Capitolul 2 - Condiţii pentru APA-uri, CTP-uri şi ARM-uri - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 173L
În vigoare Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
CAPITOLUL 2 :Condiţii pentru APA-uri, CTP-uri şi ARM-uri
Art. 27g: Cerinţe organizatorice pentru APA-uri
(1)Un APA trebuie să aibă politici şi măsuri adecvate pentru a face publice informaţiile prevăzute la articolele 20 şi 21 într-un interval de timp cât mai apropiat de timpul real, pe cât posibil din punct de vedere tehnic, în condiţii comerciale rezonabile. Informaţiile sunt puse la dispoziţie gratuit, la 15 minute după publicarea acestora de către APA. APA diseminează în mod eficient şi consecvent aceste informaţii, într-un mod care să asigure accesul rapid şi nediscriminatoriu la informaţii şi într-un format care să faciliteze consolidarea informaţiilor cu date similare din alte surse.
(2)Informaţiile publicate de APA în conformitate cu alineatul (1) includ, cel puţin, următoarele detalii:
a)identificatorul instrumentului financiar;
b)preţul la care a fost încheiată tranzacţia;
c)volumul tranzacţiei;
d)ora tranzacţiei;
e)ora la care a fost raportată tranzacţia;
f)unitatea de preţ a tranzacţiei;
g)codul locului de tranzacţionare unde a fost executată tranzacţia sau, în cazul în care tranzacţia a fost executată printr-un operator independent, codul «SI» sau, după caz, codul «OTC» (extrabursier);
h)dacă este cazul, un indicator care să arate că tranzacţia a făcut obiectul unor condiţii specifice.
(3)APA aplică şi menţine măsuri administrative eficace destinate să prevină conflictele de interese cu clienţii săi. În special, un APA care este şi operator de piaţă sau firmă de investiţii tratează toate informaţiile colectate în mod nediscriminatoriu şi aplică şi menţine măsuri corespunzătoare pentru a separa diferitele funcţii aferente activităţii sale.
(4)APA respectă cerinţele privind securitatea reţelelor şi a sistemelor informatice prevăzute în Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului (*4).
(*4)Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 decembrie 2022 privind rezilienţa operaţională digitală a sectorului financiar şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 şi (UE) 2016/1011 (JO L 333, 27.12.2022, p. 1).
(41)Un APA dispune de cerinţe obiective, nediscriminatorii şi publice pentru accesul întreprinderilor care fac obiectul cerinţelor de transparenţă prevăzute la articolul 20 alineatul (1) şi la articolul 21 alineatul (1).
Un APA face publice preţurile şi taxele aferente serviciilor de raportare a datelor furnizate în temeiul prezentului regulament. Acesta face publice separat preţurile şi taxele aferente fiecărui serviciu furnizat, inclusiv reducerile şi rabaturile, precum şi condiţiile pentru a beneficia de acestea. Acesta le permite entităţilor raportoare să aibă acces separat la anumite servicii.
(42)Un APA păstrează evidenţele referitoare la propria activitate la dispoziţia autorităţii competente relevante sau a ESMA timp de cel puţin cinci ani.
(5)APA trebuie să aibă sisteme care pot, în mod eficace, să verifice integralitatea rapoartelor de tranzacţii, să identifice omisiunile şi erorile evidente şi să solicite retransmiterea eventualelor rapoarte eronate.
(6)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili formate comune, standarde de date şi măsuri tehnice care să faciliteze consolidarea informaţiilor astfel cum se menţionează la alineatul (1).
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(7)[textul din Art. 27^G, alin. (7) din titlul IV^A, capitolul 2 a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 31., alin. (B) din Regulamentul 791/28-feb-2024]
(8)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează:
a)mijloacele prin care un APA poate respecta obligaţia referitoare la informaţii menţionată la alineatul (1);
b)conţinutul informaţiilor publicate în temeiul alineatului (1), care includ cel puţin informaţiile menţionate la alineatul (2), astfel încât să fie posibilă publicarea informaţiilor necesare în temeiul prezentului articol;
c)cerinţele organizatorice concrete prevăzute la alineatele (3) şi (5).
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 27h: Cerinţe organizatorice pentru CTP-uri
(1)Un CTP, în conformitate cu condiţiile de autorizare menţionate la articolul 27db:
a)colectează toate datele transmise de contribuitorii de date în legătură cu clasa de active pentru care este autorizat;
b)colectează taxe de la utilizatori, oferind totodată acces, în mod gratuit, la sistemul centralizat de raportare investitorilor de retail, cadrelor universitare, organizaţiilor societăţii civile şi autorităţilor competente;
c)în cazul sistemului centralizat de raportare pentru acţiuni şi fonduri tranzacţionate la bursă, redistribuie o parte din veniturile sale în conformitate cu alineatul (6);
d)difuzează utilizatorilor, sub forma unui flux continuu de date electronice, în condiţii nediscriminatorii şi într-un termen cât mai apropiat posibil din punct de vedere tehnic de timpul real, date de piaţă de bază şi date de reglementare;
e)se asigură că datele de piaţă de bază şi datele de reglementare sunt uşor accesibile, prelucrabile automat şi utilizabile de toţi utilizatorii, inclusiv de investitorii de retail;
f)dispune de sisteme care pot verifica în mod eficace caracterul complet al datelor transmise de contribuitorii de date, poate identifica erorile evidente şi poate solicita retransmiterea datelor;
g)în cazul în care CTP-ul este controlat de un grup de operatori economici, acesta dispune de un sistem de asigurare a conformităţii pentru a garanta că funcţionarea sistemului centralizat de raportare nu duce la o denaturare a concurenţei.
