Capitolul iii - Examinarea si adoptarea deciziilor cu privire la cererea de viza - Regulamentul 810/13-iul-2009 privind instituirea unui Cod comunitar de vize (Codul de vize)

Acte UE

Jurnalul Oficial 243L

În vigoare
Versiune de la: 28 Iunie 2024
CAPITOLUL III:Examinarea si adoptarea deciziilor cu privire la cererea de viza
Art. 18: Verificarea competentei consulare
(1)Dupa depunerea unei cereri, consulatul verifica daca este competent sa o examineze si sa decida cu privire la aceasta, în conformitate cu prevederile articolelor 5 si 6.
(3)În urma notificării, prin intermediul platformei UE pentru cererile de viză, a rezultatelor combinate ale verificărilor prealabile automatizate privind competenţa şi admisibilitatea în temeiul articolului 7d alineatul (8) din Regulamentul VIS, consulatul sau autorităţile centrale ale statului membru notificate de platforma UE pentru cererile de viză verifică dacă sunt competente să examineze cererea şi să ia o decizie cu privire la aceasta.
(4)În cazul în care, după verificarea menţionată la alineatul (3), consulatul sau autorităţile centrale ale statului membru notificate prin intermediul platformei UE pentru cererile de viză constată că nu sunt competente să examineze cererea şi să ia o decizie cu privire la aceasta, acestea informează fără întârziere solicitantul cu privire la acest fapt prin intermediul contului securizat al acestuia de pe platforma UE pentru cererile de viză şi indică statul membru sau consulatul care este competent. Platforma UE pentru cererile de viză trimite solicitantului un mesaj electronic automat.
În cazul în care, în termen de 15 zile de la trimiterea respectivului mesaj electronic, solicitantul nu prezintă din nou cererea statului membru competent sau consulatului competent, datele din cerere, inclusiv datele biometrice, dacă este cazul, sunt şterse automat din stocarea temporară în temeiul articolului 7d din Regulamentul VIS, iar taxa de viză se rambursează.
(5)Pentru cererile care nu sunt depuse prin intermediul platformei UE pentru cererile de viză, consulatul sau autorităţile centrale verifică dacă sunt competente să examineze cererea şi să decidă cu privire la aceasta, în conformitate cu articolele 5 şi 6. În cazul în care consulatul sau autorităţile centrale respective nu sunt competente, acestea returnează fără întârziere formularul de cerere şi toate documentele prezentate de solicitant, rambursează taxa de viză, şterg datele biometrice şi indică statul membru sau consulatul care este competent.

Art. 19: Admisibilitate
(1)Consulatul competent sau autorităţile centrale ale statului membru competent verifică dacă:
- cererea a fost depusa în termenul mentionat la articolul 9 alineatul (1);
- cererea contine elementele prevazute la articolul 10 alineatul (3) literele (a)-(c);
- datele biometrice ale solicitantului au fost colectate; si
- taxa de viza a fost perceputa.
(11)La notificarea unui rezultat pozitiv al verificării prealabile automatizate a admisibilităţii în conformitate cu articolul 7d alineatul (8) din Regulamentul VIS, consulatul sau autorităţile centrale ale statului membru notificate de către platforma UE pentru cererile de viză efectuează fără întârziere verificarea prevăzută la alineatul (1) din prezentul articol.

(2)Atunci când consulatul competent sau autorităţile centrale ale statului membru competent consideră că au fost îndeplinite condiţiile prevăzute la alineatul (1), cererea este considerată admisibilă, iar consulatul sau autorităţile centrale:
- urmează procedurile descrise la articolul 8 din Regulamentul VIS; şi
- continuă examinarea cererii.
Datele se introduc în VIS exclusiv de către personalul consular autorizat, în conformitate cu articolul 6 alineatul (1), articolul 7 şi articolul 9 punctele 5 şi 6 din Regulamentul VIS.

