Secţiunea 1 - Elemente şi instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar - Regulamentul 575/26-iun-2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 176L
În vigoare Versiune de la: 3 Noiembrie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
SECŢIUNEA 1:Elemente şi instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar
Art. 51: Elemente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar
Elementele de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar constau în:
a)instrumente de capital, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în articolul 52 alineatul (1);
b)conturi de prime de emisiune aferente instrumentelor menţionate la litera (a).
Instrumentele incluse la litera (a) nu se califică drept elemente de fonduri proprii de nivel 1 de bază sau elemente de fonduri proprii de nivel 2.
Art. 52: Instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar
(1)Instrumentele de capital se califică drept instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)instrumentele sunt emise direct de o instituţie şi plătite integral
b)instrumentele nu sunt deţinute de:
(i)instituţia sau filialele sale;
(ii)o întreprindere în care instituţia deţine o participaţie ce constă în deţinerea, directă sau prin control, a cel puţin 20 % din drepturile de vot sau din capitalul întreprinderii respective;
c)achiziţionarea dreptului de proprietate asupra instrumentelor nu este finanţată în mod direct sau indirect de instituţie;
d)instrumentele sunt de rang inferior instrumentelor de fonduri proprii de nivel 2 în cazul insolvenţei instituţiei;
e)instrumentele nu sunt garantate şi nici nu fac obiectul unei garanţii care creşte rangul de prioritate la plată al creanţelor, de niciuna dintre următoarele:
(i)instituţia sau filialele sale;
(ii)întreprinderea-mamă a instituţiei sau filialele sale;
(iii)societatea financiară holding-mamă sau filialele sale;
(iv)societatea holding cu activitate mixtă sau filialele sale;
(v)societatea financiară holding cu activitate mixtă sau filialele sale;
(vi)orice întreprindere care are legături strânse cu entităţile menţionate la punctele (i)-(v)
f)instrumentele nu fac obiectul niciunei dispoziţii, contractuale sau de altă natură, care creşte rangul de prioritate la plată al creanţelor înregistrate în temeiul instrumentelor în caz de insolvenţă sau de lichidare;
g)instrumentele sunt perpetue şi dispoziţiile care le reglementează nu includ niciun stimulent de răscumpărare pentru instituţie;
h)în cazul în care instrumentele includ una sau mai multe opţiuni de răscumpărare anticipată, inclusiv opţiuni call, opţiunile se exercită la discreţia exclusivă a emitentului;
i)opţiunile de cumpărare pot fi exercitate, instrumentele pot fi rambursate sau răscumpărate numai dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 77 şi nu mai devreme de cinci ani de la data emiterii, cu excepţia cazului în care sunt îndeplinite condiţiile de la articolul 78 alineatul (4);
j)dispoziţiile care reglementează instrumentele nu indică în mod explicit sau implicit că opţiunea call ar fi exercitată sau că instrumentele ar fi răscumpărate sau rambursate, după caz, de către instituţie în alte cazuri decât insolvenţa sau lichidarea instituţiei, iar instituţia nu face nicio altă menţiune în acest sens;
k)instituţia nu indică în mod explicit sau implicit că autoritatea competentă ar accepta o cerere de exercitare a opţiunilor de cumpărare şi rambursare sau răscumpărare a instrumentelor;
l)distribuirile în baza instrumentelor îndeplinesc următoarele condiţii:
(i)se plătesc din elementele care pot fi distribuite;
(ii)nivelul distribuirilor aferente instrumentelor nu va fi modificat pe baza calităţii creditului instituţiei sau al întreprinderii-mamă a acesteia;
(iii)dispoziţiile care reglementează instrumentele atribuie instituţiei competenţa exclusivă în orice moment de a anula distribuirile aferente instrumentelor pentru o perioadă de timp nelimitată, în mod necumulativ, iar instituţia poate utiliza fără restricţie aceste plăţi anulate, pentru a-şi îndeplini obligaţiile pe măsură ce acestea devin exigibile;
(iv)anularea distribuirilor nu constituie un eveniment de nerambursare pentru instituţie;
(v)anularea distribuirilor nu impune restricţii asupra instituţiei;
m)instrumentele nu contribuie la stabilirea faptului că datoriile unei instituţii depăşesc activele acesteia, în cazul în care concluzia unei astfel de analize constituie un test de insolvenţă, în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile;
n)dispoziţiile care reglementează instrumentele impun ca, în momentul în care survine un eveniment declanşator, cuantumul principalului instrumentelor să fie redus în mod permanent sau temporar, sau ca instrumentele să fie convertite în instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază;
