Secţiunea 1 - 6.2.1. Rata de liberalizare - Regulamentul 612/24-mar-2025 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/159 al Comisiei de instituire a unei măsuri de salvgardare definitive aplicabilă importurilor de anumite produse siderurgice
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 28 Martie 2025
SECŢIUNEA 1:6.2.1. Rata de liberalizare
(84)În temeiul normelor OMC (43) şi ale UE (44), un membru al OMC care aplică o măsură de salvgardare o liberalizează progresiv după un an de la instituirea acesteia la intervale regulate în cursul perioadei de aplicare. Obiectivul liberalizării este de a permite treptat creşterea concurenţei importurilor pe piaţă, în timp ce industria internă se adaptează la un nivel crescut al importurilor.
(43)-Articolul 7 alineatul (4) din Acordul OMC privind măsurile de salvgardare.
(44)-Articolul 19 alineatul (4) din Regulamentul de bază privind măsurile de salvgardare.
(85)Dreptul OMC nu stabileşte nicio cerinţă specială cu privire la forma sau ritmul concret al liberalizării, cu excepţia faptului că aceasta ar trebui să aibă loc progresiv la intervale regulate în cursul perioadei de aplicare.
(86)Măsura de salvgardare a UE privind oţelul a fost liberalizată anual începând din 2019, iar caracterul adecvat al ratei de liberalizare a fost evaluat şi modificat în mai multe rânduri (45). Rata anuală actuală de liberalizare, începând din iulie 2024, este de 1%.
(45)Nivelul de liberalizare a fost redus de la 5% anunţat la 3% în cadrul primei reexaminări a funcţionării din septembrie 2019 şi a crescut de la 3% la 4% ca urmare a celei de a treia reexaminări a funcţionării din iunie 2022.
(87)Pentru a stabili caracterul adecvat al nivelului actual de liberalizare, Comisia a efectuat atât o analiză retrospectivă, cât şi o analiză prospectivă.
(88)În evaluarea sa retrospectivă, datele arată că rata de liberalizare a depăşit evoluţia consumului. În timp ce contingentele tarifare au fost liberalizate cu aproape 25% (inclusiv majorarea de 5% aplicabilă din februarie 2019), consumul a scăzut cu 14% în aceeaşi perioadă. În 2024, cererea mondială de oţel a scăzut cu 1% (-18 milioane de tone) comparativ cu 2023, contrar creşterii preconizate de +1,7% pentru 2024. Aceste tendinţe opuse au accentuat în mod semnificativ decalajul dintre nivelul contingentelor tarifare şi cererea de pe piaţă.
(89)În ceea ce priveşte evaluarea prospectivă, astfel cum se explică la punctul 3 de mai sus, cele mai recente perspective ale pieţei privind consumul mondial de oţel prevăd doar o redresare modestă în 2025 (atingând nivelurile din 2023), pe care piaţa Uniunii o va urma, conform aşteptărilor.
(90)Având în vedere tendinţele şi perspectivele negative recente privind consumul de oţel în lume şi pe piaţa oţelului din Uniune, Comisia a considerat că nu este în interesul Uniunii să accentueze şi mai mult decalajul actual important dintre ritmul creşterii volumului contingentelor tarifare şi cel al consumului de oţel. Prin urmare, Comisia a considerat că menţinerea sau creşterea ratei actuale de 1% ar compromite grav eficacitatea măsurii.
(91)Din aceste motive, Comisia consideră că stabilirea ratei de liberalizare la 0,1% este adecvată pentru a asigura eficacitatea măsurii.
(92)În consecinţă, contingentele tarifare vor continua să crească cu 0,1% începând cu 1 iulie 2025 pentru toate categoriile de produse. Volumele specifice pentru perioada 1 iulie 2025-30 iunie 2026 (pe bază trimestrială) sunt stabilite în anexa II la prezentul regulament.
(93)Alături de celelalte ajustări prevăzute în prezentul regulament, această rată de liberalizare va contribui la îmbunătăţirea eficacităţii măsurii într-o perioadă în care piaţa Uniunii se confruntă cu tensiuni semnificative determinate de importuri, cauzate de efectele negative ale supracapacităţii şi de măsurile luate ca reacţie la aceasta în întreaga lume, în contextul unei cereri scăzute. Utilizatorii din Uniune vor continua să dispună de suficiente volume scutite de taxe vamale în cadrul contingentelor tarifare existente.