Titlul iva - SERVICII DE RAPORTARE A DATELOR - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 173L
În vigoare Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
TITLUL IVa:SERVICII DE RAPORTARE A DATELOR
Art. 27a
În sensul prezentului titlu, o autoritate naţională competentă înseamnă o autoritate competentă în sensul definiţiei de la articolul 4 alineatul (1) punctul 26 din Directiva 2014/65/UE.
Art. 27b: Cerinţa de autorizare
(1)Exploatarea unui APA, a unui CTP sau a unui ARM ca ocupaţie sau activitate obişnuită este condiţionată de obţinerea unei autorizaţii prealabile din partea ESMA în conformitate cu prezentul titlu.
Prin derogare de la primul paragraf de la prezentul alineat, un APA sau un ARM identificat în conformitate cu actul delegat menţionat la articolul 2 alineatul (3) face obiectul autorizării prealabile şi al supravegherii de către autoritatea naţională competentă relevantă în conformitate cu prezentul titlu.
(2)O firmă de investiţii sau un operator de piaţă care exploatează un loc de tranzacţionare poate oferi, de asemenea, serviciile prestate de un APA, un CTP sau un ARM, cu condiţia ca ESMA sau autoritatea naţională competentă relevantă să fi verificat în prealabil dacă firma de investiţii sau operatorul de piaţă respectă prezentul titlu. Furnizarea acestor servicii se include în autorizaţia lor.
(3)ESMA întocmeşte un registru al tuturor furnizorilor de servicii de raportare a datelor din Uniune. Registrul este disponibil publicului, conţine informaţii privind serviciile pentru care este autorizat furnizorul de servicii de raportare a datelor şi se actualizează în mod regulat.
În cazul în care ESMA sau o autoritate naţională competentă, după caz, a retras o autorizaţie în conformitate cu articolul 27e, respectiva retragere se publică în registru timp de cinci ani.
(4)Furnizorii de servicii de raportare a datelor îşi furnizează serviciile sub supravegherea ESMA sau a autorităţii naţionale competente, după caz. ESMA sau autoritatea naţională competentă, după caz, reexaminează periodic dacă furnizorii de servicii de raportare a datelor respectă dispoziţiile prezentului titlu. ESMA sau autoritatea naţională competentă, după caz, verifică dacă furnizorii de servicii de raportare a datelor îndeplinesc în orice moment condiţiile impuse pentru autorizarea iniţială, stabilite în temeiul prezentului titlu.
Art. 27c: Autorizarea furnizorilor de servicii de raportare a datelor
(1)Furnizorii de servicii de raportare a datelor sunt autorizaţi de ESMA sau, dacă este cazul, de autoritatea naţională competentă, în sensul prezentului titlu, în cazul în care:
a)furnizorul de servicii de raportare a datelor este o persoană juridică stabilită în Uniune; şi
b)furnizorul de servicii de raportare a datelor îndeplineşte cerinţele prevăzute la prezentul titlu.
(2)Autorizaţia menţionată la alineatul (1) precizează serviciul de raportare a datelor pe care furnizorul de servicii de raportare a datelor este autorizat să îl furnizeze. În cazul în care doreşte să îşi extindă activitatea la alte servicii de raportare a datelor, un furnizor de servicii de raportare a datelor autorizat adresează o cerere ESMA sau autorităţii naţionale competente, după caz, în vederea extinderii autorizaţiei respective.
(3)Un furnizor de servicii de raportare a datelor autorizat trebuie să respecte în orice moment condiţiile de autorizare menţionate la prezentul titlu. Un furnizor de servicii de raportare a datelor autorizat informează fără întârzieri nejustificate ESMA sau autoritatea naţională competentă, după caz, în legătură cu orice modificare semnificativă a condiţiilor de autorizare.
(4)Autorizaţia menţionată la alineatul (1) este aplicabilă şi valabilă pe întregul teritoriu al Uniunii şi îi permite furnizorului de servicii de raportare a datelor să furnizeze în întreaga Uniune serviciile pentru care a fost autorizat.
