Secţiunea 1 - Ajutoarele regionale - Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat
Acte UE
Jurnalul Oficial 187L
În vigoare Versiune de la: 14 August 2025
SECŢIUNEA 1:Ajutoarele regionale
SUBSECŢIUNEA A:Ajutoarele regionale pentru investiţii şi ajutoarele regionale de exploatare
Art. 13: Domeniul de aplicare al ajutoarelor regionale
Prezenta secţiune nu se aplică:
(a)ajutoarelor pentru sectorul siderurgic, sectorul lignitului şi sectorul cărbunelui;
(b)ajutoarelor pentru sectorul transporturilor, precum şi pentru infrastructura conexă; ajutoarelor pentru sectorul producerii, stocării, transportului şi distribuţiei de energie şi pentru infrastructurile energetice, cu excepţia ajutoarelor regionale pentru investiţii din regiunile ultraperiferice şi a schemelor de ajutoare regionale de exploatare; şi ajutoarelor în sectorul comunicaţiilor în bandă largă, cu excepţia schemelor de ajutoare regionale de exploatare;
(c)ajutoarelor regionale sub formă de scheme care vizează un număr limitat de sectoare specifice de activitate economică; nu se consideră că schemele de ajutoare destinate activităţilor turistice sau prelucrării şi comercializării produselor agricole vizează sectoare specifice de activitate economică;
(d)ajutoarelor regionale de exploatare acordate întreprinderilor ale căror activităţi principale se încadrează în secţiunea K «Intermedieri financiare şi asigurări» din NACE Rev. 2 sau întreprinderilor care desfăşoară activităţi în interiorul grupurilor şi ale căror activităţi principale se încadrează în categoriile 70.10 «Activităţi ale direcţiilor (centralelor), birourilor administrative centralizate» sau 70.22 «Activităţi de consultanţă pentru afaceri şi management» din NACE Rev. 2.
Art. 14: Ajutoarele regionale pentru investiţii
(1)Măsurile de ajutor regional pentru investiţii sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Ajutoarele trebuie să fie acordate în zone asistate.
(3)În zonele asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (a) din tratat, ajutoarele pot fi acordate pentru orice formă de investiţie iniţială, indiferent de dimensiunea beneficiarului. În zonele asistate care îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 107 alineatul (3) litera (c) din tratat, ajutoarele pot fi acordate IMM-urilor pentru orice formă de investiţie iniţială şi pentru întreprinderile mari numai pentru o investiţie iniţială care creează o nouă activitate economică în zona în cauză.
(4)Costurile eligibile se încadrează în una sau în mai multe dintre următoarele categorii:
a)costurile investiţiilor în active corporale şi necorporale; sau
b)costurile salariale estimate pentru locurile de muncă create în urma unei investiţii iniţiale, calculate pe o perioadă de doi ani; sau
c)o combinaţie a unei părţi a costurilor menţionate la literele (a) şi (b), dar care să nu depăşească valoarea de la litera (a) sau (b), în funcţie de care dintre acestea este mai mare.
(5)Investiţia trebuie menţinută în regiunea în cauză pentru o perioadă de cel puţin cinci ani sau, în cazul IMM-urilor, de cel puţin trei ani de la finalizarea investiţiilor. Această condiţie nu împiedică înlocuirea unei instalaţii sau a unui echipament care a devenit depăşit sau a fost distrus în această perioadă, cu condiţia ca activitatea economică să fie menţinută în regiunea în cauză pentru perioada minimă.
(6)Activele achiziţionate trebuie să fie noi, cu excepţia celor pentru IMM-uri şi pentru achiziţionarea unei unităţi.
Costurile legate de închirierea de active corporale pot fi luate în considerare în următoarele situaţii:
a)în cazul terenurilor şi clădirilor, contractul de închiriere trebuie să continue cel puţin timp de cinci ani de la data preconizată de finalizare a investiţiei pentru întreprinderile mari şi cel puţin timp de trei ani în cazul IMM-urilor;
b)în cazul închirierii de instalaţii sau de utilaje, contractul trebuie să fie unul de leasing financiar şi trebuie să conţină obligaţia ca beneficiarul ajutorului să achiziţioneze activul la data la care expiră contractul.
