Titlul iii - TRANSPARENŢĂ PENTRU OPERATORII INDEPENDENŢI ŞI PENTRU FIRMELE DE INVESTIŢII CARE EFECTUEAZĂ TRANZACŢII EXTRABURSIERE ŞI REGIMUL PASURILOR DE COTARE PENTRU OPERATORII INDEPENDENŢI - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 173L
În vigoare Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
TITLUL III:TRANSPARENŢĂ PENTRU OPERATORII INDEPENDENŢI ŞI PENTRU FIRMELE DE INVESTIŢII CARE EFECTUEAZĂ TRANZACŢII EXTRABURSIERE ŞI REGIMUL PASURILOR DE COTARE PENTRU OPERATORII INDEPENDENŢI
Art. 14: Obligaţia operatorilor independenţi de a face publice cotaţii ferme în ceea ce priveşte acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi alte instrumente financiare similare
(1)Firmele de investiţii fac publice cotaţii ferme referitoare la acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi celelalte instrumente financiare similare tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare pentru care acestea sunt operatori independenţi şi pentru care există o piaţă lichidă.
În cazul în care nu există o piaţă lichidă pentru instrumentele financiare prevăzute la primul paragraf, operatorii independenţi comunică cotaţiile clienţilor lor la cerere.
(2)Prezentul articol şi articolele 15, 16 şi 17 se aplică operatorilor independenţi atunci când efectuează tranzacţii a căror mărime nu depăşeşte pragul stabilit în standardele tehnice de reglementare adoptate în temeiul alineatului (7) litera (b) de la prezentul articol.
(3)Mărimea minimă a cotaţiei operatorilor independenţi se stabileşte în standardele tehnice de reglementare adoptate în temeiul alineatului (7) litera (c). Pentru fiecare acţiune, certificat de depozit, fond tranzacţionat la bursă, certificat sau alt instrument financiar similar tranzacţionat într-un loc de tranzacţionare, fiecare cotaţie include un preţ ferm de cumpărare şi de vânzare pentru o mărime care poate fi mai mică sau egală cu pragul menţionat la alineatul (2). Preţul reflectă condiţiile de piaţă predominante pentru acţiunea, certificatul de depozit, fondul tranzacţionat la bursă, certificatul sau instrumentul financiar similar în cauză.
(4)Acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele sau alte instrumente financiare similare sunt grupate pe clase pe baza mediei aritmetice a valorii ordinelor executate pe piaţă pentru instrumentul financiar respectiv. Mărimea standard de piaţă pentru fiecare clasă de acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate sau alte instrumente financiare similare este o mărime care reprezintă media aritmetică a valorii ordinelor executate pe piaţă pentru instrumentele financiare incluse în fiecare categorie.
(5)Piaţa fiecărei acţiuni, certificat de depozit, fond tranzacţionat la bursă, certificat sau a altui instrument financiar similar se compune din toate ordinele executate în Uniune pentru respectivul instrument financiar, exclusiv cele care au dimensiuni mari în comparaţie cu dimensiunea normală de piaţă.
(6)Autoritatea competentă a pieţei celei mai relevante din punctul de vedere al lichidităţii conform definiţiei de la articolul 26 pentru fiecare acţiune, certificat de depozit, fond tranzacţionat la bursă, certificat sau alt instrument financiar similar stabileşte, cel puţin o dată pe an, clasa căreia îi aparţine pe baza mediei aritmetice a valorii ordinelor executate pe piaţa respectivului instrument financiar. Această informaţie este pusă la dispoziţia tuturor participanţilor de pe piaţă şi este transmisă ESMA, care publică informaţia pe site-ul său de internet.
(7)Pentru a asigura evaluarea eficientă a acţiunilor, a certificatelor de depozit, a fondurilor tranzacţionate la bursă, a certificatelor sau a altor instrumente financiare similare şi pentru a optimiza posibilităţile pe care le au firmele de investiţii de a obţine cea mai bună tranzacţie pentru clienţii lor, ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru:
a)a preciza modalităţile de publicare a unei cotaţii ferme, astfel cum sunt menţionate la alineatul (1);
b)a stabili pragul menţionat la alineatul (2), care ţine seama de cele mai bune practici internaţionale, de competitivitatea întreprinderilor din Uniune, de importanţa impactului asupra pieţei şi de eficienţa formării preţurilor, şi care nu trebuie să fie mai mic decât dublul mărimii standard de piaţă;
c)a stabili mărimea minimă a cotaţiei menţionate la alineatul (3), care nu depăşeşte 90 % din pragul menţionat la alineatul (2) şi nu este inferioară mărimii standard de piaţă;
d)a stabili dacă preţurile reflectă condiţiile de piaţă predominante, menţionate la alineatul (3); şi
e)a preciza mărimea standard de piaţă, menţionată la alineatul (4).
