Titlul vi - ACCES NEDISCRIMINATORIU LA COMPENSARE PENTRU INSTRUMENTELE FINANCIARE - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 173L
În vigoare Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
TITLUL VI:ACCES NEDISCRIMINATORIU LA COMPENSARE PENTRU INSTRUMENTELE FINANCIARE
Art. 35: Acces nediscriminatoriu la CPC
(1)Fără a aduce atingere articolului 7 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, o CPC acceptă compensarea instrumentelor financiare în mod transparent şi nediscriminatoriu, inclusiv în ceea ce priveşte cerinţele de garantare şi taxele legate de acces, indiferent de locul de tranzacţionare în care este executată operaţiunea.
Cerinţa de la primul paragraf nu se aplică instrumentelor financiare derivate tranzacţionate la bursă.
CPC se asigură în special de faptul că un loc de tranzacţionare are dreptul la tratament nediscriminatoriu pentru contractele tranzacţionate în respectivul loc de tranzacţionare cu privire la:
a)cerinţele de garantare şi de compensare a contractelor echivalente din punct de vedere economic atunci când includerea unor astfel de contracte în procedurile de lichidare sau alte proceduri de compensare ale unei CPC conform legislaţiei aplicabile privind insolvenţa nu periclitează buna funcţionare, validitatea sau aplicabilitatea unor astfel de proceduri; şi
b)încrucişarea marjelor cu contracte corelate compensate de aceeaşi CPC conform unui model de risc care respectă dispoziţiile articolului 41 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
O CPC poate solicita ca locul de tranzacţionare să respecte cerinţele operaţionale şi tehnice stabilite de aceasta, inclusiv cerinţele în materie de gestionare a riscului. Cerinţa de la prezentul alineat nu se aplică niciunui contract cu instrumente financiare derivate care face deja obiectul obligaţiei de acces prevăzute la articolul 7 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
O CPC nu este supusă obligaţilor de la prezentul articol dacă este conectată prin legături strânse cu un loc de tranzacţionare care a emis o notificare în temeiul articolului 36 alineatul (5).
(2)Cererea de acces la o CPC din partea unui loc de tranzacţionare se adresează în mod oficial CPC, autorităţii sale competente relevante şi autorităţii competente a locului de tranzacţionare. Cererea specifică tipurile de instrumente financiare la care se solicită accesul.
(3)CPC furnizează un răspuns scris locului de tranzacţionare în termen de trei luni de la primirea cererii menţionate la alineatul (2), fie permiţând accesul, cu condiţia ca autoritatea competentă relevantă să fi acordat accesul în temeiul alineatului (4), fie refuzând accesul. CPC poate refuza o cerere de acces în condiţiile prevăzute la alineatul (6) litera (a). În cazul în care refuză accesul, o CPC furnizează o expunere exhaustivă a motivelor în răspunsul său şi informează în scris autoritatea sa competentă în legătură cu respectiva decizie. Atunci când locul de tranzacţionare este stabilit într-un stat membru diferit de cel al CPC, CPC transmite respectivul răspuns scris şi autorităţii competente a locului de tranzacţionare. CPC acordă accesul în termen de trei luni de la furnizarea unui răspuns favorabil la cererea de acces.
(4)Autoritatea competentă a CPC sau cea a locului de tranzacţionare acordă acces unui loc de tranzacţionare la o CPC în cazul în care accesul respectiv nu ar reprezenta o ameninţare la adresa funcţionării uniforme şi ordonate a pieţelor, în special din cauza fragmentării lichidităţii, sau nu ar avea un efect negativ asupra riscului sistemic.
a)nu ar necesita un acord de interoperabilitate, în cazul instrumentelor financiare derivate care nu sunt instrumente financiare derivate extrabursiere în temeiul articolului 2 punctul 7 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 sau
b)nu ar reprezenta o ameninţare la adresa funcţionării uniforme şi ordonate a pieţelor, în special din cauza fragmentării lichidităţii, sau nu ar avea un efect negativ asupra riscului sistemic.