În cazul unei investiţii iniţiale de tipul celor menţionate la articolul 2 punctul 49 litera (b) sau punctul 51 litera (b), în principiu, se iau în considerare numai costurile de cumpărare a activelor de la terţi care nu au legătură cu cumpărătorul. Cu toate acestea, în cazul în care un membru al familiei proprietarului iniţial ori unul sau mai mulţi angajaţi preiau o întreprindere mică, condiţia ca activele să fie cumpărate de la terţi care nu au legătură cu cumpărătorul nu se aplică. Tranzacţia are loc în condiţiile pieţei. Dacă achiziţionarea activelor unei unităţi este însoţită de o investiţie suplimentară eligibilă pentru ajutor regional, costurile eligibile ale acestei investiţii suplimentare ar trebui să fie adăugate la costurile de achiziţionare a activelor unităţii. Dacă a fost deja acordat un ajutor pentru achiziţionarea activelor înainte de cumpărarea acestora, costurile acestor active se deduc din costurile eligibile aferente achiziţionării unei unităţi.
(7)În cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor mari pentru o schimbare fundamentală a procesului de producţie, costurile eligibile trebuie să depăşească amortizarea efectuată în cursul ultimelor 3 exerciţii financiare pentru activele legate de activitatea care trebuie modernizată. În cazul ajutoarelor acordate întreprinderilor mari sau IMM-urilor pentru diversificarea unei unităţi existente, costurile eligibile trebuie să depăşească cu cel puţin 200 % valoarea contabilă a activelor reutilizate, astfel cum au fost înregistrate în exerciţiul financiar ce precedă începerea lucrărilor.
(8)Activele necorporale sunt eligibile pentru calculul costurilor de investiţii dacă îndeplinesc următoarele condiţii:
a)trebuie să fie utilizate exclusiv în cadrul unităţii care primeşte ajutorul;
b)trebuie să fie amortizabile;
c)trebuie să fie achiziţionate în condiţiile pieţei de la terţi care nu au legături cu cumpărătorul; şi
d)trebuie să fie incluse în activele întreprinderii care beneficiază de ajutor şi trebuie să rămână asociate proiectului pentru care s-a acordat ajutorul pe o perioadă de minimum 5 ani (3 ani în cazul IMM-urilor).
Pentru întreprinderile mari, costurile activelor necorporale sunt eligibile numai până la 50 % din costurile totale eligibile ale investiţiei iniţiale. Pentru IMM-uri, costurile activelor necorporale sunt eligibile 100 %.
(9)În cazul în care costurile eligibile sunt calculate în funcţie de costurile salariale estimate astfel cum se menţionează la alineatul (4) litera (b), trebuie să fie îndeplinite următoarele condiţii:
a)proiectul de investiţii determină o creştere netă a numărului de angajaţi în unitatea în cauză, în comparaţie cu media din ultimele 12 luni, după deducerea din numărul de locuri de muncă create a oricăror locuri de muncă pierdute în perioada respectivă, exprimate în unităţi de muncă anuale;
b)fiecare post este ocupat în termen de 3 ani de la finalizarea investiţiei;
c)fiecare loc de muncă creat prin investiţie se menţine în zona în cauză pentru o perioadă de cel puţin cinci ani sau, în cazul IMM-urilor, de cel puţin trei ani de la data la care postul a fost ocupat pentru prima dată, cu excepţia cazului în care locul de muncă s-a pierdut în perioada 1 ianuarie 2020-30 iunie 2021.
(10)
[textul din Art. 14, alin. (10) din capitolul III, sectiunea 1, subsectiunea 1 a fost abrogat la 01-iul-2023 de Art. 1, punctul 11., alin. (E) din Regulamentul 1315/23-iun-2023]
(11)[textul din Art. 14, alin. (11) din capitolul III, sectiunea 1, subsectiunea 1 a fost abrogat la 01-iul-2023 de Art. 1, punctul 11., alin. (E) din Regulamentul 1315/23-iun-2023]
(12)Intensitatea ajutorului nu depăşeşte intensitatea maximă a ajutorului stabilită în harta ajutoarelor regionale în vigoare la momentul acordării ajutorului în zona în cauză. În cazul în care intensitatea ajutorului se calculează în conformitate cu alineatul (4) litera (c), intensitatea maximă a ajutorului nu depăşeşte valoarea cea mai favorabilă care rezultă în urma aplicării intensităţii respective pe baza costurilor de investiţii sau a costurilor salariale. În cazul proiectelor mari de investiţii, valoarea ajutorului nu depăşeşte valoarea ajustată a ajutorului calculată în conformitate cu mecanismul definit la articolul 2 alineatul (20);
(13)Orice investiţie iniţială care vizează aceeaşi activitate sau o activitate similară demarată de acelaşi beneficiar (la nivel de grup) într-un interval de 3 ani de la data de începere a lucrărilor la o altă investiţie care beneficiază de ajutor în aceeaşi regiune de nivel 3 din Nomenclatorul unităţilor teritoriale de statistică este considerată ca făcând parte dintr-un proiect unic de investiţii. În cazul în care un astfel de proiect unic de investiţii este un proiect mare de investiţii, valoarea totală a ajutoarelor pentru proiectul unic de investiţii nu depăşeşte valoarea ajutorului ajustat pentru proiecte mari de investiţii.