Art. 27d: Proceduri de aprobare şi de respingere a cererilor de autorizare pentru ARM-uri şi APA-uri
(1)APA sau ARM depune o cerere în care prezintă toate informaţiile necesare pentru a permite ESMA sau, după caz, autorităţii naţionale competente să confirme faptul că APA sau ARM a luat, la momentul autorizării iniţiale, toate măsurile necesare pentru a-şi îndeplini obligaţiile care îi revin în temeiul prezentului titlu, inclusiv a elaborat un program de activitate în care precizează, printre altele, tipurile de servicii avute în vedere şi structura organizatorică.
(2)În termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea cererii de autorizare, ESMA sau, după caz, autoritatea naţională competentă verifică dacă cererea este completă.
Dacă cererea nu este completă, ESMA sau, după caz, autoritatea naţională competentă stabileşte un termen în care APA sau ARM trebuie să furnizeze informaţii suplimentare.
După ce stabileşte că cererea este completă, ESMA sau, după caz, autoritatea naţională competentă informează APA sau ARM în consecinţă.
(3)În termen de şase luni de la primirea cererii complete, ESMA sau, după caz, autoritatea naţională competentă, evaluează respectarea de către APA sau ARM a dispoziţiilor prezentului titlu. Aceasta adoptă o decizie motivată prin care aprobă sau respinge cererea de autorizare şi informează APA sau ARM în cauză cu privire la decizia sa în termen de cinci zile lucrătoare de la adoptarea deciziei.
(4)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili:
a)informaţiile care trebuie să i se furnizeze în temeiul alineatului (1), inclusiv programul de activitate;
b)informaţiile care trebuie să fie incluse în notificările menţionate la articolul 27f alineatul (2) în ceea ce priveşte APA sau ARM.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a stabili formularele, modelele şi procedurile standard pentru informaţiile care trebuie să fie furnizate în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol şi pentru informaţiile care trebuie să fie incluse în notificările menţionate la articolul 27f alineatul (2) în ceea ce priveşte APA şi ARM.
Competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 27d^a: Procedura pentru selecţia unui CTP unic pentru fiecare clasă de active
(1)Pentru fiecare dintre următoarele clase de active, ESMA organizează o procedură de selecţie separată pentru numirea unui CTP unic pentru o perioadă de cinci ani:
a)obligaţiuni;
b)acţiuni şi fonduri tranzacţionate la bursă; şi
c)instrumente financiare derivate extrabursiere sau subclase relevante de instrumente financiare derivate extrabursiere.
ESMA iniţiază prima procedură de selecţie în temeiul primului paragraf litera (a) până la 29 decembrie 2024.
ESMA iniţiază prima procedură de selecţie în temeiul primului paragraf litera (b) în termen de şase luni de la iniţierea procedurii de selecţie în temeiul primului paragraf litera (a).
ESMA iniţiază prima procedură de selecţie în temeiul primului paragraf litera (c)de la prezentul alineat în termen de trei luni de la data punerii în aplicare a actului delegat menţionat la articolul 27 alineatul (5) şi nu mai devreme de şase luni de la iniţierea procedurii de selecţie prevăzute la primul paragraf litera (b) de la prezentul alineat.
ESMA iniţiază proceduri de selecţie ulterioare în temeiul primului paragraf în timp util pentru ca sistemul centralizat de raportare să poată fi utilizat în continuare fără întreruperi.