o)dispoziţiile care reglementează instrumentele nu includ caracteristici care ar putea împiedica recapitalizarea instituţiei;
p)în cazul în care emitentul este stabilit într-o ţară terţă şi a fost desemnat în conformitate cu articolul 12 din Directiva 2014/59/UE ca făcând parte dintr-un grup de rezoluţie, a cărui entitate de rezoluţie este stabilită în Uniune, sau în cazul în care emitentul este stabilit într-un stat membru, legislaţia sau dispoziţiile contractuale care reglementează instrumentele impun ca, la decizia autorităţii de rezoluţie de a exercita competenţele de reducere a valorii contabile şi de conversie menţionate la articolul 59 din directiva respectivă, cuantumul principalului instrumentelor să fie redus în mod permanent sau instrumentele să fie convertite în instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază;
în cazul în care emitentul este stabilit într-o ţară terţă şi nu a fost desemnat în conformitate cu articolul 12 din Directiva 2014/59/UE ca făcând parte dintr-un grup de rezoluţie, a cărui entitate de rezoluţie este stabilită în Uniune, legislaţia sau dispoziţiile contractuale care reglementează instrumentele impun ca, la decizia autorităţii relevante din ţara terţă, cuantumul principalului instrumentelor să fie redus în mod permanent sau instrumentele să fie convertite în instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază;
q)în cazul în care emitentul este stabilit într-o ţară terţă şi a fost desemnat în conformitate cu articolul 12 din Directiva 2014/59/UE ca făcând parte dintr-un grup de rezoluţie, a cărui entitate de rezoluţie este stabilită în Uniune, sau în cazul în care emitentul este stabilit într-un stat membru, instrumentele pot fi emise în temeiul legislaţiei unei ţări terţe sau pot face în alt mod obiectul legislaţiei unei ţări terţe numai dacă, în temeiul legislaţiei respective, exercitarea competenţelor de reducere a valorii contabile şi de conversie menţionate la articolul 59 din directiva respectivă este efectivă şi executorie în baza dispoziţiilor statutare sau a dispoziţiilor contractuale cu caracter executoriu din punct de vedere juridic care recunosc rezoluţia sau alte acţiuni de reducere a valorii contabile sau de conversie;
r)instrumentele nu fac obiectul unor acorduri de compensare sau de compensare reciprocă care le-ar afecta capacitatea de a absorbi pierderile.
În sensul literei (a) de la primul paragraf, doar partea unui instrument de capital care a fost plătită integral este eligibilă pentru a fi considerată instrument de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar.
(2)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare care să specifice:
a)forma şi natura stimulentelor de răscumpărare;
b)natura oricărei majorări a cuantumului principalului unui instrument de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar ca urmare a unei reduceri temporare a cuantumului principalului său;
c)procedurile şi calendarul de urmat pentru:
(i)a determina că a survenit un eveniment declanşator;
(ii)majorarea cuantumului principalului unui instrument de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar ca urmare a unei reduceri temporare a cuantumului principalului său;
d)caracteristicile instrumentelor care ar putea împiedica recapitalizarea instituţiei;
e)utilizarea unor entităţi cu scopuri speciale pentru emiterea indirectă de instrumente de fonduri proprii.
ABE transmite Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 28 iulie 2013.
Competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf este delegată Comisiei în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 53: Restricţii privind anularea distribuirilor aferente instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar şi caracteristici care ar putea să împiedice recapitalizarea instituţiei
În sensul articolului 52 alineatul (1) litera (l) punctul (v) şi litera (o), dispoziţiile care reglementează instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar nu includ, în speţă, următoarele:
a)obligaţia de a efectua distribuiri aferente instrumentelor în cazul în care se efectuează o distribuire asociată unui instrument emis de instituţie care este de acelaşi rang sau de rang inferior faţă de un instrument de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar, inclusiv un instrument de fonduri proprii de nivel 1 de bază;
b)obligaţia de a anula efectuarea distribuirilor aferente instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 de bază, instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar sau instrumentelor de fonduri proprii de nivel 2 în cazul în care nu se efectuează distribuiri aferente respectivelor instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar;
c)obligaţia de a înlocui plata dobânzii sau a dividendelor cu o plată sub orice altă formă. Instituţia nu face obiectul unei astfel de obligaţii în niciun alt mod.