[textul din Art. 35, alin. (4), litera B. din titlul VI a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 39., alin. (C) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
[textul din Art. 35, alin. (4), litera B. din titlul VI a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 39., alin. (C) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
Atunci când o autoritate competentă refuză accesul, ea emite decizia respectivă în termen de două luni de la primirea cererii menţionate la alineatul (2) şi furnizează celeilalte autorităţi competente, CPC şi locului de tranzacţionare o expunere integrală a motivelor, inclusiv dovezile care stau la baza deciziei sale.
(5)În ceea ce priveşte valorile mobiliare şi instrumentele pieţei monetare, o CPC care a fost instituită şi autorizată recent drept CPC în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 1 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 să efectueze operaţiuni de compensare în temeiul articolului 17 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 sau a fost recunoscută în temeiul articolului 25 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 ori a fost autorizată în temeiul unui regim naţional de autorizare preexistent pe o perioadă mai scurtă de trei ani la 2 iulie 2014 poate, înainte de 3 ianuarie 2018, să solicite autorităţii sale competente permisiunea de a se prevala de regimul de tranziţie. Autoritatea competentă poate decide că prezentul articol nu se aplică CPC în ceea ce priveşte valorile mobiliare şi instrumentele pieţei monetare pentru o perioadă de tranziţie până la 3 iulie 2020.
În cazul în care este aprobată o perioadă de tranziţie, CPC nu poate beneficia de drepturile de acces conferite în temeiul articolului 36 sau al prezentului articol în ceea ce priveşte valorile mobiliare şi instrumentele pieţei monetare pe durata regimului de tranziţie. Autoritatea competentă notifică membrilor colegiului de autorităţi competente pentru CPC şi ESMA aprobarea unei perioade de tranziţie. ESMA publică lista tuturor notificărilor pe care le primeşte.
În cazul în care o CPC care a fost aprobată pentru regimul de tranziţie menţionat la prezentul alineat este conectată prin legături strânse cu unul sau mai multe locuri de tranzacţionare, respectivele locuri de tranzacţionare nu beneficiază de drepturi de acces în temeiul articolului 36 sau al prezentului articol în ceea ce priveşte valorile mobiliare şi instrumentele pieţei monetare pe durata regimului de tranziţie.
O CPC care este autorizată în perioada de trei ani anterioară intrării în vigoare, dar care este formată printr-o fuziune sau achiziţie care implică cel puţin o CPC autorizată înaintea acestei perioade nu are dreptul de a solicita regimul de tranziţie în temeiul prezentului alineat.
(6)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza:
a)condiţiile specifice în care o CPC poate refuza cererea de acces, inclusiv volumul de tranzacţii anticipat, numărul şi tipul utilizatorilor, măsuri de gestionare a riscului operaţional şi a complexităţii sau alţi factori care creează riscuri nejustificate semnificative;
b)condiţiile în care o CPC trebuie să permită accesul, inclusiv confidenţialitatea informaţiilor furnizate pe parcursul perioadei de elaborare referitoare la instrumentele financiare, abordarea nediscriminatorie şi transparentă în ceea ce priveşte taxele de compensare, precum şi cerinţele operaţionale şi de garantare privind stabilirea marjelor;
c)condiţiile în care acordarea accesului va ameninţa funcţionarea uniformă şi ordonată a pieţelor sau ar avea un efect negativ asupra riscului sistemic;
d)procedura pentru transmiterea unei notificări în temeiul alineatului (5);
e)condiţiile pentru tratamentul nediscriminatoriu în ceea ce priveşte modul în care sunt tratate contractele tranzacţionate la locul de tranzacţionare respectiv, cu privire la cerinţele de garantare, la compensarea contractelor echivalente din punct de vedere economic şi la încrucişarea marjelor cu contracte corelate compensate de aceeaşi CPC.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 36: Acces nediscriminatoriu la locurile de tranzacţionare
(1)Fără a aduce atingere articolului 8 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, locurile de tranzacţionare furnizează, la cerere, în mod transparent şi nediscriminatoriu, inclusiv în ceea ce priveşte taxele legate de acces, fluxuri de informaţii (feed-uri) referitoare la tranzacţii oricărei CPC autorizate sau recunoscute în temeiul regulamentului menţionat care doreşte să compenseze tranzacţii cu instrumente financiare încheiate în respectivul loc de tranzacţionare. Această cerinţă nu se aplică:
a)niciunui contract cu instrumente financiare derivate care face deja obiectul obligaţiei de acces prevăzute la articolul 8 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
b)instrumentelor financiare derivate tranzacţionate la bursă.
