Regulamentul 79/15-iun-1965 de creare a unei reţele de colectare de date contabile agricole privind veniturile şi activitatea economică a exploataţiilor agricole în Comunitatea Economică Europeană

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2008
Regulamentul 79/15-iun-1965 de creare a unei reţele de colectare de date contabile agricole privind veniturile şi activitatea economică a exploataţiilor agricole în Comunitatea Economică Europeană
Dată act: 15-iun-1965
Emitent: Consiliul Comunitatii Economice Europene
CONSILIUL COMUNITĂŢII ECONOMICE EUROPENE,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunităţii Economice Europene, în special articolul 43,
având în vedere propunerea Comisiei,
având în vedere avizul Adunării parlamentare (1),
(1)JO 157, 30.10.1963, p. 2653/63.
întrucât dezvoltarea politicii agricole comune impune existenţa de informaţii obiective şi relevante cu privire la veniturile din diverse categorii de exploataţii agricole şi cu privire la activitatea economică a exploataţiilor care fac parte din categoriile care necesită o atenţie specială la nivelul Comunităţii;
întrucât conturile exploataţiilor agricole constituie principala sursă a datelor esenţiale pentru orice evaluare a veniturilor exploataţiilor agricole sau orice studiu al activităţii economice a acestora;
întrucât datele colectate trebuie să fie obţinute din exploataţiile agricole selectate în mod special şi corespunzător în conformitate cu regulile comune şi trebuie să se bazeze pe fapte verificabile; întrucât astfel de date trebuie să reflecte condiţiile sociale, economice şi tehnice ale exploataţiilor agricole, să fie luate din exploataţiile individuale, să fie disponibile cât mai repede posibil, să se bazeze pe definiţii unitare, să fie prezentate într-o formă comună şi să fie utilizabile în orice moment şi în toate detaliile de către Comisie;
întrucât aceste obiective pot fi atinse numai printr-o reţea comunitară de colectare de date contabile agricole, având la bază birourile contabile agricole existente în fiecare stat membru şi care se bucură de încrederea părţilor interesate şi se bazează pe participarea lor benevolă;
întrucât, atât la nivelul statului membru, cât şi la nivelul Comunităţii, complexitatea muncii depuse pentru crearea unei reţele comunitare pentru colectarea de date contabile agricole este atât de mare încât instituirea unui sistem de contabilitate trebuie făcută treptat, implicând aşadar un câmp limitat de observaţie pentru primii ani;
întrucât în selectarea exploataţiilor agricole, precum şi în analizarea şi evaluarea datelor colectate, este necesar să se facă trimiteri la datele provenite din alte surse;
întrucât trebuie să li se dea agricultorilor o garanţie că situaţia conturilor şi toate celelalte detalii individuale obţinute prin punerea în aplicare a prezentului regulament nu vor fi folosite în scopul impozitării şi nu vor fi divulgate de persoanele care participă sau au participat la reţeaua comunitară de date contabile agricole;
întrucât, pentru a fi mulţumită de obiectivitatea şi relevanţa datelor colectate, Comisia trebuie să fie în poziţia de a obţine toate detaliile necesare privind modalitatea în care organismele cărora li s-a încredinţat selectarea exploataţiilor agricole şi a birourilor contabile din cadrul reţelei comunitare de date contabile agricole îşi îndeplinesc îndatoririle şi, dacă este necesar, de a trimite experţi să lucreze la faţa locului în colaborare cu autorităţile naţionale competente;
întrucât, pentru a facilita punerea în aplicare a dispoziţiilor avute în vedere, ar trebui prevăzută o procedură prin care statele membre şi Comisia să poată coopera îndeaproape în cadrul unui comitet comunitar;
întrucât, după câţiva ani de funcţionare a reţelei comunitare de date contabile agricole, Comisia va fi în măsură să întocmească un raport cu privire la experienţa dobândită şi să propună orice modificări necesare la prezentul regulament,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1
(1)Pentru a răspunde nevoilor politicii agricole comune, se înfiinţează o reţea comunitară pentru colectarea de date contabile agricole, denumită în continuare "reţeaua de date".
(2)Scopul reţelei de date este de a colecta datele contabile necesare în special pentru:
a)stabilirea anuală a veniturilor exploataţiilor agricole din domeniul de studiu definit la articolul 4 şi
b)efectuarea unei analize a activităţii economice a exploataţiilor agricole.
(3)Elementele obţinute în conformitate cu prezentul regulament stau la baza întocmirii de către Comisie a rapoartelor privind situaţia agriculturii şi a pieţelor agricole, precum şi cele privind veniturile agricole în Comunitate, rapoarte prezentate anual Consiliului şi Adunării Parlamentare, în special în vederea fixării anuale a preţurilor produselor agricole.

