Art. 35. - Art. 35: Acces nediscriminatoriu la CPC - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 173L

În vigoare
Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
Art. 35: Acces nediscriminatoriu la CPC
(1)Fără a aduce atingere articolului 7 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, o CPC acceptă compensarea instrumentelor financiare în mod transparent şi nediscriminatoriu, inclusiv în ceea ce priveşte cerinţele de garantare şi taxele legate de acces, indiferent de locul de tranzacţionare în care este executată operaţiunea.
Cerinţa de la primul paragraf nu se aplică instrumentelor financiare derivate tranzacţionate la bursă.
CPC se asigură în special de faptul că un loc de tranzacţionare are dreptul la tratament nediscriminatoriu pentru contractele tranzacţionate în respectivul loc de tranzacţionare cu privire la:
a)cerinţele de garantare şi de compensare a contractelor echivalente din punct de vedere economic atunci când includerea unor astfel de contracte în procedurile de lichidare sau alte proceduri de compensare ale unei CPC conform legislaţiei aplicabile privind insolvenţa nu periclitează buna funcţionare, validitatea sau aplicabilitatea unor astfel de proceduri; şi

b)încrucişarea marjelor cu contracte corelate compensate de aceeaşi CPC conform unui model de risc care respectă dispoziţiile articolului 41 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
O CPC poate solicita ca locul de tranzacţionare să respecte cerinţele operaţionale şi tehnice stabilite de aceasta, inclusiv cerinţele în materie de gestionare a riscului. Cerinţa de la prezentul alineat nu se aplică niciunui contract cu instrumente financiare derivate care face deja obiectul obligaţiei de acces prevăzute la articolul 7 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
O CPC nu este supusă obligaţilor de la prezentul articol dacă este conectată prin legături strânse cu un loc de tranzacţionare care a emis o notificare în temeiul articolului 36 alineatul (5).
(2)Cererea de acces la o CPC din partea unui loc de tranzacţionare se adresează în mod oficial CPC, autorităţii sale competente relevante şi autorităţii competente a locului de tranzacţionare. Cererea specifică tipurile de instrumente financiare la care se solicită accesul.
(3)CPC furnizează un răspuns scris locului de tranzacţionare în termen de trei luni de la primirea cererii menţionate la alineatul (2), fie permiţând accesul, cu condiţia ca autoritatea competentă relevantă să fi acordat accesul în temeiul alineatului (4), fie refuzând accesul. CPC poate refuza o cerere de acces în condiţiile prevăzute la alineatul (6) litera (a). În cazul în care refuză accesul, o CPC furnizează o expunere exhaustivă a motivelor în răspunsul său şi informează în scris autoritatea sa competentă în legătură cu respectiva decizie. Atunci când locul de tranzacţionare este stabilit într-un stat membru diferit de cel al CPC, CPC transmite respectivul răspuns scris şi autorităţii competente a locului de tranzacţionare. CPC acordă accesul în termen de trei luni de la furnizarea unui răspuns favorabil la cererea de acces.

(4)Autoritatea competentă a CPC sau cea a locului de tranzacţionare acordă acces unui loc de tranzacţionare la o CPC în cazul în care accesul respectiv nu ar reprezenta o ameninţare la adresa funcţionării uniforme şi ordonate a pieţelor, în special din cauza fragmentării lichidităţii, sau nu ar avea un efect negativ asupra riscului sistemic.
a)nu ar necesita un acord de interoperabilitate, în cazul instrumentelor financiare derivate care nu sunt instrumente financiare derivate extrabursiere în temeiul articolului 2 punctul 7 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 sau
b)nu ar reprezenta o ameninţare la adresa funcţionării uniforme şi ordonate a pieţelor, în special din cauza fragmentării lichidităţii, sau nu ar avea un efect negativ asupra riscului sistemic.
[textul din Art. 35, alin. (4), litera B. din titlul VI a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 39., alin. (C) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
[textul din Art. 35, alin. (4), litera B. din titlul VI a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 39., alin. (C) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
Atunci când o autoritate competentă refuză accesul, ea emite decizia respectivă în termen de două luni de la primirea cererii menţionate la alineatul (2) şi furnizează celeilalte autorităţi competente, CPC şi locului de tranzacţionare o expunere integrală a motivelor, inclusiv dovezile care stau la baza deciziei sale.
(5)În ceea ce priveşte valorile mobiliare şi instrumentele pieţei monetare, o CPC care a fost instituită şi autorizată recent drept CPC în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 1 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 să efectueze operaţiuni de compensare în temeiul articolului 17 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 sau a fost recunoscută în temeiul articolului 25 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 ori a fost autorizată în temeiul unui regim naţional de autorizare preexistent pe o perioadă mai scurtă de trei ani la 2 iulie 2014 poate, înainte de 3 ianuarie 2018, să solicite autorităţii sale competente permisiunea de a se prevala de regimul de tranziţie. Autoritatea competentă poate decide că prezentul articol nu se aplică CPC în ceea ce priveşte valorile mobiliare şi instrumentele pieţei monetare pentru o perioadă de tranziţie până la 3 iulie 2020.
În cazul în care este aprobată o perioadă de tranziţie, CPC nu poate beneficia de drepturile de acces conferite în temeiul articolului 36 sau al prezentului articol în ceea ce priveşte valorile mobiliare şi instrumentele pieţei monetare pe durata regimului de tranziţie. Autoritatea competentă notifică membrilor colegiului de autorităţi competente pentru CPC şi ESMA aprobarea unei perioade de tranziţie. ESMA publică lista tuturor notificărilor pe care le primeşte.
În cazul în care o CPC care a fost aprobată pentru regimul de tranziţie menţionat la prezentul alineat este conectată prin legături strânse cu unul sau mai multe locuri de tranzacţionare, respectivele locuri de tranzacţionare nu beneficiază de drepturi de acces în temeiul articolului 36 sau al prezentului articol în ceea ce priveşte valorile mobiliare şi instrumentele pieţei monetare pe durata regimului de tranziţie.
O CPC care este autorizată în perioada de trei ani anterioară intrării în vigoare, dar care este formată printr-o fuziune sau achiziţie care implică cel puţin o CPC autorizată înaintea acestei perioade nu are dreptul de a solicita regimul de tranziţie în temeiul prezentului alineat.
(6)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza:
a)condiţiile specifice în care o CPC poate refuza cererea de acces, inclusiv volumul de tranzacţii anticipat, numărul şi tipul utilizatorilor, măsuri de gestionare a riscului operaţional şi a complexităţii sau alţi factori care creează riscuri nejustificate semnificative;
b)condiţiile în care o CPC trebuie să permită accesul, inclusiv confidenţialitatea informaţiilor furnizate pe parcursul perioadei de elaborare referitoare la instrumentele financiare, abordarea nediscriminatorie şi transparentă în ceea ce priveşte taxele de compensare, precum şi cerinţele operaţionale şi de garantare privind stabilirea marjelor;
c)condiţiile în care acordarea accesului va ameninţa funcţionarea uniformă şi ordonată a pieţelor sau ar avea un efect negativ asupra riscului sistemic;
d)procedura pentru transmiterea unei notificări în temeiul alineatului (5);
e)condiţiile pentru tratamentul nediscriminatoriu în ceea ce priveşte modul în care sunt tratate contractele tranzacţionate la locul de tranzacţionare respectiv, cu privire la cerinţele de garantare, la compensarea contractelor echivalente din punct de vedere economic şi la încrucişarea marjelor cu contracte corelate compensate de aceeaşi CPC.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.