(2)Pentru fiecare dintre clasele de active menţionate la alineatul (1), ESMA selectează solicitantul potrivit pentru operarea sistemului centralizat de raportare pe baza următoarelor criterii:
a)capacitatea tehnică a solicitantului de a furniza un sistem centralizat de raportare rezilient în întreaga Uniune;
b)capacitatea solicitantului de a respecta cerinţele organizaţionale prevăzute la articolul 27h;
c)capacitatea solicitantului de a primi, de a consolida şi de a difuza, după caz:
(i)pentru acţiuni şi fonduri tranzacţionate la bursă, date pretranzacţionare şi posttranzacţionare;
(ii)pentru obligaţiuni, date posttranzacţionare;
(iii)pentru instrumente financiare derivate extrabursiere, date posttranzacţionare;
d)adecvarea structurii de guvernanţă a solicitantului;
e)viteza cu care solicitantul poate difuza datele de piaţă de bază şi datele de reglementare;
f)pertinenţa metodelor şi măsurilor aplicate de solicitant pentru a asigura calitatea datelor;
g)cheltuielile totale de care are nevoie solicitantul pentru a dezvolta sistemul centralizat de raportare şi costurile funcţionării continue a sistemului centralizat de raportare;
h)nivelul taxelor pe care solicitantul intenţionează să le perceapă de la diferitele tipuri de utilizatori ai sistemului centralizat de raportare, simplitatea modelelor sale de taxe şi de acordare de licenţe şi respectarea articolului 13;
i)pentru sistemul centralizat de raportare pentru obligaţiuni, existenţa unor mecanisme de redistribuire a veniturilor în conformitate cu articolul 27h alineatul (5);
j)utilizarea tehnologiilor moderne de interfaţă de către solicitant pentru diseminarea datelor de piaţă de bază şi a datelor de reglementare şi pentru conectivitate;
k)pertinenţa măsurilor luate de solicitant pentru păstrarea evidenţelor în conformitate cu articolul 27ha alineatul (3);
l)capacitatea solicitantului de a asigura rezilienţa şi continuitatea activităţii, precum şi măsurile pe care solicitantul intenţionează să le ia pentru a atenua şi a remedia întreruperile şi riscurile cibernetice;
m)măsurile pe care solicitantul intenţionează să le ia pentru a atenua consumul de energie generat de colectarea, prelucrarea şi stocarea datelor;
n)în cazul în care o cerere este depusă de solicitanţi comuni, necesitatea, din punctul de vedere al capacităţii tehnice şi logistice, ca fiecare solicitant să depună o cerere comună.
(3)Solicitantul furnizează toate informaţiile necesare pentru a permite ESMA să confirme că solicitantul a pus în aplicare, la momentul depunerii cererii, toate măsurile necesare pentru a îndeplini criteriile stabilite la alineatul (2) de la prezentul articol şi pentru a respecta cerinţele organizatorice stabilite la articolul 27h.
(4)În termen de şase luni de la iniţierea procedurii de selecţie menţionate la alineatul (1), ESMA adoptă o decizie motivată prin care selectează solicitantul potrivit pentru operarea sistemului centralizat de raportare şi îl invită să depună, fără întârzieri nejustificate, o cerere de autorizare.
(5)În cazul în care niciun solicitant nu a fost selectat în temeiul prezentului articol sau autorizat în temeiul articolului 27db, ESMA iniţiază o nouă procedură de selecţie în termen de şase luni de la încheierea procedurii de selecţie sau de autorizare nereuşite.
Art. 27d^b: Proceduri de aprobare şi de respingere a cererilor de autorizare a CTP-urilor
(1)Solicitantul autorizaţiei menţionat la articolul 27da alineatul (4) furnizează toate informaţiile necesare pentru a permite ESMA să confirme că solicitantul a instituit, la momentul depunerii cererii de autorizare, toate măsurile necesare pentru îndeplinirea criteriilor prevăzute la articolul 27da alineatul (2).
(2)În termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea cererii de autorizare, ESMA verifică dacă aceasta este completă.
Dacă cererea de autorizare nu este completă, ESMA stabileşte un termen în care solicitantul trebuie să îi furnizeze informaţii suplimentare.
După ce stabileşte că cererea de autorizare este completă, ESMA notifică solicitantul în consecinţă.
(3)În termen de trei luni de la primirea unei cereri de autorizare complete, ESMA evaluează respectarea de către solicitant a prezentului titlu. Aceasta adoptă o decizie motivată prin care aprobă sau respinge cererea de autorizare şi informează solicitantul cu privire la decizia sa în termen de cinci zile lucrătoare de la data adoptării deciziei motivate respective. O decizie de acordare a autorizaţiei precizează condiţiile în care solicitantul urmează să îşi desfăşoare activitatea.
