rubrica 6.

31.12.2025

"
3.Se adaugă următoarele rubrici 10 şi 11:
"

Produse cu adaos de mercur

Data de la care sunt interzise exportul, importul şi fabricarea de produse cu adaos de mercur

10. Următoarele dispozitive electrice şi electronice de măsură, cu excepţia dispozitivelor de măsură instalate într-un echipament de mari dimensiuni sau a celor utilizate pentru măsurători de înaltă precizie, în cazul cărora nu există alternative fără mercur:

(a) traductoare de presiune de topire;

(b) transmiţătoare de presiune de topire;

(c) senzori de presiune de topire.

31.12.2025

11. Alte produse cu adaos de mercur:

(a) pompe de vid cu mercur;

(b) dispozitive de echilibrare pentru pneuri şi mase pentru roţi;

(c) film şi hârtie fotografică;

(d) propergol pentru sateliţi şi vehicule spaţiale.

31.12.2025

"

*) - Partea A din anexa II se modifică după cum urmează:
- Se adaugă următoarea rubrică:

Produse cu adaos de mercur

Data de la care sunt interzise exportul, importul şi fabricarea de produse cu adaos de mercur

3b. Toate celelalte lămpi fluorescente compacte (CFL-uri) destinate iluminatului general care nu sunt incluse la rubricile 3 şi 3a.

31.12.2025

- Se introduc următoarele rubrici:

Produse cu adaos de mercur

Data de la care sunt interzise exportul, importul şi fabricarea de produse cu adaos de mercur

4a. Lămpile cu trifosfor destinate iluminatului general care nu sunt incluse la rubrica 4 litera (a).

31.12.2026

4b. Lămpile cu fosfat halogenat destinate iluminatului general care nu sunt incluse la rubrica 4 litera (b).

31.12.2025

4c. Lămpi neliniare cu trifosfor.

31.12.2026

4d. Lămpi neliniare cu fosfat halogenat.

31.12.2025

- Se introduce următoarea rubrică:

Produse cu adaos de mercur

Data de la care sunt interzise exportul, importul şi fabricarea de produse cu adaos de mercur

5a. Lămpi cu (vapori de) sodiu de înaltă presiune (HPS-uri) destinate iluminatului general cu:

(a) P < = 105 W de peste 16 mg Hg;

(b) 105 W < P < = 155 W de peste 20 mg Hg;

(c) P > 155 W de peste 25 mg Hg.

31.12.2025".