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 martie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 15: Executarea ordinelor clienţilor
(1)Operatorii independenţi îşi fac publice cotaţiile în mod regulat şi continuu în timpul programului normal de tranzacţionare. Aceştia pot să îşi actualizeze cotaţiile în orice moment. Aceştia sunt autorizaţi să îşi retragă cotaţiile, în condiţii de piaţă excepţionale.
Statele membre impun firmelor care corespund definiţiei de operator independent obligaţia de a notifica acest lucru autorităţii lor competente. Notificarea este transmisă ESMA. ESMA întocmeşte lista tuturor IS din Uniune.
Operatorii independenţi stabilesc şi aplică norme transparente şi nediscriminatorii şi criterii obiective pentru buna executare a ordinelor. Aceştia introduc măsuri pentru administrarea judicioasă a propriilor operaţiuni tehnice, inclusiv proceduri expeditive pentru situaţii excepţionale, pentru a contracara riscurile de perturbare a sistemelor.
(2)Operatorii independenţi execută ordinele primite de la clienţii lor referitoare la acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele sau la alte instrumente financiare asemănătoare pentru care sunt operatori independenţi la preţurile afişate în momentul primirii ordinului, cu respectarea articolului 27 din Directiva 2014/65/UE.
Cu toate acestea, în cazuri justificate, ei pot executa aceste ordine la un preţ mai bun, cu condiţia ca acest preţ să se înscrie într-un interval public apropiat de condiţiile de piaţă.
(3)Operatorii independenţi pot executa ordinele pe care le primesc de la clienţii lor profesionali la preţuri diferite de propriile cotaţii, fără a trebui să îndeplinească cerinţele enumerate la alineatul (2), în cazul tranzacţiilor în cadrul cărora executarea pentru mai multe valori mobiliare reprezintă o tranzacţie unică sau în cazul ordinelor care se supun altor condiţii decât preţul de piaţă în vigoare.
(4)În cazul în care un operator independent care stabileşte o singură cotaţie sau a cărui cotaţie maximă este mai mică decât mărimea standard de piaţă primeşte de la un client un ordin a cărui mărime este superioară mărimii propriei cotaţii, dar inferioară mărimii standard de piaţă, el poate decide să execute acea parte din ordin care depăşeşte mărimea propriei cotaţii, cu condiţia să o execute la preţul cotat, cu excepţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3). În cazurile în care stabileşte cotaţii pentru diferite mărimi şi primeşte un ordin care se situează între aceste mărimi pe care se decide să îl execute, operatorul independent face acest lucru la unul dintre preţurile cotate în conformitate cu articolul 28 din Directiva 2014/65/UE, cu excepţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3) din prezentul articol.
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a stabili conţinutul şi formatul notificării menţionate la alineatul (1) al doilea paragraf.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 martie 2025.
Competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 16: Obligaţiile autorităţilor competente
Autorităţile competente verifică dacă operatorii independenţi respectă condiţiile de executare a ordinelor prevăzute la articolul 15 alineatul (1) şi condiţiile de acordare a unui preţ mai bun prevăzute la articolul 15 alineatul (2).
Art. 17: Accesul la cotaţii
(1)Operatorii independenţi sunt autorizaţi să selecteze, în funcţie de politica lor comercială şi în mod obiectiv şi nediscriminatoriu, clienţii cărora le permit accesul la cotaţiile lor. În acest scop, trebuie să existe norme clare care să reglementeze accesul la cotaţiile acestora. Operatorii independenţi pot refuza stabilirea unei relaţii comerciale sau pot înceta o astfel de relaţie cu clienţii pe baza unor consideraţii de ordin comercial, precum solvabilitatea clientului, riscul de contraparte şi decontarea finală a tranzacţiei.