(14)Beneficiarul ajutorului asigură o contribuţie financiară de cel puţin 25 % din costurile eligibile, fie prin resurse proprii, fie prin finanţare externă, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public. Cerinţa privind contribuţia proprie de 25 % nu se aplică ajutoarelor acordate pentru investiţii în regiunile ultraperiferice, în măsura în care este necesară o contribuţie mai mică pentru a ţine seama pe deplin de intensitatea maximă a ajutorului.
(15)Pentru o investiţie iniţială legată de proiecte de cooperare teritorială europeană care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) nr. 1299/2013 sau a Regulamentului (UE) 2021/1059, intensitatea ajutorului pentru zona în care este localizată investiţia iniţială se aplică tuturor beneficiarilor participanţi la proiect. Dacă investiţia iniţială este localizată în două sau mai multe zone asistate, intensitatea maximă a ajutorului este cea aplicabilă în zona asistată unde este cheltuită cea mai mare parte din cheltuielile eligibile. În zonele asistate eligibile pentru ajutor în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (c) din tratat, această dispoziţie se aplică întreprinderilor mari doar dacă investiţiile iniţiale creează o nouă activitate economică.
(16)Beneficiarul confirmă că, în cei doi ani anteriori cererii de ajutor, nu a efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiţia iniţială pentru care se solicită ajutorul şi oferă un angajament că nu va face acest lucru pentru o perioadă de până la doi ani după finalizarea investiţiei iniţiale pentru care se solicită ajutorul. În ceea ce priveşte angajamentele asumate înainte de 31 decembrie 2019, orice pierdere de locuri de muncă în activităţi identice sau similare la una dintre unităţile iniţiale ale beneficiarului din SEE intervenită între 1 ianuarie 2020 şi 30 iunie 2021 nu se consideră transfer în sensul articolului 2 punctul 61a din prezentul regulament.
(17)În sectorul pescuitului şi acvaculturii, nu se acordă ajutoare întreprinderilor care au comis una sau mai multe dintre încălcările prevăzute la articolul 10 alineatul (1) literele (a)-(d) şi la articolul 10 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 508/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (*), precum şi pentru operaţiunile prevăzute la articolul 11 din regulamentul respectiv.
(*)Regulamentul (UE) nr. 508/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 mai 2014 privind Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 2328/2003, (CE) nr. 861/2006, (CE) nr. 1198/2006 şi (CE) nr. 791/2007 ale Consiliului şi a Regulamentului (UE) nr. 1255/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 149, 20.5.2014, p. 1).
Art. 15: Ajutoarele regionale de exploatare
(1)Schemele de ajutoare regionale de exploatare din regiunile ultraperiferice, din zonele slab populate şi din zonele foarte slab populate sunt compatibile cu piaţa internă în înţelesul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)În zonele slab populate, schemele de ajutoare regionale de exploatare compensează costurile suplimentare pentru transportul mărfurilor produse în zone eligibile pentru ajutoarele de exploatare, precum şi costurile suplimentare pentru transportul mărfurilor care sunt prelucrate ulterior în acele zone, cu respectarea următoarelor condiţii:
a)ajutoarele sunt cuantificabile în mod obiectiv în avans, pe baza unei sume fixe sau a unui raport tonă/kilometru sau pe baza oricărei alte unităţi relevante;
b)costurile suplimentare de transport sunt calculate pe baza călătoriei mărfurilor în interiorul graniţelor statului membru în cauză, folosindu-se mijloacele de transport care generează cele mai mici costuri pentru beneficiar. Statul membru poate impune standarde de mediu care trebuie îndeplinite de modul de transport ales şi, în cazul în care aceste standarde sunt impuse beneficiarului, acesta poate baza calculul costurilor suplimentare de transport pe cel mai scăzut cost pentru îndeplinirea standardelor de mediu respective.