Partea B:Alte produse excluse din lista din partea A care figurează în prezenta anexă
Comutatoare şi relee, lămpi fluorescente cu catod rece şi lămpi fluorescente cu electrod extern (CCFL-uri şi EEFL-uri) pentru afişaje electronice şi dispozitive de măsură, atunci când sunt utilizate pentru a înlocui o componentă a unui echipament de dimensiuni mai mari şi cu condiţia să nu existe nicio alternativă fezabilă fără mercur pentru această componentă, în conformitate cu Directiva 2000/53/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1) şi cu Directiva 2011/65/UE.
(1)Directiva 2000/53/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 septembrie 2000 privind vehiculele scoase din uz (JO L 269, 21.10.2000, p. 34).
ANEXA nr. III:Cerinţe privind mercurul, aplicabile proceselor de fabricaţie menţionate la articolul 7 alineatele (1) şi (2)
Partea I:Interzicerea utilizării mercurului sau a compuşilor de mercur, în formă pură sau în amestecuri, în procesele de fabricaţie
a)începând cu 1 ianuarie 2018: procesele de fabricaţie în care mercurul sau compuşii de mercur sunt folosiţi drept catalizator;
b)prin derogare de la litera (a), producţia de clorură de vinil monomer este interzisă de la 1 ianuarie 2022;
c)începând cu 1 ianuarie 2022: procesele de fabricaţie în care mercurul este folosit ca electrod;
d)prin derogare de la litera (c), de la 11 decembrie 2017: producţia de cloralcali în care mercurul este folosit ca electrod;
e)prin derogare de la litera (c), producţia de metilat sau de etilat de sodiu sau potasiu este interzisă de la 1 ianuarie 2028;
f)începând cu 1 ianuarie 2018: producţia de poliuretan, în măsura în care nu este deja restrânsă sau interzisă în conformitate cu anexa XVII punctul 62 la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006.
Partea II:Procesele de fabricaţie supuse restricţiilor cu privire la utilizarea şi evacuările de mercur şi de compuşi de mercur
Producţia de metilat sau etilat de sodiu sau de potasiu
Producţia de metilat sau etilat de sodiu sau de potasiu se efectuează în conformitate cu partea I litera (e) şi în următoarele condiţii:
a)nu se utilizează mercur din mineritul primar al mercurului;
b)reducerea evacuărilor directe şi indirecte de mercur şi de compuşi de mercur în aer, apă şi sol raportat la producţia unităţii cu 50 % până în 2020, în comparaţie cu 2010;
c)sprijinirea cercetării şi a dezvoltării în ceea ce priveşte procesele de fabricaţie fără mercur; şi
d)de la 13 iunie 2017, capacitatea instalaţiilor care folosesc mercur şi compuşi de mercur pentru producţia de metilat sau etilat de sodiu sau de potasiu, care erau în funcţiune înainte de data respectivă, nu se măreşte şi nu se permit instalaţii noi.
ANEXA nr. IV:Conţinutul planului naţional privind mineritul şi prelucrarea auriferă artizanală şi la scară redusă, astfel cum se prevede la articolul 9
Planul naţional trebuie să cuprindă următoarele informaţii:
a)obiectivele naţionale şi obiectivele privind reducerea în scopul eliminării utilizării mercurului şi a compuşilor de mercur;
b)acţiunile în scopul de a se elimina:
(i)amalgamarea integrală a minereurilor;
(ii)arderea deschisă a amalgamului sau a amalgamului prelucrat;
(iii)arderea amalgamului în zonele de locuinţe; şi
(iv)lixivierea cu cianuri a sedimentelor, a minereurilor sau a reziduurilor, la care s-a adăugat mercur, fără a se îndepărta mai întâi mercurul;
c)măsuri de facilitare a oficializării sau a reglementării sectorului mineritului şi a prelucrării aurifere artizanale şi la scară redusă;
d)estimări de bază ale cantităţilor de mercur utilizate şi practicile utilizate în mineritul şi prelucrarea auriferă artizanală şi la scară redusă pe teritoriul său;
e)strategii de promovare a reducerii emisiilor şi evacuărilor şi a expunerii la mercur în mineritul şi prelucrarea auriferă artizanală şi la scară redusă, inclusiv a metodelor fără mercur;
f)strategii de gestionare a comercializării şi de prevenire a deturnării de mercur şi de compuşi de mercur din surse interne şi externe, care vor fi utilizate în mineritul şi prelucrarea auriferă artizanală şi la scară redusă;
g)strategii pentru implicarea părţilor interesate în punerea în aplicare şi în dezvoltarea continuă a planului naţional;
h)o strategie în materie de sănătate publică în ceea ce priveşte expunerea la mercur a minerilor şi a comunităţilor acestora în mineritul şi prelucrarea auriferă artizanală şi la scară redusă, ceea ce include, printre altele, colectarea de date privind sănătatea, organizarea de cursuri de formare pentru personalul medical şi sensibilizarea prin intermediul unităţilor medicale;
i)strategii pentru a preveni expunerea populaţiilor vulnerabile, în special copiii şi femeile aflate la vârsta la care pot avea copii, mai ales femeile însărcinate, la mercurul utilizat în mineritul şi prelucrarea auriferă artizanală şi la scară redusă;
j)strategii pentru furnizarea informaţiilor către mineri şi către comunităţile afectate în cazul mineritului şi prelucrării aurifere artizanale şi la scară redusă; şi
k)un calendar de punere în aplicare a planului naţional.
ANEXA nr. V:Tabel de corespondenţă

Regulamentul (CE) nr. 1102/2008

Prezentul regulament

Articolul 1 alineatul (1)

Articolul 3 alineatul (1) şi (2)

Articolul 1 alineatul (2)

Articolul 3 alineatul (3)

Articolul 1 alineatul (3)

Articolul 3 alineatul (4)

Articolul 2

Articolul 11

Articolul 3 alineatul (1) litera (a)

Articolul 13 alineatul (3) litera (a)

Articolul 3 alineatul (1) litera (b)

Articolul 13 alineatul (1)

Articolul 3 alineatul (1) al doilea paragraf

Articolul 13 alineatul (1) primul paragraf şi articolul 13 alineatul (3) al treilea paragraf

Articolul 3 alineatul (2)

-

Articolul 4 alineatul (1)

Articolul 13 alineatul (1)

Articolul 4 alineatul (2)

Articolul 13 alineatul (1)

Articolul 4 alineatul (3)

-

Articolul 5 alineatul (1)

-

Articolul 5 alineatul (2)

-

Articolul 5 alineatul (3)

-

Articolul 6 alineatul (1) litera (a)

-

Articolul 6 alineatul (1) litera (b)

Articolul 12 alineatul (1) litera (a)

Articolul 6 alineatul (1) litera (c)

Articolul 12 alineatul (1) literele (b) şi (c)

Articolul 6 alineatul (2) litera (a)

Articolul 12 alineatul (1) litera (a)

Articolul 6 alineatul (2) litera (b)

Articolul 12 alineatul (1) literele (b) şi (c)

Articolul 6 alineatul (3)

Articolul 12 alineatul (1)

Articolul 6 alineatul (4)

-

Articolul 7

Articolul 16

Articolul 8 alineatul (1)

-

Articolul 8 alineatul (2)

-

Articolul 8 alineatul (3)

-

Articolul 8 alineatul (4)

-

Articolul 8 alineatul (5)

-

Articolul 9

-

Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 137L din data de 24 mai 2017