Art. 2
În sensul prezentului regulament:
a)"şef de exploataţie" reprezintă persoana fizică responsabilă de gestionarea zilnică a unei exploataţii agricole;
b)categoria de exploataţii: un ansamblu de exploataţii agricole care fac parte din aceeaşi categorie în ceea ce priveşte tipul de exploataţie şi dimensiunea economică a exploataţiei, aşa cum sunt definite în tipologia comunitară a exploataţiilor agricole stabilită în Decizia 78/463/CEE (1).
(1)JOL 148, 5.6.1978, p. 1.

c)"exploataţie participantă" reprezintă orice exploataţie agricolă care este implicată în colectarea de informaţii pentru reţeaua de date;
d)"diviziune" reprezintă teritoriul unui stat membru sau orice parte a acestuia, delimitată pentru selectarea exploataţiilor participante; o listă a unor astfel de diviziuni apare în anexa la regulament;
e)"date contabile" reprezintă orice date tehnice, financiare sau economice referitoare la o exploataţie agricolă, derivate din conturi care constau în înregistrări efectuate în mod sistematic şi periodic pe întreaga durată a anului contabil.
Art. 2a
La solicitarea unui stat membru, lista diviziunilor se modifică în conformitate cu procedura definită la articolul 19, cu condiţia ca cererea să se refere la diviziunile statului membru.

Art. 3
Dispoziţiile prezentului capitol se referă la colectarea datelor contabile în scopul realizării unui calcul anual al veniturilor în exploataţiile agricole.
Art. 4
(1)Câmpul de observaţie prevăzut la articolul 1 alineatul (2) litera (a) cuprinde exploataţiile agricole cu o dimensiune economică mai mare sau egală cu un prag exprimat în unităţi de dimensiune europene (UDE), astfel cum sunt definite în tipologia comunitară.
(2)Se reţin ca exploataţii participante exploataţiile agricole care:
a)au o dimensiune economică mai mare sau egală cu pragul care se stabileşte în conformitate cu alineatul (1);
b)sunt exploatate de către agricultori care ţin evidenţa contabilă sau care sunt dispuşi să ţină evidenţa contabilă a exploataţiei şi sunt în măsură să o facă şi care acceptă ca datele contabile ale exploataţiei lor să fie puse la dispoziţia Comisiei;
c)sunt, în totalitatea lor şi la nivelul fiecărei diviziuni, reprezentative pentru câmpul de observaţie.
(3)Numărul maxim al exploataţiilor participante este de 80 000 pentru Comunitate.
(4)Normele de aplicare a prezentului articol, în special pragul dimensiunii economice şi numărul exploataţiilor participante pe diviziune, se adoptă în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 19.

Art. 5
(1)Fiecare stat membru înfiinţează, până la data de 1 februarie 1982, un comitet naţional al reţelei de informaţii contabile, denumit în continuare «comitet naţional».
Bulgaria şi România instituie un comitet naţional până la sfârşitul unei perioade de şase luni de la data aderării.

