Art. 16. - Art. 16: Ajutoarele regionale pentru dezvoltare urbană - Regulamentul 651/17-iun-2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat

Acte UE

Jurnalul Oficial 187L

În vigoare
Versiune de la: 14 August 2025
Art. 16: Ajutoarele regionale pentru dezvoltare urbană
(1)Ajutoarele regionale pentru dezvoltare urbană sunt compatibile cu piaţa internă în sensul articolului 107 alineatul (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la articolul 108 alineatul (3) din tratat, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute la prezentul articol şi în capitolul I.
(2)Proiectele de dezvoltare urbană îndeplinesc următoarele criterii:
a)sunt implementate prin fonduri de dezvoltare urbană în zone asistate;
b)sunt cofinanţate de fondurile structurale şi de investiţii europene;
c)sprijină punerea în aplicare a unei "strategii de dezvoltare urbană integrată şi durabilă";
(3)investiţia totală într-un proiect de dezvoltare urbană din cadrul oricărei măsuri de ajutor pentru dezvoltare urbană nu depăşeşte 22 de milioane EUR.

(4)Costurile eligibile sunt costurile globale ale proiectului de dezvoltare urbană în măsura în care acestea respectă dispoziţiile articolelor 37 şi 65 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 sau ale articolelor 67 şi 68 din Regulamentul (UE) 2021/1060, în funcţie de regulamentul aplicabil.

(5)Ajutorul acordat de un fond de dezvoltare urbană proiectelor eligibile de dezvoltare urbană poate fi sub formă de capital propriu, cvasicapital, împrumuturi, garanţii, sau o combinaţie a acestora.
(6)Ajutorul de dezvoltare urbană mobilizează investiţii suplimentare din partea investitorilor privaţi independenţi, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 72, la nivelul fondurilor de dezvoltare urbană sau al proiectelor de dezvoltare urbană, astfel încât să se obţină o sumă totală care să se ridice la cel puţin 20 % din totalul finanţării acordate unui proiect de dezvoltare urbană.

(7)Investitorii privaţi şi cei publici pot furniza numerar sau o contribuţie în natură sau o combinaţie a acestora pentru punerea în aplicare a unui proiect de dezvoltare urbană. O contribuţie în natură se ia în calcul la valoarea sa de piaţă, astfel cum a fost certificată de către un expert independent calificat sau de către un organism oficial autorizat în mod corespunzător.
(8)Măsurile de dezvoltare urbană îndeplinesc următoarele condiţii:
a)administratorii de fonduri de dezvoltare urbană sunt selecţionaţi printr-o procedură deschisă, transparentă şi nediscriminatorie, în conformitate cu legislaţia Uniunii şi cu legislaţiile naţionale aplicabile. În special, nu se face niciun fel de discriminare între administratorii fondurilor de dezvoltare urbană în funcţie de locul lor de stabilire sau înregistrare în orice stat membru. Administratorilor de fonduri de dezvoltare urbană s-ar putea să li se ceară să îndeplinească anumite criterii definite în prealabil, justificate în mod obiectiv de natura investiţiilor;
b)investitorii privaţi independenţi sunt selectaţi printr-un apel deschis, transparent şi nediscriminatoriu, în conformitate cu legislaţia Uniunii şi cu legislaţiile naţionale aplicabile, prin care se urmăreşte stabilirea mecanismelor adecvate de partajare a riscurilor şi profitului, iar pentru alte investiţii în afară de garanţii se va prefera participarea asimetrică la profit în locul protecţiei împotriva evoluţiei negative. În cazul în care investitorii privaţi nu sunt selectaţi printr-un astfel de apel, rata echitabilă de rentabilitate a investitorilor privaţi este stabilită de un expert independent selectat prin intermediul unui apel deschis, transparent şi nediscriminatoriu;
c)în cazul în care pierderile sunt împărţite asimetric între investitorii publici şi cei privaţi, prima pierdere asumată de către investitorul din sectorul public este plafonată la 25 % din totalul investiţiei;
d)în cazul garanţiilor către investitori privaţi în proiecte de dezvoltare urbană, rata de garantare este limitată la 80 % iar pierderile totale asumate de către un stat membru sunt plafonate la 25 % din portofoliul subiacent garantat;
e)investitorilor li se permite să fie reprezentaţi în organismele de guvernanţă ale fondului de dezvoltare urbană, cum ar fi consiliul de supraveghere sau comitetul consultativ;
f)fondul de dezvoltare urbană se stabileşte în conformitate cu legislaţia aplicabilă. Statul membru prevede un proces de diligenţă pentru a se asigura o strategie de investiţii solidă din punct de vedere comercial în scopul punerii în aplicare a măsurii de ajutor pentru dezvoltare urbană.
(9)Fondurile de dezvoltare urbană sunt gestionate pe bază comercială şi asigură decizii de finanţare care urmăresc obţinerea de profit. Se consideră că acest lucru se întâmplă în cazul în care administratorii fondului de dezvoltare urbană îndeplinesc următoarele condiţii:
a)administratorii fondurilor de dezvoltare urbană sunt obligaţi prin lege sau contract să acţioneze cu diligenţa unui administrator specializat şi de bună credinţă, evitând conflictele de interese; se aplică cele mai bune practici şi supravegherea prudenţială;
b)remuneraţia administratorilor fondurilor de dezvoltare urbană este în conformitate cu practicile pieţei. Se consideră că această cerinţă este îndeplinită atunci când administratorul este selectat printr-un apel competitiv, deschis, transparent şi nediscriminatoriu bazat pe criterii obiective legate de experienţă, cunoştinţe de specialitate şi capacitate operaţională şi financiară;
c)administratorii fondurilor de dezvoltare urbană primesc o remuneraţie în funcţie de performanţă sau îşi asumă o parte din riscurile de investiţii prin co-investirea de resurse proprii, astfel încât să se asigure că interesele lor sunt în permanenţă aliniate la interesele investitorului public;
d)administratorii fondurilor de dezvoltare urbană stabilesc o strategie de investiţii, criteriile şi calendarul propus pentru realizarea investiţiilor în proiecte de dezvoltare urbană, stabilind ex ante viabilitatea financiară şi impactul preconizat al acestora asupra dezvoltării urbane;
e)există o strategie de ieşire clară şi realistă pentru fiecare investiţie de capital şi de cvasicapital.
(10)În cazul în care un fond de dezvoltare urbană acordă împrumuturi sau garanţii pentru proiecte de dezvoltare urbană, sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)în cazul împrumuturilor, în calculul valorii maxime a investiţiei în sensul alineatului (3) al prezentului articol se ia în considerare valoarea nominală a împrumutului;
b)în cazul garanţiilor, în calculul valorii maxime a investiţiei în sensul alineatului (3) al prezentului articol se ia în considerare valoarea nominală a împrumutului subiacent.
(11)Statul membru poate încredinţa punerea în aplicare a măsurii de ajutor pentru dezvoltare urbană unei entităţi căreia i-a fost încredinţată execuţia.