Un loc de tranzacţionare nu are obligaţii în temeiul prezentului articol dacă este conectat, prin legături strânse, cu o CPC care a emis o notificare privind faptul că se prevalează de regimul de tranziţie în temeiul articolului 35 alineatul (5).
(2)Solicitările de acces la locurile de tranzacţionare din partea CPC se adresează în mod oficial locurilor de tranzacţionare, autorităţilor competente pertinente ale acestora şi autorităţii competente a CPC.
(3)Locul de tranzacţionare furnizează CPC-ului un răspuns scris în termen de trei luni de la primirea cererii menţionate la alineatul (2), fie permiţând accesul, cu condiţia ca autoritatea competentă relevantă să fi acordat accesul în temeiul alineatului (4), fie refuzând accesul. Locul de tranzacţionare poate refuza o cerere de acces în condiţiile prevăzute la alineatul (6) litera (a). În cazul în care refuză accesul, locul de tranzacţionare furnizează o expunere exhaustivă a motivelor în răspunsul său şi informează în scris autoritatea sa competentă în legătură cu respectiva decizie. Atunci când CPC este stabilită într-un stat membru diferit de cel al locului de tranzacţionare, locul de tranzacţionare transmite respectivul răspuns scris şi autorităţii competente a CPC. Locurile de tranzacţionare acordă accesul în termen de trei luni de la furnizarea unui răspuns favorabil la cererea de acces.
(4)Autoritatea competentă a locului de tranzacţionare sau cea a CPC acordă acces unui loc de tranzacţionare la o CPC în cazul în care accesul respectiv nu ar reprezenta o ameninţare la adresa funcţionării uniforme şi ordonate a pieţelor, în special din cauza fragmentării lichidităţii, iar locul de tranzacţionare a instituit mecanisme adecvate pentru a preveni o asemenea fragmentare, sau nu ar avea un efect negativ asupra riscului sistemic.
a)nu necesită un acord de interoperabilitate, în cazul instrumentelor financiare derivate care nu sunt instrumente financiare derivate extrabursiere în temeiul articolului 2 alineatul (7) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 sau
b)nu ar reprezenta o ameninţare la adresa funcţionării armonioase şi ordonate a pieţelor, în special din cauza fragmentării lichidităţii, iar locul de tranzacţionare a instituit mecanisme adecvate pentru a preveni o asemenea fragmentare, sau nu ar avea un efect negativ asupra riscului sistemic.
[textul din Art. 36, alin. (4), litera B. din titlul VI a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 40., alin. (C) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
[textul din Art. 36, alin. (4), litera B. din titlul VI a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 40., alin. (C) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
Atunci când o autoritate competentă refuză accesul, ea emite respectiva decizie în termen de două luni de la primirea solicitării menţionate la alineatul (2) şi furnizează celeilalte autorităţi competente, locului de tranzacţionare şi CPC o expunere exhaustivă a motivelor care stau la baza deciziei sale, inclusiv dovezile aferente.
