Secţiunea 3 - Ajutoarele pentru accesul IMM-urilor la finanţare - Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat

Acte UE

Jurnalul Oficial 187L

În vigoare
Versiune de la: 14 August 2025
SECŢIUNEA 3:Ajutoarele pentru accesul IMM-urilor la finanţare
Art. 21: Ajutoarele de finanţare de risc
(1)Schemele de ajutoare de finanţare de risc în favoarea IMM-urilor sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, cu condiţia să fie îndeplinite cerinţele prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Statele membre, fie direct, fie prin intermediul unei entităţi căreia i-a fost încredinţată execuţia, pun în aplicare măsura de finanţare de risc prin intermediul unuia sau mai multor intermediari financiari. Statele membre sau entităţile cărora le-a fost încredinţată execuţia furnizează o contribuţie publică intermediarilor financiari, în conformitate cu alineatele (9)-(13), iar intermediarii financiari, în conformitate cu alineatele (14)-(17) realizează investiţii de finanţare de risc în conformitate cu alineatele (4)-(8) în întreprinderi eligibile care respectă alineatul (3). Nici statele membre, nici entităţile cărora le-a fost încredinţată execuţia nu investesc direct în întreprinderile eligibile fără implicarea unui intermediar financiar.
(3)Întreprinderile eligibile sunt întreprinderi care sunt IMM-uri necotate şi care, la momentul investiţiei iniţiale de finanţare de risc, îndeplinesc cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)nu au funcţionat pe nicio piaţă;
b)au funcţionat pe orice piaţă pentru oricare dintre următoarele perioade:
(i)mai puţin de 10 ani de la înregistrarea lor; sau
(ii)mai puţin de 7 ani de la prima lor vânzare comercială.
În cazul în care una dintre perioadele de eligibilitate menţionate la punctele (i) şi (ii) a fost aplicată unei anumite întreprinderi, numai perioada respectivă poate fi aplicată, de asemenea, oricărui ajutor ulterior pentru finanţare de risc acordat aceleiaşi întreprinderi. În cazul întreprinderilor care au preluat o altă întreprindere sau care s-au format printr-o fuziune, perioada de eligibilitate aplicată include, de asemenea, operaţiunile întreprinderii preluate sau, respectiv, ale întreprinderilor rezultate în urma fuziunii, cu excepţia întreprinderilor preluate sau rezultate în urma fuziunii a căror cifră de afaceri reprezintă mai puţin de 10 % din cifra de afaceri a întreprinderii care preia controlul în exerciţiul financiar anterior preluării sau, în cazul întreprinderilor constituite printr-o fuziune, mai puţin de 10 % din cifra de afaceri combinată pe care întreprinderile care fuzionează au realizat-o în exerciţiul financiar anterior fuziunii. În ceea ce priveşte perioada de eligibilitate menţionată la punctul (i), dacă se aplică, în cazul întreprinderilor care nu fac obiectul unei obligaţii de înregistrare, se consideră că perioada de eligibilitate începe fie din momentul în care întreprinderea respectivă îşi începe activitatea economică, fie din momentul în care întreprinderea devine plătitoare de impozite pentru activitatea sa economică, oricare dintre acestea survine mai întâi;
c)necesită o investiţie iniţială care, pe baza unui plan de afaceri elaborat în vederea începerii unei noi activităţi economice, este mai mare de 50 % din cifra de afaceri anuală medie a întreprinderii în ultimii 5 ani. Prin derogare de la prima teză, pragul respectiv este limitat la 30 % în ceea ce priveşte următoarele investiţii, care sunt considerate investiţii iniţiale într-o nouă activitate economică:
(i)investiţii care îmbunătăţesc în mod semnificativ performanţa de mediu a activităţii în conformitate cu articolul 36 alineatul (2);
(ii)alte investiţii durabile din punctul de vedere al mediului, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 1 din Regulamentul (UE) 2020/852;
(iii)investiţii care vizează sporirea capacităţii de extracţie, separare, rafinare, prelucrare sau reciclare a unei materii prime critice enumerate în anexa IV.
