Capitolul 2 - Sancţiuni administrative şi alte măsuri administrative - Regulamentul 600/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 173L

În vigoare
Versiune de la: 23 Noiembrie 2025
CAPITOLUL 2:Sancţiuni administrative şi alte măsuri administrative
Art. 38h: Amenzi
(1)În cazul în care constată, în conformitate cu articolul 38k alineatul (5), că o persoană menţionată la articolul 38b alineatul (1) litera (a) nu a respectat, cu intenţie sau din neglijenţă, una dintre cerinţele prevăzute la articolele 22-22c sau în titlul IVa, ESMA adoptă o decizie de aplicare a unei amenzi în conformitate cu alineatul (2) de la prezentul articol.
Se consideră că o încălcare a fost săvârşită cu intenţie dacă ESMA descoperă factori obiectivi care demonstrează faptul că o persoană a acţionat în mod deliberat pentru a săvârşi încălcarea respectivă.
(2)Cuantumul maxim al amenzii menţionate la alineatul (1) este de 200 000 EUR sau, pentru statele membre în care euro nu este moneda oficială, valoarea echivalentă în moneda naţională.
(3)La stabilirea nivelului amenzii în temeiul alineatului (1), ESMA ţine seama de criteriile stabilite la articolul 38g alineatul (2).
Art. 38i: Penalităţi cu titlu cominatoriu
(1)ESMA impune, prin decizie, penalităţi cu titlu cominatoriu pentru a obliga:
a)o persoană să pună capăt unei încălcări, în conformitate cu o decizie adoptată în temeiul articolului 38g alineatul (1) litera (a);
b)o persoană dintre cele menţionate la articolul 38b alineatul (1):
(i)să furnizeze informaţiile complete care au fost solicitate prin intermediul unei decizii adoptate în temeiul articolului 38b;
(ii)să se supună unei investigaţii şi, în special, să prezinte evidenţe, date şi proceduri complete sau orice alte materiale solicitate şi să completeze şi să rectifice alte informaţii furnizate în cadrul unei investigaţii lansate printr-o decizie adoptată în temeiul articolului 38c;
(iii)să se supună unei inspecţii la faţa locului dispuse printr-o decizie adoptată în temeiul articolului 38d.
(2)Penalităţile cu titlu cominatoriu trebuie să fie eficace şi proporţionale. Penalităţile cu titlu cominatoriu se aplică pentru fiecare zi de întârziere.
(3)În pofida alineatului (2), cuantumul penalităţilor cu titlu cominatoriu este de 3 % din cifra de afaceri medie zilnică din exerciţiul financiar precedent sau, în cazul persoanelor fizice, 2 % din venitul zilnic mediu din anul calendaristic precedent. Acesta se calculează începând cu data prevăzută în decizia de impunere a penalităţilor cu titlu cominatoriu.
(4)Se impun penalităţi cu titlu cominatoriu pentru o perioadă de maximum şase luni de la data notificării deciziei ESMA. La sfârşitul acestei perioade, ESMA reexaminează măsura.
Art. 38j: Publicarea, natura, executarea şi alocarea amenzilor şi a penalităţilor cu titlu cominatoriu
(1)ESMA face publice toate amenzile şi penalităţile cu titlu cominatoriu aplicate în temeiul articolelor 38h şi 38i, cu excepţia cazurilor în care publicarea lor ar perturba grav pieţele financiare sau ar aduce un prejudiciu disproporţionat părţilor implicate. Informaţiile astfel publicate nu conţin date cu caracter personal în sensul Regulamentului (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului (*52).
(*52)Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39).
(2)Amenzile şi penalităţile cu titlu cominatoriu aplicate în temeiul articolelor 38h şi 38i sunt de natură administrativă.
(3)În cazul în care decide să nu impună amenzi sau penalităţi cu titlu cominatoriu, ESMA informează în acest sens Parlamentul European, Consiliul, Comisia şi autorităţile competente ale statului membru în cauză, prezentând argumente în sprijinul deciziei sale.
(4)Amenzile şi penalităţile cu titlu cominatoriu aplicate în temeiul articolelor 38h şi 38i sunt executorii.
Executarea silită este reglementată de normele de procedură aflate în vigoare în statul membru pe teritoriul căruia aceasta are loc.
