Capitolul 1 - Autorizarea furnizorilor de servicii de raportare a datelor - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 173L
În vigoare Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
CAPITOLUL 1:Autorizarea furnizorilor de servicii de raportare a datelor
Art. 27a
În sensul prezentului titlu, o autoritate naţională competentă înseamnă o autoritate competentă în sensul definiţiei de la articolul 4 alineatul (1) punctul 26 din Directiva 2014/65/UE.
Art. 27b: Cerinţa de autorizare
(1)Exploatarea unui APA, a unui CTP sau a unui ARM ca ocupaţie sau activitate obişnuită este condiţionată de obţinerea unei autorizaţii prealabile din partea ESMA în conformitate cu prezentul titlu.
Prin derogare de la primul paragraf de la prezentul alineat, un APA sau un ARM identificat în conformitate cu actul delegat menţionat la articolul 2 alineatul (3) face obiectul autorizării prealabile şi al supravegherii de către autoritatea naţională competentă relevantă în conformitate cu prezentul titlu.
(2)O firmă de investiţii sau un operator de piaţă care exploatează un loc de tranzacţionare poate oferi, de asemenea, serviciile prestate de un APA, un CTP sau un ARM, cu condiţia ca ESMA sau autoritatea naţională competentă relevantă să fi verificat în prealabil dacă firma de investiţii sau operatorul de piaţă respectă prezentul titlu. Furnizarea acestor servicii se include în autorizaţia lor.
(3)ESMA întocmeşte un registru al tuturor furnizorilor de servicii de raportare a datelor din Uniune. Registrul este disponibil publicului, conţine informaţii privind serviciile pentru care este autorizat furnizorul de servicii de raportare a datelor şi se actualizează în mod regulat.
În cazul în care ESMA sau o autoritate naţională competentă, după caz, a retras o autorizaţie în conformitate cu articolul 27e, respectiva retragere se publică în registru timp de cinci ani.
(4)Furnizorii de servicii de raportare a datelor îşi furnizează serviciile sub supravegherea ESMA sau a autorităţii naţionale competente, după caz. ESMA sau autoritatea naţională competentă, după caz, reexaminează periodic dacă furnizorii de servicii de raportare a datelor respectă dispoziţiile prezentului titlu. ESMA sau autoritatea naţională competentă, după caz, verifică dacă furnizorii de servicii de raportare a datelor îndeplinesc în orice moment condiţiile impuse pentru autorizarea iniţială, stabilite în temeiul prezentului titlu.
Art. 27c: Autorizarea furnizorilor de servicii de raportare a datelor
(1)Furnizorii de servicii de raportare a datelor sunt autorizaţi de ESMA sau, dacă este cazul, de autoritatea naţională competentă, în sensul prezentului titlu, în cazul în care:
a)furnizorul de servicii de raportare a datelor este o persoană juridică stabilită în Uniune; şi
b)furnizorul de servicii de raportare a datelor îndeplineşte cerinţele prevăzute la prezentul titlu.
(2)Autorizaţia menţionată la alineatul (1) precizează serviciul de raportare a datelor pe care furnizorul de servicii de raportare a datelor este autorizat să îl furnizeze. În cazul în care doreşte să îşi extindă activitatea la alte servicii de raportare a datelor, un furnizor de servicii de raportare a datelor autorizat adresează o cerere ESMA sau autorităţii naţionale competente, după caz, în vederea extinderii autorizaţiei respective.
(3)Un furnizor de servicii de raportare a datelor autorizat trebuie să respecte în orice moment condiţiile de autorizare menţionate la prezentul titlu. Un furnizor de servicii de raportare a datelor autorizat informează fără întârzieri nejustificate ESMA sau autoritatea naţională competentă, după caz, în legătură cu orice modificare semnificativă a condiţiilor de autorizare.
(4)Autorizaţia menţionată la alineatul (1) este aplicabilă şi valabilă pe întregul teritoriu al Uniunii şi îi permite furnizorului de servicii de raportare a datelor să furnizeze în întreaga Uniune serviciile pentru care a fost autorizat.
Art. 27d: Proceduri de aprobare şi de respingere a cererilor de autorizare pentru ARM-uri şi APA-uri
(1)APA sau ARM depune o cerere în care prezintă toate informaţiile necesare pentru a permite ESMA sau, după caz, autorităţii naţionale competente să confirme faptul că APA sau ARM a luat, la momentul autorizării iniţiale, toate măsurile necesare pentru a-şi îndeplini obligaţiile care îi revin în temeiul prezentului titlu, inclusiv a elaborat un program de activitate în care precizează, printre altele, tipurile de servicii avute în vedere şi structura organizatorică.