(4)Investiţiile de finanţare de risc pot acoperi, de asemenea, investiţiile de continuare realizate în întreprinderi eligibile, inclusiv după perioada de eligibilitate menţionată la alineatul (3) litera (b), în cazul în care sunt îndeplinite următoarele condiţii cumulative:
a)valoarea totală a finanţării de risc menţionată la alineatul (8) nu este depăşită;
b)posibilitatea unor investiţii de continuare a fost prevăzută în planul iniţial de afaceri;
c)întreprinderea care primeşte investiţii de continuare nu a devenit o "întreprindere asociată", în sensul articolului 3 alineatul (3) din anexa I, unei alte întreprinderi, diferită de intermediarul financiar sau de investitorul privat independent care furnizează finanţare de risc în cadrul măsurii, cu excepţia cazului în care noua entitate este IMM.
(5)Investiţiile de finanţare de risc în întreprinderi eligibile se pot prezenta sub formă de investiţii de capital şi de cvasicapital, de împrumuturi, de garanţii sau pot lua forma unei combinaţii între aceste instrumente.
(6)Atunci când se oferă garanţii, garanţia nu trebuie să depăşească 80 % din împrumutul subiacent acordat întreprinderii eligibile.
(7)În cazul investiţiilor de finanţare de risc sub formă de investiţii de capital şi de cvasicapital în întreprinderi eligibile, o măsură de finanţare de risc poate acoperi capitalul de înlocuire numai dacă acesta din urmă este combinat cu capital nou reprezentând cel puţin 50 % din fiecare rundă de investiţii în întreprinderile eligibile.
(8)Valoarea totală restantă a investiţiei de finanţare de risc menţionate la alineatul (5) nu depăşeşte 16,5 milioane EUR pe întreprindere eligibilă în cadrul oricărei măsuri de finanţare de risc. Pentru a calcula această valoare maximă a investiţiei de finanţare de risc, se iau în considerare următoarele:
a)în cazul împrumuturilor şi al investiţiilor de tip cvasicapital structurate ca datorie, valoarea nominală restantă a instrumentului;
b)în cazul garanţiilor, valoarea nominală restantă a împrumutului subiacent.
(9)Contribuţia publică acordată intermediarilor financiari poate lua una dintre formele următoare:
a)capital sau cvasicapital sau resurse financiare atribuite în scopul de a furniza întreprinderilor eligibile, în mod direct sau indirect, investiţii de finanţare de risc;
b)împrumuturi acordate în scopul de a furniza întreprinderilor eligibile, în mod direct sau indirect, investiţii de finanţare de risc;
c)garanţii acordate pentru acoperirea pierderilor generate de investiţiile de finanţare de risc, în mod direct sau indirect, întreprinderilor eligibile.
(10)Mecanismele de partajare a riscurilor şi a recompenselor între, pe de o parte, statul membru (sau entitatea căreia i-a fost încredinţată execuţia) şi, pe de altă parte, investitorii privaţi, intermediarii financiari sau administratorii de fonduri sunt adecvate şi respectă următoarele condiţii:
a)în cazul ajutoarelor de finanţare de risc sub alte forme decât garanţiile, se preferă rentabilitatea prioritară a profiturilor (participarea asimetrică la profit sau stimulente în sensul creşterii) în locul protecţiei împotriva pierderilor potenţiale (protecţie împotriva evoluţiei negative);
b)în cazul în care pierderile sunt împărţite asimetric între investitorii publici şi cei privaţi, prima pierdere suportată de către investitorul public este plafonată la 25 % din totalul investiţiei de finanţare de risc;
c)în cazul ajutoarelor de finanţare de risc sub formă de garanţii, rata de garantare este limitată la 80 %, iar pierderile totale asumate de către un stat membru sunt plafonate la maximum 25 % din portofoliul subiacent garantat. Numai garanţiile care acoperă pierderile preconizate ale portofoliului subiacent garantat pot fi furnizate în mod gratuit. Dacă o garanţie cuprinde, de asemenea, acoperirea pierderilor neprevăzute, intermediarul financiar plăteşte, pentru partea din garanţie care acoperă pierderile neprevăzute, o primă de garanţie conformă cu condiţiile pieţei.
(11)În cazul în care contribuţia publică furnizată intermediarului financiar ia forma capitalului propriu şi a cvasicapitalului, astfel cum se menţionează la alineatul (9) litera (a), se poate utiliza în scopul gestionării lichidităţii cel mult 30 % din totalul aporturilor de capital şi al capitalului angajat nevărsat al intermediarului financiar.