În sensul primului paragraf litera (d), un CTP pentru acţiuni şi fonduri tranzacţionate la bursă nu publică codul de identificare a pieţei atunci când diseminează publicului preţul cel mai bun de cumpărare şi preţul cel mai bun de vânzare la nivel european într-un termen cât mai apropiat posibil din punct de vedere tehnic de timpul real.
(2)Un CTP adoptă, publică pe site-ul său de internet şi actualizează regulat standarde privind nivelul serviciilor care cuprind toate elementele următoare:
a)un inventar al contribuitorilor de date de la care se primesc datele;
b)modurile şi viteza de furnizare a datelor de piaţă de bază şi a datelor de reglementare către utilizatori;
c)măsurile luate pentru a asigura continuitatea operaţională în furnizarea datelor de piaţă de bază şi a datelor de reglementare.
(3)Un CTP dispune de mecanisme de securitate solide menite să garanteze securitatea mijloacelor de transfer al datelor între contribuitorii de date şi CTP şi între CTP şi utilizatori şi să reducă la minim riscul de corupere a datelor şi de acces neautorizat. CTP menţine resurse adecvate şi are dispozitive de backup pentru a oferi şi menţine serviciile sale în orice moment.
(4)Pentru fiecare dintre clasele de active menţionate la articolul 27da alineatul (1), CTP publică o listă a instrumentelor financiare care fac obiectul sistemului centralizat de raportare, indicând datele de referinţă de identificare ale acestora.
CTP oferă acces, în mod gratuit, la lista sa şi se asigură că aceasta este revizuită şi actualizată periodic, pentru a oferi o imagine cuprinzătoare a tuturor instrumentelor financiare care fac obiectul sistemului centralizat de raportare.
(5)CTP respectă cerinţele privind securitatea reţelelor şi a sistemelor informatice prevăzute în Regulamentul (UE) 2022/2554.
(6)Un CTP pentru acţiuni şi fonduri tranzacţionate la bursă redistribuie o parte din veniturile generate de sistemul centralizat de raportare, aşa cum se indică în decizia motivată menţionată la articolul 27db alineatul (3), contribuitorilor de date care îndeplinesc unul sau mai multe dintre următoarele criterii (denumit în continuare «sistemul de redistribuire a veniturilor»):
a)contribuitorul de date este o piaţă reglementată sau o piaţă de creştere pentru IMM-uri al cărei volum anual de tranzacţionare a acţiunilor reprezintă 1 % sau mai puţin din volumul anual de tranzacţionare a acţiunilor în Uniune (denumit în continuare «loc de tranzacţionare de mici dimensiuni»);
b)contribuitorul de date este un loc de tranzacţionare care a furnizat admiterea iniţială la tranzacţionare a acţiunilor sau a fondurilor tranzacţionate la bursă la 27 martie 2019 sau ulterior;
c)datele sunt transmise de un loc de tranzacţionare şi se referă la tranzacţii cu acţiuni şi fonduri tranzacţionate la bursă care au fost încheiate în cadrul unui sistem de tranzacţionare care asigură transparenţa pretranzacţionare, în cazul în care tranzacţiile respective nu au rezultat din ordine care au făcut obiectul unei derogări de la transparenţa pretranzacţionare în temeiul articolului 4 alineatul (1) litera (c).
(7)În sensul sistemului de redistribuire a veniturilor, CTP ia în considerare următorul volum de tranzacţionare (denumit în continuare «volumul de tranzacţionare relevant»):
a)în sensul alineatului (6) litera (a), volumul anual total al tranzacţiilor generat de locul de tranzacţionare respectiv;
b)în sensul alineatului (6) litera (b):
(i)în cazul locurilor de tranzacţionare de mici dimensiuni, volumul lor anual total de tranzacţionare;
(ii)în cazul altor locuri de tranzacţionare decât locurile de tranzacţionare de mici dimensiuni, volumul de tranzacţionare aferent acţiunilor şi fondurilor tranzacţionate la bursă menţionate la litera respectivă;
c)în sensul alineatului (6) litera (c), volumul aferent acţiunilor şi fondurilor tranzacţionate la bursă menţionate la litera respectivă.
CTP determină cuantumul veniturilor care urmează să fie redistribuite contribuitorilor de date în cadrul sistemului de redistribuire a veniturilor înmulţind volumul de tranzacţionare relevant cu ponderea atribuită fiecărui criteriu prevăzut la alineatul (6), astfel cum se specifică în standardele tehnice de reglementare adoptate în temeiul alineatului (8).
