Art. 21. - Art. 21: Verificarea conditiilor de intrare si evaluarea riscului - Regulamentul 810/13-iul-2009 privind instituirea unui Cod comunitar de vize (Codul de vize)
Acte UE
Jurnalul Oficial 243L
În vigoare Versiune de la: 28 Iunie 2024
Art. 21: Verificarea conditiilor de intrare si evaluarea riscului
(1)Atunci când se procedeaza la examinarea unei cereri de viza uniforma, se stabileste daca solicitantul îndeplineste conditiile de intrare prevazute la articolul 5 alineatul (1) literele (a), (c), (d) si (e) din Codul Frontierelor Schengen si se evalueaza, cu o atentie deosebita, daca solicitantul prezinta un risc de imigratie ilegala sau un risc la adresa securitatii statelor membre si daca acesta intentioneaza sa paraseasca teritoriul statelor membre înainte de expirarea vizei solicitate.
(2)VIS este consultat în legatura cu fiecare cerere în parte, în conformitate cu articolul 8 alineatul (2) si articolul 15 din Regulamentul VIS. Statele membre garanteaza utilizarea integrala a tuturor criteriilor de cautare mentionate la articolul 15 din Regulamentul VIS, pentru evitarea refuzurilor si a identificarilor eronate.
(3)Atunci când analizează dacă solicitantul îndeplineşte condiţiile de intrare, consulatul sau autorităţile centrale verifică următoarele:
a)că documentul de călătorie furnizat nu este fals, contrafăcut sau falsificat;
b)justificarea oferita de solicitant cu privire la obiectul si conditiile sederii si faptul ca acesta dispune de mijloace de întretinere suficiente, atât pentru durata prevazuta a sederii, cât si pentru întoarcerea în tara de origine sau de resedinta, sau pentru tranzitul catre o tara terta în care este sigur ca urmeaza sa fie primit sau daca este în masura sa dobândeasca legal respectivele mijloace;
c)daca solicitantul este o persoana care face obiectul unei alerte în Sistemul de Informatii Schengen (SIS), emisa în scopul de a i se refuza intrarea;
d)ca solicitantul nu este considerat ca reprezentând o amenintare pentru ordinea publica, siguranta interna, sanatatea publica, astfel cum este definita la articolul 2 punctul 19 din Codul Frontierelor Schengen, sau pentru relatiile internationale ale unuia din statele membre, în special, daca în bazele de date nationale ale statelor membre nu a fost emisa o alerta în scopul de a i se refuza intrarea pentru motivele enumerate anterior;
e)după caz, deţinerea de către solicitant a unei asigurări medicale de călătorie corespunzătoare şi valabile, care acoperă perioada şederii preconizate sau, dacă se solicită o viză cu intrări multiple, perioada primei vizite preconizate.
(31)În scopul evaluării condiţiilor de intrare prevăzute la alineatul (3) de la prezentul articol, consulatul sau autorităţile centrale ţin seama, după caz, de rezultatul verificărilor răspunsurilor pozitive efectuate în temeiul articolului 9c din Regulamentul VIS sau de avizul motivat furnizat în conformitate cu articolele 9e şi 9g din regulamentul respectiv de autoritatea desemnată pentru VIS, astfel cum este definită la articolul 4 punctul 3b din Regulamentul VIS, sau de unitatea naţională a ETIAS, astfel cum este menţionată la articolul 8 din Regulamentul (UE) 2018/1240 al Parlamentului European şi al Consiliului (*).
(*)Regulamentul (UE) 2018/1240 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 septembrie 2018 de instituire a Sistemului european de informaţii şi de autorizare privind călătoriile (ETIAS) şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1077/2011, (UE) nr. 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 şi (UE) 2017/2226 (JO L 236, 19.9.2018, p. 1).
Prin derogare de la articolul 4 alineatul (1), în cazul cererilor pentru care autoritatea desemnată pentru VIS sau unitatea naţională a ETIAS a furnizat un aviz motivat, autorităţile centrale fie sunt împuternicite să decidă ele însele cu privire la cerere, fie, după evaluarea avizului motivat, informează consulatul care prelucrează cererea că se opun eliberării vizei.