(2)Pentru a limita riscul de expunere la tranzacţii multiple din partea aceluiaşi client, operatorii independenţi sunt autorizaţi să restrângă în mod nediscriminatoriu numărul de tranzacţii ale aceluiaşi client pe care se angajează să le încheie în condiţiile publicate. Aceştia pot să limiteze, în mod nediscriminatoriu şi în conformitate cu articolul 28 din Directiva 2014/65/UE, numărul total de tranzacţii simultane ale diferiţilor clienţi, însă doar în măsura în care numărul şi/sau volumul ordinelor depuse de clienţi depăşeşte semnificativ norma.
(3)Pentru a asigura evaluarea eficientă a acţiunilor, a certificatelor de depozit, a fondurilor tranzacţionate la bursă, a certificatelor sau a altor instrumente financiare asemănătoare şi optimizarea posibilităţii pe care o au firmele de investiţii de a obţine cea mai bună tranzacţie pentru clienţii lor, Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 50, prin care specifică:
a)criteriile pe baza cărora se determină dacă o cotaţie este publicată în mod regulat şi continuu şi este uşor accesibilă conform articolului 15 alineatul (1), precum şi mijloacele prin care firmele de investiţii îşi pot respecta obligaţia de aşi face publice cotaţiile, care includ următoarele posibilităţi:
(i)prin intermediul infrastructurilor oricărei pieţe reglementate care a admis la tranzacţionare instrumentul financiar în cauză;
(ii)printr-un APA;
(iii)prin intermediul mecanismelor proprii;
b)criteriile pe baza cărora se determină tranzacţiile în cadrul cărora executarea pentru mai multe valori mobiliare reprezintă o tranzacţie unică sau ordinele care se supun altor condiţii decât preţul de piaţă în vigoare conform articolului 15 alineatul (3);
c)criteriile pe baza cărora se determină circumstanţele care pot fi considerate condiţii de piaţă excepţionale, care permit retragerea cotaţiilor, precum şi condiţiile de actualizare a cotaţiilor conform articolului 15 alineatul (1);
d)criteriile pe baza cărora se determină momentul în care numărul şi/sau volumul ordinelor depuse de clienţi depăşeşte semnificativ norma, conform alineatului (2).
e)criteriile de determinare a momentului în care preţurile se înscriu într-un interval public apropiat de condiţiile de piaţă, astfel cum se menţionează la articolul 15 alineatul (2).
Art. 17a: Pasuri de cotare
(1)Cotaţiile comunicate de operatorii independenţi, variaţiile de preţ şi preţurile de executare ale acestor cotaţii sunt conforme cu pasurile de cotare stabilite în conformitate cu articolul 49 din Directiva 2014/65/UE.
(2)Cerinţele stabilite la articolul 15 alineatul (2) din prezentul regulament şi la articolul 49 din Directiva 2014/65/UE nu împiedică operatorii independenţi să coreleze ordinele cu punctul de mijloc dintre preţul actual de vânzare şi cel de cumpărare.
Art. 18:
[textul din Art. 18 din titlul III a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 17. din Regulamentul 791/28-feb-2024]
Art. 19:
[textul din Art. 19 din titlul III a fost abrogat la 28-mar-2024 de Art. 1, punctul 17. din Regulamentul 791/28-feb-2024]
Art. 20: Publicarea posttranzacţionare a datelor de către firmele de investiţii, inclusiv de către operatorii independenţi, în ceea ce priveşte acţiunile, certificatele de depozit, fondurile tranzacţionate la bursă, certificatele şi alte instrumente financiare asemănătoare
(1)Firmele de investiţii care, fie pe cont propriu, fie în numele clienţilor, încheie tranzacţii cu acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate şi alte instrumente financiare asemănătoare tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare fac publice volumul şi preţul respectivelor tranzacţii, precum şi momentul la care au fost încheiate. Aceste informaţii sunt publicate prin intermediul unui APA.
(11)Fiecare tranzacţie este publicată o singură dată printr-un singur APA.
(2)Informaţiile publicate în conformitate cu alineatul (1) din prezentul articol şi termenele la care sunt publicate satisfac cerinţele adoptate în temeiul articolului 6, inclusiv standardele tehnice de reglementare adoptate în conformitate cu articolul 7 alineatul (2) litera (a). În cazul în care măsurile adoptate în conformitate cu articolul 7 prevăd raportarea decalată a anumitor categorii de tranzacţii cu acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate şi alte instrumente financiare asemănătoare tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare, această posibilitate se aplică şi în cazul în care tranzacţiile sunt încheiate în afara locurilor de tranzacţionare.