Intensitatea ajutorului nu depăşeşte 100 % din costurile suplimentare de transport prevăzute la prezentul alineat.
(3)În zonele slab şi foarte slab populate, schemele de ajutoare regionale de exploatare împiedică sau reduc depopularea, cu respectarea următoarelor condiţii:
a)beneficiarii îşi desfăşoară activitatea economică în zona în cauză;
b)valoarea anuală a ajutorului per beneficiar pentru toate schemele de ajutoare de exploatare nu depăşeşte 20 % din cheltuielile anuale cu forţa de muncă suportate de beneficiar în zona în cauză.
(4)În regiunile ultraperiferice, schemele de ajutoare de exploatare compensează costurile suplimentare de exploatare suportate în aceste regiuni ca efect direct al unuia sau mai multor handicapuri permanente menţionate la articolul 349 din tratat, atunci când beneficiarii îşi desfăşoară activitatea economică într-o regiune ultraperiferică, însă cu condiţia ca valoarea anuală a ajutorului per beneficiar pentru toate schemele de ajutoare de exploatare puse în aplicare în temeiul prezentului regulament să nu depăşească unul dintre următoarele procentaje:
a)35 % din valoarea adăugată brută creată anual de beneficiar în regiunea ultraperiferică în cauză;
b)40 % din cheltuielile anuale cu forţa de muncă suportate de beneficiar în regiunea ultraperiferică în cauză;
c)30 % din cifra de afaceri anuală a beneficiarului realizată în regiunea ultraperiferică în cauză.
SUBSECŢIUNEA B:Ajutoarele pentru dezvoltare urbană
Art. 16: Ajutoarele regionale pentru dezvoltare urbană
(1)Ajutoarele regionale pentru dezvoltare urbană sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Proiectele de dezvoltare urbană îndeplinesc următoarele criterii:
a)sunt implementate prin fonduri de dezvoltare urbană în zone asistate;
b)sunt cofinanţate de fondurile structurale şi de investiţii europene;
c)sprijină punerea în aplicare a unei "strategii de dezvoltare urbană integrată şi durabilă";
(3)investiţia totală într-un proiect de dezvoltare urbană din cadrul oricărei măsuri de ajutor pentru dezvoltare urbană nu depăşeşte 22 de milioane EUR.
(4)Costurile eligibile sunt costurile globale ale proiectului de dezvoltare urbană în măsura în care acestea respectă dispoziţiile articolelor 37 şi 65 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 sau ale articolelor 67 şi 68 din Regulamentul (UE) 2021/1060, în funcţie de regulamentul aplicabil.
(5)Ajutorul acordat de un fond de dezvoltare urbană proiectelor eligibile de dezvoltare urbană poate fi sub formă de capital propriu, cvasicapital, împrumuturi, garanţii, sau o combinaţie a acestora.
(6)Ajutorul de dezvoltare urbană mobilizează investiţii suplimentare din partea investitorilor privaţi independenţi, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 72, la nivelul fondurilor de dezvoltare urbană sau al proiectelor de dezvoltare urbană, astfel încât să se obţină o sumă totală care să se ridice la cel puţin 20 % din totalul finanţării acordate unui proiect de dezvoltare urbană.
(7)Investitorii privaţi şi cei publici pot furniza numerar sau o contribuţie în natură sau o combinaţie a acestora pentru punerea în aplicare a unui proiect de dezvoltare urbană. O contribuţie în natură se ia în calcul la valoarea sa de piaţă, astfel cum a fost certificată de către un expert independent calificat sau de către un organism oficial autorizat în mod corespunzător.