(2)Comitetul naţional îşi asumă responsabilitatea de a selecţiona exploataţiile cu evidenţă contabilă proprie. În acest scop, el trebuie să aprobe în special:
a)planul de selecţie a exploataţiilor cu evidenţă contabilă proprie, care cuprinde mai ales repartizarea exploataţiilor cu evidenţă contabilă proprie pe categorie de exploataţie şi modalităţile de selecţie a acestor exploataţii;
b)raportul asupra execuţiei planului de selecţie a exploataţiilor cu evidenţă contabilă proprie.
(3)Preşedintele comitetului naţional este desemnat de statul membru dintre membrii acestui comitet.
Comitetul naţional decide în unanimitate. În cazul în care nu se obţine unanimitatea, deciziile sunt luate de o autoritate desemnată de către statul membru.
(4)Statele membre care au mai multe diviziuni pot înfiinţa la nivelul fiecărei diviziuni de resortul lor un comitet regional al reţelei de informare, denumit în continuare «comitet regional».
Comitetul regional are ca sarcină în special să coopereze cu agenţia de legătură prevăzută în articolul 6 pentru selecţia exploataţiilor cu evidenţă contabilă proprie.
(5)Modalităţile de aplicare a prezentului articol sunt adoptate conform procedurii prevăzute în articolul 19.

Art. 6
(1)Fiecare stat membru desemnează o agenţie de legătură care are ca sarcină:
a)să informeze comitetul naţional, comitetele regionale şi oficiile contabile despre modalităţile de aplicare care le privesc şi să vegheze la buna execuţie a acestora;
b)să elaboreze, să supună aprobării comitetului naţional şi să transmită apoi Comisiei:
- planul de selecţie a exploataţiilor cu evidenţă contabilă proprie, acest plan fiind elaborat pe baza datelor statistice celor mai recente, conform tipologiei comunitare a exploataţiilor agricole;
- raportul asupra execuţiei planului de selecţie a exploataţiilor cu evidenţă contabilă proprie;
c)să stabilească:
- lista exploataţiilor cu evidenţă contabilă proprie;
- lista oficiilor contabile dispuse să completeze şi să întocmească fişele de exploataţie agricolă conform clauzelor contractelor prevăzute la articolele 9 şi 14 şi în măsură să realizeze acest lucru;
d)să adune fişele de exploataţie agricolă care îi sunt transmise de către oficiile contabile şi să verifice pe baza unui program comun de control dacă sunt corect completate;
e)să supună atenţiei Comisiei fişele de exploataţie corect completate, imediat după verificarea lor;
f)să transmită comitetului naţional, comitetelor regionale şi oficiilor contabile solicitările de informaţii menţionate în articolul 16 şi să transmită apoi Comisiei răspunsurile corespunzătoare.
(2)Modalităţile de aplicare a prezentului articol se adoptă conform procedurii prevăzute în articolul 19.