(3)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili următoarele:
a)identificatorii pentru diferitele tipuri de tranzacţii publicate în temeiul prezentului articol, făcând diferenţa între identificatorii determinaţi de factori legaţi în special de evaluarea instrumentelor financiare şi cei determinaţi de alţi factori;
b)aplicarea obligaţiei prevăzute la alineatul (1) pentru tranzacţiile care implică utilizarea respectivelor instrumente financiare în scopul garantării, împrumutării sau în alte scopuri, atunci când schimbul de astfel de instrumente financiare este determinat de alţi factori decât evaluarea curentă a preţului lor de piaţă;
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 21: Publicarea posttranzacţionare a datelor de către firmele de investiţii în ceea ce priveşte obligaţiunile, produsele financiare structurate, certificatele de emisii şi instrumentele financiare derivate
(1)Firmele de investiţii care, fie pe cont propriu, fie în numele clienţilor, încheie tranzacţii cu obligaţiuni, produse financiare structurate şi certificate de emisii tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare sau cu instrumente financiare derivate extrabursiere menţionate la articolul 8a alineatul (2) fac publice volumul şi preţul respectivelor tranzacţii, precum şi momentul la care acestea au fost încheiate. Aceste informaţii sunt publicate prin intermediul unui APA.
(2)Fiecare tranzacţie individuală este publicată o singură dată printr-un singur APA.
(3)Informaţiile publicate în conformitate cu alineatul (1) şi termenele la care sunt publicate respectă cerinţele adoptate în temeiul articolului 10, inclusiv standardele tehnice de reglementare adoptate în temeiul articolului 11 alineatul (4) literele (a) şi (b) şi al articolului 11a alineatul (3) literele (a) şi (b).
(4)În ceea ce priveşte obligaţiunile, produsele financiare structurate şi certificatele de emisii tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare, firmele de investiţii pot decala publicarea preţului sau a volumului în aceleaşi condiţii ca cele prevăzute la articolul 11.
(41)În ceea ce priveşte instrumentele financiare derivate extrabursiere menţionate la articolul 8a alineatul (2), firmele de investiţii pot decala publicarea preţului sau a volumului în aceleaşi condiţii ca cele prevăzute la articolul 11a.
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare astfel încât să permită publicarea informaţiilor necesare în temeiul articolului 27g pentru a stabili următoarele:
a)identificatorii pentru diferitele tipuri de tranzacţii publicate în conformitate cu prezentul articol, făcând diferenţa între identificatorii determinaţi de factori legaţi în special de evaluarea instrumentelor financiare şi cei determinaţi de alţi factori;
b)aplicarea obligaţiei prevăzute la alineatul (1) pentru tranzacţiile care implică utilizarea respectivelor instrumente financiare în scopul garantării, împrumutării sau în alte scopuri, atunci când schimbul de astfel de instrumente financiare este determinat de alţi factori decât evaluarea curentă a preţului lor de piaţă;
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 21a: Entităţile de publicare desemnate
(1)Autorităţile competente le acordă firmelor de investiţii statutul de entitate de publicare desemnată pentru anumite categorii de instrumente financiare, la cererea respectivelor firme de investiţii. Autoritatea competentă comunică astfel de cereri către ESMA.
(2)În cazul în care numai o singură parte la o tranzacţie este o entitate de publicare desemnată în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol, partea respectivă este responsabilă de publicarea tranzacţiilor printr-un APA în conformitate cu articolul 20 alineatul (1) sau cu articolul 21 alineatul (1).
(3)În cazul în care niciuna dintre părţile la o tranzacţie nu este o entitate de publicare desemnată sau ambele părţi la o tranzacţie sunt entităţi de publicare desemnate în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol, numai entitatea care vinde instrumentul financiar în cauză este responsabilă de publicarea tranzacţiei printr-un APA în conformitate cu articolul 20 alineatul (1) sau cu articolul 21 alineatul (1).
(4)Până la 29 septembrie 2024, ESMA creează şi actualizează periodic un registru al tuturor entităţilor de publicare desemnate, specificând identitatea acestora şi categoriile de instrumente financiare pentru care sunt entităţi de publicare desemnate. ESMA publică acest registru pe site-ul său de internet.