(4)În urma autorizării în temeiul alineatului (3), ESMA poate acorda solicitantului autorizat ca CTP o perioadă de tranziţie pentru a institui măsurile operaţionale şi tehnice necesare.
(5)CTP-ul respectă în permanenţă cerinţele organizaţionale prevăzute la articolul 27h şi condiţiile stabilite în decizia motivată de autorizare a CTP-ului menţionată la alineatul (3) de la prezentul articol.
Un CTP care nu mai este în măsură să respecte cerinţele şi condiţiile respective informează ESMA în acest sens fără întârzieri nejustificate.
(6)Retragerea autorizaţiei menţionate la articolul 27e produce efecte numai după ce a fost selectat şi autorizat un nou CTP pentru clasa de active în cauză, în conformitate cu articolele 27da şi 27db.
(7)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili:
a)informaţiile care trebuie să fie furnizate în temeiul alineatului (1);
b)informaţiile care trebuie să fie incluse în notificările menţionate la articolul 27f alineatul (2) în ceea ce priveşte CTP-urile.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 decembrie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(8)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a stabili formularele, modelele şi procedurile standard pentru informaţiile care trebuie să fie furnizate în temeiul alineatului (1) din prezentul articol şi pentru informaţiile care trebuie să fie incluse în notificările menţionate la articolul 27f alineatul (2) în ceea ce priveşte CTP-urile.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 decembrie 2024.
Competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 27e: Retragerea autorizaţiei
(1)ESMA sau autoritatea naţională competentă, după caz, poate retrage autorizaţia unui furnizor de servicii de raportare a datelor în cazul în care acesta:
a)nu foloseşte autorizaţia timp de 12 luni, renunţă în mod explicit la autorizaţie sau nu a prestat niciun serviciu în ultimele şase luni;
b)a obţinut autorizaţia prin declaraţii false sau prin orice altă modalitate incorectă;
c)nu mai îndeplineşte condiţiile în temeiul cărora a primit autorizaţia;
d)a încălcat grav şi în mod sistematic prezentul regulament.
(2)ESMA notifică fără întârziere, dacă este cazul, autorităţii naţionale competente din statul membru în care este stabilit furnizorul de servicii de raportare a datelor decizia de retragere a autorizaţiei unui furnizor de servicii de raportare a datelor.
(3)Un furnizor de servicii de raportare a datelor a cărui autorizaţie urmează să fie retrasă asigură înlocuirea ordonată, inclusiv transferul datelor către alţi furnizori de servicii de raportare a datelor, înştiinţarea corespunzătoare a clienţilor săi şi redirecţionarea fluxurilor de raportare către alţi furnizori de servicii de raportare a datelor înainte de retragere.
Art. 27f: Cerinţe privind organul de conducere al unui furnizor de servicii de raportare a datelor
(1)Membrii organului de conducere al unui furnizor de servicii de raportare a datelor trebuie să aibă în orice moment o reputaţie suficient de bună, să posede suficiente cunoştinţe, competenţe şi experienţă şi să dedice suficient timp pentru îndeplinirea sarcinilor lor.
Membrii organului de conducere trebuie să posede cunoştinţe, competenţe şi experienţă adecvate pentru a putea înţelege activităţile furnizorului de servicii de raportare a datelor. Fiecare membru al organului de conducere acţionează cu onestitate, integritate şi independenţă de spirit pentru a contesta în mod eficace, după caz, deciziile conducerii superioare şi pentru a supraveghea şi a monitoriza în mod eficace procesul decizional al conducerii, atunci când este necesar.
În cazul în care un operator de piaţă doreşte să obţină autorizaţia de exploatare a unui APA, a unui CTP sau a unui ARM în temeiul articolului 27d, iar membrii organului de conducere al APA-ului, CTP-ului sau ARM-ului sunt aceiaşi ca membrii organului de conducere al pieţei reglementate, se consideră că persoanele respective îndeplinesc cerinţele stabilite la primul paragraf.