(5)
[textul din Art. 36, alin. (5) din titlul VI a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 40., alin. (D) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(6)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili:
a)condiţiile specifice pe baza cărora locurile de tranzacţionare pot respinge cererile de acces, inclusiv condiţii bazate pe volumul de tranzacţii anticipat, numărul utilizatorilor, măsuri de gestionare a riscului operaţional şi a complexităţii sau alţi factori care creează riscuri nejustificate semnificative;
b)condiţiile pe baza cărora se acordă accesul, inclusiv confidenţialitatea informaţiilor furnizate pe parcursul perioadei de elaborare referitoare la instrumentele financiare şi abordarea nediscriminatorie şi transparentă în ceea ce priveşte taxele legate de acces;
c)condiţiile în care acordarea accesului va ameninţa funcţionarea armonioasă şi ordonată a pieţelor sau ar avea un efect negativ asupra riscului sistemic;
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Comisia este împuternicită să adopte standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 37: Accesul nediscriminatoriu la valorile de referinţă şi obligaţia de a acorda licenţe pentru acestea
(1)În cazul în care valoarea oricărui instrument financiar este calculată prin raportarea la o valoare de referinţă, persoanele care deţin drepturile de proprietate asupra valorii de referinţă se asigură că, în scopul tranzacţionării şi al compensării, CPC şi locurilor de tranzacţionare li se permite acces nediscriminatoriu la:
a)preţurile şi la fluxurile de date relevante, precum şi la informaţiile relevante referitoare la compoziţia, metodologia şi stabilirea preţului valorii de referinţă pentru compensare şi tranzacţionare şi la
b)licenţe.
O licenţă care include accesul la informaţii este acordată în condiţii echitabile, rezonabile şi nediscriminatorii, în termen de trei luni de la data prezentării cererii de către o CPC sau un loc de tranzacţionare.
Accesul se acordă în schimbul unui preţ comercial rezonabil, ţinând seama de preţul la care a fost acordat accesul la valoarea de referinţă sau licenţa de proprietate intelectuală în termeni echivalenţi altei CPC, altor locuri de tranzacţionare sau oricăror alte persoane conexe în scopul compensării şi tranzacţionării. Pot fi solicitate preţuri diferite unor CPC, locuri de tranzacţionare sau altor persoane conexe numai atunci când acest lucru este justificat în mod obiectiv, ţinând seama de temeiuri comerciale rezonabile, precum cantitatea, domeniul de aplicare sau de utilizare solicitat.
(2)În cazul în care este elaborată o nouă valoare de referinţă după 3 ianuarie 2018, obligaţia de a acorda licenţe începe cel târziu la 30 de luni de la începerea tranzacţionării sau de la admiterea la tranzacţionare a unui instrument financiar care face referire la respectiva valoare de referinţă. În cazul în care o persoană cu drepturi de proprietate privind o nouă valoare de referinţă deţine o valoare de referinţă existentă, persoana respectivă stabileşte faptul că, în raport cu orice altă astfel de valoare de referinţă existentă, noua valoare de referinţă îndeplineşte următoarele criterii cumulative:
a)noua valoare de referinţă nu este o simplă copie ori adaptare a oricărei alte astfel de valori de referinţă existente, iar metodologia noii valori de referinţă, inclusiv datele de bază, este în mod real diferită de orice astfel de valoare de referinţă existentă; şi
b)noua valoare de referinţă nu este un substitut pentru nicio astfel de valoare de referinţă existentă.
Prezentul alineat nu aduce atingere aplicării normelor în materie de concurenţă, în special articolelor 101 şi 102 din TFUE.
(3)Nicio CPC, loc de tranzacţionare sau altă entitate conexă nu poate încheia un acord cu vreun furnizor de valori de referinţă dacă efectul acestui acord ar fi:
a)să împiedice obţinerea de către orice altă CPC sau loc de tranzacţionare a accesului la informaţiile sau drepturile menţionate la alineatul (1); sau
b)să împiedice obţinerea de către orice altă CPC sau loc de tranzacţionare a accesului la o astfel de licenţă, conform alineatului (1).
(4)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza:
a)informaţiile care trebuie puse la dispoziţie prin acordarea licenţei, în conformitate cu alineatul (1) litera (a), pentru a fi folosite numai de CPC sau locul de tranzacţionare;
b)alte condiţii în care se acordă accesul, inclusiv confidenţialitatea informaţiilor furnizate;
c)standardele pe baza cărora se poate dovedi că o valoare de referinţă este nouă, în conformitate cu alineatul (2) literele (a) şi (b).