Art. 22: Furnizarea de informaţii în scopul transparenţei şi al altor calcule
(1)Pentru a efectua calcule în vederea stabilirii cerinţelor de transparenţă pretranzacţionare şi posttranzacţionare şi a regimului obligaţiei de tranzacţionare, menţionat la articolele 3-11a, 14-21 şi 32, care sunt aplicabile instrumentelor financiare, precum şi pentru a pregăti rapoarte către Comisie în conformitate cu articolul 4 alineatul (4), articolul 7 alineatul (1), articolul 9 alineatul (2), articolul 11 alineatul (3) şi articolul 11a alineatul (1), ESMA şi autorităţile competente pot cere informaţii de la:
a)locurile de tranzacţionare;
b)mecanismele de publicare aprobate (APA); şi
c)furnizorii de sisteme centralizate de raportare (CTP).
(2)Locurile de tranzacţionare, mecanismele de publicare aprobate şi furnizorii de sisteme centralizate de raportare stochează datele necesare pentru o perioadă suficient de lungă.
(3)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili conţinutul şi frecvenţa solicitărilor de date, formatele şi intervalul de timp în care locurile de tranzacţionare, mecanismele de publicare aprobate şi furnizorii de sisteme centralizate de raportare trebuie să răspundă la solicitările de date menţionate la alineatul (1), tipul de date care trebuie stocate, precum şi perioada minimă pentru care locurile de tranzacţionare, mecanismele de publicare aprobate şi furnizorii de sisteme centralizate de raportare trebuie să stocheze datele pentru a putea răspunde solicitărilor de date, în conformitate cu alineatul (2).
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 22a: Transmiterea de date către CTP
(1)Locurile de tranzacţionare şi APA (denumiţi în continuare «contribuitorii de date») furnizează, în ceea ce priveşte acţiunile, fondurile tranzacţionate la bursă şi obligaţiunile tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare şi în ceea ce priveşte instrumentele financiare derivate extrabursiere menţionate la articolul 8a alineatul (2), transmit centrului de date al CTP, într-un termen cât mai apropiat posibil din punct de vedere tehnic de timpul real, datele de reglementare şi datele obligatorii în temeiul articolului 3 alineatul (1), fără a aduce atingere articolului 4, şi în temeiul articolului 6 alineatul (1), al articolului 10 alineatul (1) şi al articolelor 20 şi 21 şi, în cazul în care se adoptă standarde tehnice de reglementare în temeiul articolului 22b alineatul (3) litera (d), în conformitate cu cerinţele specificate în respectivele standarde tehnice de reglementare. Aceste date se furnizează într-un format armonizat, printr-un protocol de transmisie de înaltă calitate.
(2)O firmă de investiţii care exploatează o piaţă de creştere pentru IMM-uri, sau un operator de piaţă, cu un volum anual de tranzacţionare a acţiunilor care reprezintă 1 % sau mai puţin din volumul anual de tranzacţionare a acţiunilor în Uniune nu are obligaţia de a transmite datele sale către CTP în cazul în care:
a)firma de investiţii sau operatorul de piaţă în cauză nu face parte dintr-un grup care cuprinde sau are legături strânse cu o firmă de investiţii sau cu un operator de piaţă cu un volum anual de tranzacţionare a acţiunilor care reprezintă mai mult de 1 % din volumul anual de tranzacţionare a acţiunilor în Uniune; sau
b)piaţa reglementată sau piaţa de creştere pentru IMM-uri exploatată de firma de investiţii sau de operatorul de piaţă în cauză reprezintă mai mult de 85 % din volumul anual de tranzacţionare al acţiunilor care au fost admise iniţial la tranzacţionare pe respectiva piaţă reglementată sau pe piaţa de creştere pentru IMM-uri.
(3)În pofida alineatului (2), o firmă de investiţii care exploatează o piaţă de creştere pentru IMM-uri, sau un operator de piaţă, care îndeplineşte condiţiile prevăzute la alineatul respectiv poate decide să transmită date către CTP în conformitate cu alineatul (1), cu condiţia să notifice ESMA şi CTP în consecinţă. O astfel de firmă de investiţii sau un astfel de operator de piaţă începe să transmită date către CTP în termen de 30 de zile lucrătoare de la data notificării ESMA.