(2)Furnizorul de servicii de raportare a datelor comunică ESMA sau autorităţii naţionale competente, după caz, numele tuturor membrilor organului său de conducere şi orice schimbare a componenţei acestuia, împreună cu toate informaţiile necesare pentru a aprecia dacă entitatea respectă dispoziţiile alineatului (1).
(3)Organul de conducere al unui furnizor de servicii de raportare a datelor defineşte şi supraveghează implementarea mecanismelor de guvernanţă care asigură gestionarea eficace şi prudentă a unei organizaţii, inclusiv separarea sarcinilor în cadrul organizaţiei şi prevenirea conflictelor de interese, într-un mod care promovează integritatea pieţei şi interesele clienţilor săi.
(4)ESMA sau, după caz, autoritatea naţională competentă, refuză sau retrage autorizarea dacă nu este convinsă că persoana sau persoanele care conduc efectiv activitatea furnizorului de servicii de raportare a datelor au o reputaţie suficient de bună sau dacă există motive obiective şi demonstrabile de a crede că schimbările propuse privind organul de conducere al furnizorului de servicii de raportare a datelor ar risca să compromită administrarea corectă şi prudentă a acestuia şi luarea în seamă în mod corespunzător a intereselor clienţilor săi şi a integrităţii pieţei.
(5)Până la 1 ianuarie 2021, ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru evaluarea caracterului adecvat al membrilor organului de conducere descris la alineatul (1), ţinând seama de diferitele roluri şi funcţii îndeplinite de aceştia, precum şi de necesitatea de a se evita conflictele de interese dintre membrii organului de conducere şi utilizatorii APA-ului, CTP-ului sau ARMului.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 27g: Cerinţe organizatorice pentru APA-uri
(1)Un APA trebuie să aibă politici şi măsuri adecvate pentru a face publice informaţiile prevăzute la articolele 20 şi 21 într-un interval de timp cât mai apropiat de timpul real, pe cât posibil din punct de vedere tehnic, în condiţii comerciale rezonabile. Informaţiile sunt puse la dispoziţie gratuit, la 15 minute după publicarea acestora de către APA. APA diseminează în mod eficient şi consecvent aceste informaţii, într-un mod care să asigure accesul rapid şi nediscriminatoriu la informaţii şi într-un format care să faciliteze consolidarea informaţiilor cu date similare din alte surse.
(2)Informaţiile publicate de APA în conformitate cu alineatul (1) includ, cel puţin, următoarele detalii:
a)identificatorul instrumentului financiar;
b)preţul la care a fost încheiată tranzacţia;
c)volumul tranzacţiei;
d)ora tranzacţiei;
e)ora la care a fost raportată tranzacţia;
f)unitatea de preţ a tranzacţiei;
g)codul locului de tranzacţionare unde a fost executată tranzacţia sau, în cazul în care tranzacţia a fost executată printr-un operator independent, codul «SI» sau, după caz, codul «OTC» (extrabursier);
h)dacă este cazul, un indicator care să arate că tranzacţia a făcut obiectul unor condiţii specifice.
(3)APA aplică şi menţine măsuri administrative eficace destinate să prevină conflictele de interese cu clienţii săi. În special, un APA care este şi operator de piaţă sau firmă de investiţii tratează toate informaţiile colectate în mod nediscriminatoriu şi aplică şi menţine măsuri corespunzătoare pentru a separa diferitele funcţii aferente activităţii sale.
(4)APA respectă cerinţele privind securitatea reţelelor şi a sistemelor informatice prevăzute în Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului (*4).
(*4)Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 decembrie 2022 privind rezilienţa operaţională digitală a sectorului financiar şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 şi (UE) 2016/1011 (JO L 333, 27.12.2022, p. 1).
(41)Un APA dispune de cerinţe obiective, nediscriminatorii şi publice pentru accesul întreprinderilor care fac obiectul cerinţelor de transparenţă prevăzute la articolul 20 alineatul (1) şi la articolul 21 alineatul (1).
Un APA face publice preţurile şi taxele aferente serviciilor de raportare a datelor furnizate în temeiul prezentului regulament. Acesta face publice separat preţurile şi taxele aferente fiecărui serviciu furnizat, inclusiv reducerile şi rabaturile, precum şi condiţiile pentru a beneficia de acestea. Acesta le permite entităţilor raportoare să aibă acces separat la anumite servicii.