Art. 7
(1)Fiecare exploataţie participantă constituie subiectul unei fişe de exploataţie agricolă anonime şi individuale.
(2)Fişa exploataţiei agricole cuprinde date contabile care permit:
- caracterizarea exploataţiei considerate din punct de vedere contabil prin raportare la elementele esenţiale ale factorilor de producţie ai acesteia,
- evaluarea venitului exploataţiei în diversele sale forme,
- testarea prin sondaj a veridicităţii informaţiilor furnizate.
(3)Tipul de date contabile care urmează să fie furnizate printr-o fişă de exploataţie agricolă, forma în care astfel de date urmează să fie prezentate, definiţiile şi instrucţiunile referitoare la acestea sunt stabilite în conformitate cu procedura menţionată la articolul 19.
Art. 8
Un agricultor a cărui exploataţie este selectată ca exploataţie participantă trebuie să aleagă, dintr-o listă alcătuită în acest scop de către agenţia de legătură, un birou de contabilitate dispus să completeze fişa pentru exploataţia sa în conformitate cu clauzele contractuale prevăzute la articolul 9.
Art. 9
(1)Se încheie anual un contract cu autorizarea statului membru de către autoritatea competentă desemnată de acesta din urmă şi fiecare birou de contabilitate ales în conformitate cu dispoziţiile articolului 8. În conformitate cu acest contract, biroul de contabilitate se angajează, în schimbul unei taxe standard, să completeze fişele de exploataţie agricolă într-un mod care să respecte dispoziţiile articolului 7.
(2)Clauzele acestui contract, care trebuie să fie uniforme în toate statele membre, sunt stabilite în conformitate cu procedura menţionată la articolul 19.
[textul din Art. 9, alin. (2) din capitolul II a fost abrogat la 01-ian-2007 de Art. 1, punctul 5. din Regulamentul 2143/27-iul-1981]
(3)În cazul în care atribuţiile biroului de contabilitate sunt îndeplinite de un serviciu administrativ, acesta din urmă este notificat prin mijloacele administrative uzuale cu privire la îndatoririle care îi revin.
Art. 10
Dispoziţiile prezentului capitol se referă la colectarea de date contabile în scopul unei analize a activităţii economice a exploataţiilor agricole.
Art. 11
Se stabilesc în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 19:
- obiectul analizelor menţionate la articolul 1 alineatul (2) litera (b),
- modalităţile de selecţie şi numărul exploataţiilor participante, în conformitate cu obiectivele fiecărei analize în parte.
Art. 12
(1)Fiecare exploataţie participantă selectată în conformitate cu articolul 11a doua liniuţă face obiectul unei fişe de exploataţie agricolă specială, individuală şi anonimă. Această fişă de exploataţie agricolă include datele contabile menţionate la articolul 7 alineatul (2), ca şi toate datele şi detaliile contabile suplimentare care pot fi necesare pentru fiecare analiză în parte.
(2)Tipul de date contabile care urmează să fie cuprinse într-o fişă de exploataţie agricolă specială, forma în care astfel de date urmează a fi prezentate, precum şi definiţiile şi instrucţiunile referitoare la acestea sunt stabilite în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 19.
(3)Fişele de exploataţie agricolă speciale sunt completate de diferitele birouri de contabilitate, alese în conformitate cu articolul 13.
Art. 13
Un agricultor a cărui exploataţie este selectată în conformitate cu dispoziţiile articolului 11 a doua liniuţă alege, dintr-o listă alcătuită în acest scop de către agenţia de legătură, un birou de contabilitate dispus să completeze fişa specială pentru exploataţia lui, în conformitate cu clauzele contractuale prevăzute la articolul 14.
Art. 14
(1)Se încheie un contract sub autoritatea statului membru între autoritatea competentă desemnată de acesta şi fiecare birou de contabilitate ales în conformitate cu dispoziţiile articolului 13. Conform acestui contract, biroul de contabilitate se angajează, în schimbul unei taxe standard, să completeze fişele de exploataţie agricolă speciale într-un mod care să respecte dispoziţiile articolului 12.
(2)Clauzele acestui contract, care trebuie să fie uniforme în toate statele membre, sunt stabilite în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 19.
Clauzele suplimentare care pot fi incluse în acest contract de către statele membre sunt stabilite în conformitate cu aceeaşi procedură.
(3)Atunci când atribuţiile biroului contabil sunt îndeplinite de un serviciu administrativ, acesta din urmă este notificat prin mijloacele administrative uzuale cu privire la îndatoririle care îi revin.
Art. 15
(1)Se interzice utilizarea în scopuri fiscale a oricăror date contabile individuale sau a altor informaţii obţinute prin aplicarea prezentului regulament.
(2)Se interzice oricărei persoane care participă sau a participat la reţeaua de date să divulge orice date contabile individuale sau orice alte informaţii de care a luat cunoştinţă în timpul exercitării funcţiei.
(3)Statele membre iau toate măsurile necesare pentru a sancţiona încălcarea dispoziţiilor alineatului (2).
Art. 16
(1)Comitetul naţional, comitetele regionale, agenţia de legătură şi oficiile contabile trebuie, fiecare conform domeniului specific de activitate, să furnizeze Comisiei toate informaţiile pe care aceasta le-ar putea cere cu privire la îndeplinirea sarcinilor lor conform prezentului regulament.
Aceste solicitări de informaţii adresate comitetului naţional, comitetelor regionale sau oficiilor contabile, precum şi răspunsurile corespunzătoare sunt adresate în scris prin intermediul agenţiei de legătură.