În cazul în care locurile de tranzacţionare îndeplinesc mai mult de unul dintre criteriile prevăzute la alineatul (6), cuantumurile care rezultă din calculul menţionat la al doilea paragraf de la prezentul alineat se adaugă cumulativ.
(8)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru:
a)a preciza ponderea atribuită fiecărui criteriu prevăzut la alineatul (6);
b)a detalia metoda de calculare a cuantumului veniturilor care urmează să fie redistribuite contribuitorilor de date, astfel cum se menţionează la alineatul (7) al doilea paragraf;
c)a preciza criteriile pe baza cărora CTP-ul poate, în cazul în care dovedeşte că un contribuitor de date a încălcat în mod grav şi repetat cerinţele în materie de date menţionate la articolele 22a, 22b şi 22c, să suspende temporar participarea contribuitorului de date respectiv la sistemul de redistribuire a veniturilor şi să precizeze condiţiile în care CTP-ul trebuie:
(i)să reia redistribuirea veniturilor; şi
(ii)în cazul în care nu a avut loc o încălcare a acestor cerinţe, să verse contribuitorului de date respectiv veniturile reţinute şi dobânzile aferente.
În sensul primului paragraf litera (a) de la prezentul alineat, criteriul prevăzut la alineatul (6) litera (a) are o pondere mai mare decât criteriul prevăzut la litera (b) de la alineatul respectiv, iar criteriul prevăzut la litera (b) de la paragraful respectiv are o pondere mai mare decât criteriul prevăzut la litera (c) de la alineatul respectiv.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 29 decembrie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 27h^a: Obligaţii de raportare pentru CTP-uri
(1)Un CTP publică anual pe site-ul său de internet statistici privind performanţa şi rapoarte privind incidentele referitoare la calitatea datelor şi la sistemele de date. Respectivele statistici de performanţă şi rapoarte privind incidentele sunt accesibile publicului în mod gratuit.
(2)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza conţinutul, momentul în timp, formatul şi terminologia obligaţiei de raportare prevăzută la alineatul (1).
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 septembrie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(3)Un CTP păstrează evidenţele referitoare la propria activitate la dispoziţia autorităţii competente relevante sau a ESMA timp de cel puţin cinci ani.
Art. 27i: Cerinţe organizatorice pentru ARM-uri
(1)Un ARM trebuie să aibă politici şi măsuri adecvate pentru a raporta informaţiile prevăzute la articolul 26 cât mai rapid posibil şi nu mai târziu de încheierea zilei lucrătoare următoare zilei în care a avut loc tranzacţia.
(2)ARM aplică şi menţine măsuri administrative eficace destinate să prevină conflictele de interese cu clienţii săi. În special, un ARM care este şi operator de piaţă sau firmă de investiţii tratează toate informaţiile colectate în mod nediscriminatoriu şi aplică şi menţine măsuri corespunzătoare pentru a separa diferitele funcţii aferente activităţii sale.
(3)ARM respectă cerinţele privind securitatea reţelelor şi a sistemelor informatice prevăzute în Regulamentul (UE) 2022/2554.
(4)ARM trebuie să aibă sisteme care să poată să verifice în mod eficace integralitatea rapoartelor de tranzacţii, să identifice omisiunile şi erorile evidente provocate de firma de investiţii şi, în cazul producerii unei astfel de erori sau omisiuni, să comunice firmei de investiţii detaliile erorii sau omisiunii şi să solicite retransmiterea eventualelor rapoarte eronate.
ARM trebuie să aibă sisteme care să îi permită să depisteze erorile sau omisiunile provocate de ARM-ul însuşi şi care să permită ARM-ului să corecteze şi să transmită, sau să retransmită, după caz, autorităţii competente rapoarte de tranzacţii corecte şi complete.
(41)Un ARM dispune de cerinţe obiective, nediscriminatorii şi publice pentru accesul întreprinderilor care fac obiectul obligaţiei de raportare prevăzute la articolul 26 la serviciile sale.
Un ARM face publice preţurile şi taxele aferente serviciului de raportare a datelor furnizat în temeiul prezentului regulament. Acesta face publice separat preţurile şi taxele aferente fiecărui serviciu furnizat, inclusiv reducerile şi rabaturile, precum şi condiţiile pentru a beneficia de acestea. El permite entităţilor raportoare să aibă acces separat la anumite servicii. Preţurile şi taxele percepute de un ARM trebuie să fie legate de costuri.
(42)Un ARM păstrează evidenţele referitoare la propria activitate la dispoziţia autorităţii competente relevante sau a ESMA timp de cel puţin cinci ani.
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în care precizează:
a)mijloacele prin care ARM-ul poate respecta obligaţia referitoare la informaţii menţionată la alineatul (1); şi
b)cerinţele organizatorice concrete prevăzute la alineatele (2) şi (4).
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.