(42)Un APA păstrează evidenţele referitoare la propria activitate la dispoziţia autorităţii competente relevante sau a ESMA timp de cel puţin cinci ani.
(5)APA trebuie să aibă sisteme care pot, în mod eficace, să verifice integralitatea rapoartelor de tranzacţii, să identifice omisiunile şi erorile evidente şi să solicite retransmiterea eventualelor rapoarte eronate.
(6)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili formate comune, standarde de date şi măsuri tehnice care să faciliteze consolidarea informaţiilor astfel cum se menţionează la alineatul (1).
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(7)[textul din Art. 27^G, alin. (7) din titlul IV^A, capitolul 2 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 31., alin. (B) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(8)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează:
a)mijloacele prin care un APA poate respecta obligaţia referitoare la informaţii menţionată la alineatul (1);
b)conţinutul informaţiilor publicate în temeiul alineatului (1), care includ cel puţin informaţiile menţionate la alineatul (2), astfel încât să fie posibilă publicarea informaţiilor necesare în temeiul prezentului articol;
c)cerinţele organizatorice concrete prevăzute la alineatele (3) şi (5).
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 27h: Cerinţe organizatorice pentru CTP-uri
(1)Un CTP, în conformitate cu condiţiile de autorizare menţionate la articolul 27db:
a)colectează toate datele transmise de contribuitorii de date în legătură cu clasa de active pentru care este autorizat;
b)colectează taxe de la utilizatori, oferind totodată acces, în mod gratuit, la sistemul centralizat de raportare investitorilor de retail, cadrelor universitare, organizaţiilor societăţii civile şi autorităţilor competente;
c)în cazul sistemului centralizat de raportare pentru acţiuni şi fonduri tranzacţionate la bursă, redistribuie o parte din veniturile sale în conformitate cu alineatul (6);
d)difuzează utilizatorilor, sub forma unui flux continuu de date electronice, în condiţii nediscriminatorii şi într-un termen cât mai apropiat posibil din punct de vedere tehnic de timpul real, date de piaţă de bază şi date de reglementare;
e)se asigură că datele de piaţă de bază şi datele de reglementare sunt uşor accesibile, prelucrabile automat şi utilizabile de toţi utilizatorii, inclusiv de investitorii de retail;
f)dispune de sisteme care pot verifica în mod eficace caracterul complet al datelor transmise de contribuitorii de date, poate identifica erorile evidente şi poate solicita retransmiterea datelor;
g)în cazul în care CTP-ul este controlat de un grup de operatori economici, acesta dispune de un sistem de asigurare a conformităţii pentru a garanta că funcţionarea sistemului centralizat de raportare nu duce la o denaturare a concurenţei.
În sensul primului paragraf litera (d), un CTP pentru acţiuni şi fonduri tranzacţionate la bursă nu publică codul de identificare a pieţei atunci când diseminează publicului preţul cel mai bun de cumpărare şi preţul cel mai bun de vânzare la nivel european într-un termen cât mai apropiat posibil din punct de vedere tehnic de timpul real.
(2)Un CTP adoptă, publică pe site-ul său de internet şi actualizează regulat standarde privind nivelul serviciilor care cuprind toate elementele următoare:
a)un inventar al contribuitorilor de date de la care se primesc datele;
b)modurile şi viteza de furnizare a datelor de piaţă de bază şi a datelor de reglementare către utilizatori;
c)măsurile luate pentru a asigura continuitatea operaţională în furnizarea datelor de piaţă de bază şi a datelor de reglementare.
(3)Un CTP dispune de mecanisme de securitate solide menite să garanteze securitatea mijloacelor de transfer al datelor între contribuitorii de date şi CTP şi între CTP şi utilizatori şi să reducă la minim riscul de corupere a datelor şi de acces neautorizat. CTP menţine resurse adecvate şi are dispozitive de backup pentru a oferi şi menţine serviciile sale în orice moment.