(32)În scopul evaluării condiţiilor de intrare prevăzute la alineatul (3) de la prezentul articol, consulatul sau autorităţile centrale, în cazul în care există o conexiune roşie în conformitate cu articolul 32 din Regulamentul (UE) 2019/817 al Parlamentului European şi al Consiliului (**), evaluează şi iau în considerare diferenţele dintre identităţile corelate.
(**)Regulamentul (UE) 2019/817 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 mai 2019 privind instituirea unui cadru pentru interoperabilitatea dintre sistemele de informaţii ale UE în domeniul frontierelor şi al vizelor şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 767/2008, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1726 şi (UE) 2018/1861 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Deciziilor 2004/512/CE şi 2008/633/JAI ale Consiliului (JO L 135, 22.5.2019, p. 27).
(33)Răspunsurile pozitive în raport cu indicatorii de risc specifici menţionaţi la articolul 9j din Regulamentul VIS în temeiul articolului 9a alineatul (13) din regulamentul respectiv sunt luate în considerare la examinarea unei cereri. Consulatul şi autorităţile centrale nu iau în niciun caz o decizie în mod automat pe baza unui răspuns pozitiv bazat pe indicatori de risc specifici. Consulatul sau autorităţile centrale evaluează individual riscurile în materie de securitate şi de imigraţie ilegală, precum şi riscurile epidemice ridicate, în toate cazurile.
(4)Consulatul sau autorităţile centrale verifică, utilizând informaţiile obţinute din EES, în conformitate cu articolul 24 din Regulamentul (UE) 2017/2226 al Parlamentului European şi al Consiliului (*), dacă în urma şederii preconizate solicitantul nu va depăşi durata maximă de şedere autorizată pe teritoriul statelor membre, indiferent de posibilele şederi autorizate în baza unei vize naţionale de lungă şedere sau a unui permis de şedere.
(*)Regulamentul (UE) 2017/2226 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 noiembrie 2017 de instituire a Sistemului de intrare/ieşire (EES) pentru înregistrarea datelor de intrare şi de ieşire şi a datelor referitoare la refuzul intrării ale resortisanţilor ţărilor terţe care trec frontierele externe ale statelor membre, de stabilire a condiţiilor de acces la EES în scopul aplicării legii şi de modificare a Convenţiei de punere în aplicare a Acordului Schengen şi a Regulamentelor (CE) nr. 767/2008 şi (UE) nr. 1077/2011 (JO L 327, 9.12.2017, p. 20).
(5)Mijloacele de întretinere pentru sederea prevazuta sunt evaluate în conformitate cu durata si obiectul sederii si în raport cu nivelul mediu al preturilor în materie de cazare si masa din statul membru (statele membre) în cauza, pentru o cazare la pret moderat, înmultite cu numarul de zile de sedere, pe baza plafoanelor de referinta stabilite de statele membre în conformitate cu articolul 34 alineatul (1) litera (c) din Codul Frontierelor Schengen. Dovada unui angajament de luare în întretinere si/sau de cazare particulara poate reprezenta, de asemenea, dovada unor mijloace suficiente de întretinere.
(6)Atunci când examinează o cerere de viză de tranzit aeroportuar, consulatul sau autorităţile centrale verifică în special:
a)că documentul de călătorie furnizat nu este fals, contrafăcut sau falsificat;
b)punctele de plecare si de destinatie ale resortisantului în cauza al unei tari terte si coerenta traseului si a tranzitului aeroportuar preconizate;
c)dovada continuarii calatoriei catre destinatia finala.
(7)Examinarea cererii se bazeaza în special pe autenticitatea si pe fiabilitatea documentelor înaintate si pe veridicitatea si fiabilitatea declaratiilor solicitantului.
(8)În timpul examinării unei cereri, consulatele sau autorităţile centrale pot, în cazuri justificate, să realizeze un interviu cu solicitantul şi să solicite documente suplimentare.
(81)Consulatele acordă o atenţie deosebită verificării corecte a identităţii minorilor şi legăturii cu persoanele care exercită autoritatea părintească sau tutela legală pentru a preveni traficul de copii.
(9)Un refuz anterior de acordare a vizei nu conduce la refuzul automat al unei noi cereri. O noua cerere este evaluata pe baza tuturor informatiilor disponibile.