Capitolul 2 - 6.2. Ajustări orizontale - Regulamentul 612/24-mar-2025 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/159 al Comisiei de instituire a unei măsuri de salvgardare definitive aplicabilă importurilor de anumite produse siderurgice

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 28 Martie 2025
CAPITOLUL 2:6.2. Ajustări orizontale
(84)În temeiul normelor OMC (43) şi ale UE (44), un membru al OMC care aplică o măsură de salvgardare o liberalizează progresiv după un an de la instituirea acesteia la intervale regulate în cursul perioadei de aplicare. Obiectivul liberalizării este de a permite treptat creşterea concurenţei importurilor pe piaţă, în timp ce industria internă se adaptează la un nivel crescut al importurilor.
(43)-Articolul 7 alineatul (4) din Acordul OMC privind măsurile de salvgardare.
(44)-Articolul 19 alineatul (4) din Regulamentul de bază privind măsurile de salvgardare.
(85)Dreptul OMC nu stabileşte nicio cerinţă specială cu privire la forma sau ritmul concret al liberalizării, cu excepţia faptului că aceasta ar trebui să aibă loc progresiv la intervale regulate în cursul perioadei de aplicare.
(86)Măsura de salvgardare a UE privind oţelul a fost liberalizată anual începând din 2019, iar caracterul adecvat al ratei de liberalizare a fost evaluat şi modificat în mai multe rânduri (45). Rata anuală actuală de liberalizare, începând din iulie 2024, este de 1%.
(45)Nivelul de liberalizare a fost redus de la 5% anunţat la 3% în cadrul primei reexaminări a funcţionării din septembrie 2019 şi a crescut de la 3% la 4% ca urmare a celei de a treia reexaminări a funcţionării din iunie 2022.
(87)Pentru a stabili caracterul adecvat al nivelului actual de liberalizare, Comisia a efectuat atât o analiză retrospectivă, cât şi o analiză prospectivă.
(88)În evaluarea sa retrospectivă, datele arată că rata de liberalizare a depăşit evoluţia consumului. În timp ce contingentele tarifare au fost liberalizate cu aproape 25% (inclusiv majorarea de 5% aplicabilă din februarie 2019), consumul a scăzut cu 14% în aceeaşi perioadă. În 2024, cererea mondială de oţel a scăzut cu 1% (-18 milioane de tone) comparativ cu 2023, contrar creşterii preconizate de +1,7% pentru 2024. Aceste tendinţe opuse au accentuat în mod semnificativ decalajul dintre nivelul contingentelor tarifare şi cererea de pe piaţă.
(89)În ceea ce priveşte evaluarea prospectivă, astfel cum se explică la punctul 3 de mai sus, cele mai recente perspective ale pieţei privind consumul mondial de oţel prevăd doar o redresare modestă în 2025 (atingând nivelurile din 2023), pe care piaţa Uniunii o va urma, conform aşteptărilor.
(90)Având în vedere tendinţele şi perspectivele negative recente privind consumul de oţel în lume şi pe piaţa oţelului din Uniune, Comisia a considerat că nu este în interesul Uniunii să accentueze şi mai mult decalajul actual important dintre ritmul creşterii volumului contingentelor tarifare şi cel al consumului de oţel. Prin urmare, Comisia a considerat că menţinerea sau creşterea ratei actuale de 1% ar compromite grav eficacitatea măsurii.
(91)Din aceste motive, Comisia consideră că stabilirea ratei de liberalizare la 0,1% este adecvată pentru a asigura eficacitatea măsurii.
(92)În consecinţă, contingentele tarifare vor continua să crească cu 0,1% începând cu 1 iulie 2025 pentru toate categoriile de produse. Volumele specifice pentru perioada 1 iulie 2025-30 iunie 2026 (pe bază trimestrială) sunt stabilite în anexa II la prezentul regulament.
(93)Alături de celelalte ajustări prevăzute în prezentul regulament, această rată de liberalizare va contribui la îmbunătăţirea eficacităţii măsurii într-o perioadă în care piaţa Uniunii se confruntă cu tensiuni semnificative determinate de importuri, cauzate de efectele negative ale supracapacităţii şi de măsurile luate ca reacţie la aceasta în întreaga lume, în contextul unei cereri scăzute. Utilizatorii din Uniune vor continua să dispună de suficiente volume scutite de taxe vamale în cadrul contingentelor tarifare existente.
(94)În conformitate cu punctul 2 din avizul de deschidere, Comisia a anunţat că va reexamina dacă importurile dintr-o ţară în curs de dezvoltare care este membră a OMC au depăşit pragul de 3% în perioada relevantă (2024) şi, dacă este necesar, va actualiza lista ţărilor în curs de dezvoltare care sunt membre ale OMC şi care ar trebui incluse sau excluse din domeniul de aplicare al măsurii.
(95)În conformitate cu articolul 9 din Acordul OMC privind măsurile de salvgardare şi cu articolul 18 din Regulamentul de bază privind măsurile de salvgardare, o măsură de salvgardare nu se aplică unui produs originar dintr-o ţară membră a OMC în curs de dezvoltare atât timp cât cota importurilor sale rămâne sub 3% din totalul importurilor într-o anumită categorie de produse. În cazul în care cota importurilor tuturor ţărilor în curs de dezvoltare membre ale OMC sub pragul de 3% reprezintă peste 9% din totalul importurilor într-o anumită categorie, măsura de salvgardare se aplică tuturor ţărilor în curs de dezvoltare membre ale OMC. Comisia a revizuit şi a actualizat periodic lista ţărilor în curs de dezvoltare.
(96)Ultima actualizare a listei a avut loc în iunie 2024, în contextul investigaţiei anterioare de reexaminare pentru a evalua o posibilă prelungire a măsurii de salvgardare (46). La fel ca în investigaţiile de reexaminare anterioare, Comisia a actualizat lista ţărilor în curs de dezvoltare care fac obiectul măsurii şi care sunt excluse de la aplicarea acesteia pe baza unui calcul al ponderii importurilor lor, utilizând cele mai recente date consolidate disponibile privind importurile, şi anume statisticile privind importurile pentru anul 2024. Nu s-a considerat că este adecvată nicio modificare a metodologiei urmate în cadrul reexaminărilor anterioare.
(46)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/1782 al Comisiei din 24 iunie 2024 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/159, inclusiv de prelungire a măsurii de salvgardare aplicabile importurilor de anumite produse siderurgice (JO L, 2024/1782, 25.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/1782/oj).
(97)Modificările care rezultă din această actualizare, aplicabile de la 1 aprilie 2025, sunt următoarele (tabelul actualizat din anexa I la prezentul regulament):
- China este inclusă în categoriile 1B, 3A şi 15;
- Egiptul este inclus în categoria 1A;
- India este inclusă în categoriile 1A, 1B, 3A şi 5 şi este exclusă din categoria 3B;
- Indonezia este exclusă din categoria 16;
- Kazahstanul este inclus în categoria 19;
- Malaysia este inclusă în categoria 9;
- Omanul este inclus în categoria 13;
- Arabia Saudită este inclusă în categoria 25A;
- Thailanda este inclusă în categoria 9;
- Turcia este inclusă în categoriile 1A şi 5 şi este exclusă din categoriile 3A şi 8;
- Emiratele Arabe Unite sunt excluse din categoria 25A;
- Vietnamul este inclus în categoriile 1A, 5, 16 şi 22 şi este exclus din categoria 3B.