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 38: Accesul pentru CPC şi locurile de tranzacţionare din ţările terţe
(1)Un loc de tranzacţionare stabilit într-o ţară terţă poate solicita accesul la o CPC stabilită în Uniune numai dacă Comisia a adoptat o decizie în conformitate cu articolul 28 alineatul (4) cu privire la respectiva ţară terţă.
O CPC stabilită într-o ţară terţă poate cere acces la un loc de tranzacţionare din Uniune cu condiţia ca CPC să fie recunoscută în temeiul articolului 25 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
CPC şi locurile de tranzacţionare stabilite în ţări terţe sunt autorizate să utilizeze drepturile de acces menţionate la articolele 35 şi 36 numai în ceea ce priveşte instrumentele financiare care intră sub incidenţa articolelor respective şi cu condiţia adoptării de către Comisie a unei decizii în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol prin care stabileşte că se consideră că un sistem echivalent eficace care să permită CPC şi locurilor de tranzacţionare autorizate în temeiul regimurilor străine accesul la CPC şi la locurile de tranzacţionare stabilite în ţara terţă respectivă este prevăzut în cadrul juridic şi de supraveghere al ţării terţe.
(2)CPC şi locurile de tranzacţionare stabilite în ţări terţe pot solicita o licenţă şi drepturi de acces în conformitate cu articolul 37 numai în cazul în care Comisia a adoptat o decizie în conformitate cu alineatul (3) din prezentul articol prin care se atestă că cadrul juridic şi de supraveghere al ţării terţe respective prevede un sistem echivalent şi eficace conform căruia CPC şi locurilor de tranzacţionare autorizate în jurisdicţii străine li se permite acces echitabil, rezonabil şi nediscriminatoriu la:
a)preţurile şi la fluxurile de date relevante, precum şi la informaţiile relevante referitoare la compoziţia, metodologia şi stabilirea preţului valorii de referinţă pentru compensare şi tranzacţionare şi
b)licenţe
din partea persoanelor cu drepturi de proprietate în raport cu valorile de referinţă, stabilite în respectiva ţară terţă.
(3)În conformitate cu procedura de examinare prevăzută la articolul 51, Comisia poate adopta decizii prin care să se ateste că cadrul juridic şi de supraveghere al unei ţări terţe garantează respectarea de către locurile de tranzacţionare şi CPC autorizate în respectiva ţară terţă a unor cerinţe legale obligatorii echivalente cu cerinţele menţionate la alineatul (2) din prezentul articol şi care fac obiectul unei supravegheri şi al unei aplicări eficace în respectiva ţară terţă.
Cadrul legal şi de supraveghere al unei ţări terţe este considerat echivalent dacă îndeplineşte următoarele condiţii:
a)locurile de tranzacţionare din ţara terţă respectivă fac obiectul autorizării şi al supravegherii şi aplicării eficace în mod permanent;
b)asigură un sistem echivalent eficace prin care să permită CPC şi locurilor de tranzacţionare autorizate în temeiul legislaţiilor străine acces la CPC şi la locuri de tranzacţionare stabilite în ţara terţă respectivă;
c)cadrul juridic şi de supraveghere al ţării terţe respective prevede un sistem echivalent şi eficace conform căruia CPC şi locurilor de tranzacţionare autorizate în temeiul legislaţiilor străine li se permite accesul echitabil, rezonabil şi nediscriminatoriu la:
(i)preţurile şi la fluxurile de date relevante, precum şi la informaţiile relevante referitoare la compoziţia, metodologia şi stabilirea preţului valorii de referinţă pentru compensare şi tranzacţionare şi
(ii)licenţe
din partea persoanelor cu drepturi de proprietate în raport cu valorile de referinţă, stabilite în respectiva ţară terţă.