(3)Atunci când consulatul competent sau autorităţile centrale ale statului membru competent consideră că nu au fost îndeplinite condiţiile prevăzute la alineatul (1), cererea este inadmisibilă, iar consulatul sau autorităţile centrale, fără întârziere:
- returnează formularul de cerere şi orice documente prezentate de solicitant;
- distruge datele biometrice colectate;
- rambursează taxa de viză; şi
- nu examinează cererea

(4)Prin derogare de la alineatul (3), o cerere care nu îndeplineşte cerinţele prevăzute la alineatul (1) poate fi considerată admisibilă din motive de ordin umanitar, de interes naţional sau datorită anumitor obligaţii internaţionale.

Art. 20:
[textul din Art. 20 din titlul III, capitolul III a fost abrogat la 28-iun-2024 de Art. 1, punctul 15. din Regulamentul 2667/22-nov-2023]
Art. 21: Verificarea conditiilor de intrare si evaluarea riscului
(1)Atunci când se procedeaza la examinarea unei cereri de viza uniforma, se stabileste daca solicitantul îndeplineste conditiile de intrare prevazute la articolul 5 alineatul (1) literele (a), (c), (d) si (e) din Codul Frontierelor Schengen si se evalueaza, cu o atentie deosebita, daca solicitantul prezinta un risc de imigratie ilegala sau un risc la adresa securitatii statelor membre si daca acesta intentioneaza sa paraseasca teritoriul statelor membre înainte de expirarea vizei solicitate.
(2)VIS este consultat în legatura cu fiecare cerere în parte, în conformitate cu articolul 8 alineatul (2) si articolul 15 din Regulamentul VIS. Statele membre garanteaza utilizarea integrala a tuturor criteriilor de cautare mentionate la articolul 15 din Regulamentul VIS, pentru evitarea refuzurilor si a identificarilor eronate.
(3)Atunci când analizează dacă solicitantul îndeplineşte condiţiile de intrare, consulatul sau autorităţile centrale verifică următoarele:
a)că documentul de călătorie furnizat nu este fals, contrafăcut sau falsificat;

b)justificarea oferita de solicitant cu privire la obiectul si conditiile sederii si faptul ca acesta dispune de mijloace de întretinere suficiente, atât pentru durata prevazuta a sederii, cât si pentru întoarcerea în tara de origine sau de resedinta, sau pentru tranzitul catre o tara terta în care este sigur ca urmeaza sa fie primit sau daca este în masura sa dobândeasca legal respectivele mijloace;
c)daca solicitantul este o persoana care face obiectul unei alerte în Sistemul de Informatii Schengen (SIS), emisa în scopul de a i se refuza intrarea;
d)ca solicitantul nu este considerat ca reprezentând o amenintare pentru ordinea publica, siguranta interna, sanatatea publica, astfel cum este definita la articolul 2 punctul 19 din Codul Frontierelor Schengen, sau pentru relatiile internationale ale unuia din statele membre, în special, daca în bazele de date nationale ale statelor membre nu a fost emisa o alerta în scopul de a i se refuza intrarea pentru motivele enumerate anterior;
e)după caz, deţinerea de către solicitant a unei asigurări medicale de călătorie corespunzătoare şi valabile, care acoperă perioada şederii preconizate sau, dacă se solicită o viză cu intrări multiple, perioada primei vizite preconizate.