(12)În cazul măsurilor de finanţare de risc care vizează furnizarea de investiţii de finanţare de risc sub formă de capital, de cvasicapital sau de împrumuturi acordate întreprinderilor eligibile, contribuţia publică furnizată intermediarului financiar mobilizează finanţare suplimentară de la investitori privaţi independenţi la nivelul intermediarilor financiari sau al întreprinderilor eligibile, astfel încât să se obţină o rată totală de participare privată care să atingă următoarele praguri minime:
a)10 % din investiţiile de finanţare de risc furnizate întreprinderilor eligibile menţionate la alineatul (3) litera (a);
b)40 % din investiţiile de finanţare de risc furnizate întreprinderilor eligibile menţionate la alineatul (3) litera (b);
c)60 % din investiţiile de finanţare de risc furnizate întreprinderilor eligibile menţionate la alineatul (3) litera (c) şi pentru investiţii de continuare a finanţării de risc în întreprinderi eligibile după perioada de eligibilitate menţionată la alineatul (3) litera (b).
Finanţarea furnizată de investitori privaţi independenţi care beneficiază de ajutor de finanţare de risc sub formă de stimulente fiscale în conformitate cu articolul 21a nu este luată în considerare în scopul atingerii ratelor totale de participare privată prevăzute la primul paragraf al prezentului articol.
Ratele de participare privată menţionate la primul paragraf literele (b) şi (c) se reduc la 20 % în cazul literei (b) şi la 30 % în cazul literei (c) pentru investiţiile care: fie sunt efectuate în zone asistate desemnate pe o hartă a ajutoarelor regionale aprobată, valabilă la momentul furnizării investiţiei de finanţare de risc, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (a) din tratat, fie primesc sprijin pe baza planului de redresare şi rezilienţă al statului membru, astfel cum a fost aprobat de Consiliul, fie primesc sprijin din Fondul european de apărare în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/697 sau în cadrul Programului spaţial al Uniunii în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/696 al Parlamentului European şi al Consiliului (*40), fie primesc sprijin din partea fondurilor Uniunii executate în cadrul gestiunii partajate care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) nr. 1303/2013, a Regulamentului (UE) 2021/1060 sau a Regulamentului (UE) 2021/2115 ale Parlamentului European şi ale Consiliului (*41).
(*40)Regulamentul (UE) 2021/696 al Parlamentului European şi al Consiliului din 28 aprilie 2021 de instituire a Programului spaţial al Uniunii şi a Agenţiei Uniunii Europene pentru Programul spaţial şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 912/2010, (UE) nr. 1285/2013 şi (UE) nr. 377/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE (JO L 170, 12.5.2021, p. 69);
(*41)Regulamentul (UE) 2021/2115 al Parlamentului European şi al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) şi finanţate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) şi de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1305/2013 şi (UE) nr. 1307/2013 (JO L 435, 6.12.2021, p. 1).
(13)În cazul în care o măsură de finanţare de risc este pusă în aplicare prin mijlocirea unui intermediar financiar care vizează întreprinderile eligibile în diferite stadii de dezvoltare, astfel cum se menţionează la alineatele (3) şi (4), intermediarul financiar realizează o rată de participare privată care reprezintă cel puţin media ponderată bazată pe volumul investiţiilor individuale în portofoliul subiacent şi care rezultă din aplicarea ratelor minime de participare la astfel de investiţii, astfel cum se menţionează la alineatul (12), cu excepţia cazului în care participarea necesară din partea investitorilor privaţi independenţi este realizată la nivelul întreprinderilor eligibile.
(14)Intermediarii financiari şi administratorii de fonduri sunt selecţionaţi printr-o procedură deschisă, transparentă şi nediscriminatorie, în conformitate cu legislaţia Uniunii şi cu legislaţiile naţionale aplicabile. Statele membre pot impune intermediarilor financiari şi administratorilor de fonduri eligibili să îndeplinească criterii definite în prealabil, justificate în mod obiectiv de natura investiţiilor. Procedura se bazează pe criterii obiective legate de experienţă, cunoştinţe de specialitate şi capacitate operaţională şi financiară şi respectă următoarele condiţii cumulative:
a)se asigură că intermediarii financiari şi administratorii de fonduri eligibili sunt stabiliţi în conformitate cu legislaţia aplicabilă;
b)nu se face discriminare între intermediarii financiari şi administratorii de fonduri în funcţie de locul lor de stabilire sau de înregistrare, indiferent de statul membru;
c)scopul este de a institui mecanisme adecvate de partajare a riscurilor şi a recompenselor, astfel cum se menţionează la alineatul (10), şi de a adopta decizii motivate de obţinerea unui profit, astfel cum se menţionează la alineatul (15).