(2)În termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea cererii de autorizare, ESMA sau, după caz, autoritatea naţională competentă verifică dacă cererea este completă.
Dacă cererea nu este completă, ESMA sau, după caz, autoritatea naţională competentă stabileşte un termen în care APA sau ARM trebuie să furnizeze informaţii suplimentare.
După ce stabileşte că cererea este completă, ESMA sau, după caz, autoritatea naţională competentă informează APA sau ARM în consecinţă.
(3)În termen de şase luni de la primirea cererii complete, ESMA sau, după caz, autoritatea naţională competentă, evaluează respectarea de către APA sau ARM a dispoziţiilor prezentului titlu. Aceasta adoptă o decizie motivată prin care aprobă sau respinge cererea de autorizare şi informează APA sau ARM în cauză cu privire la decizia sa în termen de cinci zile lucrătoare de la adoptarea deciziei.
(4)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili:
a)informaţiile care trebuie să i se furnizeze în temeiul alineatului (1), inclusiv programul de activitate;
b)informaţiile care trebuie să fie incluse în notificările menţionate la articolul 27f alineatul (2) în ceea ce priveşte APA sau ARM.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a stabili formularele, modelele şi procedurile standard pentru informaţiile care trebuie să fie furnizate în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol şi pentru informaţiile care trebuie să fie incluse în notificările menţionate la articolul 27f alineatul (2) în ceea ce priveşte APA şi ARM.
Competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 27d^a: Procedura pentru selecţia unui CTP unic pentru fiecare clasă de active
(1)Pentru fiecare dintre următoarele clase de active, ESMA organizează o procedură de selecţie separată pentru numirea unui CTP unic pentru o perioadă de cinci ani:
a)obligaţiuni;
b)acţiuni şi fonduri tranzacţionate la bursă; şi
c)instrumente financiare derivate extrabursiere sau subclase relevante de instrumente financiare derivate extrabursiere.
ESMA iniţiază prima procedură de selecţie în temeiul primului paragraf litera (a) până la 29 decembrie 2024.
ESMA iniţiază prima procedură de selecţie în temeiul primului paragraf litera (b) în termen de şase luni de la iniţierea procedurii de selecţie în temeiul primului paragraf litera (a).
ESMA iniţiază prima procedură de selecţie în temeiul primului paragraf litera (c)de la prezentul alineat în termen de trei luni de la data punerii în aplicare a actului delegat menţionat la articolul 27 alineatul (5) şi nu mai devreme de şase luni de la iniţierea procedurii de selecţie prevăzute la primul paragraf litera (b) de la prezentul alineat.
ESMA iniţiază proceduri de selecţie ulterioare în temeiul primului paragraf în timp util pentru ca sistemul centralizat de raportare să poată fi utilizat în continuare fără întreruperi.
(2)Pentru fiecare dintre clasele de active menţionate la alineatul (1), ESMA selectează solicitantul potrivit pentru operarea sistemului centralizat de raportare pe baza următoarelor criterii:
a)capacitatea tehnică a solicitantului de a furniza un sistem centralizat de raportare rezilient în întreaga Uniune;
b)capacitatea solicitantului de a respecta cerinţele organizaţionale prevăzute la articolul 27h;
c)capacitatea solicitantului de a primi, de a consolida şi de a difuza, după caz:
(i)pentru acţiuni şi fonduri tranzacţionate la bursă, date pretranzacţionare şi posttranzacţionare;
(ii)pentru obligaţiuni, date posttranzacţionare;
(iii)pentru instrumente financiare derivate extrabursiere, date posttranzacţionare;
d)adecvarea structurii de guvernanţă a solicitantului;
e)viteza cu care solicitantul poate difuza datele de piaţă de bază şi datele de reglementare;
f)pertinenţa metodelor şi măsurilor aplicate de solicitant pentru a asigura calitatea datelor;
g)cheltuielile totale de care are nevoie solicitantul pentru a dezvolta sistemul centralizat de raportare şi costurile funcţionării continue a sistemului centralizat de raportare;
h)nivelul taxelor pe care solicitantul intenţionează să le perceapă de la diferitele tipuri de utilizatori ai sistemului centralizat de raportare, simplitatea modelelor sale de taxe şi de acordare de licenţe şi respectarea articolului 13;
i)pentru sistemul centralizat de raportare pentru obligaţiuni, existenţa unor mecanisme de redistribuire a veniturilor în conformitate cu articolul 27h alineatul (5);
j)utilizarea tehnologiilor moderne de interfaţă de către solicitant pentru diseminarea datelor de piaţă de bază şi a datelor de reglementare şi pentru conectivitate;
k)pertinenţa măsurilor luate de solicitant pentru păstrarea evidenţelor în conformitate cu articolul 27ha alineatul (3);
l)capacitatea solicitantului de a asigura rezilienţa şi continuitatea activităţii, precum şi măsurile pe care solicitantul intenţionează să le ia pentru a atenua şi a remedia întreruperile şi riscurile cibernetice;
m)măsurile pe care solicitantul intenţionează să le ia pentru a atenua consumul de energie generat de colectarea, prelucrarea şi stocarea datelor;
n)în cazul în care o cerere este depusă de solicitanţi comuni, necesitatea, din punctul de vedere al capacităţii tehnice şi logistice, ca fiecare solicitant să depună o cerere comună.