(31)În scopul evaluării condiţiilor de intrare prevăzute la alineatul (3) de la prezentul articol, consulatul sau autorităţile centrale ţin seama, după caz, de rezultatul verificărilor răspunsurilor pozitive efectuate în temeiul articolului 9c din Regulamentul VIS sau de avizul motivat furnizat în conformitate cu articolele 9e şi 9g din regulamentul respectiv de autoritatea desemnată pentru VIS, astfel cum este definită la articolul 4 punctul 3b din Regulamentul VIS, sau de unitatea naţională a ETIAS, astfel cum este menţionată la articolul 8 din Regulamentul (UE) 2018/1240 al Parlamentului European şi al Consiliului (*).
(*)Regulamentul (UE) 2018/1240 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 septembrie 2018 de instituire a Sistemului european de informaţii şi de autorizare privind călătoriile (ETIAS) şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1077/2011, (UE) nr. 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 şi (UE) 2017/2226 (JO L 236, 19.9.2018, p. 1).
Prin derogare de la articolul 4 alineatul (1), în cazul cererilor pentru care autoritatea desemnată pentru VIS sau unitatea naţională a ETIAS a furnizat un aviz motivat, autorităţile centrale fie sunt împuternicite să decidă ele însele cu privire la cerere, fie, după evaluarea avizului motivat, informează consulatul care prelucrează cererea că se opun eliberării vizei.
(32)În scopul evaluării condiţiilor de intrare prevăzute la alineatul (3) de la prezentul articol, consulatul sau autorităţile centrale, în cazul în care există o conexiune roşie în conformitate cu articolul 32 din Regulamentul (UE) 2019/817 al Parlamentului European şi al Consiliului (**), evaluează şi iau în considerare diferenţele dintre identităţile corelate.
(**)Regulamentul (UE) 2019/817 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 mai 2019 privind instituirea unui cadru pentru interoperabilitatea dintre sistemele de informaţii ale UE în domeniul frontierelor şi al vizelor şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 767/2008, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1726 şi (UE) 2018/1861 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Deciziilor 2004/512/CE şi 2008/633/JAI ale Consiliului (JO L 135, 22.5.2019, p. 27).
(33)Răspunsurile pozitive în raport cu indicatorii de risc specifici menţionaţi la articolul 9j din Regulamentul VIS în temeiul articolului 9a alineatul (13) din regulamentul respectiv sunt luate în considerare la examinarea unei cereri. Consulatul şi autorităţile centrale nu iau în niciun caz o decizie în mod automat pe baza unui răspuns pozitiv bazat pe indicatori de risc specifici. Consulatul sau autorităţile centrale evaluează individual riscurile în materie de securitate şi de imigraţie ilegală, precum şi riscurile epidemice ridicate, în toate cazurile.

(4)Consulatul sau autorităţile centrale verifică, utilizând informaţiile obţinute din EES, în conformitate cu articolul 24 din Regulamentul (UE) 2017/2226 al Parlamentului European şi al Consiliului (*), dacă în urma şederii preconizate solicitantul nu va depăşi durata maximă de şedere autorizată pe teritoriul statelor membre, indiferent de posibilele şederi autorizate în baza unei vize naţionale de lungă şedere sau a unui permis de şedere.
(*)Regulamentul (UE) 2017/2226 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 noiembrie 2017 de instituire a Sistemului de intrare/ieşire (EES) pentru înregistrarea datelor de intrare şi de ieşire şi a datelor referitoare la refuzul intrării ale resortisanţilor ţărilor terţe care trec frontierele externe ale statelor membre, de stabilire a condiţiilor de acces la EES în scopul aplicării legii şi de modificare a Convenţiei de punere în aplicare a Acordului Schengen şi a Regulamentelor (CE) nr. 767/2008 şi (UE) nr. 1077/2011 (JO L 327, 9.12.2017, p. 20).

(5)Mijloacele de întretinere pentru sederea prevazuta sunt evaluate în conformitate cu durata si obiectul sederii si în raport cu nivelul mediu al preturilor în materie de cazare si masa din statul membru (statele membre) în cauza, pentru o cazare la pret moderat, înmultite cu numarul de zile de sedere, pe baza plafoanelor de referinta stabilite de statele membre în conformitate cu articolul 34 alineatul (1) litera (c) din Codul Frontierelor Schengen. Dovada unui angajament de luare în întretinere si/sau de cazare particulara poate reprezenta, de asemenea, dovada unor mijloace suficiente de întretinere.
(6)Atunci când examinează o cerere de viză de tranzit aeroportuar, consulatul sau autorităţile centrale verifică în special:
a)că documentul de călătorie furnizat nu este fals, contrafăcut sau falsificat;