(15)Măsurile de finanţare de risc garantează că intermediarii financiari care primesc contribuţia publică iau decizii motivate de obţinerea unui profit atunci când furnizează întreprinderilor eligibile investiţii de finanţare de risc. Această obligaţie este îndeplinită în cazul în care sunt îndeplinite următoarele condiţii cumulative:
a)statul membru sau entitatea căreia i s-a încredinţat punerea în aplicare a măsurii prevede un proces de diligenţă pentru a se asigura o strategie de investiţii solidă din punct de vedere comercial în scopul punerii în aplicare a măsurii de finanţare de risc, ceea ce include o politică adecvată de diversificare a riscurilor menită să asigure realizarea viabilităţii economice şi atingerea unui nivel eficient în ceea ce priveşte amploarea şi domeniul de aplicare teritorial al portofoliului relevant de investiţii;
b)investiţiile de finanţare de risc furnizate întreprinderilor eligibile au la bază un plan de afaceri viabil, care cuprinde detalii despre produs, vânzări şi dezvoltarea profitabilităţii şi care stabileşte viabilitatea financiară ex ante;
c)există o strategie de ieşire clară şi realistă pentru fiecare investiţie de capital şi de cvasicapital.
(16)Intermediarii financiari sunt gestionaţi pe o bază comercială. Se consideră că această cerinţă este îndeplinită în cazul în care intermediarul financiar şi, în funcţie de tipul de măsură de finanţare de risc, administratorul fondului, îndeplinesc următoarele condiţii cumulative:
a)sunt obligaţi prin lege sau prin contract să acţioneze conform celor mai bune practici şi cu diligenţa unui administrator profesionist care acţionează cu bună credinţă şi evită conflictele de interese; se aplică supravegherea normativă, după caz;
b)remuneraţia lor este conformă cu practicile de pe piaţă. Se presupune că această cerinţă este îndeplinită atât timp cât sunt selecţionaţi printr-o procedură de selecţie deschisă, transparentă şi nediscriminatorie, în conformitate cu alineatul (14);
c)îşi asumă o parte din riscurile de investiţii fie prin coinvestiţii de resurse proprii, fie prin primirea unei remuneraţii legate de performanţă, astfel încât să se asigure faptul că interesele lor sunt în permanenţă aliniate cu interesele statului membru sau ale entităţii căreia i-a fost încredinţată execuţia;
d)stabilesc o strategie de investiţii, criteriile şi calendarul propus pentru realizarea investiţiilor;
e)investitorilor li se permite să fie reprezentaţi în organismele de guvernanţă ale fondului de investiţii, cum ar fi consiliul de supraveghere sau comitetul consultativ, dacă este cazul.
(17)În cazul unei măsuri de finanţare de risc în care investiţiile de finanţare de risc sunt furnizate întreprinderilor eligibile sub formă de garanţii, împrumuturi sau investiţii de cvasicapital structurate ca datorie, intermediarul financiar realizează investiţii de finanţare de risc în întreprinderi eligibile care nu ar fi fost efectuate sau care ar fi fost efectuate într-o manieră limitată sau diferită în absenţa ajutorului. Intermediarul financiar este în măsură să demonstreze că utilizează un mecanism care asigură că toate avantajele sunt transferate în cea mai mare măsură către întreprinderi eligibile sub forma unor volume mai mari de finanţare, a unor portofolii mai riscante, a unor cerinţe mai reduse în materie de garanţii reale, a unor prime de garantare mai mici sau a unor rate ale dobânzii mai scăzute.
(18)Măsurile de finanţare de risc prin care se furnizează investiţii de finanţare de risc IMM-urilor care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatul (3) sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii cumulative:
a)la nivelul IMM-urilor, ajutoarele îndeplinesc condiţiile prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1407/2013 al Comisiei (*42), Regulamentul (UE) nr. 1408/2013 al Comisiei (*43) sau Regulamentul (UE) nr. 717/2014 , după caz;
(*42)Regulamentul (UE) nr. 1407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis (JO L 352, 24.12.2013, p. 1).