(2)Dacă informaţiile furnizate sunt necorespunzătoare sau dacă informaţiile nu ajung la timp, Comisia poate, în colaborare cu agenţia de legătură, trimite experţi la faţa locului.
Art. 17
Se înfiinţează un Comitet comunitar pentru reţeaua de colectare de date contabile agricole, denumit în continuare "comitetul comunitar".
Art. 18
Comitetul comunitar este format din reprezentanţi ai statelor membre şi este prezidat de un reprezentant al Comisiei.

Art. 19
(1)Comisia este asistată de Comitetul comunitar pentru reţeaua de date de contabilitate agricolă.
(2)Atunci când se face trimitere la prezentul articol, se aplică articolele 4 şi 7 din Decizia 1999/468/CE (*).
Perioada prevăzută la articolul 4 alineatul (3) din Decizia 1999/468/CE se stabileşte la o lună.
(3)Comitetul comunitar îşi stabileşte regulamentul de procedură.
(*)JO L 184, 17.7.1999, p. 23.

Art. 20
(1)Comitetul comunitar este consultat:
a)pentru verificarea conformităţii cu dispoziţiile articolului 4 a planurilor de selecţie a exploataţiilor cu evidenţă contabilă proprie;
b)pentru examinarea critică şi aprecierea rezultatelor anuale ponderate ale reţelei de informare, luând în considerare mai ales datele provenind din alte surse, cum ar fi statisticile şi situaţiile economice globale.
(2)Comitetul comunitar poate examina orice altă problemă exprimată de preşedintele său, fie la iniţiativa acestuia, fie la cererea reprezentantului unui stat membru.
În fiecare an, în luna octombrie, comitetul comunitar procedează la examinarea evoluţiei veniturilor agricole ale Comunităţii, în special pe baza rezultatelor actualizate ale reţelei de informare.
Comitetul comunitar este informat în mod regulat despre activitatea reţelei de informare.

Art. 21
Preşedintele convoacă şedinţele Comitetului comunitar.
Serviciile de secretariat pentru Comitetul comunitar sunt asigurate de către Comisie.
Comitetul comunitar adoptă regulamentul său de procedură.
Art. 22
(1)Creditele care urmează să se înscrie în bugetul general al Uniunii Europene, secţiunea Comisie, acoperă:
a)creditele corespunzătoare cheltuielilor reţelei de informaţii care rezultă din retribuţiile forfetare ale oficiilor contabile pentru execuţia obligaţiilor prevăzute la articolele 9 şi 14;
b)toate costurile sistemelor informatice la care recurge Comisia pentru primirea, verificarea, prelucrarea şi analiza informaţiilor contabile comunicate de către statele membre.
Costurile prevăzute la litera (b) includ, dacă este cazul, costurile legate de difuzarea rezultatelor acestor operaţiuni, precum şi costurile studiilor asupra altor aspecte ale reţelei de informaţii şi ale dezvoltării acestora.

(2)Cheltuielile de constituire şi funcţionare a comitetului naţional, a comitetelor regionale şi a organelor de legătură nu se înscriu în bugetul Comunităţii.

Art. 23
Înainte de 1 ianuarie 1990, Comisia transmite Consiliului un raport complet privind funcţionarea reţelei de date, împreună cu orice propunere de modificare a prezentului regulament.