(4)Pentru fiecare dintre clasele de active menţionate la articolul 27da alineatul (1), CTP publică o listă a instrumentelor financiare care fac obiectul sistemului centralizat de raportare, indicând datele de referinţă de identificare ale acestora.
CTP oferă acces, în mod gratuit, la lista sa şi se asigură că aceasta este revizuită şi actualizată periodic, pentru a oferi o imagine cuprinzătoare a tuturor instrumentelor financiare care fac obiectul sistemului centralizat de raportare.
(5)CTP respectă cerinţele privind securitatea reţelelor şi a sistemelor informatice prevăzute în Regulamentul (UE) 2022/2554.
(6)Un CTP pentru acţiuni şi fonduri tranzacţionate la bursă redistribuie o parte din veniturile generate de sistemul centralizat de raportare, aşa cum se indică în decizia motivată menţionată la articolul 27db alineatul (3), contribuitorilor de date care îndeplinesc unul sau mai multe dintre următoarele criterii (denumit în continuare «sistemul de redistribuire a veniturilor»):
a)contribuitorul de date este o piaţă reglementată sau o piaţă de creştere pentru IMM-uri al cărei volum anual de tranzacţionare a acţiunilor reprezintă 1 % sau mai puţin din volumul anual de tranzacţionare a acţiunilor în Uniune (denumit în continuare «loc de tranzacţionare de mici dimensiuni»);
b)contribuitorul de date este un loc de tranzacţionare care a furnizat admiterea iniţială la tranzacţionare a acţiunilor sau a fondurilor tranzacţionate la bursă la 27 martie 2019 sau ulterior;
c)datele sunt transmise de un loc de tranzacţionare şi se referă la tranzacţii cu acţiuni şi fonduri tranzacţionate la bursă care au fost încheiate în cadrul unui sistem de tranzacţionare care asigură transparenţa pretranzacţionare, în cazul în care tranzacţiile respective nu au rezultat din ordine care au făcut obiectul unei derogări de la transparenţa pretranzacţionare în temeiul articolului 4 alineatul (1) litera (c).
(7)În sensul sistemului de redistribuire a veniturilor, CTP ia în considerare următorul volum de tranzacţionare (denumit în continuare «volumul de tranzacţionare relevant»):
a)în sensul alineatului (6) litera (a), volumul anual total al tranzacţiilor generat de locul de tranzacţionare respectiv;
b)în sensul alineatului (6) litera (b):
(i)în cazul locurilor de tranzacţionare de mici dimensiuni, volumul lor anual total de tranzacţionare;
(ii)în cazul altor locuri de tranzacţionare decât locurile de tranzacţionare de mici dimensiuni, volumul de tranzacţionare aferent acţiunilor şi fondurilor tranzacţionate la bursă menţionate la litera respectivă;
c)în sensul alineatului (6) litera (c), volumul aferent acţiunilor şi fondurilor tranzacţionate la bursă menţionate la litera respectivă.
CTP determină cuantumul veniturilor care urmează să fie redistribuite contribuitorilor de date în cadrul sistemului de redistribuire a veniturilor înmulţind volumul de tranzacţionare relevant cu ponderea atribuită fiecărui criteriu prevăzut la alineatul (6), astfel cum se specifică în standardele tehnice de reglementare adoptate în temeiul alineatului (8).
În cazul în care locurile de tranzacţionare îndeplinesc mai mult de unul dintre criteriile prevăzute la alineatul (6), cuantumurile care rezultă din calculul menţionat la al doilea paragraf de la prezentul alineat se adaugă cumulativ.
(8)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru:
a)a preciza ponderea atribuită fiecărui criteriu prevăzut la alineatul (6);
b)a detalia metoda de calculare a cuantumului veniturilor care urmează să fie redistribuite contribuitorilor de date, astfel cum se menţionează la alineatul (7) al doilea paragraf;
c)a preciza criteriile pe baza cărora CTP-ul poate, în cazul în care dovedeşte că un contribuitor de date a încălcat în mod grav şi repetat cerinţele în materie de date menţionate la articolele 22a, 22b şi 22c, să suspende temporar participarea contribuitorului de date respectiv la sistemul de redistribuire a veniturilor şi să precizeze condiţiile în care CTP-ul trebuie:
(i)să reia redistribuirea veniturilor; şi
(ii)în cazul în care nu a avut loc o încălcare a acestor cerinţe, să verse contribuitorului de date respectiv veniturile reţinute şi dobânzile aferente.