(*43)Regulamentul (UE) nr. 1408/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul agricol (JO L 352, 24.12.2013, p. 9).
b)sunt îndeplinite toate condiţiile prevăzute la prezentul articol, cu excepţia condiţiilor prevăzute la alineatele (3), (4), (8), (12) şi/sau (13);
c)în cazul măsurilor de finanţare de risc care furnizează întreprinderilor eligibile investiţii de finanţare de risc sub formă de capital, de cvasicapital sau de împrumuturi, măsura mobilizează finanţare suplimentară de la investitori privaţi independenţi la nivelul intermediarilor financiari sau al IMM-urilor, astfel încât să se obţină o rată totală de participare privată de cel puţin 60 % din finanţarea de risc furnizată IMM-urilor.
Rata de participare privată menţionată la primul paragraf litera (c) se reduce la 30 % pentru investiţiile care: fie sunt efectuate în zone asistate desemnate pe o hartă a ajutoarelor regionale aprobată, valabilă la momentul furnizării investiţiei de finanţare de risc, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (a) din tratat, fie primesc sprijin pe baza planului de redresare şi rezilienţă al statului membru, astfel cum a fost aprobat de Consiliul, fie primesc sprijin din Fondul european de apărare în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/697 sau din Programul spaţial al Uniunii în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/696 sau din fonduri ale Uniunii puse în aplicare în cadrul gestiunii partajate care fac obiectul Regulamentului (UE) nr. 1303/2013, al Regulamentului (UE) 2021/1060 sau al Regulamentului (UE) 2021/2115.
Art. 21a: Ajutoare pentru finanţare de risc acordate IMM-urilor sub formă de stimulente fiscale pentru investitorii privaţi care sunt persoane fizice
(1)Schemele de ajutoare pentru finanţarea de risc pentru IMM-uri acordate sub formă de stimulente fiscale investitorilor privaţi independenţi persoane fizice care furnizează întreprinderilor eligibile finanţare de risc în mod direct sau indirect sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, cu condiţia să fie îndeplinite cerinţele prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Întreprinderile eligibile sunt cele care îndeplinesc criteriile prevăzute la articolul 21 alineatul (3). Investiţiile totale de finanţare de risc prevăzute la articolul 21 şi la prezentul articol pentru fiecare întreprindere eligibilă nu trebuie să depăşească cuantumul maxim prevăzut la articolul 21 alineatul (8).
(3)În cazul în care investitorul privat independent oferă finanţare de risc indirect printr-un intermediar financiar, investiţia eligibilă ia forma achiziţionării de acţiuni sau participaţii la intermediarul financiar, care, la rândul său, furnizează întreprinderilor eligibile investiţii de finanţare de risc în conformitate cu articolul 21 alineatele (5)-(8). Nu se pot acorda stimulente fiscale pentru serviciile prestate de intermediarul financiar sau de administratorii acestuia.
(4)În cazul în care investitorul privat independent oferă finanţare de risc direct întreprinderii eligibile, numai achiziţionarea de noi acţiuni ordinare cu risc maxim emise de o întreprindere eligibilă constituie o investiţie eligibilă. Aceste acţiuni se păstrează timp de cel puţin 3 ani. Capitalul de înlocuire este acoperit numai în condiţiile prevăzute la articolul 21 alineatul (7). În ceea ce priveşte posibilele forme de stimulente fiscale, pierderile cauzate de cedarea acţiunilor pot fi deduse din impozitul pe profit. În cazul facilităţilor fiscale legate de dividende, orice dividend primit pentru acţiunile care îndeplinesc condiţiile poate fi scutit (integral sau parţial) de la plata impozitului pe profit. Orice profit din vânzarea acţiunilor care îndeplinesc condiţiile poate fi scutit (integral sau parţial) de la plata impozitului pe câştigurile de capital ori obligaţia fiscală aferentă acestui profit poate fi amânată dacă în termen de un an câştigurile respective sunt reinvestite în noi acţiuni care îndeplinesc condiţiile.
(5)În cazul în care investitorul privat independent oferă finanţare de risc în mod direct întreprinderii eligibile, pentru a asigura o participare adecvată a respectivului investitor privat independent, în conformitate cu articolul 21 alineatul (12), facilitatea fiscală, considerată ca fiind scutirea fiscală maximă cumulată de la toate stimulentele fiscale combinate, nu trebuie să depăşească următoarele praguri maxime:
a)50 % din investiţiile eligibile efectuate de investitorul privat independent în cadrul întreprinderilor eligibile menţionate la articolul 21 alineatul (3) litera (a);
b)35 % din investiţiile eligibile efectuate de investitorul privat independent în cadrul întreprinderilor eligibile menţionate la articolul 21 alineatul (3) litera (b);
c)20 % din investiţiile eligibile realizate de investitorul privat independent în cadrul întreprinderilor eligibile menţionate la articolul 21 alineatul (3) litera (c) sau din investiţiile eligibile de continuare în cadrul unei întreprinderi eligibile după perioada de eligibilitate menţionată la articolul 21 alineatul (3) litera (b).