-****-
Adoptat la Bruxelles, 15 iunie 1965.

Pentru Consiliu

Preşedintele

M. COUVE de MURVILLE

ANEXĂ:Lista diviziunilor avute în vedere la articolul 2 litera (d)
(1)Germania (RF)
1.Schleswig-Holstein
2.Hamburg
3.Saxonia Inferioară
4.Bremen
5.Renania de Nord-Westfalia
6.Hesse
7.Renania-Palatinat
8.Bad-Wurtemberg
9.Bavaria
10.Sarr
11.Berlin
12.Brandenburg
13.Mecklenburg-Vorpommern
14.Sachsen
15.Sachsen-Anhalt
16.Thuringen.

(2)Franţa
1.Ile-de-France
2.Champagne-Ardenne
3.Picardia
4.Normandia Superioară
5.Centru
6.Normandia Inferioară
7.Burgundia
8.Nord-Pas-de-Calais
9.Lorena
10.Alsacia
11.Franche-Comte
12.Ţinutul Loarei
13.Bretania
14.Poitou-Charentes
15.Acvitania
16.Pirineii Meridionali
17.Limousin
18.Rhone-Alpes
19.Auvergne
20.Languedoc-Roussillon
21.Provenţa-Alpi-Coasta de Azur
22.Corsica
(3)Italia
1.Piemonte
2.Aosta
3.Lombardia
4.Alto Adige
5.Trentino
6.Veneţia
7.Friuli-Veneţia-Giulia
8.Liguria
9.Emilia-Romagna
10.Toscana
11.Umbria
12.Marche
13.Lazio
14.Abruzzi
15.Molise
16.Campania
17.Puglia
18.Basilicata
19.Calabria
20.Sicilia
21.Sardinia
(4)Belgia
1.Vlaanderen
2.Bruxelles - Brussel
3.Wallonie.

(5)Luxemburg
Constituie o diviziune.
(6)Ţările de Jos
Constituie o diviziune.
(7)Danemarca
Constituie o diviziune.
(8)Irlanda
Constituie o diviziune.
(9)Regatul Unit
1.Anglia-Regiunea de Nord
2.Anglia-Regiunea de Est
3.Anglia-Regiunea de Vest
4.Ţara Galilor
5.Scoţia
6.Irlanda de Nord
(10)Grecia
1.Macedonia şi Tracia
2.Epir, Peloponez şi Insulele Ioniene
3.Tesalia
4.Grecia Centrală, Insulele Mării Egee şi Creta.

(11)Spania:
1.Galicia
2.Asturias
3.Cantabria
4.Pais Vasco
5.Navarra
6.La Rioja
7.Aragon
8.Cataluna
9.Baleares
10.Castilla-Leon
11.Madrid
12.Castilla-La Mancha
13.Comunidad Valenciana
14.Murcia
15.Extremadura
16.Andalucia
17.Canarias
(12)Portugalia
1.Norte e Centro;
2.Ribatejo-Oeste;
3.Alentego e Algarve;
4.Açores e Madeira.

(13)Austria constituie o diviziune
(14)Finlanda
1.Etela-Suomi
2.Sisa-Suomi
3.Pohjanmaa
4.Pohjois-Suomi
(15)Suedia
1.Câmpiile din sudul şi centrul Suediei
2.Zonele forestiere şi agro-forestiere din sudul şi centrul Suediei
3.Zonele din nordul Suediei.

(16)Bulgaria
[POZĂ - a se vedea actul modificator]
Cu toate acestea, Bulgaria poate constitui o circumscripţie unică pe o perioadă de doi ani de la aderare.
(17)România
1.Nord-Est
2.Sud-Est
3.Sud-Muntenia
4.Sud-Vest-Oltenia
5.Vest
6.Nord-Vest
7.Centru
8.Bucureşti-Ilfov