În sensul primului paragraf litera (a) de la prezentul alineat, criteriul prevăzut la alineatul (6) litera (a) are o pondere mai mare decât criteriul prevăzut la litera (b) de la alineatul respectiv, iar criteriul prevăzut la litera (b) de la paragraful respectiv are o pondere mai mare decât criteriul prevăzut la litera (c) de la alineatul respectiv.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 29 decembrie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 27h^a: Obligaţii de raportare pentru CTP-uri
(1)Un CTP publică anual pe site-ul său de internet statistici privind performanţa şi rapoarte privind incidentele referitoare la calitatea datelor şi la sistemele de date. Respectivele statistici de performanţă şi rapoarte privind incidentele sunt accesibile publicului în mod gratuit.
(2)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza conţinutul, momentul în timp, formatul şi terminologia obligaţiei de raportare prevăzută la alineatul (1).
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 septembrie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(3)Un CTP păstrează evidenţele referitoare la propria activitate la dispoziţia autorităţii competente relevante sau a ESMA timp de cel puţin cinci ani.
Art. 27i: Cerinţe organizatorice pentru ARM-uri
(1)Un ARM trebuie să aibă politici şi măsuri adecvate pentru a raporta informaţiile prevăzute la articolul 26 cât mai rapid posibil şi nu mai târziu de încheierea zilei lucrătoare următoare zilei în care a avut loc tranzacţia.
(2)ARM aplică şi menţine măsuri administrative eficace destinate să prevină conflictele de interese cu clienţii săi. În special, un ARM care este şi operator de piaţă sau firmă de investiţii tratează toate informaţiile colectate în mod nediscriminatoriu şi aplică şi menţine măsuri corespunzătoare pentru a separa diferitele funcţii aferente activităţii sale.
(3)ARM respectă cerinţele privind securitatea reţelelor şi a sistemelor informatice prevăzute în Regulamentul (UE) 2022/2554.
(4)ARM trebuie să aibă sisteme care să poată să verifice în mod eficace integralitatea rapoartelor de tranzacţii, să identifice omisiunile şi erorile evidente provocate de firma de investiţii şi, în cazul producerii unei astfel de erori sau omisiuni, să comunice firmei de investiţii detaliile erorii sau omisiunii şi să solicite retransmiterea eventualelor rapoarte eronate.
ARM trebuie să aibă sisteme care să îi permită să depisteze erorile sau omisiunile provocate de ARM-ul însuşi şi care să permită ARM-ului să corecteze şi să transmită, sau să retransmită, după caz, autorităţii competente rapoarte de tranzacţii corecte şi complete.
(41)Un ARM dispune de cerinţe obiective, nediscriminatorii şi publice pentru accesul întreprinderilor care fac obiectul obligaţiei de raportare prevăzute la articolul 26 la serviciile sale.
Un ARM face publice preţurile şi taxele aferente serviciului de raportare a datelor furnizat în temeiul prezentului regulament. Acesta face publice separat preţurile şi taxele aferente fiecărui serviciu furnizat, inclusiv reducerile şi rabaturile, precum şi condiţiile pentru a beneficia de acestea. El permite entităţilor raportoare să aibă acces separat la anumite servicii. Preţurile şi taxele percepute de un ARM trebuie să fie legate de costuri.
(42)Un ARM păstrează evidenţele referitoare la propria activitate la dispoziţia autorităţii competente relevante sau a ESMA timp de cel puţin cinci ani.
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează:
a)mijloacele prin care ARM-ul poate respecta obligaţia referitoare la informaţii menţionată la alineatul (1); şi
b)cerinţele organizatorice concrete prevăzute la alineatele (2) şi (4).
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.