Art. 54: Reducerea valorii sau conversia instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar
(1)În sensul articolului 52 alineatul (1) litera (n), instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar li se aplică următoarele dispoziţii:
a)un eveniment declanşator are loc atunci când rata de fonduri proprii de nivel 1 de bază a instituţiei menţionată la articolul 92 alineatul (1) litera (a) scade sub unul dintre pragurile următoare:
(i)5,125 %;
(ii)un nivel mai mare decât 5,125 %, stabilit de instituţie şi specificat în dispoziţiile care reglementează instrumentul;
b)instituţiile pot specifica în dispoziţiile care reglementează instrumentul unul sau mai multe evenimente declanşatoare în plus faţă de cel menţionat la litera (a);
c)în cazul în care dispoziţiile care reglementează instrumentele impun ca acestea să fie convertite în instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază în momentul în care survine un eveniment declanşator, dispoziţiile respective precizează oricare dintre următoarele:
(i)rata utilizată pentru această conversie şi o limită referitoare la cuantumul permis al conversiei;
(ii)intervalul în cadrul căruia instrumentele se vor converti în instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază;
d)dacă dispoziţiile care reglementează instrumentele prevăd reducerea cuantumului principalului în momentul în care survine un eveniment declanşator, reducerea se aplică în toate cazurile următoare:
(i)creanţa deţinătorului instrumentului în cazul insolvenţei sau lichidării instituţiei;
(ii)suma care trebuie plătită în cazul exercitării opţiunii de cumpărare sau răscumpărării instrumentului;
(iii)distribuirile efectuate în ceea ce priveşte instrumentul.
e)în cazul în care instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar au fost emise de o întreprindere filială stabilită într-o ţară terţă, pragul de 5,125 % sau mai mare menţionat la litera (a) se calculează în conformitate cu dreptul intern al ţării terţe respective sau cu dispoziţiile contractuale care reglementează instrumentele, cu condiţia ca autoritatea competentă, după consultarea ABE, să se asigure că dispoziţiile în cauză sunt cel puţin echivalente cu cerinţele prevăzute la prezentul articol.
(2)Reducerea valorii sau conversia unui instrument de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar generează, în conformitate cu cadrul contabil aplicabil, elemente care se califică drept elemente de fonduri proprii de nivel 1 de bază.
(3)Cuantumul instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar incluse în cadrul elementelor de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar este limitat la cuantumul minim al elementelor de fonduri proprii de nivel 1 de bază care ar fi generat dacă cuantumul principalului instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar ar fi integral redus sau convertit în instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază.
(4)Cuantumul agregat al instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar care este necesar a fi redus sau convertit în momentul în care are loc un eveniment declanşator este cel puţin egal cu cuantumul cel mai mic dintre următoarele:
a)cuantumul necesar pentru a restabili complet rata fondurilor proprii de nivel 1 de bază a instituţiei la nivelul de 5,125 %;
b)cuantumul integral al principalului instrumentului.
(5)În momentul în care are loc evenimentul declanşator, instituţiile procedează după cum urmează:
a)informează imediat autorităţile competente;
b)informează deţinătorii de instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar;
c)reduc cuantumul principalului instrumentelor sau convertesc instrumentele în instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază fără întârziere, dar nu mai târziu de o lună, în conformitate cu cerinţele prezentului articol.
(6)O instituţie care emite instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar care se convertesc în instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază în momentul în care survine un eveniment declanşator se asigură că are în permanenţă suficient capital social autorizat pentru convertirea tuturor acestor instrumente convertibile de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar în acţiuni în cazul în care survine un eveniment declanşator. Toate autorizările necesare se obţin la data emiterii acestor instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar convertibile. Instituţia menţine permanent autorizaţia preliminară necesară pentru emiterea instrumentelor de fonduri proprii de nivel 1 de bază în care ar urma să fie convertite instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar în cazul în care ar surveni un eveniment declanşator.
(7)O instituţie care emite instrumente de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar care se convertesc în instrumente de fonduri proprii de nivel 1 de bază în momentul în care survine un eveniment declanşator se asigură că nu există obstacole procedurale în calea acestei conversii în virtutea actelor sale constitutive sau a statutului său sau a oricărui aranjament contractual.
Art. 55: Consecinţe ale încetării îndeplinirii condiţiilor privind instrumentele de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar
Următoarele dispoziţii se aplică în cazul în care încetează să mai fie îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 52 alineatul (1) în ceea ce priveşte un instrument de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar:
a)instrumentul respectiv încetează imediat să se califice drept instrument de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar;
b)partea din conturile de prime de emisiune aferentă instrumentului respectiv încetează imediat să se califice drept un element de fonduri proprii de nivel 1 suplimentar.