(5)Cuantumurile amenzilor şi ale penalităţilor cu titlu cominatoriu se alocă bugetului general al Uniunii Europene.
Art. 38k: Norme procedurale pentru luarea măsurilor de supraveghere şi impunerea amenzilor
(1)Atunci când constată, în îndeplinirea sarcinilor care îi revin în temeiul prezentului regulament, că există indicii clare privind posibila existenţă a unor fapte care pot constitui una sau mai multe dintre încălcările cerinţelor prevăzute în titlul IVa, ESMA numeşte un agent de investigaţii independent din cadrul său pentru a cerceta chestiunea respectivă. Agentul numit nu poate să fie sau să fi fost implicat, direct sau indirect, în supravegherea sau în procesul de autorizare a furnizorului de servicii de raportare a datelor vizat şi îşi îndeplineşte funcţiile independent de ESMA.
(2)Agentul de investigaţii menţionat la alineatul (1) cercetează presupusele încălcări, ţinând seama de orice observaţii transmise de persoanele care fac obiectul investigaţiilor şi prezintă ESMA un dosar complet cuprinzând constatările sale.
(3)Pentru a-şi îndeplini sarcinile, agentul de investigaţii îşi poate exercita competenţa de a solicita informaţii în conformitate cu articolul 38b şi de a efectua investigaţii şi inspecţii la faţa locului în conformitate cu articolele 38c şi 38d.
(4)În îndeplinirea sarcinilor sale, agentul de investigaţii are acces la toate documentele şi informaţiile colectate de ESMA în cadrul activităţilor sale de supraveghere.
(5)După încheierea investigaţiei sale şi înainte de a înainta ESMA dosarul cuprinzând constatările sale, agentul de investigaţii le oferă persoanelor care fac obiectul investigaţiilor posibilitatea de a fi ascultate pe tema aspectelor cercetate. Agentul de investigaţii îşi întemeiază constatările numai pe fapte cu privire la care persoanele vizate au avut ocazia să formuleze observaţii.
(6)Drepturile la apărare ale persoanelor care fac obiectul investigaţiei sunt pe deplin respectate pe parcursul investigaţiilor efectuate în temeiul prezentului articol.
(7)Atunci când înaintează ESMA dosarul cuprinzând constatările sale, agentul de investigaţii transmite o notificare persoanelor care fac obiectul investigaţiei. Persoanele care fac obiectul investigaţiilor au drept de acces la dosar, sub rezerva interesului legitim al altor persoane de a-şi proteja secretele de afaceri. Dreptul de acces la dosar nu se aplică în cazul informaţiilor confidenţiale care afectează părţi terţe.
(8)Pe baza dosarului cuprinzând constatările agentului de investigaţii şi după ascultarea persoanelor care fac obiectul investigaţiei în conformitate cu articolul 38l, dacă persoanele vizate solicită acest lucru, ESMA decide dacă una sau mai multe dintre încălcările cerinţelor prevăzute în titlul IVa au fost săvârşite de persoanele care fac obiectul investigaţiei şi, dacă este cazul, ia o măsură de supraveghere în conformitate cu articolul 38g.
(9)Agentul de investigaţii nu participă la deliberările ESMA şi nu intervine în niciun alt fel în procesul decizional al ESMA.
(10)Până la 1 octombrie 2021, Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 50 pentru a preciza într-un mod mai detaliat normele procedurale pentru exercitarea competenţei de a impune amenzi sau penalităţi cu titlu cominatoriu, inclusiv normele referitoare la dreptul la apărare şi dispoziţiile temporale, precum şi normele privind colectarea amenzilor sau a penalităţilor cu titlu cominatoriu şi termenele de prescripţie pentru impunerea şi executarea amenzilor şi a penalităţilor cu titlu cominatoriu.
(11)ESMA sesizează autorităţile naţionale de resort în vederea urmăririi penale atunci când constată, în îndeplinirea sarcinilor care îi revin în temeiul prezentului regulament, că există indicii clare privind posibila existenţă a unor fapte care pot constitui infracţiuni. În plus, ESMA se abţine de la aplicarea unor amenzi sau a unor penalităţi cu titlu cominatoriu în cazul în care o achitare sau o condamnare prealabilă în temeiul unor fapte identice sau al unor fapte în esenţă identice a dobândit autoritate de lucru judecat în urma unor proceduri penale în temeiul dreptului intern.