(4)ESMA publică pe site-ul său de internet şi actualizează o listă a firmelor de investiţii care operează pieţe de creştere pentru IMM-uri şi a operatorilor de piaţă care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatul (2), indicând care dintre acestea au decis să aplice alineatul (3).
(5)Fiecare CTP alege, dintre tipurile de protocoale de transmisie pe care contribuitorii de date le oferă altor utilizatori, protocolul de transmisie care urmează să fie utilizat pentru transmiterea directă a datelor menţionate la alineatul (1) către centrul de date al CTP.
(6)Contribuitorii de date nu primesc nicio remuneraţie pentru transmiterea datelor menţionate la alineatul (1) din prezentul articol sau a protocolului de transmisie menţionat la alineatul (5) din prezentul articol, cu excepţia veniturilor obţinute în temeiul articolului 27h alineatele (5), (6) şi (7).
(7)După caz, contribuitorii de date aplică decalările prevăzute la articolele 7, 11 şi 11a, la articolul 20 alineatul (2) şi la articolul 21 alineatul (4) datelor care urmează să fie transmise CTP.
(8)Dacă CTP consideră calitatea datelor ca fiind insuficientă, acesta notifică în consecinţă autoritatea competentă a contribuitorului de date. Autoritatea competentă ia măsurile necesare în conformitate cu articolul 38g din prezentul regulament şi cu articolele 69 şi 70 din Directiva 2014/65/UE.
Art. 22b: Calitatea datelor
(1)Datele transmise CTP în temeiul articolului 22a alineatul (1) şi datele difuzate de CTP în temeiul articolului 27h alineatul (1) litera (d) respectă standardele tehnice de reglementare adoptate în temeiul articolului 4 alineatul (6) litera (a), al articolului 7 alineatul (2) litera (a), al articolului 11 alineatul (4) litera (a) şi al articolului 11a alineatul (3) litera (a), cu excepţia cazului în care se prevede altfel în standardele tehnice de reglementare adoptate în temeiul alineatului (3) literele (b) şi (d) de la prezentul articol.
(2)Comisia înfiinţează un grup de experţi al părţilor interesate până la 29 iunie 2024, însărcinat să furnizeze consiliere cu privire la calitatea şi conţinutul datelor şi la calitatea protocolului de transmisie menţionat la articolul 22a alineatul (1). Grupul de experţi al părţilor interesate şi ESMA colaborează îndeaproape. Grupul de experţi al părţilor interesate îşi publică recomandările.
Grupul de experţi al părţilor interesate este alcătuit din membri cu o gamă suficient de largă de cunoştinţe de specialitate, competenţe, cunoştinţe şi experienţă încât să ofere consiliere adecvată.
Membrii grupului de experţi al părţilor interesate sunt selectaţi printr-o procedură de selecţie deschisă şi transparentă. Comisia selectează membrii grupului de experţi al părţilor interesate astfel încât să reflecte diversitatea participanţilor la piaţă din întreaga Uniune.
Grupul de experţi al părţilor interesate îşi alege un preşedinte dintre membrii săi, cu un mandat de doi ani. Parlamentul European îl poate invita pe preşedintele grupului de experţi al părţilor interesate să facă o declaraţie în faţa sa şi să răspundă la întrebările adresate de deputaţi ori de câte ori i se solicită acest lucru.
(3)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili calitatea protocolului de transmisie, măsurile de rectificare a tranzacţiilor raportate greşit şi normele de aplicare privind calitatea datelor, inclusiv modalităţile de cooperare între contribuitorii de date şi CTP şi, dacă este necesar, calitatea şi conţinutul datelor pentru funcţionarea sistemelor centralizate de raportare.
Respectivele proiecte de standarde tehnice de reglementare precizează, în special, toate elementele următoare:
a)cerinţele minime de calitate a protocoalelor de transmisie menţionate la articolul 22a alineatul (1);
b)prezentarea datelor de piaţă de bază care urmează să fie difuzate de CTP, în conformitate cu standardele şi practicile sectoriale predominante;
c)ce anume constituie transmiterea de date într-un termen cât mai apropiat posibil din punct de vedere tehnic de timpul real;
d)atunci când este necesar, datele care trebuie transmise CTP pentru ca acesta să fie operaţional, ţinând seama de consilierea furnizată de grupul de experţi al părţilor interesate înfiinţat în temeiul alineatului (2), inclusiv conţinutul şi formatul acestor date, în conformitate cu standardele şi practicile predominante din industrie.