Pragurile menţionate la primul paragraf pentru acordarea facilităţilor fiscale în cazul investiţiilor străine directe pot fi majorate până la 65 % în condiţiile literei (a), până la 50 % în condiţiile literei (b) şi până la 35 % în condiţiile literei (c) pentru investiţiile care: fie sunt efectuate în zone asistate desemnate pe o hartă a ajutoarelor regionale aprobată, valabilă la momentul furnizării investiţiei de finanţare de risc, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (a) din tratat, fie primesc sprijin pe baza planului de redresare şi rezilienţă al statului membru, astfel cum a fost aprobat de Consiliul, fie primesc sprijin din Fondul european de apărare în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/697 sau în cadrul Programului spaţial al Uniunii în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/696, fie primesc sprijin din partea fondurilor Uniunii executate în cadrul gestiunii partajate care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) nr. 1303/2013, a Regulamentului (UE) 2021/1060 sau a Regulamentului (UE) 2021/2115.
(6)În cazul în care investitorul privat independent oferă finanţare de risc în mod indirect prin intermediul unui intermediar financiar şi în conformitate cu articolul 21 alineatul (12), facilitatea fiscală, considerată ca fiind scutirea fiscală maximă cumulată de la toate stimulentele fiscale combinate, nu trebuie să depăşească 30 % din investiţia eligibilă realizată de investitorul privat independent într-o întreprindere eligibilă menţionată la articolul 21 alineatul (3). Acest prag pentru acordarea facilităţilor fiscale poate fi majorat până la 50 % pentru investiţiile care: fie sunt efectuate în zone asistate desemnate pe o hartă a ajutoarelor regionale aprobată, valabilă la momentul furnizării investiţiei de finanţare de risc, în conformitate cu articolul 107 alineatul (3) litera (a) din tratat; fie primesc sprijin pe baza planului de redresare şi rezilienţă al statului membru, astfel cum a fost aprobat de Consiliul, fie primesc sprijin din Fondul european de apărare în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/697 sau în cadrul Programului spaţial al Uniunii în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/696, fie primesc sprijin din partea fondurilor Uniunii executate în cadrul gestiunii partajate care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) nr. 1303/2013, a Regulamentului (UE) 2021/1060 sau a Regulamentului (UE) 2021/2115.

Art. 22: Ajutoarele pentru întreprinderile nou-înfiinţate
(1)Schemele de ajutoare pentru întreprinderile nou-înfiinţate sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, cu condiţia să fie îndeplinite cerinţele prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Întreprinderile eligibile sunt orice întreprinderi mici necotate care au fost înregistrate cu maximum 5 ani în urmă şi care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative:
a)nu au preluat activitatea unei alte întreprinderi, cu excepţia cazului în care cifra de afaceri a activităţii preluate reprezintă mai puţin de 10 % din cifra de afaceri a întreprinderii eligibile în exerciţiul financiar anterior preluării;
b)nu au distribuit încă profituri;
c)nu au preluat o altă întreprindere sau nu s-au format printr-o fuziune, cu excepţia cazului în care cifra de afaceri a întreprinderii preluate reprezintă mai puţin de 10 % din cifra de afaceri a întreprinderii eligibile în exerciţiul financiar anterior preluării sau cifra de afaceri a întreprinderii formate printr-o fuziune depăşeşte cu mai puţin de 10 % cifra de afaceri combinată pe care întreprinderile care fuzionează au realizat-o în exerciţiul financiar anterior fuziunii.
În cazul întreprinderilor eligibile care nu fac obiectul unei obligaţii de înregistrare, perioada de eligibilitate de 5 ani începe fie din momentul în care întreprinderea respectivă îşi începe activitatea economică, fie din momentul în care întreprinderea devine plătitoare de impozite pentru activitatea sa economică, oricare dintre acestea survine mai întâi.
Prin derogare de la primul paragraf litera (c), întreprinderile formate prin fuziunea unor întreprinderi eligibile pentru ajutor în temeiul prezentului articol sunt considerate de asemenea întreprinderi eligibile pentru o perioadă de maximum 5 ani de la data înregistrării celei mai vechi dintre întreprinderile care fuzionează.