(3)Solicitantul furnizează toate informaţiile necesare pentru a permite ESMA să confirme că solicitantul a pus în aplicare, la momentul depunerii cererii, toate măsurile necesare pentru a îndeplini criteriile stabilite la alineatul (2) de la prezentul articol şi pentru a respecta cerinţele organizatorice stabilite la articolul 27h.
(4)În termen de şase luni de la iniţierea procedurii de selecţie menţionate la alineatul (1), ESMA adoptă o decizie motivată prin care selectează solicitantul potrivit pentru operarea sistemului centralizat de raportare şi îl invită să depună, fără întârzieri nejustificate, o cerere de autorizare.
(5)În cazul în care niciun solicitant nu a fost selectat în temeiul prezentului articol sau autorizat în temeiul articolului 27db, ESMA iniţiază o nouă procedură de selecţie în termen de şase luni de la încheierea procedurii de selecţie sau de autorizare nereuşite.
Art. 27d^b: Proceduri de aprobare şi de respingere a cererilor de autorizare a CTP-urilor
(1)Solicitantul autorizaţiei menţionat la articolul 27da alineatul (4) furnizează toate informaţiile necesare pentru a permite ESMA să confirme că solicitantul a instituit, la momentul depunerii cererii de autorizare, toate măsurile necesare pentru îndeplinirea criteriilor prevăzute la articolul 27da alineatul (2).
(2)În termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea cererii de autorizare, ESMA verifică dacă aceasta este completă.
Dacă cererea de autorizare nu este completă, ESMA stabileşte un termen în care solicitantul trebuie să îi furnizeze informaţii suplimentare.
După ce stabileşte că cererea de autorizare este completă, ESMA notifică solicitantul în consecinţă.
(3)În termen de trei luni de la primirea unei cereri de autorizare complete, ESMA evaluează respectarea de către solicitant a prezentului titlu. Aceasta adoptă o decizie motivată prin care aprobă sau respinge cererea de autorizare şi informează solicitantul cu privire la decizia sa în termen de cinci zile lucrătoare de la data adoptării deciziei motivate respective. O decizie de acordare a autorizaţiei precizează condiţiile în care solicitantul urmează să îşi desfăşoare activitatea.
(4)În urma autorizării în temeiul alineatului (3), ESMA poate acorda solicitantului autorizat ca CTP o perioadă de tranziţie pentru a institui măsurile operaţionale şi tehnice necesare.
(5)CTP-ul respectă în permanenţă cerinţele organizaţionale prevăzute la articolul 27h şi condiţiile stabilite în decizia motivată de autorizare a CTP-ului menţionată la alineatul (3) de la prezentul articol.
Un CTP care nu mai este în măsură să respecte cerinţele şi condiţiile respective informează ESMA în acest sens fără întârzieri nejustificate.
(6)Retragerea autorizaţiei menţionate la articolul 27e produce efecte numai după ce a fost selectat şi autorizat un nou CTP pentru clasa de active în cauză, în conformitate cu articolele 27da şi 27db.
(7)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili:
a)informaţiile care trebuie să fie furnizate în temeiul alineatului (1);
b)informaţiile care trebuie să fie incluse în notificările menţionate la articolul 27f alineatul (2) în ceea ce priveşte CTP-urile.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 decembrie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(8)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a stabili formularele, modelele şi procedurile standard pentru informaţiile care trebuie să fie furnizate în temeiul alineatului (1) din prezentul articol şi pentru informaţiile care trebuie să fie incluse în notificările menţionate la articolul 27f alineatul (2) în ceea ce priveşte CTP-urile.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 decembrie 2024.
Competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 27e: Retragerea autorizaţiei
(1)ESMA sau autoritatea naţională competentă, după caz, poate retrage autorizaţia unui furnizor de servicii de raportare a datelor în cazul în care acesta:
a)nu foloseşte autorizaţia timp de 12 luni, renunţă în mod explicit la autorizaţie sau nu a prestat niciun serviciu în ultimele şase luni;
b)a obţinut autorizaţia prin declaraţii false sau prin orice altă modalitate incorectă;
c)nu mai îndeplineşte condiţiile în temeiul cărora a primit autorizaţia;
d)a încălcat grav şi în mod sistematic prezentul regulament.
(2)ESMA notifică fără întârziere, dacă este cazul, autorităţii naţionale competente din statul membru în care este stabilit furnizorul de servicii de raportare a datelor decizia de retragere a autorizaţiei unui furnizor de servicii de raportare a datelor.
(3)Un furnizor de servicii de raportare a datelor a cărui autorizaţie urmează să fie retrasă asigură înlocuirea ordonată, inclusiv transferul datelor către alţi furnizori de servicii de raportare a datelor, înştiinţarea corespunzătoare a clienţilor săi şi redirecţionarea fluxurilor de raportare către alţi furnizori de servicii de raportare a datelor înainte de retragere.
Art. 27f: Cerinţe privind organul de conducere al unui furnizor de servicii de raportare a datelor
(1)Membrii organului de conducere al unui furnizor de servicii de raportare a datelor trebuie să aibă în orice moment o reputaţie suficient de bună, să posede suficiente cunoştinţe, competenţe şi experienţă şi să dedice suficient timp pentru îndeplinirea sarcinilor lor.
Membrii organului de conducere trebuie să posede cunoştinţe, competenţe şi experienţă adecvate pentru a putea înţelege activităţile furnizorului de servicii de raportare a datelor. Fiecare membru al organului de conducere acţionează cu onestitate, integritate şi independenţă de spirit pentru a contesta în mod eficace, după caz, deciziile conducerii superioare şi pentru a supraveghea şi a monitoriza în mod eficace procesul decizional al conducerii, atunci când este necesar.
În cazul în care un operator de piaţă doreşte să obţină autorizaţia de exploatare a unui APA, a unui CTP sau a unui ARM în temeiul articolului 27d, iar membrii organului de conducere al APA-ului, CTP-ului sau ARM-ului sunt aceiaşi ca membrii organului de conducere al pieţei reglementate, se consideră că persoanele respective îndeplinesc cerinţele stabilite la primul paragraf.
(2)Furnizorul de servicii de raportare a datelor comunică ESMA sau autorităţii naţionale competente, după caz, numele tuturor membrilor organului său de conducere şi orice schimbare a componenţei acestuia, împreună cu toate informaţiile necesare pentru a aprecia dacă entitatea respectă dispoziţiile alineatului (1).
(3)Organul de conducere al unui furnizor de servicii de raportare a datelor defineşte şi supraveghează implementarea mecanismelor de guvernanţă care asigură gestionarea eficace şi prudentă a unei organizaţii, inclusiv separarea sarcinilor în cadrul organizaţiei şi prevenirea conflictelor de interese, într-un mod care promovează integritatea pieţei şi interesele clienţilor săi.
(4)ESMA sau, după caz, autoritatea naţională competentă, refuză sau retrage autorizarea dacă nu este convinsă că persoana sau persoanele care conduc efectiv activitatea furnizorului de servicii de raportare a datelor au o reputaţie suficient de bună sau dacă există motive obiective şi demonstrabile de a crede că schimbările propuse privind organul de conducere al furnizorului de servicii de raportare a datelor ar risca să compromită administrarea corectă şi prudentă a acestuia şi luarea în seamă în mod corespunzător a intereselor clienţilor săi şi a integrităţii pieţei.
(5)Până la 1 ianuarie 2021, ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru evaluarea caracterului adecvat al membrilor organului de conducere descris la alineatul (1), ţinând seama de diferitele roluri şi funcţii îndeplinite de aceştia, precum şi de necesitatea de a se evita conflictele de interese dintre membrii organului de conducere şi utilizatorii APA-ului, CTP-ului sau ARMului.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.