Art. 38l: Audierea persoanelor în cauză
(1)Înainte de a lua orice decizie în temeiul articolelor 38g, 38h şi 38i, ESMA acordă persoanelor care fac obiectul procedurilor posibilitatea de a fi ascultate pe tema constatărilor sale. ESMA îşi întemeiază deciziile numai pe constatările asupra cărora persoanele care fac obiectul procedurilor au avut posibilitatea să formuleze observaţii.
Primul paragraf nu se aplică dacă este necesară adoptarea de acţiuni urgente pentru a preveni aducerea unor prejudicii grave şi iminente sistemului financiar. Într-o asemenea situaţie, ESMA poate adopta o decizie provizorie şi acordă persoanelor în cauză posibilitatea de a fi ascultate cât mai curând posibil după adoptarea deciziei.
(2)Drepturile la apărare ale persoanelor care fac obiectul investigaţiilor sunt pe deplin garantate pe durata procedurilor. Aceste persoane au drept de acces la dosarul ESMA, sub rezerva interesului legitim al altor persoane de a-şi proteja secretele de afaceri. Dreptul de acces la dosar nu se aplică în cazul informaţilor confidenţiale sau al documentelor pregătitoare interne ale ESMA.
Art. 38m: Controlul Curţii de Justiţie
Curtea de Justiţie are competenţă nelimitată de a exercita controlul judiciar asupra deciziilor prin care ESMA impune o amendă sau penalităţi cu titlu cominatoriu. Curtea de Justiţie poate anula, reduce sau majora amenda sau penalităţile cu titlu cominatoriu aplicate.
Art. 38n: Taxe de autorizare şi de supraveghere
(1)ESMA percepe taxe de la furnizorii de servicii de raportare a datelor în conformitate cu prezentul regulament şi cu actele delegate adoptate în temeiul alineatului (3) de la prezentul articol. Taxele respective acoperă integral cheltuielile ESMA necesare autorizării şi supravegherii furnizorilor de servicii de raportare a datelor, precum şi rambursarea oricăror costuri pe care le pot suporta autorităţile competente care desfăşoară activităţi în temeiul prezentului regulament, în special ca urmare a delegării unor sarcini în conformitate cu articolul 38o.
(2)Cuantumul taxei individuale aplicate unui anumit furnizor de servicii de raportare a datelor trebuie să acopere toate costurile administrative suportate de ESMA pentru autorizarea şi supravegherea activităţilor referitoare la furnizorul respectiv. Acesta trebuie să fie proporţional cu cifra de afaceri a furnizorului de servicii de raportare a datelor.
(3)Până la 1 octombrie 2021, Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 50 de completare a prezentului regulament pentru a preciza tipurile de taxe, cazurile în care se percep taxe, valoarea lor şi modalitatea de plată a taxelor.
Art. 38o: Delegarea de sarcini autorităţilor competente de către ESMA
(1)Atunci când este necesar pentru îndeplinirea corespunzătoare a unei sarcini de supraveghere, ESMA poate delega sarcini de supraveghere specifice autorităţii competente a unui stat membru în conformitate cu ghidurile emise de ESMA în temeiul articolului 16 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010. Aceste sarcini de supraveghere specifice pot include, în special, competenţa de a formula cereri de informaţii în conformitate cu articolul 38b şi de a efectua investigaţii şi inspecţii la faţa locului în conformitate cu articolele 38c şi 38d.
(2)Înainte de delegarea unei sarcini, ESMA consultă autoritatea competentă relevantă în legătură cu:
a)sfera de aplicare a sarcinii care urmează să fie delegată;
b)calendarul pentru îndeplinirea sarcinii; şi
c)transmiterea informaţiilor necesare de către ESMA şi în atenţia ESMA.
(3)În conformitate cu actul delegat adoptat în temeiul articolului 38n alineatul (3), ESMA rambursează autorităţii competente costurile suportate de aceasta ca urmare a îndeplinirii sarcinilor delegate.
(4)ESMA revizuieşte, la intervale corespunzătoare, decizia menţionată la alineatul (1). Delegarea unei sarcini poate fi revocată în orice moment.
(5)Delegarea sarcinilor nu afectează responsabilitatea ESMA şi nu limitează capacitatea acesteia de a efectua şi de a supraveghea activitatea delegată.