(3)Ajutorul pentru întreprinderile nou-înfiinţate se prezintă sub următoarele forme:
a)împrumuturi cu rate ale dobânzii care nu se conformează condiţiilor pieţei, cu o durată de 10 ani şi cu o valoare nominală maximă de 1,1 milion EUR, respectiv de 1,65 milioane EUR pentru întreprinderile stabilite în zone asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (c) din tratat sau de 2,2 milioane EUR pentru întreprinderile stabilite în zone asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (a) din tratat. Pentru împrumuturile cu o durată cuprinsă între 5 şi 10 ani, valorile maxime pot fi ajustate prin înmulţirea sumelor menţionate mai sus cu raportul dintre durata de 10 ani şi durata reală a împrumutului. Pentru împrumuturile cu o durată mai mică de 5 ani, valoarea maximă este aceeaşi cu cea pentru împrumuturile cu o durată de 5 ani;
b)garanţii cu prime care nu se conformează condiţiilor pieţei, cu o durată de 10 ani şi pentru care valoarea maximă garantată este de 1,65 milioane EUR, respectiv de 2,48 milioane EUR pentru întreprinderile stabilite în zone asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (c) din tratat sau de 3,3 milioane EUR pentru întreprinderile stabilite în zone asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (a) din tratat. Pentru garanţiile cu o durată cuprinsă între 5 şi 10 ani, valorile maxime garantate pot fi ajustate prin înmulţirea sumelor menţionate anterior cu raportul dintre durata de 10 ani şi durata reală a garanţiei. Pentru garanţiile cu o durată mai mică de 5 ani, valoarea maximă garantată este aceeaşi cu cea pentru garanţiile cu o durată de 5 ani. Garanţia nu depăşeşte 80 % din împrumutul subiacent;
c)granturi, inclusiv sub formă de investiţii de capital sau de cvasicapital, reduceri ale ratelor dobânzilor şi ale primelor de garantare de până la 0,5 milioane EUR echivalent subvenţie brută, respectiv 0,75 milioane EUR pentru întreprinderile stabilite în zone asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (c) din tratat sau 1 milion EUR pentru întreprinderile stabilite în zone asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (a) din tratat;
d)stimulente fiscale pentru întreprinderile eligibile de până la 0,5 milioane EUR echivalent subvenţie brută, respectiv 0,75 milioane EUR pentru întreprinderile stabilite în zone asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (c) din tratat sau 1 milion EUR pentru întreprinderile stabilite în zone asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (a) din tratat.

(4)Un beneficiar poate primi sprijin prin intermediul unei combinaţii de instrumente de ajutor la care se face referire la alineatul (3) din prezentul articol, cu condiţia ca proporţia pe care o reprezintă suma acordată prin intermediul unuia dintre instrumentele de ajutor, calculată pe baza valorii maxime a ajutorului care este permisă pentru acel instrument, să fie luată în considerare în vederea stabilirii proporţiei reziduale din valoarea maximă a ajutorului permisă pentru celelalte instrumente care fac parte dintr-un astfel de instrument combinat.
(5)Pentru întreprinderile mici şi inovatoare, valorile maxime prevăzute la alineatul (3) pot fi dublate.
(6)În cazul în care o schemă de ajutor la înfiinţare este pusă în aplicare prin intermediul unuia sau mai multor intermediari financiari, se aplică condiţiile aplicabile intermediarilor financiari menţionaţi la articolul 21 alineatele (10), (14), (15), (16) şi (17).