(8)Măsurile de dezvoltare urbană îndeplinesc următoarele condiţii:
a)administratorii de fonduri de dezvoltare urbană sunt selecţionaţi printr-o procedură deschisă, transparentă şi nediscriminatorie, în conformitate cu legislaţia Uniunii şi cu legislaţiile naţionale aplicabile. În special, nu se face niciun fel de discriminare între administratorii fondurilor de dezvoltare urbană în funcţie de locul lor de stabilire sau înregistrare în orice stat membru. Administratorilor de fonduri de dezvoltare urbană s-ar putea să li se ceară să îndeplinească anumite criterii definite în prealabil, justificate în mod obiectiv de natura investiţiilor;
b)investitorii privaţi independenţi sunt selectaţi printr-un apel deschis, transparent şi nediscriminatoriu, în conformitate cu legislaţia Uniunii şi cu legislaţiile naţionale aplicabile, prin care se urmăreşte stabilirea mecanismelor adecvate de partajare a riscurilor şi profitului, iar pentru alte investiţii în afară de garanţii se va prefera participarea asimetrică la profit în locul protecţiei împotriva evoluţiei negative. În cazul în care investitorii privaţi nu sunt selectaţi printr-un astfel de apel, rata echitabilă de rentabilitate a investitorilor privaţi este stabilită de un expert independent selectat prin intermediul unui apel deschis, transparent şi nediscriminatoriu;
c)în cazul în care pierderile sunt împărţite asimetric între investitorii publici şi cei privaţi, prima pierdere asumată de către investitorul din sectorul public este plafonată la 25 % din totalul investiţiei;
d)în cazul garanţiilor către investitori privaţi în proiecte de dezvoltare urbană, rata de garantare este limitată la 80 % iar pierderile totale asumate de către un stat membru sunt plafonate la 25 % din portofoliul subiacent garantat;
e)investitorilor li se permite să fie reprezentaţi în organismele de guvernanţă ale fondului de dezvoltare urbană, cum ar fi consiliul de supraveghere sau comitetul consultativ;
f)fondul de dezvoltare urbană se stabileşte în conformitate cu legislaţia aplicabilă. Statul membru prevede un proces de diligenţă pentru a se asigura o strategie de investiţii solidă din punct de vedere comercial în scopul punerii în aplicare a măsurii de ajutor pentru dezvoltare urbană.
(9)Fondurile de dezvoltare urbană sunt gestionate pe bază comercială şi asigură decizii de finanţare care urmăresc obţinerea de profit. Se consideră că acest lucru se întâmplă în cazul în care administratorii fondului de dezvoltare urbană îndeplinesc următoarele condiţii:
a)administratorii fondurilor de dezvoltare urbană sunt obligaţi prin lege sau contract să acţioneze cu diligenţa unui administrator specializat şi de bună credinţă, evitând conflictele de interese; se aplică cele mai bune practici şi supravegherea prudenţială;
b)remuneraţia administratorilor fondurilor de dezvoltare urbană este în conformitate cu practicile pieţei. Se consideră că această cerinţă este îndeplinită atunci când administratorul este selectat printr-un apel competitiv, deschis, transparent şi nediscriminatoriu bazat pe criterii obiective legate de experienţă, cunoştinţe de specialitate şi capacitate operaţională şi financiară;
c)administratorii fondurilor de dezvoltare urbană primesc o remuneraţie în funcţie de performanţă sau îşi asumă o parte din riscurile de investiţii prin co-investirea de resurse proprii, astfel încât să se asigure că interesele lor sunt în permanenţă aliniate la interesele investitorului public;
d)administratorii fondurilor de dezvoltare urbană stabilesc o strategie de investiţii, criteriile şi calendarul propus pentru realizarea investiţiilor în proiecte de dezvoltare urbană, stabilind ex ante viabilitatea financiară şi impactul preconizat al acestora asupra dezvoltării urbane;
e)există o strategie de ieşire clară şi realistă pentru fiecare investiţie de capital şi de cvasicapital.
(10)În cazul în care un fond de dezvoltare urbană acordă împrumuturi sau garanţii pentru proiecte de dezvoltare urbană, sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)în cazul împrumuturilor, în calculul valorii maxime a investiţiei în sensul alineatului (3) al prezentului articol se ia în considerare valoarea nominală a împrumutului;
b)în cazul garanţiilor, în calculul valorii maxime a investiţiei în sensul alineatului (3) al prezentului articol se ia în considerare valoarea nominală a împrumutului subiacent.
(11)Statul membru poate încredinţa punerea în aplicare a măsurii de ajutor pentru dezvoltare urbană unei entităţi căreia i-a fost încredinţată execuţia.