b)punctele de plecare si de destinatie ale resortisantului în cauza al unei tari terte si coerenta traseului si a tranzitului aeroportuar preconizate;
c)dovada continuarii calatoriei catre destinatia finala.
(7)Examinarea cererii se bazeaza în special pe autenticitatea si pe fiabilitatea documentelor înaintate si pe veridicitatea si fiabilitatea declaratiilor solicitantului.
(8)În timpul examinării unei cereri, consulatele sau autorităţile centrale pot, în cazuri justificate, să realizeze un interviu cu solicitantul şi să solicite documente suplimentare.

(81)Consulatele acordă o atenţie deosebită verificării corecte a identităţii minorilor şi legăturii cu persoanele care exercită autoritatea părintească sau tutela legală pentru a preveni traficul de copii.

(9)Un refuz anterior de acordare a vizei nu conduce la refuzul automat al unei noi cereri. O noua cerere este evaluata pe baza tuturor informatiilor disponibile.
Art. 22: Consultarea prealabila a autoritatilor centrale ale altor state membre
(1)Pentru motive legate de ameninţări la adresa ordinii publice, a securităţii interne, a relaţiilor internaţionale sau a sănătăţii publice, un stat membru poate solicita autorităţilor centrale ale altor state membre să consulte autorităţile sale centrale în cursul examinării cererilor depuse de resortisanţii anumitor ţări terţe sau de anumite categorii de astfel de resortisanţi. Astfel de consultări nu se aplică în cazul cererilor de vize de tranzit aeroportuar.

(2)Autorităţile centrale consultate transmit un răspuns definitiv în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de şapte zile calendaristice de la iniţierea consultării. Lipsa unui răspuns în termenul menţionat înseamnă că acestea nu au motive pentru a obiecta cu privire la eliberarea vizei.

(3)Statele membre transmit Comisiei o notificare privind introducerea sau retragerea cerinţei de consultare prealabilă, ca regulă, cel târziu cu 25 de zile calendaristice înainte ca aceasta să devină aplicabilă. Informaţia respectivă se furnizează, de asemenea, în cadrul cooperării locale Schengen din jurisdicţia în cauză.

(4)Comisia informeaza statele membre cu privire la astfel de notificari.
(5)[textul din Art. 22, alin. (5) din titlul III, capitolul III a fost abrogat la 02-feb-2020 de Art. 1, punctul 16., alin. (B) din Regulamentul 1155/20-iun-2019]
Art. 23: Decizia privind cererea
(1)Statele membre decid cu privire la cereri în termen de 15 zile calendaristice de la data depunerii unei cereri admisibile în conformitate cu articolul 19.
(2)Această perioadă poate fi prelungită la cel mult 45 de zile calendaristice în cazuri individuale, în special atunci când este necesară o verificare suplimentară a cererii.
(21)Deciziile cu privire la cereri se iau fără întârziere în cazuri individuale de urgenţă justificate.

(3)[textul din Art. 23, alin. (3) din titlul III, capitolul III a fost abrogat la 02-feb-2020 de Art. 1, punctul 17., alin. (C) din Regulamentul 1155/20-iun-2019]
(4)Cu exceptia cazului în care cererea a fost retrasa, se ia decizia de a:
a)elibera o viza uniforma, în conformitate cu articolul 24;
b)elibera o viza cu valabilitate teritoriala limitata, în conformitate cu articolul 25;
b1)elibera o viză de tranzit aeroportuar în conformitate cu articolul 26; sau

c)refuza o viză, în conformitate cu articolul 32.

d)
[textul din Art. 23, alin. (4), litera D. din titlul III, capitolul III a fost abrogat la 02-feb-2020 de Art. 1, punctul 17., alin. (D) din Regulamentul 1155/20-iun-2019]