(7)În plus faţă de sumele menţionate la alineatele (3), (4) şi (5), schemele de ajutor la înfiinţare pot lua forma unui transfer de proprietate intelectuală (PI) sau a unei acordări a drepturilor de acces conexe, fie gratuit, fie sub valoarea de piaţă. Transferul sau acordarea se efectuează de la o organizaţie de cercetare şi diseminare a cunoştinţelor, în sensul articolului 2 punctul 83, care a dezvoltat PI subiacentă prin intermediul activităţii sale de cercetare şi dezvoltare independente sau colaborative, către o întreprindere eligibilă în sensul alineatului (2). Transferul sau acordarea îndeplineşte toate condiţiile următoare:
a)scopul transferului de proprietate intelectuală sau al acordării drepturilor de acces conexe este de a introduce pe piaţă un nou produs sau serviciu; şi
b)valoarea PI este stabilită la preţul pieţei, ceea ce se întâmplă în cazul în care a fost stabilită în conformitate cu una dintre următoarele metode:
(i)suma a fost stabilită printr-o procedură competitivă deschisă, transparentă şi nediscriminatorie;
(ii)o evaluare efectuată de un expert independent confirmă faptul că valoarea este cel puţin egală cu preţul pieţei;
(iii)în cazurile în care întreprinderea eligibilă are un drept de preemţiune în ceea ce priveşte PI generată în colaborare cu organizaţia de cercetare şi diseminare a cunoştinţelor, dacă organizaţia de cercetare şi diseminare a cunoştinţelor îşi exercită dreptul de a solicita oferte mai avantajoase din punct de vedere economic de la terţi, întreprinderea eligibilă care colaborează trebuie să îşi adapteze oferta în consecinţă.
Valoarea oricărei contribuţii, atât financiare, cât şi nefinanciare, a întreprinderii eligibile la costurile activităţilor organizaţiei de cercetare şi diseminare a cunoştinţelor care au condus la PI în cauză poate fi dedusă din valoarea PI menţionată la punctele (i), (ii) şi (iii).
c)Valoarea ajutorului pentru transferul PI sau acordarea drepturilor de acces conexe în temeiul prezentului alineat nu depăşeşte 1 milion EUR. Valoarea ajutorului corespunde valorii PI menţionate la litera (b), minus deducerea menţionată mai sus prevăzută la litera (b) ultima teză şi minus orice remuneraţie datorată de beneficiar pentru PI respectivă. Valoarea PI menţionată la litera (b) poate depăşi 1 milion EUR, caz în care această sumă suplimentară poate fi acoperită de întreprinderea eligibilă prin fonduri proprii sau alte mijloace.

Art. 23: Ajutoarele în favoarea platformelor alternative de tranzacţionare specializate în IMM-uri
(1)Ajutoarele în favoarea platformelor alternative de tranzacţionare specializate în IMM-uri sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, cu condiţia să fie îndeplinite cerinţele prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)În cazul în care operatorul platformei este o întreprindere mică, măsura de ajutor poate lua forma unui ajutor pentru întreprinderile nou-înfiinţate acordat operatorului platformei, caz în care se aplică condiţiile prevăzute la articolul 22.
Măsura de ajutor poate lua forma unor stimulente fiscale acordate unor investitori privaţi independenţi care au calitatea de persoană fizică pentru investiţiile lor de finanţare de risc realizate prin intermediul unei platforme alternative de tranzacţionare în întreprinderi eligibile în conformitate cu condiţiile prevăzute la articolul 21a alineatele (2) şi (5).

Art. 24: Ajutoarele pentru acoperirea costurilor de prospecţie
(1)Ajutoarele pentru acoperirea costurilor de prospecţie sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, cu condiţia să fie îndeplinite cerinţele prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Costurile eligibile sunt:
a)costurile pentru analiza iniţială şi procesul formal de diligenţă realizate de administratorii intermediarilor financiari sau de investitori pentru a identifica întreprinderile eligibile în conformitate cu articolele 21, 21a şi 22;
b)costurile aferente cercetării pentru investiţii, astfel cum sunt definite la articolul 36 alineatul (1) din Regulamentul delegat (UE) 2017/565 al Comisiei (*44), în cadrul unei întreprinderi individuale eligibile în temeiul articolelor 21, 21a şi 22, cu condiţia ca această cercetare să fie pusă la dispoziţia publicului şi, în cazul în care a fost diseminată clienţilor furnizorului de cercetare pentru investiţii înainte de a intra în domeniul public, să fie pusă la dispoziţia publicului în aceeaşi formă în termen de cel mult trei luni de la prima diseminare către clienţi.
(*44)Regulamentul delegat (UE) 2017/565 al Comisiei din 25 aprilie 2016 de completare a Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele organizatorice şi condiţiile de funcţionare aplicabile firmelor de investiţii şi termenii definiţi în sensul directivei menţionate (JO L 87, 31.3.2017, p. 1).

(3)Cercetarea pentru investiţii menţionată la alineatul (2) litera (b) de la prezentul articol trebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute la articolele 36 şi 37 din Regulamentul delegat (UE) 2017/565.
(4)Intensitatea ajutorului nu trebuie să depăşească 50 % din costurile eligibile.