În sensul primului paragraf de la prezentul alineat, ESMA ţine seama de consilierea furnizată de grupul de experţi al părţilor interesate înfiinţat în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol, de evoluţiile internaţionale şi de standardele convenite la nivelul Uniunii sau la nivel internaţional. ESMA se asigură că proiectele de standarde tehnice de reglementare ţin seama de cerinţele de transparenţă prevăzute la articolele 3, 6, 8, 8a, 8b, 10, 11, 11a, 14, 20, 21 şi 27g.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 29 decembrie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 22c: Sincronizarea ceasurilor profesionale
(1)Locurile de tranzacţionare şi membrii lor, participanţii la acestea sau utilizatorii acestora, operatorii independenţi, entităţile de publicare desemnate, APA şi CTP-urile îşi sincronizează ceasurile profesionale pe care le folosesc pentru a înregistra data şi ora evenimentelor ce merită să fie semnalate.
(2)ESMA elaborează, în conformitate cu normele internaţionale, proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili nivelul de precizie necesar pentru sincronizarea ceasurilor profesionale.
ESMA înaintează Comisiei respectivele proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 29 decembrie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 23: Obligaţia de tranzacţionare pentru firmele de investiţii
(1)Firmele de investiţii se asigură că tranzacţiile pe care le efectuează cu acţiuni care au un număr internaţional de identificare a valorilor mobiliare (ISIN) din spaţiul economic european (SEE) şi care sunt tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare se desfăşoară pe o piaţă reglementată, în cadrul unui MTF ori al unui operator independent sau într-un loc de tranzacţionare dintr-o ţară terţă considerat echivalent în conformitate cu articolul 25 alineatul (4) litera (a) din Directiva 2014/65/UE, după caz, cu excepţia situaţiei în care:
a)acţiunile respective sunt tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare dintr-o ţară terţă în moneda locală sau într-o monedă din afara SEE; sau
b)tranzacţiile respective se desfăşoară între contrapărţi eligibile, între contrapărţi profesionale sau între contrapărţi eligibile şi profesionale şi nu contribuie la procesul de descoperire a preţurilor.
(2)O firmă de investiţii care exploatează un sistem de corelare la nivel intern care execută ordinele clienţilor privind acţiuni, certificate de depozit, fonduri tranzacţionate la bursă, certificate şi alte instrumente financiare asemănătoare pe bază multilaterală trebuie să se asigure că este autorizată ca MTF în temeiul directivei 2014/65/UE şi respectă toate dispoziţiile relevante legate de astfel de autorizări.
(3)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza caracteristicile specifice ale tranzacţiilor cu acţiuni care nu contribuie la procesul de descoperire a preţurilor menţionat la alineatul (1), ţinând seama de cazuri precum:
a)tranzacţii cu lichidităţi neadresabile; sau
b)situaţii în care schimbul de astfel de instrumente financiare este determinat de alţi factori decât valoarea curentă de piaţă pentru instrumentul financiar respectiv.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 23a: Punerea la dispoziţie a informaţiilor în punctul unic de acces european
De la 10 ianuarie 2030, informaţiile menţionate la articolul 14 alineatul (6), la articolul 15 alineatul (1) al doilea paragraf, la articolul 18 alineatul (4), la articolul 27 alineatul (1), la articolul 34, la articolul 40 alineatul (5), la articolul 42 alineatul (5), la articolul 44 alineatul (2), la articolul 45 alineatul (6) şi la articolul 48 din prezentul regulament sunt puse la dispoziţie în punctul unic de acces european (ESAP) înfiinţat în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului (*8). ESMA este organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859.
(*8)Regulamentul (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2023 de înfiinţare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informaţiile puse la dispoziţia publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru pieţele de capital şi pentru durabilitate (JO L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj).
Informaţiile respective respectă următoarele cerinţe:
(a)informaţiile sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(b)sunt însoţite de următoarele metadate:
(i)toate denumirile firmei de investiţii la care se referă informaţiile;
(ii)dacă este disponibil, identificatorul entităţii juridice al firmei de investiţii, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(iv)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.